Toon posts:

Elga warmtepomp, Efficientie bepalen / Optimaal instellen

Pagina: 1
Acties:

• aernout2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-03 11:31
Geachte lezer,

Bij mijn vader hangt een Techneco Elga aan de muur.
De situatie is een goed geisoleerd huis met zowel beneden als boven vloerverwarming.
Door het lezen van diverse topics alhier heb ik wat instellingen kunnen wijzigen wat de werking zeer ten goede kwam.
Zo heb ik de instelling voor de graadminuten op maximaal gezet (120).
En de temperatuursensor heb ik van de condensor verwijderd en elders geplaatst.

Nu is de vraag:
Hoe kan ik zien/bepalen of de Elga optimaal functioneert?
Wat kan ik nog doen om het maximale uit de Elga te halen?
Hoe bepaal ik de behaalde COP?

Ik heb een kabel, en kan een laptop laten loggen. De tabel posten is me nog niet gelukt ......

dank alvast!
groet,Aernout

[Voor 6% gewijzigd door aernout2 op 23-01-2020 15:40]

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-03 15:51
COP kan je alleen bepalen als je ook weet hoeveel warmte je systeem in gaat. Daarvoor heb je nodig het actuele stroomverbruik, aanvoer en retour temperatuur en de flow. De flow wordt niet gemeten door de Elga. In de Elga zit alleen een sensor die kijkt of er een minimale flow is en anders gaat de Elga in storing. Ik heb er zelf een Kamstrup meter tussen gehangen. Deze wordt uitgelezen door een Raspberrypi met daaraan een mbus(niet te verwarren met Modbus) converter. Alle gegevens worden verstuurd naar Domoticz.

• BartSr1954
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:53
Sorry voor late reactie. Ben pas sinds kort op dit forum actief.
Welke kamstrup flowmeter wordt toegepast? Ik zoek al lang naar een passend apparaat.
Mvgr.
-Bart

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:15

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

aernout2 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:18:
Wat kan ik nog doen om het maximale uit de Elga te halen?
zorgen dat de watertemperatuur zo laag mogelijk is en de machine zo lang mogelijk aan 1 stuk laten draaien zonder in kamertemperatuur door te schieten. dus WAR/stooklijn goed instellen.

lagere watertemperatuur = meer efficientie. elke 10 graden die je van je watertemperatuur af kan halen scheelt je 20% energie. dus elke graad telt. dus langer en lager stoken bespaart meer dan kort en hoog.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 16-03-2023 12:09]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee