Nest Heat Link aansluiten op ketel Nefit Economy HR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 06:56
Mijn vraag:
Ik heb gisteren de Nest Learning Thermostat v3 binnen gekregen. Het aansluiten schijnt eenvoudig te zijn, ware het niet dat ik geen verstand heb van ketels en al helemaal niet van de bedrading. Dus, hoe sluit ik de Heat Link aan?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de ketel al open gehaald en de bedrading tevoorschijn getoverd.
Ik heb nu een aan/uit thermostaat en Nest kan niet via OpenTherm communiceren met de Nefit. Dus de Nest gaat ook als aan/uit thermostaat gebruikt worden.

Ik ben er inmiddels achter dat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D3VaPWXp5RlxIy58T8TtTTLN/medium.jpg

- de meest linker twee aansluitingen op de Heat Link (N en L) zijn de voeding
- de 4e en 5e aansluiting (2 en 3) zijn de verbindingsdraden tussen ketel en Heat Link bij aan/uit configuratie
- de meest rechter twee aansluitingen (T1 en T2) zijn de verbinding tussen Heat Link en thermostaat.

Dus in principe weet ik waar de draden op de Heat Link aangesloten moeten worden. Maar...waar moeten die draden heen in de ketel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SCMz2v8CP1fU0RgFGOz2lvfm/medium.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 12:55

lytjepole

Schier?

1 en 2 op de ketel zou moeten werken...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
Ja, maar waar moeten die op aangesloten worden?

Ik ben er inmiddels wel achter dat de draden op 2 en 3 naar de ketel moeten daar waar nu de draden van de thermostaat binnen komen. En de T1 en T2 zijn de 2 draden die nu naar de thermostaat lopen (die haal ik daar dus weg en vervang ze door de draden uit 2 en 3).
Ik zie alleen dat de thermostaatdraden nu binnen komen op ‘modulerend’ en niet op aan/uit. Maar ik vraag me dus af of dat wel werkt met de Nest, dacht ergens gelezen te hebben dat dat niet werkt (of geldt dit alleen voor OpenTherm?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ready2go
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 09:05
Ik heb exact dezelfde ketel en aansluiten is mij ook nog niet gelukt. Ik zit dus in hetzelfde schuitje, hopelijk kan iemand ons een duwtje in de juiste richting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:34
Ik weet niet of deze ketel ook met het EMS protocol werkt, maar er zijn OT > EMS converters te koop, zodat je de ketel alsnog modulerend kan aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
Ik heb Nefit even gemaild om meer duidelijkheid te krijgen. Hun reactie:
Op uw ketel is een Nest alleen aan te sluiten met een aan/uit regeling.

Met een EasyControl adapter zijn alleen de Nefit Easy en de Bosch EasyControl als slimme modulerende thermostaten op uw ketel aan te sluiten, alle andere thermostaten kunnen alleen via een aan/uit regeling werken.
Alleen aan/uit dus, niet modulerend. Maar er is een converter verkrijgbaar waarmee het wellicht wel werkt. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De nefit Economy HR werkt met IRT protocol. Dat is een voorloper van (Bosch) EMS protocol.
De EasyControl adapter zet IRT om naar EMS. Als je daarachter een EMS/OT converter hangt, zou je hem met een Nest op Opentherm moeten kunnen gebruiken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-East
Hm, dan moet ik bijna € 100,- extra kosten maken (adapter+converter). Gaat het dat waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Is inderdaad de vraag met zo'n oude ketel. Anderzijds, met aan/uit aansluiten is ook zonde, je wilt moduleren want dat geeft veel meer comfort en waarschijnlijk lager gasverbruik.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
u_nix_we_all schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:57:
De nefit Economy HR werkt met IRT protocol. Dat is een voorloper van (Bosch) EMS protocol.
De EasyControl adapter zet IRT om naar EMS. Als je daarachter een EMS/OT converter hangt, zou je hem met een Nest op Opentherm moeten kunnen gebruiken.
Ik word nu toch weer in verwarring gebracht door de reactie van Nefit:
De EMS-OT converter is alleen voor cv-ketels welke middels ons eigen EMS protocol werken. Uw EcomLine cv-ketel werkt met het zogenaamde IRT protocol en kan daarom niet direct middels deze converter worden aangestuurd.
Hebben zij het dan niet bij het juiste eind? Want adapter icm converter zou dus wél moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
J-East schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:08:
[...]

Ik word nu toch weer in verwarring gebracht door de reactie van Nefit:

[...]

Hebben zij het dan niet bij het juiste eind? Want adapter icm converter zou dus wél moeten werken?
Ze geven aan dat de EMS-OT gateway niet direct op jouw ketel kan, en dat klopt, daarom moet er eerst een Nefit Easy connect tussen.
Ik heb de info gevonden in dit topic: Nefit opentherm converter op oude CV ketel aansluiten en de daar gelinkte info op klusidee: https://www.klusidee.nl/F...hr-excellent-t103745.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
Ik ga de adapter + converter denk ik maar bestellen. Wat ik zo her en der lees geeft me voldoende vertrouwen dat het zal werken. Zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Ik zie het maar als een leuk projectje 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-East
Hij hangt en alles lijkt te werken, morgen even afwachtend of het ook daadwerkelijk allemaal werkt 😉 In ieder geval groene lampjes op de Heatlink en de EasyConnect-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
J-East schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:02:
Hij hangt en alles lijkt te werken, morgen even afwachtend of het ook daadwerkelijk allemaal werkt 😉 In ieder geval groene lampjes op de Heatlink en de EasyConnect-adapter
Update 10-02:

Tot nu toe werkt het prima, alleen geeft de Nest Thermostat ook bij mij een te hoge temperatuur aan. Ik kijk het nog even aan onder het mom van inleren..
En ik moet de ketel even bijvullen en ontluchten (want te weinig druk), maar dat heeft verder niets met de Nest te maken.

Ik heb nu het volgende (in deze volgorde)
1. Ketel
2. Nefit EasyControl Adapter
3. Nefit converter
4. Nest HeatLink
5. Nest Learning Thermostat

Foto van de configuratie:
Configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shenstra
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Lijkt prima te werken!
J-East schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:22:
[...]

Update 10-02:

Tot nu toe werkt het prima, alleen geeft de Nest Thermostat ook bij mij een te hoge temperatuur aan. Ik kijk het nog even aan onder het mom van inleren..
En ik moet de ketel even bijvullen en ontluchten (want te weinig druk), maar dat heeft verder niets met de Nest te maken.

Ik heb nu het volgende (in deze volgorde)
1. Ketel
2. Nefit EasyControl Adapter
3. Nefit converter
4. Nest HeatLink
5. Nest Learning Thermostat

Foto van de configuratie:
[Afbeelding: Configuratie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppertje1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09-2023
Waar heb je de L en de N van de heat link aangesloten op de ketel? Of heb je daar gewone 230v via stopcontact naartoe gelegd? Rest is duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
toppertje1 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:56:
Waar heb je de L en de N van de heat link aangesloten op de ketel? Of heb je daar gewone 230v via stopcontact naartoe gelegd? Rest is duidelijk
Die zijn middels een stekker verbonden met het stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppertje1
Hulp alstublieft.

Ik heb een Nefit Ecomline HR ketel. Ik heb een nest versie 3 thermostaat aangeschaft met een Heatlink. Verder nog 1 x Nefit Bosch EasyControl adapter - Bosch EasyControl slimme thermostaat - wit - 17730747
1 x Nefit OpenTherm converter - 80510073

Ik heb het geheel als volgt aangesloten: Ketel (positie 3 en 4, positie 1 en twee leeg gelaten(-> easy control adapter (iRT EMS OpenTherm uitgang (met het vlam symbool))->easy control adapter (thermostaatuitgang (rechthoek met zwarte stip)) OpenTherm converter (Zwarte kabel, oranje blokje verwijderd) -> OpenTherm converter(groene blokje) ->Nest Heatlink (ot1 en ot2)-> Nest Heatlink T1 en T2 -> Nestthermostaat.

Resultaat: Heatlink lampje brand groen. EasyControl adapter brand zacht groen. Maar helaas KETEL REAGEERT NERGENS OP.

Wie kan mij vertellen wat ik fout doe? Bij voorbaat hartelijk dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-East
Ik heb de boel even open gehaald voor je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMpfl_aqBHRO_TJaqU6uDfqSs-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GbV51pY6Tbs8p4abrbHOonU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ6QkVCcgldky9fmucJe537pspg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ezmea2DrNduD0VvaABcAFLdI.jpg?f=user_large

Hopelijk is het duidelijk zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
Gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppertje1
Beste J-East,
Heel hartelijk dank voor je reactie en de moeite die je hebt genomen.

Heel duidelijk zo.
Zo had ik het inderdaad eerst ook aangesloten. Helaas blijft de ketel dan uit.

Ik denk dat ik het nog een keer ga proberen met nog kortere kabels, misschien dat dit nog iets uitmaakt.
Als dat de oplossing is laat ik het hier weten.

Groet
Lammert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
Dat is wel vreemd. Heb je zeker de goede adapter en converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppertje1
J-East schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:16:
1 x Nefit Bosch EasyControl adapter - Bosch EasyControl slimme thermostaat - wit - 17730747 (€ 38,95)
1 x Nefit OpenTherm converter - 80510073 (€ 56,95)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppertje1
J-East schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:16:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_fGkgIX9-y8QpLd8xH2MkoirUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brj9rROkWIUBv5K3gUQZ3Ygx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2udjL2abz5F9CTJLf8VEa8xqZIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6OlL34JP63b0M1r37Qz6JNT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
Ik durf het dan ook niet te zeggen…

Ik zie alleen in jouw ketel zwart kunststof en bij die van mij is het wit. Is het wel dezelfde ketel (Nefit Economy HR)?

• toppertje1
Dit staat er op mijn toestel: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzUqTyh-2Ebp9Q_nPbn2r_kG1mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FMNlvBEoO3JGy1XzVpMgixm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgv5D_omGH0jJnAhcQXVxwuShkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyoEKHPbCDO0liBkdwgphwCk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-East
Dan denk ik dat daar het probleem zit: dit gaat om de Nefit Economy HR (zie topictitel). EcomLine is een ander model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppertje1
J-East schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:59:
Dan denk ik dat daar het probleem zit: dit gaat om de Nefit Economy HR (zie topictitel). EcomLine is een ander model.
Nu zie ik het ook. Niet goed gelezen. Dank je voor de hulp. Goede dagen gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KovaK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-12-2024
Hey @toppertje1 , is het inmiddels alsnog gelukt?

Volgende week dezelfde opzet proberen, als het goed is is de ketel ook een EcomLine.

Ik kreeg de heatlink niet werken met Aan uit modus op de ketel trouwens, dus zal maandag nog bekijken waarom dat mislukt is (misschien staat de ketel op modulerend)

Ik ga dezelfde opzet als @J-East heeft.

Volgens deze pagina https://www.comwo.nl/nl/1...osch-easycontrol-adapter/ is de adapter geschikt voor Nefit EcomLine
De Bosch EasyControl thermostaat is met de EasyControl Adapter geschikt voor:

- Nefit EcomLine Excellent / Classic HR(C) / Nefit EcomLine Economy HRC23V-23/28V (of HRC23VT)
- Nefit Economy HR, Nefit Turbo HR /-Bosch HRC (Top) / HRS (Top)
Dat wij er een Nefit OpenTherm converter tussen plaatsen voor de Nest HeatLink zou dan niet uit moeten maken lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppertje1
KovaK schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:24:
Hey @toppertje1 , is het inmiddels alsnog gelukt?

Volgende week dezelfde opzet proberen, als het goed is is de ketel ook een EcomLine.

Ik kreeg de heatlink niet werken met Aan uit modus op de ketel trouwens, dus zal maandag nog bekijken waarom dat mislukt is (misschien staat de ketel op modulerend)

Ik ga dezelfde opzet als @J-East heeft.

Volgens deze pagina https://www.comwo.nl/nl/1...osch-easycontrol-adapter/ is de adapter geschikt voor Nefit EcomLine

[...]

Dat wij er een Nefit OpenTherm converter tussen plaatsen voor de Nest HeatLink zou dan niet uit moeten maken lijkt mij?
Het lukt mij alleen in Aan/Uit modus. Niet modulerend helaas. Ik heb de types ecomline en economy door elkaar gehaald. Dat lijkt het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilianCurral
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-01-2024
@KovaK, is het nog gelukt bij jou? Ik wil binnenkort ook een Nest thermostaat aansluiten een Ecomline en in theorie zou dit ook moeten lukken met de adapter en converter. Twijfel alleen omdat het bij @toppertje1 niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuepers
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-06-2022
Vandaag setje Nefit Bosch EasyControl adapter en Nefit OpenTherm converter aangesloten op mijn Nest Heatlink (3G)/Thermostaat voor aansturing van een wat oudere Nefit EcomLine HR Excellent.

Werkt prima voor zover ik nu kan zien :) Lampjes groen, schakelt regelmatig, maar ik heb nog even meer tijd nodig om te kijken ook goed werkt. Lijkt alsof OpenTherm/Thermostaat door een leerprogramma gaat, maar ben erg hoopvol omdat ik de radiator en vloerverwarming warm voel worden en de geen error codes krijg.

Ik heb 1:1 de installatie foto's van J-East gevolgd.

Ik zie wel op andere foto's dat sommige mensen een brug/lus hebben op CV-ketel op de aan/uit contacten hebben. Deze heb ik vrij/open (zoals ook bij de J-East foto), maar geen idee op dat nu wel of niet goed is.
Nefit wist het zelf ook zo 1-2-3 niet of die nodig is omdat de installatiehandleiding van een 'nep' lus spreekt.

Tot mijn verbazing verscheen in mijn Nest app nu ook een heet water icon omdat blijkbaar OpenTherm/EMS/IRT ziet dat ik een combi-ketel heb en dit ondersteunt.
Hij kleurt wel oranje en staat op 60 graden(standaard volgens app) en dat geeft mij de indruk dat hij aan het verwarmen is.

Weet iemand of deze ook ‘uit’ gaat als het water op temperatuur is, of blijft hij altijd oranje?
Pagina: 1