Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• regora
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-08 21:51
Hallo Tweakers!

Al enige tijd leech ik hier informatie over PV installaties. Ik ben namelijk aan het oriënteren voor een installatie thuis. Daarnaast heb ik het gevoel dat het belangrijk is om zelfstudie te plegen, omdat het aanbod, de prijs en de kwaliteit van bedrijven erg verschillend is. Maar nu heb ik een vraag, waar ik graag jullie hulp bij wil.

Het gaat over SolarEdge. Kennissen hebben een installatie aangeboden gekregen: 12x 320Wp REC paneel, met 12x SE P370 optimizer en een 1-fase SE HD-wave omvormer (vermogen weet ik niet, maar ik verwacht 3.6kWh of 4.0kWh).
Dak: ca 45graden met dakkapel op ZZW die later in de middag schaduw zal werpen op naastgelegen panelen. De ONO kant is vrij. Legplan: 8x paneel + optimizer op ZZW, 4x paneel + optimizer op ONO. Alles in 1 string.

Toen ik dit hoorde was ik enigszins in de war. De specs van SE stellen dat voor een 1-fase omvormer het minimum van 8 optimizers in string geldt ivm de 380V opstart spanning en zodat de optimizers dan niet op max hoeven te werken. In bovenstaande situatie zitten 12 panelen in 1 string, maar staat ‘s ochtends de zon op slechts op de 4 panelen op ONO. Dan komt het systeem 140V te kort om op te starten, lijkt mij. Ik lees in het ene bericht dat er 8 optimizers in 1 oriëntatie in string moeten liggen, en elders dat de panelen/optimizers die niet in de zon liggen, de gevraagde lage spanning wel kunnen leveren. Ik heb geprobeerd een situatieschets te maken in de SE Designer, maar ik heb geen idee of dat goed gaat.

Any ideas anyone? Thanks alvast!

EDIT: gosh, te snel op enter gedrukt. Er moest nog wat achter de titel aan: SolarEdge opstart spanning en string lengte

[ Voor 3% gewijzigd door regora op 29-01-2020 00:01 ]

Beste antwoord (via regora op 29-01-2020 20:12)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat het met P404 wel aardig gaat werken op een éénfase omvormer. ocaj heeft zo 4O/4W werkend. Met P370 heb je in ieder geval in de zomer 's ochtends veel verlies.

@regora blader Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? eens door om een beeld te krijgen van wat SE wel en niet kan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:26

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ja die gaat niet starten met enkel ONO..

De SE designer geeft een inschatting van het verlies, P404 optimizers zijn beter, maar denk Zelfs niet dat p404 optimizers het hier gaan redden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat het met P404 wel aardig gaat werken op een éénfase omvormer. ocaj heeft zo 4O/4W werkend. Met P370 heb je in ieder geval in de zomer 's ochtends veel verlies.

@regora blader Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? eens door om een beeld te krijgen van wat SE wel en niet kan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:36
1 van de 2 oriëntaties klopt niet lijkt mij :?
NNO & ZZW of ONO & WZW

Of de p404 toegepast mag worden qua max stroom ligt aan de specs van het paneel, mogelijk is de p505 nodig.
Maar met een 85V output optimizer (p404/p405/p505) worden de ONO (of NNO?) panelen in ieder geval niet beperkt als daar de zon op staat en de andere kant in de schaduw ligt.
Met p370 zal je in die situatie zo rond max 70W per paneel komen (aanname schaduw paneel doet 20W).

• regora
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-08 21:51
Bedankt voor alle reacties! Ik ga de informatie doorspelen. @Proton_ bedankt voor de referenties. Had dat draadje nog niet gevolgd.

@Rouske je hebt gelijk. Ik heb de oriëntaties helemaal fout. Het is NNO! Denkfoutje van mij :’)