zelf luchtkwaliteit/vervuiling meten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Ik zou graag meer inzicht in de luchtkwaliteit / luchtvervuiling in mijn directe omgeving willen, en zou daar graag zelf metingen over willen verrichten, met - uiteraard - betrouwbare apparatuur.

Is er (voor de consument geschikte) nauwkeurige apparatuur beschikbaar, welke de (mate van) luchtkwaliteit kan meten, registreren? Dan denk ik bijvoorbeeld aan gedetecteerde fijnstof (PM10, PM2.5), stikstof, kooldioxide, etc.

Ik heb ooit eens gehoord van de Air Mentor (https://air-mentor.eu/product/air_mentor_8096am.html) , of de Awair (https://getawair.com) , zou dit iets kunnen zijn? Ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:39
Zelf heb ik een luftdaten.info sensor gebouwd en in de tuin hangen. Ook gebruik ik de Flow van Plume (https://plumelabs.com/en/ ).

De vraag is natuurlijk wat je wilt doen met de gegevens, wil je enkel in en rondom huis meten, of ook onderweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:38

Yucon

*broem*

Luftdaten.info geeft een aardig beeld. Het is in het bijzonder interessant om die sensoren op verschillende plaatsen relatief dicht bij elkaar te hangen. Bijvoorbeeld zowel aan de voorkant van een huis aan een drukke straat als aan de andere kant in de achtertuin. Om echt serieuze waardes te kunnen meten en die op een realistische manier met de normen te kunnen vergelijken wordt het erg moeilijk omdat hobbyapparatuur bijna niet te calibreren is.

Wat betreft dat laatste zijn er de laatste tijd wel interessante ontwikkelingen. RIVM is ook ermee aan de slag gegaan door de hun bekende hobbymeters die in het veld staan te vergelijken met hun professionele meetapparatuur. Een experiment met fietsen in Utrecht is het eerste project dat mij bekend is dat daar gebruik van maakt: https://www.rivm.nl/nieuw...gaan-luchtkwaliteit-meten

Dit setje is eventueel ook bij sodaq te bestellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 29-12-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Dank voor reacties tot dusver:

aanvullende informatie:
ik wil zowel thuis (binnen) als bij mij op de sportvereniging (buiten) kunnen meten.
Toelichting op dat laatste:
mijn sportvereniging ligt op zo'n 30 meter afstand van een drukke provinciale weg en (in de spits) drukke rotonde.
Heb ergens gelezen (link kan ik nog plaatsen als er geinterreseerden zijn), dat bij het sporten je tot 5 keer meer lucht (en dus ook vervuiling) inademt.
Mijn gedachte reactie: dat kan toch niet gezond zijn!? Terwijl sporten an sich wel gezond is.
Mijn achterliggende gedachte: is er bij de lokatie keuze bij de aanleg van dit sportpark wel voldoende nagedacht omtrent relatie vervuiling / sporten / oorzaak van astma/longziektes, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het is ook vrij makkelijk zelf te bouwen voor weinig geld.. WEMOSje, Aliexpress sensoren en een breadboard in elkaar knutselen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:50
Aantal jaar geleden is toch ook een test gedaan met een opzetstukje die op de iphone werkte, waarmee mensen een deel v/d luchtkwaliteit konden meten?
Volgens mij is dit het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
SmurfLink schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:16:
Het is ook vrij makkelijk zelf te bouwen voor weinig geld.. WEMOSje, Aliexpress sensoren en een breadboard in elkaar knutselen.
Dat is toch precies wat die bouwset op luftdaten.info hierboven doet?

Is een fijnstofmeter trouwens genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:08:
[...]

Dat is toch precies wat die bouwset op luftdaten.info hierboven doet?

Is een fijnstofmeter trouwens genoeg?
Ben niet bekend met dat specifieke ding dus vandaar dat ik het erbij vermelde.

Fijnstof is lastig, ik zou eerder kijken naar de bronnen die luchtkwaliteit omlaag brengen, CO2, CO, NOx zijn ook sensoren van de vinden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Die luftdaten sensoren hebben hun beperkingen, maar juist om een globaal beeld van de verschillen tussen twee locaties te krijgen zijn ze heel geschikt. Je laat ze eerst een paar dagen naast elkaar draaien om te zien hoe ze ten opzichte van elkaar presteren en als je ze vervolgens op verschillende plekken laat draaien kun je goed zien wat het effect van die weg is.

Overigens is dit soort directe luchtvervuiling heel erg lokaal. Het kan best zijn dat je aan de ene kant van het veld hoge waardes meet en aan de andere kant vrij normale waardes.

Het voordeel van gassensoren zoals @SmurfLink ook noemt is dat je die voor wat meer geld al af-fabriek gekalibreerd kunt krijgen. De catch is daarbij wel dat die kalibratie ook weer verloopt na verloop van tijd, en dat dergelijke sensoren voor hobbybegrippen vrij prijzig zijn ( > 100 euro, zoek bv op alphasense). Er zijn wel goedkopere die een indicatief beeld geven maar die meten niet 1 soort gas. Deze sensoren werken namelijk op basis van een chemisch goedje waarvan de weerstand veranderd al naar gelang de blootstelling aan bepaalde gascombinaties. Meestal niet 1 enkel gas dus. Dat maakt het direct ook lastig om te weten wat je nu precies meet. Voor iets dergelijks indicatiefs geeft een MQ135 sensor wel grappige waardes.. maar echt veel hoef je er niet van te verwachten.

[ Voor 41% gewijzigd door Yucon op 30-12-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:18:
Die luftdaten sensoren hebben hun beperkingen, maar juist om een globaal beeld van de verschillen tussen twee locaties te krijgen zijn ze heel geschikt. Je laat ze eerst een paar dagen naast elkaar draaien om te zien hoe ze ten opzichte van elkaar presteren en als je ze vervolgens op verschillende plekken laat draaien kun je goed zien wat het effect van die weg is.

Overigens is dit soort directe luchtvervuiling heel erg lokaal. Het kan best zijn dat je aan de ene kant van het veld hoge waardes meet en aan de andere kant vrij normale waardes.
Afgezien van de algemene interesse is dat ook een van mijn doelen: inzicht krijgen in de openhaardrook lokaal. Vervolgstap is om eventueel de rolluiken en misschien de mechanische ventillatie ermee te sturen.

Heb de componenten voor de Luftdaten.info sensor gekocht :)
Het voordeel van gassensoren zoals @SmurfLink ook noemt is dat je die voor wat meer geld al af-fabriek gekalibreerd kunt krijgen. De catch is daarbij wel dat die kalibratie ook weer verloopt na verloop van tijd, en dat dergelijke sensoren voor hobbybegrippen vrij prijzig zijn ( > 100 euro, zoek bv op alphasense). Er zijn wel goedkopere die een indicatief beeld geven maar die meten niet 1 soort gas. Deze sensoren werken namelijk op basis van een chemisch goedje waarvan de weerstand veranderd al naar gelang de blootstelling aan bepaalde gascombinaties. Meestal niet 1 enkel gas dus. Dat maakt het direct ook lastig om te weten wat je nu precies meet. Voor iets dergelijks indicatiefs geeft een MQ135 sensor wel grappige waardes.. maar echt veel hoef je er niet van te verwachten.
Eens kijken naar MQ135 binnenkort :) Ik heb ik in het verleden de MQ2 eens geprobeerd, maar het meetbereik daarvan lag te hoog voor mijn toepassing. Bij een brandende lucifer deed hij het prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Rukapul schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:27:
[...]

Afgezien van de algemene interesse is dat ook een van mijn doelen: inzicht krijgen in de openhaardrook lokaal. Vervolgstap is om eventueel de rolluiken en misschien de mechanische ventillatie ermee te sturen.
Houtrook is in de praktijk particulier op geen enkele manier te meten, tenzij je dichtbij de uitgang van de schoorsteen zit en de wind echt jouw kant op staat. Als je bijvoorbeeld in een appartement op de tweede verdieping woont en je buurman in een normaal huis de schoorsteen op dezelfde hoogte als je balkon heeft.

In andere situaties lukt het niet. Dat komt ook omdat de concentratie vervuiling in de lucht veel lager is dan je op basis van de geur zou verwachten.

Zie ook de RIVM site hiervoor: https://www.samenmetenaan...l/veelgestelde-vragen-faq. "zeer lastig" is in deze context een eufemisme voor "kan echt niet". Mocht je refereren aan metingen van stichting houtrookvrij dan is het goed om in je achterhoofd te houden dat die suggereren goed te meten en dat mogelijk ook doen maar dat hun artikelen op basis van die meting vervolgens van elke nuance gespeend zijn. Ze meten bijvoorbeeld op 25cm afstand van een schoorsteen en projecteren daar vervolgens normen op die bedoeld zijn voor de concentratie op ooghoogte. Tja, dan is het makkelijk roepen dat je op 6x de toegestane norm zit. Ik vind het persoonlijk een betere conclusie dat het ongezond is om met je neus boven een schoorsteen te gaan hangen, maar dat bekt nu eenmaal niet zo goed.

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 01-01-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temraakle
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Temraakle

Dat is altijd leuk

Zelf geen ervaring ermee, maar je kunt ook kijken naar Airvisual. Ze hebben ook een app, waar je heel veel stations kunt vinden. In China blokkeren ze deze info wel eens...

https://www.airvisual.com/air-quality-monitor

Na plaatsing kan je eigen meetgegevens delen, ze moeten daarvoor wel een aantal foto's van plaatsing ontvangen.

Treinreizen China: www.treinkaartjesChina.nl

Pagina: 1