Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming PC 1200 Euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daan1071
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:25
Goedenavond Mede-Tweakers,

Na een lange tijd mag ik weer een pc bouwen (joehoee). Dit doe ik voor een vriend van mij. Ik heb de wensen van hem hieronder neer gezet. Lees het rustig door. Korte samenvatting: Bang for buck, geen licht show etc.

Alvast bedankt voor jullie adviezen :)!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit systeem word hoofdzakelijk gegamed. Daarnaast schoolwerk denk aan word etc. Geen zware applicaties o.i.d.

- Gamen gebeurd op een 144hz 1080p monitor
- Games zoals: Rocket League, Fortnite (Deze spellen het liefst solid boven de 144fps Daarnaast andere games zoals ARK en Rust. Dit kan nog uitbreiden. Deze dienen op goede settings, a la 60 fps gespeeld worden. Dit zal vast wel mogelijk zijn gok ik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1200 euro. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, accessoires zijn al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Alles wat in een normale pc ook hoort. N

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb geen merkvoorkeuren, zolang het maar een goede prijs/kwaliteit is. AMD of Intel, NVIDIA of AMD het maakt allemaal niets uit. Zolang het maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

- Looks doen er niet toe, het gaat vooral om de prestaties.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nope.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Wat vinden jullie van deze build? Kan er iets beter of is het zo prima.
Een vraagje wat betreft de processorkoeling. Wat raden jullie aan. Ik vind persoonlijk de Dark rock 4 een beetje overkill.

Is de AMD Radeon een andere goede keus als GPU? Ik vind de reviews vrij matig. Wel hoor ik aan de andere kant vrij positieve berichten. Voor mij een twijfel.
Lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 574,05€ 574,05
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 116,90€ 116,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.208,80

Beste antwoord (via Daan1071 op 29-01-2020 12:45)

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 08:32
Persoonlijk zou ik een iets zwaardere voeding leggen, 550w minimum, ik heb graag wat over..
In mijn kast zit deze: pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
Goede voeding en stil, waar de nadruk bij mijn kast toch wel ligt.

Heb je een reden om een sata ssd te kiezen?
Een nvme ssd is (vele malen) sneller en niet veel duurder.
Zelf heb ik deze: pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB welke erg goed bevalt.

Jouw vraag mbt processorkoeling.
Ik heb veel gelezen over de standaard fan van de Ryzen 5 3600 welke nogal luidruchtig kan zijn.
Zelf de gok niet genomen en direct deze meebesteld: pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim
Een kleine, lichte koeler welke de boel goed koelt en stil blijft.

Ik heb een 5700xt, de concurrent van de andere zijde, vergelijkbaar met de 2070s.
Out-of-the-box werkt het allemaal prima, maar het is een tweakers kaart.
Stukje undervolten voor lagere warmte temperaturen was voor mij noodzakelijk.
Wederom omdat het koel en vooral stil moet zijn.
Plug&play voor iemand die er nooit meer naar om wilt kijken zou ik de 2070s aanraden.

Heel zwart-wit:
2070s - ± € 550
5700xt - ± €450
Het gemiddelde verschil over een hoop games is ongeveer 7% in fps in voordeel voor de 2070s.
(linkje ter onderbouwing: https://nl.hardware.info/...tussen-de-550-en-650-euro)
De extra €100 betaal je dus puur voor het gemak van plug&play in mijn optiek.

[ Voor 61% gewijzigd door NightRaven88 op 29-01-2020 10:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• NightRaven88
Persoonlijk zou ik een iets zwaardere voeding leggen, 550w minimum, ik heb graag wat over..

Ik heb veel gelezen over de standaard fan van de Ryzen 5 3600 welke nogal luidruchtig kan zijn.
Zelf de gok niet genomen en direct deze meebesteld: pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

Ik heb een 5700xt, de concurrent van de andere zijde, vergelijkbaar met de 2070s.
Plug&play voor iemand die er nooit meer naar om wilt kijken zou ik de 2070s aanraden.

Heel zwart-wit:
2070s - ± € 550
5700xt - ± €450
Het gemiddelde verschil over een hoop games is ongeveer 7% in fps in voordeel voor de 2070s.
(linkje ter onderbouwing: https://nl.hardware.info/...tussen-de-550-en-650-euro)

[ Voor 61% gewijzigd door NightRaven88 op 29-01-2020 10:07 ]

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Qua GPU is de 5700(XT) betere bang for buck en over het algemeen (ruim) voldoende voor 1080p 100+Hz. Er gaan nu echter wat klachten over de driver support, maar dit is niet raar, elke nieuwe architectuur gaat door driver issues. De reden dat Nvidea dit niet heeft is dat ze de laatste jaren niet genoeg gepusht zijn door AMD en dus al jaren op een minimaal veranderde architectuur zitten.

Ik heb persoonlijk (nog) geen ervaring met de Navi kaarten, maar over het algemeen vind ik de driver support van AMD beter. Als de kinderziektes er eenmaal uit zijn worden kaarten langer ondersteund en AMD kaarten gaan vaak ook steeds beter presteren t.o.v. hun Nvidea tegenhanger doordat er meer aandacht aan long-term support wordt besteed.

Tot die kinderziektes er uit zijn kan het af en toe wel lastig zijn. Als je handig bent en niet bang om wat te tweaken en proberen af en toe is het prima, maar als je plug en play wil is Nvidea mogelijk de betere keus op dit moment.

• Daan1071
Ha, bedankt voor beide reacties!
kgd92 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:31:
Qua GPU is de 5700(XT) betere bang for buck en over het algemeen (ruim) voldoende voor 1080p 100+Hz. Er gaan nu echter wat klachten over de driver support, maar dit is niet raar, elke nieuwe architectuur gaat door driver issues. De reden dat Nvidea dit niet heeft is dat ze de laatste jaren niet genoeg gepusht zijn door AMD en dus al jaren op een minimaal veranderde architectuur zitten.

Ik heb persoonlijk (nog) geen ervaring met de Navi kaarten, maar over het algemeen vind ik de driver support van AMD beter. Als de kinderziektes er eenmaal uit zijn worden kaarten langer ondersteund en AMD kaarten gaan vaak ook steeds beter presteren t.o.v. hun Nvidea tegenhanger doordat er meer aandacht aan long-term support wordt besteed.

Tot die kinderziektes er uit zijn kan het af en toe wel lastig zijn. Als je handig bent en niet bang om wat te tweaken en proberen af en toe is het prima, maar als je plug en play wil is Nvidea mogelijk de betere keus op dit moment.
Daar liep ik zelf ook tegenaan... Veel issues en de noodzaak om te tweaken. Hij heeft absoluut geen verstand van computers dus lijkt mij een AMD niet echt handig op dit moment. Bedankt voor de heldere info!
NightRaven88 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:22:

Heel zwart-wit:
2070s - ± € 550
5700xt - ± €450
550 watt is inderdaad wat beter. 450 watt is wat krapjes. Deze zal ik aanpassen. Heb geen reden om een SSD te kiezen. Had niet gedacht aan een NVME-SSD. Ga mij daar eens op in lezen.

Die processorkoeling ziet er ook prima uit.

Wederom bedankt voor de overduidelijke info met onderbouwing etc!

• Daan1071
-The_Mask- schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:45:
Hoe zo is 450W krap? Deze PC verbruikt ongeveer 300W maximaal.
Hmm. Mijn eigen systeem is een 1070ti met een ryzen 5 2600. Hier zit ook een 450 watt in. Heeft deze niet ongeveer het zelfde verbruik als bovenstaand systeem? Of ben ik nu heel raar bezig

• NightRaven88
-The_Mask- schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:45:
Hoe zo is 450W krap? Deze PC verbruikt ongeveer 300W maximaal.
Ik zeg ook "persoonlijk, ik heb graag wat over" in mijn post.
Als maatstaaf hou ik aan rond de 50% van de voeding te gebruiken om pieken op te vangen.

Met 450w en het gemiddelde verbruik rond de 300w is het grofweg 66% gebruik van de PSU.
Met 550w en het gemiddelde verbruik rond de 300w is het grofweg 55% gebruik van de PSU.
Nogmaals, het is geen harde vereiste om een zwaardere voeding te leggen.
Ik hou graag wat over. Ook in het achterhoofd gehouden dat wanneer over 3 jaar een andere GPU als vervanging komt dat er voldoende over is om eventueel een hoger verbruik van de vervangende GPU ook met deze voeding te kunnen.
Dat ik niet direct, mocht een upgrade meer verbruiken, een nieuwe voeding moet leggen.

Allemaal puur persoonlijke meningen en ervaringen. En dat is de bedoeling van GoT, ervaringen en meningen delen met elkaar.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Daan1071 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:57:
[...]

Hmm. Mijn eigen systeem is een 1070ti met een ryzen 5 2600. Hier zit ook een 450 watt in. Heeft deze niet ongeveer het zelfde verbruik als bovenstaand systeem? Of ben ik nu heel raar bezig
Iets lager, denk aan 275W bij dit systeem.
NightRaven88 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:17:
[...]

Ik zeg ook "persoonlijk, ik heb graag wat over" in mijn post.
Als maatstaaf hou ik aan rond de 50% van de voeding te gebruiken om pieken op te vangen.

Met 450w en het gemiddelde verbruik rond de 300w is het grofweg 66% gebruik van de PSU.
Met 550w en het gemiddelde verbruik rond de 300w is het grofweg 55% gebruik van de PSU.
Nogmaals, het is geen harde vereiste om een zwaardere voeding te leggen.
Ik hou graag wat over. Ook in het achterhoofd gehouden dat wanneer over 3 jaar een andere GPU als vervanging komt dat er voldoende over is om eventueel een hoger verbruik van de vervangende GPU ook met deze voeding te kunnen.
Dat ik niet direct, mocht een upgrade meer verbruiken, een nieuwe voeding moet leggen.

Allemaal puur persoonlijke meningen en ervaringen. En dat is de bedoeling van GoT, ervaringen en meningen delen met elkaar.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34 interessant topic voor jouw. ;)

Maar uiteindelijk komt het er op neer dat een voeding die voor 100% belast wordt, niet zwaar wordt belast, daarvoor is die gemaakt namelijk. Tenminste als we het hebben over een goede voeding en niet een flut ding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• NightRaven88
Thanks! Dit ga ik zeker doorlezen. Je bent nooit te oud om te leren.

• Daan1071
Bedankt @NightRaven88 en @-The_Mask- voor de duidelijke antwoorden. Ik weet nu waar ik op kan orienteren!
Pagina: 1