WiFi oplossing voor bovenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 21:53
Beste Tweakers,

In onze woning is het niet mogelijk geweest om netwerk kabels te trekken naar de boven verdieping, tot nu. Ik kan nu via de meterkast een kabel omhoog brengen omdat het plafond in de hal/overloop eruit is. Verder lukt helaas niet. Nu wil ik op deze manier een WiFi oplossing maken voor de gehele boven verdieping. De situatie is de overloop (3x3mtr) in het midden en de 4 kamers (elk ongeveer 4x4 mtr) er om heen. Dus het verste punt is maximaal ongeveer 6 mtr.

Mijn oplossing is om een kabel omhoog te brengen via de meterkast, waar ik een switch wil plaatsen. Dan wil ik een router/accespoint ophangen in de overloop, liefst in het midden van het plafond. Heb ik dan genoeg aan een accespoint, zoals de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRo, voor de gehele verdieping?

Ik heb glasvezel van kabel Noord, met een genexis titanium 48 modem beneden. Deze is voldoende voor de benedenverdieping maar voor boven dus niet.

Zijn er Tweakers die deze situatie bekend voorkomt? Ik ben redelijk bekend met pc's, maar met een netwerk goed aanleggen niet echt.

Alvast bedankt!

Fokke

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

lier

MikroTik nerd

Wat mij betreft zit de toegevoegde waarde in Unifi spullen als je meer dan een accesspoint (of USG of switch) gebruikt. Ik zou dus voor een enkel accesspoint iets anders kiezen (van bijvoorbeeld TP-Link of Mikrotik, Asus schijnt het ook leuk te doen maar daar heb ik geen ervaring mee).
Als je toch graag Unifi neemt (waarom deze?) dan zou je in plaats van de Pro (bijvoorbeeld) een Lite kunnen kiezen. Deze is een stuk goedkoper, maar het is vooral afhankelijk wat je ervan eist/wenst/verwacht (naast stabiliteit).
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
GoT heeft een hele fijne zoekfunctie, als je deze gebruikt komt je onder andere op het volgend topic uit:
[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
Bedankt voor je snelle reactie.

De genoemde ubiquiti was meer om aan te geven wat ik zoek en wat mooi is om aan het plafond te hangen. De TP-Link AC1750 lijkt mij meer dan voldoende voor de gehele bovenverdieping. Is de TP-Link TL-SG1005P dan de juiste switch ivm Poe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bramballa schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:45:
Bedankt voor je snelle reactie.

De genoemde ubiquiti was meer om aan te geven wat ik zoek en wat mooi is om aan het plafond te hangen. De TP-Link AC1750 lijkt mij meer dan voldoende voor de gehele bovenverdieping. Is de TP-Link TL-SG1005P dan de juiste switch ivm Poe?
Zou moeten werken, maar ik zou voor de TP-Link TL-SG108PE gaan, die drie extra poorten (zonder PoE) kunnen af en toe best gemakkelijk zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
bramballa schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:45:
De genoemde ubiquiti was meer om aan te geven wat ik zoek en wat mooi is om aan het plafond te hangen.
In dat geval zou ik voor een AP AC Lite gaan. De Pro versie biedt voor thuis weinig meerwaarde, scheelt nog aardig in de prijs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
Freee!! schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:05:
[...]

Zou moeten werken, maar ik zou voor de TP-Link TL-SG108PE gaan, die drie extra poorten (zonder PoE) kunnen af en toe best gemakkelijk zijn.
Ik krijg deze 5 poorten al lang niet vol. Heb er twee nodig, 1 naar de speelkamer en 1 naar boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
sypie schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:16:
[...]
In dat geval zou ik voor een AP AC Lite gaan. De Pro versie biedt voor thuis weinig meerwaarde, scheelt nog aardig in de prijs ook.
Ga denk ik voor de tp link. Bedankt voor het meedenken 👍
Pagina: 1