Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 20:51
Ik krijg te horen dat mijn meter "wellicht" niet kan terug draaien. Ik was van plan een slimme meter te nemen maar door alle berichten hier toch vanaf gezien.

Maandag worden de panelen geplaatst maar hoe kan ik weten of ik kan salderen?

Als de meter terugdraait dan kan ik salderen?
Bijgevoegd een foto van mijn domme meter.

Wat denken jullie? Iemand die verstand heeft van meters en weet of ik kan salderen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vivd3Jr_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

[ Voor 6% gewijzigd door ousselg op 25-01-2020 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Één troost: de opwek in deze periode valt toch tegen (ik had vandaag 0,3 kWh :') ). Als blijkt dat hij niet kan terugleveren en je moet een week wachten op plaatsing van een nieuwe meter dan mis je niet veel teruglevering.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat zijn dingen die je ver voordat je panelen gaat bestellen moet onderzoeken, Ferraris komt in vele varianten, zelfs aantal die kapot gaan als ze terugdraaien, maar met geluk heeft deze anti-terugval en staat hij gewoon stil.

Zonopbrengst is veruit slecht momenteel, zet die panelen aan, gooi alles van je stroom en kijk wat je meter doet. Gaat het goed, happy, anders direct een nieuwe laten plaatsen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
Door salderingregels etc is het beter mits deze niet kan salderen een digitale meter te nemen in plaats van een slimme meter ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:52
alle slimme meters zijn digitaal. Niet alle digitale meters zijn slim.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
Heb ergens gelezen dat als je nog geen slimme meter hebt deze niet te vervangen. Maar mocht deze niet goed terug draaien wat raden jullie aan?
Liander had het over een traditionele meter ofzo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ousselg schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:21:
Door salderingregels etc is het beter mits deze niet kan salderen een digitale meter te nemen in plaats van een slimme meter ?
Maakt allemaal niets uit joh, laat gewoon een nieuwe meter plaatsen, de ferarris was een aantal jaar geleden een betere meter omdat de leveranciers niet zo goed om konden gaan met panelen en teruglevering. Anno 2020 moet je je alleen nog zorgen maken of je wilt dat hij data verstuurd of niet, dus neem je een slimme digitale of domme digitale.
Het is naief te denken dat je een oude ferarris kan houden na 2023 als de saldeer regel in gaat, er zijn nu al leveranciers die een digitale meter eisen.
Ik heb nu zelf ook een aantal jaar een slimme meter incl het doorzenden van standen en heb nog geen nadelen gevonden, wel voordelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
Rol-Co schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:32:
[...]

Maakt allemaal niets uit joh, laat gewoon een nieuwe meter plaatsen, de ferarris was een aantal jaar geleden een betere meter omdat de leveranciers niet zo goed om konden gaan met panelen en teruglevering. Anno 2020 moet je je alleen nog zorgen maken of je wilt dat hij data verstuurd of niet, dus neem je een slimme digitale of domme digitale.
Het is naief te denken dat je een oude ferarris kan houden na 2023 als de saldeer regel in gaat, er zijn nu al leveranciers die een digitale meter eisen.
Ik heb nu zelf ook een aantal jaar een slimme meter incl het doorzenden van standen en heb nog geen nadelen gevonden, wel voordelen.
Er wordt wel door veel mensen beweerd dat je beter kan wachten al zou ik het wel fijn vinden om mijn verbruik goed te kunnen pijlen. Ik ben nieuw in dit wereldje dus heb er niet veel verstand van helaas....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-05 11:25
Ik heb dit voor je gevonden.

MikeWazowski in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Hier staat dus dat de draaischijf wel terug draait maar dat het telwerk niet terug telt .
Niet geschikt voor zonnepanelen dus.

[ Voor 34% gewijzigd door Delph1900 op 25-01-2020 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:36

Nullifiel

╞═══════╡

Ik hoop dat je meter kan terugdraaien, anders misschien tocheen slimme meter nemen? Ik heb al diverse malen vernomen dat vanaf 2023 een slimme meter verplicht gaat zijn als je wilt terugleveren.

Bijvoorbeeld hier:
https://www.businessinsid...plicht-2023-zonnepanelen/

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Laatst online: 13-05 13:09
ousselg schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:06:
Ik krijg te horen dat mijn meter "wellicht" niet kan terug draaien. Ik was van plan een slimme meter te nemen maar door alle berichten hier toch vanaf gezien.

Wat denken jullie? Iemand die verstand heeft van meters en weet of ik kan salderen?

[Afbeelding]
Dat kan je zelf zo uitzoeken:
https://www.zonnepanelen..../meters-teruglevering.jpg

Ik denk dat jij een analoge meter hebt zonder draaischijf = niet geschikt @Osiris merkt terecht op dat ie wel een draaischijf heeft... plaatje kwam bij mij niet volledig binnen dus op naar de volgende lijst:

Ook kan je je meter wellicht terugvinden op de Grote Lijst waar alle types staan vermeld met of zonder teruglooprem : https://zonnepaneelkiezen.nl/doc/kwu-meters-metercodes.pdf

Wel ff goed de codes op je meter uitzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Shocked op 25-01-2020 20:15 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Shocked schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:00:
[...]

Ik denk dat jij een analoge meter hebt zonder draaischijf = niet geschikt
Wat zit daar dan tussen het 2e telwerk en het logo "EW Rijnland"? Met note bene heel mooie pijltjes die de draairichting aangeven…

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 25-01-2020 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martan
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:24
Er staat (bijna) altijd een symbool op de ferrarismeter als er terugloopblokkering op zit.
En die zie ik er zo snel bij jouw niet op staan.

https://www.zonnekoning.n...rismeter_teruglooprem.png

Deze meter lijkt heel erg op die van jouw en draait gewoon terug:
YouTube: Ferrarismeter die terugdraait door de zon

[ Voor 28% gewijzigd door Martan op 25-01-2020 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ousselg Er wordt van alles beweerd...
Geven ze er ook argumenten bij, en slaan die ergens op? Wat vind je zelf :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ousselg schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Er wordt wel door veel mensen beweerd dat je beter kan wachten al zou ik het wel fijn vinden om mijn verbruik goed te kunnen pijlen. Ik ben nieuw in dit wereldje dus heb er niet veel verstand van helaas....
Geen zorgen om maken, de nieuwe meter meet ook wat beter en kan je bijvoorbeeld ook leuk zien op slimmemeterportal als je je daar aan meld, kan je zien wat je netto verbruikt en terug levert.

Een meter die niet kan terugdraaien zou dit tekentje moeten hebben. En die zie ik niet bij jou meter, dus ook geen haast.
Verder kan je kijken als je panelen hebt of hij echt terug draait, dan zou de stand op een zonnige dag lager moeten worden bij weinig verbruik. Niet moeilijk te bepalen.

Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2015/05/Symbool-terugloopblokkering.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
Bedankt voor alle reacties!

En @Shocked ik heb wel een draaischijf:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ousselg schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:20:
Bedankt voor alle reacties!

En @Shocked ik heb wel een draaischijf:)
Nog een laatste, dit heb je dus kosteloos met een sm. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1c2e67t00a.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 25-01-2020 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:49
Deze lijkt exact gelijk te zijn aan mijn meter. Deze draait terug, maar telt ook terug. Maar ik zou het idd maar even testen. Overdag alles uit en kijken of hij ook terug telt. Al is dat wel lastig met dit weer...

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
@Headshot_NL Jij houdt deze voorlopig ook neem ik aan? Wat is je reden daarvoor?

@Rol-Co ziet er wel nice uit zo'n rapport idd

P.s ik heb 2 telwerken maar heb maar 1 tarief. Is het aan te raden een dubbel tarief te nemen?

[ Voor 26% gewijzigd door ousselg op 25-01-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ousselg schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:37:
@Headshot_NL Jij houdt deze voorlopig ook neem ik aan? Wat is je reden daarvoor?

P.s ik heb 2 telwerken maar heb maar 1 tarief. Is het aan te raden een dubbel tarief te nemen?
Maakt niet veel uit, je kan iets verdienen met dubbel tarief maar het is ook wel handig dat je niet hoeft op te letten wanneer je wat aan zet, je kan natuurlijk wel werken aan zoveel mogelijk eigen gebruik door dingen aan te zetten als er licht/zon is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:49
ousselg schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:37:

Gebruik hem al sinds 2013. Zolang het werkt blijf ik hem houden. Alle geleverde energie kan ik toch wel zien via de omvormer zelf.
Je weet nooit wat voor gekke regels ze gaan verzinnen. Zoals het nu is krijg ik altijd het zelfde tarief voor zowel de opgenomen als geleverde energie.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Nullifiel schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:58:
Ik hoop dat je meter kan terugdraaien, anders misschien tocheen slimme meter nemen? Ik heb al diverse malen vernomen dat vanaf 2023 een slimme meter verplicht gaat zijn als je wilt terugleveren.

Bijvoorbeeld hier:
https://www.businessinsid...plicht-2023-zonnepanelen/
Een digitale meter wordt verplicht, die hoeft niet slim te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:36

Nullifiel

╞═══════╡

@No Hands Heb je een bron? Ik lees telkens ‘slim’

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nullifiel schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:06:
@No Hands Heb je een bron? Ik lees telkens ‘slim’
Omdat 'de media' zelf niet erg slim is is een digitale meter altijd een slimme meter in de media.
De analoge meters gaan eruit, digitale meters gaan erin. Slim is dan gebruikelijk maar als je aangeeft dat je geen slimme wilt dan krijg je een domme.
Dat zal vast ergens verstopt op een website staan maar mijn bron is de ervaringen afgelopen jaren hier en via mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Laatst online: 09:30
@Nullifiel
In het wetsvoorstel van de nieuwe salderingregeling wordt vermeld dat per 01-01-2021 het hebben van een meter met gescheiden telwerken voor levering en teruglevering verplicht wordt. Mag een "domme" of een "slimme" meter zijn.

In de periode van 01-01-2021 tot 31-12 2022, dus voor het ingaan van de nieuwe salderingsregels, krijgt iedereen die nog niet zo'n meter heeft nog eenmaal een aanbod om deze gratis te laten vervangen.

Vanaf 01-01-2023 wordt het niet hebben van zo'n teller strafbaar, wat de straf wordt is echter nog niet bepaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19
ousselg schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Er zijn twee motivatie om 't niet te doen
1. zijn niet op afstand te hacken.
2. Niet's zo onbetrouwbaar als de (r)overheid. De opgewekte energie gaat bij een oude meter (mits deze 't ondersteund) over dezelfde schijf terug. Alleen de delta wordt berekend en kan je energiemaatschappij verrekenen. Bij slimme meters zijn er verschillende metertjes. Alles wordt apart bijgehouden. En daar komt de overheid om de hoek kijken. Ze kunnen beslissen om je eigen opgewekte stroom tegen een ander tarief te verrekenen. Of een belasting introduceren zodra iedereen over is...
Elke digitale meter kan dit. Slim of dom maakt niet uit. 't verschil is alleen 't op afstand kunnen uitlezen.

Maar de analoge meter gaat hoe dan ook verdwijnen. Dat is al in gang gezet. Elk jaar vervalt er voor een flink aantal 't typegoedkeuring totdat er geen een meer over is. Punt 2 ga je dus hoe dan ook niet voorkomen met een weigering nu.

En dan is het verder wat he said ( @No Hands ).

[ Voor 6% gewijzigd door PROnline op 26-01-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-05 01:22

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Je kunt ook prima je eigen verbruik handmatig meten door de opwek van je zonnepanelen uit de app te halen en regelmatig de stand van je ferrarismeter te noteren.

Die twee in excel en je hebt je dag/week/maand/jaarverbruik zo inzichtelijk, want: meterverloop + opwek zonnepanelen = verbruik.

Is werkelijk een kleine moeite en je kunt - zolang het nog niet wettelijk verplicht is en je meter niet is afgekeurd - de ferrarismeter gewoon behouden.

Het wetsvoorstel voor verplichtstelling van een digitale meter wordt ergens begin 2020 in behandeling genomen.

Zie ook: https://www.internetconsultatie.nl/omvormingsalderen

[ Voor 8% gewijzigd door WoodyWindoW op 26-01-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoodyWindoW schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:15:
Je kunt ook prima je eigen verbruik handmatig meten door de opwek van je zonnepanelen uit de app te halen en regelmatig de stand van je ferrarismeter te noteren.

Die twee in excel en je hebt je dag/week/maand/jaarverbruik zo inzichtelijk, want: meterverloop + opwek zonnepanelen = verbruik.
Dan mis je nog bij gelijk vermogen. ;)
Is werkelijk een kleine moeite en je kunt - zolang het nog niet wettelijk verplicht is en je meter niet is afgekeurd - de ferrarismeter gewoon behouden.
Het is ook niet moeilijk om gewoon een bruto verbruiksmeter en een pv opwek meter in de meterkast te maken.
Ferarris behouden is alleen uitstel, geen afstel.
Het wetsvoorstel voor verplichtstelling van een digitale meter wordt ergens begin 2020 in behandeling genomen.

Zie ook: https://www.internetconsultatie.nl/omvormingsalderen
En het is nu? Ah, begin 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:05:
[...]

Dan mis je nog bij gelijk vermogen. ;)

[...]

Het is ook niet moeilijk om gewoon een bruto verbruiksmeter en een pv opwek meter in de meterkast te maken.
Ferarris behouden is alleen uitstel, geen afstel.

[...]

En het is nu? Ah, begin 2020.
Zoveel is het gelijk gebruikte vermogen niet bij ons, dus wat dat betreft kan daar eventueel een inschatting van gemaakt worden voor een gemiddelde per dag.

We gaan het zien of de wet er doorheen komt.

Als die er doorheen komt, is er een dag waarop we allemaal spijt hebben dat we in zee zijn gegaan met de digitale meters en het investeren in zonnepanelen waarschijnlijk een stuk minder rendabel zal zijn. Omdat dan het opwekken in de hoogtijdagen waarschijnlijk niet of nauwelijks wordt vergoed.

Beetje flauw hoor je laatste opmerking. Eerst maar eens afwachten. Ja, ik blijf hoop houden! 😊

NB: de meters die afgelopen jaren zijn opgehangen zijn overigens nog steeds niet altijd even betrouwbaar (zoeken op ‘slimme meter’ op google nieuws), dus als we verplicht over moeten in de toekomst kun je beter zo lang mogelijk wachten, aangezien de nieuwste slimme meters (hopelijk) steeds beter worden.

[ Voor 13% gewijzigd door WoodyWindoW op 26-01-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoodyWindoW schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Zoveel is het gelijk gebruikte vermogen niet bij ons, dus wat dat betreft kan daar eventueel een inschatting van gemaakt worden voor een gemiddelde per dag.
Is nog best een heel verschil op jaarbasis, ik meet namelijk apart.
We gaan het zien of de wet er doorheen komt.

Als die er doorheen komt, is er een dag waarop we allemaal spijt hebben dat we in zee zijn gegaan met de digitale meters en het investeren in zonnepanelen waarschijnlijk een stuk minder rendabel zal zijn. Omdat dan het opwekken in de hoogtijdagen waarschijnlijk niet of nauwelijks wordt vergoed.
Ik vermoed dat het allemaal best mee gaat vallen, we zijn al het slechste jongetje van de klas dus er moet stimulatie blijven, de regel van 15% elk jaar tot 2030 zal wel gaan gebeuren, en dan moet je die meter toch hebben.
Beetje flauw hoor je laatste opmerking. Eerst maar eens afwachten. Ja, ik blijf hoop houden! 😊
Is het niet waar dan? Het is 2020 dus wat wil je nog bereiken met tegenhouden van de meter, alleen uitstel en kans dat je hem moet betalen.
NB: de meters die afgelopen jaren zijn opgehangen zijn overigens nog steeds niet altijd even betrouwbaar (zoeken op ‘slimme meter’ op google nieuws), dus als we verplicht over moeten in de toekomst kun je beter zo lang mogelijk wachten, aangezien de nieuwste slimme meters (hopelijk) steeds beter worden.
Jeetje, dat is al oud hoor, dsm 5.0 is prima, dat was bij de eerste denk ik, dsm3 of zoiets. Ik denk dat het allemaal wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:08:
Als blijkt dat hij niet kan terugleveren en je moet een week wachten op plaatsing van een nieuwe meter dan mis je niet veel teruglevering.
1 week kun je vergeten. Je mag blij zijn dat je deze binnen 6 weken hebt. Wachttijden bij bijv Liander zijn erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
WoodyWindoW schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:57:
[...]

in een gemiddelde zonnepanelen installatie is dat ongeveer 35% op jaarbasis die direct verbruikt wordt als het opgewekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:34

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Uit de toelichting op de conceptregeling.
"Dit wetsvoorstel leidt ertoe dat kleinverbruikers die niet
beschikken over een meetinrichting die de afname en invoeding afzonderlijk kan
meten door hun netbeheerder tussen 1 januari 2021 en 1 januari 2023 nogmaals een
slimme meter aangeboden zullen krijgen. Als een kleinverbruiker deze slimme meter
weigert, dan zal een niet op afstand uitleesbare meetinrichting die de afname en
invoeding afzonderlijk kan meten ter beschikking worden gesteld
."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

niki_lauda schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:48:
Uit de toelichting op de conceptregeling.
"Dit wetsvoorstel leidt ertoe dat kleinverbruikers die niet
beschikken over een meetinrichting die de afname en invoeding afzonderlijk kan
meten door hun netbeheerder tussen 1 januari 2021 en 1 januari 2023 nogmaals een
slimme meter aangeboden zullen krijgen. Als een kleinverbruiker deze slimme meter
weigert, dan zal een niet op afstand uitleesbare meetinrichting die de afname en
invoeding afzonderlijk kan meten ter beschikking worden gesteld
."
Klopt, dus dan kunnen ze nog steeds je opwek en verbruik los van elkaar meten. En dat gaat ons in de toekomst waarschijnlijk geld kosten met variabele tarieven op basis van vraag en aanbod. Als wij allemaal zonnepanelen hebben zo meteen, dan is de pret bij opwek in het voorjaar en zomer snel voorbij. Daarom behoud ik - zolang het wettelijk nog kan - graag mijn ferrarismeter, die dat mooi tegen elkaar wegstreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Of je moet gaan regelen dat je je stroom gaat verbruiken op het moment van opwek. Dus warmtepomp/airco aan, wasmachine aan etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
WoodyWindoW schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:31:
[...]

Klopt, dus dan kunnen ze nog steeds je opwek en verbruik los van elkaar meten. En dat gaat ons in de toekomst waarschijnlijk geld kosten met variabele tarieven op basis van vraag en aanbod. Als wij allemaal zonnepanelen hebben zo meteen, dan is de pret bij opwek in het voorjaar en zomer snel voorbij. Daarom behoud ik - zolang het wettelijk nog kan - graag mijn ferrarismeter, die dat mooi tegen elkaar wegstreept.
En dat heeft dus geen zin want de regels veranderen niet voordat iedereen die digitale meter heeft. Nu doet je digitale meter gewoon precies wat je ferraris doet. Namelijk salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

hanev001 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:10:
@Nullifiel

..
Vanaf 01-01-2023 wordt het niet hebben van zo'n teller strafbaar, wat de straf wordt is echter nog niet bepaald.
Strafbaar? Toe maar... Worden aardig wat mensen voor de rechter dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

FreakNL schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:01:
[...]

Strafbaar? Toe maar... Worden aardig wat mensen voor de rechter dan...
Neah dat niet vermoed ik, maar je wordt gewoon als een melaatse behandeld en kan nergens een energiecontract meer afsluiten.... zoiets. :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ousselg
Mijn zonnepanelen zijn inmiddels geplaatst en mijn meter kan gelukkig terugdraaien.

Ziet er prachtig uit om hem achteruit te zien draaien heb er zelfs een filmpje van gemaakt hsha

Bedankt voor alle info guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

WoodyWindoW schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:31:
[...]

Maar hoe bewijst men dat mijn teruglevering overdag is gebeurd, kan ook s-avonds gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
niki_lauda schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:13:
[...]

Maar hoe bewijst men dat mijn teruglevering overdag is gebeurd, kan ook s-avonds gebeuren.
Daar heeft men al aan gedacht. Ik haal nog even een stukje van mijn vorige post aan:
PROnline schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:35:
[...]

Maar de analoge meter gaat hoe dan ook verdwijnen. Dat is al in gang gezet. Elk jaar vervalt er voor een flink aantal 't typegoedkeuring totdat er geen een meer over is. Punt 2 ga je dus hoe dan ook niet voorkomen met een weigering nu.
[...]
Uiteindelijk krijgt iedereen een digitale meter met vier telwerken (hoog afname, laag afname, hoog teruglevering, laag levering).. Je kan alleen kiezen of je wel of niet een slimme meter accepteert.

[ Voor 11% gewijzigd door PROnline op 16-02-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
PROnline in "Terugdraaien meter"Uiteindelijk krijgt iedereen een digitale meter met vier telwerken (hoog afname, laag afname, hoog teruglevering, laag levering).. Je kan alleen kiezen of je wel of niet een slimme meter accepteert.
Nee, dat is niet juist. Er wordt in de nieuwe salderingswetgeving alleen gesproken over het gescheiden meten van levering en teruglevering. Over hoog/laag onderscheid is niets terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

hanev001 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Nee, dat is niet juist. Er wordt in de nieuwe salderingswetgeving alleen gesproken over het gescheiden meten van levering en teruglevering. Over hoog/laag onderscheid is niets terug te vinden.
Daarnaast denk/verwacht ik dat de Kwh prijzen per uur vastgesteld gaan. Dus nu met Dennis of op een heldere zonnige winterdag krijg men minder geld voor teruglevering. Verder zou ik als ik een elektrische auto heb tussen 17:00 uur en 20:00 uur terug willen leveren omdat dan de prijs het hoogst zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door niki_lauda op 16-02-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

niki_lauda schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:51:
[...]

Daarnaast denk/verwacht ik dat de Kwh prijzen per uur vastgesteld gaan. Dus nu met Dennis of op een heldere zonnige winterdag krijg men minder geld voor teruglevering. Verder zou ik als ik een elektrische auto heb tussen 17:00 uur en 20:00 uur terug willen leveren omdat dan de prijs het hoogst zal zijn.
En hoe wil je dat doen met een meter die niet uitgelezen kan worden of een slimme meter die administratief uit staat?
Gaan ze dan weer meters vervangen zeker, die slimme meters zijn er mede gekomen om op de meteropnemers te kunnen besparen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Je bent vrij om te kiezen voor een domme of een slimme meter zolang deze gescheiden telwerken voor levering en teruglevering heeft.

Als je verschil in tarief per tijd wil gebruiken zal je een slimme meter moeten hebben. Echter de leveringsprijs is iets wat je vastlegt in het leveringscontract dat je afsluit bij het energiebedrijf en kan niet worden afgedwongen omdat dit een vrije markt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 09:47
Als je huidige meter terug draait moet je deze beslist houden. En je zonnepanelen ook niet aanmelden. Dan heb je dat gezeur ook niet dat je een nieuwe meter moet hebben om te kunnen salderen.
Een ferrarismeter is de beste oplossing met zonnepanelen. Dan krijg je altijd 1 op 1 terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

tmtx schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:11:
Als je huidige meter terug draait moet je deze beslist houden. En je zonnepanelen ook niet aanmelden. Dan heb je dat gezeur ook niet dat je een nieuwe meter moet hebben om te kunnen salderen.
Een ferrarismeter is de beste oplossing met zonnepanelen. Dan krijg je altijd 1 op 1 terug.
Heb jij nou het hele topic gelezen of wat?

Tot 2023 heb je geen voordeel en daarna ben je strafbaar. Goed advies :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
En wie zegt dat je strafbaar bent na 2023?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:27
Glashelder schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:39:
[...]

Zolang de salderingsregeling nog steeds op de planning staat om te versoberen en er nog niks is beslist over het strafbaar maken van het hebben van een analoge meter, dan kan ik me prima voorstellen dat je de oude meter nog ff aanhoud, wanneer mogelijk.

Op het moment dat de energie markt een vraag en aanbod markt gaat/zou gaan worden, wordt het investeren in zonnepanelen in 1 klap waardeloos.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

tmtx schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:25:
En wie zegt dat je strafbaar bent na 2023?
Omdat dat in het klimaatakkoord staat. En omdat er anders geen manier zal zijn om de installatie van een digitale meter af te dwingen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
hanev001 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Hoog en laag tarief (ook wel dag en nachttarief of Enkel en dubbeltarief) is zo oud als de weg naar Rome.( Zie de foto in de TS, die heeft ook een tellen voor hoog en laag) Dat is niets nieuws onder de zon. De keuze van wel of niet gebruiken is voor de afnemer. Maar die vier tellers zitten er op.

Uit een handleiding van een willekeurig gekozen digitale meter
4 schermen met meterstanden (+T1, +T2, -T1, -T2)
.
Glashelder schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Omdat dat in het klimaatakkoord staat. En omdat er anders geen manier zal zijn om de installatie van een digitale meter af te dwingen.
Ook dat is er.... in de vorm van het laten vervallen van de typegoedkeuring van alle niet digitale meters de komende jaren...
Netwerkbeheerder staat de komende jaren op je stoep met een nieuwe meter onder zijn armen en de boodschap, "je (analoge) meter is afgekeurd. Ik kom 'm vervangen. Wil je digitaal met of zonder data koppeling?"

[ Voor 28% gewijzigd door PROnline op 17-02-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PROnline schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:25:
Ook dat is er.... in de vorm van het laten vervallen van de typegoedkeuring van alle niet digitale meters de komende jaren...
Netwerkbeheerder staat de komende jaren op je stoep met een nieuwe meter onder zijn armen en de boodschap, "je (analoge) meter is afgekeurd. Ik kom 'm vervangen. Wil je digitaal met of zonder data koppeling?"
Oke, maar wat als je constant vervanging blijft weigeren dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmtx
Het verplichten van slimme (digitale) meter geld dan hoofdzakelijk voor de salderingsregeling.
Mijn zonnepanelen zijn niet geregistreerd. Deze zijn niet aangemeld en zal ik niet doen ook.
Ik heb geen vertrouwen in die meters en komt er bij mij ook niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

tmtx schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:23:
Ik vertrouw ze ook niet. Maar als je huidige meter afgekeurd wordt (en dat zál een keer gebeuren), wat doe je dan? Net zo lang tegenstribbelen totdat ze met deurwaarder en politie erbij je deur openwrikken om hem te vervangen of je stroom buiten afsluiten? Een nieuwe ferraris ga je niet krijgen.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Het verplichten van slimme (digitale) meter geld dan hoofdzakelijk voor de salderingsregeling.
Mijn zonnepanelen zijn niet geregistreerd. Deze zijn niet aangemeld en zal ik niet doen ook.
Haha, nog zo’n volhouder tot er iets veranderd in de wetgeving en dan 180 graden draaien. Succes.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Glashelder schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Oke, maar wat als je constant vervanging blijft weigeren dan?
Precies wat @art aangeeft. Vergeet daarbij niet de proceskosten voor de verliezende partij. We zien graag de uitkomst van 't proefproces dat de netwerkbeheerder tegen @tmtx heeft aangespannen tegemoet.

leesvoer

[ Voor 6% gewijzigd door PROnline op 17-02-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
We gaan het zien met welke wet ze komen. In het klimaatakkoord staat dat de verplichting alleen gaat gelden voor het salderen. Maar zoals ik al aangaf zijn mijn panelen niet geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:40
tmtx schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:22:
We gaan het zien met welke wet ze komen. In het klimaatakkoord staat dat de verplichting alleen gaat gelden voor het salderen. Maar zoals ik al aangaf zijn mijn panelen niet geregistreerd.
ik moet wel even dit kwijt

offtopic:
Waarom zonnepanelen aanmelden?
Om ook in de toekomst een stabiel elektriciteitsnetwerk te kunnen garanderen is het noodzakelijk dat (het vermogen van de) zonnepanelen gemeld wordt bij de netbeheer. Deze gegevens worden bijgehouden in het Productie Installatie Register (PIR). Met de gegevens kan de netbeheer bijhouden waar eventueel uitbreidingen of onderhoud aan het elektriciteitsnetwerk noodzakelijk zijn.

Meldingsplicht bij de netbeheerder
Het aanmelden van uw zonnepanelen bij de netbeheerder is verplicht. U kunt dit nalezen in de Netcode artikel 2.1.5.1. Lees de privacyverklaring van Enexis Netbeheer om te lezen hoe zij omgaan met de gegevens van uw zonnepanelen. U kunt u zonnepanelen aanmelden via Energieleveren.nl

bedankt voor het bijdragen aan een instabiel net :| . Daarnaast is het aanmelden van zonnepanelen ook van belang voor de veiligheid van de monteur. Ook als ze buiten je huis werken kan het zijn dat er door jouw klandestiene zonnepanelen stroom staat op een afgeschakeld deel van het net, dat willen ze weten. Maar ik snap dat jouw paranoie belangrijker is dan andersmans veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
DaTimMan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:31:
[...]

bedankt voor het bijdragen aan een instabiel net :| . Daarnaast is het aanmelden van zonnepanelen ook van belang voor de veiligheid van de monteur. Ook als ze buiten je huis werken kan het zijn dat er door jouw klandestiene zonnepanelen stroom staat op een afgeschakeld deel van het net, dat willen ze weten. Maar ik snap dat jouw paranoie belangrijker is dan andersmans veiligheid. [/offtopic]
Als de stroom wordt uitgeschakeld dan werkt de omvormer ook niet. Er wordt dan ook niets terug geleverd.
Dus dit verhaal gaat niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ousselg schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:06:

[Afbeelding]
Deze meter saldeert 100% zeker weten. Ik heb thuis het identieke type met bouwjaar hangen. (E72FD 26E7 ).
Glashelder schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:39:
[...]

Strafbaar? Ik ben benieuwd naar je bron. Dit is namelijk pertinent niet waar. Enige wat mensen met een Ferrarismeter hebben is dat ze mogelijk ( en dat is nog niet geregeld ) worden verplicht om de meter te laten vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 17-02-2020 13:40 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
tmtx schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:22:
Omjuist, de verplichting gaat voor iedereen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Strafbaar? Ik ben benieuwd naar je bron. Dit is namelijk pertinent niet waar. Enige wat mensen met een Ferrarismeter hebben is dat ze mogelijk ( en dat is nog niet geregeld ) worden verplicht om de meter te laten vervangen.
Bron: Concept nieuwe salderingwet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
hanev001 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:50:
[...]

Omjuist, de verplichting gaat voor iedereen gelden.
Een stukje uit het akkoord:

Voor de omvorming van salderen is het noodzakelijk dat kleinverbruikers niet
langer over een “oude terugdraaimeter” (Ferrarismeter) beschikken, omdat
informatie benodigd is over de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit die wordt
terug geleverd. Met ingang van 1 januari 2023 zal daarom een verplichting voor
alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken
voor levering en teruglevering te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
tmtx schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:53:
[...]

Een stukje uit het akkoord:

Voor de omvorming van salderen is het noodzakelijk dat kleinverbruikers niet
langer over een “oude terugdraaimeter” (Ferrarismeter) beschikken, omdat
informatie benodigd is over de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit die wordt
terug geleverd. Met ingang van 1 januari 2023 zal daarom een verplichting voor
alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken
voor levering en teruglevering te hebben.
In de tekst staat: ALLE KLEINVERBRUIKERS, dus niet alleen mensen met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hanev001 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:53:
[...]

Bron: Concept nieuwe salderingwet
We raken offtopic :). Maar je geeft het al aan, het is een conceptwet en nog niet definitief.

Mocht deze wet er door komen dan zullen alle dan nog ferrarisbezitters worden verplicht om de meter te vervangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
Kreeg vandaag brief van Liander:
als destijds weigeraar van de slimme meter wijzen zij mij er nu op dat ik een slimme meter nodig heb wil ik gebruik blijven maken van het hoog/laag c.q. dubbeltarief.
(Die "krijg" ik dan nog wel gratis.)
Door veranderingen in het hoogspanningsnet komt dan het toonfrequentiesignaal niet meer door.
Vanaf 21 juli gaat dit in...

Ik krijg ruim 2 weken de tijd om te reageren..pfff

p.s. Zit nu bij Nuon/Vattenfaal aan het eind van 3jr contract en heb al een gesprek gehad voor eventuele verlenging.
Er werd door hun niet opgemerkt dat ik met mijn huidig dubbeltarief straks niet "uit" kom.

edit: het is m.i.v. 21 juli 2021 dat signaal niet meer werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door raceneus968 op 19-02-2020 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

raceneus968 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:56:
als destijds weigeraar van de slimme meter wijzen zij mij er nu op dat ik een slimme meter nodig heb wil ik gebruik blijven maken van het hoog/laag c.q. dubbeltarief.
Door veranderingen in het hoogspanningsnet komt dan het toonfrequentiesignaal niet meer door.

p.s. Zit nu bij Nuon/Vattenfaal aan het eind van 3jr contract en heb al een gesprek gehad voor eventuele verlenging.
Er werd door hun niet opgemerkt dat ik met mijn huidig dubbeltarief straks niet "uit" kom.

En uit ervaring weet ik dat het met overgang naar andere leverancier niets uit maakt. De analoge meter zal dan gewoon alleen hoogtarief werken en kan best wel eens en hoop extra kosten. Enige oplossing, digitale meter :( En het is niet te stoppen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
Of voor die tijd overgaan naar enkeltarief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

De meter is eigendom van de netbeheerder. Als die het vervangen wil omdat hij dat nodig vind dan heb je uiteindelijk weinig te willen.
Als je een afgekeurde meter in huis hebt dan kan het zijn dat ze je stroomlevering stopzetten omdat ze de veiligheid niet kunnen garanderen. Je verzekering zal wellicht niet uitbetalen als je meterkast uitbrandt, er kan van alles verzonnen worden waarom je hem toch een keer kwijtraakt,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

raceneus968 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:56:

Ik heb dezelfde brief gekregen. Ik heb niet gereageerd en daarna kreeg ik nog een brief van Liander. :)

Ik heb intussen mijn tarief bij Greenchoice om laten zetten in enkeltarief. Het scheelt mij nog geen 15 euro op jaarbasis. Boeiend.

Pagina: 1