Afvoer krijgt het water niet weg - ketel & wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 18:40

Wish

ingwell

Topicstarter
Vandaag werd mijn ketel onderhouden. Deze staat op zolder, is ongeveer 4 jaar geleden volledig nieuw (inclusief het leidingwerk) geïnstalleerd. In hetzelfde hok staat ook de wasmachine die uiteindelijk is aangesloten op dezelfde afvoer.

Nou viel het me bij het verplaatsen van de wasmachine al op dat de vloer van het washok vochtig is. Dit is iets nieuws sinds de laatste keer van het verplaatsen (half jaar terug). De onderhoudsmonteur geeft aan dat het niet aan de ketel ligt, daar kon hij geen lekkages vinden.

Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat de wasmachine zoveel water wegpompt, dat de afvoer het niet snel genoeg kan verwerken. Daarbij is het aannemelijk dat de afvoer overloopt op het laagste punt waar de inlaten (kraantje met rode knop en rode flexibele buis) voor de ketel zitten.

Op de foto's zie je rechts de afvoer van de wasmachine, die dan vervolgens links samenkomt onder de ketel bij de afvoeren die daar nodig zijn. Je ziet daar ook dat in de onderste bocht de grootste vochtplek zit. Die bocht heeft afdichting, maar die zit strak tegen de vloer gedrukt: die open maken lijkt onmogelijk, ik krijg er niks tussen gefrommeld, zo strak is het gemonteerd.

Wat is wijsheid in deze, wat kan ik doen? Het is daaronder best krapjes gemonteerd allemaal.
afvoer ketelhok1

afvoer ketelhok2

No drama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:14
Klinkt aannemelijk. Misschien helpt een terugslagklep op de lagere afvoer? Die houdt het water tegen wat de ‘verkeerde’ kant op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Heb je wellicht mogelijkheid om het siphon onder de wasmachine open te maken en die te controleren op opgehoopte zeepresten etc.? Dan heb je die uitgesloten van afvoerverstopping.
Eventueel met een ontstoppingsveer kijken of er proppen in de leiding zit? Een standaard 40mm leiding, zoals bij jou ook zo te zien, moet heel veel water, oog voldoende voor een wasmachine, kunnen afvoeren in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:59
Probeer het eens door een gieter water door de wasmachine afvoer te gieten.

Op de foto is niet geheel duidelijk waar het water daadwerkelijk heen moet. Zit dat naast de twee rode buizen in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
koentjuh schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:32:
Klinkt aannemelijk. Misschien helpt een terugslagklep op de lagere afvoer? Die houdt het water tegen wat de ‘verkeerde’ kant op gaat.
Ik ga eens kijken wat een terugslagklep kan doen... mijn angst is alleen dat als ik voorkom dat het water uit de lagere afvoer omhoog kom, dat het dan alsnog omhoog komt waar nu de afvoer van de wasmachine (dus de hoge buis rechts) omhoog komt.
Netsrek schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:42:
Heb je wellicht mogelijkheid om het siphon onder de wasmachine open te maken en die te controleren op opgehoopte zeepresten etc.? Dan heb je die uitgesloten van afvoerverstopping.
Eventueel met een ontstoppingsveer kijken of er proppen in de leiding zit? Een standaard 40mm leiding, zoals bij jou ook zo te zien, moet heel veel water, oog voldoende voor een wasmachine, kunnen afvoeren in mijn ogen.
Ja, dat kan ik allemaal doen: die siphon openen en ik heb ook nog een trekveer om gezellig te rossen.
jeroen3 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:42:
Probeer het eens door een gieter water door de wasmachine afvoer te gieten.

Op de foto is niet geheel duidelijk waar het water daadwerkelijk heen moet. Zit dat naast de twee rode buizen in de grond?
Even uit mijn hoofd verdwijnt hij net achter de onderste siphon de vloer in, dus ja, net rechts van die twee rode buizen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ja, klinkt als een (halve) verstopping, als je die opgelost krijgt is er waarschijnlijk niks aan de hand. 4 cm moet echt genoeg zijn voor een wasmachine, helemaal als die vervolgens verticaal omlaag gaat.

Kun je er een veer in krijgen om daar eens flink in rond te roeren?

In het ergste geval als de bocht te krap is zaag je desnoods net een paar cm onder de sifon af, daarna mofje ertussen en weer lijmen is met dit spul niet echt spannend of duur (paar €). Wel recht zagen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 07:54
Ik neem aan dat de afvoerslang van de wasmachine in de hoge buis zit, rechts op de 1e foto?
Zorg er dan voor dat de slang niet te diep in de buis zit, maar maximaal tot 1/3e. Dan is er tijd om de waterstroom in de afvoer op gang te brengen voordat de lange buis vol is.
Als je de slang te diep erin stopt, kan het eerste water niet snel genoeg door de bocht stromen en kiest het de weg terug naar boven.
Wellicht helpt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:30
Join the club.

Zeker de tip van schumacher hierboven proberen. Anders:

In de situatie van topicstarter zou ik het niet direct verwachten omdat de buis blijkbaar direct door de vloer naar beneden gaat, maar blijkbaar is er geen soepele waterflow naar beneden. Dat kan om allerlei redenen. (In mijn geval zit er verderop een 90gr bocht naar een 30mm buis door de vloer wat de flow verstoort.)

Hoewel de kans hier niet groot lijkt is een van de dingen die topicstarter kan proberen ontstoppen: bus HG erdoor, veer, etc. Bij dat laatste kun je overwegen om de verticale buis toegankelijk te maken door de aansluitingen te wijzen waarbij een extra opening naar boven wordt gemaakt die je vervolgens afsluit met een schuifmof (geen lijmmof) voor latere toegang.

Waarschijnlijker is dat de aansluitingen voor de CV wel erg laag zitten hier. Als het ook maar enigszins niet doorstroomt dan zal het er door de wet van de communicerende vaten eruit komen. Dit wordt nog versterkt doordat het waarschijnlijk voornamelijk zeep(bellen) zijn die eruit komen met een hoop lucht. Daarom is het ook wel iets vochtig, maar is niet de hele vloer ondergelopen (been there). Omdat het relatief weinig is loopt het ook langs de buis en onderkant sifon en drupt het daar voornamelijk op de grond.

Ik heb hier voor mijn situatie al vaak naar gekeken, maar heb vooralsnog het anders opgelost: in eerste instantie onder de sifon iets gemaakt om aan te klikken wat het water/zeep opvangt. Omdat dat niet in alle gevallen voldoende was heb ik bij de Ikea voor een paar euro laatst een plastic bestekbak gekocht en die eronder geplaatst. Daar kan heel veel water in, maar in de praktijk verdampt het:
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/stoedja-utensil-tray__0107317_PE256933_S5.JPG
Dat krijg je met wat geweld er ook hier waarschijnlijk nog wel onder. Technische ruimte, praktisch probleem, praktische oplossing.

Ik ben nog geen goedkope terugslagklep tegengekomen voor dit probleem. Met name dan ook een terugslagklep met beperkte verticale hoogte.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
eest doorveren en dan kijken of het goed gaat.

zoniet de cv aanlaten passen. de overstort kan net wat hoger gemonteerd worden
dan kan de syfon net wat hoger, ook zit je syfon verkeerdt om gemoneerdt.
er hoeft dus weining te gebeuren voor deze overloopt.
het kan allemaal net anders waardoor het allmaal net even wat beter uit komt.

maar als je nu de syfon omdraait, het maakt mischien iets uit maar ik geef geen garantie.
aan de ene kant helpt het het duurt langer voordat deze overstroomt.
maar je verlaagt weer de sifon waardoor deze dus eerder waterkrijgt en dus weer kan overstromen.
oftewel links of rechtsom het blijft gewoon vervelendt

[ Voor 31% gewijzigd door miciel op 25-01-2020 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
berg en mohammed: als niks lukt kun je ook nog proberen dmv een klem op de wasmachine afvoerslang de flow wat te beperken, uiteraard niet teveel ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordleuter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-03 10:10
Isnje riool ontluchting in oorde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:02
Bochten van 90 graden is ook vragen om problemen dat werd hier verteld toen de keuken geplaatst werd, men heeft er direct 45 graden bochten van gemaakt zodat het water veel beter weg kan stromen.

en je sifoon van de wasmachine zit hoger maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn.
Probeer in het traject (net na je cv aftakking meer 45 graden bochten te zetten.

Dus 2x 45 ipv 1x 90 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2020 09:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-04 20:56

TheBorg

Resistance is futile.

Sluit me aan bij @mr_evil08. Alle 90 graden bochten er uit en als je toch 90 graden wil twee keer 45 gebruiken.

Stroming in de riolering moet op gang komen. Ik denk dat vooral bij het beginnen met pompen van de wasmachine het water uit de sifon van de CV kan komen.

De daadwerkelijke afvoer naar beneden kunnen we niet zien. Is daar nog een foto van te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Hmmmm... Ik gok dat ik de oorzaak heb?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9OJYvidmezTjlFhmMt7PNUev/thumb.jpg

Dit is de condensafvoer van de ketel. Het vocht loopt dan net tegen de rand van de buis aan en vloeit er langs de buitenkant van de afvoer naar beneden. Waardoor het ook logisch is dat de onderkant van de sifon nat is

[ Voor 28% gewijzigd door Wish op 25-01-2020 12:18 . Reden: spelvauten ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wish schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:42:
[Afbeelding]

Dit is de condensafvoer van de ketel
Technisch gezien had de monteur dus gelijk dat het niet aan de ketel zelf lag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:07

Theo

moederbord

Op de CVketel siflon is ook veel water en roest aanslag te vinden. Ofwel; het water komt niet uit het riool of je wasmachine maar komt van bovenaf.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Wish Het gehele deel naar CV is niet nodig, en in jouw situatie ongunstig geplaatst. Er komt amper water uit het condens pijpje, en kan gewoon zonder sifon in afvoer. ook is het niet nodig om afvoer te hebben bij overdrukventiel. degene die die heeft gefabriceerd is erg onzeker en heeft er een rommeltje van gemaakt. Ook is het op je getoonde foto's niet duidelijk hoe de afvoer nu eigenlijk loopt. ziet er zo uit als een wirwar van afvoerbuizen en sifons.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:30
Wish schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:42:
[Afbeelding]

Dit is de condensafvoer van de ketel. Het vocht loopt dan net tegen de rand van de buis aan en vloeit er langs de buitenkant van de afvoer naar beneden. Waardoor het ook logisch is dat de onderkant van de sifon nat is
Dat lijkt er wel op :)

Vraag is wel waarom iemand dat materiaal zou gebruiken als condensslang. Lijkt me namelijk helemaal niet daarvoor gemaakt. En dan ook nog zo gaar op elkaar aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als ik beide foto's zo bekijk krijg ik de neiging om een stuk boven de vloer alles af te zagen en opnieuw te beginnen. En wat Hackus zegt, de hele wirwar onder de cv is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:11:
@Wish . ook is het niet nodig om afvoer te hebben bij overdrukventiel.
Is dat omdat het (bijna) nooit voorkomt dat het overdrukventiel water zal doorlaten of is het in de praktijk zo weinig water dat het geen overlast zal bezorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wolly schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:40:
[...]

Is dat omdat het (bijna) nooit voorkomt dat het overdrukventiel water zal doorlaten of is het in de praktijk zo weinig water dat het geen overlast zal bezorgen?
als het goed is lekt het niet, en zal er af en toe een druppel aan hangen. als je echte lekkage tegen wilt gaan, zul je een hele bak er onder moeten plaatsten, met afvoer. veel helpt al als je niet je systeem boven de 2.5bar vult koud. tussen de 1.3/1.5 is voldoende

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:20
@Wish Het gehele deel naar CV is niet nodig, en in jouw situatie ongunstig geplaatst. Er komt amper water uit het condens pijpje, en kan gewoon zonder sifon in afvoer. ook is het niet nodig om afvoer te hebben bij overdrukventiel. degene die die heeft gefabriceerd is erg onzeker en heeft er een rommeltje van gemaakt. Ook is het op je getoonde foto's niet duidelijk hoe de afvoer nu eigenlijk loopt. ziet er zo uit als een wirwar van afvoerbuizen en sifons.
Uhm? serieus? jij wil een open verbinding gaan maken direct naar je riool?
Als je de installatie-handleiding goed leest hoort een gastoestel ALTIJD met 2 sifons aangesloten te zijn op je hoofd riool.
1 op de ketel voor het afsluiten van de condensbak zodat er geen verbrande gassen je huis in komen.
En 1 eronder zodat je riool niet open verbonden is met je huis, waarbij je tussen de riool-sifon en de ketel-sifon een open verbinding laat.
Laat je de 2e sifon weg, dan creëer je een open verbinding naar het hoofd riool, met als gevolg dat vooral in de zomermaanden er volop rioolgassen bij je naar binnen komen of bij het aanwezig zijn van een mechanische ventilatie dus continue.
Dus niet echt heel erg goed voor je gezondheid.

En weinig water via de afvoer van de ketel? per m3 gas die je verstookt bij goed condenseren is ongeveer 1,2-1,4L aan water, dus op dagen als deze verstook je vlot 10m3 gas, wat neer komt op 12 tot 14 liter condenswater per dag.

De overstort aansluiten op de afvoer heeft niks met onzekerheid te maken, dat doen zoveel installateurs.

Ik ben het daarbij wel eens als cv-monteur, dat het allemaal wel HEEL erg krap gemaakt is.
En daarbij ook nog een T-stukken onder 90 graden gebruikt, dat is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Helemaal eens met @Erik15678

@Hackus ; open riool is smerig, en dat is precies wat jij voorstelt...
Overdrukventiel niet op de afvoer is ook zo'n raar verzinsel. Waar wil je dat dan laten? Gewoon op de vloer laten druppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Het roept nog wat emoties en reacties op merk ik. Bij mij ook hoor... Nu ik zie wat er gebruikt is voor de afvoer lijkt me dat niet het beste werk. Understatement.

Nu een stuk wasmachine afvoer slang gebruikt. Dat is er tenminste voor gemaakt om water af te voeren 😊. Overigens sloeg tijdens het vervangen de ketel aan een duwt hij toch aardig wat water naar buiten zag ik.

Morgen controleer ik nog een keer en doe dan een wasje aan.

Ik heb ook wat ontstopper in de afvoer van de wasmachine gedaan en tegelijkertijd de slanghouder die ik bij het setje had gekocht om de slang gegooid. Dus die gaat nu niet meteen diep de afvoer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SqQ8pTOjW9IvDwaupPya3uUt/thumb.jpg

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:57:
Helemaal eens met @Erik15678

@Hackus ; open riool is smerig, en dat is precies wat jij voorstelt...
Overdrukventiel niet op de afvoer is ook zo'n raar verzinsel. Waar wil je dat dan laten? Gewoon op de vloer laten druppelen?
Een overstortventiel is in feite vooral een stok achter de deur. Neemt de druk van een cv-ketel te sterk toe, dan wordt deze normaal gesproken opgevangen door het expansievat.Gewoon met je vingers afblijven, dan lekt er ook niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 25-01-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hackus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:05:
[...]

Een overstortventiel is in feite vooral een stok achter de deur. Neemt de druk van een cv-ketel te sterk toe, dan wordt deze normaal gesproken opgevangen door het expansievat.Gewoon met je vingers afblijven, dan lekt er ook niets.
Ah ja, net zoals sprinklers er ook alleen maar zijn voor iets wat er normaal niet is. 8)7

Op dezelfde Y-tak zit trouwens niet alleen dat overdrukventiel maar ook de inlaatcombinatie.

En dat open riool? Jakkes man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:46:
[...]

Ah ja, net zoals sprinklers er ook alleen maar zijn voor iets wat er normaal niet is. 8)7

Op dezelfde Y-tak zit trouwens niet alleen dat overdrukventiel maar ook de inlaatcombinatie.

En dat open riool? Jakkes man.
die afvoer kan zoals ik zeg op de afvoer van wasmachine. je moet geen dingen verdraaien die niet gezegd zijn met je open riool !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
en kan gewoon zonder sifon in afvoer
Hackus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:57:
[...]

die afvoer kan zoals ik zeg op de afvoer van wasmachine. je moet geen dingen verdraaien die niet gezegd zijn met je open riool !
Geen sifon = open riool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

er is al een sifon op de afvoer van wasmachine !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hackus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:13:
[...]

er is al een sifon op de afvoer van wasmachine !
Waarom schrijf je dan "zonder sifon" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:14:
[...]

Waarom schrijf je dan "zonder sifon" :?
omdat er nu aparte sifon is en wirwar van rommel. het kan dus op de bestaande afvoer van de wasmachine, waar al sifon geplaatst is.

context begrijpen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 25-01-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hackus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:16:
[...]

omdat er nu aparte sifon is en wirwar van rommel. het kan dus op de bestaande afvoer van de wasmachine, waar al sifon geplaatst is.
Dat is dus mét sifon. In mijn woordenboek zijn "met" en "zonder" elkaars tegenovergestelden.

Er kan zeker e.e.a gefatsoeneerd worden. Maar dat het zo dicht bij de vloer zit is natuurlijk allemaal niet ideaal. Ziet er een beetje uit alsof er achteraf een wasmachineopstelplek gemaakt is en de afvoer daar niet voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert251
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-02-2021
Hallo is dat dekseltje onder op het sifon niet gewoon los , ik zie een draadgang en bij de andere is dat niet zo. succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
robert251 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:11:
Hallo is dat dekseltje onder op het sifon niet gewoon los , ik zie een draadgang en bij de andere is dat niet zo. succes.
Een jaar na afloop is het wel opgelost hoor....

Wish in "Afvoer krijgt het water niet weg - ketel & wasmachine"

No drama

Pagina: 1