Spouwmuur én binnenmuur isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theherm
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:53
Ik heb een huis uit 1978 gekocht. De woning heeft een spouwmuur en is vermoedelijk in jaren 80 met (witte) piepschuimkorrels nageïsoleerd. De verlijming is echter slecht en aangezien de spouw niet breder is dan zo'n 5cm kom je in het gunstigste geval uit op een R waarde van rond de 2.

Nu wil ik erg graag naar nieuwbouwnorm toe (minimaal R waarde van 4,5). Als ik dat wil halen zal ik de binnenmuur ook moeten isoleren, vermoedelijk met PIR-platen.

Ik vraag me echter af of dat zomaar kan met de de bestaande EPS korrels in de spouw (verwijderen is namelijk duur en veel bedrijven beginnen er niet aan). Gaat dit problemen opleveren en hoe is dit tegen te gaan? De spouw is geventileerd. Moet dat met de binnenmuur constructie dan ook? Ik las ook ergens dat de oude binnenmuur na isolatie koud(er) komt te liggen, waar mogelijk niet alle steensoorten tegen kunnen. Heeft iemand ervaringen of tips?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03 14:22
Hier een paar antwoorden van schijnbaar deskundigen https://bouwprofsnederlan...isoleren-spouw-eps-parels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
Ik heb precies dezelfde vraag! Na wat gelezen te hebben online kwam ik erachter dat er een douwpuntberekening gemaakt dient te worden.

Via deze site heb ik dat gedaan: https://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner

Ik krijg het alleen niet goed voor elkaar, want zelfs met de normale situatie (steen-luchtspouw-steen) condenseert het op de binnenmuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theherm
MWDKing schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:52:
Ik heb precies dezelfde vraag! Na wat gelezen te hebben online kwam ik erachter dat er een douwpuntberekening gemaakt dient te worden.

Via deze site heb ik dat gedaan: https://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner

Ik krijg het alleen niet goed voor elkaar, want zelfs met de normale situatie (steen-luchtspouw-steen) condenseert het op de binnenmuur...
Ik ben ook even aan de slag geweest en krijg een uitkomst met alle waarden in het groen. Echter staan er wel kleine druppels afgebeeld tegen de binnenmuur. Droogtijd is 9 dagen en dat is blijkbaar voldoende.

Wat ik wel raar vindt, is wanneer ik de EPS parels in de spouw vervang door geventileerde luchtspouw dat de droogtijd en droogreserve verslechteren. Ik had dat andersom verwacht.

Ingevulde waarden (van binnen naar buiten):
- sierpleister 10
- gisp 12,5
- OSB 18
- dampremmende folie 0,5
- PIR 90
- baksteen 100
- EPS parels 50
- baksteen 100

Even opletten dat de ingevoerde dikte in milimeters is.

Interessant is ook dat het toevoegen van een niet geventileerde kleine luchtspouw tussen PIR en binnenmuur niet tot verbetering leidt. Dat gebeurt pas wanneer ook deze spouw geventileerd is. Op zich wel logisch. Vraag blijft natuurlijk altijd hoe betrouwbaar de tool is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 10:22
Als het vrijstaand is kun je wellicht aan de buitenzijde isoleren. Je houdt je thermische massa binnen de isolatie, waardoor de temperatuur binnen veel constanter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Theherm zoek naar post van mkleinman hier op got + zijn website die heeft zijn binnenmuren opgedikt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
@Theherm : waarom heb je nog OSB onder het gips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 22:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MWDKing schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:31:
@Theherm : waarom heb je nog OSB onder het gips?
Heb ik ook. Eerst folie, isolatie met raggelwerk, wederom folie, daarna 18mm OSB en daar bovenop gips.

Grote voordeel is dat je overal met normale schroeven wat kan ophangen. Anders moet je met holle wand pluggen gaan werken.

Onze binnenmuren met de buren hebben we zonder folies gedaan.

zie ook: https://www.familie-klein...-2/slaapkamer-verbouwing/

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 05-02-2020 20:36 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theherm
mkleinman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:35:
[...]

Eerst folie, isolatie met raggelwerk, wederom folie, daarna 18mm OSB en daar bovenop gips.
Ik kom ook het advies tegen om tussen de isolatie en de binnenmuur een kleine luchtspouw te laten. Er zijn zelfs speciale latten voor. In mijn optiek heeft die alleen toegevoegde waarde wanneer die spouw geventileerd is wat mogelijk weer ten koste gaat van de isolerende waarde. @mkleinman heb jij je hierin ook verdiept misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is dit misschien iets voor je @Theherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7ScuYnrZLpL1ZDw1MhNStYnS/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-02-2020 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 22:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Theherm schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 07:08:
[...]

Ik kom ook het advies tegen om tussen de isolatie en de binnenmuur een kleine luchtspouw te laten. Er zijn zelfs speciale latten voor. In mijn optiek heeft die alleen toegevoegde waarde wanneer die spouw geventileerd is wat mogelijk weer ten koste gaat van de isolerende waarde. @mkleinman heb jij je hierin ook verdiept misschien?
Ja, alleen is alweer een tijdje geleden dat ik daarmee bezig ben geweest. De meningen vliegen op het internet alle kanten op wat betreft die ventilatiespouw met isoleren.

Zoals ik hem uiteindelijk interpreteerde is het gebruiken van de juiste folies veel belangrijker dan het toevoegen van een kleine ventilatiespouw.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theherm
Ja precies, jij hebt het dauwpunt nu in de buitenmuur. Daar waar het hoort volgens mij. Ik heb nog even zitten spelen en blijkbaar luistert het nogal nauw wat voor lagen je toevoegt (als ik bv de sierpleister op de binnenmuur uit jouw voorbeeld verwijder krijg ik helemaal geen waterdruppels te zien).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4F9hb53QVxz6DxTwqH5B2rPu/medium.jpg

Ik vind deopbouw van twee lagen Kingspan met regelwerk over de isolatielaag op de binnenmuur interessant. Deze was ik nog niet tegengekomen. Ik zie alleen of een regelwerk van panlatten op de muur waar je de PIR tegen aan lijmt, of een SLS constructie op de muur geschroefd waar je de PIR tussen klemt.

Vraag me af wat de beste constructie is. Lijmen creëert geen koudebruggen, maar hoe ga je dan iets zwaars ophangen (waar je langere schroeven voor nodig hebt dan de 12,5+18 mm gips en OSB? Met een SLS constructie krijg je weer koudebruggen, maar heb je wel een stevig geheel.

[ Voor 3% gewijzigd door Theherm op 07-02-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kistermenneke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik wil de spouwmuur van mijn woning laten isoleren, echter dit kan niet omdat de buitenmuren geverfd zijn zegt Takkenkamp Isolatie. Klopt dit eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kistermenneke schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 00:16:
Ik wil de spouwmuur van mijn woning laten isoleren, echter dit kan niet omdat de buitenmuren geverfd zijn zegt Takkenkamp Isolatie. Klopt dit eigenlijk wel?
Daar heb je al zelf een topic voor geopend: Kan een wit geverfde muur geïsoleerd worden?
Graag daar verder ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1