Sato schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:05:
Nu is mij niet helemaal duidelijk of de verlaging alleen geld voor mensen wiens huur al boven de 575,03 zat voor 1 Juli of dat het ook geld voor mensen die per 1 Juli daar boven komen maar wel onder de 120% sociaal minimum zitten?
De huurverlaging waar je op doelt staat geregeld in
art. 54a Woningwet. Het is een vrij complexe regeling, waarbij het inderdaad zo lijkt te zijn dat een woningcorporatie of andere toegelaten instelling voor sociale huurwoningen uit zichzelf alleen een aanbod hoeft te doen aan huurders die voor 1 juni een huurprijs betalen die boven de €575,03 ligt.
Maar uit art. 54a lid 4 Woningwet volgt ook dat een huurder tot 31 december 2024 zelf een verzoek mag doen aan de toegelaten instelling (verhuurder sociale huurwoningen) om met een aanbod te komen voor een huurverlaging tot €575,03. Omdat je moeder naar het zich laat aanzien na 1 juli wél een huurprijs heeft die boven de €575,03 ligt, lijkt dat een mogelijkheid op voorwaarde dat het inkomen niet stijgt uiteraard.
Het is alleen wel wat gek om het zo te doen. Misschien is het handiger als je moeder onder verwijzing naar bovenstaande contact opneemt met de verhuurder om te vragen of het niet logischer is om de aanstaande huurprijsstijging te matigen tot €575,03.
Wellicht is er ook een bewonerscommissie of een huurdersorganisatie zoals een huurdersvereniging waarmee je moeder eerst kan overleggen. Door de manier waarop de minister de regeling heeft ontworpen weet je namelijk vrij zeker dat er altijd huurders zijn die lopende het jaar de huurprijs van €575,03 overschrijden, dus ik snap niet goed waarom dat niet tijdens de behandeling van de wet ter sprake is gekomen. Maar misschien begrijp ik het verkeerd en gaat bovenstaande niet op om een of andere reden.
Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou en je moeder. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket of een organisatie zoals WOON! als die advies geeft in de regio waar je moeder woont. Diverse gemeenten subsidiëren of betalen ook een zogenaamd huurteam.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.