Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:54
Mijn vraag
Ik heb een hele oude Nefit EcomLine HR Classic combi CV ketel (uit 2001), hierop wil ik het opentherm protocol hebben dmv een nefit opentherm converter zodat ik mijn homewizard erop aan kan sluiten via de heatlink.

Nu heb ik volgens de handleiding pagina 1, plaatje 4 het linkerdeel in de ketel zitten. Er staat dus bij dat alleen een erkend installateur dit mag installeren.

Mijn vraag is dus concreet, wat moet ik doen om het aan het werk te krijgen?

Nefit OpenTherm Converter Manual Page 1
Nefit OpenTherm Converter Manual Page 2
Nefit OpenTherm Converter Manual Page 3
Nefit OpenTherm Converter Manual Page 4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Een erkend installateur van de nefit website aangeschreven en het probleem uitgelegd, tot op heden geen reactie ontvangen.
-Nefit via de website aangeschreven, tot op heden ook geen reactie erop gehad.
-Ik heb gedaan alsof ik het rechter deel van het plaatje had en de draadjes dus aangesloten door ze direct op de kroonsteentjes vast te zetten en heb de rest van de handleiding gevolgd. Helaas krijgt nadat alles is aangesloten de thermostaat hierbij geen stroom oid in elk geval hij wil niet aan gaan.

DutchKel wijzigde deze reactie 22-10-2017 21:14 (31%)
Reden: Handleiding omgezet van pdf naar image

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Beste antwoord (via DutchKel op 23-10-2017 13:42)

• danieluitdokkum
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13:13
https://www.klusidee.nl/F...llent-t103745.html#647163

In de 4e post van bovenstaande thread heb ik uitgelegd hoe ik dit zelf weekend heb gekregen.

Alle reacties

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:45
Ondersteunt de ketel wel het opentherm protocol?
Dat is namelijk niet bij veel ketels van nefit niet het geval.

edit: je link naar de handleiding werkt niet.

job wijzigde deze reactie 22-10-2017 20:28 (21%)

• DutchKel
quote:
job schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:24:
Ondersteunt de ketel wel het opentherm protocol?
Dat is namelijk niet bij veel ketels van nefit niet het geval.

edit: je link naar de handleiding werkt niet.
Nee, de ketel zelf ondersteund standaard geen opentherm protocol, daar komt de converter dus bij kijken.

Ik heb de pdf handleiding even omgezet naar images en op tweakers geupload.

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:00
Ik heb dezelfde ketel, en wat ik van Nefit heb begrepen dat die geen ondersteuning voor de convertor heeft.

• DutchKel
quote:
Maeslant schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:39:
Ik heb dezelfde ketel, en wat ik van Nefit heb begrepen dat die geen ondersteuning voor de convertor heeft.
Dat zou balen zijn, vreemd dat ze dan in de handleiding zetten dat een erkend installateur er nog iets mee kan.

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:45
quote:
kfaessen schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:15:
Nee, de ketel zelf ondersteund standaard geen opentherm protocol, daar komt de converter dus bij kijken.

Ik heb de pdf handleiding even omgezet naar images en op tweakers geupload.
Oeps, ja dat bedoelde ik. Ondersteunt hij wel de converter?

Er staat een groot kruis bij de linkerhelft van afbeelding 4. Dat zou betekenen dat het niet kan.
Maar het icoontje van de monteur is dan weer tegenstrijdig.. bijzonder.
Is het een idee om nefit gewoon eens te bellen met de vraag of het mogelijk is wat jij wilt?

job wijzigde deze reactie 22-10-2017 23:26 (83%)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• danieluitdokkum

In de 4e post van bovenstaande thread heb ik uitgelegd hoe ik dit zelf weekend heb gekregen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is het sowieso niet tijd voor een nieuwe ketel? 16 jaar is best oud.

• DutchKel
quote:
danieluitdokkum schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:22:

Ik ga ermee aan de slag, ik heb de andere converter dus ook nodig. Thnx.

Ik heb hieronder even je bericht van klusidee gequoted voordat de link daar veranderd en andere mensen er ook naar op zoek zijn.
quote:
Danieluitfriesland @ klusidee.nl
Dat kan wel!!

Mijn Toon is sinds vanmiddag vriendjes (via Opentherm) geworden met mijn Nefit Ecomline Classic Laughing . Deze ketel gebruikt hetzelfde communicatie protocol als de Excellent serie, namelijk het Nefit iRT protocol. Het is allemaal wat omslachtig maar het kan als volgt:

Ketel <--[iRT]--> Nefit Easy connect adapter <--[EMS]--> Nefit EMS-OT Converter <--[OpenTherm]--> Toon ketelmodule <--[(Toon protocol??)]--> Toon

Artikel nummers:
Nefit Easy connect adapter - 7746901787
Nefit EMS-OT Converter - 7746901847

OpenTherm werkt, evenals het instellen van de tapwatertemperatuur en warm houdt functie via Toon.
@CyBeRSPiN16 jaar mag wel oud zijn, maar de ketel werkt nog prima. Ik heb er zo geen kosten aan aangezien ik de service beurt laat zitten. Mocht die kapot gaan dan vervang ik die wel. ik ben ook nog aan het kijken voor alternatieven, maar die vind ik persoonlijk nog niet volwassen genoeg om direct te nemen.

@job Ik had Nefit al aangeschreven, maar die hebben tot op heden nog niet erop geantwoord. Daarom vroeg ik het hier. Bellen heeft denk ik weinig zin want dit is een hele specifieke vraag die ze bij de telefonische helpdesk waarschijnlijk nog nooit hebben gehad. Ze weten het daar zo niet, of ze hebben meer tijd nodig om het op te zoeken.

DutchKel wijzigde deze reactie 23-10-2017 07:41 (47%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
kfaessen schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:32:
[...]
@CyBeRSPiN16 jaar mag wel oud zijn, maar de ketel werkt nog prima. Ik heb er zo geen kosten aan aangezien ik de service beurt laat zitten.
Geheel offtopic, maar dat lijkt me echt zeer onverstandig! Hang er dan op zn minst een goede CO-melder naast..

• DutchKel
quote:
CyBeRSPiN schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:36:
[...]

Geheel offtopic, maar dat lijkt me echt zeer onverstandig! Hang er dan op zn minst een goede CO-melder naast..
Die hangt er al in de buurt :) alsmede een rookmelder.

• danieluitdokkum
quote:
kfaessen schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:32:
[...]

Ik ga ermee aan de slag, ik heb de andere converter dus ook nodig. Thnx.

Ik heb hieronder even je bericht van klusidee gequoted voordat de link daar veranderd en andere mensen er ook naar op zoek zijn.
Top, dat is inderdaad wel zo handig.
Succes ermee!

• hors0125
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-03 12:45

hors0125

Riding an Zero DS

Naar aanleiding van dit topic onze hele oude Nefit EcomLine HR Classic combi CV ketel vervanging uitgesteld en de boel eerst maar eens geupgraded met een moderne Nest v3 thermostaat. Volgens de monteur kan die ketel nog jaren mee, en hou ik het verbruik goed in de gaten via Domoticz. Het is voor ons het eerste jaar dat we hier wonen, dus ook de 1e winter.
Dit via de @danieluitdokkum daniel methode, met een easy adapter en een opentherm adapter. Werkt perfect i.c.m. de Nest. Installatie was een fluitje van een cent, even goed kijken wat de ingangen en uitgangen van de modules zijn.
Hij draait nu een week ongeveer en is wel zo'n beetje klaar met inleren. Gas verbruik is gemiddeld al gezakt met 1m3 per dag. Stooklijnen zijn mooier en minder grillig.
Nu wachten tot de ketel bezwijkt of het verbruik door het plafond gaat en we die kunnen vervangen ;-)

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• hendrik99
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02-12-2018
quote:
danieluitdokkum schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:22:

Zojuist aangesloten op een Nefit Economy HR uit 2006, icm een Nest ziet er naar uit dat het werkt ! _/-\o_

• DaltonTerror
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 14-12-2017
Beste

Heb hetzelfde gedaan, ook de "ketel > iRT > EMS > OT > Nest" methode door middel van de Nefit Easy Connect en de Nefit EMS-OT converter aan elkaar te koppelen.

Dit heeft een dag mooi gewerkt maar daags nadien gaf de Nefit Easy connect een rood lampje. Volgens de handleiding is de communicatie naar de thermostaat dan kortgesloten. Ik heb het uitgeschakeld, een tijd gewacht, en dan terug opnieuw alles aangezet maar het bleef nu ineens rood. Opnieuw alles losgekoppeld en opnieuw geïnstalleerd maar tevergeefs.

Heel vreemd dat het een dag heeft gewerkt en daarna niets meer. Is er in één van de converters dan iets doorgebrand mogelijk? Aangezien de Nefit Easy connect stroom (20 volt) geeft naar de thermostaat en dus ook door de Nefit EMS-OT converter, zou die daar misschien niet voor geschikt zijn en is er iets doorgebrand?

In principe moet de Nefit Easy Connect geen voeding geven, de Nest krijgt zijn stroom toch van de Heat Link. Zou een lagere stroom dan de originele adapter (20 volt) een oplossing zijn?

Iemand die me kan helpen?

• SniFManS
  • Laatst online: 23-09-2018
Dus kort samen gevat zou je eigenlijk een converter moeten hebben, vinden die IRT over zet naar Opentherm. Iemand een idee waar je deze kan vinden ?

• DutchKel
Alles is makkelijk via Google te vinden, zoek op de product nummers of op de omschrijving.

Overigens geven we geen garantie erop dat het werkt. Bij mij werkt het en bij vele andere blijkbaar ook. Maar het kan natuurlijk zijn dat het in bepaalde gevallen niet werkt.

• jonker49
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 25-01-2018
quote:
DaltonTerror schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:55:

Heb hetzelfde gedaan, ook de "ketel > iRT > EMS > OT > Nest" methode door middel van de Nefit Easy Connect en de Nefit EMS-OT converter aan elkaar te koppelen.
Hoe koppel je de Nefit Easy Connect en de Nefit EMS-OT converter aan elkaar? Moet je dan het oranje blokje van de converter slopen en direct verbinden?
Of kun je de 2 draadjes in het oranje blokje steken in de gaten waarmee je het blokje eigenlijk op de ketel moet klikken?

• DaltonTerror
  • Laatst online: 14-12-2017
quote:
jonker49 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:26:
[...]

Hoe koppel je de Nefit Easy Connect en de Nefit EMS-OT converter aan elkaar? Moet je dan het oranje blokje van de converter slopen en direct verbinden?
Of kun je de 2 draadjes in het oranje blokje steken in de gaten waarmee je het blokje eigenlijk op de ketel moet klikken?
De EMS-OT converter komt na de Easy connect. Dus het oranje blokje losmaken en de draadjes rechtstreeks in de thermostaat-aansluiting van de Easy connect. In het groene blokje van de EMS-OT converter steek je dan de draden die naar je thermostaat gaan, of bij mij de Heat Link van Nest.

• hors0125
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-03 12:45

hors0125

Riding an Zero DS

Helaas is eergisteren mijn oude Nefit ketel bezweken en heb ik maar kort van de Easy connect en EMS-OT converter gebruik kunnen maken.
Er hangt nu een nieuwe ketel die gewoon rechtstreeks op m'n Nest aangesloten kan worden.

Kortom, een Easy connect en EMS-OT converter te koop! Alles netjes in doos met handleidingen..

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• cvandersnoek
  • Laatst online: 18-01-2018
Beste Hors0125
14 December schreef jij een nieuwe ketel te hebben geinstalleerd en de betreffende onderdelen dus niet meer nodig te hebben.
Het lijkt me wel wat!
Zit in soortgelijke positive met gedateerde maar nog prima werkende Nefit Ecomline
Dus, mocht je de spullen nog in bezit hebben, laat ff weten
mvg
Pike43

• dennisk.
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 00:13
Naar aanleiding van dit topic ook zelf aan het aansluiten gegaan en inmiddels ziet het er zo uit: CV (Nefit Ecomline Excellent) -> Nefit Easy Connect adapter -> Nefit Opentherm converter -> Nest Heatlink.

Ik zit echter met het probleem dat ik op mijn Nest V3 geen warmtebron kan selecteren. Deze staat nu wonderbaarlijk genoeg vast op warmtebron elektrisch en type geforceerde lucht..
Laat dit nou net niet het geval zijn.. Ik heb radiatoren!

Wellicht dat dit lag aan wat draden, maar het veranderen van de aangesloten draden heeft ook geen nut.
Iemand anders enig idee hoe dit is op te lossen?

Edit: ik heb even gemist dat ik dit ook aanpassen onder pro-configuratie.

Het staat inmiddels goed 😂

dennisk. wijzigde deze reactie 08-02-2018 12:36 (8%)

Reviewtjes.. PSN: Vraag maar (Overwatch) Blizzard: DVX#2743

• DutchKel
Fijn dat je het zelf al hebt opgelost ☺

• FearlessProf
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 20-02-2018
Inmiddels via dezelfde 'Daniel' methode mijn Nefit Ecomline Excellent via twee converters aangesloten op een Evohome (Wifi). Werkt nu sinds een paar dagen, en zonder problemen. Is ook OT, dus misschien niet verwonderlijk dat het werkt, maar de dubbele conversie zoekt wel de grenzen op dus het leek me zinvol voor Evohome-overwegers (door de prijs niet zo geschikt voor een 'experiment') dit toch apart te melden.

CV (Nefit Ecomline Excellent) -> Nefit Easy Connect adapter -> Nefit Opentherm converter -> Evohome Wifi module -> Evohome

• Keizertje1
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 03-04-2018
Klopt het dat ik bij het aansluiten van de verschillende adapters en de thermostaat geen rekening hoef te houden met de polariteit ?
quote:
FearlessProf schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:41:
Inmiddels via dezelfde 'Daniel' methode mijn Nefit Ecomline Excellent via twee converters aangesloten op een Evohome (Wifi). Werkt nu sinds een paar dagen, en zonder problemen. Is ook OT, dus misschien niet verwonderlijk dat het werkt, maar de dubbele conversie zoekt wel de grenzen op dus het leek me zinvol voor Evohome-overwegers (door de prijs niet zo geschikt voor een 'experiment') dit toch apart te melden.

CV (Nefit Ecomline Excellent) -> Nefit Easy Connect adapter -> Nefit Opentherm converter -> Evohome Wifi module -> Evohome
Ik probeer het volgende te bereiken met de Nefit Ecomline HR Classic:
CV (Nefit Ecomline HR Classic) -> Nefit Easy Connect adapter -> Nefit Opentherm converter -> Evohome Wifi module -> Evohome

• wmo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-03 11:21
Vraagje, gebruiken jullie de Nefit Easy Connect of de Easy Control adapter ?

Ik heb thuis nog een Nefit Ecomline Excellent HR30 welke op zich prima is (binnenwerk is nog helemaal als nieuw) en wil deze gebruiken met Evohome.

wmo

• JGRE
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 23-11-2018
Kun je in plaats van de Nefit Easy Connector Adapter (7746901787) ook de Nefit Easy Control adapter 7736701346 gebruiken. het lijkt alsof dit de opvolger van de 7746901787 is.

Groet,
Hans

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18-04 12:59
@danieluitdokkum en @DutchKel: Hoe efficient is het systeem nu nog via Open Therm?
Ik sta namelijk voor dezelfde vragen waar jullie ooit aan zijn begonnen en ik zie het volgende:
Probleem: 'oude' ketel die kan moduleren (proprietary protocol) of aan/uit (niet efficient)
met de volgende mogelijke oplossingen (en prijskaartjes):
1. aan/uit blijven aansturen via mijn thermostaat (opentherm geschikt & aan/uit) (Kost niks extra, maar is niet efficient naar mijn idee)
2. Via converter en control adapter over stappen naar Opentherm / Modulerend via bestaande thermostaat: (Kosten ca 80-100 euro voor de twee modules, daarna efficienter stookgedrag (modulerend?))
3. Nieuwe ketel (ca 1500-2000 euro incl installatie; efficient stookgedrag (nieuwe hoger rendement ketel) via opentherm

Hebben jullie het idee dat jullie huidige oplossing (via opentherm) echt op jaarbasis een (flinke) gas besparing oplevert?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• DutchKel
Als het kan ga voor optie 3, de ketel is intussen dusdanig verouderd dat die wellicht beter vervangen kan worden. Vooral omdat het dadelijk steeds moeilijker wordt om een ketel te kopen ivm allerlei regeltjes.

Het zal niet veel efficiënter zijn echter wel behaagelijker omdat de temperatuur minder schommelt. Als het in huis op temperatuur is dan gaat ie op een laag pitje stoken waardoor de temperatuur redelijk gelijk blijft.

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18-04 12:59
@DutchKel Gebruik jij hem zelf icm radiatoren of vloerverwarming? ik heb zelf vloerverwarming waardoor lagere temperatuur en constant erg veel voordelen biedt.
Ik denk ook dat optie 3 de 'beste' optie is, echter vraag ik me af of het economisch ook zo is. Daarnaast bieden optie 1 en 2 mij de kans om (hopelijk) nog een jaar of wat af te wachten wat het beleid van de overheid gaat zijn mbt gas & stoken in (bestaande) woningen

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• DutchKel
Ik gebruik hem met radiatoren. Voor vloerverwarming dien ik nog veel aan te passen in huis.

Wat de overheid het komende jaar allemaal verzint is nog koffiedik kijken.

Veel succes met de beslissing maken :-).

• danieluitdokkum
soepah schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:51:
@danieluitdokkum en @DutchKel: Hoe efficient is het systeem nu nog via Open Therm?
Ik sta namelijk voor dezelfde vragen waar jullie ooit aan zijn begonnen en ik zie het volgende:
Probleem: 'oude' ketel die kan moduleren (proprietary protocol) of aan/uit (niet efficient)
met de volgende mogelijke oplossingen (en prijskaartjes):
1. aan/uit blijven aansturen via mijn thermostaat (opentherm geschikt & aan/uit) (Kost niks extra, maar is niet efficient naar mijn idee)
2. Via converter en control adapter over stappen naar Opentherm / Modulerend via bestaande thermostaat: (Kosten ca 80-100 euro voor de twee modules, daarna efficienter stookgedrag (modulerend?))
3. Nieuwe ketel (ca 1500-2000 euro incl installatie; efficient stookgedrag (nieuwe hoger rendement ketel) via opentherm

Hebben jullie het idee dat jullie huidige oplossing (via opentherm) echt op jaarbasis een (flinke) gas besparing oplevert?
Het hangt er natuurlijk erg vanaf wat je wilt. Zelf wil ik binnenkort helemaal van het gas af. Het doel was destijds om 2 a 3 jaar met de huidige ketel door te stoken. Omdat ons huidige gasverbruik circa 2500 m3/jaar is, schatte ik in dat ik optie 2 ongeveer wel terug zou verdienen in deze periode. Daarbuiten leek het mij een leuk projectje. Omdat dit een voor ons nieuw huis is, heb ik geen verbruik gegevens van voor deze periode en kan ik dus niet aangeven wat mij dit echt opgeleverd heeft (of gekost).

Kort na installatie van de converters ben ik echter begonnen met experimenteren om de CV water temperatuur op de ketel te begrenzen. Dit kon lager dan ik verwachtte zonder comfort te verliezen (circa 40 graden).

Als ik een advies zou moeten geven, zou ik of voor optie 1 gaan (ik begrijp dat je vloerverwarming hebt) en de CV water temperatuur zoveel mogelijk begrenzen. Hierbij hoef je niets te investeren en laat je de ketel moduleren op basis van de door jou ingestelde watertemperatuur. Ik denk dat dit qua verbruik heel dicht bij optie 2 zal liggen. Optie 3 zou ik alleen doen als je ketel onbetrouwbaar wordt en je niet kunt of wilt overstappen op een warmtepomp.

• DutchKel
danieluitdokkum schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:03:
[...]

Het hangt er natuurlijk erg vanaf wat je wilt. Zelf wil ik binnenkort helemaal van het gas af. Het doel was destijds om 2 a 3 jaar met de huidige ketel door te stoken. Omdat ons huidige gasverbruik circa 2500 m3/jaar is, schatte ik in dat ik optie 2 ongeveer wel terug zou verdienen in deze periode. Daarbuiten leek het mij een leuk projectje. Omdat dit een voor ons nieuw huis is, heb ik geen verbruik gegevens van voor deze periode en kan ik dus niet aangeven wat mij dit echt opgeleverd heeft (of gekost).

Kort na installatie van de converters ben ik echter begonnen met experimenteren om de CV water temperatuur op de ketel te begrenzen. Dit kon lager dan ik verwachtte zonder comfort te verliezen (circa 40 graden).

Als ik een advies zou moeten geven, zou ik of voor optie 1 gaan (ik begrijp dat je vloerverwarming hebt) en de CV water temperatuur zoveel mogelijk begrenzen. Hierbij hoef je niets te investeren en laat je de ketel moduleren op basis van de door jou ingestelde watertemperatuur. Ik denk dat dit qua verbruik heel dicht bij optie 2 zal liggen. Optie 3 zou ik alleen doen als je ketel onbetrouwbaar wordt en je niet kunt of wilt overstappen op een warmtepomp.
Het is niet aan te raden om de temperatuur op 40 graden te zetten, tenzij je die van het tapwater anders kunt instellen tov de verwarming. Als het tapwater 40 graden is dan krijg je al snel het legionella bacterie erin waardoor je ernstig ziek kunt worden. Minimaal werd dacht ik 55 graden aangeraden (maar dit kun je beter even opzoeken op internet).

• danieluitdokkum
DutchKel schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:24:
[...]

Het is niet aan te raden om de temperatuur op 40 graden te zetten, tenzij je die van het tapwater anders kunt instellen tov de verwarming. Als het tapwater 40 graden is dan krijg je al snel het legionella bacterie erin waardoor je ernstig ziek kunt worden. Minimaal werd dacht ik 55 graden aangeraden (maar dit kun je beter even opzoeken op internet).
Correct. Tapwater temperatuur stel je op deze ketels apart in. (Volgens mij geldt dat voor alle ketels.)

• AlfistiYannick
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 14-12-2018
Even inhaken op dit topic.
Na het ophouden van onze oude vertrouwde Nefit Turbo 21 is er onlangs een Nefit Trendline HRC30 geinstalleerd.
Om het systeem zo optimaal mogelijk te bedienen heb ik bewust gekozen om de Nest V3 thermostaat zelf te installeren. Aangezien de nieuwe combiketel het OpenTherm protocol ondersteunt middels een converter.

Nu het allemaal aangesloten is: CV (Nefit Trendline HRC30 > Nefit OpenTherm Converter > Nest Heatlink > Nest) ging ik er van uit dat het zou werken. Echter treed gelijk de foutmelding H73 op de Nest. Dit komt er op neer dat er een draadloze verbinding is maar geen OpenTherm herkent wordt.. Wat nu ?

• Vern
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-04 10:44

Vern

technoob

AlfistiYannick schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:44:
Even inhaken op dit topic.
Na het ophouden van onze oude vertrouwde Nefit Turbo 21 is er onlangs een Nefit Trendline HRC30 geinstalleerd.
Om het systeem zo optimaal mogelijk te bedienen heb ik bewust gekozen om de Nest V3 thermostaat zelf te installeren. Aangezien de nieuwe combiketel het OpenTherm protocol ondersteunt middels een converter.

Nu het allemaal aangesloten is: CV (Nefit Trendline HRC30 > Nefit OpenTherm Converter > Nest Heatlink > Nest) ging ik er van uit dat het zou werken. Echter treed gelijk de foutmelding H73 op de Nest. Dit komt er op neer dat er een draadloze verbinding is maar geen OpenTherm herkent wordt.. Wat nu ?
Heb je een oplossing gevonden? Ik probeer op dezelfde manier mijn Nest aan te sluiten op een Nefit SmartLine HR maar krijg ook direct een H73 foutmelding. Met de Eneco Toon lukte dit wel prima dus ik was er vanuit gegaan dat de Nest ook OpenTherm zou werken 😕.

- of je stopt de stekker er in -

• Hylbert
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15-01 14:58
JGRE schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:34:
Kun je in plaats van de Nefit Easy Connector Adapter (7746901787) ook de Nefit Easy Control adapter 7736701346 gebruiken. het lijkt alsof dit de opvolger van de 7746901787 is.

Groet,
Hans
Ten eerste dank voor alle info hier!

antw. op bovenstaande vraag: Ja, denk het wel :) . Ik heb mijn Honeywell Evohome Wifi met 8 HR92WE knoppen en een Open Therm module op die manier aangesloten op mijn Nefit Ecomline HR30 uit 2001 en het werkt. De EasyControl Adapter vertaalt iRT (Intelligent Room Thermostat) naar EMS (Energy Management Systeem). Het EMS zet ik dan ook weer om naar Open therm met de OT convertor.

Het aansluiten is echt een fluitje van een cent. Ik had hier geen ervaring mee.

1: stekker uit de ketel trekken
2: Kap eraf
3: Kroonsteentje in de ketel los, oude thermostaat kabel er uit.
4: Nieuw kabeltje er in. Maakt niks uit welke pool je waar in steekt.
5: Dan het kabeltje in de ketel kant van de EasyControl Adapter steken en vastschroeven.
6: Dat oranje stekkertje van de OT Adapter kan je er afhalen door twee schroefjes los te draaien, netzo als een kroonsteentje. Dat kabeltje steek je in de thermostaatkant van de EasyControl adapter en schroef je vast.
7: Kabel van je thermostaat of ander opentherm aangestuurd apparaat steek je in de OT converter.
8: Voedingsstekker van de CV er weer in (Even de kap van de CV er natuurlijk weer op :) )
9: Wachten op het groene lampje en het werkt!

Ik heb de adapters via bol.com besteld.
Ik had een EasyConnect adapter besteld n.a.v. alle berichten hier op Tweakers, maar ontving een EasyControl adapter van Bosch omdat de connect niet meer gemaakt wordt. Ik heb daarom de Easy Control adapter aangesloten. Bosch is overigens het zelfde als Nefit.

Mijn opstelling is nu: Nefit Ecomline HR30 iRT==> Bosch EasyControl Adapter 7 736 701 598 EMS ==> Open Therm Converter 7 746 901 847 OT ==> Honeywell R8810A1018 Opentherm module en een Honywell Evohome Wifi.

Voor de Evohome gebruikers:
Ik heb het vermogen van de ketel teruggedraaid en de water temp van de CV op 70 graden gezet ipv 90.
Scheelt gasverbruik, maar het was vooral nodig op het moment dat je 1 zone verwarmt met een kleine radiator en de rest van de radiatoren staan dicht. Dan springt de ketel in code 4 (te warm) omdat deze zijn warmte niet kwijt kan en/of de ketel gaat pendelen (ketel gaat steeds korte poses aan en uit omdat het CV water snel warm wordt)

Succes allen en bedankt voor de info hier. scheelde mij toch het aanschaffen van een andere CV ketel!

Hylbert wijzigde deze reactie 15-01-2019 14:58 (21%)

• DesDuke
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-04 09:04
Fine topic dit!

Ook ik wil kijken of ik OpenTherm i.c.m. mijn Tado systeem kan regelen op mijn Trendline CV ketel..

Toch wat verwarring, heb ik nu wel of niet de easycontrol adapter nodig? Naar mijn idee zou mijn Ketel al standaard een EMS signaal versturen, maar moet deze enkel omgevormd worden naar een OT protocol?

M.a.w. is een easy connect adapter enkel nodig indien de ketel zelf enkel aan/uit ondersteunt?

• DutchKel
Mijn ketel heeft ook een EMS systeem en had ze beide nodig. Hoe het exact zit weet ik niet. Misschien dat iemand anders daar een zinnig antwoord op kan geven.

• saigon66
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08-03 14:16
Vern schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:16:
[...]

Heb je een oplossing gevonden? Ik probeer op dezelfde manier mijn Nest aan te sluiten op een Nefit SmartLine HR maar krijg ook direct een H73 foutmelding. Met de Eneco Toon lukte dit wel prima dus ik was er vanuit gegaan dat de Nest ook OpenTherm zou werken 😕.
Hoi, ik heb ook Nefit Smartline van 2006 En nu heb ik net een Nest v3 Thermostaat gekocht. Als ik dit goed lees dan kan ik net zo goed mijn Nest Thermostaat weg gooien?

• rafe |IA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11-04 13:52
Hoi allemaal! ik heb ook de easy control->OT converter>ecohome gemaakt op mijn oude Nefit Economy HR en ik heb allemaal groene lampjes.. maar: de ketel reageert nergens op, staat gewoon op 0 en in de evohome in de systeemstatus staat de warmtevraag op 0%.

Ik heb de easy control op pin 3-4 van de ketel geprikt, dus de modulerende pins ipv pin 1-2 welke aan-uit is. Iemand een idee hoe te fixen?

p.s. ik heb al ketel gereset, opentherm module opnieuw aangemeld, hielp niet.

dank!
Jeroen
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True