Recruiters .. ergste vorm van "spammers" zelfs erger dan ..

Pagina: 1
Acties:
  • 1.219 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Dit is een ervarings topic.. (niet zoals de shitpraktijken van recruiters)
en heb je inhoudelijk (job related --> Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.)

Dit gaat meer over "recruiters die je bellen (ongevraagd en dus spammen)"

Vroeger had je monsterboard .. als je je CV online zetten .. dan werd je "plat" gebeld maar daarna was het relatief rustig
Nu word ik elke werkdag wel via linkedin of via telefoon wel benaderd door 1 of andere recruiter (tuig) dat wil "netwerken" .. Juist ja of ik niet job wil hoppen in mijn taal.

Wonend in Rotterdam .. wil ik natuurlijk in friesland/groninigen(stad) werken, Belgie, Groot Britannie en natuurlijk in de regio Rotterdam zelf

Waarom is het erger?, je weet nooit wie je nodig hebt en wanneer ..

Ik heb inmiddels een aardige "spam" lijst, waar herkende nummers/e-mail adressen men op verschijnt bij onzinnige mails

Als ze me "cold calling" oftewel bellen met praatje pot dan wimpel ik ze af .. en afhankelijk van de beller --> block caller

Hoe ga je om met recruiters (en hoe maak je onderscheid tussen A of B)

positief gezien
Je cv posten en bv linkedin zijn erg belangrijk.. zorg dat je online/offline duidelijk houd en houd contact informatie beperkt .. (net zoals je mailadres op internet rond laten slingeren) ..
  1. Ik blijf altijd beleeft, het is een inkopper maar hun werken in opdracht en dat kan per bedrijf verschillen.
  2. netwerken is belangrijk ..
  3. je hebt een duidelijk en mooi CV dat past bij werkgever(s)
Beste advies is zoek op vacatures een paar dagen en haal daaruit de sleutelwoorden die jij belangrijk vind (maak je vindbaar)

negatief gezien
Heb je teveel sleutelwoorden waarop men hits heeft .. dus vraag je vooral af welke zaken voor jou bij je vaardigheden ligt .. is bv Linux of Windows niks voor je laat dat weg .. Webservers is te generiek ..

Dingen die minder (goeie) recruiters vaak doen:
  1. Ga niet akkoord met welke vorm dan ook .. "binden aan 1 bedrijf voor X tijd.." jij hebt sollicitatie plicht dus nee .. kan niet.
  2. Vraag bij wie ze je aanbieden en houd dit bij, het komt steeds meer voor dat ze je cv dumpen en hopen op een match
  3. ga niet verder reizen dan nodig is

Maar waarom bellen & mailen recruiters nu?

- Jij bent een "aantrekkelijk" omdat ze bij je (oude) werkgever nieuwe kanidaten voor kunnen stellen (nieuwe bron)
- jouw bij nieuwe werkgever = geld in het laatje ..
- jou CV = hun "reclame folder" naar potentiele klanten.

Dus ze verdienen op tenmintste 3 manieren aan je, en je kan ze niet negeren, bot zijn want IT wereld is klein genoeg .. en iedereen houd een CRM(database) bij .. ja AVG dat betreft wordt met voeten getreden ..

Heb je een andere mening/input hoor ik graag .. (netjes aub) ben niet de enige die zich dood irriteert aan dit fenomeen toch ? Het vervelende bij goeie bedrijven zitten ook de rotte appel(recruiter) ..

nogmaals:
heb je inhoudelijk (job related --> Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:08
Negeren kan perfect hoor :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hoezo is dit anders dan het "de shitpraktijken" topic? Dat topic zit toch ook vol met ervaringen van recruiters die ongevraagd contact opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
toolkist schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:48:
Hoezo is dit anders dan het "de shitpraktijken" topic? Dat topic zit toch ook vol met ervaringen van recruiters die ongevraagd contact opnemen?
ik hoop het meer generiek te houden .. en na het zoveelstje belletje vandaag (dagelijkse kost) is mijn blokkeer lijst wel relatief groot aan het worden :)

tegen een verkoper kan ik nog ff los gaan of ophangen, deze mensen tja .. kan ze ooit nog nodig hebben

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Als je ze nog nodig denkt te hebben is het geen spam dus voor je....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:08

Koekfabriek

King Billy on the wall

Moet zeggen dat ik er weinig last van heb, ik zit ook niet op een keiharde IT functie (werk als IT-Auditor)
Ik ga heel simpel om met recruiters.

Redelijk kaal Linkedin profiel, niet op zoek naar een andere baan is puur voor mijn eigen netwerk.
- Netwerk alleen met mensen die ik ook echt ken.
- Connectieverzoeken van recruiters negeer ik (behalve als ik ze ken).
- Inmail reactie wanneer het een "goed" bericht is.
- Aangegeven dat ik niet geïntereseerd opzoek ben naar een andere functie.
- Buitenlandse recruiters bij voorbaat verdacht.
- Geen push meldingen van de Linkedin app.

Tevens de afgelopen jaren voorzichtig geweest met het plaatsen van mijn telefoonnummer en privé e-mailadres. Heb al jaren een apart mailadres voor werk gerelateerde zaken (die stond op mijn online CV), telefoon werd niet genoemd en sta ook niet in de telefoongids. Mocht ik weer op zoek gaan naar een andere baan dan neem ik een extra telefoonnummer.

Moet wel zeggen dat constant gebeld worden vervelend is, hier heb ik een periode last van gehad maar altijd netjes gevraagd om mijn gegevens te verwijderen. Hierna zelden opnieuw gebeld door één van deze partijen. Sindsdien ook veel strikter met waar ik mijn gegevens achterlaat.

Volgens mij is het beste je er gewoon niet zo druk om te maken. Je hebt recruiters niet nodig om een andere baan te vinden. Het gross bestaat uit een beroepsgroep die in zekere zin meer sales functie zijn dan headhunter. Het is net als de "terreur" bij ons in de wijk met goede doelen/energiemaatschappijen, "geen interesse en fijne dag verder".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gezien het nut van dit topic ontbreekt, cq al gedekt is in het reeds genoemde topic, heeft dit topic geen bestaansrecht.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.