veilige USB adapters voor buiten en binnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:49
Voor projectjes als zelf luchtkwaliteit/vervuiling meten ben ik op zoek naar geschikte stroomadapters, specifiek om met micro USB aan te sluiten op apparaat.

Eis is veiligheid. Voor buiten betekent dat veilig gebruik in een WCD buiten. Voor buiten en binnen betekent dat geen noname China meuk.

Maar wat zijn hiervoor geschikte modellen / merken voor een goede prijs? In het beste geval is er ook nog wat keuze in vermogen en kabellengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:54

Yucon

*broem*

Iets soortgelijks kwam een tijdje geleden langs op het TTN forum. Nu is dat niet het antwoord op je vraag, maar er werden wel twee mooie alternatieven voor de buitenoplossing genoemd:

- platte ethernetkabel en dan door de kier van een kozijn. Je kunt de adapter dan binnen insteken
- buiten een usb adapter voor binnen gebruiken. Maar het geheel via een verlengkabel in een buitenbehuizing
Afbeeldingslocatie: https://www.brennenstuhl.com/temp/thumbnails/4007123170784_1160440_A000_normal-bf8fc.jpg

Overigens vind ik het ook opmerkelijk dat hier geen standaard oplossing voor lijkt te zijn. Dus ik ben benieuwd of iemand in dit topic nog een goed idee heeft.

https://www.thethingsnetw...for-outdoor-sensors/33269

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 01-02-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:54
Ik heb afgelopen 3 jaar zelf ook luchtkwaliteit gemeten, door heel Nederland (hielp bij PhD project).
Wij gebruikten voor de stroomvoorzieningen geaarde kabels van rubber met inderdaad een stekkersafe zoals yucon aangeeft.
De electronica (en luchtpomp) zetten wij in een plastic box. Hier hadden wij oa een laptop en de usbadapters (en meetapparatuur) in staan. Bovenop de deksel hadden we 3 bakstenen gelegd (tegen wegwaaien etc). Onderin de krat twee bakstenen (en karton, zodat als de box zou lekken alles 4 cm boven grond staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou bv een 12v door de leiding naar buiten voeren en dan in de USB aansluitdoos een simpele auto USB converter. Want waterdichte USB aansluitingen voor bv op een motorfiets zijn wel te koop.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:49
Dank voor de suggesties, maar ik ben van plan om de campingspullen te laten waar ze zijn ;)

Ik heb een buiten-WCD. Op dit moment onder een balkon, maar die trek ik door tot boven het balkon waar minder beschutting zal zijn.

Natuurlijk kan ik een adapter in een opbouwdoos plaatsen en USB naar buiten voeren, maar dat is toch suboptimaal.

Je koopt bij wijze van spreken voor minder dan een euro in China een 2 pins adapter in een stuk met vaste kabel. Het blijft echter China en niet optimaal spatwaterdicht. Een adapter met een volledige Schuko stekker zou dat laatste addresseren. Een fatsoenlijk merk ook nog het eerste.

Zou er niets iets zijn wat men voor buitenkerstverlichting gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een buitenvoeding is relatief simpel. Ik zou je focus verleggen van veiligheid naar betrouwbaarheid, dan krijg je de veiligheid er automatisch bij cadeau. In een buitenapplicatie zijn je twee aandachtspunten vocht en temperatuur. Vocht spreekt aardig voor zich maar temperatuur is een gevaarlijke instinker als je iets betrouwbaars wil maken, de dagelijkse temperatuurschommelingen kunnen een aardige aanslag zijn op je project, al helemaal vol in de zon.

De gedachte van een micro USB in een buitenomgeving vind ik al niet lekker klinken. Ook connectoren hebben een temperatuurrating omdat de contacten uitzetten en krimpen bij temperatuurschommelingen, micro USB is single point of contact en de contacten zijn ook nog eens piepklein, enorm veel partijen die connectoren maken maar op fabrikant inkopen is nagenoeg onmogelijk. Ik heb de spec erbij gepakt en schijnbaar hoort micro usb tot -30'C te kunnen gaan, maar dan is het heel belangrijk dat je een connector hebt die fully compliant is en dat is lastig te bepalen. Micro USB connectoren in een buitenomgeving vormen naar mijn idee al een risico. Niet zozeer voor veiligheid maar wel voor betrouwbaarheid. Dan negeer ik nog het feit dat USB connectoren niet bepaald goed vast zitten.

Die voeding idem dito. Ik denk dat je een temperatuurbereik wil hebben van -20 tot +85, maar vrijwel geen enkele usb adapter vermeldt het temperatuurbereik. Waarschijnlijk klappen er een hoop uit zodra het vriest omdat ze zijn ontwikkeld voor binnenshuis.

Dat alles gezegd hebbende, wat ik waarschijnlijk zou doen in jouw positie is een industriële voeding gebruiken waarvan ik weet dat hij werkt tot -20'C, in een gesloten behuizing (zeker geen open frame). Een kwalitatief goede USB kabel, ik denk dat Belkin een veilige keus is, geen imitatie. Knip de USB A-stekker eraf, en soldeer op die manier een verloopje naar je voeding. In een (spat)waterdichte behuizing, met beschutting voor regen en zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:15
Rukapul schreef op zondag 2 februari 2020 @ 00:56:

Je koopt bij wijze van spreken voor minder dan een euro in China een 2 pins adapter in een stuk met vaste kabel. Het blijft echter China en niet optimaal spatwaterdicht. Een adapter met een volledige Schuko stekker zou dat laatste addresseren.
Een schuko spatwaterdicht?
- De IP rating van buiten-WCD's is onder voorwaarde dat erg GEEN stekker in zit (ofwel, klepje dicht)
- Een "standaard" adapter met vaste kabel is ook ver van waterdicht.

Dus met de twee aannames die je hierboven doet kan ik het alleen maar niet eens zijn.

Een voeding in een lasdoos is zo gek nog niet, dat is in ieder geval een beetje afgeschermd, maar mijn keuze zou zijn wat memphis ook al suggereert, gewoon met 12V naar buiten gaan.

Als alternatief zou je iets onder het balkon kunnen hangen (beschut tegen directe regeninslag) en van daar uit met 5 of 12V naar boven het balkon kunnen werken. Bijkomend voordeel is dat je niet met een dikke X/YMVK naar boven moet.

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 02-02-2020 11:35 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1