Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakez
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-05 10:35
Mijn vrouw en ik verhuizen binnenkort naar een grotere woning. Momenteel hebben we een appartement waar ik de afgelopen 3 jaar enkele HUE producten gebruikte; 2 witte lampen, een wandlamp en 2 schakelaars. In de nieuwe woning zullen de mogelijkheden tot slimme verlichting veel groter zijn, dus wil ik het systeem uitbreiden met bewegingsdetectoren, spots en plafondlampen. Tot dusver ben ik zéér tevreden over de producten van HUE, buiten 1 ding: De prijs. Als ik de uitbreiding wil doen die in m'n hoofd zit, ben ik bijna €1000 kwijt voor wat spots en detectoren. Dat is me toch wat veel :?

Nu viel me op dat Ikea ook slimme verlichting heeft, met de naam TRÅDFRI. Ik las intussen dat ze ook via Zigbee werken en dat de lampen te koppelen zijn aan de HUE hub. Maar ik vind geen recente artikels over de werking hiervan. Midden 2019 werd geschreven dat de lampen soms gereset moesten worden en dat ze niet in Apple Homekit verschenen bijvoorbeeld. Maar de technologie gaat snel en ik vroeg me af of hier al verandering in is gekomen?

Omdat de prijs nu ook niet zo hoog ligt, sluit ik het aanschaffen van een TRÅDFRI hub ook niet uit, op voorwaarde dat het geheel dan beter zou werken.

Dus nu; enkel vragen:
  • Heeft er iemand ervaring met het koppelen van TRÅDFRI lampen aan een HUE hub? En wat zijn jouw bevindingen? Is er al beterschap van de werking tussen TRÅDFRI en HUE?
  • Heeft het koppelen van TRÅDFRI lampen aan de HUE hub nadelen (ik las bijvoorbeeld dat ze dan niet geüpdatet worden?)
  • TRÅDFRI heeft ook bewegingsdetectoren. Kan je hier meerdere lampen op aansluiten? Kan je bijvoorbeeld 3 spots aansturen met 1 detector of 3 spots aansturen met 2 detectoren? (indien 1 van de 2 positief geeft branden de lampen)
  • Heeft iemand een uitgebreide ervaring met TRÅDFRI die hij/zij wilt delen?
Ervaringen die voorkomen dat ik een miskoop of twee doe zullen voor eeuwig en 3 dagen bedankt worden! _/-\o_

Beste antwoord (via Quakez op 28-01-2020 11:54)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 19:25
Quakez schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:19:

Dus nu; enkel vragen:
  • Heeft er iemand ervaring met het koppelen van TRÅDFRI lampen aan een HUE hub? En wat zijn jouw bevindingen? Is er al beterschap van de werking tussen TRÅDFRI en HUE?
  • Heeft het koppelen van TRÅDFRI lampen aan de HUE hub nadelen (ik las bijvoorbeeld dat ze dan niet geüpdatet worden?)
  • TRÅDFRI heeft ook bewegingsdetectoren. Kan je hier meerdere lampen op aansluiten? Kan je bijvoorbeeld 3 spots aansturen met 1 detector of 3 spots aansturen met 2 detectoren? (indien 1 van de 2 positief geeft branden de lampen)
  • Heeft iemand een uitgebreide ervaring met TRÅDFRI die hij/zij wilt delen?
  • Ja, ervaring mee, koppelen gaat zeer simpel maar inderdaad... af en toe reset nodig
  • De lampen van IKEA worden inderdaad niet geupdated via de HUE brigde
  • Geen ervaring mee, had allleen IKEA lampen, geen sensoren/schakelaars
  • Kan ik je niet aan helpen :)
Uiteindelijk heb ik gekozen om m'n IKEA lampen te verkopen en gewoon HUE lampen te plaatsen, ik was he-le-maal klaar met dat vast lopen.
Btw, de IKEA lampen waren wel te bedienen met de FoH schakelaar en de HUE sensoren (die sturen immers de bridge aan die vervolgens weer de lampen aanstuurd, dat werkte wel goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Houd het HUE aanbiedingen topic op tweakers eens in de gaten, zou niet gaan mixen met Tradfri. Hier veel Hue in huis. Bewegingssensor kan je lampen in een ruimte mee aansturen (dus meerdere ineens). In Hue lab kun je ook formules vinden om met 2 sensoren één set lampen aan te sturen (bijv. trap).

Maak van tevoren ook een lichtplan, zo kan je bepalen of je plafondlampen, spots, staande lampen, ledstrips, buitenverlichting, etc. wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 08:41
Dr Pro schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:04:
[...]
  • Ja, ervaring mee, koppelen gaat zeer simpel maar inderdaad... af en toe reset nodig
  • De lampen van IKEA worden inderdaad niet geupdated via de HUE brigde
  • Geen ervaring mee, had allleen IKEA lampen, geen sensoren/schakelaars
  • Kan ik je niet aan helpen :)
Uiteindelijk heb ik gekozen om m'n IKEA lampen te verkopen en gewoon HUE lampen te plaatsen, ik was he-le-maal klaar met dat vast lopen.
Btw, de IKEA lampen waren wel te bedienen met de FoH schakelaar en de HUE sensoren (die sturen immers de bridge aan die vervolgens weer de lampen aanstuurd, dat werkte wel goed)
Wat bedoel je met vastlopen ?

Komt dit ook voor bij anderen mensen of is het eerder een lokaal probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 19:25
SmokingSig schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:51:
[...]
Wat bedoel je met vastlopen ?
Komt dit ook voor bij anderen mensen of is het eerder een lokaal probleem ?
Is best veel voorkomend.
Lampen reageren dan niet meer op commando's vanuit de Hue Bridge.
Blijven uit staan, of vervelender; aan...

Had regelmatig dat van een groepje van 5 lampen 1 lamp uit of aan stond.
En omdat (ik weet het, stom) de schakelaar buiten werking heb gesteld, moest ik elke keer m'n lamp los- en vast draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 13:01
Daar heb ik ook wel last van gehad. Dan gingen 2 hue lampen aan en de IKEA lamp in dezelfde groep bleef uit. Die van IKEA gebruik ik op plekken zoals de badkamer of ruimtes waar ik minder vaak kom. Hue werkt bijna altijd (soms raken routines in de war als er stroomstoring geweest is) en de lampen hebben een mooier kleurverloop. Als je IKEA en Hue door elkaar zet zie je ook kleurverschil bij dezelfde instellingen.

Hue is duur inderdaad. Kwestie van niet alles in een keer kopen, sparen en aanbiedingen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 08:41
Bedankt voor de reacties, dit vereenvoudigd de keuze!
Pagina: 1