Draadloze audio oplossing voor beamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 16:36
Ik ben bezig met het inrichten van een thuisbioscoop voor het gamen (PS4) en het kijken van films. Uiteraard zou ik het liefst voor een 4K beamer gaan met een top geluidsinstallatie, maar dit laat het budget helaas niet toe.

De beamer die gebruikt gaat worden is de Optoma HD144X

Nu ben ik mij aan het oriënteren voor een geschikte audio-installatie. Bij voorkeur met draadloze speakers omdat de beamer aan de andere kant van de kamer komt te staan. Kabels door de kamer heen is helaas geen optie.

Opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kibvejsbtn5.png

Mocht ik gebruik gaan maken van een receiver, dan zou deze ook in de kast bij de beamer kunnen staan. De speakers zouden dan draadloos moeten zijn.2.0 / 2.1 o.i.d. heeft de voorkeur aangezien ik niet van plan ben om achterspeakers te kopen.

Input die gebruikt zal worden:
- PS4
- Google Chromecast voor het streamen
- Eventueel een laptop / PC

Budget: 400-500 euro

Ik heb zelf gekeken naar de Sonos Play:5 of een combinatie van 2x Sonos One met eventueel later een losse Sonos subwoofer.

Ik ben benieuwd of jullie een beter idee hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 19:00

Knetterhard

Dedicated

Ik heb verschillende oplossingen geprobeerd, draadloze HDMI, ect, werkt allemaal ruk. Het enige wat goed werkt is Sonos (en dat gebruik ik nu al een poosje ism. Sonos Connect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
Knetterhard schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:28:
Ik heb verschillende oplossingen geprobeerd, draadloze HDMI, ect, werkt allemaal ruk. Het enige wat goed werkt is Sonos (en dat gebruik ik nu al een poosje ism. Sonos Connect).
Ik had er niet aan gedacht dat alleen Sonos speakers natuurlijk niet gaat werken. Je hebt dan inderdaad ook de Sonos Connect nodig om dit werkend te krijgen.

Zeker een goede oplossing! Wel gaat dit dan over mijn budget heen aangezien alleen de Connect al op 350 euro zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Draadloos levert idd vertraging, tenzij je met een systeem als Sonos, Denon Heos of een ander geintegreerd systeem werkt. Kef heeft ook zoiets iirc. Maar die dingen zijn duurder dan jouw budget toelaat. Daarnaast zit je met zaken als lipsync die je bij wilt kunnen stellen. Aan een receiver die dat kan ontkom je vrijwel niet.

Twee vragen:
1) Waarom is een kabel trekken geen optie? Hoeft niet over de grond, kan ook met een kabelgoot achter het gordijn aan het plafond, zie je niks van :)

2) Waar ga je je AV apparatuur neer zetten? In de wand onder de beamer, bij je projectiescherm of elders?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:34
Ik zou vanwege flexibiliteit en kosten gewoon kiezen voor een receiver met kabels naar voren toe...Die zijn vast wel, met wat moeite, weg te werken. (achter een plint langs...boven het plafond langs en een sierbepleistering er voorlangs plakken, etc etc etc).

Dat geeft je alsnog de mogelijkheid om 2 achterspeakers in je kastenwand te plaatsen...dat hoeft niks te kosten (marktplaats ergens een setje vandaan halen). Ze hoeven ook weinig te doen, maar voegt echt veel toe op het moment dat je een film kijkt.

Je merkt nu al aan Sonos dat het niet de bedoeling is dat het jaren en jaren meegaat...dus of je set werkt op den duur niet meer met nieuwe Sonos software en je kunt het wegdoen, of het gaat kapot en je kunt het wegdoen...

Met een losse receiver heb je daar een stuk minder last van, en onderdelen van je geluidsinstallatie vervangen is dan ook een stuk voordeliger.. Mocht je toch surround willen, sluit je gewoon 2 extra speakers aan...wil je toch steviger geluid van voren? Dan upgrade je je front speakers...etc etc

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
The Eagle schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:39:
Draadloos levert idd vertraging, tenzij je met een systeem als Sonos, Denon Heos of een ander geintegreerd systeem werkt. Kef heeft ook zoiets iirc. Maar die dingen zijn duurder dan jouw budget toelaat. Daarnaast zit je met zaken als lipsync die je bij wilt kunnen stellen. Aan een receiver die dat kan ontkom je vrijwel niet.

Twee vragen:
1) Waarom is een kabel trekken geen optie? Hoeft niet over de grond, kan ook met een kabelgoot achter het gordijn aan het plafond, zie je niks van :)

2) Waar ga je je AV apparatuur neer zetten? In de wand onder de beamer, bij je projectiescherm of elders?
1) Deels gemak en deels een vrouw die huiverig is vanwege de optische veranderingen in de kamer. Mocht heel duidelijk naar voren komen dat met kabels werken toch echt een veel betere optie is, dan zal ik hier wel serieus over nadenken.

2) AV apparatuur gaat in de wand onder de beamer. Dit is een dichte kastenwand en bij gebruik kun je desbetreffende deur openzetten. Op die manier is het weggewerkt wanneer het niet gebruikt wordt. Dit is in eerste instantie ook de reden waarom ik naar draadloze speakers kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
Devian schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:42:
Ik zou vanwege flexibiliteit en kosten gewoon kiezen voor een receiver met kabels naar voren toe...Die zijn vast wel, met wat moeite, weg te werken. (achter een plint langs...boven het plafond langs en een sierbepleistering er voorlangs plakken, etc etc etc).

Dat geeft je alsnog de mogelijkheid om 2 achterspeakers in je kastenwand te plaatsen...dat hoeft niks te kosten (marktplaats ergens een setje vandaan halen). Ze hoeven ook weinig te doen, maar voegt echt veel toe op het moment dat je een film kijkt.

Je merkt nu al aan Sonos dat het niet de bedoeling is dat het jaren en jaren meegaat...dus of je set werkt op den duur niet meer met nieuwe Sonos software en je kunt het wegdoen, of het gaat kapot en je kunt het wegdoen...

Met een losse receiver heb je daar een stuk minder last van, en onderdelen van je geluidsinstallatie vervangen is dan ook een stuk voordeliger.. Mocht je toch surround willen, sluit je gewoon 2 extra speakers aan...wil je toch steviger geluid van voren? Dan upgrade je je front speakers...etc etc
Bedankt voor je antwoord. Ik snap je punt en zal bekabeling ook overwegen wanneer dat duidelijk de beste optie is.

Een optie zou ook kunnen zijn om een losse receiver te kopen die draadloze speakers ondersteunt. Op die manier kan ik de receiver in de kast bij de beamer plaatsen. Een subwoofer (bekabeld) zou naast de kast kunnen staan. Dan zouden alleen de front-speakers draadloos zijn.

Ik weet alleen niet of er losse receivers te koop zijn met draadloze frontspeakers die een goede prijs-kwaliteit verhouding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:34
-En4Cer- schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik snap je punt en zal bekabeling ook overwegen wanneer dat duidelijk de beste optie is.

Een optie zou ook kunnen zijn om een losse receiver te kopen die draadloze speakers ondersteunt. Op die manier kan ik de receiver in de kast bij de beamer plaatsen. Een subwoofer (bekabeld) zou naast de kast kunnen staan. Dan zouden alleen de front-speakers draadloos zijn.

Ik weet alleen niet of er losse receivers te koop zijn met draadloze frontspeakers die een goede prijs-kwaliteit verhouding hebben.
Nee, volgens mij kan alleen Sonos dat wederom..en dan betaal je echt de hoofdprijs..
Vergeet niet dat "draadloze" speakers niet bestaat...er moet altijd een kabel aangesloten worden (dan wel op het spanningsnet, dan wel op een receiver).

Vaak lijkt het veel werk, kabels wegwerken...maar in de praktijk kan het meevallen...ik weet bvb niet wat voor vloer er ligt, als je bvb laminaat hebt of tapijt dan kun je ook vrij makkelijk gewoon onder de vloer wat leggen. (in geval van laminaat snij je een dunne strook uit de ondervloer zodat er ruimte komt).

Of wellicht zit er een lege zolder boven deze ruimte, dan boor je een gat naar boven toe en ga je via de zolder..

Of je werkt het weg achter een plint, ik zie 2 deuren maar met moderne deuren zijn de kozen vaak hol waar je ook zo een kabel doorheentrekt (zelf ook gedaan bij mij thuis).

etc etc

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik ben maar een simpele ziel dus sorry als dit te eenvoudig is als oplossing maar wat ik zou doen ... om het echt goedkoop te houden ...

zo een ding ... kan stroom krijgen via usb
https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000078165051/

en dan ergens leuke stereo set bluetooth speakers kopen Edifer heeft bv dit setje ...

https://www.coolblue.be/n...r1280db-2-0-per-paar.html

dan ben je voor 170 euro klaar...

[ Voor 6% gewijzigd door HaerdenCliff op 22-01-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
HaerdenCliff schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:05:
Ik ben maar een simpele ziel dus sorry als dit te eenvoudig is als oplossing maar wat ik zou doen ... om het echt goedkoop te houden ...

zo een ding ... kan stroom krijgen via usb
https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000078165051/

en dan ergens leuke stereo set bluetooth speakers kopen Edifer heeft bv dit setje ...

https://www.coolblue.be/n...r1280db-2-0-per-paar.html

dan ben je voor 170 euro klaar...
Dit zou inderdaad een mooie oplossing kunnen bieden. Ben wel benieuwd of je hierbij niet tegen de door @The Eagle genoemde problemen gaat lopen?
The Eagle schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:39:
Als ik de reviews lees, lijkt het erop dat de ervaringen goed zijn en er geen vertraging optreedt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bij die systemen treed idd geen vertraging op qua draadloze audio doorgifte naar de speakers. Maar dat zegt nog niks over het gelijklopen van beeld en geluid en het bij kunnen stellen daarvan. Je beamer doet ook een stukje bewerking. En wat is je bron qua afspelen?

Heb je anders een plaatje van de feitelijke ruimte? Dat er sprake is van een WAF snap ik, maar die WAF wil denk ik ook graag een filmpje kijken met fatsoenlijk geluid ;)
FWIW: Zie hier onder een plaatje van hoe ik mijn kabels (2x speaker, 1x UTP) van voor naar achteren heb weggewerkt. Mag jij kijken of je de kabelgoot ziet ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TFyLKk9MZDhOgmqe1jopGZhJ/full.jpg

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
mijn beamer van LG heeft in het menu een optie om geluid voor of achter te laten lopen om net dat probleem op te lossen ... geen idee of andere beamers dat ook hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
The Eagle schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:44:
Bij die systemen treed idd geen vertraging op qua draadloze audio doorgifte naar de speakers. Maar dat zegt nog niks over het gelijklopen van beeld en geluid en het bij kunnen stellen daarvan. Je beamer doet ook een stukje bewerking. En wat is je bron qua afspelen?

Heb je anders een plaatje van de feitelijke ruimte? Dat er sprake is van een WAF snap ik, maar die WAF wil denk ik ook graag een filmpje kijken met fatsoenlijk geluid ;)
FWIW: Zie hier onder een plaatje van hoe ik mijn kabels (2x speaker, 1x UTP) van voor naar achteren heb weggewerkt. Mag jij kijken of je de kabelgoot ziet ;)

[Afbeelding]
Bronnen zullen zijn:
- PS4
- Google Chromecast (streamen vanaf iPad / iPhone).
- Eventueel nog een laptop / HTPC op termijn.

Foto van de feitelijke ruimte zal ik vanavond maken zodra ik thuis ben.

Ik moet zeggen dat je het inderdaad mooi hebt opgelost met de kabelgoot, het was even zoeken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

:Y)
kabels moeten weliswaar omhoog en omlaag, maar dat valt achter de gorzijnen dus zie je ook niks van. Mijn vriendin klaagt alleen nog over de twee losse kabels die over de plint naar de rear speakers lopen, maar das ook met een kabelgootje op te lossen.
/todo :P
HaerdenCliff schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:14:
mijn beamer van LG heeft in het menu een optie om geluid voor of achter te laten lopen om net dat probleem op te lossen ... geen idee of andere beamers dat ook hebben ...
Zoiets kan een oplossing zijn, maar dan zit je wel vast aan het uitgangssignaal wat de beamer snapt en kan leveren. Als in: als je dat ding DTS-HD Master voert, kan ie er dan nog iets mee? En wat heeft ie voor uitgang, stereo? Kan voldoende zijn voor de beoogde doelstelling hier, maar dan heb je alsnog een kabel van je beamer naar je (actieve) speakers lopen.
En eigelijk wil je die beamer gewoon gebruiken waar ie voor bedoeld is: beeld weergeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
The Eagle schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:56:
:Y)
kabels moeten weliswaar omhoog en omlaag, maar dat valt achter de gorzijnen dus zie je ook niks van. Mijn vriendin klaagt alleen nog over de twee losse kabels die over de plint naar de rear speakers lopen, maar das ook met een kabelgootje op te lossen.
/todo :P

[...]

Zoiets kan een oplossing zijn, maar dan zit je wel vast aan het uitgangssignaal wat de beamer snapt en kan leveren. Als in: als je dat ding DTS-HD Master voert, kan ie er dan nog iets mee? En wat heeft ie voor uitgang, stereo? Kan voldoende zijn voor de beoogde doelstelling hier, maar dan heb je alsnog een kabel van je beamer naar je (actieve) speakers lopen.
En eigelijk wil je die beamer gewoon gebruiken waar ie voor bedoeld is: beeld weergeven :)
De beamer die ik heb heeft zelf een DAC ingebouwd voor de ingebouwde stereo speakers. Dus je kan hem voeren wat je wil maakt niks uit het is inderdaad op stereo niveau uiteraard maar dat was bij topicstarter ook voor zo ver ik begrijp :) De projector heeft een RCA en ene JACK uit samen met een optische uitgang. Hier wat hoger had ik al een goedkope jack naar bluetooth adapter gepost die usb powered is. Ideaal is het allemaal niet wat ik heb gedaan is een stuk beter ... vals plafond gemaakt, fatsoenlijke kabels getrokken :p momenteel heb ik een logitech 5.1 set (z906). Als ik ooit wil upgraden kan dat altijd natuurlijk. Er loopt een optische kabel van de projector naar de Z906 en ik kan ook rechtstreeks naar de Z gaan van aan een bron als ik dat wil want er zijn meerdere ingangen. Voor wat zo een Z ding kost geeft dat fenomenaal geluid. Veel goedkoper dan zowat alle andere oplossingen die ik al heb gehoord onder de 250 euro. Het is uiteraard niet vergelijkbaar met een dure amp en fatsoenlijke speakers ... daar ben ik me heel erg van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
Gisteravond de verschillende opties nog eens goed overwogen en besloten dat we toch voor bekabelde oplossing gaan.

Ik denk nu aan een receiver rechts in de kastenwand bij de beamer. Op die manier hoef ik alleen luidsprekerkabel via een kabelgoot naar het projectiescherm te leiden.

Wat vinden jullie van de volgende combinatie:

Receiver: pricewatch: Denon AVR-X1600H

Speakers: pricewatch: Klipsch R-51M (Zwart) of pricewatch: Cambridge Audio SX-50 of pricewatch: Wharfedale Diamond 220 Zwart

Deze receiver is redelijk betaalbaar en tevens geschikt voor eventuele uitbreiding in de toekomst (7.1 / Dobly Atmos etc.)

Speakers vind ik lastig, daarom ben ik benieuwd wat jullie zouden adviseren (rekening houdende met het budget van ongeveer 500 euro)

@The Eagle Ben jij toevallig bekend met bovenstaande receiver / speakers?

[ Voor 20% gewijzigd door -En4Cer- op 23-01-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleros
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 16:11
Wellicht een beetje laat maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het uiteindelijk is geworden!
Toch voor de receiver met losse speakers gegaan?
Ik zit in exact dezelfde situatie op het moment namelijk.
Pagina: 1