Goede audio set huiskamer voor muziek en films

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een goede audio set voor in mijn niet al te grote huiskamer, deze is ongeveer 16.5m²
Mijn huiskamer is denk ik te klein om front en rear speakers kwijt te kunnen. Mijn bank staat al tegen de achterwand van de huiskamer recht tegenover mijn tv. Ik ben opzoek naar een gewone stereo set, surround hoef ik niet. Ik ben geen audiofiel maar goed geluid kan ik zeker wel waarderen.

Ik zoek een?
Boekenplank speakers en versterker

Wat is je budget?
Liefst niet meer dan 2000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek luisteren (spotify), films kijken vanaf dvd/netflix etc, tv kijken

Wat heb je zelf al gevonden?
ben bij een audiozaak geweest die kwam uit op het volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversNAD C368€ 999,-€ 999,-
2SpeakersBowers & Wilkins 707 S2 (Wit)€ 499,-€ 998,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.997,-

Welke vragen heb je hier nog over?
Is dit een goede keuze voor dit geld of zijn er nog goede alternatieven om naar te kijken.

Een van de audio zaken waar ik ben geweest gaf het advies om voor losse speakers + versterker te gaan en niet voor een soundbar te kiezen omdat speakers beter geluid geven. Zijn de verschillen tussen losse speakers en soundbar echt zo groot? De andere zaak gaf de pricewatch: Naim Mu-so 2nd generation als optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Toet3r op 26-01-2020 10:15 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50
@Toet3r heb je zelf uitgebreid geluisterd? Muziek is nogal subjectief: de een zal een soundbar prachtig vinden, de ander zweer bij vintage speakers van 30 jaar oud (zoals ik :+).

Qua keuze zou ik zelf met twee speakers de verhouding prijs voor de versterker en de speakers anders doen. Aka wellicht meer 500-600 euro voor een versterker en de rest voor een 2.0 of 5.0 speakerset. De NAD lijkt me in verhouding best wel prijzig, dus tenzij je dat per se wilt is een andere variatie wellicht beter.

Maar dat is helemaal persoonlijk. Nogmaals: als je het echt wilt weten moet je gaan luisteren, anders blijft het een gok. Overigens kan een 5.1 setje (of 2.1 setje) met kleine speakertjes en een subwoofer wellicht ook praktisch zijn. Ander geluid, andere voor- en nadelen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:47

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou die NAD en Naim beide niet nemen. Prijs-kwaliteitverhouding is zoek en de mogelijkheden beperkt.

Zie deze post voor info hoe je een receiver uitzoekt: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een soundbar is altijd een (groot) compromis.

Als je compact en wel zeer goed geluid wilt, kan die naim misschien wel goed zijn. Zelf zou ik dan liever zoiets nemen:

pricewatch: Kef LS50 Wireless (Wit)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
Dat vind ik voor een stereo-versterker best aan de prijs. Die kun je ook goed voor rond de 200 euro krijgen (Sony, Yamaha, Marantz). Op zich is 1000 euro voor een goede versterker niet absurd, maar dan zit je wat mij betreft al wel in audiofiel territorium, vooral omdat iedere normale versterker eigenlijk min of meer hetzelfde zou moeten klinken.

Voor de luidsprekers zou je eigenlijk wel eerst moeten luisteren, want daar maakt merk en type in mijn ervaring nog best verschil uit. Maar ook dan denk ik, dat je (als niet-audiofiel) ook voor ongeveer de helft heel goede speakers zou moeten kunnen krijgen.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
@niek_nijmegen heeft wat mij betreft gelijk. Of je het verschil kunt horen tussen een degelijke budget receiver zoals een Denon 1600h (~350 euro) en een high end versterker zoals die NAD is nog altijd een punt van hevige discussie. Wat mij betreft is dit verschil pure placebo, en alle onderzoeken die er zijn geweest ondersteunen dit ook. Ik schop hiermee vast een stel ''audiofielen'' tegen het verkeerde been, maar dat zijn meestal ook de mensen die geloven dat hun 20 euro per meter kostende speakerkabel 'warmer' zou klinken. Pure onzin.

Mijn advies: een degelijke 3.1 set icm bovenstaande Denon. Dus met een center channel en een subwoofer. De center channel voegt veel toe bij films/tv en is makkelijk te plaatsen. Een subwoofer voegt bij muziek én films helemaal veel toe. Merken waar je naar kunt kijken voor je speakers zijn bijvoorbeeld Dali, Kef, Klipsch, Q accoustics en Teufel. Voor een dikke 1000 euro kun je met die merken denk ik wel een 3.0 set vinden. Dan als subwoofer een SVS SB-1000 of een SVS PB-1000. 600 euro voor een subwoofer lijkt misschien veel, maar dit zijn dan ook wel echt hele degelijke apparaten die echt veel aan je beleving kunnen toevoegen.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:28
Je zou ook naar een actief systeem zoals de Pricewatch:KEF LS50 wireless kunnen kijken, deze hebben ook digitale ingangen, en speakers en versterker zijn op elkaar afgestemd.

Edit -- zie nu dat @JvS precies hetzelfde voorstelt 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 23-01-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Je zou kunnen kijken naar een focal dome 5.1 setje samen met bijvoorbeeld een Marantz 5013. De dome speakers zijn makkelijk aan de muur te bevestigen waarmee het wel zou kunnen in 5.1 opstelling. Met de adviesprijzen kom je over je budget maar bij een winkel als kamera express kun je onderhandelen.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Marcievg schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:49:
Je zou kunnen kijken naar een focal dome 5.1 setje samen met bijvoorbeeld een Marantz 5013. De dome speakers zijn makkelijk aan de muur te bevestigen waarmee het wel zou kunnen in 5.1 opstelling. Met de adviesprijzen kom je over je budget maar bij een winkel als kamera express kun je onderhandelen.
Ik heb met die speakers geen ervaring, maar is een 5.1-setje een verstandige keus wanneer je ook muziek wil gaan luisteren?

Het gaat om een ruimte van 16m², dan moet je met een stereo-opstelling de ruimte toch prima kunnen vullen? Ik heb zelf nooit anders gehad dan stereo, omdat ik muziek het belangrijkst vind en de films die ik kijk toch hoogstens stereo zijn, en ik heb zelfs nooit het idee gehad dat ik een center-speaker zou missen.

[ Voor 22% gewijzigd door niek_nijmegen op 23-01-2020 20:58 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Nu online
niek_nijmegen schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:54:
[...]

Ik heb met die speakers geen ervaring, maar is een 5.1-setje een verstandige keus wanneer je ook muziek wil gaan luisteren?
Je kunt het altijd op stereo zetten wanneer gewenst. Ik heb zelf ook een Marantz receiver en die past het eigenlijk altijd zelf aan naar wat de bron geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Marcievg schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:58:
[...]
Je kunt het altijd op stereo zetten wanneer gewenst. Ik heb zelf ook een Marantz receiver en die past het eigenlijk altijd zelf aan naar wat de bron geeft.
Uiteraard. Maar het ging me vooral om de geluidskwaliteit die je maximaal uit zo'n setje kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Nu online
@niek_nijmegen Ik woon in Wijchen en dat is volgens mij niet zo ver bij jou vandaan. Als je het echt zou willen weten mag je een keer komen luisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcievg op 26-01-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:11
Persoonlijk zou ik ook wat meer "balanceren". Ik zou een receiver pakken van 300 a 400 euro. Daarnaast zou ik persoonlijk voor zuilen gaan (heb zelf 2x een Oberon 5 staan). Klein maar toch prima geluid. Dan zit je op 1200 en dan heb je al prima geluid.

Pak er een subwoofer bij en dan zit je op 1700 euro en heb je een prima 2.1 setje (moet je het wel kwijt kunnen natuurlijk) om je ruimte mee te vullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties tot nu toe :)

@NiGeLaToR
Heb geluisterd naar de b&w 707 en de naim muso 2, weliswaar nog niet uitgebreid maar dat kan alsnog.

@Jorgen
Handige tips, kan ik zeker wat mee.

@Daanieyel
Zal eens kijken naar die Denon. Ziet er uit als een versterker met genoeg aansluit mogelijkheden.
Bedankt voor de tip

@ID-College
Die zuilen die jij noemt zijn mij echt te groot. Zoek echt formaat boekenplank. Subwoofer zou ik nog wel kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
Ik ben best wel een leek wat betreft audio apparatuur en alles wat daar bij komt kijken. mede aan de hand van de reacties hier heb ik een hoop gelezen over versterker vs av-receiver, RMS, ohms, watt en zo nog wat audio termen.

Een aantal zaken die daar uit kwamen zijn onder andere
- grotere speakers kunnen meer lucht verplaatsen en zijn in theorie beter instaat goed geluid te geven.
- staar je bij aankoop van een versterker/av-receiver en speakers niet stuk op de specs.
- Wat betreft speaker plaatsing, zet ze niet te dicht bij de muur of in een hoek.
- zorg dat je versterker genoeg vermogen heeft om de speakers aan te sturen.
- wel/geen midden speaker of subwoofer

Ik heb nu werkelijk geen idee meer welke receiver en speakers ik moet kopen. In plaats van dat ik er wijzer van geworden heb ik nu alleen maar meer vragen.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Nu online
Toet3r schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:32:
Ik ben best wel een leek wat betreft audio apparatuur en alles wat daar bij komt kijken. mede aan de hand van de reacties hier heb ik een hoop gelezen over versterker vs av-receiver, RMS, ohms, watt en zo nog wat audio termen.

- grotere speakers kunnen meer lucht verplaatsen en zijn in theorie beter instaat goed geluid te geven.
- staar je bij aankoop van een versterker/av-receiver en speakers niet stuk op de specs.
- Wat betreft speaker plaatsing, zet ze niet te dicht bij de muur of in een hoek.

Ik heb nu werkelijk geen idee meer welke receiver en speakers ik moet kopen. In plaats van dat ik er wijzer van geworden heb ik nu alleen maar meer vragen.
8)7
Wat je je ook zou kunnen afvragen is hoe je het wilt. Wil je stereo of surround? Met surround Kom je uit op kleine speakers en vallen er een paar punten af en heb je het punt midden speaker en subwoofer ook opgelost aangezien je dan een setje koopt.

Bij grotere speakers blijven de punten die noemde staan. Hoe dan ook is het geen onmogelijke taak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
@Marcievg
Ik ga liever voor goed stereo geluid. Surround is wel leuk maar geen noodzaak voor mij. Daarnaast is in mijn huiskamer van 16m² amper ruimte voor surround. Allemaal die kleine satelliet speakertjes vind ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Nu online
Toet3r schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:44:
@Marcievg
Ik ga liever voor goed stereo geluid. Surround is wel leuk maar geen noodzaak voor mij. Daarnaast is in mijn huiskamer van 16m² amper ruimte voor surround. Allemaal die kleine satelliet speakertjes vind ik niks.
Ik heb een soortgelijke ruimte in mijn woonkamer en ik heb surround met grote zuilen en boekenplankspeakers achter en ik heb zelfs speakers aan het plafond voor atmos. En het is echt geweldig met films en muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

Gezien de kleine woonkamer zou ik gewoon een Sonos Beam of Playbar nemen, zeker omdat je 't ook wil gebruiken voor Spotify. Wil je 't bont maken koop je nog een Sonos Sub erbij en misschien 2x een Sonos One als je rear speakers wil.

Absoluut prima geluidskwaliteit. Ben zelf muziekproducent maar volg die audiofielen totaal niet. Muziek klinkt sowieso op elk apparaat anders. Een fatsoenlijke set is een fatsoenlijke set. (Ja ja, gaan jullie elkaar maar lekker opnaaien in het audiofielen-topic :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Saven schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:54:
Gezien de kleine woonkamer zou ik gewoon een Sonos Beam of Playbar nemen, zeker omdat je 't ook wil gebruiken voor Spotify. Wil je 't bont maken koop je nog een Sonos Sub erbij en misschien 2x een Sonos One als je rear speakers wil.

Absoluut prima geluidskwaliteit. Ben zelf muziekproducent maar volg die audiofielen totaal niet. Muziek klinkt sowieso op elk apparaat anders. Een fatsoenlijke set is een fatsoenlijke set. (Ja ja, gaan jullie elkaar maar lekker opnaaien in het audiofielen-topic :P)
Eerst wat roepen over een kleine woonkamer en vervolgens naast een playbar nog een sub en 2 sonos ones aanraden. Manmanman.........

@Toet3r

Als je het allemaal nog niet zeker weet, snuffel eens rond op marktplaats of hier in V&A. tweedehands koop je voor weinig geld al een leuke set B&W speakers. Dan kan je eens proberen of het allemaal een beetje past zonder de hoofdprijs te betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 26-01-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Anoniem: 93986 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:56:
[...]

Eerst wat roepen over een kleine woonkamer en vervolgens naast een playbar nog een sub en 2 sonos ones aanraden. Manmanman.........
Yolo _O- overigens was het optioneel. Ik hou van lekker pompen dus een Sub zou imo nog best kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 18:03
Mooi
https://hifi.nl/recensie/4679/Dynaudio-Focus-110-A.html
setje actieve speakers:

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Met zo’n kleine ruimte is t niet nodig maar hup actieve sub erbij:

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Klein defect, maar dat kan gerepareerd worden bij Stage Shop in Delft.

Yamaha WXAD10 erbij of een mooie vintage voorversterker...,

Helemaal af en in stijlvol wit!!!!

Zou ik doen ....

[ Voor 60% gewijzigd door MOmax op 26-01-2020 10:08 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:32
Toet3r schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:32:

8)7
Je wensen zijn hetzelfde als die van mij, ik wil ook graag goed stereo geluid. Ik heb wel boekenplank speakers, als jaren, nu hele mooie high end, maar dat komt natuurlijk mede doordat mijn luisterruimte niet zo groot is, net als bij jou. Geen zuilen is een bewuste keuze van mij, voor 300 euro meer had ik ze wel gehad, maar die ik nu heb, hebben al voldoende bas en een te grote speaker in een te kleine ruimte geeft te veel dreun van het laag. Dezelfde reden ook dat je grote speakers niet te snel in de hoek mag zetten en kleintjes wat dichter bij mogen. Boekenplank speakers moet je serieus nemen. De naam boekenplank klinkt heel denigrerend, maar ze kunnen wel degelijk heel mooi klinken.

Maar eigenlijk kan er geen advies worden gegeven over speakers. Je moet ze mooi vinden of niet, maar dit is een kwestie van luisteren. Hier kan niemand je bij helpen helaas, goede speakers is een kwestie van smaak. Oh ja, 1 ding, een goede speaker herken je door het geluid zacht te zetten. Klinkt hij dan ook goed, is hij goed.

Wat betreft speakervermogen, niet nodig. Je kan ook gewoon op V&A een tweedehands op de koop tikken, werkt net zo goed en blijft er meer geld over voor de speakers. Ik heb al jaren iets van 70W en dat is meer dan voldoende voor goed geluid.

Heb jij de uitzending van Kassa gisteren gezien? Sonos stopt de updates van de eerste modellen en garandeert updates voor slechts 5 jaar. Een afrader dit merk.

[ Voor 31% gewijzigd door aljooge op 26-01-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24
Jaren geleden eens een 5.1 set gekocht.
Binnen een dag weer snel terug naar de winkel om 2 volwaardige boekenplank speakers erbij te kopen voor het luisteren naar (stereo) muziek.
Nu heeft de ontwikkeling niet stil gestaan maar nog steeds hoor ik liever muziek uit volwaardige stereo boekenplank (of nog liever zuilen) luidsprekers dan uit satellieten.
Inmiddels hier 2 zuilen als front/stereo luidsprekers, een center en 2 boekenkast luidsprekers als achterluidsprekers.
Doordat de zuilen voor mij ruim voldoende laag weergeven geen sub nodig. (mis het bij films wel maar ik moet ook een beetje aan de buren denken en het is zo goed genoeg).

@Toet3r merken en types kan ik je niet geven maar maar het idee waarom ik voor deze opstelling gekozen heb wel.
Maar vooral ga luisteren.
Desnoods als je van vintage houd of hebt geen problemen met 2e hands dan is er keuze genoeg.
Zijn genoeg pareltjes te vinden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:01:
[...]

Je wensen zijn hetzelfde als die van mij, ik wil ook graag goed stereo geluid. Ik heb wel boekenplank speakers, als jaren, nu hele mooie high end, maar dat komt natuurlijk mede doordat mijn luisterruimte niet zo groot is, net als bij jou. Geen zuilen is een bewuste keuze van mij, voor 300 euro meer had ik ze wel gehad, maar die ik nu heb, hebben al voldoende bas en een te grote speaker in een te kleine ruimte geeft te veel dreun van het laag. Dezelfde reden ook dat je grote speakers niet te snel in de hoek mag zetten en kleintjes wat dichter bij mogen. Boekenplank speakers moet je serieus nemen. De naam boekenplank klinkt heel denigrerend, maar ze kunnen wel degelijk heel mooi klinken.

Maar eigenlijk kan er geen advies worden gegeven over speakers. Je moet ze mooi vinden of niet, maar dit is een kwestie van luisteren. Hier kan niemand je bij helpen helaas, goede speakers is een kwestie van smaak. Oh ja, 1 ding, een goede speaker herken je door het geluid zacht te zetten. Klinkt hij dan ook goed, is hij goed.

Wat betreft speakervermogen, niet nodig. Je kan ook gewoon op V&A een tweedehands op de koop tikken, werkt net zo goed en blijft er meer geld over voor de speakers. Ik heb al jaren iets van 70W en dat is meer dan voldoende voor goed geluid.

[...]

Heb jij de uitzending van Kassa gisteren gezien? Sonos stopt de updates van de eerste modellen en garandeert updates voor slechts 5 jaar. Een afrader dit merk.
Bedankt voor je reactie
Gebruik je ze ook voor films/tv of enkel voor muziek, kan me voorstellen dat keuze kan beïnvloeden.

@Ad de Jong
Ik weet dat gaan luisteren erg belangrijk is maar dan moet ik wel soort van een idee hebben wat ik wil dat ik kies tussen bijv 3 verschillende speakers en die beluister ipv van meer dan 100. Heb nu echt geen idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Toet3r op 26-01-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties.
Ik krijg echter veel reacties met adviezen voor iets dat ik niet zoek. zuil speakers, surround.
Mijn huiskamer is met 16m² veel te klein voor zuil speakers. 2 boekenplank speakers en evt een sub past net. Surround zoek ik ook niet, ik wil mijn huiskamer niet vol kleine speakers.

Ik zoek een paar goede boekenplank speakers met een fatsoenlijke av-receiver waar ik tv/dvd speler op aan kan sluiten die ook streaming mogelijkheden bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24
Toet3r schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:06:
[...]

@Ad de Jong
Ik weet dat gaan luisteren erg belangrijk is maar dan moet ik wel soort van een idee hebben wat ik wil dat ik kies tussen bijv 3 verschillende speakers en die beluister ipv van meer dan 100. Heb nu echt geen idee.
Snap ik, liever een set goede boekenplank speakers in 2.0 dan de alternatieven.
Ben je in je hoofd ook al naar de toekomst aan het kijken waarin je misschien nog wel eens na een verhuizing een surround opstelling zou overwegen dan neem je er een receiver bij ipv een stereo versterker.
En je kan met goede stereo luidsprekers ook veel fijner films etc kijken dan met de tv speakers. Ja het is geen 5.1 maar je verbaast je hoe goed 2.0 ook kan klinken.

btw.
Ik heb hier oa een 1981 vintage AKAI stereotoren staan met 2 Jamo Power 155 luidsprekers die (ondanks dat vooral de luidsprekers) niet echt geweldig zijn maar met de aangesloten Chromecast audio nog een verrassend goed geluid geeft. (en dat met 2x15 meter luidsprekerkabel van nog geen euro de meter. Kan je na gaan als ik er eens echt fatsoenlijke speakers aan zou hangen.

Is het naar huidige maatstaven te vergelijken, qua geluid totaal niet maar de looks.... :9~
Nu is er voor niet al te veel geld en met hulp van het juiste topic heel wat moois te vinden qua looks en qua kwaliteit waar zelfs moderne setjes nog heel wat moeite mee hebben.
Toet3r schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:21:

Ik zoek een paar goede boekenplank speakers met een fatsoenlijke av-receiver waar ik tv/dvd speler op aan kan sluiten die ook streaming mogelijkheden bied.
Net na het posten zie ik jouw reactie, ik zou dan idd ook een nette moderne receiver nemen ivm de mogelijkheden van de aansluitingen (HDMI etc) en 2 nette boekenplank speakers.
Die kunnen het volledige bereik ruim voldoende spelen voor een goede beleving.

[ Voor 15% gewijzigd door Ad de Jong op 26-01-2020 10:26 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Toet3r schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Bedankt voor je reactie
Gebruik je ze ook voor films/tv of enkel voor muziek, kan me voorstellen dat keuze kan beïnvloeden.
50% muziek en 50% televisie en de nintendo switch.
maar ik heb de set voornamelijk voor muziek gekocht, als muziek goed klinkt, klinkt het geluid voor films en de nintendo switch ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik krijg echter veel reacties met adviezen voor iets dat ik niet zoek. zuil speakers, surround.
Mijn huiskamer is met 16m² veel te klein voor zuil speakers. 2 boekenplank speakers en evt een sub past net. Surround zoek ik ook niet, ik mijn huiskamer niet vol kleine speakers.

Zoals al eerder is opgemerkt door anderen, smaak is subjectief. Filter in de pricewatch voor boekenplankspeakers en kijk waar ze verkocht worden en waar je ze kan beluisteren.

Kef, B&W, Dali, Klipsch, etc. Je kan er niet mis mee grijpen. En zeker als je net begint en niet weet wat je wilt blijft 2e hands een prima optie om erachter te komen wat je wilt. Speakers worden niet beter of slechter naarmate ze ouder worden.
Juist dat continue wisselen was voor mij een bijzonder leuk onderdeel van het erachter komen wat je goed vind klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Anoniem: 93986 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:26:
[...]

Zoals al eerder is opgemerkt door anderen, smaak is subjectief. Filter in de pricewatch voor boekenplankspeakers en kijk waar ze verkocht worden en waar je ze kan beluisteren.

Kef, B&W, Dali, Klipsch, etc. Je kan er niet mis mee grijpen. En zeker als je net begint en niet weet wat je wilt blijft 2e hands een prima optie om erachter te komen wat je wilt. Speakers worden niet beter of slechter naarmate ze ouder worden.
Juist dat continue wisselen was voor mij een bijzonder leuk onderdeel van het erachter komen wat je goed vind klinken.
Dit is het enige. Je kan speakers alleen zelf beluisteren. We kunnen wel 200 reacties geven hier, maar uiteindelijk moet je eigen beleving de doorslag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44

Lol, en dan over 5 jaar alles weer moeten vervangen omdat Sonos vindt dat het tijd is om meer geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn huiskamer is met 16m² veel te klein voor zuil speakers. 2 boekenplank speakers en evt een sub past net. Surround zoek ik ook niet, ik wil mijn huiskamer niet vol kleine speakers.

Een fatsoenlijke AV receiver mag het probleem niet zijn, die zijn er voldoende. En zolang jij geen speakers met een lage gevoeligheid hebt, kun je eigenlijk alles met alles wel aansturen. Dus voor de receiver eigenlijk gewoon naar de opties kijken. Zou er een budget van 7 a 800 euro voor aanhouden, en dan 1200 voor de speakers. Daar heb je echt wel een paar mooie bookshelves en evt zelfs een subje voor.

Verder: waar wil je de speakers opzetten? Ga je voor stands of moeten ze op een meubel komen? Indien stands, bedenk je dan dat dat qua footprint niet heel veel uitmaakt tov een vloerstaander. Vloerstaanders gaan meestal iets lager en er zijn ook kleinere vloerstaanders. Het hoeft niet meteen een meter hoog te zijn :)
Having said that zijn er ook bookshelves die een vloerstaander volkomen wegspelen.

Welke winkels ben je geweest en welke regio zit je zelf? Er zijn er genoeg die een redelijk aanbod hebben staan namelijk. Worst case rij je een dagje naar Correct in Rotterdam, die hebben echt serieus veel staan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
@The Eagle

De b&w 707 s2 bijv. heeft een gevoeligheid van 84db. Dat was volgens reviews aan de lage kant en stelt heb ik gelezen wat hogere eisen aan de versterker. Zou je zulke speakers nog met bijv een pricewatch: Denon AVR-X2600H aan kunnen sturen of moet je dan alweer hoger? Hoe weet je wat bij elkaar past.

De speakers komen op tv kast naast de tv. Het is een houten kast met een glasplaat.
Ben in 2 winkels in Utrecht geweest. Correct is dus niet bepaald bij mij in de buurt maar zou eventueel kunnen als echt nodig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:53
Ik heb de Denon 1500h die kan je gewoon als 2.0 gebruiken (en je kan in de toekomst altijd speakers/ Woofers toevoegen) met de klipsch r51m speakers die hebben een 93 dB sensitivity en die gaan echt hard en klinken super. Je kan idd beter voor de Denon 1600h of 2600h gaan en ik heb goede reviews gezien van de klipsch rp600 gezien die hebben meer bass. Ik hou van het geluid van deze speakers maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Toet3r schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:36:
De b&w 707 s2 bijv. heeft een gevoeligheid van 84db. Dat was volgens reviews aan de lage kant en stelt heb ik gelezen wat hogere eisen aan de versterker. Zou je zulke speakers nog met bijv een pricewatch: Denon AVR-X2600H aan kunnen sturen of moet je dan alweer hoger? Hoe weet je wat bij elkaar past.
Verbeter me als ik het mis heb, maar een 'lage' gevoeligheid bekent toch alleen dat je er per volume-eenheid meer vermogen in moet stoppen? In dit geval heb je 1 watt nodig om er 84dB uit te krijgen. En 84dB vind ik (zeker voor een huiskamer) onbetamelijk luid, dan moet je al met oordopjes gaan zitten luisteren.
Iedere versterker kan probleemloos die ene watt aan vermogen leveren, dunkt me? De Denon die je noemt kan (zegt Denon) 95 W levereren, dus voldoende voor een klein feestje, zelfs met de B&W's die je noemt.

En overigens: je budget van 2000€, is dat wat je er persé aan wil uitgeven, of is dat wat je dacht dat je er aan zou moeten uitgeven? Misschien dat mijn referentiekader niet deugt, maar (ik weet, ik herhaal mezelf) veel van de genoemde voorstellen vind ik namelijk best prijzig voor niet-audiofiele doeleinden.

[ Voor 13% gewijzigd door niek_nijmegen op 26-01-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

niek_nijmegen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:02:
[...]

Verbeter me als ik het mis heb, maar een 'lage' gevoeligheid bekent toch alleen dat je er per volume-eenheid meer vermogen in moet stoppen? In dit geval heb je 1 watt nodig om er 84dB uit te krijgen. En 84dB vind ik (zeker voor een huiskamer) onbetamelijk luid, dan moet je al met oordopjes gaan zitten luisteren.
Iedere versterker kan probleemloos die ene watt aan vermogen leveren, dunkt me? De Denon die je noemt kan (zegt Denon) 95 W levereren, dus voldoende voor een klein feestje, zelfs met de B&W's die je noemt.
Het is iets genuanceerder, want in het laag kan je makkelijk wel 10-15db meer geluid handlen (verschil tussen natuurkundige db's en de gevoeligheid van je oor :)), maar de conclusie is hetzelfde. Met vanaf 20 watt heb je met elke versterker voldoende vermogen om op goed volume te kunnen spelen in de meeste huiskamersituaties. Alle versterkers hebben dat vermogen.

Pas als je op 105db continu met pieken tot 120db in het laag wilt kunnen spelen (Dancefeest, Imax bioscoop, dat soort werk), worden vermogens belangrijk, alleen heb je dan eerder 2000 watt nodig dan 80. Verschil tussen 20 en 80 is in woonkamers eigenlijk bijna irrelevant (scheelt 6 db aan maximaal geluidsdruk).

@Toet3r wat vind je mis met Kef LS50? Twee keer aangeraden, je reageert er niet op.
Mocht je een stereo versterker graag willen, dan zou ik in die prijsklasse bijvoorbeeld deze wel aan te raden vinden:
Rotel Ra-11 bij audio time voor 560 euro: https://www.audio-time.nl/uitverkoop

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 26-01-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toet3r schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:36:
@The Eagle

Moet kunnen. Zie ook het stukje over vermogen, gevoeligheid en rendement in [FAQ] Audio
De speakers komen op tv kast naast de tv. Het is een houten kast met een glasplaat.
Ben in 2 winkels in Utrecht geweest. Correct is dus niet bepaald bij mij in de buurt maar zou eventueel kunnen als echt nodig lijkt.
Utrecht zit je lekker centraal, alles is max een uur rijden. Zou ik voor een goede luistersessie wel over hebben iig. Waar ben je al geweest in Utrecht? Tilburg iEar schijnt ook goed te zijn, Nijmegen was ik laast bij hifi Klubben en daar was ook niks mis, zij het wat beperkt assortiment. Correct heeft ook de koopjeskelder, daar staat serieus veel opgesteld. Ben je vanuit Utrecht ook zo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit zou een beetje mijn short list zijn voor passieve speakers:

1SpeakersBowers & Wilkins 707 S2 (Wit)€ 499,-€ 499,-
1SpeakersDali Opticon 2 (Zwart)€ 449,-€ 449,-
1SpeakersElac Uni-Fi BS U5 (Zwart)€ 349,-€ 349,-
1SpeakersKef LS50 (Hoogglans zwart)€ 599,-€ 599,-
1SpeakersKlipsch RP-600M ebbenhout (Zwart)€ 649,-€ 649,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.545,-

Voorkeur voor de Kef en Elac, vanwege de tweeter in een waveguide en het design dat goed is voor 'constante directiviteit' waardoor de speaker onder hoeken niet heel anders klinkt. Het geluid onder hoeken komt als reflecties in je oor en bij normale speakers is dat nooit zo best. (de Klipsch heeft dat ook redelijk goed), waarbij de Elac er qua prijs / prestatie het best bovenuit lijkt te springen.

Elac met een versterker van 600 piek en een sub van 600 piek erbij lijkt mij een schitterend setje (mits je die elac's mooi vindt klinken, dat wel, altijd luisteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

aljooge schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:01:
[...]

Heeft ook op de FP gestaan hier inderdaad. Maar geen updates betekent natuurlijk niet dat het niet meer werkt :) Ik denk dat je prima 10 jaar of langer met zo'n set kunt doen, maar de tijd zal het leren. Dat is een concessie die je doet aangezien alles wireless gaat.

En anders knal je er zo'n apparaat tussen waardoor het allemaal bekabeld gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024
Toet3r schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:37:
Ik ben opzoek naar een goede audio set voor in mijn niet al te grote huiskamer, deze is ongeveer 16.5m²
Mijn huiskamer is denk ik te klein om front en rear speakers kwijt te kunnen. Mijn bank staat al tegen de achterwand van de huiskamer recht tegenover mijn tv. Ik ben opzoek naar een gewone stereo set, surround hoef ik niet. Ik ben geen audiofiel maar goed geluid kan ik zeker wel waarderen.

Ik zoek een?
Boekenplank speakers en versterker

Wat is je budget?
Liefst niet meer dan 2000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek luisteren (spotify), films kijken vanaf dvd/netflix etc, tv kijken

Wat heb je zelf al gevonden?
ben bij een audiozaak geweest die kwam uit op het volgende:
1Versterkers en receiversNAD C368€ 999,-€ 999,-
2SpeakersBowers & Wilkins 707 S2 (Wit)€ 499,-€ 998,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.997,-

Welke vragen heb je hier nog over?
Is dit een goede keuze voor dit geld of zijn er nog goede alternatieven om naar te kijken.

Een van de audio zaken waar ik ben geweest gaf het advies om voor losse speakers + versterker te gaan en niet voor een soundbar te kiezen omdat speakers beter geluid geven. Zijn de verschillen tussen losse speakers en soundbar echt zo groot? De andere zaak gaf de pricewatch: Naim Mu-so 2nd generation als optie.
€2000,00 voor een kamer van 16.5m² is veel geld. Elders op dit forum heb ik de Argon SA 1 aangeprezen, niet omdat ik daar enig belang in heb, maar omdat de prijs/kwaliteitverhouding geweldig is. Ik heb de versterker getest op mijn B&W 804d2 speakers, geen probleem met de aansturing! Ik verbaas mij erover dat er zoveel goede audioprodukten op de markt verschijnen voor een betaalbare prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Saven schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:46:
[...]

[...]

Heeft ook op de FP gestaan hier inderdaad. Maar geen updates betekent natuurlijk niet dat het niet meer werkt :) Ik denk dat je prima 10 jaar of langer met zo'n set kunt doen, maar de tijd zal het leren. Dat is een concessie die je doet aangezien alles wireless gaat.

En anders knal je er zo'n apparaat tussen waardoor het allemaal bekabeld gaat.
Alleen doe je dan twee consessies: Eerst eentje aan het geluid, want je wilt sonos. En als dan sonos niet meer werkt als geintegreerd systeem, doe je de consiessie dat het geen sonos meer is, dus dan heb je een niet volledig werkende sonos meer die ook nog eens niet zo goed klinkt als je voor hetzelfde geld kan krijgen.

Ik zou sonos alleen adviseren als iemand volledig geintegreerd multi room, app bediend, zeer compact en dat soort eisen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Toet3r, hoewel er prima commentaren gegeven zijn denk ik dat je een prima set aanbevolen hebt gekregen. Het is een set die zeer veelzijdig is, zeer goed te gebruiken op alle soorten muziek en andere audio (vrij zeldzaam), heeft een absoluut niet vermoeiend geluidsbeeld (tegenwoordig ook niet vanzelfsprekend) en is gewoon stabiel. Niet goedkoop maar een set die je over 15 jaar nog steeds goed zal vinden klinken.

Kleine tip... die speakers hebben de eerste paar uur een zeer matig geluid. Laat ze eerst lekker inspelen (staan veel videos over op YT, ik prefereer de omgekeerde fase methode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Anoniem: 310408 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:52:
Toet3r, hoewel er prima commentaren gegeven zijn denk ik dat je een prima set aanbevolen hebt gekregen.
De versterker is veel te duur voor de speakers die eraan hangen. Dit is volgens mij een advies om de meeste winstmarge te pakken.
The Eagle schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Moet kunnen. Zie ook het stukje over vermogen, gevoeligheid en rendement in [FAQ] Audio

[...]

Utrecht zit je lekker centraal, alles is max een uur rijden. Zou ik voor een goede luistersessie wel over hebben iig. Waar ben je al geweest in Utrecht? Tilburg iEar schijnt ook goed te zijn, Nijmegen was ik laast bij hifi Klubben en daar was ook niks mis, zij het wat beperkt assortiment. Correct heeft ook de koopjeskelder, daar staat serieus veel opgesteld. Ben je vanuit Utrecht ook zo.
vergeet hobo hifi in Amersfoort niet. is maar een kwartiertje met de trein, ligt vlakbij het station en heeft een mooi assortiment boekenplank luidsprekers.

[ Voor 53% gewijzigd door aljooge op 26-01-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Vettigedennis schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:41:
Top set die NAD C368 & B&W 707

Ik zeg kopen :)
Heb zelf ook in verhouding tot de speakers een duurdere versterker gekozen. Liever in 1x de versterker kopen die je kwa design mooi vind en die goed klinkt van een merk dat je aanspreekt dan dat je een goedkopere versterker koopt waarvan je weet dat je dan toch een paar jaar later weer wilt upgraden omdat het toch niet helemaal is wat je wilde.

En ik zou nooit een surround versterker kopen voor muziek. Een stereo versterker klinkt beter met muziek.
Onzin, onzin, onzin. Elke moderne versterker van een gerenommeerd merk (denon, marantz, NAD, Sony, Yamaha etc.) klinkt exact hetzelfde als je alle DSP en EQ achtige functies uitzet. Er zijn genoeg redenen om een duurdere versterker te kiezen (DSP en EQ mogelijkheden, aantal kanalen voor surround, bouwkwaliteit, surround sound filters, aansluitmogelijkheden, aantal watt per kanaal, etc.) maar verschil in de 'sound' is er niet één van.

Tenzij de OP die NAD heel mooi vind is de eerder genoemde Denon 1600H een veel betere keuze. De denon is niet alleen 600 euro goedkoper maar biedt ook véél meer aansluitmogelijkheden en andere opties zoals room calibration. Ik kan de OP in ieder geval verzekeren dat als hij beide versterkers blind zou testen op dezelfde speakers hij ze absoluut niet uit elkaar zou kunnen houden op basis van geluidkwaliteit.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 17:24
Ik zou bij de versterker sowieso kijken naar de room correction.
Veel stereo versterkers hebben geen roomcorrectie mogelijkheid, surround versterkers/receivers vaak wel, maar ook in wisselende kwaliteit.
Naar mijn mening de enige functie van moderne versterkers die echt een wereld van verschil maakt in vergelijking met oldschool 30jaar oude bakken.

Ik zou persoonlijk ook gewoon zoveel mogelijk speakers beluisteren en kijken wat voor eigenschappen je fijn vind.
Zo heb ik zelf ontdekt dat ik fan ben van 3-weg speakers met een subwoofer.
3-weg speakers omdat het hele spraak bereik waar je oren het gevoeligst in zijn (400-4000Hz) uit 1 enkele speaker komt zonder fase verschuivingen van crossover circuits. dat word vervolgens aangevuld door een tweeter in het hoog en een woofer in het laagmid. dit zorgt voor een zeer transparante weergave en word dan ook zeer veel gebruikt voor studio monitoren. Persoonlijk houd ik daar van, andere mensen luisteren liever niet naar transparante speakers, maar kleuren het liever iets. Kijk maar naar de discussies over wel of geen studio monitoren als hifi speakers te gebruiken.

Zo hebben Kef speakers een coaxiale mid/tweeter combi. Dat zorgt er voor dat de tweeter en de mid frequenties uit één punt komen en je een betere off-axis bereik hebt (als je er niet recht voor zit). Dit gaat wel weer ten koste van andere dingen zoals vaak een lager crossoverpunt tussen mid en tweeter en kleuring van de tweeter door de bewegende woofer er omheen.

Zo heeft elk type design zijn voor en nadelen. zoek en probeer uit wat je fijn vind en wat niet. Dat beperkt je keuze al een stuk meer.

Vervolgens vanaf 80Hz vul ik het aan met een subwoofer omdat voor mij persoonlijk die sub frequenties onmisbaar zijn. Sommige mensen interesseert dat niet of worden daar veel te gestrest van doordat ze bang zijn voor minder blije buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Vettigedennis schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Er is zeker wel een verschil in sound. Als je het verschil niet hoort tussen een goedkope klasse D surround reciever en een duurdere klasse D stereo versterker of klasse AB stereo versterker dan heb je of slechte speakers of een slecht gehoor en val je wat mij betreft in dezelfde categorie die het verschil niet hoort tussen mp3 en Tidal Hifi / Qobuz High Res.
Ik vind het fijn voor je dat het placebo effect zo goed voor je werkt, maar dat betekent niet dat er ook een daadwerkelijk verschil is. Als jij denkt dat jij het verschil in moderne maar budget klasse D surround reciever en een duurdere klasse D stereo versterker (met allebei room correction, DSP, EQ etc. uitgeschakeld) kunt horen dan val je wat mij betreft in dezelfde categorie mensen die het verschil denken te horen tussen een standaard 2.5mm2 koperen kabel van een paar tientjes en een Audioquest kabel van een paar honderd euro. Ofwel, naïevelingen die in de marketing van dure merken zijn getrapt.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 101% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 17:24
Surround is ook alleen nodig wanneer je met meer mensen ergens naar wil luisteren.
Wanneer je stereo speakers goed opstelt en precies in de sweetspot gaat zitten komen geluiden van achteren en stemmen uit het midden. Pas wanneer je niet in de sweetspot zit heb je evt een center speaker nodig om stemmen uit het midden te krijgen en suround speakers voor het omgevings geluid.
Wanneer je dus vooral alleen luisterd en je speakers in een gelijkbenige driehoek met je luisterpositie kunt plaatsen zou ik me niet druk maken over surround sound en het sowieso lekker bij een 2.1 set met goede roomcorrection houden.

Wel ben ik van mening dat er best klankverschil tussen de ene en da andere versterker kan zitten, maar dat heeft vooral ook te maken met de speakers die je er aan koppelt. sommige versterkers werken beter met de ene speaker als met de andere. Wel zijn de verschillen vrij subtiel en zou ik dus eerst naar goede speakers kijken en daarna een passende versterker met goede roomcorrection daar bij zoeken.

Tussen een 20watt en een 80watt versterker zit wel degelijk een enorm verschil, vooral in de zogenaamde headroom die dat vermogen met zich mee brengt. De versterker klinkt beter als deze wat vermogen over heeft zodat hij dan bij de pieken en "transients" zoals ze dat zo mooi noemen nog wat vermogen over heeft om die er bovenuit te krijgen zonder te gaan vervormen. zo'n 20watt versterkertje zal prima werken op normaal volume maar zodra er dan een explosie oid plaats vind in de film komt hij ineens te kort om die korte piek aan extra vermogen te leveren en gaat hij vervormen. vervorming is de oorzaak van vele gesneuvelde speakers en ook erg slecht voor de geluidsbeleving over het algemeen.
Daarom altijd zorgen dat je versterker vermogen over heeft en niet gepushed word.

[ Voor 51% gewijzigd door LANnerd op 26-01-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:53
hou wel rekening met: de bv denon 1600h is een receiver en die zou je om de drie a vijf jaar willen wisselen in verband met nieuwe geluids toevoegingen bv dolby atmos. het aantal watt wat hij kan leveren is ongeveer berekend met twee speakers als je er meer speakers aan sluit verliest hij vermogen per speaker. wil je dat niet dan zou je een versterker er op kunnen aansluiten die heeft continu vermogen per speaker en die kan je je hele leven houden.
dus bij een receiver met speakers zou ik ongeveer 30% aan de receiver uitgeven.
als je er een versterker bij koopt zal ik relatief meer geld voor uitgeven omdat je daar heel lang mee kan doen omdat daar weinig in veranderd.
een klein sub (liefst een zo groot mogelijke lol) voegt wel veel toe aan je muziek beleving naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
@niek_nijmegen
2000 euro is wat ik er maximaal aan uit wil geven. Als ik iets goed vind voor minder is dat natuurlijk ook goed. Liefst zelfs ook wat minder.

@JvS
Er is zeker niks mis met de kef LS50. Echter de kleur zwart met goud vloekt wel erg met mijn huidige interieur.
goeie shortlist :) ga ze bekijken

@The Eagle
In in Utrecht ben ik geweest bij Hi-fi Klubben en hifi studio Wilbert. Wilbert is echt wel een zaak voor top segment. Correct zit niet echt naast de deur voor mij maar kan eventueel wel, zal hem onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Daanieyel schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:39:
[...]

Onzin, onzin, onzin. Elke moderne versterker van een gerenommeerd merk (denon, marantz, NAD, Sony, Yamaha etc.) klinkt exact hetzelfde als je alle DSP en EQ achtige functies uitzet. Er zijn genoeg redenen om een duurdere versterker te kiezen (DSP en EQ mogelijkheden, aantal kanalen voor surround, bouwkwaliteit, surround sound filters, aansluitmogelijkheden, aantal watt per kanaal, etc.) maar verschil in de 'sound' is er niet één van.

Tenzij de OP die NAD heel mooi vind is de eerder genoemde Denon 1600H een veel betere keuze. De denon is niet alleen 600 euro goedkoper maar biedt ook véél meer aansluitmogelijkheden en andere opties zoals room calibration. Ik kan de OP in ieder geval verzekeren dat als hij beide versterkers blind zou testen op dezelfde speakers hij ze absoluut niet uit elkaar zou kunnen houden op basis van geluidkwaliteit.
In stereo trekt die Denon het waarschijnlijk net met B&W 707 S2 (niet een gemakkelijke luidspreker). Surround zou zeker niet gaan proberen met die Denon, maar dat wil OP gelukkig ook niet. Als hij voor deze optie gaat dan zou ik de 707's lekker laten voor wat het is en bijvoorbeeld voor de Klipsch kiezen.

Voordeel van een receiver is wel dat je alles onder de 80hz naar de subwoofer kan knallen zodat je receiver het een stuk gemakkelijker heeft. Als je dat doet verdwijnen een hoop verschillen. Ik doe dat niet en merk dat bij hogere volumes het geluid wat dichtloopt en vooral het laag wat minder strak is als ik wissel tussen mijn budget stereo versterker (45W) en premium versterker (90W). Helaas geen mogelijkheid om het dubbel blind te testen, maar dit is een verschil wat ik ook al eerder heb gehoord. Zodra een versterker genoeg vermogen kan leveren en er geen andere ontwerpfouten zijn gemaakt zal je inderdaad geen verschil horen. Maar helaas zijn beiden niet gegarandeerd bij surround versterkers (je kan er kopen die slechter presteren dan buizenversterkers...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:37
Mijn tip zou zijn om je budget bij te stellen; naar beneden wel te verstaan.

Mijn inziens kan je prima af met een instap/medior AV receiver die je ook prima in stereo/pure mode kunt gebruiken om 2.0 te beluisteren. Het voordeel is wel dat je alle connectiviteits voordelen hebt en streaming mogelijkheden. Mocht je in de toekomst willen uitbreiden naar zelfs 7.1.2 is dat ook mogelijk.

pricewatch: Denon AVR-X2600H

en qua speakers is denk ik al genoeg gezegd; ga vooral luisteren en idealiter thuis. Bevallen ze niet, stuur je ze terug. Want uiteindelijk is geen luisterruimte hetzelfde en klinkt een bepaalt type speaker bij jou anders als bij mij.

Je zou bijvoorbeeld ook minder uit kunnen geven en evengoed knappe bookshelves kunnen aanschaffen:

pricewatch: Monitor Audio Bronze 2 (Wit) > eigenlijk heel erg veel speaker voor het geld en komt in de vele reviews erg goed uit de bus en kan het prima opnemen tegen speakers in een hogere prijsklasse.

Maar goed; bottom line. Ga gewoon luisteren en uitproberen maar persoonlijk denk ik dat je het budget echt te hoog inschat tenzij je het perse wil uitgeven natuurlijk ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Pagina: 1