Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Qeqrtar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-11 15:31
Onlangs hebben we een douchewarmtewisselaar geïnstalleerd. In het ideale geval wordt die aangesloten op de warmwaterproductie (ketel) en op de koudwaterkraan van de douche. Om praktische redenen was echter enkel de koudwaterkraan mogelijk. Volgens de gegevens op instal2020.be geeft dat 15% verlies op het rendement bij een toevoertemperatuur van 60°C

Probleem: onze ketel staat ingesteld op 40°. Dat maakt dat we slechts minimaal koud water toevoegen. Het debiet in de wisselaar is daarom te laag om een goed rendement te halen (als mijn vrouw heel warm doucht is er zelfs geen rendement, wegens geen koudwatervraag).

De oplossing is om de aanmaaktemperatuur van het warm water te verhogen. Dit gaat echter ten koste van het ketelrendement. Noch Instal2020.be, noch de ketelfabrikant heeft gegevens over het effect van de keteltemperatuur op het rendement bij warmwaterbereiding.

Vraag: hoe bereken je de ideale afweging tussen hoger rendement van de warmtewisselaar en lager rendement van de ketel bij verhoging van de keteltemperatuur. Ergens moet een optimum zitten, maar zonder goede gegevens kom ik er niet uit.

Beste antwoord (via Qeqrtar op 22-01-2020 09:34)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien kom je verder met de rendementscurve van je gasketel. Heb je een typenummer en bouwjaar? Dan kan je wellicht uit de handleiding de standaardrendementen halen. Dat zal bij minimaal 60 graden zijn, zelf kan je meten hoeveel gas je verbruikt bij een douchebeurt van 40 graden.

Je kunt natuurlijk ook zelf het gasverbruik monitoren op twee dagen 40 graden keteltemperatuur en twee dagen op 60 (of 40-60-60-40 zodat je weersinvloeden minimaliseert).
Tip: film de gasmeter tijdens het douchen om de opstarteffecten apart in een grafiek te zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:21
Je probleem is dat je niet aan legionellapreventie doet als je ketel op 40C staat. Die hoort minstens op 62C te staan. Begin daar maar eens mee.

• Qeqrtar
De ketel werkt in doorstroom, er is dus geen water dat langdurig op legionella-vriendelijke temperaturen blijft. Net zoals in de warmtewisselaar, die gaat ook nooit boven de douche temperatuur, en ik douche nooit boven 60 °C ;)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:26

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Welke ketel heb je?
Er zijn slechts een beperkt aantal ketels die met 107% rendement warm water kunnen maken. Dus dan maakt 't ook niet uit of je ww temp op 40 of 60 staat voor 't ketelrendement.

In dat ge al betekent warmer dus beter omdat je de restwarmte gebruukt

Verwijderd

Qeqrtar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:19:
De ketel werkt in doorstroom, er is dus geen water dat langdurig op legionella-vriendelijke temperaturen blijft. Net zoals in de warmtewisselaar, die gaat ook nooit boven de douche temperatuur, en ik douche nooit boven 60 °C ;)
Dan nog is het belangrijk dat het water af en toe overal in het systeem 60+ kan worden.. om de bacteriën die aan de wanden van leiding in soort biofilm gaan zitten op te ruimen

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Qeqrtar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:36:
Vraag: hoe bereken je de ideale afweging tussen hoger rendement van de warmtewisselaar en lager rendement van de ketel bij verhoging van de keteltemperatuur. Ergens moet een optimum zitten, maar zonder goede gegevens kom ik er niet uit.
Je vergeet nog de hoeveelheid liters per minuut mee te nemen. Want dat maakt ook nog uit bij zowel de CV als WTW.

Mijn 'gok' zou zijn, zet hem op 60°C en kijk of dat het verbeterd.
Je kunt namelijk jezelf een ongeluk rekenen, maar je krijgt nooit alle factoren erin. Denk ook aan de lucht temperatuur/ventilatie (hoeveel koelt het water af), temperatuur van de vloer.

Alleen met wat metingen kun je iets gaan benaderen. Maar dan nog moet je misschien wel een jaar 'loggen' om alle situaties te doorlopen. Want het rendement van je CV ketel is ook niet statisch, bij -5°C buiten is het weer anders dan +20°C.

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien kom je verder met de rendementscurve van je gasketel. Heb je een typenummer en bouwjaar? Dan kan je wellicht uit de handleiding de standaardrendementen halen. Dat zal bij minimaal 60 graden zijn, zelf kan je meten hoeveel gas je verbruikt bij een douchebeurt van 40 graden.

Je kunt natuurlijk ook zelf het gasverbruik monitoren op twee dagen 40 graden keteltemperatuur en twee dagen op 60 (of 40-60-60-40 zodat je weersinvloeden minimaliseert).
Tip: film de gasmeter tijdens het douchen om de opstarteffecten apart in een grafiek te zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Qeqrtar
De ketel is een Bosch 7000iw 28c. Geen idee of die condenseert bij de aanmaak van warm water, dat ga ik een uitzoeken. Goede opmerking!
En inderdaad, er spelen massa's parameters mee. Dit wordt een leuk project om mee bezig te zijn. Ook een goeie tip om de gasmeter te filmen. Misschien moet ik toch maar die slimme meter eens aanvragen. Eerst uitzoeken of de p1-poort ook een snelle uitlezing van gas kan voorzien ;). Wat legionella betreft: de toevoer via de douchewtw krijg je toch nooit op 60 °C? En het is wel toegestaan/aanbevolen om die rechtstreeks op de koudwaterkraan aan te sluiten. Terzijde, volgens een vriend van me die bij volksgezondheid werkt, is het aantal gemelde gevallen van legionella in thuissituaties onbestaande. Voor wat het waard is...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28
Volgens mij is dat ook onzin want ik heb daar wel eens nieuwsberichten over gelezen. Na 4 weken zomer terug van vakantie en weer onder de douche springen. Maargoed, de output van de doucheWTW komt eigenlijk niet boven de 25 graden, dat is niet echt een lekkere temperatuur, 40 graden is dat wel. Echter is de stroomsnelheid zo groot door koperleidingen van 15mm dat wanneer deze niet geïsoleerd zijn het risico nihil is. Het is wel beter om de tapwatertemperatuur op 60+ te hebben natuurlijk, voor het geval er eens lange stilstand plaatsvind. Volgens mij is overdag een 30min de douche laten lopen, tapwater dan op 60 zetten, 3-4 uur wachten, weer 30min laten lopen een prima test om het verschil in gasverbruik te zien. Als je over meerdere dagen/weken gaat testen wordt het juist onbetrouwbaar omdat de watertemperatuur vanuit de meter behoorlijk schommelt over de dagen, die meet ik namelijk ook naast de WTW output.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:21
Qeqrtar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:49:
Terzijde, volgens een vriend van me die bij volksgezondheid werkt, is het aantal gemelde gevallen van legionella in thuissituaties onbestaande. Voor wat het waard is...
En hoe denk je dat dat komt? Wellicht omdat iedereen z'n ketel netjes op een temperatuur heeft staan waarbij legionella afsterft...

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-11 16:58
Qeqrtar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:49:
Misschien moet ik toch maar die slimme meter eens aanvragen. Eerst uitzoeken of de p1-poort ook een snelle uitlezing van gas kan voorzien ;).
Bij mijn slimme meter word de stand van de gasmeter 1 keer per uur geupdate via de p1-poort

• Qeqrtar
Jim423 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 00:31:
Volgens mij is overdag een 30min de douche laten lopen, tapwater dan op 60 zetten, 3-4 uur wachten, weer 30min laten lopen een prima test om het verschil in gasverbruik te zien. Als je over meerdere dagen/weken gaat testen wordt het juist onbetrouwbaar omdat de watertemperatuur vanuit de meter behoorlijk schommelt over de dagen, die meet ik namelijk ook naast de WTW output.
De kinderen sprongen een gat in de lucht dat ze volgende keer extra lang mogen douchen, "want papa moet iets meten". Wetenschap vraagt offers O-)

En voor de duidelijkheid: ik ga niemand aanraden de toevoertemperatuur te verlagen en risico's voor de gezondheid te nemen. Als de metingen achter de rug zijn nemen we een wekelijkse hittecyclus boven 60°C in het schema op om de leidingen te ontsmetten.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Qeqrtar schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:32:
[...]

<knip>

Als de metingen achter de rug zijn nemen we een wekelijkse hittecyclus boven 60°C in het schema op om de leidingen te ontsmetten.
En zo doe je alle besparingen ten opzichte van altijd minimaal 55°C weer teniet...

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1