Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:48
Mijn vraag
Ik heb een hele oude Nefit EcomLine HR Classic combi CV ketel (uit 2001), hierop wil ik het opentherm protocol hebben dmv een nefit opentherm converter zodat ik mijn homewizard erop aan kan sluiten via de heatlink.

Nu heb ik volgens de handleiding pagina 1, plaatje 4 het linkerdeel in de ketel zitten. Er staat dus bij dat alleen een erkend installateur dit mag installeren.

Mijn vraag is dus concreet, wat moet ik doen om het aan het werk te krijgen?

Nefit OpenTherm Converter Manual Page 1
Nefit OpenTherm Converter Manual Page 2
Nefit OpenTherm Converter Manual Page 3
Nefit OpenTherm Converter Manual Page 4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Een erkend installateur van de nefit website aangeschreven en het probleem uitgelegd, tot op heden geen reactie ontvangen.
-Nefit via de website aangeschreven, tot op heden ook geen reactie erop gehad.
-Ik heb gedaan alsof ik het rechter deel van het plaatje had en de draadjes dus aangesloten door ze direct op de kroonsteentjes vast te zetten en heb de rest van de handleiding gevolgd. Helaas krijgt nadat alles is aangesloten de thermostaat hierbij geen stroom oid in elk geval hij wil niet aan gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door DutchKel op 22-10-2017 21:14 . Reden: Handleiding omgezet van pdf naar image ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Beste antwoord (via DutchKel op 23-10-2017 13:42)

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-05 09:46
https://www.klusidee.nl/F...llent-t103745.html#647163

In de 4e post van bovenstaande thread heb ik uitgelegd hoe ik dit zelf weekend heb gekregen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:37

job

Ondersteunt de ketel wel het opentherm protocol?
Dat is namelijk niet bij veel ketels van nefit niet het geval.

edit: je link naar de handleiding werkt niet.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 22-10-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
job schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:24:
Ondersteunt de ketel wel het opentherm protocol?
Dat is namelijk niet bij veel ketels van nefit niet het geval.

edit: je link naar de handleiding werkt niet.
Nee, de ketel zelf ondersteund standaard geen opentherm protocol, daar komt de converter dus bij kijken.

Ik heb de pdf handleiding even omgezet naar images en op tweakers geupload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42
Ik heb dezelfde ketel, en wat ik van Nefit heb begrepen dat die geen ondersteuning voor de convertor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Maeslant schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:39:
Ik heb dezelfde ketel, en wat ik van Nefit heb begrepen dat die geen ondersteuning voor de convertor heeft.
Dat zou balen zijn, vreemd dat ze dan in de handleiding zetten dat een erkend installateur er nog iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:37

job

kfaessen schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:15:
Nee, de ketel zelf ondersteund standaard geen opentherm protocol, daar komt de converter dus bij kijken.

Ik heb de pdf handleiding even omgezet naar images en op tweakers geupload.
Oeps, ja dat bedoelde ik. Ondersteunt hij wel de converter?

Er staat een groot kruis bij de linkerhelft van afbeelding 4. Dat zou betekenen dat het niet kan.
Maar het icoontje van de monteur is dan weer tegenstrijdig.. bijzonder.
Is het een idee om nefit gewoon eens te bellen met de vraag of het mogelijk is wat jij wilt?

[ Voor 83% gewijzigd door job op 22-10-2017 23:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• danieluitdokkum

In de 4e post van bovenstaande thread heb ik uitgelegd hoe ik dit zelf weekend heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is het sowieso niet tijd voor een nieuwe ketel? 16 jaar is best oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
danieluitdokkum schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:22:

Ik ga ermee aan de slag, ik heb de andere converter dus ook nodig. Thnx.

Ik heb hieronder even je bericht van klusidee gequoted voordat de link daar veranderd en andere mensen er ook naar op zoek zijn.
Danieluitfriesland @ klusidee.nl
Dat kan wel!!

Mijn Toon is sinds vanmiddag vriendjes (via Opentherm) geworden met mijn Nefit Ecomline Classic Laughing . Deze ketel gebruikt hetzelfde communicatie protocol als de Excellent serie, namelijk het Nefit iRT protocol. Het is allemaal wat omslachtig maar het kan als volgt:

Ketel <--[iRT]--> Nefit Easy connect adapter <--[EMS]--> Nefit EMS-OT Converter <--[OpenTherm]--> Toon ketelmodule <--[(Toon protocol??)]--> Toon

Artikel nummers:
Nefit Easy connect adapter - 7746901787
Nefit EMS-OT Converter - 7746901847

OpenTherm werkt, evenals het instellen van de tapwatertemperatuur en warm houdt functie via Toon.
@CyBeRSPiN16 jaar mag wel oud zijn, maar de ketel werkt nog prima. Ik heb er zo geen kosten aan aangezien ik de service beurt laat zitten. Mocht die kapot gaan dan vervang ik die wel. ik ben ook nog aan het kijken voor alternatieven, maar die vind ik persoonlijk nog niet volwassen genoeg om direct te nemen.

@job Ik had Nefit al aangeschreven, maar die hebben tot op heden nog niet erop geantwoord. Daarom vroeg ik het hier. Bellen heeft denk ik weinig zin want dit is een hele specifieke vraag die ze bij de telefonische helpdesk waarschijnlijk nog nooit hebben gehad. Ze weten het daar zo niet, of ze hebben meer tijd nodig om het op te zoeken.

[ Voor 47% gewijzigd door DutchKel op 23-10-2017 07:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

kfaessen schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:32:
[...]
@CyBeRSPiN16 jaar mag wel oud zijn, maar de ketel werkt nog prima. Ik heb er zo geen kosten aan aangezien ik de service beurt laat zitten.
Geheel offtopic, maar dat lijkt me echt zeer onverstandig! Hang er dan op zn minst een goede CO-melder naast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:36:
[...]

Geheel offtopic, maar dat lijkt me echt zeer onverstandig! Hang er dan op zn minst een goede CO-melder naast..
Die hangt er al in de buurt :) alsmede een rookmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
kfaessen schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:32:
[...]

Ik ga ermee aan de slag, ik heb de andere converter dus ook nodig. Thnx.

Ik heb hieronder even je bericht van klusidee gequoted voordat de link daar veranderd en andere mensen er ook naar op zoek zijn.
Top, dat is inderdaad wel zo handig.
Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Naar aanleiding van dit topic onze hele oude Nefit EcomLine HR Classic combi CV ketel vervanging uitgesteld en de boel eerst maar eens geupgraded met een moderne Nest v3 thermostaat. Volgens de monteur kan die ketel nog jaren mee, en hou ik het verbruik goed in de gaten via Domoticz. Het is voor ons het eerste jaar dat we hier wonen, dus ook de 1e winter.
Dit via de @danieluitdokkum daniel methode, met een easy adapter en een opentherm adapter. Werkt perfect i.c.m. de Nest. Installatie was een fluitje van een cent, even goed kijken wat de ingangen en uitgangen van de modules zijn.
Hij draait nu een week ongeveer en is wel zo'n beetje klaar met inleren. Gas verbruik is gemiddeld al gezakt met 1m3 per dag. Stooklijnen zijn mooier en minder grillig.
Nu wachten tot de ketel bezwijkt of het verbruik door het plafond gaat en we die kunnen vervangen ;-)

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hendrik99
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05-2021
danieluitdokkum schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:22:

Zojuist aangesloten op een Nefit Economy HR uit 2006, icm een Nest ziet er naar uit dat het werkt ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1009095

Beste

Heb hetzelfde gedaan, ook de "ketel > iRT > EMS > OT > Nest" methode door middel van de Nefit Easy Connect en de Nefit EMS-OT converter aan elkaar te koppelen.

Dit heeft een dag mooi gewerkt maar daags nadien gaf de Nefit Easy connect een rood lampje. Volgens de handleiding is de communicatie naar de thermostaat dan kortgesloten. Ik heb het uitgeschakeld, een tijd gewacht, en dan terug opnieuw alles aangezet maar het bleef nu ineens rood. Opnieuw alles losgekoppeld en opnieuw geïnstalleerd maar tevergeefs.

Heel vreemd dat het een dag heeft gewerkt en daarna niets meer. Is er in één van de converters dan iets doorgebrand mogelijk? Aangezien de Nefit Easy connect stroom (20 volt) geeft naar de thermostaat en dus ook door de Nefit EMS-OT converter, zou die daar misschien niet voor geschikt zijn en is er iets doorgebrand?

In principe moet de Nefit Easy Connect geen voeding geven, de Nest krijgt zijn stroom toch van de Heat Link. Zou een lagere stroom dan de originele adapter (20 volt) een oplossing zijn?

Iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniFManS
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07-2021
Dus kort samen gevat zou je eigenlijk een converter moeten hebben, vinden die IRT over zet naar Opentherm. Iemand een idee waar je deze kan vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Alles is makkelijk via Google te vinden, zoek op de product nummers of op de omschrijving.

Overigens geven we geen garantie erop dat het werkt. Bij mij werkt het en bij vele andere blijkbaar ook. Maar het kan natuurlijk zijn dat het in bepaalde gevallen niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonker49
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-01-2018
Anoniem: 1009095 schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:55:

Heb hetzelfde gedaan, ook de "ketel > iRT > EMS > OT > Nest" methode door middel van de Nefit Easy Connect en de Nefit EMS-OT converter aan elkaar te koppelen.
Hoe koppel je de Nefit Easy Connect en de Nefit EMS-OT converter aan elkaar? Moet je dan het oranje blokje van de converter slopen en direct verbinden?
Of kun je de 2 draadjes in het oranje blokje steken in de gaten waarmee je het blokje eigenlijk op de ketel moet klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1009095

jonker49 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:26:
[...]

Hoe koppel je de Nefit Easy Connect en de Nefit EMS-OT converter aan elkaar? Moet je dan het oranje blokje van de converter slopen en direct verbinden?
Of kun je de 2 draadjes in het oranje blokje steken in de gaten waarmee je het blokje eigenlijk op de ketel moet klikken?
De EMS-OT converter komt na de Easy connect. Dus het oranje blokje losmaken en de draadjes rechtstreeks in de thermostaat-aansluiting van de Easy connect. In het groene blokje van de EMS-OT converter steek je dan de draden die naar je thermostaat gaan, of bij mij de Heat Link van Nest.

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Helaas is eergisteren mijn oude Nefit ketel bezweken en heb ik maar kort van de Easy connect en EMS-OT converter gebruik kunnen maken.
Er hangt nu een nieuwe ketel die gewoon rechtstreeks op m'n Nest aangesloten kan worden.

Kortom, een Easy connect en EMS-OT converter te koop! Alles netjes in doos met handleidingen..

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• cvandersnoek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-04-2023
Beste Hors0125
14 December schreef jij een nieuwe ketel te hebben geinstalleerd en de betreffende onderdelen dus niet meer nodig te hebben.
Het lijkt me wel wat!
Zit in soortgelijke positive met gedateerde maar nog prima werkende Nefit Ecomline
Dus, mocht je de spullen nog in bezit hebben, laat ff weten
mvg
Pike43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Naar aanleiding van dit topic ook zelf aan het aansluiten gegaan en inmiddels ziet het er zo uit: CV (Nefit Ecomline Excellent) -> Nefit Easy Connect adapter -> Nefit Opentherm converter -> Nest Heatlink.

Ik zit echter met het probleem dat ik op mijn Nest V3 geen warmtebron kan selecteren. Deze staat nu wonderbaarlijk genoeg vast op warmtebron elektrisch en type geforceerde lucht..
Laat dit nou net niet het geval zijn.. Ik heb radiatoren!

Wellicht dat dit lag aan wat draden, maar het veranderen van de aangesloten draden heeft ook geen nut.
Iemand anders enig idee hoe dit is op te lossen?

Edit: ik heb even gemist dat ik dit ook aanpassen onder pro-configuratie.

Het staat inmiddels goed 😂

[ Voor 8% gewijzigd door dennisk. op 08-02-2018 12:36 ]

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Fijn dat je het zelf al hebt opgelost ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearlessProf
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-04 15:28
Inmiddels via dezelfde 'Daniel' methode mijn Nefit Ecomline Excellent via twee converters aangesloten op een Evohome (Wifi). Werkt nu sinds een paar dagen, en zonder problemen. Is ook OT, dus misschien niet verwonderlijk dat het werkt, maar de dubbele conversie zoekt wel de grenzen op dus het leek me zinvol voor Evohome-overwegers (door de prijs niet zo geschikt voor een 'experiment') dit toch apart te melden.

CV (Nefit Ecomline Excellent) -> Nefit Easy Connect adapter -> Nefit Opentherm converter -> Evohome Wifi module -> Evohome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loovanloon
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Klopt het dat ik bij het aansluiten van de verschillende adapters en de thermostaat geen rekening hoef te houden met de polariteit ?
FearlessProf schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:41:
Inmiddels via dezelfde 'Daniel' methode mijn Nefit Ecomline Excellent via twee converters aangesloten op een Evohome (Wifi). Werkt nu sinds een paar dagen, en zonder problemen. Is ook OT, dus misschien niet verwonderlijk dat het werkt, maar de dubbele conversie zoekt wel de grenzen op dus het leek me zinvol voor Evohome-overwegers (door de prijs niet zo geschikt voor een 'experiment') dit toch apart te melden.

CV (Nefit Ecomline Excellent) -> Nefit Easy Connect adapter -> Nefit Opentherm converter -> Evohome Wifi module -> Evohome
Ik probeer het volgende te bereiken met de Nefit Ecomline HR Classic:
CV (Nefit Ecomline HR Classic) -> Nefit Easy Connect adapter -> Nefit Opentherm converter -> Evohome Wifi module -> Evohome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03 11:24

wmo

Vraagje, gebruiken jullie de Nefit Easy Connect of de Easy Control adapter ?

Ik heb thuis nog een Nefit Ecomline Excellent HR30 welke op zich prima is (binnenwerk is nog helemaal als nieuw) en wil deze gebruiken met Evohome.

wmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1143881

Kun je in plaats van de Nefit Easy Connector Adapter (7746901787) ook de Nefit Easy Control adapter 7736701346 gebruiken. het lijkt alsof dit de opvolger van de 7746901787 is.

Groet,
Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 21:28
@danieluitdokkum en @DutchKel: Hoe efficient is het systeem nu nog via Open Therm?
Ik sta namelijk voor dezelfde vragen waar jullie ooit aan zijn begonnen en ik zie het volgende:
Probleem: 'oude' ketel die kan moduleren (proprietary protocol) of aan/uit (niet efficient)
met de volgende mogelijke oplossingen (en prijskaartjes):
1. aan/uit blijven aansturen via mijn thermostaat (opentherm geschikt & aan/uit) (Kost niks extra, maar is niet efficient naar mijn idee)
2. Via converter en control adapter over stappen naar Opentherm / Modulerend via bestaande thermostaat: (Kosten ca 80-100 euro voor de twee modules, daarna efficienter stookgedrag (modulerend?))
3. Nieuwe ketel (ca 1500-2000 euro incl installatie; efficient stookgedrag (nieuwe hoger rendement ketel) via opentherm

Hebben jullie het idee dat jullie huidige oplossing (via opentherm) echt op jaarbasis een (flinke) gas besparing oplevert?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Als het kan ga voor optie 3, de ketel is intussen dusdanig verouderd dat die wellicht beter vervangen kan worden. Vooral omdat het dadelijk steeds moeilijker wordt om een ketel te kopen ivm allerlei regeltjes.

Het zal niet veel efficiënter zijn echter wel behaagelijker omdat de temperatuur minder schommelt. Als het in huis op temperatuur is dan gaat ie op een laag pitje stoken waardoor de temperatuur redelijk gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 21:28
@DutchKel Gebruik jij hem zelf icm radiatoren of vloerverwarming? ik heb zelf vloerverwarming waardoor lagere temperatuur en constant erg veel voordelen biedt.
Ik denk ook dat optie 3 de 'beste' optie is, echter vraag ik me af of het economisch ook zo is. Daarnaast bieden optie 1 en 2 mij de kans om (hopelijk) nog een jaar of wat af te wachten wat het beleid van de overheid gaat zijn mbt gas & stoken in (bestaande) woningen

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik gebruik hem met radiatoren. Voor vloerverwarming dien ik nog veel aan te passen in huis.

Wat de overheid het komende jaar allemaal verzint is nog koffiedik kijken.

Veel succes met de beslissing maken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
soepah schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:51:
@danieluitdokkum en @DutchKel: Hoe efficient is het systeem nu nog via Open Therm?
Ik sta namelijk voor dezelfde vragen waar jullie ooit aan zijn begonnen en ik zie het volgende:
Probleem: 'oude' ketel die kan moduleren (proprietary protocol) of aan/uit (niet efficient)
met de volgende mogelijke oplossingen (en prijskaartjes):
1. aan/uit blijven aansturen via mijn thermostaat (opentherm geschikt & aan/uit) (Kost niks extra, maar is niet efficient naar mijn idee)
2. Via converter en control adapter over stappen naar Opentherm / Modulerend via bestaande thermostaat: (Kosten ca 80-100 euro voor de twee modules, daarna efficienter stookgedrag (modulerend?))
3. Nieuwe ketel (ca 1500-2000 euro incl installatie; efficient stookgedrag (nieuwe hoger rendement ketel) via opentherm

Hebben jullie het idee dat jullie huidige oplossing (via opentherm) echt op jaarbasis een (flinke) gas besparing oplevert?
Het hangt er natuurlijk erg vanaf wat je wilt. Zelf wil ik binnenkort helemaal van het gas af. Het doel was destijds om 2 a 3 jaar met de huidige ketel door te stoken. Omdat ons huidige gasverbruik circa 2500 m3/jaar is, schatte ik in dat ik optie 2 ongeveer wel terug zou verdienen in deze periode. Daarbuiten leek het mij een leuk projectje. Omdat dit een voor ons nieuw huis is, heb ik geen verbruik gegevens van voor deze periode en kan ik dus niet aangeven wat mij dit echt opgeleverd heeft (of gekost).

Kort na installatie van de converters ben ik echter begonnen met experimenteren om de CV water temperatuur op de ketel te begrenzen. Dit kon lager dan ik verwachtte zonder comfort te verliezen (circa 40 graden).

Als ik een advies zou moeten geven, zou ik of voor optie 1 gaan (ik begrijp dat je vloerverwarming hebt) en de CV water temperatuur zoveel mogelijk begrenzen. Hierbij hoef je niets te investeren en laat je de ketel moduleren op basis van de door jou ingestelde watertemperatuur. Ik denk dat dit qua verbruik heel dicht bij optie 2 zal liggen. Optie 3 zou ik alleen doen als je ketel onbetrouwbaar wordt en je niet kunt of wilt overstappen op een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
danieluitdokkum schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:03:
[...]

Het hangt er natuurlijk erg vanaf wat je wilt. Zelf wil ik binnenkort helemaal van het gas af. Het doel was destijds om 2 a 3 jaar met de huidige ketel door te stoken. Omdat ons huidige gasverbruik circa 2500 m3/jaar is, schatte ik in dat ik optie 2 ongeveer wel terug zou verdienen in deze periode. Daarbuiten leek het mij een leuk projectje. Omdat dit een voor ons nieuw huis is, heb ik geen verbruik gegevens van voor deze periode en kan ik dus niet aangeven wat mij dit echt opgeleverd heeft (of gekost).

Kort na installatie van de converters ben ik echter begonnen met experimenteren om de CV water temperatuur op de ketel te begrenzen. Dit kon lager dan ik verwachtte zonder comfort te verliezen (circa 40 graden).

Als ik een advies zou moeten geven, zou ik of voor optie 1 gaan (ik begrijp dat je vloerverwarming hebt) en de CV water temperatuur zoveel mogelijk begrenzen. Hierbij hoef je niets te investeren en laat je de ketel moduleren op basis van de door jou ingestelde watertemperatuur. Ik denk dat dit qua verbruik heel dicht bij optie 2 zal liggen. Optie 3 zou ik alleen doen als je ketel onbetrouwbaar wordt en je niet kunt of wilt overstappen op een warmtepomp.
Het is niet aan te raden om de temperatuur op 40 graden te zetten, tenzij je die van het tapwater anders kunt instellen tov de verwarming. Als het tapwater 40 graden is dan krijg je al snel het legionella bacterie erin waardoor je ernstig ziek kunt worden. Minimaal werd dacht ik 55 graden aangeraden (maar dit kun je beter even opzoeken op internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
DutchKel schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:24:
[...]

Het is niet aan te raden om de temperatuur op 40 graden te zetten, tenzij je die van het tapwater anders kunt instellen tov de verwarming. Als het tapwater 40 graden is dan krijg je al snel het legionella bacterie erin waardoor je ernstig ziek kunt worden. Minimaal werd dacht ik 55 graden aangeraden (maar dit kun je beter even opzoeken op internet).
Correct. Tapwater temperatuur stel je op deze ketels apart in. (Volgens mij geldt dat voor alle ketels.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfistiYannick
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-02 18:21
Even inhaken op dit topic.
Na het ophouden van onze oude vertrouwde Nefit Turbo 21 is er onlangs een Nefit Trendline HRC30 geinstalleerd.
Om het systeem zo optimaal mogelijk te bedienen heb ik bewust gekozen om de Nest V3 thermostaat zelf te installeren. Aangezien de nieuwe combiketel het OpenTherm protocol ondersteunt middels een converter.

Nu het allemaal aangesloten is: CV (Nefit Trendline HRC30 > Nefit OpenTherm Converter > Nest Heatlink > Nest) ging ik er van uit dat het zou werken. Echter treed gelijk de foutmelding H73 op de Nest. Dit komt er op neer dat er een draadloze verbinding is maar geen OpenTherm herkent wordt.. Wat nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vern
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 12:51

Vern

technoob

AlfistiYannick schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:44:
Even inhaken op dit topic.
Na het ophouden van onze oude vertrouwde Nefit Turbo 21 is er onlangs een Nefit Trendline HRC30 geinstalleerd.
Om het systeem zo optimaal mogelijk te bedienen heb ik bewust gekozen om de Nest V3 thermostaat zelf te installeren. Aangezien de nieuwe combiketel het OpenTherm protocol ondersteunt middels een converter.

Nu het allemaal aangesloten is: CV (Nefit Trendline HRC30 > Nefit OpenTherm Converter > Nest Heatlink > Nest) ging ik er van uit dat het zou werken. Echter treed gelijk de foutmelding H73 op de Nest. Dit komt er op neer dat er een draadloze verbinding is maar geen OpenTherm herkent wordt.. Wat nu ?
Heb je een oplossing gevonden? Ik probeer op dezelfde manier mijn Nest aan te sluiten op een Nefit SmartLine HR maar krijg ook direct een H73 foutmelding. Met de Eneco Toon lukte dit wel prima dus ik was er vanuit gegaan dat de Nest ook OpenTherm zou werken 😕.

- of je stopt de stekker er in -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1168260

Anoniem: 1143881 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:34:
Kun je in plaats van de Nefit Easy Connector Adapter (7746901787) ook de Nefit Easy Control adapter 7736701346 gebruiken. het lijkt alsof dit de opvolger van de 7746901787 is.

Groet,
Hans
Ten eerste dank voor alle info hier!

antw. op bovenstaande vraag: Ja, denk het wel :) . Ik heb mijn Honeywell Evohome Wifi met 8 HR92WE knoppen en een Open Therm module op die manier aangesloten op mijn Nefit Ecomline HR30 uit 2001 en het werkt. De EasyControl Adapter vertaalt iRT (Intelligent Room Thermostat) naar EMS (Energy Management Systeem). Het EMS zet ik dan ook weer om naar Open therm met de OT convertor.

Het aansluiten is echt een fluitje van een cent. Ik had hier geen ervaring mee.

1: stekker uit de ketel trekken
2: Kap eraf
3: Kroonsteentje in de ketel los, oude thermostaat kabel er uit.
4: Nieuw kabeltje er in. Maakt niks uit welke pool je waar in steekt.
5: Dan het kabeltje in de ketel kant van de EasyControl Adapter steken en vastschroeven.
6: Dat oranje stekkertje van de OT Adapter kan je er afhalen door twee schroefjes los te draaien, netzo als een kroonsteentje. Dat kabeltje steek je in de thermostaatkant van de EasyControl adapter en schroef je vast.
7: Kabel van je thermostaat of ander opentherm aangestuurd apparaat steek je in de OT converter.
8: Voedingsstekker van de CV er weer in (Even de kap van de CV er natuurlijk weer op :) )
9: Wachten op het groene lampje en het werkt!

Ik heb de adapters via bol.com besteld.
Ik had een EasyConnect adapter besteld n.a.v. alle berichten hier op Tweakers, maar ontving een EasyControl adapter van Bosch omdat de connect niet meer gemaakt wordt. Ik heb daarom de Easy Control adapter aangesloten. Bosch is overigens het zelfde als Nefit.

Mijn opstelling is nu: Nefit Ecomline HR30 iRT==> Bosch EasyControl Adapter 7 736 701 598 EMS ==> Open Therm Converter 7 746 901 847 OT ==> Honeywell R8810A1018 Opentherm module en een Honywell Evohome Wifi.

Voor de Evohome gebruikers:
Ik heb het vermogen van de ketel teruggedraaid en de water temp van de CV op 70 graden gezet ipv 90.
Scheelt gasverbruik, maar het was vooral nodig op het moment dat je 1 zone verwarmt met een kleine radiator en de rest van de radiatoren staan dicht. Dan springt de ketel in code 4 (te warm) omdat deze zijn warmte niet kwijt kan en/of de ketel gaat pendelen (ketel gaat steeds korte poses aan en uit omdat het CV water snel warm wordt)

Succes allen en bedankt voor de info hier. scheelde mij toch het aanschaffen van een andere CV ketel!

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1168260 op 15-01-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesDuke
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 11:53
Fine topic dit!

Ook ik wil kijken of ik OpenTherm i.c.m. mijn Tado systeem kan regelen op mijn Trendline CV ketel..

Toch wat verwarring, heb ik nu wel of niet de easycontrol adapter nodig? Naar mijn idee zou mijn Ketel al standaard een EMS signaal versturen, maar moet deze enkel omgevormd worden naar een OT protocol?

M.a.w. is een easy connect adapter enkel nodig indien de ketel zelf enkel aan/uit ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Mijn ketel heeft ook een EMS systeem en had ze beide nodig. Hoe het exact zit weet ik niet. Misschien dat iemand anders daar een zinnig antwoord op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saigon66
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-01 12:54
Vern schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:16:
[...]

Heb je een oplossing gevonden? Ik probeer op dezelfde manier mijn Nest aan te sluiten op een Nefit SmartLine HR maar krijg ook direct een H73 foutmelding. Met de Eneco Toon lukte dit wel prima dus ik was er vanuit gegaan dat de Nest ook OpenTherm zou werken 😕.
Hoi, ik heb ook Nefit Smartline van 2006 En nu heb ik net een Nest v3 Thermostaat gekocht. Als ik dit goed lees dan kan ik net zo goed mijn Nest Thermostaat weg gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafe |IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 08:27
Hoi allemaal! ik heb ook de easy control->OT converter>ecohome gemaakt op mijn oude Nefit Economy HR en ik heb allemaal groene lampjes.. maar: de ketel reageert nergens op, staat gewoon op 0 en in de evohome in de systeemstatus staat de warmtevraag op 0%.

Ik heb de easy control op pin 3-4 van de ketel geprikt, dus de modulerende pins ipv pin 1-2 welke aan-uit is. Iemand een idee hoe te fixen?

p.s. ik heb al ketel gereset, opentherm module opnieuw aangemeld, hielp niet.

dank!
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lab006
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-04-2023
Goedemorgen,

Ik ben verhuisd naar en oud huis met een Nefit Ecomline HR Classic, welke overigens nog prima lijkt te werken.

Ik had al een Honeywell Lyric T6 en zou deze graag aan willen sluiten en dit moet volgens dit topic mogelijk zijn met Nefit Open Therm converter en de Nefit Easy Control adapter.

Mijn vraag is of iemand deze exacte constructie werkend heeft en zo ja of er foto's zijn te maken van de desbetreffende aansluitingen? Tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Ik zou er enorm mee geholpen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polomora
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-10-2023
Een heel nuttige topic, waarvoor dank.

Ik heb een Bosch 7000 ketel, en wil hem laten werken met mijn Nest V3.
De Nest ondersteunt OT, dus werkt niet samen met de Bosch, die EMS ondersteunt. Nu werken ze samen met aan-uit aanstuuring.

Ik heb de OT - EMS converter besteld. Als ik hem plaatst tussen de Nest en de ketel, en de kabel van de converter aansluiten aan het "EMS" blokje in de ketel, is dat voldoende? Moet ik iets anders aanpassen in de ketel? Hoe kan ik bevestigen dat de ketel nu moduleert?

Mvg,
Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartozV
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 15:37
polomora schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:44:
Een heel nuttige topic, waarvoor dank.
....

Ik heb de OT - EMS converter besteld. Als ik hem plaatst tussen de Nest en de ketel, en de kabel van de converter aansluiten aan het "EMS" blokje in de ketel, is dat voldoende? Moet ik iets anders aanpassen in de ketel? Hoe kan ik bevestigen dat de ketel nu moduleert?

Mvg,
Paul
Klopt Paul.
Ik heb ook een Nest v3 en Nefit ot naar EMS converter gekocht.
Zo aangesloten: Nest -> heatlink -> OT2EMS -> nieuwe Nefit Trendline

Werkt sinds vanochtend, ben ook benieuwd of modulatie het doet. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene368
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-04 23:23
Allereerst wat een goed topic is dit!

Ook ik heb een Nest V3 geïnstalleerd na het lezen van de positieve reacties.
Mijn huidige ketel is een Nefit Ecomline Economy (HRC23VT) geplaatst in 1998.

Het geheel is nu aangesloten op de volgende manier: Ketel -> easy control adapter -> ems-ot adapter -> Nest Heatlink.
Ik kan ook merken dat de Nest de ketel precies naar de temperatuur moduleert, dit gaat gepaard met een relais dat klikt. Ik stoor mij hier verder niet aan en de Nefit medewerker kon niet zo snel vertellen wat dit was.
Het systeem werkt nu al een jaar goed.

De ketel is door een kleine investering de moderne tijd ingegaan.

• bennie7
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-11-2023
Ik lees dat er mensen met een ecomline classic geslaagd zijn maar dit zou niet kunnen werken volgens nefit. Uit hun eigen tabel blijkt dit. Het lijkt me vreemd dat ze hier onzin over communiceren toch? (Bijv om verkoop van hun eigen wel werkende easy te stimuleren)

Nefit

De aansturing van het toestel wordt geregeld door de thermostaat, dit kan via aan/uit of modulerend.

Met een aan/uit regeling wordt het toestel simpelweg aan of uit gezet en deze aansturing kan ook bijvoorbeeld een klep aansturen voor stadsverwarming. Deze regeling is voor vrijwel ieder toestel geschikt.

Een modulerende verwarmingsregeling kan de branderhoogte van het toestel op verschillende standen laten branden. Hierdoor wordt gezorgd voor een nauwkeurige temperatuurregelingen wordt de branderactiviteit van de ketel precies aangepast aan de warmtebehoefte. Een modulerende regeling haalt zo meer rendement uit een laag vermogen van stoken.

In de onderstaande tabel kun je je type cv ketel opzoeken, in de kolommen er naast staat dan aangegeven welke thermostaat geschikt is voor jouw toestel en op welke aansluiting je hem dient aan te sluiten.

Type Aan/Uit Opentherm Nefit Easy
TrendLine (Alle Uitvoeringen) Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine I/II HR 25/30/45 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine I/II HR 70/100 Ja 5 en 6 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine Single I/II Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine Compact I/II HRC 25/CW4 30/CW5 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine AquaPower I/II (Plus) HRC Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
ProLine HRC24/CW3 en HRC24/CW4 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
ProLine NxT HRC 24/CW3, 24/CW4 Ja 1 en 2 groen Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje Ja via nefit connect (2)

Niet meer in productie zijnde cv ketels
Ecomline Excellent HR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
Ecomline Classic HR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
SmartLine Basic HR(C) 24/CW3/CW4 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
Turbo HR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. N.V.T.
Ecomline VRC 24V(S) Ja 1 en 2 N.V.T. N.V.T.
HRC23VT Ja 1 en 2 N.V.T. N.V.T.
Ecomline Economy HR(C) 23V/28V Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
Economy HR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
VR FC 2520/3030 V/S (C) Ja 5 en 6 N.V.T. N.V.T.
VR FC 2510 V/S (C) Ja K en T N.V.T. N.V.T.
Ecomline Elite HRC 24/CW4, 30/CW5 Ja 5 en 6 groen N.V.T. N.V.T.
SmartLine HR11/24, HRC 24/CW4/CW3 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
Economy VR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
(1) EMS-OT converter hier verkrijgbaar
(2) Nefit connect hier verkrijgbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shenstra
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
bennie7 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:59:
Ik lees dat er mensen met een ecomline classic geslaagd zijn maar dit zou niet kunnen werken volgens nefit. Uit hun eigen tabel blijkt dit. Het lijkt me vreemd dat ze hier onzin over communiceren toch? (Bijv om verkoop van hun eigen wel werkende easy te stimuleren)

Nefit

De aansturing van het toestel wordt geregeld door de thermostaat, dit kan via aan/uit of modulerend.

Met een aan/uit regeling wordt het toestel simpelweg aan of uit gezet en deze aansturing kan ook bijvoorbeeld een klep aansturen voor stadsverwarming. Deze regeling is voor vrijwel ieder toestel geschikt.

Een modulerende verwarmingsregeling kan de branderhoogte van het toestel op verschillende standen laten branden. Hierdoor wordt gezorgd voor een nauwkeurige temperatuurregelingen wordt de branderactiviteit van de ketel precies aangepast aan de warmtebehoefte. Een modulerende regeling haalt zo meer rendement uit een laag vermogen van stoken.

In de onderstaande tabel kun je je type cv ketel opzoeken, in de kolommen er naast staat dan aangegeven welke thermostaat geschikt is voor jouw toestel en op welke aansluiting je hem dient aan te sluiten.

Type Aan/Uit Opentherm Nefit Easy
TrendLine (Alle Uitvoeringen) Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine I/II HR 25/30/45 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine I/II HR 70/100 Ja 5 en 6 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine Single I/II Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine Compact I/II HRC 25/CW4 30/CW5 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
TopLine AquaPower I/II (Plus) HRC Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
ProLine HRC24/CW3 en HRC24/CW4 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
ProLine NxT HRC 24/CW3, 24/CW4 Ja 1 en 2 groen Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje Ja via nefit connect (2)

Niet meer in productie zijnde cv ketels
Ecomline Excellent HR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
Ecomline Classic HR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
SmartLine Basic HR(C) 24/CW3/CW4 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
Turbo HR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. N.V.T.
Ecomline VRC 24V(S) Ja 1 en 2 N.V.T. N.V.T.
HRC23VT Ja 1 en 2 N.V.T. N.V.T.
Ecomline Economy HR(C) 23V/28V Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
Economy HR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
VR FC 2520/3030 V/S (C) Ja 5 en 6 N.V.T. N.V.T.
VR FC 2510 V/S (C) Ja K en T N.V.T. N.V.T.
Ecomline Elite HRC 24/CW4, 30/CW5 Ja 5 en 6 groen N.V.T. N.V.T.
SmartLine HR11/24, HRC 24/CW4/CW3 Ja 1 en 2 groen Ja Via EMS-OT convertor (1) (oranje aansluiting) Ja Thermostaat op oranje aansluitblokje
Economy VR(C) Ja 1 en 2 N.V.T. Ja via nefit connect (2)
(1) EMS-OT converter hier verkrijgbaar
(2) Nefit connect hier verkrijgbaar
Het werkt sinds 2 dagen prima op mijn Ecomline Excelent met de twee adapters en de Nest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rboots
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09-2024
shenstra schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:33:
[...]

Het werkt sinds 2 dagen prima op mijn Ecomline Excelent met de twee adapters en de Nest
Ik zelf heb ook een Ecomline van 2005. Heb je een foto van de situatie bij de cv?
Werkt de NEST nu ook echt modulerend?

Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
  • Laatst online: 13-08-2024
Hallo allemaal,

Ik heb ook een NEFIT HR(30) CLASSIC ketel en wil hier de NEST v3 thermostaat op aansluiten. Ik heb de Bosch Easy Connect adapter & Nefit Opentherm converter aangeschaft en verwacht deze morgen binnen.

Zou iemand met dezelfde setup voor mij misschien een fotootjes van de kabels kunnen maken? Dus van ketel naar easy connect, van easy connect naar OT converter en dan van daar naar de heatlink?

Ik zou jullie super dankbaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik ben benieuwd of een Bosch easy connect adapter ertussen wel werkt. Degene die ik ken zijn beide van nefit.

Het is overigens gewoon de kabels aansluiten, daar is niks moeilijks aan. Voor zover ik weet maakt het zelfs niet uit hoe om je de draadjes aansluit.

Helaas heb ik inmiddels een warmtepomp dus ik kan geen foto maken van een werkende setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
Volgens mij is Nefit is overgenomen van Bosch, vandaar dat de adapter nu onder naam de Bosch doorgaat.

Ik vroeg me vooral af waar ik de kabels op de ketel moet aansluiten. Ik neem aan op 3-4?:
Digitaal modulerende ModuLine kamerthermostaat
Sluit de digitaal modulerende ModuLine kamerthermostaat aan op kroonsteenaansluiting 3-4. Deze aansluiting is niet polariteitgevoelig. Hiervoor dient de lus
tussen 3 en 4 te worden verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
robbert1983 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:45:
Volgens mij is Nefit is overgenomen van Bosch, vandaar dat de adapter nu onder naam de Bosch doorgaat.

Ik vroeg me vooral af waar ik de kabels op de ketel moet aansluiten. Ik neem aan op 3-4?:

[...]
Als je al de modulerende thermostaat van de Nefit ketel zelf gebruikt dan dient die daarop aangesloten te worden.

Als je alleen een aan-uit thermostaat hebt dan dien je de andere te gebruiken. In sommige gevallen dien je dus inderdaad de "doorlussing" weg te halen, uit mijn hoofd gezegd was dat bij mijn ketel toen alleen een plastic loos draadje die dus geen contact maakte (die stond echter op 1-2 bij mij omdat ik al een programmeerbare modulerende thermostaat had van Nefit). Als je de voorkant van de ketel af haalt dan staat er ergens een klein tekeningetje op welke nummers wat precies is. Uit mijn hoofd is het inderdaad 3-4 en is 1-2 aan/uit.

Maar ik wist niet dat Nefit door Bosch was overgenomen, dat verklaart wel de nieuwe merknaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
Thanks voor je antwoord. Ik ga uiteindelijk dus een Nest V3 erop aansluiten (de heatlink) Die zal dan inderdaad op de modulerende poort moeten (via de adapter en converter)

Ik zal als het werkt wel even een fotootje posten.
DutchKel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:53:
[...]

Als je al de modulerende thermostaat van de Nefit ketel zelf gebruikt dan dient die daarop aangesloten te worden.

Als je alleen een aan-uit thermostaat hebt dan dien je de andere te gebruiken. In sommige gevallen dien je dus inderdaad de "doorlussing" weg te halen, uit mijn hoofd gezegd was dat bij mijn ketel toen alleen een plastic loos draadje die dus geen contact maakte (die stond echter op 1-2 bij mij omdat ik al een programmeerbare modulerende thermostaat had van Nefit). Als je de voorkant van de ketel af haalt dan staat er ergens een klein tekeningetje op welke nummers wat precies is. Uit mijn hoofd is het inderdaad 3-4 en is 1-2 aan/uit.

Maar ik wist niet dat Nefit door Bosch was overgenomen, dat verklaart wel de nieuwe merknaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
Top net alles aangesloten:

Ketel draad 3 en 4 naar de converter van de converter naar de adapter en van de adapter naar de heatlink. Lijkt te werken alleen de thermostaat is nu nog 3 graden te hoog.

Was 10 min geleden nog bijna 9 graden te hoog. Is dit normaal en zakt het nog verder naar de echte temperatuur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert1983
Net even op dit topic gelezen: Nest thermostat (3rd gen) geeft te hoge tempertuur aan.

Een reset (10s het scherm ingedrukt houden) laat de temperatuur nu wel goed zien. Hopelijk blijft dat ook zo!
robbert1983 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:56:
Top net alles aangesloten:

Ketel draad 3 en 4 naar de converter van de converter naar de adapter en van de adapter naar de heatlink. Lijkt te werken alleen de thermostaat is nu nog 3 graden te hoog.

Was 10 min geleden nog bijna 9 graden te hoog. Is dit normaal en zakt het nog verder naar de echte temperatuur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 16:27
Hi,
Ik heb een Buderus U122 ketel met aparte warmwater boiler (BHW)
Deze ketel heeft een UBA 4001 aansturing (netgoals de oude Nefit ketels) met het IRT protocol
Ik heb via de uitleg van hierboven via de IRT-EMS (Bosch adaptor) + EMS - OT de Google Nest v3 aangesloten. Deze herkent het OT signaal en kan de de ketel aanzetten.

Enkel het aansturen van het warmwater is niet mogelijk, ik kan in de app de temperatuur van het water uitlezen, maar als ik op aan/uit of Boost klik gebeurt er niets..

Ik had dit hier nogal gelezen, dus is er een oplossing voor?

• Robin lindeboom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-06-2022
Beste allemaal,

Hopelijk kan iemand me helpen met het verbinden van de Nefit Ecomline HR aan de Honeywell T6. 4 van de 6 draden kom ik wel uit, maar ben op zoek naar de kabels welke ik op de A+B moet koppelen in de ontvanger van de Honeywell T6. Waarvan ik dus denk dat 3+4 naar T+T moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G96_vmTGB-pHVCdoEkLvlPY_-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IE10xC9qjnKD3uqcgvozPL5j.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Robin Lindeboom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morbus457
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 15:54
Ik kan er niet zo veel info meer over vinden maar wat ik van een Nefit monteur heb begrepen is dat de Nefit Ecomline HR ketels niet mooi samen werken met een thermostaat anders dan de Moduline. Zelfs de smart thermostaat van nefit zelf.

Ik heb zelf ooit een poging gedaan met een nest en het verbruikt schoot omhoog omdat de ketel "dommer" wordt en niet mooi meer gaat moduleren. Je maakt hem gewoon kreupel.

na een jaar heb ik hem er af gehaald. Dat werd een duur probeersel.

zijn advies was toen. ga nog even door met deze ketel zoals hij nu is.

koop volgend jaar een nieuwe modernere ketel. Deze hebben geen boilervat meer, zuinigere pompen, klein beetje meer rendement, en ze snappen slimme thermostaten e.d.

De Nefit Ecomline HR is erg onzuinig als het gaat om warmwater en de pomp die er in zit.
en ok je kan wat truuks uithalen om het boilervat niet alsmaar te verwarmen en een nieuwe pomp er in zetten.

maar uiteindelijk bespaar je met een nieuw ketel snel z'n 100,- a 150,- gaf hij aan.

voor jou aansluiting gaat het een aan/uit thermostaat worden. tussen 1-2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15eTRV6tfVctERMbR049pFXU4VM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FXrEf251qyBSI2B2WBFGsC9R.png?f=fotoalbum_large

zwarte lus moet een naar onder.

en kijk anders hier even.
https://homecomfort.resid...ure-Aansluittabel-web.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door morbus457 op 21-12-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Robin lindeboom schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:44:
Beste allemaal,

Hopelijk kan iemand me helpen met het verbinden van de Nefit Ecomline HR aan de Honeywell T6. 4 van de 6 draden kom ik wel uit, maar ben op zoek naar de kabels welke ik op de A+B moet koppelen in de ontvanger van de Honeywell T6. Waarvan ik dus denk dat 3+4 naar T+T moet gaan.

[Afbeelding]

Alvast bedankt!

Robin Lindeboom
Dat ligt er geheel aan hoe lang je nog met de ketel wilt doen. Als je de 2 converters al hebt aangeschaft dan dien je die ertussen te zetten. Heb je ze nog niet aangeschaft dan moet je even erover nadenken of het je nog een investering van ongeveer 80-100 euro waard is om de ketel te laten moduleren met je thermostaat. Er vanuit gaande dat je thermostaat opentherm snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morbus457
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 15:54
En daar zit nu net het probleem van de Ecomline hr.

Honeywel geeft in het tabel NVT. Je kan dus geen opentherm gebruiken ook niet met een converter maar alleen aan/uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JS4U0Ca9I5lh-vOY5IGQG3AGT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/It9R5oTgaHenfxqd5WRS6csc.png?f=fotoalbum_large

mocht het wel lukken ben ik benieuwd naar het resultaat en wat je er dan allemaal tussen hebt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
morbus457 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:14:
En daar zit nu net het probleem van de Ecomline hr.

Honeywel geeft in het tabel NVT. Je kan dus geen opentherm gebruiken ook niet met een converter maar alleen aan/uit.

[Afbeelding]

mocht het wel lukken ben ik benieuwd naar het resultaat en wat je er dan allemaal tussen hebt zitten.
Je weet dat dit hele topic erover gaat om de ecomline hr via opentherm aan te sluiten en dat het al vaak is gelukt? Het is alleen niet officieel ondersteund.

Je hebt daarvoor meer nodig dan enkel een EMS-OT converter. Je moet ook het oude protocol omzetten naar EMS.

Als je wilt weten hoe het werkt dan kan ik je aanraden om de berichten in dit topic te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-06 23:40
Ook ik probeer een oud beestje van Nefit aan te sluiten op EvoHome via een OpenTherm module. Ik loop alleen vast en weet niet meer wat ik kan proberen. Vanuit de post op klusidee heb ik hetvolgende aangesloten:
Nefit Ecomline HRC 22H <--[iRT]--> Nefit Easy connect adapter <--[EMS]--> Nefit EMS-OT Converter <--[OpenTherm]--> EvoHome Opentherm RF module (R8810) <--[(EvoHome protocol)]--> EvoHome Thermostaat

Artikel nummers:
Nefit Easy connect adapter - 7746901787

De verbinding tussen de EvoHome Thermostaat en RF module werkt. De testen die je kan uitvoeren zijn succesvol en het LEDje op de RF module knippert volgens specificatie (groen iedere 15 seconden). De Nefit Easy connect adapter heeft een LED die laat zien of het verbinding heeft met de ketel. Deze brandt na de opstart uiteindelijk continu gedimd groen. Dat geeft mij vertrouwen dat het aansluiten op aansluiting 3 en 4 correct is. Aansluitingen 1 en 2 zijn leeg.

Voor zover ik overal kan vinden, is dit hoe het moet werken en aangesloten worden. Echter wanneer ik een temperatuur instel op de thermostaat die vele malen hoger is dan de gemeten temperatuur, slaat de CV niet aan. Heeft iemand nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betonpoaltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-12-2024
Nefit Easy connect adapter - 7746901787 kan ik niet meer vinden.

op zoek naar alternatieven, stuitte ik op https://medium.com/@marti...onomy-series-c4aca18349bd

Nefit Bosch EasyControl adapter - 17730747 schijnt dus ook te kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betonpoaltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-12-2024
Vandaag de twee converters binnengekregen en aangesloten.
Werkt :-)

Had een Toon aangesloten op klemmen 1 en 2 van een Nefit Ecomline HRC 22 V, maar aangezien de monteur pas vertelde dat de ketel nog makkelijk 5 jaar mee kon, wilde ik toch nog even met OpenTherm stoeien en zien of het leidingwerk er wat rustiger onder blijft.. dat geklapper en gekraak 's nachts; niet geweldig.

Dus de twee omzetters besteld:
Nefit Bosch EasyControl adapter - 17730747

Nefit Ecomline HRC 22V (klem 3&4) <--[iRT]--> Nefit Bosch EasyControl adapter <--[EMS]--> Nefit EMS-OT Converter <--[OpenTherm]--> Toon Ketel module <--[(Toon protocol)]--> Toon Thermostaat (in OpenTherm stand)

Klemmen 1 en 2 (aan/uit) OPEN gelaten (anders werkt het niet)

in eerste instantie werkte het niet maar na de ketel en de Bosch converter even spanningsloos gemaakt te hebben, begrepen de onderdelen elkaar en kon ik met de Toon de brander doen ontsteken
Top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thavini
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-05 04:40
We hebben een soortgelijke situatie in ons nieuwe huis, waarom vervangen voor iets duurs wat nog niet kan wat het beloofd.
Ik ben dus erg geïnteresseerd naar deze oplossing.

Werkt deze altijd nog goed? Ik ga dan gebruik maken van mijn reeds in bezit hebbende Nest V3 die mee gaat naar het nieuwe adres.

EDIT: Ik heb spullen besteld bij warmteservice en ga het zo snel als mogelijk proberen. Ben benieuwd. Zelfs in de review van de converter op de site word dit scenario geschetst.

EDIT 29 december 2021:
Vandaag zo aangesloten als hierboven aangegeven en dit werkt op onze ketel, Nefit Ecomline Excellent HRC. Best een simpele oplossing, kost alleen €100,- extra. Nest ingesteld op vloerverwarming en morgen kijken of ons nieuwe huis nog altijd warm is.

EDIT 30 december 2021:
Na een nacht lekker het huis te hebben verwarmt werkt de oplossing nog steeds. Dit is een mooi oplossing voor de mensen die nog niet willen switchen van ketel en geld over hebben >:) .
betonpoaltie schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:04:
Vandaag de twee converters binnengekregen en aangesloten.
Werkt :-)

Had een Toon aangesloten op klemmen 1 en 2 van een Nefit Ecomline HRC 22 V, maar aangezien de monteur pas vertelde dat de ketel nog makkelijk 5 jaar mee kon, wilde ik toch nog even met OpenTherm stoeien en zien of het leidingwerk er wat rustiger onder blijft.. dat geklapper en gekraak 's nachts; niet geweldig.

Nefit Ecomline HRC 22V (klem 3&4) <--[iRT]--> Nefit Bosch EasyControl adapter <--[EMS]--> Nefit EMS-OT Converter <--[OpenTherm]--> Toon Ketel module <--[(Toon protocol)]--> Toon Thermostaat (in OpenTherm stand)

in eerste instantie werkte het niet maar na de ketel en de Bosch converter even spanningsloos gemaakt te hebben, begrepen de onderdelen elkaar en kon ik met de Toon de brander doen ontsteken
Top.

[ Voor 18% gewijzigd door thavini op 30-12-2021 11:54 . Reden: extra toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddiiiiieee
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-01-2023
Afgelopen weekend ook deze truuk uitgehaald. Het leek eerst niet te werken, steeds die error van de Nest dat hij geen OpenTherm verbinding kon maken. Toen op aan/uit gezet, werkte 'een beetje'. Maar logisch dat het niet goed werkt want hij zat aangesloten op de ketel op de modulerende poorten 3 en 4. Niet op de aan/uit poorten 1 en 2.

Uiteindelijk na veel herstarten en op verschillende volgorde opstarten heeft ie het toch gepikt. Thermostaat staat op OpenTherm en werkt nu al twee dagen naar behoren. TOF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SplinterZwart
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-01-2022
De Nefit Easy connect adapter - 7746901787 is niet meer te verkrijgen.
Is de Nefit / Bosch EasyControl adapter - 7736701654 een goede vervanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domblondje
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-07-2024
Voor zover ik overal kan vinden, is dit hoe het moet werken en aangesloten worden. Echter wanneer ik een temperatuur instel op de thermostaat die vele malen hoger is dan de gemeten temperatuur, slaat de CV niet aan. Heeft iemand nog een idee?
Ik heb exact dit. Alles groen maar ketel slaat niet aan. Heb je het ooit kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikeman420
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-02-2024
Heel nuttig topic, bedankt daarvoor!

Ik weet dat dit een oud topic is maar ik hoop dat sommige pioneers nog actief zijn en dit bericht zien.

Ik heb zelf (ook) een Nefit ecomline HR excellent 22 (met de zwarte achtergrond bij de modulerende aansluiting) en heb alles aangeschaft maar krijg het modulerend niet aan de praat. Ik heb de nest en heatlink nu wel draaien in de aan/uit modus.

Echter in tegenstelling tot bij de meeste mensen brandt bij mij op de Easycontrol adapter het ledje blauw ipv groen. Wat ik ook doe het lampje heeft nog niet groen gebrand. Dit zou erop duiden dat de heatlink niet wordt gezien..?

Maar de nest in tegenstelling ziet de opentherm verbinding wel, dus geen error H73. Zodra ik de ot converter los haal dan komt de error, en terecht, op dagen, en gaat ook weer weg als die verbonden wordt.

Ik heb de t1 en t2 klemmen naar de nest niet in gebruik, want gebruik een aparte voeding.

Het enige waar ik over twijfel is de versie van de easycontrol aangezien de partnummers in de loop der jaren wel zijn veranderd:
Bosch easycontrol 7736701654
Nefit opentherm converter 7746901847

Heb in principe dezelfde setup als deze post https://tweakers.net/prod...thermostat-v3-zilver.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRupert
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-04 20:57
Goedemiddag!
Net als anderen hier heb ik een oude Ecomline HR, en wil ik daar een moderne thermostaat op aansluiten (Toon). Ik heb inmiddels de adapters aangesloten, maar stuit op een probleem: het lampje op de EasyControl adapter blijft blauw. Uit de handleiding lees ik dat de verbinding met de thermostaat dan niet werkt. Ik heb alle aansluitingen gecontroleerd, en de apparaten in verschillende volgordes aan en uit gezet, maar het lampje blijft blauw.

Ik heb de beschrijving van @betonpoaltie gebruikt:
Dit zijn foto's van mijn setup:
https://imgur.com/a/ToN78Xo

Oh, niet te zien in de foto's, maar in de ketel zit natuurlijk de CV kabel aangesloten op klem 3 en 4.
En Toon staat in de OpenTherm stand. Verder heeft ie verbinding met WiFi, en heb ik niet de stroom/gas meter aangesloten, maar ik denk dat dat niet uit zou moeten maken.

Ik hoop dat iemand dit nog leest en wellicht ziet wat ik hier verkeerd doe! Voor vanavond ben ik bang dat ik mijn oude Nefit thermostaat maar weer moet aansluiten...

[ Voor 7% gewijzigd door KRupert op 20-02-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c2k5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 18:31
ikeman420 schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:57:
Heel nuttig topic, bedankt daarvoor!

Ik weet dat dit een oud topic is maar ik hoop dat sommige pioneers nog actief zijn en dit bericht zien.

Ik heb zelf (ook) een Nefit ecomline HR excellent 22 (met de zwarte achtergrond bij de modulerende aansluiting) en heb alles aangeschaft maar krijg het modulerend niet aan de praat. Ik heb de nest en heatlink nu wel draaien in de aan/uit modus.

Echter in tegenstelling tot bij de meeste mensen brandt bij mij op de Easycontrol adapter het ledje blauw ipv groen. Wat ik ook doe het lampje heeft nog niet groen gebrand. Dit zou erop duiden dat de heatlink niet wordt gezien..?

Maar de nest in tegenstelling ziet de opentherm verbinding wel, dus geen error H73. Zodra ik de ot converter los haal dan komt de error, en terecht, op dagen, en gaat ook weer weg als die verbonden wordt.

Ik heb de t1 en t2 klemmen naar de nest niet in gebruik, want gebruik een aparte voeding.

Het enige waar ik over twijfel is de versie van de easycontrol aangezien de partnummers in de loop der jaren wel zijn veranderd:

Heb in principe dezelfde setup als deze post https://tweakers.net/prod...thermostat-v3-zilver.html
Ik heb bijna dezelfde setup (Nefti Ecomline HRC 30H), ook een blauw lampje. Heb jij het nog op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitekick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:21
SplinterZwart schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:40:
De Nefit Easy connect adapter - 7746901787 is niet meer te verkrijgen.
Is de Nefit / Bosch EasyControl adapter - 7736701654 een goede vervanger?
Ik sta voor eenzelfde opgave, is de Nefit / Bosch EasyControl adapter - 7736701654 door jou getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitekick
ikeman420 schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:57:

Heb je de Nefit / Bosch EasyControl adapter - 7736701654 gebruikt en werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRupert
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-04 20:57
Ik heb inmiddels een nieuwe CV ketel, en heb nog een Bosch easycontrol adapter en Nefit opentherm converter liggen voor de liefhebber. Gratis af te halen in regio Alkmaar, of ik kan ze versturen mits de verzendkosten vergoed worden. Volledige transparantie: ik heb mijn eerder benoemde probleem met het blauwe lampje nooit opgelost. Niet lang daarna heb ik de hele ketel vervangen dus was deze setup ook niet meer nodig. Stuur mij een PB als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitekick
Daar heb ik wel interesse in. Ik stuur je een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-06 16:18
Voor iedereen die dit tegenkomt: het gebruik van de Nefit 7746901847 OT-EMS-converter werkt prima met de OT Netatmo-thermostaat en de Nefit TopLine Compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:43
Sinds een jaar of twee een nieuwe Nefit Trendline HRC30 in combinatie met de Bosch Nefit EasyController CT200. Werkt allemaal prima en is goed te volgen en te monitoren in Home Assistant.
Echter recentelijk een radiator vervangen door een lage temperatuur convector van Jaga voorzien van ventilatoren.
Door de geforceerde luchtstroom vanuit de convector wordt de Nefit EasyController sterk beïnvloed waardoor de gemeten temperatuur hoger aangeeft dan de gemiddelde kamer temperatuur. Verplaatsen van de kamer thermostaat is een optie, maar dan loopt er een draad over de muur. Derhalve ben ik op zoek naar een draadloze thermostaat die kan communiceren met de Nefit Trendline.
Wat zijn hierin de mogelijkheden ivm het eigen communicatie protocol van Nefit ketels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-04 09:18
betonpoaltie schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:04:
...

..
Ipv Nefit Bosch EasyControl adapter - 17730747 de Nefit / Bosch EasyControl adapter - 7736701654 gebruikt. Deze schijnt tegenwoordig ook onder de naam Bosch EasyControl adapter P-EC10 te gaan :)

Wel na aansluiting de componenten rustig laten opstarten; eerst ketel, dan de EasyControl, daarna de Honeywell Evohome koppeling gemaakt.

Alles lijkt nu meteen te werken, moet nog even kijken of er geen kuren gaan opspelen. Ik merk wel dat de ketel niet meer de nijging heeft full burn te gaan (wat hij wel had met een honeywell op Aan/Uit poorten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 08:50
Wellicht interessant voor de deelnemers aan dit topic. Ik heb een Toon2 (geroot) en een Nefit ketel. NU wilde ik de TOON via Opentherm met de ketel laten communiceren. Eerder in dit topic zag ik dat ik dan de EMS-OT converter nodig had en tevens de Nefit easy module. Nu zag ik niet zo goed het nut in van die easy module dus ik heb eerst de converter aangeschaft en aangesloten om vervolgens de Toon hierop te verbinden. En warempel, het werkt direct als een zonnetje. De Easy module is dus niet noodzakelijk. Wellicht is het ingehaald door de tijd maar mocht iemand nog met een oudere ketel dit truukje willen proberen. Hier werkt het :)
Pagina: 1