Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen offerte vergelijk JA Solar JAM60S02 vs JAM60S12

Pagina: 1
Acties:

• Supershiva
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Ik ben weer een stap verder in het proces.
Heb bij diverse partijen offertes opgevraagd en uiteindelijk 2 partijen overgehouden
Qua prijs ontloopt het elkaar nauwelijks 6550,- incl BTW

Beide bieden 20 stuks JA Solar 310wp panelen aan.
Dak op het Z / ZO
Helling ongeveer 60 graden.
Hoekwoning, geen last van schaduw.

De ene biedt JAM60S12 310 + Goodwe 6k 3 fase omvormer aan. Geeft 2 jaar garantie op de installatie
De ander biedt JAM60S02 310 + Growatt 6000TL3-S omvormer aan. Geeft 10 jaar garantie op de installatie.

Zit er nou nog verschil in de panelen?
Ik ben een leek, gevoelsmatig zeg ik S02 is een oude serie panelen tov S12 maar goed wat merk je daarvan? Of zitten er andere essentiële verschillen tussen deze panelen?

Qua monitoren van de opbrengst, ik vind het leuk om af en toe eens op een app te kunnen kijken wat de dagopbrengst / maandopbrengst is geweest. Zit daar nog verschil in qua Goodwe of Growatt ?

Eigenlijk 3 vragen;

1) Zit er noemenswaardig verschil tussen de 2 panelen
2) Zit er nog verschil in de omvormers qua monitoring van de opbrengst
3) Is het bij beide omvormers mogelijk om in de toekomst een accu te koppelen voor als de saldering helemaal verdwenen is?

Supershiva wijzigde deze reactie 04-02-2020 23:31 (18%)

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
eigen topic is the way to go, maar graag wel alle info, nu valt er weinig te zeggen...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Supershiva
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:25:
eigen topic is the way to go, maar graag wel alle info, nu valt er weinig te zeggen...
Tnx voor je reply, ik heb even wat duidelijker mijn vragen geformuleerd

• onetime
  • Niet online
JAM60S02-310-PR-BK 5BB? Er schijnen meerdere versies met meerdere type nummers te zijn.
Bv met optimizer.
Maar hoeveel panelen? Ik denk dat ik de offertes nog niet goedkoop vindt, maar misschien is het wel ok.
Je vertelt te weinig.
Gewone omvormers kunnen niet zelf met accu's overweg.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) kijk hier eens voor wat ideeën.
Voor Growatt kan ik ook een externe logger vinden.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• onetime
  • Niet online
Uit het 3fase aanbod leidt ik af dat je al een 3fase aansluiting hebt. Zeker als dat toch nog niet het geval is is een 1fase 5kVA omvormer een overweging; veel minder kosten en slechts een fractie minder opbrengst.
Je dak ligt goed voor een relatief hoge winteropbrengst, mooi voor als het salderen gaat minderen, en in de zomer heb je een iets lagere opbrengst. Dat is het moment met de hoogste opbrengst, maar die is voor jou iets lager waardoor je makkelijker met een kleinere omvormer toe kunt.

Wat is je huidge electra verbruik? Gebruik je nog gas? Kan je nog meer panelen kwijt?

Wat mij betreft dak vol, eventueel overschot aan electra inzetten om van gas los te gaan.
Maar voor verdere suggesties is weer meer info nodig.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
@Supershiva
met @onetime eens, dit kan ook wel op 1fase, zo groot is dit nu ook weer niet.

een andere mogelijkheid is dit doen op 2x 1fase van +/-3000W.
waarom: 10x320Wp = ook 10x32Vmpp=320Vmpp
en dit is aardig leuk in de range van een 1 fase omvormer.
een 3fase omvormer wil liever 600-720Vmpp (of 1x20 op een 3fase omvormer)
dus er zijn nog best leuke opschuivingen aan je set te doen om zo een leukere opbrengst te hebben.
reken die optie eens rustig door, en geef meer gegevens, wie weet wat er te verzinnen is. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Supershiva
  • Nu online
@onetime ik heb inderdaad een 3 fase aansluiting in de meterkast.
Dak goed voor een mooie winteropbrengst, dat had ik echt nooit verwacht.
Ik dacht juist, dak op het zuiden is dikke zomerzon :)

Huidig verbruik kan ik niks over zeggen, woning is net gekocht en we gaan er 1 april in.
We verbruiken nu 5400kw per jaar in onze huidige woning maar daar koken we nog op gas, straks wordt dit inductie. Komt nog een stoomoven bij is ook een grootverbruiker begreep ik.

Door het hele huis hebben we Brinks heteluchtverwarming behalve op zolder.
Hier wil ik denk ik gebruik gaan maken van elektrische verwarming, maar kan geen inschatting maken van het verbruik voor 2 kamers van 2.5x3.8x4 = 38m3

Daarnaast wil ik over 3 jaar een EV gaan leasen en dan zelf van stroom kunnen voorzien.

Volgens mij zit ik dan wel goed met een vol dak 6200wp?

@migjes Ik ben nog niet helemaal ingelezen in de zonnepanelen wereld.
Waar is de hoogte van Vmpp belangrijk voor?

• onetime
  • Niet online
@Supershiva Past er niet meer op je dak? Met jouw plannen, hoe meer hoe beter.
Vmpp is van belang voor het optimale rendement van de omvormer.

• Supershiva
  • Nu online
onetime schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:08:
@Supershiva Past er niet meer op je dak? Met jouw plannen, hoe meer hoe beter.
Vmpp is van belang voor het optimale rendement van de omvormer.
Was het maar zo'n feest, ik had graag nog meer panelen erop gehad.
Mijn dak met de goeie kant op zon is ong 8.5 x 5.85

Dan heb ik nog een kleine uitbouw met plat dak waar misschien 4 paneeltjes op passen.
Dat dakje is ZW georiënteerd.

Eerst maar eens kijken hoe dit gaat, indien nodig kan ik als die EV er komt over 3 jaar op dat moment nog 4 paneeltjes daar op leggen en op een eigen omvormertje aansluiten?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:11

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

20 stuks van deze passen ook ? 400Wp meer.

http://www.solarwindbiosh...Module-60-Mono-325-AB.pdf

330Wp voor 152,-

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Supershiva
  • Nu online
Tnx voor het meedenken!

Ik had eerst een aanbieding gekregen voor 20x Axitec 325wp panelen.
Geintje was toen 1000 duurder dan waar ik nu op ben geland met die JA Solar 310 panelen.

Ik zal hem morgenochtend eens bellen om te kijken of hij dit Eclipse paneel ook kan/wil leveren en wat de meerprijs wordt.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:11

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Supershiva schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:38:
[...]

Tnx voor het meedenken!

Ik had eerst een aanbieding gekregen voor 20x Axitec 325wp panelen.
Geintje was toen 1000 duurder dan waar ik nu op ben geland met die JA Solar 310 panelen.

Ik zal hem morgenochtend eens bellen om te kijken of hij dit Eclipse paneel ook kan/wil leveren en wat de meerprijs wordt.
310 is wel een standaard paneeltje aan het worden, ik zou iets hoger zoeken/vragen.

Lijstje, let wel op de maat.
http://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-ZONNEPANELEN.htm

Boviet 340 voor 161,- is ook leuk.

Rol-Co wijzigde deze reactie 05-02-2020 22:43 (3%)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• migjes
  • Nu online
Supershiva schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:27:
@migjes Ik ben nog niet helemaal ingelezen in de zonnepanelen wereld.
Waar is de hoogte van Vmpp belangrijk voor?
het laten starten van de omvormer (Voc) en het draaiend houden van de omvormer (Vmpp).
en het niet laten starten van een omvormer (Voc > max V omvormer) en kapot gaan van omvormer (Vmpp > max V omvormer)
niet onbelangrijk.
daarna is het deze grafiek:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dit is 1fase, dus een Vmpp tussen de 200 en de 400.

maar pas op, de Vmpp en Voc worden beïnvloed door de temperatuur van de cellen.
grofweg levert een paneel van 32Vmpp iets tussen de 28 en 35V. ;)

en daar tussen is het een beetje hoeveel rendement wil (en kan) je krijgen met de locatie van je dak. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Supershiva
  • Nu online
Dit zijn de specs van die Growatt 3 fase omvormer

Max. recommended PV power (for module STC) 7980W
Max. DC voltage 1000v
Start voltage 140v
MPP work voltage range 200v-1000v
Nominal Voltage 620v
Max. input current 11A/11A
Number of independent MPP trackers / strings per MPP tracker 2/1

Dat JA Solar 310wp paneel heeft de volgende specs

Rated Maximum Power(Pmax) [W] 310
Open Circuit Voltage(Voc) [V] 40.3
Maximum Power Voltage(Vmp) [V] 32.84
Short Circuit Current(Isc) [A] 9.91
Maximum Power Current(Imp) [A] 9.44
Module Efficiency [%] 19.0

Als je die panelen op 1 string zet dan kom je op een Vmpp van 32.84 x 20 = 656,80 juist?
En als ik het goed begrijp draait die omvormer het liefst op (nominal voltage) 620v ?
Dan zit je dus een eindje af van het optimale?

Of interpreteer ik het nu helemaal verkeerd

• migjes
  • Nu online
Supershiva schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:18:
Als je die panelen op 1 string zet dan kom je op een Vmpp van 32.84 x 20 = 656,80 juist?
jep perfect.
En als ik het goed begrijp draait die omvormer het liefst op (nominal voltage) 620v ?
jep perfect.
Dan zit je dus een eindje af van het optimale?
nop, 32.84Vmpp is als het buiten 25 graden is met een briesje wind er langs(een beetje afkoeling)
maar is er geen wind en 35 graden, dan kunnen de cel temperaturen oplopen tot 90 graden.
het paneel zal dan rond de 28Vmpp leveren.
(hoge temperatuur cellen = lagere Vmpp)
Of interpreteer ik het nu helemaal verkeerd
is nog niet zo heel slecht geschat.
maar echte perfectie bestaat met zonnepanelen niet, maar rond schommelen rond perfectie is wel mogenlijk.

ondanks dat de omvormer 2x een mpp heeft, kun je beter maar 1 mpp gebruiken.
(geen idee of deze omvormer de mpp's parallel geschakeld moeten worden voor vol berijk, maar dat kun je later nog uit zoeken en aanpassen. weet het maar vergeet het verder maar even.)
als je 2x mpp zou gebruiken heb je 2x10x310Wp
dus ook maar 10x32,84=328,4Vmpp en dat is wel erg laag en wel heel ver weg van perfectie. ;)
(het is wel per mpp, dus wil je 2 mpp's gebruiken, dan heb je dus 40 panelen nodig, 20 per mpp. ;) )

pleur deze waarde maar weg:
Max. recommended PV power (for module STC) 7980W
dit is marketing, en totaal onzinnig. ;)

migjes wijzigde deze reactie 06-02-2020 16:49 (9%)

• Supershiva
  • Nu online
Dan hoop ik maar dat die installateur weet wat ie doet en alles op 1 mpp zet :)
Kan ik dat als leek achteraf nog controleren en evt herstellen via een instelling in de omvormer of moet je dan het dak op?

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:42:
[...]

jep perfect.

[...]

jep perfect.

[...]

nop, 32.84Vmpp is als het buiten 25 graden is met een briesje wind er langs(een beetje afkoeling)
maar is er geen wind en 35 graden, dan kunnen de cel temperaturen oplopen tot 90 graden.
het paneel zal dan rond de 28Vmpp leveren.
(hoge temperatuur cellen = lagere Vmpp)

[...]

is nog niet zo heel slecht geschat.
maar echte perfectie bestaat met zonnepanelen niet, maar rond schommelen rond perfectie is wel mogenlijk.

ondanks dat de omvormer 2x een mpp heeft, kun je beter maar 1 mpp gebruiken.
(geen idee of deze omvormer de mpp's parallel geschakeld moeten worden voor vol berijk, maar dat kun je later nog uit zoeken en aanpassen. weet het maar vergeet het verder maar even.)
als je 2x mpp zou gebruiken heb je 2x10x
dus ook maar 10x32,84Vmpp en dat is wel erg laag en wel heel ver weg van perfectie. ;)
Ik heb toevallig zelf een Growatt 6k-3tls omvormer met 21 x JA Solar 315 wp
Ze hebben deze op 2 strings gelegd. Bij zons opkomst/ondergang pakt de bovenste rij als eerste zon, deze zit dus op een aparte string zodat je voltage wat hoger is omdat de panelen in de schaduw niet bij de string horen. Althans zo heb ik het begrepen.
Is de nominale voltage niet per string?

Mocht er een probleem met een paneel zijn en je string valt uit doet verder niks het meer.
Supershiva schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:50:
Kan ik dat als leek achteraf nog controleren en evt herstellen via een instelling in de omvormer of moet je dan het dak op?
Het dak op, de panelen worden echt letterlijk met stekkers aan elkaar verbonden in een string.

Viper® wijzigde deze reactie 06-02-2020 16:52 (12%)

• migjes
  • Nu online
Supershiva schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:50:
een beetje installateur weet dit wel.
maar soms komen er van die idioten langs, pffffff kennis van bier lukt ze wel, maar een beetje technische achtergrond is ver te zoeken.
als jij aangeeft dat het op 1 string moet, dan doen ze dat op 1 string, no prob. ;)

mochten ze er toch 2 string van gemaakt hebben.
dan kun je bij de omvormer 2 stekkers uit trekken en die in elkaar steken en heb je weer 1 string.
zie verder wat ik hier onder tegen Viper zeg. ;)
Viper® schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Ik heb toevallig zelf een Growatt 6k-3tls omvormer met 21 x JA Solar 315 wp
Ze hebben deze op 2 strings gelegd. Bij zons opkomst/ondergang pakt de bovenste rij als eerste zon, deze zit dus op een aparte string zodat je voltage wat hoger is omdat de panelen in de schaduw niet bij de string horen. Althans zo heb ik het begrepen.
Is de nominale voltage niet per string?

Mocht er een probleem met een paneel zijn en je string valt uit doet verder niks het meer.
21 panelen, is wel een beetje hoge Vmpp, en dan zou je kunnen kiezen om het wel op te delen.
(ik durf zelf wel gewoon 22 in 1 string te doen, gewoon omdat ik weet dat dit geen problemen oplevert.)

is een beetje wat je dak aan geeft wat het handigste is.
(in 99% van de daken kun je gewoon 1 string er van maken dat is waarschijnlijk het beste. ;) )
Het dak op, de panelen worden echt letterlijk met stekkers aan elkaar verbonden in een string.
sorrie, nop.
er komen 4 kabels van je dak.
2x een plus, en 2x een min.
je trekt gewoon 1x een plus uit de omvormer en 1x een min uit de omvormer.
en die 2 stekkers steek je in elkaar.
de 2 stekkers die dan nog in je omvormer zitten, zet je dan op 1 mpp.
nu heb je van 2 stringen 1 string gemaakt.
dus dak op hoeft niet. ;)

edit:
viper snap je wat je mag doen.
je kunt het gewoon een tijdje proberen en eens zien hoeveel het extra doet. ;)
(het zal niet zo heel veel uit maken, maar elke kWh is er 1. ;) )

migjes wijzigde deze reactie 06-02-2020 17:10 (22%)

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Weer wat geleerd.

Bij mij liggen ze wel op ZZW en redelijk gunstig, dus misschien dat 1 string in de zomer wat teveel wordt.

• migjes
  • Nu online
Viper® schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:10:
Weer wat geleerd.

Bij mij liggen ze wel op ZZW en redelijk gunstig, dus misschien dat 1 string in de zomer wat teveel wordt.
nog iets leren dan. ;)

juist in de zomer is dit veel minder een probleem.
de temperaturen van de cellen zijn dan een stuk hoger, en daardoor is ook de Vmpp en de Voc een stuk lager.
dit is juist een probleem in de winter (maar met 21 panelen is dit nog geen probleem.) ;)

maar jij kunt dit gewoon proberen hoor.
21 panelen op 1 string is nog ruim binnen de specs van je omvormer.
dus plug de kabels maar een keertje om ;)

maar zal er verder niet te veel overschrijven, anders kapen we het forum topic van @Supershiva en word hij mischien wel boos op me. :D

migjes wijzigde deze reactie 06-02-2020 17:24 (15%)

• Supershiva
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:12:
[...]

nog iets leren dan. ;)

juist in de zomer is dit veel minder een probleem.
de temperaturen van de cellen zijn dan een stuk hoger, en daardoor is ook de Vmpp en de Voc een stuk lager.
dit is juist een probleem in de winter (maar met 21 panelen is dit nog geen probleem.) ;)

maar jij kunt dit gewoon proberen hoor.
21 panelen op 1 string is nog ruim binnen de specs van je omvormer.
dus plug de kabels maar een keertje om ;)

maar zal er verder niet te veel overschrijven, anders kapen we het forum topic van @Supershiva en word hij mischien wel boos op me. :D
@migjes @Viper® Ga lekker door jongens, hoe meer kennis ik kan opdoen hoe beter 8)

Nog even een foto van mijn dak toegevoegd.
Geen last van schaduw :)

Dak
https://tweakers.net/ext/f/0wCrCqdOJsirsf8P1sXfAfaf/thumb.jpg

Supershiva wijzigde deze reactie 06-02-2020 19:27 (25%)

• onetime
  • Niet online
Supershiva schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:14:
[...] @migjes @Viper® Ga lekker door jongens, hoe meer kennis ik kan opdoen hoe beter 8)

Dak
[Afbeelding]
Niet helemaal waar, hou een beetje afstand van die opstaande gevels voor en achter...

• Supershiva
  • Nu online
@onetime ja klopt, heb ik ook besproken met die installateur. Ik vroeg of er tigo optimizers onder die panelen moesten die in de buurt van de rand lagen. Hij zei dat dat niet nodig was

• onetime
  • Niet online
1/3 van de panelen in de schaduw zullen, bij portrait montage, in eerste instantie "afschakelen" door de mppt van de omvormer als die zijn werk doet, aan (het begin) en eind van de dag, als de opbrengst toch al laag is.
Met nog schuinere en zwakkere zon zal nog 1/3 van het paneel door de bypass diode worden uitgeschakelt.
En uiteindelijk wordt het donker. Tigo inderdaad niet nodig, maar probeer toch bij montage rekening mee te houden. Alle beetjes helpen. "Probeer de panelen midden tussen zonsopkomst en zonsondergang te leggen."
Hoe kan ik dat beter zeggen. Maar als je op het mooie plaatje uit bent, toch een beetje afstand houden van de gevels. En toch dak zo vol mogelijk. Ik weet te weinig en wil toch veel zeggen, lukt niet zo best...
Hoop dat je er toch wat aan hebt. en nu slapen

• migjes
  • Nu online
Supershiva schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:14:
[...]

@migjes @Viper® Ga lekker door jongens, hoe meer kennis ik kan opdoen hoe beter 8)

Dak
[Afbeelding]
jep, ik vind dit ook schaduwloos.
oke een beetje schaduw van de dakrand, maar als de zon schijnt en je hebt last van die schaduw.
dan staat de zon ook nog zo schuin op de panelen, dat die toch niet veel opleveren.
en verlies van weinig opbrengst is nog steeds weinig verlies.
dit maak je niet goed met optimizers of iets anders ;)

• migjes
  • Nu online
@Supershiva
oke je wil 20x310Wp op een 3fase 6000W omvormer.
doe dat in 1 string (je kunt er voor kiezen om dat juist in 2 stringen te laten doen, zodat je zelf kunt ompluggen.)

van mij mag je dit ook doen met 1x een 1fase 5000W omvormer.
iets ondergedimensioneerd maar nog steeds zeer oke.
dan wil je wel 2 stringen, anders kan een 1fase het niet aan.

de keuze van de panelen, die is zeker wel oke.
je zou nog kunnen kiezen voor half-cell panelen, die zijn ook erg goedkoop en verkrijgbaar als 340Wp per stuk.
maar pasop, sommige van die half cel panelen leveren geen 32Vmpp maar 34Vmpp.
dus als je die wil toepassen moet ik ook even gaan rekenen of dat nog kan in 1 string.

maar voor de 6kW 3 fase gaan met 1 string heeft een voordeel.
je hebt nog een schuurtje, daar past ook nog wel iets op.
daar past mischien nog wel iets van een aantal panelen zoals panasonic/sunpower (je moet haast wel die panelen gebruiken anders haal je niet de minimum V die nodig is voor een 3fase omvormer.)
voordeel: meer Wp (niet belangrijk, wel leuk).
maar het leukste is: dak is stijl, dus opbrengst in lente en herfst.
schuurtje is vrij plat, dus opbrengst in de zomer.
het vult elkaar dus lekker aan.
(dus mischien wel leuk om te doen in de toekomst. verslaving is een groot probleem onder PV bezitters.)

• Supershiva
  • Nu online
migjes schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:37:
@Supershiva
oke je wil 20x310Wp op een 3fase 6000W omvormer.
doe dat in 1 string (je kunt er voor kiezen om dat juist in 2 stringen te laten doen, zodat je zelf kunt ompluggen.)

van mij mag je dit ook doen met 1x een 1fase 5000W omvormer.
iets ondergedimensioneerd maar nog steeds zeer oke.
dan wil je wel 2 stringen, anders kan een 1fase het niet aan.

de keuze van de panelen, die is zeker wel oke.
je zou nog kunnen kiezen voor half-cell panelen, die zijn ook erg goedkoop en verkrijgbaar als 340Wp per stuk.
maar pasop, sommige van die half cel panelen leveren geen 32Vmpp maar 34Vmpp.
dus als je die wil toepassen moet ik ook even gaan rekenen of dat nog kan in 1 string.

maar voor de 6kW 3 fase gaan met 1 string heeft een voordeel.
je hebt nog een schuurtje, daar past ook nog wel iets op.
daar past mischien nog wel iets van een aantal panelen zoals panasonic/sunpower (je moet haast wel die panelen gebruiken anders haal je niet de minimum V die nodig is voor een 3fase omvormer.)
voordeel: meer Wp (niet belangrijk, wel leuk).
maar het leukste is: dak is stijl, dus opbrengst in lente en herfst.
schuurtje is vrij plat, dus opbrengst in de zomer.
het vult elkaar dus lekker aan.
(dus mischien wel leuk om te doen in de toekomst. verslaving is een groot probleem onder PV bezitters.)
Ik had eigenlijk al een klap gegeven op de offerte, nu kom ik net dit paneel tegen
https://www.blijmetzonnep...et-bvm340m5-60s-bk-340wp/

Toch even een mailtje gestuurd naar de installateur of hij dit paneel ook kan leveren en tegen welk bedrag.

Weet alleen niet of er ook 20 van op het dak passen ivm de afmetingen.

Op de 6k omvormer moet dit prima gaan toch?

Schuurtje is helaas niet volledig van mij, helft is van de buren.
Omdat de buren geen achterom hebben doordat er een brede sloot achter het huis loopt heeft de bouw destijds bedacht om een dubbele schuur naast ons huis te plaatsen.
Voorste gedeelte is van ons.

Ik heb wel nog een uitbouw aan de woning zitten van ruim 5 meter breed.
Wellicht dat ik daar op den duur nog 5? panelen op kwijt kan en deze op een eigen omvormertje zet?
Misschien over een jaar of 3 als er een EV is, dan is dit dakje puur "om te tanken" 8)

pff heb nog geeneens panelen liggen, nu al bezig om het maximale uit het dak de verkrijgen en al denken aan uitbreiding...haha
Ik voel de zonnepaneel verslaving al groeien >:)

• migjes
  • Nu online
@Supershiva
oke de Boviet BVM340M5-60S BK, even oppassen.
die levert 37Vmpp en 45Voc.
20x 45 + 10% = 990V.
dit is wel gevaarlijk in 1 string waar de max 1000V is :?
waarschijnlijk beter om daar 2 stringen van te maken, maar dan heb je wel een 3fase met een iets lagere Vmpp van 10x37=370Vmpp. ;)
(maakt verder niet uit of je dit op een 3kW of 10kW omvormer hangt. ;) )

persoonlijk zou ik eerder gaan voor een paneel van +/-32Vmpp en +/-40Voc.
en dan 20x32Vmpp=640Vmpp doen in 1 string op 3 fase omvormer.
dan maar een Wp of 10-20 per paneel minder.(dit maakt in kWh per jaar haast niet uit) ;)

het begin van de verslaving is er al:
https://www.ggznederland.nl/themas/verslavingszorg
succes. ;)

migjes wijzigde deze reactie 09-02-2020 11:08 (28%)

• Supershiva
  • Nu online
@migjes

Ik heb al een prijs gekregen voor 20x dat Boviet 340wp paneel.
Er wordt ook een Growatt 7k omvormer aangeboden.

Verhaal zou in de BTW ong 1000,- duurder worden

Specs van die omvormer zijn

Max. recommended PV power (for module STC) 8400w
Max. DC voltage 1000v
Start voltage 250v
MPP work voltage range 180v-1000v
Nominal Voltage 600v
MPP voltage range full power 320v-800v
Max. input current 11.5A/11.5A
Max. input current per string 12A
Number of independent MPP trackers / strings per MPP tracker 2/1

Als ik het goed begrijp duurt het langer voordat de 7k omvormer op start tov die 6k.
En als ik jou verhaal goed interpreteer over vmpp en voc dan blijf je met 2 stringen een stuk verder bij de ideale omstandigheden vandaan als dat ik voor 20x 310wp JA solar met 1 string op de 6k omvormer kies.

Dus dan heb ik wel meer WP op het dak, maar aan het eind van de dag zal de opbrengst om het even zijn?
Al met al die 1000,- meer investering niet waard, of zie ik iets over het hoofd?

Supershiva wijzigde deze reactie 09-02-2020 20:10 (4%)

• migjes
  • Nu online
@Supershiva
altijd lastig om de juiste schatting te maken. ;)

een 3fase 3kW - 6kW - 8kW omvormer.
die starten allemaal op het zelfde moment en kunnen allemaal max 1000V aan.
daar zit geen verschil tussen.

het is alleen de keuzen:
doe je:

1. gaan voor 1 fase omvormer met 2x mpp.
met 2x10x340Wp boviet panelen.
(of een alternatief:
https://www.sun-solar.nl/...-e-172-incl-btw-sunsolar/
het gaat in dit geval over de Vmpp van 37V)

2. gaan voor 3 fase omvormer met 2x mpp, waar je er maar 1 van gebruikt.
met 1x20x310Wp "normaal paneel met 32Vmpp"
gebruik je de boviet panelen hier voor, dan kan het fout gaan.
de Vmpp/Voc is dan te hoog. dus de "gewone" panelen gebruiken.
voorbeeld:
https://www.sun-solar.nl/...n-e176-incl-btw-sunsolar/

met 1 fase ga je net iets boven de 350Vmpp zitten.
met 3fase ga je net iets boven de 600Vmpp zitten.
(en de Voc + temperatuur coeffcient onder de max blijven van de omvormer.)

• migjes
  • Nu online
@Supershiva
er is wel een optie 3.

3. gaan voor 3 fase omvormer met 2x mpp
met 2x10x340Wp boviet panelen.

maar deze raad ik liever af.
want 10x37Vmpp = 370Vmpp.
dit kan wel op een 3fase als het moet, maar is wel erg verweg van de 600Vmpp die hij eigenlijk wil.
dan kun je beter voor iets minder Wp gaan, dat zal ongeveer even veel kWh opleveren.

(kies de goedkoopste optie, want het aantal kWh zijn vrijwel het zelfde zijn tussen de 3 setjes. ;)
er zijn maar kleine voordeeltjes voor de 1 of de andere optie. )

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True