MediaMarkt 100 dagen bedenktijd

Pagina: 1
Acties:
  • 7.510 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Tijdens de MediaMarkt BTW-actie 2020 NL | 23 t/m 26 januari heb ik een nieuwe TV gekocht, echter verbaasde ik me een beetje over 1 van de voorwaarden, namelijk 100 dagen bedenktijd!

Ik ben me bewust van de wet kopen of afstand, en die is normaliter 14 dagen. De winkel Bol.com is ook al erg coulant met hun 30 dagen retour beleid, maar van 100 dagen had ik nog nooit gehoord.

Zijn er hier mensen die hier al een keer gebruik van hebben gemaakt en ging dat net zo soepel als een normale retour aanmelding?

In de voorwaarden staat:

Mag ik mijn product retourneren?

Een product retourneer je binnen 100 dagen na ontvangst, compleet, in nieuwstaat en, indien redelijkerwijs mogelijk, in de originele verpakking. Je mag het product gerust bekijken en proberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld gerust van alle kanten bekijken, maar je kunt hierin niet frituren als je deze nog wilt retourneren.

We verzoeken je om het product zodanig te retourneren dat wij het product via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.

De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:

• Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken
(bijvoorbeeld cd’s, dvd’s, games);
• Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt;
• Prepaid pakketten;
• Gepersonaliseerde producten (producten die speciaal voor jou gemaakt zijn);
• Telecom abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
• Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.

Wat is een verzegeld product?

Sommige producten – zoals scheerapparaten en tandenborstels – zijn verzegeld. Zo kun je beoordelen hoe het product eruit ziet en kunnen wij bij eventueel retourneren vaststellen dat het product ongebruikt is. Het verbreken van de verzegeling zorgt ervoor dat wij het product niet kunnen terugnemen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:37
Ikea heeft zelfs een 365 dagen retour beleid.
en ben je family lid dan zelfs onbeperkt.

https://www.ikea.com/nl/nl/customer-service/returns-claims/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:29:
Tijdens de MediaMarkt BTW-actie 2020 NL | 23 t/m 26 januari heb ik een nieuwe TV gekocht, echter verbaasde ik me een beetje over 1 van de voorwaarden, namelijk 100 dagen bedenktijd!

Ik ben me bewust van de wet kopen of afstand, en die is normaliter 14 dagen. De winkel Bol.com is ook al erg coulant met hun 30 dagen retour beleid, maar van 100 dagen had ik nog nooit gehoord.

Zijn er hier mensen die hier al een keer gebruik van hebben gemaakt en ging dat net zo soepel als een normale retour aanmelding?

In de voorwaarden staat:

Mag ik mijn product retourneren?

Een product retourneer je binnen 100 dagen na ontvangst, compleet, in nieuwstaat en, indien redelijkerwijs mogelijk, in de originele verpakking. Je mag het product gerust bekijken en proberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld gerust van alle kanten bekijken, maar je kunt hierin niet frituren als je deze nog wilt retourneren.

We verzoeken je om het product zodanig te retourneren dat wij het product via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.

De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:

• Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken
(bijvoorbeeld cd’s, dvd’s, games);
• Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt;
• Prepaid pakketten;
• Gepersonaliseerde producten (producten die speciaal voor jou gemaakt zijn);
• Telecom abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
• Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.

Wat is een verzegeld product?

Sommige producten – zoals scheerapparaten en tandenborstels – zijn verzegeld. Zo kun je beoordelen hoe het product eruit ziet en kunnen wij bij eventueel retourneren vaststellen dat het product ongebruikt is. Het verbreken van de verzegeling zorgt ervoor dat wij het product niet kunnen terugnemen.
Nee, geen ervaring mee, maar MediaMarkt lokt je gewoon met deze kreet.
Het gaat met name om de dik gedrukte voorwaarde (in nieuwstaat). Toon jij maar aan dat na 100 dagen het product nog in nieuwstaat verkeerd. Als jij je tv 100 dagen gebruikt hebt, verkeerd deze imho al niet meer in nieuwstaat, want alles is al een keer (intensief) gebruikt.
Het voorbeeld van de friteuse geeft het eigenlijk ook wel mooi weer. Je mag de friteuse 100 dagen "hebben", maar niet gebruiken. Je kan hem dus van alle kanten bekijken (en eventueel aanraken), maar niet gebruiken... Voor je tv zal het niet veel anders zijn. Je mag hem van MediaMarkt rustig 100 dagen op je dressoir plaatsen, zolang je hem maar niet gebruikt. Toon jij straks na 100 dagen maar aan (want dat zullen ze je dan ongetwijfeld vragen), dat je de televisie 100 dagen niet hebt gebruikt. Dat kan je niet en dus kan Media Markt aangeven dat de voorwaarde van 100 dagen bedenktijd niet meer geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ze mogen andere voorwaarden stellen aan het uitgebreide retourrecht. Maar als er al fouten staan in hun eerste wettelijke retourrecht dan wordt het automatisch verlengt met 1 jaar. En hun zijn aardig twijvelachtig met hun frituurpan.

Want je mag een product wel testen om de aard en kwaliteit van het product te beoordelen. Dus je mag een wasmachiene gebruiken om een was te draaien. Om te bepalen hoe schoon hij wast dan wel hoeveel geluid hij produceert. Maar 1 was draaien is wat anders als 2 weken lang de was voor het hele voetbal elftal.

Ga er maar vanuit dat het moment dat je buiten hun voorwaarde iets retourneert(ook al is het binnen 14 dagen). Je gezeur gaat krijgen met ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:10
Het idee hierachter is dat hoe langer je het product hebt, hoe groter de kans is dat je 'm niet gaat retourneren.

Als je binnen 14 dagen moet retourneren, dan ga je waarschijnlijk je nieuwe product een paar dagen uitproberen om te bekijken of 'ie bevalt, en zo niet, zo snel mogelijk retourneren, om maar op tijd te zijn. Heb je echter 100 dagen, dan is er weinig haast geboden ("komt wel een keer, ik heb nog [tig] dagen" :P). En na meer dan een maand is de kans heel erg klein dat je überhaupt nog aan retourneren denkt.

Wat @BastaRhymez benoemt, dat je product na meerdere weken gebruiken niet meer in 'nieuwstaat' is, kan ook wel meespelen, maar dat zal heel veel mensen niet weerhouden om het toch te proberen. Het zal vooral het feit zijn dat mensen niet meer bezig zijn met retourneren na een lange periode, waar winkels met een langer retourbeleid profijt van hebben.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Bij een frituurpan kan ik me nog iets voorstellen, hygiëne, vet etc.

Het doel van een TV is echter veel simpeler, het is ook niet echt een product dat gemakkelijk gebruikerssporen krijgt, hooguit wat stof, maar dat is met een micro vezeldoekje zo weg.

Waarom zou een TV na laten we zeggen 90 dagen niet meer in nieuwstaat verkeren?

Zo'n product is gemaakt om jaren lang mee te gaan, in het menu kan je hem met 1 klik terugzetten naar de fabrieksinstellingen en ze geven zelf aan dat geretourneerde producen richting hun outlet gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:10
Dat zal per producttype natuurlijk flink verschillen, ja. Maar een tv waar al 800 branduren op zitten zal misschien niet heel erg gewaardeerd worden bij de Media Markt.

Maar wat wil je verder horen? Kan je na 30 dagen (tot maximaal 100 dagen) iets retourneren bij Media Markt? Ja, dat kan. Gaat dat altijd zonder problemen? Hangt er totaal vanaf van de staat van het product, en wie je treft bij de Media Markt hoe soepel dat zal gaan.

Zoals zoveel vragen in het leven is het antwoord een lekker vage 'it depends' ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 03-02-2020 19:22 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:47
BastaRhymez schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:13:
[...]

Nee, geen ervaring mee, maar MediaMarkt lokt je gewoon met deze kreet.
Het gaat met name om de dik gedrukte voorwaarde (in nieuwstaat). Toon jij maar aan dat na 100 dagen het product nog in nieuwstaat verkeerd. Als jij je tv 100 dagen gebruikt hebt, verkeerd deze imho al niet meer in nieuwstaat, want alles is al een keer (intensief) gebruikt.
Het voorbeeld van de friteuse geeft het eigenlijk ook wel mooi weer. Je mag de friteuse 100 dagen "hebben", maar niet gebruiken. Je kan hem dus van alle kanten bekijken (en eventueel aanraken), maar niet gebruiken... Voor je tv zal het niet veel anders zijn. Je mag hem van MediaMarkt rustig 100 dagen op je dressoir plaatsen, zolang je hem maar niet gebruikt. Toon jij straks na 100 dagen maar aan (want dat zullen ze je dan ongetwijfeld vragen), dat je de televisie 100 dagen niet hebt gebruikt. Dat kan je niet en dus kan Media Markt aangeven dat de voorwaarde van 100 dagen bedenktijd niet meer geldig is.
Een TV heeft branduren die op te vragen zijn in een service menu. Dit getal is niet te resetten of te beinvloeden. Uitstekend geschikt voor jou om te bewijzen dat hij 90 dagen enkel op je dressoir heeft gestaan of voor de MediaMarkt om te zien of hij 24/7 heeft aangestaan die periode.
Maar je punt blijft hetzelfde: er zijn vast artikelen waarbij dit inderdaad niet opgaat.

Maar zoals elders al gezegd, ik vraag mij af hoeveel mensen inderdaad nog na meer dan (zeg) 20 dagen iets terugbrengen. Het is meer een marketing truc om de drempel voor daadwerkelijke aanschaf terug te dringen: "Wil ik hem wel? Ik koop hem wel en zet hem neer om even te kijken, hij kan altijd nog terug". En als hij er eenmaal staat dan is de drempel om hem terug te brengen groter dan om hem in eerste instantie niet te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:16:
Bij een frituurpan kan ik me nog iets voorstellen, hygiëne, vet etc.

Het doel van een TV is echter veel simpeler, het is ook niet echt een product dat gemakkelijk gebruikerssporen krijgt, hooguit wat stof, maar dat is met een micro vezeldoekje zo weg.

Waarom zou een TV na laten we zeggen 90 dagen niet meer in nieuwstaat verkeren?

Zo'n product is gemaakt om jaren lang mee te gaan, in het menu kan je hem met 1 klik terugzetten naar de fabrieksinstellingen en ze geven zelf aan dat geretourneerde producen richting hun outlet gaat.
Jij zou het geen probleem vinden als je een nieuwe TV koopt van laten we zeggen 899 euro en deze blijkt al 100 dagen elke dag aan te hebben gestaan?

Dan is het wat mij betreft gewoon een 2e hands tv hoor. Zo goed als nieuw, maar niet nieuw.

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 04-02-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@Navi Er staat duidelijk bij dat dit soort modellen verkocht worden via de outlet, dus je zou hem niet als nieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

De discussiewaarde ontgaat me een beetje van dit topic. Vragen naar ervaringen is niet de bedoeling in SF, zoals ook in Shopping Forum - Beleid staat. Hier zijn de Shopreview.tweakers.net namelijk al voor.

Hier gaat dan dus ook een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.