Moderne elektrische kachel energie zuiniger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-05 09:03
Goede dag, even een vraagje over onze elektrische kachel. Deze hebben we al een jaartje of 15 – 20 en hij doet het nog prima, het betreft een Bestron VR715 2000 Watt. Al met al staat hij toch wel een uurtje of 15 per week aan en ik vroeg mij af of het zinvol was om een nieuwe te kopen omdat die efficiënter met de energie omgaat? Of maakt een oude totaal geen verschil qua efficiency met een nieuwe?

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden.

Beste antwoord (via ptrv op 04-02-2020 21:49)

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-06 23:23
geen verschil.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• fvdberg
geen verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Geen enkel verschil. Koop een split airco en gebruik die voor verwarmen en gebruik de 75% besparing om hem af te betalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 15:16
Of maakt een oude totaal geen verschil qua efficiency met een nieuwe
Dat dus. Ze zijn namelijk allebei 100% efficient: alle elektrische energie wordt in warmte omgezet (wat anders - dat beetje licht van de gloeispiraal verwaarloos ik even...). Klaar.

PS: 15 uur @ 2000W = 30 kWh per dag :o Dat hakt er nogal in qua stookkosten; veel duurder stoken dan dit kan bijna niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
BartS12 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:25:
[...]
PS: 15 uur @ 2000W = 30 kWh per dag :o Dat hakt er nogal in qua stookkosten; veel duurder stoken dan dit kan bijna niet...
Per week, niet per dag. Blijft duur, en ik verwacht inderdaad dat een warmtepomp/airco vrij snel terugverdiend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ook dat maakt niet meer warmte van dezelfde kWh. Wel goed te gebruiken om 1 "warme" werkplek in een koude hal te maken ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Het verschil zal hooguit één a twee tienden van procenten bedragen. Waarbij de moderne varianten met digitale thermostaat en LCD display eerder in het nadeel zijn ten opzichte van de ouderwetse exemplaren dan dat ze zuiniger zijn.

Maar nogmaals: Verschil is verwaarloosbaar en zeker door de mens niet waarneembaar.

Verschillende systemen hebben wel verschillende soorten warmtespreiding. Daardoor kan afhankelijk van de toepassing de ene soort elektrische kachel wel comfortabeler aanvoelen dan de andere. Wat weer tot gevolg kan hebben dat je, omdat het sneller comfortabel voelt, de warmteproductie verlaagt en daardoor minder energie gebruikt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptrv
Bedankt voor de antwoorden zover, ik zal naar de warmtepomp gaan kijken. Het punt is dat we vloerverwarming hebben in het hele huis en dat ik vanwege mijn handicap 's middags altijd even een paar uurtjes moet gaan liggen in de koude slaapkamer op het noord-oosten en dan doet de vloerverwarming eigenlijk niet zoveel. Vandaar dat ik dan even de elektrische kachel erbij aanzet. Gelukkig hebben we flink wat zonnepanelen die helpen om de energie rekening niet te hoog te laten worden en ik kan ook de kachel via HomeKit vanuit bed aan en uitzetten. Maar goed, ieder kilowatt uur dat ik kan besparen is natuurlijk mooi meegenomen, niet alleen voor de portemonnee maar zeker ook voor het milieu, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
Is in dat geval een elektrische deken (~100W) een te overwegen oplossing? Die kun je ook gewoon kopen met opties voor timertjes enzo al ingebouwd, ben je in een klap klaar voor weinig geld.

Dit in het kader van zo lokaal mogelijk verwarmen. Een IR-paneel (500-700W) boven het bed zou de volgende optie zijn. Dat is niet efficiënter, hooguit wat lokaler en daardoor minder verbruik. Maar duurt wel even tot je wat voelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 04-02-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
Een elektrische deken vind ik zelf erg lekker, even een kwartiertje aan en je bed is lekker warm en blijft een lange tijd was. Ik kan zelf niet tegen kou, en met het elektrische deken ontspan ik mijn lichaam. Anders lig ik een uur lang in mijn bed te kou kleunen, te trillen, etc.

Elektrische deken kan je vaak al kopen voor een paar tientjes, ik vond het persoonlijk een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:01
Ivow85 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:38:
Het verschil zal hooguit één a twee tienden van procenten bedragen
Huh, waar blijft dat verschil dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wilke schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:01:
Is in dat geval een elektrische deken (~100W) een te overwegen oplossing? Die kun je ook gewoon kopen met opties voor timertjes enzo al ingebouwd, ben je in een klap klaar voor weinig geld.

Dit in het kader van zo lokaal mogelijk verwarmen. Een IR-paneel (500-700W) boven het bed zou de volgende optie zijn. Dat is niet efficiënter, hooguit wat lokaler en daardoor minder verbruik. Maar duurt wel even tot je wat voelt.
100w lijkt me eerder nog hoog, zal denk ik rond de 50w zitten.
reken uit je besparing !
Verder sluit ik me bij Wilke aan, je kunt beter alleen je lijf verwarmen ipv een hele ruimte.
Je kunt ook nog een wat luxere nemen met wat meer standen of automatische uitschakeling. Dat verdien je dik terug op wat je nu verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
Wederom bedankt voor de tips, Een elektrische deken heb ik ook overwogen, maar ik voel op mijn onderlijf geen temperatuur en ik wil niet het risico lopen dat ik wanneer er onverhoopt iets misgaat mijn huid verbrandt, dus dat is niet echt een optie. Zelfs een klein plekje op mijn huid kan maanden problemen en kansen op zeer problematische infecties geven, dus dat risico wil ik niet nemen.

Lokaal boven het bed infrarood heb ik ook gedacht, maar dat is esthetisch weer niet zo heel erg fijn. Bovendien lig ik al op een waterbed dat goed verwarmd is. Het gaat juist om mijn bovenlijf en armen die koud worden wanneer ik een paar uur in de koude slaapkamer achter de computer lig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 16:14
ptrv schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:11:
Wederom bedankt voor de tips, Een elektrische deken heb ik ook overwogen, maar ik voel op mijn onderlijf geen temperatuur en ik wil niet het risico lopen dat ik wanneer er onverhoopt iets misgaat mijn huid verbrandt, dus dat is niet echt een optie. Zelfs een klein plekje op mijn huid kan maanden problemen en kansen op zeer problematische infecties geven, dus dat risico wil ik niet nemen.

Lokaal boven het bed infrarood heb ik ook gedacht, maar dat is esthetisch weer niet zo heel erg fijn. Bovendien lig ik al op een waterbed dat goed verwarmd is. Het gaat juist om mijn bovenlijf en armen die koud worden wanneer ik een paar uur in de koude slaapkamer achter de computer lig.
Ik weet niet precies wat je hebt met je lijf, en dat hoef ik ook niet per se te weten, maar een elektrische deken wordt naar mijn weten niet zo heet dat je er brandwonden van krijgt. Wij hebben er sinds kort ook eentje en ik moet zeggen dat het erg prettig is. Opwarmen duurt wel een aantal minuten, maar de deken die wij hebben kun je instellen met timers, en ook hoe warm die maximaal wordt.

Of bedoel je met "als er onverhoop iets misgaat" dat er kortsluiting in de deken is oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BartS12 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:25:
[...]

Dat dus. Ze zijn namelijk allebei 100% efficient: alle elektrische energie wordt in warmte omgezet (wat anders - dat beetje licht van de gloeispiraal verwaarloos ik even...). Klaar.
Dat beetje licht wordt ook gewoon warmte als het iets raakt ;) alles uiteindelijk, ook de trillingen van je speaker etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
ptrv schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:11:
Hmm, het is gewoon een wit paneel aan het plafond, en zou wel het probleem oplossen van koude handen/schouders. Maar goed, jouw keus.

Ik heb trouwens geen ervaring met elektrische dekens zelf, maar volgens mij is het idee dat je die uit zet als je in bed stapt, want dan is het bed al lekker warm.

Maar dat lost dan idd niet op met in bed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
fluidified schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:21:

Of bedoel je met "als er onverhoop iets misgaat" dat er kortsluiting in de deken is oid?
Precies dat ja, dat ene ding waar niemand rekening mee houdt omdat het nooooit gebeurt, en waarmee ik dan de klos ben. Het is gewoon ik een kwestie van 0,0% risico willen nemen omdat de gevolgen voor de gezondheid wanneer er iets misgaat niet te overzien zijn. Ik snap dat er 50.000 beveiligingen op zitten, maar het is ook niet lekker om dan in bed te liggen en de hele tijd in je achterhoofd rekening te moeten houden met die één op 1 miljoen kans dat er toch iets mis gaat, zelfs al is dat irreëel, dat geeft gewoon te veel onrust.

Nogmaals iedereen zeer bedankt voor de reacties, ik ga zeker kijken naar een warmtepomp. Heeft iemand nog tips voor een niet al te duur dingetje dat genoeg vermogen heeft om een kamer van 4 × 4 en eventueel een aangrenzende badkamer te verwarmen zonder al te veel herrie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Airco topic in de gaten houden. :)

Het grote airconditioning topic - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Hisense heeft betaalbare units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom is een electrische airco zuiniger dan een electrische kachel? Beiden zetten electriciteit om naar hitte.

Als energie niet verloren gaat, dan is dit toch even efficiënt en dus even duur? Of lekt er ergens stroom weg bij zo'n kachel?

[ Voor 10% gewijzigd door bombadil op 05-02-2020 09:42 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:42:
Waarom is een electrische airco zuiniger dan een electrische kachel? Beiden zetten electriciteit om naar hitte.

Als energie niet verloren gaat, dan is dit toch even efficiënt en dus even duur? Of lekt er ergens stroom weg bij zo'n kachel?
Kom op, lees je anders even in. Waarom is de ene auto zuiniger dan de auto, beide zetten benzine om in beweging... Een warmtepomp is gewoon een compleet andere techniek die energie uit de (buiten-)lucht haalt en daardoor een veel beter rendement haalt (>100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:01
bombadil schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:42:

Omdat de werking vergelijkbaar is met die van een koelkast; de electriciteit wordt gebruikt om warmte mee te verplaatsen ipv alleen maar op te wekken /om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
15 kw/h per week maal 0.20cent is 3 euro per week. dat maal 52 is 156 euro.

Ik denk dat de terug verdiend tijd van de warmtepomp best wel veel tijd in beslag gaat nemen als je alleen die elektrische kachel gaat verwarmen.

Dan kan je beter kiezen voor een airco(split unit) als daar ruimte voor is. Dan heb je meteen 2 vliegen in 1 klap. In de zomer lekker fris en in de winter warm. Maar ook daarvoor geld dat de terugverdientijd lang zal zijn als je hem alleen gebruikt als vervanger van de elektrische kachel.

Bij veel dingen moet je niet kijken naar de terugverdientijd, sommige dingen koop je voor het comfort. Al moet ik wel zeggen dat de airco's steeds energiezuiniger zijn/worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
D-190 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:32:
15 kw/h per week maal 0.20cent is 3 euro per week. dat maal 52 is 156 euro.
2 dingen:
1) Als je een kachel hebt met zo'n acceleratie in stroomverbruik zou ik mij toch ernstig zorgen maken ;)
2) TS zegt dat het een 2kW kachel is, dus dat is grofweg 30-40kWh per week, dat is zo'n €343-€458 per jaar. Dan wordt het wellicht wel interessant om naar een warmtepomp te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-190
noobynater schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:37:
[...]

2 dingen:
1) Als je een kachel hebt met zo'n acceleratie in stroomverbruik zou ik mij toch ernstig zorgen maken ;)
2) TS zegt dat het een 2kW kachel is, dus dat is grofweg 30-40kWh per week, dat is zo'n €343-€458 per jaar. Dan wordt het wellicht wel interessant om naar een warmtepomp te gaan kijken.
Mijn excuus, verkeerde berekening.

TS zegt dat hij ongeveer 15 uur per week aan staat. En dat het een 2000Watt kacheltje is.

2000watt is 2 kw/h per uur, maal 15 uur= 30kw/h je hebt inderdaad gelijk.
30kw/h maal 52=1560kw/h. Als die cijfers zo op papier staan is het best behoorlijk inderdaad.
1560kw/h maal 0.20cent= €312 per jaar.
Mijn excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Het is KWh niet KW/h - en prijs per KWh is momenteel zo'n 22-23 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
Dank u wel voor de reacties allemaal. Die laatste berekeningen, dat is precies waarom ik een beetje aan het nadenken ben of ik wel goed bezig ben. Wanneer ik een warmtepomp van zeg € 2500 in vijf jaar zou kunnen terug verdienen kan ik de investering denk ik nog wel doen. Is zoiets haalbaar? En hoeveel herrie maakt zo'n ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:41
aan efficiëntie qua warmte gaat je dat niet lukken, wat wel een voordeel is dat het eigenlijk gewoon een airco is, dus je kan er in de zomer ook mee koelen. De binnenunit (als je naar lucht gaat) maakt wel wat geluid, zit een ventilator in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Een lucht/lucht warmtepomp hoeft daar in tegen geen €2500 te kosten. Voor zo'n €1500 heb je al een 2.5-3.5kW R32 unit incl. installatie. Met zulke kosten kun je het er ongeveer in 5 jaar uit hebben, hoewel dit een beetje krap is. (SCOP van 4 voor berekening zorgt voor ongeveer €300 per jaar aan stroombesparing). Bijkomend voordeel zoals hier boven genoemd is dat je ook koeling hebt in de zomer (voor echt verwaarloosbaar stroomverbruik!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
D-190 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Mijn excuus, verkeerde berekening.

TS zegt dat hij ongeveer 15 uur per week aan staat. En dat het een 2000Watt kacheltje is.

2000watt is 2 kw/h per uur, maal 15 uur= 30kw/h je hebt inderdaad gelijk.
30kw/h maal 52=1560kw/h. Als die cijfers zo op papier staan is het best behoorlijk inderdaad.
1560kw/h maal 0.20cent= €312 per jaar.
Mijn excuses!
Neem aan dat deze berekeningen niet kloppen . De hete zomerdagen zal ts geen verwarming nodig hebben .
Dus we zullen uitkomen op pak hem beet een week 30 :) :) :) :) :) :)
Pagina: 1