Ubuntu MATE 18.04 draait plots alleen in 640x480

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Mijn vraag
...
Mijn Ubuntu MATE 18.04 (32-bit) PC die aan de TV hangt wil plots alleen maar in de resollutie 640x480 draaien, terwijl de via HDMI aangesloten TV 1920x1080 is. Ook audio-uitvoer via HDMI is niet meer mogelijk, staat simpelweg op "uit" als enige keuze in de audio-instellingen.

Bij de scherminstellingen staat "onbekende monitor" en 640x480 is de enige beschikbare resolutie.

Het heeft maandag nog prima gewerkt en werkend afgesloten, vandaag aanzetten om een filmpje te kijken levert deze lage resolutie op :?

Waarom is het eigenlijk zo moeilijk om een Linux-PC te gebruiken om simpelweg wat media af te spelen... na veel moeite video hardware-versnelling aan te zetten in slechts 1 browser werkt DRM niet en dan nu plots is het praktisch totaal onbruikbaar. Ik zit steeds meer te denken om dit ding te herinstalleren met Windows 10 met update-services eruit gesloopt...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Ubuntu MATE 18.04
- nVidia GeForce GT710

De rest v/h systeem lijkt me in dit geval niet interessant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- Herstarten
- Terug naar de open-source Nouveau-driver gegaan => geen verschil.
- En weer terug naar de binary nVidia-drvier => geen verschil.

- Booten met een Lubuntu 18.10 live-DVD => daar wel de juiste resolutie en ook HDMI-audio werkt, dus het lijkt mij geen hardware-probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dan doe je toch een update naar 18.10 ?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nee, want dat garandeert niet dat de resolutie wordt hersteld. Bovendien kan de versie niet de oorzaak zijn... het heeft maandag nog gewerkt :?

En DRM werkt op geen enkele browser op de Lubuntu 18.10 live-DVD.

Ik wil gewoon een filmpje kijken, niet weer opnieuw softwarematig sleutelen aan die PC (waarna het misschien ook weer slechts paar maanden blijft werken) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09

Cyphax

Moderator LNX
Heeft ie niet toevallig een update doorgevoerd die de boel vernaggeld heeft?
Ik zou als ik jou was proberen op te starten in de CLI, inloggen en dan startx uitvoeren. En dan de output met tee of zoiets in een file opslaan. Daar zal ergens vast wel iets in staan over dingen die mis gaan ergens.
Ik heb zelf Ubuntu ook weleens zo'n grapje uit zien halen; na een update was de videokaart in het betreffende systeem ineens niet meer supported, en dat was gewoon een normale update, nieteens een distro-upgrade ofzo. Bizar. Maar jouw GT710 is daar vast nog niet oud genoeg voor.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Josefien schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:43:
...
Waarom is het eigenlijk zo moeilijk om een Linux-PC te gebruiken om simpelweg wat media af te spelen... na veel moeite video hardware-versnelling aan te zetten in slechts 1 browser werkt DRM niet en dan nu plots is het praktisch totaal onbruikbaar. Ik zit steeds meer te denken om dit ding te herinstalleren met Windows 10 met update-services eruit gesloopt...
...
offtopic:
Omdat het met een kanon op een mug schieten is. Je moet gewoon een media player kopen van tussen de 50 en 100 €uro. Daar staat een uitgeklede, antieke linux versie op en het update beleid is traditiegetrouw dramatisch slecht, wat in dit geval een voordeel is, want het blijft tenminste werken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Cyphax schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:55:
Heeft ie niet toevallig een update doorgevoerd die de boel vernaggeld heeft?
Ik zou als ik jou was proberen op te starten in de CLI, inloggen en dan startx uitvoeren. En dan de output met tee of zoiets in een file opslaan. Daar zal ergens vast wel iets in staan over dingen die mis gaan ergens.
Ik heb zelf Ubuntu ook weleens zo'n grapje uit zien halen; na een update was de videokaart in het betreffende systeem ineens niet meer supported, en dat was gewoon een normale update, nieteens een distro-upgrade ofzo. Bizar. Maar jouw GT710 is daar vast nog niet oud genoeg voor.
Ik heb geen idee of er iets geüpdatet is, komend weekend ga ik er weer eens naar kijken :)

Het is wel bizar als dat door een update komt, dan mogen die meteen uit.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:43:
[...]
offtopic:
Omdat het met een kanon op een mug schieten is. Je moet gewoon een media player kopen van tussen de 50 en 100 €uro. Daar staat een uitgeklede, antieke linux versie op en het update beleid is traditiegetrouw dramatisch slecht, wat in dit geval een voordeel is, want het blijft tenminste werken
Die kunnen weer te weinig. Een programma van een NPO website (of andere niet-YouTube site) kijken gaat al niet.

Het moet ook een paar keer per jaar FlatOut 2 en een PlayStation 1-emulator kunnen draaien en soms een fotootje tijdens het eten kunnen maken via de aangesloten USB-webcam.

Mijn eisen zijn niet hoog. 5 taken kunnen uitvoeren die het altijd moeten doen zonder gezeik, zonder elke paar maanden sleutelen en vooral zonder vertraging. Dat blijkt anno 2020 nog erg moeilijk.

Ik heb ooit LibreElec op deze PC gehad, die werkte altijd, maar kon veel te weinig. Windows 7 had teveel last van vertraging (updates afronden bij een volgende keer dat je even denkt een filmpje te kijken...). Daarvoor stond er iets met Windows XP... gek genoeg was dat de enige die deze taken jaren bleef doen zonder gezeik... totdat de browsers het niet meer ondersteunde :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Updates kan je nagaan door te kijken naar /var/log/apt/history.log. Er zal waarschijnlijk een kernel update zijn geweest en nu is de kernel module van je nVidia driver niet lekker meer. Wat dan wel vreemd is, is dat nouveau niet werkte, maar dat zou misschien nog kunnen komen omdat je de nVidia driver er nog op had of iets van was over gebleven dat nouveau in de blacklist gooit.

Voor de kernel module kan je natuurlijk makkelijk een oudere kernel proberen via het Grub keuze scherm. Maar dan gaan we er van uit dat de vorige kernel nog wel een functionele module heeft. Zinvoller is het om met het dkms commando de status te achterhalen:
dkms status

Er zou iets als dit uit moeten komen:
code:
1
2
3
$ dkms status
nvidia-legacy-390xx, 390.132, 5.4.0-2-amd64, x86_64: installed
nvidia-legacy-390xx, 390.132, 5.4.0-3-amd64, x86_64: installed

Ik heb een GT610, net iets ouder dan wat jij hebt maar zou ook in legacy moeten staan. Controleer dus ook welke versie van de nVidia driver er nu gebruikt wordt. Zou zonde zijn als je opeens op een 4xx versie zou zitten die je GPU helemaal niet ondersteund.

Overigens heb ik met mijn PC, die ik ook op m'n TV heb aangesloten (via een aparte receiver) geen enkel probleem. Behalve toen in Debian Sid de standaard nVidia driver een versie hoger ging en m'n kaart niet meer werd ondersteund, maar dat was snel verholpen (en kreeg ik ook tijdens het handmatig updaten melding over).
Als je van Ubuntu af wilt, zou je Debian Stable nog een kans kunnen geven. Daarop zou je Chromium PPA voor hardware versnelling van video's ook op moeten werken.

@thunder7, je kan niet meer upgraden van 18.04 naar 18.10, omdat 18.10 al enige tijd uit de support is. Die optie zal dan ook niet meer aangeboden worden. Pas bij 20.04.1 (die rond juli/augustus dit jaar komt) krijg je de melding dat je kan upgraden. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-09 17:22
Je hebt 3 opties,
nvidia opnieuw installeren, https://askubuntu.com/que...n-low-graphics-mode-error

Het systeem opnieuw installeren op het koppelpunt met behoud van home directory.

Of deze optie; Open the terminal with crtl-alt-t and type; sudo dpkg --configure -a let it run until it stops; and type sudo apt upgrade. after that type sudo reboot now.

Maar ik installeer altijd een nieuwe versie van Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

BJC2008 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 04:44:
Of deze optie; Open the terminal with crtl-alt-t and type; sudo dpkg --configure -a let it run until it stops; and type sudo apt upgrade. after that type sudo reboot now.
Hierbij maak je een gevaarlijke aanname: namelijk dat een eerdere package update/installatie is afgebroken en er nog iets te configureren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Net uren mee bezig geweest :( Ik heb de boel teruggezet naar de Nouveau-driver. Resolutie hersteld, maar levert weer andere problemen op. O.a sluit het systeem niet eens meer goed af, als ik het splash-screen op tijd uitzet zie ik dat 'ie eeuwig hierop blijft hangen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v0ur6lPl.jpg
Gelukkig werkt het stekkerblok uitzetten wel altijd... :)

Dit ging er eerder aan vooraf:

Uitvoer van "dkms status" met nVidia-driver geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jl7vL73l.jpg

"dkms autoinstall" geeft een probleem aan wat betreft de nVidia-module:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IMrl4Uul.jpg
Is mij niet duidelijk wat er aan de hand is, maar heb wat mij betreft er al genoeg tijd in gestoken. Ik ga terug naar de Nouveau-driver.

Via de grafische interface Nouveau selecteren blijkt niet voldoende, bij een reboot blijft hij hangen in 640x480.
- apt autoremove verwijderd de nvidia-driver.
- apt-get update
- apt-get upgrade

Hierna reboot en de Nouveau-driver werkt weer in normale resolutie :)

Dit gevolgd om firmware-files te installeren zodat VA-API in Chromium werkt:
https://nouveau.freedesktop.org/wiki/VideoAcceleration/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ mkdir /tmp/nouveau
$ cd /tmp/nouveau
$ wget https://raw.github.com/imirkin/re-vp2/master/extract_firmware.py
$ wget http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/325.15/NVIDIA-Linux-x86-325.15.run
$ sh NVIDIA-Linux-x86-325.15.run --extract-only
$ python2 extract_firmware.py  # this script is for python 2 only
# mkdir /lib/firmware/nouveau
# cp -d nv* vuc-* /lib/firmware/nouveau/

Chromium bleek terug op de Ubuntu-versie zonder VA-API ondersteuning ondanks die apt pinning :/ Dit hersteld en VA-API werkt :)

Deze Chromium is sowieso een pijnpunt. De VA-API variant ondersteunt geen WideVine (dus geen NPO video's). De normale uit de Ubuntu-repository wel maar heeft dus geen VA-API. Je kunt ze blijkbaar niet naast elkaar installeren.

Rest nog Firefox gebruiken voor NPO incl. de geheugen hog waardoor filmpjes kijken die langer zijn dan een kwartier praktisch onmogelijk is. Zo triest.

Bug-achtige dingen:
- Met Nouveau lijkt HMDI-audiouitvoer willekeurig niet te werken (niet herkent in audio-instellingen). Ik heb maar een setje PC-speakers aangesloten op de analoge uitgang... als HDMI-audio een keertje niet werkt druk ik die wel aan... :/

- In VLC moet VDPAU uit en terug op software-decoding, anders corruptie in het beeld :/
- Kodi moet terug op software-decoding, anders crash bij film afspelen :/

En Nouveau 3D performance is laag:
- FlatOut 2 draait niet meer vloeiend in 1920x1080, maar in 1366x768 is het prima speelbaar.
- PCSX emulator moet in Windowed-mode omdat resolutie anders naar 720p gaat als de emulator wordt afgesloten :? En fullscreen levert haperende performance op. Windowed-mode speelt wel prima.

Foto's maken met Cheese werkt. Zo'n beetje de enige functie wat nog even goed is als daarvoor.

Uren frustratie voor een resultaat wat sub-optimaal is :( Maar hé... de visite kan donderdag weer zoals gewoonlijk YouTube kijken en ik kan komende tijd weer eens een keer fijn films kijken met m'n vriendin :)

Voor nu de automatische updates uitgeschakeld zodat dit soort fratsen niet meer voorkomen. Nu hopen dat dit zo blijft werken tot de hardware aan z'n einde is :) En als er toch nog software-problemen boven water komen mag 'ie de pot op en komt er iets met Windows 7 (of 10 als ik de update-service uit kan krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oei, dat met dkms is niet echt lekker gegaan. In het bestand waarnaar wordt verwezen staat wat er niet goed is gegaan bij het compileren van de module. Dit kan komen door het missen van de juiste kernel headers. Maar, omdat je 390.116 hebt van de nVidia drivers en kernel 5.3.0, zal het eerder die combinatie zijn dat de problemen heeft veroorzaakt. Die twee zijn waarschijnlijk niet compatible. Want als ik in de changelog op mijn Debian systeem kijk, zie ik dat bij versie 390.116-2 er zaken van andere, hogere driver versies het een en ander is gebackport voor kernels 5.1 en 5.2. Maar geen melding over 5.3. Pas bij 390.132 zijn er fixes voor 5.4 rc's.

In andere woorden: wil je weer alles hebben zoals je had, installeer de nVidia driver weer en zorg dat je op een kernel voor 5.3 zit. Iets op je systeem zorgt er voor dat het heel graag op de nieuwste en laatste kernel versie wil zitten, ondanks dat je op een LTS release zit.

Pagina: 1