Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-06 20:05
SvMp schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:37:
[...]

Die voorrangsregelingen vind ik absurd. Ook leeftijd: Ze noemen veel aantrekkelijke woningen 'senioren' woningen terwijl een klein jong huishouden er ook heel goed kan wonen. Op de koopwoningmarkt kom je dit soort discriminatie niet tegen. Wat mij betreft gaat alle regulering er af, voor iedereen dezelfde voorwaarden. Met uitzondering van een kleine groep urgenten.
Die woningen zijn bedoeld voor mensen die wat minder valide zijn en met wat aanpassingen toch nog zo lang mogelijk op zichzelf kunnen blijven wonen. Die voorraad van dat soort woningen is beperkt, natuurlijk kan een jongere ook wonen op een adres waarin alles gelijkvloers is, geen drempels heeft en een onderhouds arme buitenruimte heeft, maar waar moeten de ouderen dan heen die zich nog min of meer kunnen redden met wat kleine aanpassingen en eventueel wat noodzakelijke hulp?

Het kan niet zo zijn dat vitale jongeren dit soort aangepaste woningen bezet houden voor de oudere minder valide medemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:59:
[...]

Senioren zitten graag bij elkaar, dan hebben ze ook minder overlast en voelen ze zich veiliger.

Het wisselt ook wel eens, de flat waar mijn zus woont was een seniorenwoning, toen zij er kwam wonen even niet, en toen weer wel, en toen weer niet en toen kwamen er weer een hoop klachten van de senioren en toen weer wel. Ze vind het zelf ook wel fijn, ook al is ze zelf geen bejaarde. Het is veel rustiger wonen.
Dan zou je moeten toewijzen op leefstijl, wat best zinvol kan zijn. Zelfs in de koopsector, al is het daar een stuk ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:05:
[...]

Die woningen zijn bedoeld voor mensen die wat minder valide zijn en met wat aanpassingen toch nog zo lang mogelijk op zichzelf kunnen blijven wonen. Die voorraad van dat soort woningen is beperkt, natuurlijk kan een jongere ook wonen op een adres waarin alles gelijkvloers is, geen drempels heeft en een onderhouds arme buitenruimte heeft, maar waar moeten de ouderen dan heen die zich nog min of meer kunnen redden met wat kleine aanpassingen en eventueel wat noodzakelijke hulp?

Het kan niet zo zijn dat vitale jongeren dit soort aangepaste woningen bezet houden voor de oudere minder valide medemens.
Dat klopt. Woningen die echt aanpassingen hebben voor mensen met een beperking, zouden naar de doelgroep moeten gaan. Het gaat echter vaak om kleine eengezinswoningen. Vaak wel met badkamer beneden maar ook met tuin. Een alleenstaande past echter beter in zo'n kleine eengezinswoning dan een eengezinswoning met 4 slaapkamers. In het noorden staan zelfs regelmatig sociale huurwoningen 'direct te huur'. Dat wil zeggen dat de eerste die reageert en aan de criteria voldoet, de woning krijgt. Dit gebeurt met woningen waar onvoldoende belangstelling voor is geweest tijdens de reguliere procedure. Dat zijn vrijwel allemaal woningen met 55+ leeftijdscriterium. Dat tekort voor die groep lijkt dus wel mee te vallen, in vergelijking met woningen voor bredere doelgroepen.

[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 17-04-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ter aanvulling: Kop van Noord Holland (woningbouw verenigingen in de gemeentes Den Helder, Hollands Kroon en Schagen)
https://woonmatchkopnh.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asset185
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:55
SvMp schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:37:
[...]

Die voorrangsregelingen vind ik absurd. Ook leeftijd: Ze noemen veel aantrekkelijke woningen 'senioren' woningen terwijl een klein jong huishouden er ook heel goed kan wonen. Op de koopwoningmarkt kom je dit soort discriminatie niet tegen. Wat mij betreft gaat alle regulering er af, voor iedereen dezelfde voorwaarden. Met uitzondering van een kleine groep urgenten.
Je hoort steeds dat er een schreeuwend tekort aan senioren woningen is. Zelf kijk ik op Thuiskompas voor de provincie Drenthe. Wat mij opvalt als je bij onlangs verhuurd kijkt is dat veel seniorenwoningen soms verhuurd worden met maar enkele maanden inschrijftijd. Ook staan er maar zeer weinig reacties bij veel seniorenwoningen. Dat rijmt niet met een tekort. Misschien is het een tekort in de toekomst waar ze op voor sorteren dat zou nog kunnen. Maar op dit moment is het voor senioren niet moeilijk om een woning te bemachtigen in Drenthe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:00
Zelfde in Utrecht. Het tekort is dan ook niet in het aantal woningen, maar het aantal woningen dat voldoet aan absurde eisen. Het Inn vaak de mooiste woningen die voor lage verhuurprijzen weg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
asset185 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:28:
[...]

Je hoort steeds dat er een schreeuwend tekort aan senioren woningen is. Zelf kijk ik op Thuiskompas voor de provincie Drenthe. Wat mij opvalt als je bij onlangs verhuurd kijkt is dat veel seniorenwoningen soms verhuurd worden met maar enkele maanden inschrijftijd. Ook staan er maar zeer weinig reacties bij veel seniorenwoningen. Dat rijmt niet met een tekort. Misschien is het een tekort in de toekomst waar ze op voor sorteren dat zou nog kunnen. Maar op dit moment is het voor senioren niet moeilijk om een woning te bemachtigen in Drenthe.
Want alle Senioren "will'n ner Drent" 😂.

Hier in Amsterdam kom je al senior vaak in de bijlmer, Zaanstad, zaandam of andere minder gewilde plekken.

Sws is elke woning moeilijk.
Misschien in het oosten en het noorden, maar in de bewoonde wereld, en dan tel ik bijvoorbeeld mill ook nog mee, heb je gewoon pech. Zelfs met urgentie, als je die al krijgt.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asset185
99ruud99 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:46:
Zelfde in Utrecht. Het tekort is dan ook niet in het aantal woningen, maar het aantal woningen dat voldoet aan absurde eisen. Het Inn vaak de mooiste woningen die voor lage verhuurprijzen weg gaan.
In Drenthe zie je zelfs dat sommige senioren woningen niet verhuurd worden omdat er geen passende kandidaat is. Op sommige senioren woningen komt niet eens 1 reactie. Nu zitten daar wel heel veel woningen tussen waar ik dan ook niet zou willen wonen. Maar hoe er dan sprake zou zijn van een tekort vraag ik mij wel ernstig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asset185
Koos2009 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:55:
[...]

Want alle Senioren "will'n ner Drent" 😂.
Ik bedoel specifiek dat men zegt dat er in Drenthe een tekort aan senioren woningen is. In Drenthe zie ik niet hoe daar een tekort kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
Ernemmer schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:55:
Ik sta al heel lang ingeschreven ergens en zit er aan te denken om eens die kant op te verhuizen, maar als ik dan zie dat de voorrangslijst wel heel lang is, heb je als ''normale'' mens helemaal nooit kans op zo'n woning.

Voorrangskenmerken
We sorteren de kandidaten die op deze woning reageren in onderstaande volgorde:

Voorrang voor kleine gezinnen
Voorrang voor lage inkomens
Calamiteitenurgenten, gesorteerd op datum toekenning urgentie
SOS-urgenten, gesorteerd op sloopdatum
SOS-urgenten, gesorteerd op woonduur
SOS-urgenten, gesorteerd op leeftijd
Stadsvernieuwingsurgenten, gesorteerd op sloopdatum
Stadsvernieuwingsurgenten, gesorteerd op woonduur
Stadsvernieuwingsurgenten, gesorteerd op leeftijd
Voorrangskandidaten Semi-SV, gesorteerd op datum toekenning urgentie
Voorrangskandidaten Semi-SV, gesorteerd op inschrijfduur
Voorrangskandidaten Semi-SV, gesorteerd op leeftijd
Inschrijfdatum of overgangsregeling
Leeftijd

PS. dit was een leuke woning met uitzicht op het water waar eigenlijk iedereen zou kunnen wonen.
Dit vind ik persoonlijk echt niet normaal.

Het is net alsof je gestraft word omdat je iets meer hebt dan een laag inkomen.

Het schijnt zelfs dat moeders met 1 kind die al na x maanden gaan scheiden ook onder urgent vallen maar ik blijf er bij dat dat de grootste bullshit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-06 18:25
Topic is al wat ouder maar vond geen betere plek.

Zit met een vraag over: https://www.rijksoverheid...n-2023-voor-lage-inkomens

Voor mij is dat door mijn sociale verhuurder al helemaal geregeld, maar de sociale verhuurder van mijn moeder heeft hier nog niets over laten horen en kwam recent met de huurverhoging voor 1 Juli 2023.
Daarmee komt haar kale huur die nu onder de 575,03 zit daar straks een paar euro boven.
Ook lijkt men daar van niets te weten, aldus mijn moeder (die het waarschijnlijk ook niet duidelijk uitgelegd heeft)

Nu is mij niet helemaal duidelijk of de verlaging alleen geld voor mensen wiens huur al boven de 575,03 zat voor 1 Juli of dat het ook geld voor mensen die per 1 Juli daar boven komen maar wel onder de 120% sociaal minimum zitten?

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Sato schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:05:
Nu is mij niet helemaal duidelijk of de verlaging alleen geld voor mensen wiens huur al boven de 575,03 zat voor 1 Juli of dat het ook geld voor mensen die per 1 Juli daar boven komen maar wel onder de 120% sociaal minimum zitten?
De huurverlaging waar je op doelt staat geregeld in art. 54a Woningwet. Het is een vrij complexe regeling, waarbij het inderdaad zo lijkt te zijn dat een woningcorporatie of andere toegelaten instelling voor sociale huurwoningen uit zichzelf alleen een aanbod hoeft te doen aan huurders die voor 1 juni een huurprijs betalen die boven de €575,03 ligt.

Maar uit art. 54a lid 4 Woningwet volgt ook dat een huurder tot 31 december 2024 zelf een verzoek mag doen aan de toegelaten instelling (verhuurder sociale huurwoningen) om met een aanbod te komen voor een huurverlaging tot €575,03. Omdat je moeder naar het zich laat aanzien na 1 juli wél een huurprijs heeft die boven de €575,03 ligt, lijkt dat een mogelijkheid op voorwaarde dat het inkomen niet stijgt uiteraard.

Het is alleen wel wat gek om het zo te doen. Misschien is het handiger als je moeder onder verwijzing naar bovenstaande contact opneemt met de verhuurder om te vragen of het niet logischer is om de aanstaande huurprijsstijging te matigen tot €575,03.

Wellicht is er ook een bewonerscommissie of een huurdersorganisatie zoals een huurdersvereniging waarmee je moeder eerst kan overleggen. Door de manier waarop de minister de regeling heeft ontworpen weet je namelijk vrij zeker dat er altijd huurders zijn die lopende het jaar de huurprijs van €575,03 overschrijden, dus ik snap niet goed waarom dat niet tijdens de behandeling van de wet ter sprake is gekomen. Maar misschien begrijp ik het verkeerd en gaat bovenstaande niet op om een of andere reden.

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou en je moeder. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket of een organisatie zoals WOON! als die advies geeft in de regio waar je moeder woont. Diverse gemeenten subsidiëren of betalen ook een zogenaamd huurteam.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-06 18:25
Real schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Maar uit art. 54a lid 4 Woningwet volgt ook dat een huurder tot 31 december 2024 zelf een verzoek mag doen aan de toegelaten instelling (verhuurder sociale huurwoningen) om met een aanbod te komen voor een huurverlaging tot €575,03. Omdat je moeder naar het zich laat aanzien na 1 juli wél een huurprijs heeft die boven de €575,03 ligt, lijkt dat een mogelijkheid op voorwaarde dat het inkomen niet stijgt uiteraard.

Het is alleen wel wat gek om het zo te doen. Misschien is het handiger als je moeder onder verwijzing naar bovenstaande contact opneemt met de verhuurder om te vragen of het niet logischer is om de aanstaande huurprijsstijging te matigen tot €575,03.

Wellicht is er ook een bewonerscommissie of een huurdersorganisatie zoals een huurdersvereniging waarmee je moeder eerst kan overleggen. Door de manier waarop de minister de regeling heeft ontworpen weet je namelijk vrij zeker dat er altijd huurders zijn die lopende het jaar de huurprijs van €575,03 overschrijden, dus ik snap niet goed waarom dat niet tijdens de behandeling van de wet ter sprake is gekomen. Maar misschien begrijp ik het verkeerd en gaat bovenstaande niet op om een of andere reden.
Dat 54a lid 4 stukje had ik nog niet gezien.

Dikgedrukte is inderdaad wat mijn volgende stap zal zijn, Haar verhuurder de wet voorleggen en zien wat zij eruit concluderen.
Wilde alleen eerst zeker weten of het niet aan mijn interpretatie lag, die overheids dingen zijn vaak op een manier geschreven die het voor mij noodzakelijk maken het meerdere keren te lezen. (waarna ik het soms nog steeds niet helemaal begrijp :+ )

Wat betreft de behandeling van de wet, tja ze huren zelf helaas niet sociaal dus het verbaasd mij niet.

In elk geval bedankt, zal de verhuurder eens gaan emailen.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Sato schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:18:
[...]
Dat 54a lid 4 stukje had ik nog niet gezien.
Voor de helderheid: uit de wetsgeschiedenis volgt dat art. 54a lid 4 Woningwet is bedoeld voor huurders die door een inkomstendaling buiten de boot vallen bij het automatische aanbod.

Maar de termijn om het verzoek te doen is vrij lang (eind 2024) en ik kan uit de tekst van art. 53a Woningwet niet direct afleiden dat een verzoek in het geval van je moeder niet mogelijk is. Hooguit uit de toelichting.

Het zou dus kunnen dat de verhuurder het verzoek afwijst en dan moet je moeder naar de huurcommissie als ze toch wil doorzetten. Maar die zal (naar ik verwacht) ook weleens kunnen oordelen dat ze geen recht heeft op een huurverlaging omdat de huurprijs voor 1 juni 2023 onder het grensbedrag ligt. Als het een voorzittersuitspraak betreft kan je moeder nog in verzet en soms kijkt dan de huurcommissie als geheel nog eens. Lukt het dan ook niet (en is je moeder dus de leges kwijt) dan heeft ze nog één laatste mogelijkheid bij de kantonrechter, maar dan moet de verhuurder gedagvaard worden binnen acht weken nadat de uitspraak van de huurcommissie is verzonden (art. 7:262 BW). Overigens kan de verhuurder ook naar de kantonrechter als de huurcommissie het wel met je moeder eens is.

De kantonrechter kijkt dan nog eens naar de situatie en zal naar ik verwacht ook de wetsgeschiedenis betrekken bij de beoordeling. Als de kantonrechter vervolgens concludeert dat art. 54a lid 4 BW bedoeld is voor de situatie van een inkomensdaling, dan kan het best zijn dat je moeder alsnog ongelijk krijgt.

Al met al is dus de boodschap: bezint eer ge begint. Want volgend jaar mag de verhuurder waarschijnlijk de huurprijs ook weer verhogen en als dit allemaal gaat om relatief lage bedragen, dan kan het weleens zo zijn dat de proceskosten veel hoger ligger dan het verschil in huurprijs.

Maar dat is uiteraard aan jou en vooral je moeder om te beoordelen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
De huurverlaging is toch een beetje vestzak broekzak of niet? Want de huursubsidie gaat ook omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Gemiddeld is huur flink omhoog gegaan, maar bij sommige mensen omlaag.
Huur van middeninkomens zijn tussen 8 en 10% gestegen, dus relatief gezien is die huurverlaging juist extra sterk voor mensen met laag inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

99ruud99 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:04:
Gemiddeld is huur flink omhoog gegaan, maar bij sommige mensen omlaag.
Huur van middeninkomens zijn tussen 8 en 10% gestegen, dus relatief gezien is die huurverlaging juist extra sterk voor mensen met laag inkomen.
Sociale huur gaat voor max 3,1% omhoog, behalve voor scheefhuurders.

En een huurverlaging voor de minima, zeg, 100 euro minder aan huur, gaat de huurtoeslag ook met 65 euro omlaag, en is het maar 35 euro minder huur betalen.

Edit:
Berekend met een Wajong uitkering (75% van het minimumloon)

Bruto per jaar: 18.800
Bruto per maand: 1.450
Netto per maand: 1.170

Huur: 600
Toeslag: 322

Wat betaal ik: 278

100 euro huurverlaging

Huur: 500
Toeslag: 257

Wat betaal ik: 243

Welk voordeel heb ik van 100 euro huurverlaging? Een whopping 35 euro -O-
Welk voordeel heeft de belastingdienst van die huurverlaging? 65 euro *O*

Geen servicekosten in meegerekend, want daar krijg niemand meer toeslag over per 1 januari 2024: Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...slag-aan-na-harde-kritiek

[ Voor 37% gewijzigd door RaZ op 14-05-2023 13:31 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-05 00:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Hoe staat het eigenlijk met urgentie voor alleen staande moeders met kinderen?
Ik hoor veel wisselende verhalen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Een disclaimer dat ik geen medewerker ben;

Je hebt een urgentie verklaring nodig van de gemeente.
Met die op zak zal je praktisch op elke woning kunnen reageren en eerste plek worden.

Natuurlijk zijn er ook anderen met zon verklaring die al een woning hebben maar wachten op de "perfecte" woning. Dus als het een hele mooie woning is heb je kans om pech te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 21:16
Wowhead schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:58:
Hoe staat het eigenlijk met urgentie voor alleen staande moeders met kinderen?
Ik hoor veel wisselende verhalen op het moment.
Dat hangt helemaal af van de situatie, maar die persoon moet het aanvragen bij de gemeente. Volgens mij zijn de gemeentes wel een stuk strenger geworden, want iedereen wilde zo'n urgentie verklaring hebben.

Een alleen staande moeder en (minderjarige) kinderen geeft niet (altijd) voorrang. Hangt er vanaf uit welke situatie ze komen, hoe urgent het echt is (willen scheiden is niet altijd voldoende), waar ze nu verblijven, inspanningsverplichting (wat heeft moeders tot nu toe al gedaan, met bewijs), kunnen de kinderen bij de andere ouder verblijven (dus dat de moeder 100% voor de kinderen moet zorgen), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
-snip.

Tweakers website laat vaak oude posts zien alsof ze recentelijk gepost zijn op wanneer ik een post open.

[ Voor 90% gewijzigd door Wowhead op 13-07-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 13:32
Wowhead schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Dit slaat nergens op. Jongeren beginnen ook met een enorme studieschuld. Dat was 10 jaar terug niet zo

Sorry hoor maar dit is je reinste bullshit.
Is dit je zinnige opmerking op mijn post van 3 jaar terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Aangepast! raar genoeg blijf ik oude posts als nieuw zien in mijn feed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.O.E.E.P
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-05-2024
spam

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 05-05-2024 22:14 ]

Pagina: 1 2 Laatste