Toon posts:

Suggesties nieuw HiFi-systeem + waar beste koop?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Al sinds enige tijd ben ik aan het rondkijken voor een nieuw audiosysteem. M'n oude apparatuur is zo erg slecht van kwaliteit, dat ik na m'n verhuizing het hele zaakje niet eens meer heb aangesloten.

Alleen is nu de vraag van wat er neergezet kan gaan worden. Ik ben er inmiddels wel redelijk uit dat het een samengesteld systeem word van Yamaha. M'n budget wil ik alleen rond de 3500 gulden houden, inclusief speakers.

Mijn idee is om een AV-reciever te nemen (vanwege oa de DVD-tjes), dat zou dan de RX-V 800 moeten worden. Daarnaast zou dan een CD-speler (rond de 500 gulden) moeten komen en een cassettedeck (rond de 300 a 400, is niet zo belangrijk component). M'n DVD's speel ik op dit momnt af via de DXR3 van Creative, die situatie blijft nog wel eventjes bestaan, al zal ik in de toekomst wel een standalone speler neerzetten.

De vraag is alleen nu nog van welke speakers ik kan neerzetten, zoals jullie wel zien wil ik al best wat uitgeven aan de apparatuur, maar de speakers zijn dan nog wel een probleem. Mooi zou zijn als er 5 dezelfde speakers neergezet zouden kunnen worden, maar dat is denk ik niet echt haalbaar. Toen ik een paar jaar geleden het audiosysteem van m'n ouders samenstelde, heb ik ook Yamaha gekozen (alleen met en veel lager budget) en daar heb ik speakers van JBL bijgeplaatst (3weg), iets wat echt goed klinkt (en speakers waren 300 gulden per stuk, was aanbieding welliswaar). Is zoiets in dit geval ook haalbaar, of moet ik wat meer uitgeven aan de front en dan iets aparts kopen voor de surround? De subwoofer wil ik nog even weglaten, dus dat scheelt ook al iets...

Eventueel wil ik, als het daardoor goedkoper zou worden, ook m'n spullen uit Duitsland halen. Ik heb al een aantal links naar winkels met online prijslijsten, daardoor heb ik me al iets kunnen orienteren, maar ik zou er toch graag nog wat meer bij hebben. Het mooiste zou wel zijn als ik het zelf zou kunnen ophalen (ik kom vanuit Rotterdam, maar wil niet naar bijv. Berlijn rijden, laten we zeggen max. 100 a 150 km van de Nederlandse grens, maakt me niet eens zoveel uit waar die grens is), maar als de aanbieding goed genoeg is, wil ik het ok wel laten opsturen (als er goede ervaringen mee zijn natuurlijk)...

Is er iemand die me hierin een beetje kan bijstaan, misschien nog met wat tips en/of suggesties? Die zullen zeker welkom zijn!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 15:05

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Cassettedeck weglaten en bij je cd-speler stoppen. Maak er meteen maar een DVD van.(lukt dat voor 900piek?)
Mooi zou zijn als er 5 dezelfde speakers neergezet zouden kunnen worden
Mission levert op mekaar afgestelde sets(de meeste boxen fabrikanten). De center is dan netjes afgeschermd en horizontaal georienteerd.
Eventueel wil ik, als het daardoor goedkoper zou worden, ook m'n spullen uit Duitsland halen.
Voor een paar tientjes moet je je geen ellende op je hals halen.
Quality is rememberd long after the price is forgotten.

No news is bad news.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 augustus 2001 12:25 schreef elsegre het volgende:
Cassettedeck weglaten en bij je cd-speler stoppen. Maak er meteen maar een DVD van.(lukt dat voor 900piek?)
[..]
Daar heb ik eerlijk gezegd al aan zitten denken. Alleen zou ik dan een vreemde situatie krijgen. Het liefst wil ik de DVD-speler (als die er komt) onder m'n TV willen hebben, zo dichtbij mogelijk (vanwege kwaliteitsverlies op grotere afstand, m'n audioset komt er namelijk zo'n 3 meter vandaan te staan). Zet ik de DVD dus bij m'n reciever neer, heb ik niet zo'n goede beeldkwaliteit. Alleen, als ik de DVD onder de TV zet, heb ik weer zo'n leeg audiomeubel (is ook geen gezicht)...
Daarbij is het mogelijk dat de DVD-speler kwalitatief niet zo goed met CD's om kan gaan. De meningen zijn daar toch over verdeeld, maar ik denk toch dan het zekere voor het onzekere te nemen (liever een aparte CD-speler met goede geluidskwaliteit, dan een DVD-speler met meer functionaliteit, maar minder geluid)...
Mission levert op mekaar afgestelde sets(de meeste boxen fabrikanten). De center is dan netjes afgeschermd en horizontaal georienteerd.
[..]
Hmmm... Dat zou dan misschien wel eens iets kunnen zijn, even kijken naar de prijzen...
Voor een paar tientjes moet je je geen ellende op je hals halen.
Quality is rememberd long after the price is forgotten.
Daar heb je helemaal gelijk in, ware het niet dat het jammer genoeg ietsje meer is dan een paar tientjes... Zo ben ik de reciever al tegengekomen voor omgerekend 1350 gulden in Duitsland, hier kost die iets van 1700 gulden. Dat heb ik ook al met televisies gezien (ik ben dan aan het rondkijken voor een Loewe), dat scheelt ook enkele honderden guldens. Daarom wil ik ook het liefste een echte winkel in Duitsland waar ik dan naartoe kan rijden, want ik ben toch een beetje huiverig om het te laten opsturen (zelfs onder rembours, de postbode zal me wel niet eerst de set laten uitproberen).
Hoe dan ook, het blijft twijfelen natuurlijk...

Verwijderd

Hoeveel heb je nog over van je budget van fl.3500,- als de de receiver, het cassettedeck en de cd-speler hebt gekocht?

Ik zou minimaal fl.1500,- (liever nog iets meer) reserveren voor de speakers, omdat deze het meest bepalend zijn voor het uiteindelijke geluid (hierna de receiver/versterker uiteraard).

Waar je dus op moet letten zijn de verhoudingen tussen de verschillende componenten van je stereo-installatie. Ik zou het zelf ongeveer zo verdelen:
cd-speler c.a. 400
cassettedeck 300-400
receiver 1000
speakers 1700-1800
- front 2x 400
- rear 2x 200
- center 600

Suggesties voor speakermerken: Tannoy, Mission, B&W etc.

Wat hierboven staat is natuurlijk geen gouden regel, wat je het beste kan doen is gewoon uitgebreid gaan luisteren bij de lokale audio-zaak en bepalen wat JIJ het beste vindt klinken. Daarna kun je kijken waar je de componenten het goedkoopste kunt krijgen. Bij Richersounds of RAF hebben ze bijvoorbeeld wel eens iets leuks in de aanbieding.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 03 augustus 2001 15:33 schreef tROBbel het volgende:
Hoeveel heb je nog over van je budget van fl.3500,- als de de receiver, het cassettedeck en de cd-speler hebt gekocht?
Mijn streven is om rond de 2000 gulden uit te gaan komen, ik had zelf ongeveer 1500 gulden in gedachten om aan de speakers uit te
geven.
Ik zou minimaal fl.1500,- (liever nog iets meer) reserveren voor de speakers, omdat deze het meest bepalend zijn voor het uiteindelijke geluid (hierna de receiver/versterker uiteraard).
Dat is inderdaad wel zo, de speakers zijn wel zo'n beetje het belangrijkste component met de versterker/reciever daarna. Voor mij moet uberhaupt het geluid al behoorlijk goed zijn, ik heb een best gevoelig gehoor en ga me dan al snel ergeren als iets niet helemaal lekker klinkt.
Waar je dus op moet letten zijn de verhoudingen tussen de verschillende componenten van je stereo-installatie. Ik zou het zelf ongeveer zo verdelen:
cd-speler c.a. 400
cassettedeck 300-400
receiver 1000
speakers 1700-1800
- front 2x 400
- rear 2x 200
- center 600
Hmmm... Zelf zou ik ietsje meer willen uitgeven aan de cd-speler (rond de 500). Het cassettedek zal inderdaad wel aan de goedkopere kant blijven (denk de goedkoopste Yamaha die er dan is). Ik vind het geluid gewoon veels te slecht, ik neem uberhaupt niets van de radio op, maar alsik het zou doen, zou ik het denk ik wel via de computer opnemen en dan op CD zetten als ik het wil bewaren...

Maar als ik de reciever toch iets goedkoper moet laten uitvallen, dan denk ik voor de RX-V 620 te gaan, die heeft ook nog genoeg mogelijkheden denk ik en die hoop ik dan voor rond de 1000 a 1100 gulden te kunnen krijgen. Dan komt de CD-speler van 500 en het cassettedeck van 350 (ongeveer), dan zit ik rond de 1950 gulden. Ik zou dan voor de speakers inderdaad een ruime 1500 gulden overhebben. Als ik het cassettedeck achterwege laat, dan zou ik nog op zo'n 1600 gulden uitkomen en dan zou toch 1900 gulden speakers wel aardig zijn :) Of er zou dan alsnog een betere reciever kunnen komen...
Wat hierboven staat is natuurlijk geen gouden regel, wat je het beste kan doen is gewoon uitgebreid gaan luisteren bij de lokale audio-zaak en bepalen wat JIJ het beste vindt klinken. Daarna kun je kijken waar je de componenten het goedkoopste kunt krijgen. Bij Richersounds of RAF hebben ze bijvoorbeeld wel eens iets leuks in de aanbieding.
In die winkels ben ik zelf nog nooit geweest, maar heb al bij Richersounds een catalogus besteld, dan geeft dat in elk geval een indruk. Ze zitten ook in Utrecht zie ik en dat is voor mij (vanuit Rotterdam) toch het prettigste te bereiken... Dan is RAF (Staffhorst) ook vlakbij, kan het in ene moeite door :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:01

JT

VETAK y0

Ten eerste : je zegt een cassette deck te willen kopen voor ongeveer 400 piek. MAAR voor die prijs heb je ook Minidisc. De keuze lijkt me makkelijk.

Ten tweede : ik zou zeker 2000 gulden reserveren voor speakers als het even kan, en dan heb ik de sub nog geen eens meegerekend. Echt minimaal 1500.

Een winkel waar je het kan kopen ? High Quality in Amsterdam. Dit is echt zo'n PHATTE winkel. Me pa had is problemen me ze Marantz cd recorder. Loopwerk liep aan ofzo. Was al buiten de garantieperiode. Hij dat apparaat teruggebracht. Week later kon hij hem ophalen met een compleet nieuw loopwerk uit het nieuwste model. Hoeveel het kostte ? Nop. Ze hebben echt top service, en als je vaste klant bent en/of een hele set koopt, doen ze ook niet moeilijk over korting en je kan daar alles beluisteren. Ze hebben 3 luister ruimtes, 1 voor zowel surround als stereo, een voor alleen stereo en een voor alleen surround. In die kamer hebben ze een vette projector en een installatie van ongeveer 30 a 40 ruggen, ook wel is leuk om te horen :P :9~ Ik heb daar ook mijn Yamaha RX-v795 vandaan en de rest koop ik ook allemaal daar. Net zoals me pa. En ze zijn heel vriendelijk, en ook altijd. Niet alleen wanneer je wat wilt kopen. Ze zitten in de Muiderstraat A'dam.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 augustus 2001 13:39 schreef JT het volgende:
Ten eerste : je zegt een cassette deck te willen kopen voor ongeveer 400 piek. MAAR voor die prijs heb je ook Minidisc. De keuze lijkt me makkelijk.
Aan een minidisc heb ik helaas niets. Als ik al een cassettedeck zou nemen, zou het meer zijn om nog eventueel een bandje te kunnen opnemen, ook eventueel voor iemand anders. En een minidisc is per definitie dan duurder dan een bestaande CD-R die ik nu al in m'n systeem heb zitten (met de nodige betere kwaliteit). Nee, of er komt een casettedeck in te zitten, of niet, maar dan komt er niet iets anders voor in de plaats waar ik verder eigenlijk niets aan heb... Sorry...
Ten tweede : ik zou zeker 2000 gulden reserveren voor speakers als het even kan, en dan heb ik de sub nog geen eens meegerekend. Echt minimaal 1500.
De sub wilde ik al weglaten, die heb ik voorlopig toch nog niet nodig. Ik denk dat met een goede versterker en speakers al een deel opgevangen kan worden. Trouwens, ik moet nog een beetje rekening houden met de buren, dat krijg je als je in een appartementje woont... Maar de speakers moeten goed zijn, al zal het vooral van aanbiedingen afhangen (dus veel geduld hebben en niet te snel van alles aanschaffen)...
Een winkel waar je het kan kopen ? High Quality in Amsterdam. En ze zijn heel vriendelijk, en ook altijd. Niet alleen wanneer je wat wilt kopen. Ze zitten in de Muiderstraat A'dam.
Service is zeker ook een punt. Ik zit daarom ook zo te twijfelen of ik nu uit Duitsland ga halen (wat goedkoper is) of in Nederland blijf... Maar ja, als je de prijzen soms ziet (op een krap budget), dan neig ik soms toch flink naar Duitsland. Alleen, de angst dat als er iets kapot gaat en ik ermee terug moet, dat houd me weer tegen...
Als ik bijvoorbeeld een reciever uit Duitsland haal en dat kost 1000 gulden inclusief verzenden en ik zie diezelfde reciever hier voor minstens 1400 gulden, dan zou ik toch het risico willen nemen om naar Duitsland te gan (alleen dan wel een gewone winkel waar ik 'm dan ook echt zelf naartoe kan terugbrengen). Voor 400 gulden kan ik alweer wat meer kopen ;)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:01

JT

VETAK y0

Sub voegt heel wat toe aan home cinema, tis echt een xtra dimensie. Maar je kan bijvoorbeeld beter 2000 piek aan speakers spenderen zonder sub en later er een sub bij doen dan voor 2000 een sub + de rest kopen. Want dan word de kwaliteit als snel minder.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Opa

Nu Multifocaal!

Op vrijdag 03 augustus 2001 15:33 schreef tROBbel onder meer het volgende:

Dat vind ik nou een erg minne streek.
Waarom denk jij dat die "lokale audio-zaak" waar jij "uitgebreid gaat luisteren" duurder is dan de eerste de beste prijsstunter? JUIST omdat je daar zo lekker uitgebreid kan gaan luisteren. Je laat ze mooi een paar manuren in jou investeren en als je alles weet stap je naar een knurft die een paar tientjes goedkoper is.
Na zo een lage streek heb je niet eens een subwoofer meer nodig! :r

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Jag
  • Laatst online: 08:57

Jag

Duitsland is idd verleidelijk. Ik ben op dit moment ook bezig met het kopen van een nieuwe set, en zit er ook zwaar over te denken om naar Duitsland te gaan. De markt voor audio is daar groter met als gevolg veel (goede) winkels. Het is natuurlijk wel zo dat als er iets kapot gaat, dat je dan wel de sjaak bent bent, want dan kan je een heel duur ritje maken :(
Maar ik raad je zeer sterk aan om naar de bieb te gaan, en een aantal afleveringen van het Duitse blad "Audio" te lenen. Of anders in een boekhandel het te kopen. Dat blad heeft een apart deel voor surround, en van het lezen van de reviews leer je echt een hoop. Bovendien staat in dat blad ook een overzicht met alle spullen die ze ooit getest hebben, met een kort overzicht van de testresultaten. Ook weer met een apart deel voor surround.
En bovendien staat dat blad helemaal stampvol met aanbiedingen van Duitse winkels. Dat is een hele goede manier om een goede zaak in de buurt van de grens te zoeken. En er zitten echt goede aanbiedingen tussen. Ik heb van de vakantie veel van die bladen gelezen, en heb een aanbieding zien staan (oud blad) van een surround B&W speakerset bestaande uit twee DM604's, twee Dm602's en een CC6 centre voor 2200,- mark. Dat is ongeveer de prijs van twee 604's in Nederland.

Wat ik persoonlijk zou aanraden is om niet te gehaast te kopen, evt eerst wat luisteren in Nederland (als je naar Duitsland rijdt wil je dezelfde dag iets kopen). Ik zou een DVD speler (zonder decoder) kopen en die meteen als cd speler gebruiken. Ik zou heel hard nadenken of een cassetedeck toch wel echt nodig is. Dan een niet al te dure receiver uitzoeken (oa met behulp van reviews) en dan kijken of het klankmatige verschil met een duurdere het verschil waard is. En dan zonder sub met de rest van het budget een speakerset kopen. Waarbij ik vooral zou letten op de front speakers en de centre, en ik zou nooit een sub/sat setje kopen.

• Jag

Jag

He, ik typ die reactie niet voor jan lul.

• Opa
  • Nu online

Opa

Nu Multifocaal!

Op zondag 12 augustus 2001 14:47 schreef Jag het volgende:
Waarbij ik vooral zou letten op de front speakers en de centre, en ik zou nooit een sub/sat setje kopen.
en
He, ik typ die reactie niet voor jan lul.
Kee, jij een reactie.

Met deze opstelling kom je dus nooit achter de goddelijke kwaliteit van een KEF KHT 2005 setje van, inderdaad, 5 satellietjes en een woefert. Kost wel 3 ruggen, maar dan heb je ook wat.

• Jag

Jag

Met deze opstelling kom je dus nooit achter de goddelijke kwaliteit van een KEF KHT 2005 setje van, inderdaad, 5 satellietjes en een woefert. Kost wel 3 ruggen, maar dan heb je ook wat.
Ja, ik ben misschien ook iets te negatief geweest over sub/sat setjes. Teufel schijnt ook wel aardige sub/sat sets te maken. Maar over het algemeen ben ik er geen fan van.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Is er iemand die me hierin een beetje kan bijstaan, misschien nog met wat tips en/of suggesties? Die zullen zeker welkom zijn!
Wees niet al te gehaast met meteen een keuze voor een bepaald merk/type. Ga zowiezo niet uit van uiterlijk. Specs kun je wel naar kijken, die geven een indicatie van wat je kunt verwachten maar zijn zeker niet bepalend voor het geluid wat er uit komt. Zelf heb ik eens meegemaakt dat de lelijkste speaker uit een setup van ca 20 speakers gewoonweg het best klonk. Daarnaast klinken receivers onderling ook allemaal net even wat anders.
Dan nog een tip die ik al vaker heb gegeven aan anderen. Maak eens een afspraak bij Stassen in Venlo. Daar kun je een hele dag de beschikking krijgen tot een van de 20 luisterruimte's (en wel degene die het meest overeenkomt met je eigen situatie). En je hebt de keuze uit 1000 of 2000 speakers geloof ik, ze sluiten het zo voor je aan. Tevens kun je ook meteen wat verschillende receivers/versterkers onderling vergelijken.
Echter moet je niet naar hun prijslijst kijken, hier staat lang niet al hun spul op (slechts een selectie die volgens mij alleen in de winkel staat).

Nog een tip:
Ga voor goeie fronts, bezuinig hier niet op. Je kunt beter er teveel an uitgeven en later spul erbij kopen (sub, center of rears), dan dat je matige fronts hebt en niet diegene die net ff wat beter klonken. Daar krijg je ongetwijfelt spijt van gezien speakers vaak wat lang meegaan. Als je eenmaal een nieuwe set hebt gaat de muziek ook opeens een stuk harder (vreemde bijwerking :)) en het is pijnlijk als je fronts dit niet aankunnen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Opa
  • Nu online

Opa

Nu Multifocaal!

Hier ging ff wat fout met de Back knop.

Pagina: 1