Toon posts:

Geluid van tv naar NAD receiver met boxen werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jw de tuinman
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-02-2020
Ik heb een sony 65xe9005 met daaraan een NAD l53 receiver met speakers voor een beetje geluid. Tot laatst deed alles het prima, maar nu krijg ik geen geluid meer uit mijn speakers.

Wat heb ik geprobeerd?

De onlangs aangesloten Nintendo Switch ontkoppeld, een nieuwe optische kabel geinstalleerd, die heeft signaal vanuit de tv, en een vracht instellingen geprobeerd via de tv. Kabels naar de boxen getest, radiogeluid is aanwezig vanuit de receiver.

De hele set is wel een keer een half uurtje zonder stroom geweest door werkzaamheden in de meterkast.

Wat is mijn vraag?

Weet iemand iets wat ik nog zou kunnen proberen?

Alle reacties

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:05
Je kan nog proberen om een rood witte rca kabel van je tv naar je receiver te laten lopen.

Als er dan nog geen geluid uit komt, zou ik deze receiver laten onderzoeken door een reparateur, want een versterker van deze prijsklasse is het zeker waard om gemaakt te worden.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij mijn Denon heb ik dit ook af en toe. Soms helpt het om gewoon de stekker even uit de versterker te halen en na een halve minuut ofzo er weer in.
Als dit niet helpt, of na het aansluiten van nieuwe apparaten dan loop ik na het stroom uit/aan cirkeltje nog een keer de setup wizard van mijn versterker door. Om de een of andere reden pakt hij dat beter dan wanneer ik alleen de bron die toegevoegd is aanpas.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

jw de tuinman schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:27:
...een nieuwe optische kabel geïnstalleerd,
Vanuit de televisie, moet in de optische port een rood lichtje branden. Dat rode licht moet ook aan het uit einde van de optische kabel te zien zijn.
die heeft signaal vanuit de tv, en een vracht instellingen geprobeerd via de tv. Kabels naar de boxen getest, radiogeluid is aanwezig vanuit de receiver.

De hele set is wel een keer een half uurtje zonder stroom geweest door werkzaamheden in de meterkast.

Wat is mijn vraag?

Weet iemand iets wat ik nog zou kunnen proberen?
Je kan eventueel met perslucht (voorzichtig!), de port proberen schoon te blazen om opgehoopt stof te verwijderen. Voordat je hieraan begint moet je de televisie van het lichtnet afkoppelen, terwijl de televisie aanstaat. Hiermee ontlaad je de condensatoren. Onderneem vervolgens dezelfde stappen voor de receiver/dvdspeler.

Aangekoekte nicotine, chocolade pasta, mayonaise of spaghetti saus, kan eventueel verwijderend worden met Isopropanol spray (IPA)

Mocht je de IPA niet in huis hebbben, bestel dan ook een busje K60 Contactspray mee om de luidsprekeraansluiting aan de binnen- en buiten-zijde te reinigen van de oxidatie en behandel die dan na met de IPA.
aljooge schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:44:
...Als er dan nog geen geluid uit komt, zou ik deze receiver laten onderzoeken door een reparateur, want een versterker van deze prijsklasse is het zeker waard om gemaakt te worden.
Als er dan nog geen geluid uit komt, moet dat ding de kliko in. Tenzij je de reparatie , zelf kan uitvoeren. Een vintage collecters item, zal het ook niet worden. Die bestaan veelal, uit losse (AV) componenten.
gwystyl schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:51:
Bij mijn Denon heb ik dit ook af en toe. Soms helpt het om gewoon de stekker even uit de versterker te halen en na een halve minuut ofzo er weer in...
Lapmiddelen blijven natuurlijk niet eindeloos werken, theoretisch zou je condensatoren ook op kunnen warmen met een Flame Thrower. Dan moet je natuurlijk, wel een klein beetje uitkijken voor de andere elektronica componenten. Het vervangen van de defecte condenstoren, is misschien ook een idee.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• aljooge
Lip schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Als er dan nog geen geluid uit komt, moet dat ding de kliko in. Tenzij je de reparatie , zelf kan uitvoeren. Een vintage collecters item, zal het ook niet worden. Die bestaan veelal, uit losse (AV) componenten.
De receiver is nieuw 800 euro waard. Als je die gewoon kan laten repareren voor 100 euro dan hoef je geen nieuwe te kopen.

• jw de tuinman
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-02-2020
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga er morgen even rustig naar kijken. Wordt vervolgd!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

aljooge schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:55:
[...]
De receiver is nieuw 800 euro waard. Als je die gewoon kan laten repareren voor 100 euro dan hoef je geen nieuwe te kopen.
Dat is de nieuwprijs in 2005. Dat is 15 jaar geleden, afschrijving moet je ook rekening mee houden. Persoonlijk zou ik voor mezelf geen geld meer stoppen in reparatie van dergelijke oude apparatuur. Dan liever iets meer uitgegeven voor een nieuwer model. Al zal dat voor iedereen anders zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Als er uit de Toslink (optische) kabel vanuit de TV rood licht zichtbaar is dan is dat deel goed.
Ik heb wel eens een Toslink module vervangen omdat die kapot was gegaan, dus dat zou kunnen.

Je kan kijken of met RCA wel werkt (de rood witte stekkers)

Je kan ook voor € 17 een Toslink naar coaxiaal (SPDIF) converter halen en die ertussen zetten, als het goed is zit er op je receiver een coaxiale digitale (SPDIF) ingang naast de Toslink ingang.

Als het dan werkt dan heb je een goedkope oplossing.

Zoiets:

[Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 25-01-2020 15:29]

• aljooge
FeaR schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:48:
[...]

Dat is de nieuwprijs in 2005. Dat is 15 jaar geleden, afschrijving moet je ook rekening mee houden. Persoonlijk zou ik voor mezelf geen geld meer stoppen in reparatie van dergelijke oude apparatuur. Dan liever iets meer uitgegeven voor een nieuwer model. Al zal dat voor iedereen anders zijn.
Ik ben wel fan van oude apparatuur laten repareren, net als een 15 jarige auto, die laat je ook maken. Maar alles valt en staat wel een beetje met de prijs van je apparatuur. Zo ga je een Suzuki Alto eerder naar de recycling brengen dan een dure Volvo. Om die prijs/kwaliteit reden gooi je wel een Onkyo weg, en een McIntosh laat je tot het bittere einde oplappen

Maar het valt en staat ook wel een beetje met de technische mogelijkheden van wat je wil natuurlijk

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:43

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Lip schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:46:
[...]

[...]

De kliko is niet de juiste bestemming. Beste is gewoon defect op MP.nl plaatsen of weggeven.
Het is bruikbaar voor onderdelen.

Het zou kunnen dat ergens een onderdeel defect is, waardoor er geen stroom mer doorheen komt.
Een voorbeeld is een defecte relais of een vieze contacten van een relais.

[Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 25-01-2020 23:28]

Trein?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee