Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Luka
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-01 16:22
Intro
Omdat er anno 2020 snellere opslag beschikbaar is dan een SATA 600 SDD, besloot ik een Samsung 970 EVO NVMe Plus te kopen voor mijn systeem. En omdat ik deze week flink wat uitgezocht en ervaren heb, dacht ik laat ik dit delen zodat andere mensen wellicht minder hoeven te zoeken.

Het systeem:
- MSI Gaming 5 Z97
- 4790K @ 4.4 (Haswell)
- Dark rock pro 3
- 24 GB DDR3-1600
- 2X MSI 980ti SLI
- RM1000x PSU
- 2 SSD's 1 HDD

Wat ik in gedachte had
Het bovenstaande systeem uitbreiden met de in de intro genoemde NVMe om zo 3500/3200 MB/s read/write te behalen. Al snel na het bestellen van deze NVMe kwam ik er achter dat de MSI Z97 mobo op zijn M.2 connector maar 10 Gb/s bandbreedte had |:( . Dit zou dus neerkomen op: 10/8= 1250 MB/s, een flinke bottleneck. Een andere oplossing was dus gewenst.

Gelukkig heeft de 4790K 16 PCIe 3.0 lanes naar zijn PCI express sloten. Het lag dus erg voor de hand om een PCIe extension card (32 Gbit/s) in te prikken. Voor een x4 slot 3e generatie zou dat neerkomen op 3.94 GB/s, dat is genoeg voor de NVMe. Struikelblok was echter de SLI van de 980ti GPU's. Deze hadden ieder 8 lanes waardoor alle 16 PCIe in gebruik waren, lees: x8/x8/x0

Na wat zoekwerk kwam ik tot de conclusie dat bij een 1980x1080 resolutie ik slechts 2-5 fps zou inleveren als de 980ti op PCIe x4 zou draaien. Voorbeelden voor 4K gaming waren er niet, maar ik gokte het er op. BIOS config op x8/x4/x4 en met de extension card erin en het werkte! Windows 10 was razend snel, CrystalDiskMark gaf 3066 MB/s als resultaat, en beide kaarten waren nog steeds actief :*)

Maar nu
Na enkele momenten van euforie zag ik echter dat de SLI niet meer beschikbaar was in het configuratie scherm van NVidia. Wat blijkt nou, NVidia vereist niet alleen dezelfde GPU chip bij SLI maar ook dezelfde PCIe snelheid. Dus GPU 1 op x8 en GPU 2 op x4 was een no-go :|

Tot slot
Besloten dat de SLI GPU's belangrijker zijn dan de NVMe. De 970 Plus zit nu in de M.2 10 Gb/s bottleneck poort van de Z97 zelf, de snelheid is nu 850 MB/s isch, beter dan de 500 van de 'oude' SSD's maar toch.

Mogelijke oplossingen die ik nog in gedachte had waren:

- Beide GPU's in de onderste 2 x16 sloten die op x4 staan, en de extension NVMe card in de 1e x16 die op x8 ingesteld staat. Alleen de ruimte is dan nihil tussen beide GPU's. (en ik weet niet wat 4K doet met slechts x4 bandbreedte op beide kaarten)

Te dure oplossingen:
SLI eruit en vervangen voor 1 2080(ti)
Ryzen 7/9 mobo/cpu/ddr4 met meer lanes (en gelijk x570 chipset met pci-e 4.0)

Wellicht dat iemand in de toekomst met een soortgelijke wens en setup iets aan mijn ervaring heeft, tips en tricks zijn natuurlijk ook meer dan welkom ;)

NB: Ik bedoel natuurlijk Haswell in de titel niet Skylake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Wat mij bekend is van SLI is dat het alleen werkt met slots die op 8x of 16x draaien.

Deze eisen zijn hoger dan voor de concurrent Crossfire.
Die kan namelijk de 2e kaart ook via een chipset met 4x aansturen.
Di geeft echter veel latency en een stuk slechtere minimale framerate. Dit is ook juist het meest gehoorde probleem bij Crossfire-configs.

Daarom wordt gesteld dat SLI veel beter werkt, terwijl ook Crossfire prima kan werken, maar dan liggen de eisen wat hoger (ook 2e kaart via de cpu, dus duurdere moederborden)

Hier staat in de requirements dat de sloten minimaal 8x moeten zijn: https://www.build-gaming-computers.com/sli-requirements.html

Maar die eis kan ik niet vinden op de NVidia-site.

Het is dus de vraag of SLI niet werkt omdat het aantal lanes gelijk moeten zijn, wat ik betwijfel, want dan moet je dus op een X79 moederbord met een cpu die 28 lanes ondersteunt, beide sloten op 8x zetten in plaats van 16x+8x. Geen idee.

Ik denk dat het enige is dat je kunt doen is het zelf proberen.

Je bent ook duidelijk tegen de limieten van het platform aangelopen. Het aantal lanes is later opgeschroefd en er is in Z390 zelfs 4 lanes uit de cpu voor NVMe-ssd’s.

Die Samsung is de snelste, maar wel flink duurder dan net is minder snelle ssd’s (ook de niet plus).

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 24-01-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Martijn Luka Je bent op de hoogte dat het verschil in de praktijk met gamen amper merkbaar is ?
je game zal iets sneller opstarten. ook is de 970 EVO Plus geen geschikte aankoop qua prijs prestatieverhouding

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 14:38

BiLo

PSN: toiletcleaner

Hackus schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:21:
@Martijn Luka Je bent op de hoogte dat het verschil in de praktijk met gamen amper merkbaar is ?
je game zal iets sneller opstarten. ook is de 970 EVO Plus geen geschikte aankoop qua prijs prestatieverhouding
precies dat - NVME SSD zijn benchmark beauties / showponies.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb er zelf ook 1. maar het verschil in de praktijk tegenover een normale SSD is compleet verwaarloosbaar.

Dat is uiteraard geen antwoord op je vraag, dit mogelijk wel:

een enkele 1080ti is volgens mij al even snel als je 980ti sli. En scheelt bovendien behoorlijk wat in stroomverbruik en hitte in je kast.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Luka
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-01 16:22
White Feather schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:59:

Je bent ook duidelijk tegen de limieten van het platform aangelopen. Die Samsung is de snelste, maar wel flink duurder dan net is minder snelle ssd’s (ook de niet plus).
Ja klopt, de machine is inmiddels 6 jaar oud en heeft al verschillende 'upgrades' overleefd. Maar ik vrees dat je gelijk hebt en dat dan nu echt de tijd aangekomen is dat ik concessies moet maken, of flink moet investeren in compleet wat nieuws. Qua kosten voor de NVMe valt het wel mee, deze komt van Marktplaats (incl factuur uit december 2019) en kon er dus goedkoop aankomen.

@Hackus Ja voor gaming is het nagenoeg geen meerwaarde, helemaal als merendeel van de gamedata tijdens het gamen weggeschreven is in DDRx. Het is echter wel zo dat ik het platform ook gebruik voor o.a. virtualisatie van enkele andere OS'en als Debian en Ubuntu samen met wat oudere Windows versies i.v.m. compatibiliteit van enkele programma's.
BiLo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:33:
[...]

precies dat - NVME SSD zijn benchmark beauties / showponies.

een enkele 1080ti is volgens mij al even snel als je 980ti sli. En scheelt bovendien behoorlijk wat in stroomverbruik en hitte in je kast.
Op dit moment is het ook wel overkill om een 'showponie' :*) NVMe in het systeem te hebben. Echter 6 jaar terug dacht ik ook niet dat ik M.2 ooit zou willen hebben, want wat was die SSD snel zeg! M.a.w. In een toekomstige build gaat hij erg goed van pas komen, tot ik over 6 jaar weer terug kijk en denk: '3500MB/s ? Was dat nou het beste wat ik kon kopen? wat trage zooi' 8)7

Een 980ti SLI kan mits de gamecode SLI geoplimaliseerd is (en dat zijn ze vaker niet dan wel) heel goed meekomen met zelfs de 2080ti (raytracing even buiten beschouwing) het scheelt soms echt maar enkele procenten in prestatie.

Google maar eens naar: '980ti sli vs 2080 ti' Enkele video's met voorbeelden van games die goed schalen:
- GTA 5
- Battlefield 5
- Shadow of the Tomb Raider
- Rise of the Tomb Raider.

En laten dat nou de games zijn die ik graag speel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Martijn Luka schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:01:
Te dure oplossingen:
SLI eruit en vervangen voor 1 2080(ti)
Ryzen 7/9 mobo/cpu/ddr4 met meer lanes (en gelijk x570 chipset met pci-e 4.0)
Met dat laatste ga je niks oplossen!

Wat jij nodig hebt is bijvoorbeeld een X99 moederbord en een i7 5930K of zo ;)

Om dit soort gezeik te voorkomen koop ik altijd een HEDT setje, omdat Mainstream systemen tot op de dag van vandaag zwaar benadeeld worden als het om PCIe lanes gaat :/

Verder heb ik ontzettend veel lol gehad met Crossfire door de jaren heen, maar net als SLI is het een EOL techniek dus ga ook eens richting een enkele videokaart denken!

Succes! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-07 21:54
nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:29:
[...]

Met dat laatste ga je niks oplossen!

Wat jij nodig hebt is bijvoorbeeld een X99 moederbord en een i7 5930K of zo ;)

Om dit soort gezeik te voorkomen koop ik altijd een HEDT setje, omdat Mainstream systemen tot op de dag van vandaag zwaar benadeeld worden als het om PCIe lanes gaat :/

Verder heb ik ontzettend veel lol gehad met Crossfire door de jaren heen, maar net als SLI is het een EOL techniek dus ga ook eens richting een enkele videokaart denken!

Succes! ;)
Dat zou het probleem wél oplossen. Een X370/X470/X570 moederbord heeft 16 (te verdelen in 2 x8) PCIe lanes voor de GPU's en 4 PCIe lanes voor de SSD. Bij een X570 moederbord is dat dan nog PCIe 4.0, maar dat zou hier nu weinig opleveren.

Een Intel Z390 heeft overigens ook 16 lanes (PCIe 3.0) voor de GPU en 4 voor een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MacPoedel schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:28:
Dat zou het probleem wél oplossen. Een X370/X470/X570 moederbord heeft 16 (te verdelen in 2 x8) PCIe lanes voor de GPU's en 4 PCIe lanes voor de SSD. Bij een X570 moederbord is dat dan nog PCIe 4.0, maar dat zou hier nu weinig opleveren.
Mja, en toen wilde je weer wat meer en knalde je weer tegen een limiet aan... YAY! :/

HEDT is gewoon "the way to go" als je graag dit soort overkill setups wil behouden!
Zie ook bijvoorbeeld deze discussie : https://hardforum.com/thr...-3-0-bottlenecks.1930465/

Allemaal leuk en aardig, maar dat PCIe x4 uplinkje naar je Chipset is gewoon R*K en in feite een flinke bottleneck... -O-
Een Intel Z390 heeft overigens ook 16 lanes (PCIe 3.0) voor de GPU en 4 voor een SSD.
Als ik dit zo zie : https://www.pcworld.com/a...board-specs-features.html
Dan is dat ook niet echt om heel vrolijk van te worden! :/

TL;DR : Neem genoegen met SATA SSD's of overweeg een (tweedehands) HEDT upgrade :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
nero355 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:21:
[...]

Mja, en toen wilde je weer wat meer en knalde je weer tegen een limiet aan... YAY! :/

HEDT is gewoon "the way to go" als je graag dit soort overkill setups wil behouden!
Zie ook bijvoorbeeld deze discussie : https://hardforum.com/thr...-3-0-bottlenecks.1930465/

Allemaal leuk en aardig, maar dat PCIe x4 uplinkje naar je Chipset is gewoon R*K en in feite een flinke bottleneck... -O-

[...]

Als ik dit zo zie : https://www.pcworld.com/a...board-specs-features.html
Dan is dat ook niet echt om heel vrolijk van te worden! :/

TL;DR : Neem genoegen met SATA SSD's of overweeg een (tweedehands) HEDT upgrade :)
Shit zeg, ik dacht dat ze die 4 extra lanes uit de cpu trokken, niet nog eens 4 uit de chipset.

Deze setup is inderdaad wel overkill op een 5 jaar oud platform.
Er wordt nu zowel gebruik gemaakt van 2 gpu’s, een moederbord zonder pci-e 4x-slot en een m2-slot met nvme dat toen net als techniek op de markt was.

En wat is er mis met via de chipset, ja, je kunt er niet 2 tegelijk aan hangen op volle snelheid, alsof dat nu echt voor veel gebruikers een bottleneck is. Not.

Overdrijven is ook een vak.

Het high-end platform was/is ook wel aanzienlijk duurder in aanschaf.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 25-01-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

White Feather schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:59:
Het high-end platform was/is ook wel aanzienlijk duurder in aanschaf.
Dat viel wel mee de afgelopen jaren : Je had voor € 180 ongeveer een rijker uitgerust HEDT moederbord dan welk Mainstream moederbord dan ook! :)

Maar helaas moest je in geval van de Intel 7000 serie ineens een bijna € 1000 kostende CPU kopen i.p.v. zoals vroeger een € 450 kostend model, waarbij je 44 i.p.v. 28 PCIe lanes had! :/

Pagina: 1