Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 10:48
Binnenkort staat een vakantie naar Zuid-Afrika op de planning en ik twijfel enorm over wat ik nodig ga hebben op het gebied van fotografie.

Afgelopen jaar heb ik een Sony A6500 gekocht inclusief de 18-105 F4.0 als flinke upgrade van mijn oude Canon Powershot SX50 HS. Ik ben super blij met mijn huidige camera en heb er een aantal maanden geleden mijn eerste prime aan toegevoegd: de 50 f1.8
Tot nu toe heeft deze samenstelling prima werk geleverd voor wat ik er mee wil. Voornamelijk vakantie foto's, landschappen en zo nu en dan een portret.

Nu ga ik dus op safari en vraag ik me af of ik het met deze set ga redden. Het liefst wil ik allemaal fantastische close up foto's gaan maken van allerlei dieren en vogels. Nu realiseer ik me dat ik als hobby fotograaf nooit alles kan fotograferen en heb ik daarnaast ook geen oneindig budget. Ook wil ik nu geen enorm bedrag uit gaan geven aan een lens die ik nu eenmalig voor een safari ga gebruiken.

Om een lang verhaal kort te maken twijfel ik vooral over of ik mijn geld moet stoppen in een wide-angle lens (waar ik al langer voor rond aan het kijken ben ivm landschapsfotografie) of juist een tele zoom lens voor oa dieren tijdens een safari.

Na wat zoeken op google zie ik dat vaak aangeraden wordt om minimaal een 300mm lens te hebben maar ik lees ook dat je vaak best dichtbij de dieren kunt komen waardoor een flinke tele lens niet noodzakelijk is. Ik ben dus ook opzoek naar wat jullie ervaringen zijn en wat voor gear jullie mee hadden op een safari.

De lensen waar ik geïnteresseerd in ben om wellicht aan te schaffen:
Sigma 16mm f1.4: voornamelijk ook voor landschappen in de rest van Zuid-Afrika en op andere vakanties.
Sony E 70-350 f4.5-6.3: mooi bereik denk ik maar ook flink aan de prijs.
Sony E 55-210 f4.5-6.3: nog steeds een mooi bereik maar ik twijfel over de kwaliteit. Wel een stuk goedkoper.

Als laatste vraag ik me nog af in hoeverre een verrekijker van belang is tijdens een safari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Klopt, op een crop camera is 300mm echt wel het minimum als je close up shots wil maken.
De lenzen die je kiest zijn bovendien niet echt lichtsterk.
Ik zou eerder naar een 100-400 of 150-600 kijken, en proberen om die tweedehands te scoren.
Denk ineens ook aan een statief of een bonenzak, want die dingen stil houden is niet iedereen gegeven.

Bij de eerste lens die je vernoemt spreek je over 18-15, ik vermoed dat dat een tikfout is.
Als je al 18mm hebt, dan zal 16mm niet veel toevoegen. Wil je echt meer, dan moet je denken aan iets van 12mm, maar ook daar zijn de prijzen stevig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Dat was inderdaad een typefout. Het moet 18-105 zijn.

Het voorbeeld van alle dieren close-up en scherp in beeld was meer een extreem over de top en slecht voorbeeld. Ik realiseer me dat dat als hobby fotograaf met mijn camera samenstelling vrijwel onmogelijk is. Ik heb weinig zin om met vrij dure en lomp grootte Lensen rond te sjouwen. Zeker als ik die lens dan daarna nog maar zelden zal gebruiken.
Daarnaast vraag ik me ook af of het heel noodzakelijk is als je toch vrij dicht bij de dieren kan komen. Maar daar hoor ik graag ervaringsdeskundigen over.

Daarnaast hou ik voornamelijk van prachtige weidse landschappen en dat is ook wat ik graag fotografeer. Daarom wil ik ook graag een wat meer groothoek lens voor mijn camera. 18mm is dan eigenlijk niet weids genoeg en wil ik minimaal 16mm hebben. 12mm vind ik dan eigenlijk weer net iets teveel van het goede. Ideaal zou dan wellicht de Sony 10-18mm f.4 zijn maar deze is dan weer niet zo heel lichtsterk.
Voor groothoek heb ik dan de volgende opties met allemaal voor en nadelen:
Sigma 16mm f1.4
Sony 10-18mm f4
Samyang 12mm f2

Hierbij gaat mijn voorkeur momenteel toch uit naar de sigma 16mm. Goede lichtsterkte en uitstekende beeldkwaliteit.

Uiteindelijk is dat dan ook een beetje het dilemma wat ik heb. Steek ik nu veel geld in een telelens die ik alleen maar gebruik voor die ene keer in mijn leven dat ik op safari ga? Of steek ik het geld in een mooie groothoek lens die ik veel vaker ga gebruiken maar waardoor ik op safari waarschijnlijk een hoop mooie shots ga missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:31
Marti Zanden schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:12:
Uiteindelijk is dat dan ook een beetje het dilemma wat ik heb. Steek ik nu veel geld in een telelens die ik alleen maar gebruik voor die ene keer in mijn leven dat ik op safari ga?
je kan een objectief ook huren, via https://budgetcam.nl/categorie/foto/mount/sony-e , https://www.cameranu.nl/nl/c45885/verhuur/sony bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
@euchromatic Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken maar ik ben bang dat dat al snel een duur grapje wordt aangezien ik 3 weken op vakantie ga.

Dan lijkt het me nog interessanter om nu een goede telezoom te kopen en deze direct na vakantie met klein verlies door te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Kan je mijn ervaringen van een week in het Krugerpark delen: ik had mijn Panasonic G80 mee met een 12-60 (35-mm equiv. 24-120) en een 45-200 (35-mm equiv. 90-400).
Ik merkte dat ik enorm behoefte had aan twee camera's omdat je met twee verschillende scenario's zit:

1) voor close-ups van dieren en zéker vogels is je telebereik enorm waardevol. Eigenlijk kwam ik met de 45-200 lens daarin nog iets te kort, voor m'n gevoel. Maar de keerzijde is dat als je een keer wél een olifant of neushoorn voor je op de weg aantreft, je geen zak hebt aan een lens waarmee je alleen een oog in beeld krijgt. Ik had voor vertrek eigenlijk een 100-300 (35-mm equiv. 200-600) aangeschaft, maar was dolblij dat ik die toch nog ingeruild had voor de 45-200.

2) landschappen, of dieren op korte afstand. Dan heb je niets aan je telezoom en moet je gaan wisselen. Niet ideaal in de stoffige omgeving waar je onderweg in zit, en een hoop gedoe om steeds tussen lenzen te moeten wisselen.

Een volgende keer zou ik een tweede body meenemen (sterker nog: ik heb er al één tweedehands aangeschaft) zodat je nooit misgrijpt. Ik had nu de telezoom grijpklaar omdat de kans het grootste is dat je op afstand een mooi beest spot. Met 105mm begin je dan weinig.

Wat ook nog meespeelt is dat je in privéparken vaak veel dichter bij de beesten in de buurt gebracht wordt. Niet mijn smaak, maar als ze de safari-jeep pal naast net gevoede leeuwen parkeren, dan kan je afweging qua zoombereik weer heel anders worden ;)

[aanvulling]
afhankelijk van waar je naartoe gaat, kun je vaak ook ter plekke objectieven huren, dat zou je even uit kunnen zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door ESteg op 04-02-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Mbt je laatste vraag, imho is een goede verrekijker is zeker aan te raden (en liefst per persoon). Groot deel van de tijd ben je niet aan het fotograferen maar aan het kijken. Ik vond het zeker de moeite en ze gaan (veel) langer mee dan de gemiddelde camera ;)

Dan kwa fotografie, ben nu 2x in Kruger geweest en mijn meest gebruikte lens was de 40-150 op 2x crop. Kruger is op veel plekken redelijk begroeid waardoor dieren wat verder weg al snel half verdwijnen achter een struik of hoog gras. Iets als die 70-300 op 1,5x crop in combinatie met je huidige lens lijkt me prima voor ZA kwa bereik als je niet een fanatieke vogelaar bent of fotografie het doel van je vakantie is en je kan leven met het feit dat je niet overal een close-up van krijgt. Persoonlijk vind ik het ook mooi om een beest in z’n omgeving te zien, al probeerde ik ook zo dichtbij als mogelijk te komen, maar dan mis je het Afrika sfeertje imho nu ik sommige foto’s terug kijk (had ook meer mm mee en dan trap je er toch weer in dat je veel inzoomt :P).
Je kan natuurlijk 2e hands een lens halen en die naderhand weer verkopen, per saldo valt het dan mee.

Statief heb ik niets aan gehad op safari, monopod ook niet. Heb je in de auto toch geen ruimte voor normaalgesproken. Zelfs een beanbag heb ik niet gemist, maar die nemen in ieder geval geen ruimte in je bagage in.
Tweede body is wel zeer aan te raden, lens wisselen is niet optimaal, en je hebt een backup.

Ik ging trouwens uit van een self drive, op een privé consessie als onderdeel van Kruger (dus niet zo’n ding waar je tamme leeuwen kan voeren en aaien) kom je nog veel dichterbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy op 04-02-2020 18:50 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Marti Zanden schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:21:
@euchromatic Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken maar ik ben bang dat dat al snel een duur grapje wordt aangezien ik 3 weken op vakantie ga.

Dan lijkt het me nog interessanter om nu een goede telezoom te kopen en deze direct na vakantie met klein verlies door te verkopen.
Of tweedehands voor een mooie prijs kopen en na de vakantie weer verkopen, uiteraard quite of met winst ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pires101
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05-2023
Heb ook mn a6500 mee gehad naar zuid Afrika en was blij dat ik naast de 18-105 ook de 55-210 mee had. Meer mm was welkom geweest maar het was wel afdoende. Voor landschap zweer ik bij de 10-18, veruit mn meest gebruikte lens ondanks de f4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik ben net (paar maandjes) terug van safari.
Had een A7III mee (fullframe) met 16-35 en 60-600. Niet 1x geërgerd aan het bereik. 600 was altijd genoeg (als iets te ver weg zit zit er ook teveel lucht tussen en wordt het nooit wat) en 60mm zeker ruim genoeg voor dieren dichtbij. En even een landschap schieten heb je best tijd voor, alles gaat op rustig tempo, dus ik wisselde dan gewoon lenzen. De A7 is een stof machine (gee sluiter en geen spiegel ter bescherming bij wisselen)...maar nergens last van gehad.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Dank allen voor de reacties.

Helaas zit een tweede body meenemen er niet in. Ik zal dus toch af en toe van lens moeten wisselen. We zitten in een privépark dus ik ga er van uit dat de safari zoals Nomad aangeeft ook rustig zal verlopen.

Zoals ik ook al verwacht had zal ik zeker iets meer bereik moeten hebben dan mogelijk op mijn huidige 18-105. Daarom zit ik nu te twijfelen tussen de 55-210 (werkelijk bereik: 82-315) of de 70-350 (werkelijk bereik: 105-525). Ik neig ondanks het flinke prijsverschil naar de 70-350 omdat deze toch een stuk betere prestaties levert. Waarschijnlijk zal ik binnenkort eens een keer naar de fotowinkel gaan om te kijken of ik beide lenzen eens mag uitproberen.

@pires101 De 10-18 klinkt inderdaad ook als een hele mooie lens. Ik zit daarom ook al een behoorlijke tijd te twijfelen tussen die lens en de Sigma 16mm.
Had je deze lens ook bij je op je trip naar Zuid-Afrika? Ook gebruikt tijdens safari?

@Speedy Zo te horen is een verrekijker dus wel aan te raden. Is er nog iets waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een verrekijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pires101
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05-2023
Marti Zanden schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:56:
Dank allen voor de reacties.

Helaas zit een tweede body meenemen er niet in. Ik zal dus toch af en toe van lens moeten wisselen. We zitten in een privépark dus ik ga er van uit dat de safari zoals Nomad aangeeft ook rustig zal verlopen.

Zoals ik ook al verwacht had zal ik zeker iets meer bereik moeten hebben dan mogelijk op mijn huidige 18-105. Daarom zit ik nu te twijfelen tussen de 55-210 (werkelijk bereik: 82-315) of de 70-350 (werkelijk bereik: 105-525). Ik neig ondanks het flinke prijsverschil naar de 70-350 omdat deze toch een stuk betere prestaties levert. Waarschijnlijk zal ik binnenkort eens een keer naar de fotowinkel gaan om te kijken of ik beide lenzen eens mag uitproberen.

@pires101 De 10-18 klinkt inderdaad ook als een hele mooie lens. Ik zit daarom ook al een behoorlijke tijd te twijfelen tussen die lens en de Sigma 16mm.
Had je deze lens ook bij je op je trip naar Zuid-Afrika? Ook gebruikt tijdens safari?

@Speedy Zo te horen is een verrekijker dus wel aan te raden. Is er nog iets waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een verrekijker?
Toevallig heb ik de sigma 16mm lens ook ja, maar die gebruik ik voornamelijk als het wat donkerder aan het worden is, of portret, voor landschap vrijwel niet, het verschil tussen 10/12 En 16mm is dan toch wel aanzienlijk. Als ik tussen die 2 moest kiezen zou het zonder twijfel de 10-18 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Marti Zanden schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:56:

Ik vind het zeker wat toevoegen, op een gegeven moment heb je de foto’s wel en wil je ook je safari beleven door te kijken ;)

Er is hier al een topic. Handigste is in een winkel enkele types proberen om te zien wat je prettig vindt.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@Marti Zanden Je eigen suggestie van een goede lens kopen en na je vakantie met klein verlies verkopen is helemaal niet zo gek (mits je het geld ff kan missen). Overigens kan ik me in post van @Nomad vinden qua objectieven wisselen. Ik heb meerdere safari's in Kenia en Tanzania gedaan en voornamelijk heb je die mm nodig. Je schiet voornamelijk vanuit jeeps/busjes en die kunnen niet altijd dichtbij komen). De keren dat je wide wilt/moet schieten heb je vaak kans genoeg om objectieven te wisselen. Als alternatief een goede P&S camera als tweede camera meenemen voor de dingen dichtbij/wide shots die je wellicht snel wilt/moet maken..

Statief nooit nodig gehad, monopod heb ik 1 keer gemist en beanbag had ik niet, maar een jasje oprollen/vouwen werkte in mijn geval ook (was met een oude Sigma 80-400).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Het gaat zeer waarschijnlijk de Sony 70-350 worden. Heb deze lens pas geleden in de winkel eventjes mogen uitproberen en deze voelt goed aan. Beelden zijn zeer scherp en de lens ligt prima in de hand (zoomen is wat stug maar dat heeft dan ook weer als voordeel dat je niet zomaar per ongeluk de zoomring beweegt). Build kwaliteit is ook goed. Enige minpuntje is dat hij niet zo snel is en dat de iso dan waarschijnlijk vrij snel omhoog moet maar dat neem ik voor lief.

Helaas heb ik geen point en shoot camera voor erbij dus mijn vrouw mag met haar Iphone nog wat foto's proberen te maken van dieren dichtbij. Verder ga ik gewoon mijn objectieven wisselen en dan zien we wel wat er gebeurd. Heb er in elk geval veel zin in.

Wat betreft de verrekijker ben ik er nog niet helemaal uit. Ik kan de kijker van mijn schoonvader meenemen. Dit is wel echt een goedkoop ding maar werkt verder prima. Voor 1 vakantie is het denk ik prima om deze mee te nemen. Heb in de winkel ook een paar kijkers van rond de 100/120 euro in mijn hand gehad. Volgens de verkoper waren dit prima kijkers alleen omdat ze wat goedkoper zijn zul je in de schemering wat minder goed kunnen zien. Maar dit heb ik nog even in overweging.

Binnenkort maar eens naar de winkel om daadwerkelijk een lens te gaan kopen
Pagina: 1