Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steemansnick
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-03-2024
Ik heb mijn ASUS VivoBook Pro 17 N705UD aangesloten op een 4K iiyama prolite xub3493wqsu 34 monitor, maar het beeld is uitgerokken in de breedte. Dit is omdat ik de maximale resolutie van het scherm niet kan selecteren. Ik kan slechts 2540x1440 selecteren terwijl dit 3440x1440 zou moeten zijn, wat een gestretched beeld geeft.

Ik doe dit via de HDMI uitgang van de laptop. Dit is HDMI 1.4 De laptop heeft een GeForce 1050 aan boord, maar de HDMI is verbonden met een Intel UHD Graphics 620, welke normaal gemakkelijk 4K moet kunnen aansturen op een extern scherm: shorturl.at/hqCN9

Alle drivers (windows, nvidia, Intel,...) zijn up to date. Ik heb al verschillende modi geprobeerd (scherm delen, dupliceren, weergeven op 1) en tal van youtube tutorials. Ik heb zelfs mijn laptop al geformatteerd en windows opnieuw geïnstalleerd, niks helpt.

Ik zit echt met mijn handen in het haar, waarom werkt dit niet fatsoenlijk.

Alle hulp is meer dan welkom, alvast erg bedankt!

Screenshots:
https://pasteboard.co/IR70QLj.jpg
https://pasteboard.co/IR713Kw.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:01
Heb je je schermen gedupliceerd of uitgebreid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steemansnick
Kypo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:48:
Heb je je schermen gedupliceerd of uitgebreid?
Beide geprobeerd, geen van beide werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:17
Shot in the dark, maar andere kabel proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Zet de refresh rate eens op 30hz, dat is de max van 4k op hdmi1.4, of swap naar displayport. Soms verschijnt de resolutie niet, zelfs op 30hz, in dat geval zul je een custom resolutie moeten maken. Houd het bij 30hz op die hdmi poort! (en ja, 30hz is zelfs voor de Windows gui gaar...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:11

Croga

The Unreasonable Man

HDMI1.4 ondersteund geen hoge refreshrates op hoge resolutie. Alles hoger dan 1440p zal op 30FPS maximaal lopen.

Er zit dus een kans in dat je driver simpelweg weigert iets op minder dan 60FPS uit te sturen. Er zit ook een kans in dat je wél een hogere resolutie kunt selecteren wanneer je een lagere refreshrate selecteerd. Dat tweede is te proberen, ik weet niet of dat eerste te achterhalen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:09
Minor detail: 3440x1440 is geen 4K :) Goed, tenzij ik me vergis kan je over HDMI 1.4 geen 3440x1440 op 60Hz aansturen. Zie ook dit topic. Je zou maximaal iets van 50Hz kunnen halen. Dit zou je eens uit kunnen proberen, maar ideaal is het niet.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Moi_in_actie schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:57:
Minor detail: 3440x1440 is geen 4K :) Goed, tenzij ik me vergis kan je over HDMI 1.4 geen 3440x1440 op 60Hz aansturen. Zie ook dit topic. Je zou maximaal iets van 50Hz kunnen halen. Dit zou je eens uit kunnen proberen, maar ideaal is het niet.
Donders, je hebt gelijk. Ik had over het model heengelezen en me op 4k vastgezeten. 50hz + custom resolutie klinkt plausibel. Maar goed, edid wordt niet herkend (wat overigens prima kabel kan zijn of oem driver implementatie), dus TS is sowieso op tweaken aangewezen. Blijft natuurlijk dat hdmi1.4 hier gewoon niet voor gebouwd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40
Heb je geen USB-C die Alternate Mode ondersteunt?

Dan zou je een USB-C naar Displayport-adapter kunnen gebruiken.

Blijkbaar zijn er n705's daarmee uitgerust (wat dus niet wil zeggen alle).

http://www.eforbuy.com/as...p-hdtv-adapter-cable.html

Dit is puur het voorbeeld om aan te geven dat het mogelijk zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steemansnick
Ik heb geporbeerd via het control panel van Intel graphics en daar kan ik wel een custom resolutie instellen van 3440x1440 op 30Hz, maar dan is het beeld nog steeds vervormd (zwarte balken onder en boven) en lijkt het ook dat er in de breedte niks veranderd is.

Dat van die USB-C moet ik nog even uitzoeken want daar heb ik geen ervaring mee.

Maar is het zo dat 3440x1440 op 60Hz met deze laptop (Intel UHD 620) niet mogelijk is? Want dan zit ik misschien gewoon mijn tijd te verspillen... :(

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:45

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

steemansnick schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:54:
Ik heb geporbeerd via het control panel van Intel graphics en daar kan ik wel een custom resolutie instellen van 3440x1440 op 30Hz, maar dan is het beeld nog steeds vervormd (zwarte balken onder en boven) en lijkt het ook dat er in de breedte niks veranderd is.

Dat van die USB-C moet ik nog even uitzoeken want daar heb ik geen ervaring mee.

Maar is het zo dat 3440x1440 op 60Hz met deze laptop (Intel UHD 620) niet mogelijk is? Want dan zit ik misschien gewoon mijn tijd te verspillen... :(

Nogmaals bedankt!
Correct, middels HDMI is dat niet mogelijk. Je zit je tijd te verspillen. Sorry... :X

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steemansnick
Een custom resolutie die normaal zou moeten passen van 3440x1440 @30Hz gaf dus nog steeds een vertekend beeld en balken boven en onder het beeld. Na wat experimenteren kwam ik tot een resolutie van 3840x1920 @30Hz die wel schermvullend is (scaled 150% anders extreem klein) maar aan 30Hz is dit verschrikkelijk om aan te zien.

Ik denk dat er niks anders op zit dan de monitor terug te sturen en verder te werken op het kleine scherm van mijn laptop -/

Tenzij iemand nog een ander idee heeft...

Is er bijv. geen manier om de output van mijn GeForce 1050 te gebruiken?

* UPDATE
Na opnieuw opstarten is de resolutie ok op 3440x1440 maar kan niet hoger dan 30Hz. Is er een manier om dit te omzeilen?

[ Voor 21% gewijzigd door steemansnick op 22-01-2020 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
De output van je 1050 Ti hangt aan de framebuffer van de Intel. Daardoor kunnen ze beide gebruik maken van de ene HDMI-uitgang en kan de Intel gebruikt worden als er geen snelle berekeningen nodig zijn.

Nu is Intel ruk met hun ondersteuning van HDMI, want in 2020 gebruiken ze nog steeds versie 1.4. Dus de maximale refreshrate op een 3440x1440-monitor is zoals aangegeven 50Hz.

Wil je meer, dan zul je moeten kijken of je USB-C-aansluiting Alternate Mode doet, dat wil zeggen dat er een Displayport-signaal door de aansluiting kan. Is dat het geval, dan heb je Displayport 1.2 en kun je je monitor prima op 60Hz aansturen.

Zo niet, dan is de enige werkbare oplossing een monitor kiezen van Max 2560x1440 op 60Hz (of iets met de dezelfde maximale bandbreedte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steemansnick
Alvast bedankt voor de goeie hulp!

Ik kan nergens vinden of die USB-C aansluiting dat kan. Dit is de laptop: https://www.asus.com/Laptops/ASUS-VivoBook-Pro-17-N705UD/

Ik heb hem nu op 3440x1440 (zoals het zou moeten zijn) op 44Hz, dat is het hoogste dat ik via het Intel control panel voor deze resolutie kan instellen. Hoger geeft gewoon een fout.

Is 44Hz aanvaardbaar om mee te werken... tja... super is het alvast niet. -/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

steemansnick schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:03:
Alvast bedankt voor de goeie hulp!

Ik kan nergens vinden of die USB-C aansluiting dat kan. Dit is de laptop: https://www.asus.com/Laptops/ASUS-VivoBook-Pro-17-N705UD/

Ik heb hem nu op 3440x1440 (zoals het zou moeten zijn) op 44Hz, dat is het hoogste dat ik via het Intel control panel voor deze resolutie kan instellen. Hoger geeft gewoon een fout.

Is 44Hz aanvaardbaar om mee te werken... tja... super is het alvast niet. -/
Klinkt plausibel:

3440*1440 = 4.953.600

4.953.600 * 24bpx (RGB) = 118.886.400

118.886.400 * 44hz = 5.231.001.600 bits/second

Max rate HDMI1.4: 8,16GB/s;

80% efficiëntie = 6.528.000.000bps

Klinkt alsof je nét binnen de limiet komt (en er is vast wat overhead van audio kanalen, edid, sync, etc...)

Displayport zit op ongeveer het viervoudige... en Displayport heeft (naar alle waarschijnlijkheid) gewoon een USB-C stijl plug bij jou.

[ Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 22-01-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steemansnick
Ik zou het graag uitzoeken tot op de bodem :)

Ik heb aan de zijkant van mijn laptop nog die USB-C, maar ik weet niet wat ik daarmee kan doen.Kan ik daar bijv. een USB-C naar DisplayPort tussenstuk instekenen zo toch +60Hz (of meer) op mijn monitor krijgen?

USB-C poort: https://pasteboard.co/IR9GISl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Die site die ik linkte suggereert dat in ieder geval een deel van die N705 wel ondersteuning heeft voor Displayport over usb-c.

Het plaatje heeft daar echter geen Displayport-symbool, zoals hier: https://www.howtogeek.com...xt-to-my-usb-c-port-mean/

Als je bij je eigen laptop niet zo’n plaatje hebt als in bovengenoemde link, een DP-icoontje, dan kun je het helaas vergeten.

Met dank aan Intel die nog steeds een standaard uit 2010 gebruikt (1.4a), terwijl er sinds 2013 al versie 2.0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steemansnick
Nope, enkel een SS symbooltje te zien hier.

Toch allemaal geweldig bedankt voor de hulp!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steemansnick
Vandaag toch nog iets anders geprobeerd.

Ik nam mijn laptop mee naar het werk waar ik een LG ultrawide scherm gebruik. Ik hang de laptop er via HDMI aan en mijn LG monitor werkt gewoon zonder enige instelling op 3440x1440 @50Hz was echt wel te doen is.

Wat nu met die theorie van HDMI 1.4 @30Hz enz?

En waarom kan ik bij mijn scherm thuis slechts tot 44Hz gaan + moet ik dit eerst handmatig instellen?

Het enige verschil in de opstelling is de kabel en een andere monitor.

Ik begrijp het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:04

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De monitoren onderling kunnen verschillen in overhead, bijvoorbeeld voor audio of of chroma subsampling. (Waarbij kleuren gecomprimeerd worden, dat wil je niet op een monitor met desktopwerk.)

Het slimst is om een USB-C naar DisplayPort kabel te testen, zoals deze: pricewatch: Startech.com USB-C naar DisplayPort adapter kabel 1m 4K / 60 Hz

Ik schrik wel altijd weer van wat die kabels kosten terwijl ze volgens mij passief moeten kunnen werken.

Deze heb je ook nog, als er een DisplayPort kabel bij de monitor zat: https://www.allekabels.nl...ar-displayport-kabel.html

[ Voor 12% gewijzigd door --MeAngry-- op 23-01-2020 13:52 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
steemansnick schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:38:
Vandaag toch nog iets anders geprobeerd.

Ik nam mijn laptop mee naar het werk waar ik een LG ultrawide scherm gebruik. Ik hang de laptop er via HDMI aan en mijn LG monitor werkt gewoon zonder enige instelling op 3440x1440 @50Hz was echt wel te doen is.

Wat nu met die theorie van HDMI 1.4 @30Hz enz?

En waarom kan ik bij mijn scherm thuis slechts tot 44Hz gaan + moet ik dit eerst handmatig instellen?

Het enige verschil in de opstelling is de kabel en een andere monitor.

Ik begrijp het niet.
Er zijn een aantal standaarden wat betreft het aantal Hz op monitoren. 2 van de refreshrates in die standaard zijn 30 en 60 hz. Redt je monitor geen 60Hz, dan valt hij standaard terug naar 30.
Nu zijn er veel monitoren die ook andere refreshrates pakken en sommige geven dat ook nog netjes aan (dan hoef je dus niet iets te forceren). Of de monitor of monitor-driver dat doet weet ik overigens niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steemansnick
--MeAngry-- schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:49:
De monitoren onderling kunnen verschillen in overhead, bijvoorbeeld voor audio of of chroma subsampling. (Waarbij kleuren gecomprimeerd worden, dat wil je niet op een monitor met desktopwerk.)

Het slimst is om een USB-C naar DisplayPort kabel te testen, zoals deze: pricewatch: Startech.com USB-C naar DisplayPort adapter kabel 1m 4K / 60 Hz

Ik schrik wel altijd weer van wat die kabels kosten terwijl ze volgens mij passief moeten kunnen werken.

Deze heb je ook nog, als er een DisplayPort kabel bij de monitor zat: https://www.allekabels.nl...ar-displayport-kabel.html
Ik had deze ochtend deze reeds besteld bij bol.com, als het dan niet werkt kan ik hem netjes terugsturen. Maar ik vrees er een beetje voor omdat er geen Displayport icoontje bijstaat bij mijn laptop en enkel een SS icoon, niet SS+ (gen 2)

https://www.bol.com/nl/p/...-0/9200000112354836/?s2a=

Als dit niet mocht werken, lijkt het je dan nog nuttig om een andere kabel bijv. naar Displayport toch te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Het is mogelijk om vanuit USB-C naar HDMI te gaan, echter:
HDMI 2.0 is sowieso alleen mogelijk met een actieve adapter via een USB-C poort die Thunderbolt of Displayport ondersteunt.

(het converteren van het daadwerkelijke videosignaal dan, we laten DisplayLink-producten buiten beschouwing, die presteren ruk en daar kun je zeker niet mee gamen.)

Zie: Wikipedia: USB-C

Apple ondersteunt op de meeste (zo niet alle) usb-c poorten die ze hebben Thunderbolt, en daar werkt het dan dus zeker op.

Maar als je usb-c poort inderdaad Displayport of Thunderbolt ondersteunt en deze adapter werkt, dan heb je een wat prijzigere oplossing gevonden voor het aansluiten van je monitor.

Je had in dat geval immers gewoon een usb-c naar Displayport-kabel kunnen kopen en dan had het ook gewerkt. Die zijn wat goedkoper.
Pagina: 1