Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Topicstarter
Update: Ze liggen, zie hier

Ook ik ga er aan geloven, zonnepanelen. Heb me al behoorlijk ingelezen, en offertes binnen, maar toch even een final check van jullie wordt op prijs gesteld.
  • Plat dak, maten 6x10m, schaduwvrij, in Rijswijk (ZH)
  • 3x25A aansluiting in meterkast aanwezig
  • Doel is jaarlijks stroomverbruik ongeveer opwekken, en goede prijs/kwaliteitverhouding
  • 1 jaar geleden verhuisd, verbruik ongeveer 4500 kWh/ jaar
  • Graag eind februari, begin maart installatie
Offerte 1 van Coolblue
  • 16x trina solar TSM-320 DD06M.05(II)
  • 1x Growatt 5000 TL3-S
  • installatie compleet gedaan
Prijs: 6656 Inc, 5547 Exc. BTW.

Offerte 2 van Solar Bouwmarkt
  • 18X Munchen full black 320W
  • SMA Sunny Tripower 5.0 3AV-40
  • FlatFix Fusion Complete Montageset Oost/West - 1 rij, 3x
  • Volledige Installatie van 18 Zonnepanelen
Prijs 6161 Inc, 5029 Exc. Btw

Bij de tweede offerte had ik expliciet om een SMA omvormer gevraagd.
Ik ga er vanuit dat de Flatfix Fusion oost west een foutje is, aangezien ik een plat dak heb.

Waar ik nog over twijfel / advies kan gebruiken:
  • is 16 versus 18 panelen
  • Trina 340 Perc vs 320 Munchen full black
Alle input is welkom; ook als ik nog zaken vergeten ben......

[ Voor 3% gewijzigd door Sparhawk op 06-05-2021 09:11 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:02
De laatste, flat = vlak, dus de flatfix is wel voor plat dak, maar dan gericht op oost/west en niet puur op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Nu online

Sparhawk

Topicstarter
I-King schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:37:
De laatste, flat = vlak, dus de flatfix is wel voor plat dak, maar dan gericht op oost/west en niet puur op zuid.
Tnx, weer wat geleerd. Ik ga er vanuit dat alles bij mij puur op zuid gericht moet zijn, of is dat een domme aanname?

Qua dakoppervlak (60m2) zou dat toch wel moeten passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:04

TFHfony

Professional Weirdo

Sparhawk schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Tnx, weer wat geleerd. Ik ga er vanuit dat alles bij mij puur op zuid gericht moet zijn, of is dat een domme aanname?

Zuid geeft op jaarbasis een fractie hogere opbrengst, maar oost/west beter verdeeld over de dag. Hier door kan je waarschijnlijk een groter deel van je eigen opgewekte stroom zelf gebruiken in plaats van terugleveren aan het net. En aangezien het 1 op 1 salderen verdwijnt kan dit een stuk aantrekkelijkere oplossing zijn.
Ik zou zelf voor optie 2 gaan, ondanks het feit ik het nu op mijn platte dak allemaal op zuid heb...

Verder zal door de oost/west opstelling ook je je inverter een stuk minder afstoppen....

[ Voor 5% gewijzigd door TFHfony op 04-02-2020 10:52 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:36
Sparhawk schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Bij oost-west heb je iets minder kWh per jaar. Maar je opwekking is ook beter verspreid over de dag. Hierdoor is het makkelijker om de energie zelf te gebruiken ipv dat je moet terugleveren.
Aangezien de overheid het salderen afbouwt is dat geen gek idee.

Ook is O-W efficiënter met je dak oppervlakte. Alles op zuid is al snel het dubbele oppervlakte, omdat je moet zorgen dat je panelen niet in elkaars schaduw staan. En waarschijnlijk ook goedkoper in montage.

https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/
Als je de optimale hellingshoek van 30 graden wilt, heb je 281cm per rij nodig om geen schaduw te krijgen bij panelen op het zuiden.
Bij de ideale orientatie van je dak kun je dus 4 rijen van 3 of 3 rijen van 6 panelen op zuid plaatsen.
18 panelen op zuid kan dus eigenlijk alleen als je gevel van 10m precies haaks op het zuiden ligt. Anders krijg je schaduw.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@Sparhawk

oost-west zie mijn dak met dit voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
doordat oost en west een ander moment van hun top behalen heeft kun je dus veel meer Wp als W omvormer er aan hangen.
mijn dak is wel steiler als jouw plat dak, dus jouw dak is dat iets minder.

ook kun je met oost-west vaak al snel 2x zoveel Wp op de zelfde ruimte krijgen.
per Wp doe je dan ook al snel 80% opwekken, iets minder als op zuid, maar ruimschoots meer Wp.

ook is bevestiging materiaal goedkoper, gewicht iets lager en omvormer goedkoper.
hier door is oost-west vaak nog niet eens zo een slechte oplossing,

dit helemaal dat panelen nu zo goedkoop zijn geworden, dat uurloon en omvormer eigenlijk harder op het budget begint te drukken als de panelen zelf.

maar buiten dat, wil je een goede opbrengst van je dak.
zorg er dan voor dat als je 1fase omvormer gebruikt de Vmpp richting de 350V gaat.
en bij 3fase richting de 600-720Vmpp gaat en dit per mpp. ;)

en dan zie ik de 2 offertes van:
(2x)8x32Vmpp op 1fase, en dit is wel redelijk genoeg.
of de
(2x)9x32Vmpp op 3fase, en dit is wel erg weinig want 3fase, dit zou je dan beter niet kunnen doen.

als je dus voor 3fase wil gaan, dan heb je gewoonweg meer panelen nodig. ;)

edit:
optimaal is: de omvormer met maar 1fase met de 18 panelen van offerte 2.
of zelfs gaan voor omvormer met 1fase en dan proberen of je geen 20 panelen op het dak kunt leggen.
(maximaal 12 panelen per mpp met 1fase, dus 24 panelen is helemaal perfect met oost-west en die omvormer.
maar dat moet maar net kunnen passen op dak. ;)
desnoods om het niet te duur te maken, dan neem je 300Wp panelen ipv 320Wp. ;)
b.v. dit type paneel:
https://www.winkelman-zon...cell/51751/?display=tiles
word minder mooi gevonden dus goedkoop, platdak je ziet er toch niks van. ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 04-02-2020 11:23 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@migjes de Growatt TL3-S is ook gewoon 3 fase en wil graag 620V. Ik hou altijd ruwweg aan:

1-fase: 12 normale of 6 Panasonics.
3-fase: 18 normale of 9 Panasonics.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Rimco @maykoga
lol je hebt gelijk, had het aangezien voor de 5000W op 1 fase (maar dan is ander merk vandaar de fout.) ;)
ik zal even kijken hoe ik het aanpas. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 04-02-2020 11:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 17:47
@migjes het is inderdaad zo dat de optimale inverter spanning 380Vdc voor ~1 fase is en 650Vdc voor ~3 fase

Als je hiervan afwijkt heeft de inverter een lagere efficientie, van 0,5-1,5%

Ik zou toch voor optie 2 gaan, want:
18 panelen vs 16 panelen, dus opbrengst is +12,5%
en kosten zijn lager want optie1: 108ct/Wp Coolblue, optie 2: 87ct/Wp

Ik zou voor optie 2 gaan!

Oost-west is gunstig qua eigen verbruik maar daarmee lever je ~9% in op jaaropbrengst, dus dan hangt het af van je inschatting van tariefverschil in de toekomst na 2023 als salderen stopt. Dan komt er een terugleversubsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

migjes schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:58:

(maximaal 12 panelen per mpp, dus 24 panelen is helemaal perfect met oost-west en die omvormer.
Met de 3-fase omvormer is het toch 18 oost + 18 west? Enkel als je overstapt op 1-fase klopt je 12 + 12 denk ik.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Sparhawk
ik krijg het verhaal niet zomaar aangepast even snel.
dus laat het maar even staan, lees het maar begrijp de fout die ik maak. ;)

ik voeg dit wel toe:
1fase of 3fase.
een omvormer van maar 5000W, dat is nog helemaal niet nodig om naar 3fase te gaan.
dit kan ook nog op 1fase, zonder problemen.

je krijgt straks toch een slimme meter of variant daar op.
en alle meters verrekenen intern tussen de fase. ;)
dus lever je 5000W op fase 1, en gebruik je 5000W op fase 2.
dan rekent de meter dat je 0W gebruikt en word je voor 0W afgerekend.
dus je hoeft niet naar een 3fase omdat je 3fase hebt, kan zonder problemen ook met 1fase opgelost worden. ;)

neem je dus gewoon een redelijke 1fase omvormer van +/-4000W (of 16A nog net iets goedkoper.).
en hang je daar 2x9x295Wp aan met oost-west opstelling, dan ben je het goedkoopst uit en heb je al je 4500kWh per jaar. ;)
dit is een stuk goedkoper als je offertes die je nu hebt, een kleine onder dimensionering maar dat kan wel. ;)

ik zelf heb 6430Wp oost-west (7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)) en scoor daar mee een 5500kWh per jaar. ;)

@Rimco
lol, geef me even de tijd dat ik het kan aanpassen, geduld A.U.B.
kan niet heksen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 04-02-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Nu online

Sparhawk

Topicstarter
TFHfony schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:51:
[...]

Zuid geeft op jaarbasis een fractie hogere opbrengst, maar oost/west beter verdeeld over de dag. Hier door kan je waarschijnlijk een groter deel van je eigen opgewekte stroom zelf gebruiken in plaats van terugleveren aan het net. En aangezien het 1 op 1 salderen verdwijnt kan dit een stuk aantrekkelijkere oplossing zijn.
Ik zou zelf voor optie 2 gaan, ondanks het feit ik het nu op mijn platte dak allemaal op zuid heb...

Verder zal door de oost/west opstelling ook je je inverter een stuk minder afstoppen....
Ok, duidelijk, dank je!
RocketKoen schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:55:
[...]

Bij oost-west heb je iets minder kWh per jaar. Maar je opwekking is ook beter verspreid over de dag. Hierdoor is het makkelijker om de energie zelf te gebruiken ipv dat je moet terugleveren.
Aangezien de overheid het salderen afbouwt is dat geen gek idee.

Ook is O-W efficiënter met je dak oppervlakte. Alles op zuid is al snel het dubbele oppervlakte, omdat je moet zorgen dat je panelen niet in elkaars schaduw staan. En waarschijnlijk ook goedkoper in montage.

https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/
Als je de optimale hellingshoek van 30 graden wilt, heb je 281cm per rij nodig om geen schaduw te krijgen bij panelen op het zuiden.
Bij de ideale orientatie van je dak kun je dus 4 rijen van 3 of 3 rijen van 6 panelen op zuid plaatsen.
18 panelen op zuid kan dus eigenlijk alleen als je gevel van 10m precies haaks op het zuiden ligt. Anders krijg je schaduw.
Oops, zover had ik de boel nog niet doorgedacht. Dank voor de input.
migjes schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:58:
@Sparhawk

oost-west zie mijn dak met dit voorbeeld dag:
[Afbeelding]
doordat oost en west een ander moment van hun top behalen heeft kun je dus veel meer Wp als W omvormer er aan hangen.
mijn dak is wel steiler als jouw plat dak, dus jouw dak is dat iets minder.

ook kun je met oost-west vaak al snel 2x zoveel Wp op de zelfde ruimte krijgen.
per Wp doe je dan ook al snel 80% opwekken, iets minder als op zuid, maar ruimschoots meer Wp.

ook is bevestiging materiaal goedkoper, gewicht iets lager en omvormer goedkoper.
hier door is oost-west vaak nog niet eens zo een slechte oplossing,

dit helemaal dat panelen nu zo goedkoop zijn geworden, dat uurloon en omvormer eigenlijk harder op het budget begint te drukken als de panelen zelf.
Yep, tot zover helemaal duidelijk, tnx!
maar buiten dat, wil je een goede opbrengst van je dak.
zorg er dan voor dat als je 1fase omvormer gebruikt de Vmpp richting de 350V gaat.
en bij 3fase richting de 600-720Vmpp gaat en dit per mpp. ;)

en dan zie ik de 2 offertes van:
(2x)8x32Vmpp op 1fase, en dit is wel redelijk genoeg.
of de
(2x)9x32Vmpp op 3fase, en dit is wel erg weinig want 3fase, dit zou je dan beter niet kunnen doen.

als je dus voor 3fase wil gaan, dan heb je gewoonweg meer panelen nodig. ;)

edit:
optimaal is: de omvormer van offerte 1 met de 18 panelen van offerte 2.
of zelfs gaan voor omvormer offerte 1 en dan proberen of je geen 20 panelen op het dak kunt leggen.
(maximaal 12 panelen per mpp, dus 24 panelen is helemaal perfect met oost-west en die omvormer.
desnoods om het niet te duur te maken, dan neem je 300Wp panelen ipv 320Wp. ;) )
Ok, dit moet ik nog een aantal keer gaan lezen voordat ik dit snap. Heeft het zin om een kleine omvormer dan te kiezen, of is het puur de keuze tussen 1 fase of 3 fasen...?

Veel meer zonnepanelen heb ik eigenlijk geen zin in, dan wordt het totaalbedrag weer zo duur...
migjes schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:22:
@Sparhawk
ik krijg het verhaal niet zomaar aangepast even snel.
dus laat het maar even staan, lees het maar begrijp de fout die ik maak. ;)

ik voeg dit wel toe:
1fase of 3fase.
een omvormer van maar 5000W, dat is nog helemaal niet nodig om naar 3fase te gaan.
dit kan ook nog op 1fase, zonder problemen.

je krijgt straks toch een slimme meter of variant daar op.
en alle meters verrekenen intern tussen de fase. ;)
dus lever je 5000W op fase 1, en gebruik je 5000W op fase 2.
dan rekent de meter dat je 0W gebruikt en word je voor 0W afgerekend.
dus je hoeft niet naar een 3fase omdat je 3fase hebt, kan zonder problemen ook met 1fase opgelost worden. ;)

neem je dus gewoon een redelijke 1fase omvormer van +/-4000W (of 16A nog net iets goedkoper.).
en hang je daar 2x9x295Wp aan met oost-west opstelling, dan ben je het goedkoopst uit en heb je al je 4500kWh per jaar. ;)
dit is een stuk goedkoper als je offertes die je nu hebt, een kleine onder dimensionering maar dat kan wel. ;)

ik zelf heb 6430Wp oost-west (7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)) en scoor daar mee een 5500kWh per jaar. ;)

@Rimco
lol, geef me even de tijd dat ik het kan aanpassen, geduld A.U.B.
kan niet heksen. ;)
Migjes, dank voor je input.

Als ik het dus goed begrijp zeg je van
Doordat je Oost West neer gaat leggen, krijg je minder piekvermogen gedurende de dag, en meer opbrengst verspreid over de dag, dus kun je met een kleinere omvormer toe.

Dat snap ik helemaal, en zie ook de logica :P

Maar ik heb 3 fasen thuis, waarom zou ik voor een 1 fase omvormer gaan? Goedkoper?

[ Voor 18% gewijzigd door Sparhawk op 04-02-2020 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Sparhawk schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:28:
Ok, dit moet ik nog een aantal keer gaan lezen voordat ik dit snap. Heeft het zin om een kleine omvormer dan te kiezen, of is het puur de keuze tussen 1 fase of 3 fasen...?

Veel meer zonnepanelen heb ik eigenlijk geen zin in, dan wordt het totaalbedrag weer zo duur...
mijn tips zijn eigenlijk simpel, maar wel een stel tips achter elkaar, die je kunt of moet combineren:

1. 3fase is niet nodig voor maar 5000W omvormer, kan met gemak op 1fase worden gedaan.
(dit kan al oplopen tot 400+€ besparing, maar ook de kabels naar de omvormer en de groep worden goedkoper.)

2. oost-west kan met kleinere omvormer door beter verdeling over de dag.
dus een kleinere omvormer gebruiken, no prob.
dit kan zelfs nog gedaan worden met een 16A omvormer, een kleine onder dimensionering maar niet ernstig probleem.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
je moet niet alleen naar de STC(Wp) waarde van een paneel kijken maar ook naar de NOCT waarde. ;)
een 300Wp paneel lever +/-220W NOCT
(16A 1fase omvormers zijn erg goedkoop als je dat vergelijkt met 3fase omvormers, en met oost west geeft dit een goede Vmpp om de omvormer mee te laten werken. )

3. doordat je geen dure 320Wp mono paneel gebruikt, maar goedkopere poly 295Wp paneel.
(de 295Wp poly ziet er gewoonweg niet mooi uit, maar je ziet ze toch niet op het platte dak, dus mooi hoeft geen optie te zijn.)
bespaar je vrij veel geld uit.
en doordat je een kleinere omvormer gebruikt van geen 5000W maar iets rond de 3600-4000W, bespaar je nog meer geld uit.
dat geld stop je dan weer in 2 of meer panelen extra (als het past op dak.)
en dan ben je goedkoper uit met de set en heb je nog steeds meer kWh per jaar als offerte 2. ;)
18x220W (NOCT) = 3960W, maar hier moet nog een stukje oost-west van af getrokken worden. ;)
dit loopt al snel op tot 20€ besparing per paneel, dat 18x, dat tikt aan.

edit:
als je deze tips goed volgt.
dan is het zelfs mogenlijk om in overproductie te gaan.
door op deze manier te werken is het zo goedkoop dat zelfs overproductie nog effectief is. >:)
dus geld verdienen het kan als je dat wil, niet alleen besparen op de rekening maar keiharde cash.
voor 5k€ en goed aanpakken, door b.v. 2x10x295Wp op 1fase omvormer is geld uit betaald krijgen als je wil. ;)
maar zelfs 2x12x295Wp op een 4000W 1fase omvormer is gewoon mogenlijk, levert je allen teveel kWh op, die je lekker kunt verkopen en dit nog binnen het bedrag van offerte 1. ;)
(4000W is ongeveer de max die je op een 16A groep kunt hangen. ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 04-02-2020 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Sparhawk
ik vul even in bij https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
18 panelen 295Wp 3x6 oost-west bevestegins materiaal.
1x16A SMA omvormer (ik vind SMA vaak wel wat duur, maar zijn wel goed voor oost-west)
+ instalatie + verzendkosten(?)

3x Flatfix Fusion 1 Rij van 3 dakjes Oost/West Opstelling (6 panelen)
715,92
1x SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi
953,00
18x JA Solar JAP60S-10-290-SC Poly 290Wp half cell
1.872,00
Complete installatie 18 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
1.599,00
60,00
(en dan heb je nog een paar meter extra kabel nodig met een paar stekkers, ik reken even een belachelijke 200€ als voorbeeld)

en dan kom ik uit op 5500€ inc BTW ex is het 4500€.
dus het kan een stukgoedkoper en dan heb je nog te veel kWh per jaar ook.
je kunt nog met gemak er 2x10 van maken en nog niet duurder uit zijn. ;)
(2x12x???Wp is vaak de max voor 1fase omvormers, maar dan zou ik wel een iets zwaardere omvormer kiezen als 16A ;) )

edit:
winkelman is niet speciaal goedkoop, maar hun stukprijzen zijn wel netjes.
dus je kunt met hun systeem best leuk rekenen.
vraag wat meer offertes op en dan bij lokale partijen en je krijgt vast wel voor elkaar om 2x10x295Wp voor <5k€ te vinden.
(coolblue is wat ik elke keer zie erg duur.)

ik heb zelf al een warmtepomp.
dus ik stook mijn huis ook nog met elektra en vrijwel geen gas.
hiervoor een overproductie hebben is geniaal.
lage elektra rekening (<300kWh per jaar) en lage gas rekening (<300m3) en elk jaar een nieuwe welkomstbonus, maakt mijn voorschot 10€ per maand, en dan krijg ik aan het einde van het jaar nog 100€ terug. 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door migjes op 04-02-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:53

Tjark

DON'T PANIC

Een vraagje bij een oost-westopstelling: kun je op 1 omvormer dan bv 4 panelen oost en 3 panelen west aansluiten? Of moeten 't gelijk zijn: 4 en 4?

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Tjark schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:59:
Een vraagje bij een oost-westopstelling: kun je op 1 omvormer dan bv 4 panelen oost en 3 panelen west aansluiten? Of moeten 't gelijk zijn: 4 en 4?
als je de panelen op 1 mpp aansluit, dan moeten ze parallel en moeten ze elke richting de zelfde aantal cellen bevatten of beter gezegd de zelfde Vmpp hebben. (wat dus neer komt op 4 en 4)

als je 2x een mpp hebt op een omvormer, dan kun je wel 3 en 4 doen.
maar omvormers met 2x mpp, die zijn al snel 3000W, en dat schiet niet op met maar 7 panelen. ;)
(en 3 of 4 panelen op een omvormer geeft +/- te weinig Vmpp voor een gewone TL omvormer.
dus daar word het wel wat lastig om dit te doen, micro omvormers die hebben een mpp per paneel en kunnen wel een oplossing zijn. b.v.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tjark Het zou kunnen als je 2 losse MPPT trackers hebt. Alsnog is 3 panelen (en ook 4) wat weinig in een string. Panasonics of micro-omvormers kunnen dan wellicht een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Nu online

Sparhawk

Topicstarter
Kickje >:)

Veel wijzer geworden de afgelopen maand, met dank aan het forum
Plannen zijn nu iets veranderd, grootste verandering is dat ik de panelen zelf wil gaan leggen (samen met een vriend, en kennis van hem, een installateur), en dat ik voor 1 fase ga, met liefst 16 panelen

Er zijn nu toch nog een paar vragen en problemen, en daar wil ik jullie even mee lastig vallen
  1. Als eerste is de kabel van zolder naar de meterkast. Ik heb in mijn huis een sauna zitten (don't ask, zat er al in toen ik het huis kocht, een jaar geleden). Die sauna zit op een aparte groep in de meterkast beneden, en zit met een dikke grijze kabel met 3x 2.5mm2 aangesloten. Sauna zit op de 2e verdieping precies naast een dakdoorvoering, waar ik de kabel naar de invertor van buiten naar binnen kan invoeren.
    De sauna gebruik ik ongeveer 2 keer per jaar. Mijn plan is nu om met een schakelaar / lastscheider? de invertor aan te sluiten, zodat of de invertor stroom levert, of de sauna 's avonds een keer aan kan. Grootste vraag voor mij is of de 2.5mm2 voldoende is tussen de invertor en de meterkast. Ik schat de kabellengte tussen de 15 en 20 meter
  2. Tweede grote puzzel is het legoppervlak
    In de eerste offerte van coolblue zat een voorlopig ontwerp, gebaseerd op google maps. Zie plaatje hieronder.
    Orientatie van mijn dak is hier wel goed, bovenkant van het plaatje is ook het noorden.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiWsq5xmWf0-O4Zhumlgoew-N1s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/DxgIEin2rTmy0VM68YtCTDi5.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens zelf even aan het meten en rekenen geslagen

Hieronder een schets van mijn dak. Let op, gaat hier alleen om maten, orientatie klopt niet (draai het plaatje 115 graden clockwise, en dan is bovenaan noord.)
    De 3 bruine vlakken zijn schoorstenen, van ca 75 cm hoog.
    Het witte vlak van 80x155 is een lichtlkoepel.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WO4G3NZcWQgWLX-W3ndAgWYR00w=/800x/filters:strip_icc()/f/image/kxtvzVXUkvrirjXpVAO9Ciru.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nu zelf wat ga prutsen (let op, plaatje is ca 115 graden clockwise gedraaid, om orientatie goed te krijgen (met oost west opstelling, en een meter marge van de rand aanhoud, zoals flatfix aanraadt), dan heb ik een uitdaging. Ik kan maar 14 panelen kwijt?? Zie ik nu iets over het hoofd, of heeft coolblue lopen prutsen met het eerste ontwerp, waardoor ik ten onrechte dacht wel 18 panelen kwijt te kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE2gd3lwL_I0l8rpA-F3NTQ9GT4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/0LRkrSputhCPJcHw4N5jLBHw.jpg?f=fotoalbum_large
Dus, bevestiging gevraagd of 2.5 mm2 voldoende is, en hulp van slimme mensen (@migjes @RocketKoen @Rimco) of ik nog dingen over het hoofd zie van het legplan....

Tnx O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
3x 2,5mm² is zat, zeker als je een 3 fasen omvormer hebt. Als je de sauna ook wilt kunnen blijven gebruiken, zul je zowel de sauna als je zonnepanelen afzonderlijk moeten afzekeren op de verdieping, naast de zekering in de meterkast.

Verder denk ik dat je met een beetje puzzelen ook wel 18 panelen kwijt kunt? Het is een beetje de vraag wat handig is, volgens mij kun je ze beter niet vlak leggen (ivm afspoelen van vuil). Dan heb je nog de keuze voor zuiver oost/west zoals je zelf getekend hebt (zo hoog mogelijke opbrengst per paneel), of gewoon in lijn met je dak om meer panelen kwijt te kunnen (zo hoog mogelijke totaalopbrengst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mcDavid schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:58:
3x 2,5mm² is zat, zeker als je een 3 fasen omvormer hebt.
Op een 3x2,5 ga je natuurlijk nooit een 3-fase omvormer aangesloten krijgen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bart ® schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:10:
[...]

Hij bedoeld denk ik wel 5x2,5 maar zegt 3 i.v.m de fasen.
Maar scherp _/-\o_

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bart ® schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:10:
[...]

Jawel, er is ergens wel een stopkontakt in de buurt met een nul en aarde erin
Daar gaat toch geen stroom door. :o :+
offtopic:
let niet op mij, ik behoor niet tot de slimme mensen

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2020 17:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
eh, ja ik las dat idd als "3 fasen" maar zelfs met een 3 aderige kabel (dus 1x 16A) kom je een heel eind. Zeker met oost/west opstelling, kun je best 14 panelen kwijt als je een tikkeltje aftopping voor lief neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:24:
[...]

Maar scherp _/-\o_
Nou ja, het maakt niet zo veel uit wat @mcDavid bedoelt, TS wil gebruik maken van een 3x2,5mm² en heeft het in de OP over een twee 3-fase omvormers. Dat gaat dus niet werken :). TS moet daar dus iets voor bedenken/aanpassen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Nu online

Sparhawk

Topicstarter
mcDavid schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:58:
3x 2,5mm² is zat, zeker als je een 3 fasen omvormer hebt.
Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:24:

[...]
Maar scherp _/-\o_
mcDavid schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:42:
eh, ja ik las dat idd als "3 fasen" maar zelfs met een 3 aderige kabel (dus 1x 16A) kom je een heel eind. Zeker met oost/west opstelling, kun je best 14 panelen kwijt als je een tikkeltje aftopping voor lief neemt.
Bart ® schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Nou ja, het maakt niet zo veel uit wat @mcDavid bedoelt, TS wil gebruik maken van een 3x2,5mm² en heeft het in de OP over een twee 3-fase omvormers. Dat gaat dus niet werken :). TS moet daar dus iets voor bedenken/aanpassen.
Sorry Sorry, vergeten toe te voegen. Naar aanleiding van de posts van Migjes heb ik het plan gewijzigd.

1 fase omvormer SMA 4.0 ?
liefst 16 a 18 panelen,

dus de 1 fase vraag met de 3 draden was wel correct; of je daar gedurende langere tijd 4000W overheen kan sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Sparhawk
Ja mag, nog geen 20A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maar dat kan niet als er een 10 of 16 ampère zekering in de meterkast zit. En dat is wat je meestal hebt in een huis installatie.

Ik zou gewoon een 3x16A groep erbij maken in de meterkast en een nieuwe 5x2,5 kabel trekken. Het materiaal kost vrij weinig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RocketKoen schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:52:
[...]

Maar dat kan niet als er een 10 of 16 ampère zekering in de meterkast zit. En dat is wat je meestal hebt in een huis installatie.

Ik zou gewoon een 3x16A groep erbij maken in de meterkast en een nieuwe 5x2,5 kabel trekken. Het materiaal kost vrij weinig.
Leg uit, waarom niet, lager afzekeren is nog nooit een probleem geweest in de nen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Rol-Co schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 03:07:
[...]

Leg uit, waarom niet, lager afzekeren is nog nooit een probleem geweest in de nen.
Ja volgens NEN1010 zal het mogen, het is alleen zo jammer dat je zonnepanelen dan iedere zonnige dag afgeschakeld worden ivm overbelasting.

Dus beter gewoon de 3,6 kW omvormer nemen. Of de automaten vervangen. Whatever je het beste lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Sparhawk
oost-west of zuid-noord.
met die lage hoek die jij wil maakt het allemaal niet uit.
dus gewoon leggen zo als je het fijn kunt leggen, en niet kijken of het precies oost-west is. ;)
(plekken met schaduw vermeiden is tof, maar maak je ook niet te druk over schaduw.)
dus daar lekker voor gaan.
(ook bevestiging materiaal is dan lekker goedkoop als je het goed uit zoekt. ;) )

heb je de wasmachine splitsing al opgezocht?
(de 1x16A van de wasmachine splitsen in 2x16A. ;) )
dit trucje kun je ook doen met 20A en de sauna, is het zelfde verhaaltje. ;)
kun je zonder nadenken gewoon de sauna blijven gebruiken.
(alleen een sauna op 3x2,5mm, dat is een heel goedkope sauna denk ik dan. :? )

2x9x340Wp en dan nog een 4kW omvormer willen gebruiken?
2x9x340=6120Wp
door oost-west kun je dit ruimschoots af met 4,5kW.
maar bedenken ook dat 340Wp je STC waarde is, je kunt ook nog kijken naar je NOCT waarde.
de NOCT zit van dit soort panelen op 260W.
2x9x260=4680W dan nog oost-west er bij en je red dit al met gemak op een 3,6kW(16A) omvormer.
lees ook:

maar het kan ook zijn dat je voor 300Wp panelen wil gaan.
die zijn vaak poly en worden "lelijk" gevonden, en zijn een stuk goedkoper.
je ziet ze toch niet dus mooi is niet nodig.
voorbeeld: https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price
dan zit je rond de 220W NOCT.
2x9x220W=3960W en dan nog oost-west en kun je het al af met een 3kW omvormer(ik zou ook een 3,6kW omvormer pakken hoor). ;)

dus afhankelijk wat je wil hoef je helemaal niet zo moeilijk te doen. ;)
(ik heb zelf 6430Wp op een 4000VA omvormer.
dit hangt gewoon op een 16A groep, die gaat er niet uit met 16,0001A, maar eerder rond de 17,8A voor meer als 6000seconde.
dus geen probleem werkt al meerdere jaren zo.
ik had wel problemen met 3x2,5mm kabel.
niet dat de kabel het niet aan kan, maar die kabel is wel erg dun om goed gekoppeld te krijgen aan de meterkast/kWh meter.
dus die vervangen voor 3x4mm.
dit zelfde verhaaltje heb je met 30mA ALS, niet elke omvormer kan daar mee over weg.
dus afhankelijk van je keuzes kunnen dingen anders uitvallen als verwacht.
allemaal wel oplosbaar, maar niet beantwoordbaar hier op het forum. ;) )

edit:
lol ik heb zelf geen problemen er mee als je dit doet. ;)
neem een 3,6kW (16A) omvormer.
en hang daar 2x12x300Wp aan.
het is gewoon dat Wp nu zo goedkoop is geworden, dat je dit gewoon kunt doen.
het is tegenwoordig 2020 en prijzen zijn zo maf goedkoop geworden dat dit nog steeds effectief is.
we moeten gewoon niet blijven hangen in de oude pre 2015 regeltjes, de wereld is veranderd. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 04-03-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@migjes een wasmachine splitsing is niet nodig. Dat is alleen nodig als 2 verbruikers tegelijk een groep kunnen overbelasten. Als je teruglevert terwijl je ook verbruikt wordt de automaat juist minder belast. Het enige belangrijke is dat je zowel de verbruiker als de terugleveraar apart afzekert zodat je niet het risico loopt dat er te hoge stromen gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mcDavid schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:17:
[...]
Ja volgens NEN1010 zal het mogen, het is alleen zo jammer dat je zonnepanelen dan iedere zonnige dag afgeschakeld worden ivm overbelasting.

Dus beter gewoon de 3,6 kW omvormer nemen. Of de automaten vervangen. Whatever je het beste lijkt.
toch heb ik een power-one PVI 3.6 van 4000VA op een 16A groep hangen.
dit geeft geen problemen.
ook kan deze omvormer zonder problemen op een 30mA ALS.
(alleen de 3x2,5mm deed het niet voor mij, en heb ik vervangen voor 3x4mm.
niet dat je 3x4mm nodig hebt, maar die dunne 3x2,5mm koppelen aan je meterkast of andere rand zaken word gewoon erg lastig, maar niet onmogenlijk ;) .
de kWh meter die ik gebruik heeft wel problemen om met 3x2,5mm te koppelen. :-( )

pasop, ik geef je precies de omvormer omdat ik weet dat andere omvormers een ander verhaal kan zijn.
en je hebt op een gegeven moment ook de vraag als je echt flink gaat onder dimensioneren dat je dan toch over de 6000seconde heen gaat b.v..
mcDavid schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:44:
@migjes een wasmachine splitsing is niet nodig. Dat is alleen nodig als 2 verbruikers tegelijk een groep kunnen overbelasten. Als je teruglevert terwijl je ook verbruikt wordt de automaat juist minder belast. Het enige belangrijke is dat je zowel de verbruiker als de terugleveraar apart afzekert zodat je niet het risico loopt dat er te hoge stromen gaan lopen.
snap je wat ik schrijf?
(als je de kabel van de sauna wil gebruiken, dan heb je dus die splitsing nodig. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mcDavid schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:17:
[...]

Die schakelen niet af, het is plat oost west en dus zomer, ofwel 2/3 van het vermogen, dat op een 4000Wac omvormer kan gewoon op 16A en schakelt er niets af. Ik heb 3800 pal zuid op een 4200, gaat niets uit, @Dre nog gekker en er gaat niets uit.

Zomer met zon hoef je je niet druk om te maken, voorjaar op koude dagen, daar zitten de pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Rol-Co schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 03:07:
[...]

Het mag... Het is alleen niet fijn als je automaat op een zonnige dag tript.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@RocketKoen
Gebeurd echt niet, het is maar zo zelden dat hij echt maximaal vermogen haalt en de 16A automaat kan het best lang op 4000W goed vinden. Ook klopt je selectiviteit en/of overbelasting van de kabel als je 2,5 gebruikt.
Heb je smeltzekeringen heb je helemaal veel marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
RocketKoen schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:55:
[...]

Het mag... Het is alleen niet fijn als je automaat op een zonnige dag tript.
het kan en het hoeft niet te trippen. ;)

zie de Afschakelkarakteristiek waaraan je groep moet voldoen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gaTQCq98zOHCItTs_4R3LjEFHo=/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg
stel je hebt een 16A B groep (een C maakt eigenlijk alleen uit in eerste seconde).
dan moet die voor +/-3 seconden nog niet trippen als er 3x16A=48A tot 5,5x16A=88A door heen gaat. >:)
en na 100minuten moet hij nog niet trippen als er 1,12x16A= tot 1,13X16A= er door gaat.
neem je de veilige grens dan mag er dus 1,12x16A = 17,9A er door heen gevoerd worden zonder problemen.
wat dan weer +/-4100VA is.

het voordeel is dat een 16A groep veiliger is als een 20A groep.
dus gevaarlijk is het niet, het is zelfs veiliger. ;)

(of je dit zou willen of niet is een ander vraag stuk.
stel je gebruikt een 4000VA omvormer niet zo als wij amateurs maar als professional, dan hang je daar ook een 7000Wp aan.
(ja wij amateurs durven niet te onderdimensioneren, lol)
en dan kom je wel aardig in de buurt van de 100 minuten volle productie, maar bij welk aantal Wp zit dan de grens?
het is een langzame overgang in minuten voor hij afschakelt, en wanneer ga je te ver, lastig schatten . :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Nu online

Sparhawk

Topicstarter
@migjes Allereerst dank voor je reactie weer :) Ik ga nog ff wat vragen stellen :)
migjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:32:
@Sparhawk
oost-west of zuid-noord.
met die lage hoek die jij wil maakt het allemaal niet uit.
dus gewoon leggen zo als je het fijn kunt leggen, en niet kijken of het precies oost-west is. ;)
(plekken met schaduw vermeiden is tof, maar maak je ook niet te druk over schaduw.)
dus daar lekker voor gaan.
(ook bevestiging materiaal is dan lekker goedkoop als je het goed uit zoekt. ;) )
Hmm, dus 20 graden afwijking van oost west maakt niet zoveel uit zeg je? Jij nog betere ideeen voor een legplan?
Bevestigingsmateriaal zat ik aan flatfix fusion te denken, ok, of kan ik beter wat anders pakken?
heb je de wasmachine splitsing al opgezocht?
(de 1x16A van de wasmachine splitsen in 2x16A. ;) )
dit trucje kun je ook doen met 20A en de sauna, is het zelfde verhaaltje. ;)
Ik ken het trucje niet (selectiviteit?) maar ik weet zeker dat ik nooit de sauna overdag wil gebruiken, tegelijkertijd met de zonnepanelen.
kun je zonder nadenken gewoon de sauna blijven gebruiken.
(alleen een sauna op 3x2,5mm, dat is een heel goedkope sauna denk ik dan. :? )

2x9x340Wp en dan nog een 4kW omvormer willen gebruiken?
2x9x340=6120Wp
door oost-west kun je dit ruimschoots af met 4,5kW.
maar bedenken ook dat 340Wp je STC waarde is, je kunt ook nog kijken naar je NOCT waarde.
de NOCT zit van dit soort panelen op 260W.
2x9x260=4680W dan nog oost-west er bij en je red dit al met gemak op een 3,6kW(16A) omvormer.
Eerst maar eens kijken hoeveel panelen ik kwijt kan, op dit moment, zie tekening hierboven zit ik op max 14. Jij daar nog slimme opmerkingen over om daar meer kwijt te kunnen?
lees ook:

maar het kan ook zijn dat je voor 300Wp panelen wil gaan.
die zijn vaak poly en worden "lelijk" gevonden, en zijn een stuk goedkoper.
je ziet ze toch niet dus mooi is niet nodig.
voorbeeld: https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price
dan zit je rond de 220W NOCT.
2x9x220W=3960W en dan nog oost-west en kun je het al af met een 3kW omvormer(ik zou ook een 3,6kW omvormer pakken hoor). ;)
Poly interesseert echt niks, da's geen probleem. Ik snap het verschil tussen 3.6kW en 4kW omvormer;het hele aftop gebeuren en de orientatie. Ik wil het wel netjes aanleggen, conform NEN1010
Als ik dus met een 4kW omvormer naar 4mm2 draden toe moet, ga ik dat ook gewoon doen; ik wil geen gezeik met de verzekering.
dus afhankelijk wat je wil hoef je helemaal niet zo moeilijk te doen. ;)
(ik heb zelf 6430Wp op een 4000VA omvormer.
dit hangt gewoon op een 16A groep, die gaat er niet uit met 16,0001A, maar eerder rond de 17,8A voor meer als 6000seconde.
dus geen probleem werkt al meerdere jaren zo.
ik had wel problemen met 3x2,5mm kabel.
niet dat de kabel het niet aan kan, maar die kabel is wel erg dun om goed gekoppeld te krijgen aan de meterkast/kWh meter.
dus die vervangen voor 3x4mm.
dit zelfde verhaaltje heb je met 30mA ALS, niet elke omvormer kan daar mee over weg.
dus afhankelijk van je keuzes kunnen dingen anders uitvallen als verwacht.
allemaal wel oplosbaar, maar niet beantwoordbaar hier op het forum. ;) )
Duidelijk allemaal, ik snap wat je schrijft, en ga met de elektricien nog even goed kijken naar de meterkast, de automaat die erin zit en de mogelijkheden die ik hier heb.

Voornaamste keuze is nu hoeveel panelen (14 of 18); welke panelen (18x300W of 14x 3XXW), en dan de 1 fase SMA omvormer; 3.6kW of 4kW.
edit:
lol ik heb zelf geen problemen er mee als je dit doet. ;)
neem een 3,6kW (16A) omvormer.
en hang daar 2x12x300Wp aan.
het is gewoon dat Wp nu zo goedkoop is geworden, dat je dit gewoon kunt doen.
het is tegenwoordig 2020 en prijzen zijn zo maf goedkoop geworden dat dit nog steeds effectief is.
we moeten gewoon niet blijven hangen in de oude pre 2015 regeltjes, de wereld is veranderd. ;)
Ik kan geen 24 panelen kwijt.... :P Of jij moet nog een goede ingeving hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
migjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:19:
[...]

het kan en het hoeft niet te trippen. ;)

zie de Afschakelkarakteristiek waaraan je groep moet voldoen:
[Afbeelding]
stel je hebt een 16A B groep (een C maakt eigenlijk alleen uit in eerste seconde).
dan moet die voor +/-3 seconden nog niet trippen als er 3x16A=48A tot 5,5x16A=88A door heen gaat. >:)
en na 100minuten moet hij nog niet trippen als er 1,12x16A= tot 1,13X16A= er door gaat.
neem je de veilige grens dan mag er dus 1,12x16A = 17,9A er door heen gevoerd worden zonder problemen.
wat dan weer +/-4100VA is.

het voordeel is dat een 16A groep veiliger is als een 20A groep.
dus gevaarlijk is het niet, het is zelfs veiliger. ;)

(of je dit zou willen of niet is een ander vraag stuk.
stel je gebruikt een 4000VA omvormer niet zo als wij amateurs maar als professional, dan hang je daar ook een 7000Wp aan.
(ja wij amateurs durven niet te onderdimensioneren, lol)
en dan kom je wel aardig in de buurt van de 100 minuten volle productie, maar bij welk aantal Wp zit dan de grens?
het is een langzame overgang in minuten voor hij afschakelt, en wanneer ga je te ver, lastig schatten . :? )
Tot je in de datasheet van je automaat gaat kijken onder het kopje derating.
In een gemiddelde meterkast, waar er links en rechts ook een automaat zit, tript je automaat op 85% van de nominale waarde voor het thermische deel van je curve.

Al gaan ze er dan ook vanuit dat die automaten even zwaar belast worden. Dus in de praktijk kan het best prima werken. Maar het blijft een beetje een beunhaas constructie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@RocketKoen
Een correctiefactor van 0,85 (85%) waar je het over hebt is alleen bij 6 volbelaste automaten in de meterkast, naast elkaar. In mijn woning zie ik dit niet gebeuren dat ik 6×16A = 96A ga trekken. Derating met naastliggende automaten is alleen als deze ook nominaal belast worden. In mijn huisinstallatie worden de groepen niet zo zwaar belast, dus geen derating.

De 16A is bij 30°C. Bij 20°C is het 16,7A.

5080 Wp op 4200W (en vroeger 4600W) omvormer gaat perfect, al 7 jaar ofzo. Doet het op zuid lekker met >1100 Wh/Wp per jaar. 16A groepje met 2,5mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Sparhawk schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:00:
@migjes Allereerst dank voor je reactie weer :) Ik ga nog ff wat vragen stellen :)

[...]

Hmm, dus 20 graden afwijking van oost west maakt niet zoveel uit zeg je? Jij nog betere ideeen voor een legplan?
Bevestigingsmateriaal zat ik aan flatfix fusion te denken, ok, of kan ik beter wat anders pakken?
omdat je toch een vrij platte hoek gaat gebruiken (platdak dan moet je haast wel) maakt het amper uit of je zuid oost west of noord legt.
dus leg ze zo dat je het lekkerste uit komt.

flatfix fusion, no prob.
(is een wat duur systeem met veel luxe, maar niks mis mee.
kijken we later nog naar als er meer bekend is.)
Ik ken het trucje niet (selectiviteit?) maar ik weet zeker dat ik nooit de sauna overdag wil gebruiken, tegelijkertijd met de zonnepanelen.
juist geen selectiviteit nodig als je levert.
je kunt de 1x16A voor de sauna splitsen naar 2x16A bij de sauna.
dit kan soms handig zijn.
Eerst maar eens kijken hoeveel panelen ik kwijt kan, op dit moment, zie tekening hierboven zit ik op max 14. Jij daar nog slimme opmerkingen over om daar meer kwijt te kunnen?
ik heb er niet genoeg gevens voor. (mis een maat van het hoekje wat weg valt.)
maar het plan van 2x8 ziet er niet slecht uit, mischien kunnen daar nog een paar panelen bij.
Poly interesseert echt niks, da's geen probleem. Ik snap het verschil tussen 3.6kW en 4kW omvormer;het hele aftop gebeuren en de orientatie. Ik wil het wel netjes aanleggen, conform NEN1010
Als ik dus met een 4kW omvormer naar 4mm2 draden toe moet, ga ik dat ook gewoon doen; ik wil geen gezeik met de verzekering.
liefst ook netjes natuurlijk,
maar 4kW het zou kunnen via de sauna aansluiting.
(maar natuurlijk ik prefereer ook liever een iets grotere omvormer op zijn eigen kabel.
maar het moet allemaal wel kosten effectief kunnen, dus alles is relatief.)

simpele poly panelen, die hebben vaak wel wat minder Wp (<300Wp).
dus dan wil je mischien wel meer panelen.
maar eigenlijk is zelfs mono goedkoop tegenwoordig, dus een paneel van 300 tot 330Wp is ook mogenlijk.
een beetje waar je het zwaarte punt wil leggen.
Duidelijk allemaal, ik snap wat je schrijft, en ga met de elektricien nog even goed kijken naar de meterkast, de automaat die erin zit en de mogelijkheden die ik hier heb.

Voornaamste keuze is nu hoeveel panelen (14 of 18); welke panelen (18x300W of 14x 3XXW), en dan de 1 fase SMA omvormer; 3.6kW of 4kW.

[...]

Ik kan geen 24 panelen kwijt.... :P Of jij moet nog een goede ingeving hebben.
tja, ga eens puzelen.
soms is de analoge methode ook wel pretig.
knip stukjes papier uit en ga schuiven op het dak.
wie weet wat je voor elkaar krijgt.
(probeer ook of je iets kunt met panelen van 2x1m, soms ook leuk.)

heb bezoek, later meer moeders is weer vertrokken. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 05-03-2020 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Nu online

Sparhawk

Topicstarter
Update: Ze liggen >:) :F Duurde ff, maar dan heb je ook wat.

Goed, dat heeft veel langer geduurd dan gepland. Vorig jaar wegens drukte en twijfel er toch niet meer aan toegekomen. Begin dit jaar nog overleg gehad met de buurman, en die besloot dit jaar toch niet te willen gaan leggen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en alsnog alles 4 maart bij solar bouwmarkt besteld
  1. 18 x Canadian Solar 310 WP
  2. 3 x OW bevestigingsmateriaal Solarstell connect
  3. SMA sunnyboy 5 1AV-41 Webconnect (en hier heb ik niet goed opgelet, ik had ook de sunnyboy 4 moeten nemen
  4. Volledige montage
Dit zouden ze 19 april komen installeren. Zo gezegd zo gedaan.
Alles lag goed op het dak, omvormer hing, en toen kwam de grote ellende. De kabel die naar de sauna liep (zie eerder dit topic) bleek ook een aftakking naar de keuken :X 8)7 te hebben, en daar zat de quooker op aangesloten. Lang verhaal kort, de installateur kon het niet netjes aansluiten. Toen de beslissing genomen om buitenom het huis een kabel aan te leggen (3x 4mm2), en een extra groep in de meterkast te installeren.

Dat werd 23 april gedaan, en sinds dien heb ik zonnepanelen.

Foto hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63ArNb7Kbxyrh3S9X1SxyX7s2rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpnePHCIeACBt3SiyHdZ77bp.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier ook mijn produktie van de afgelopen tijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VxYQ2fyVVgO3bWUuvbDdibCEHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkiCdDTbKWTMNG3xdHlsc0iY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNyyzqjT2i2Xo4ts1J4VDHjaD0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzN5fNTIC2XEHIH5g22hkqno.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk om te zien hoe onze oude ferraris meter terug draait O+ :9~

Nu heb ik nog wel 3 vragen:

1) De installateur heeft wegens tijdgebrek de omvormer niet geinstalleerd / aangemeld bij sunnyweb. Ik ben er wel zelf in geslaagd hem op mijn wifi-netwerk te krijgen (anders had ik de screenshots ook niet kunnen posten) maar ik heb de android SMA energy app nog niet werkend. Krijg de Sunny Boy niet gekoppeld. Iemand hier nog advies?

2) Volgens mij is mijn opbrengst redelijk ok, maar zou er iemand met verstand van zaken nog iets over willen zeggen :)

3) Moet er nog een specifiek profiel in de omvormer geladen worden / iets anders gedaan worden wat de installateur had moeten doen?

Veel dank aan@migjes @RocketKoen @AUijtdehaag en alle anderen die geholpen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@Sparhawk als je aan het einde van de dag even de opbrengst van die dag deelt door het opgesteld vermogen (Wh/Wp) en in Het grote "jouw productie" topic - Deel 7 post, kun je het vergelijken met anderen. Niet hopen dat je gelijk records breekt, mensen die hun panelen 30 graden zuid hebben liggen halen er natuurlijk altijd net iets meer uit. Maar je kunt dan iig een indruk krijgen of je een beetje mee kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk even waar de landsnorm op staat.
Deze hoort op EN-NEN50438 te staan, en niet op default.
Als dat niet zo is, zou je de installatiewizard nog kunnen doorlopen.

Maar de kans bestaat dat hij op slot staat/gaat na de 1e 10 bedrijfsuren.
Je kan inloggen als installateur neem ik aan?
Bij landsnorm default, topt de omvormer iets te vroeg af. (scheelt 300 watt ofzo)

Je kan je ook aanmelden bij https://www.sunnyportal.com/register

Verder kan je de modbus server eventueel nog aan zetten

En alles eventueel zelf loggen met:
- SBFspot - logt ook naar pvoutput (mqtt naar nodered en influxdb en grafana)
- nodered webconnect (en influxdb en grafana)
- nodered modbus tcp/ip (en influxdb en grafana)
DM als je vragen hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T0P7O-bAVGtilo11XRuQIMHTj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW0peYUwpxjnZzlhR2Tu2MVm.jpg?f=fotoalbum_large

https://snapshot.raintank...5zbWYelP4mKeQk871?orgId=2

En nog even 5+5 jr garantie claimen
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2021 15:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1