Nee, nogmaals het is géén backup maar een kopie.Kraz schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:58:
Je gebruikt die 2e HD als 'backup'.
[ Voor 21% gewijzigd door br00ky op 21-01-2020 16:22 ]
Nee, nogmaals het is géén backup maar een kopie.Kraz schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:58:
Je gebruikt die 2e HD als 'backup'.
[ Voor 21% gewijzigd door br00ky op 21-01-2020 16:22 ]
Verwijderd
Inderdaad.DukeBox schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:33:
[...]
Nee, nogmaals het is géén backup maar een kopie.
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:30:
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat
[ Voor 76% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2020 22:45 ]
Verwijderd
En dat is toch precies wat ik zegDukeBox schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:39:
[...]
RAID is voor beschikbaarheid en/of performance ! Het hééft 0,0 met backup te maken.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 09:23 ]
Nee, je schrijft letterlijk dat RAID is om géén backup nodig te hebben.Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:57:
Lees het nog eens goed terug, ik zeg letterlijk dat RAID voor beschikbaarheid is.
Verwijderd
Lezen is een kunst, laat me helpen. Hier nogmaals wat ik schrijf met vet hetgeen jij weglaat:DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:44:
[...]
Nee, je schrijft letterlijk dat RAID is om géén backup nodig te hebben.
Bij deze dan de volledige zin:Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:25:
Lezen is een kunst, laat me helpen.
Zoals jij het schrijft staat er dat RAID een vervanging van backup is.Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat
Met een backup haal je een status van moment x terug. Die hoeft niet gelijk te zijn aan de data die op je array staat, alle wijzigingen tussentijds worden daar niet in meegenomen.Als een disk faalt heb je alle data nog steeds beschikbaar en heb je geen backups nodig om te herstellen.
[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 11:57 ]
Verwijderd
Ik ben wel een beetje klaar met je.DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:52:
[...]
Bij deze dan de volledige zin:
[...]
Zoals jij het schrijft staat er dat RAID een vervanging van backup is.
Dank je dat je me uitlegt wat een backup is, anders had ik dat nooit geweten /sMet een backup haal je een status van moment x terug. Die hoeft niet gelijk te zijn aan de data die op je array staat, alle wijzigingen tussentijds worden daar niet in meegenomen.
Anders gezegd.. je gooit een bestand weg, hoe ga je die zonder backup op je RAID array recoveren ?
Maar goed, laat een ander het dan bepalen want wij komen er niet uit.
Tja vanalles
Verwijderd
Wacht ... dus als je één woord niet vetgedrukt schrijft dan telt het niet meer?vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:52:
* vso pakt @Verwijderd & @DukeBox en mept die met de hoofden tegen elkaar en zegt LUISTER
Redundantie heeft 0,0 te maken met jullie disk-cussieen dat betreft zie ik backup ook niet terug.
RAID = Reduntant Array of Inexpensive Disks
en de key is dus nada niks met redudantie maar een #%(#&%#set goedkope schijven .. comprende?
Wij hebben verschillende levels van backup op het werk, een NAS met nvme cache. Waarom dan toch een raid array met redundantie in een HA cluster? (Snelheid iig niet, die NVME cache is sneller dan de netwerk verbinding)Ja indien alle omstandigheden goed zijn kan je in sommige gevallen een kapote disk vervangen door een nieuwe zonder "hinder" te ondervinden, In de regel is het een redelijke grote kans dat dit ook kan gebeuren. Maar dit is niet een fixed gegeven dat dat het kan.. zelfs in een RAID 10 met 2 disks failures bv ..kan het einde oefening zijn. meestal gebeurt dit als disks van dezelfde productie batch komen ..
hierom koop je je NAS disks thuis liever ook met verschillende tijd ertussen of bij andere winkels...ja toch ???
Maar moederbord/controller failure ofzo is het nog steeds--> Data dan hebben we het nog niet over bitrot of andere "issues"
Nee, RAID levels zeggen iets over hoe belangrijk continuiteit van bedrijfsvoering voor je is.RAID "levels" 0 t/m ??? zeggen meer de bedoelde "toepassing" of nog niet te spreken over ZFS of andere custom "RAID" solutions die je vergeet
Eindelijk iets waar we het wel over eens zijn.Backup(off-site) doe je om meerdere reden, "history", "recovery" en beveiliging
- ransomware (dus ook diefstal)
- corruptie (ook user error)
- brand
Maar dit is meer "hoe belangrijk" is je data ..
De key reden van het kopen van een nas is
- Centralisatie van je data (overzicht)
- gemakkelijker backup
Dat een nas geen backup = tja .. 50/50 ziet het wel zo ..
Suc6 met recoveren van data .. (extreem hoge kosten) .. een backup is dan snel terugverdient.. maar achteraf kijkt me een koe in de kont.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 14:43 ]
Even voor jou beeldvorming, jij kan met geen enkel voorbeeld komen waarvan ik kan zeggen "nope" nog niet gezien ..
hoe bedoel je muggenziften in kwadraat .. je eigenadvies nota-benen[...]
Wacht ... dus als je één woord niet vetgedrukt schrijft dan telt het niet meer?
Begin aub dan zelf ook het goeie voorbeeld te geven en reageer inhoudelijk key is "verzameling set van schijfjes" als je het perse in NL wilt hebbenVerwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:25:
Nogmaals leer eens lezen!
Eerst mep je iemand om de oren omdat raid geen backup is .. en nu begin je weer met backup or RAID ?:?Wij hebben verschillende levels van backup op het werk, een NAS met nvme cache. Waarom dan toch een raid array met redundantie in een HA cluster? (Snelheid iig niet, die NVME cache is sneller dan de netwerk verbinding)
Alles was dus "juist" (zon en maan + sterren in juiste stand.. exact wat ik dus zei ..De enige reden dat we een RAID array hebben is precies deze situatie, geen verloren productiviteit bij hardware problemen door redundantie. Redundantie is veruit de belangrijkste eigenschap van een RAID array.
Alles was dus "juist" (zon en maan + sterren in juiste stand.. exact wat ik dus zei ..(Was er op dat moment nog wat mis gegaan ... daar zijn de backups voor.)
Nope de staat van het "materiaal" zegt niks over de admin of continueiteit..Nee, RAID levels zeggen iets over hoe belangrijk continuiteit van bedrijfsvoering voor je is.
Gast ooit gehoord van "on topic blijven" en dat betreft in gecalculeerd risico, verzekering, en overmacht ?Niet bij de data kunnen kost geld
Again leer lezen .. zie eerder "zoek op nick + zfs" opmerking ..ZFS past prima in dit rijtje
in een workstation RAID 10Als availability belangrijk voor je is heb je redundantie.
RAID/clustering zorgt voor redundantie, maar vereist in principe geen NAS, ook mijn lokale opslag in mijn Workstation is bijvoorbeeld een RAID 10 array.
• Als availability niet belangrijk voor je is, maar je data wel belangrijk kan je RAID0/JBOD gebruiken met backups met backups.
usb
- Als je data niet belangrijk is en availability ook niet is wer weinig reden om geld uit te geven aan een NAS, koop een USB HDD als je de data wel tussen PC's wil delen.
vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:52:
De key reden van het kopen van een nas is
- Centralisatie van je data (overzicht)
- gemakkelijker backup
Dat een nas geen backup = tja .. 50/50 ziet het wel zo ..
Tja vanalles
Als je zelf die zin nog eens leest.. wat lees je dan zelfVerwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:25:
Misschien moet je eens leren lezen voor je iemand onzin in de mond legt.
[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 16:33 ]
Verwijderd
Letterlijk wat er staat: Als je redundantie heb door RAID 1/5/6 en er valt 1 schijf uit, dan hoef je niet terug te grijpen op een backup omdat er op je NAS geen data verloren is. Meer staat er niet en minder ook niet.DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:33:
[...]
Als je zelf die zin nog eens leest.. wat lees je dan zelf
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 16:39 ]
Schrijf het dan eens duidelijk op want dat vermeld je anders wel 3 keer zo.Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:37:
Ik zegen nergens dat RAID een backup is of een vervanging voor backup.
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat
Het gaat er blijkbaar om dat jij bedoeld dat je geen backup HOEFT TE GEBRUIKEN voor een rebuild. maar dat is iets héél anders dan dat je (letterlijk) schrijft dat je GEEN BACKUP NODIG hebtEr staat letterlijk dat je geen backup nodig hebt om te herstellen van een harddisk failure.
Verwijderd
Begrijpend lezen is een kunst:DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:41:
[...]
Schrijf het dan eens duidelijk op want dat vermeld je anders wel 3 keer zo.
[...]
[...]
[...]
Het gaat er blijkbaar om dat jij bedoeld dat je geen backup HOEFT TE GEBRUIKEN voor een rebuild. maar dat is iets héél anders dan dat je (letterlijk) schrijft dat je GEEN BACKUP NODIG hebt
Dan kan je wel tegen 2 man roepen dat we beter moeten lezen![]()
![]()
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 16:49 ]
Verwijderd
Zou ik ook maar doen, want als je niet kan lezen komen we echt niet verder.DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:47:
Ik geef het op..
Wat is volgens jou het verschil tussen een backup niet gebruiken bij een handeling en een backup niet nodig hebben voor het uitvoeren van die handeling?Het gaat er blijkbaar om dat jij bedoeld dat je geen backup HOEFT TE GEBRUIKEN voor een rebuild.
Klopt volledig en daarom schrijf ik dat ook nergens.maar dat is iets héél anders dan dat je (letterlijk) schrijft dat je GEEN BACKUP NODIG hebt
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 16:52 ]
[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 21-01-2020 16:52 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Verwijderd
Helemaal mee eens en dat is waarom ik ook altijd tegen iedereen zeg dat RAID geen backup is.Renault schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:53:
De praktijk is hardleers.
Op dit forum lees je vaak dat een disk offline gaat en dat er een nieuwe diks in wordt gezet. Vaak blijkt dan pas dat 1 of meer andere disks óók problemen hebben, wat pas blijkt bij het afgaan van elke sector bij een reconstructie van de data op de vervangen disk.
Of niet een disk gaat kapot in de NAS, maar er is sprake van een defecte voeding die meerdere disks meeneemt, waterschade, brand, diefstal of voor mijn part een gevallen NAS.
In al die gevallen is een actuele full backup wel héél fijn, of je die NAS nou hebt voor beschikbaarheid en backups maakt, of geen actuele backups maakt/hebt en alleen vertrouwt op het RAID mechanisme.
Prima samenvatting ja, ik ging alleen op dat eerste punt in, om aan te geven waarom je een RAID array zou willen als je toch al backup maakt. Want die vraag heb ik in de praktijk gehad; 'waarom zou ik ruimte opofferen voor RAID als ik ook al backup maak'.Room42 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:54:
Je hoeft met RAID geen backup terug te lezen als een disk kapot gaat binnen de marge van redudantie. Dat betekent niet dat je geen backup nodig hebt van de data voor andere vormen van falen.
Volgens mij vat ik het zo aardig samen voor zowel @DukeBox en @Verwijderd
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 17:02 ]
Aangezien je toch weer een directe vraag stelt en daar blijkbaar graag antwoord op wilt:Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:48:
Wat is volgens jou het verschil tussen een backup niet gebruiken bij een handeling en een backup niet nodig hebben voor het uitvoeren van die handeling ?
Je verwart lezen met "reageren op" .. maar goed zal wel detail zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:37:
@VSO
Lezen is nog steeds je sterkste punt niet.
Set van schijven is niet automagisch een RAID bv vroeger kon je op SCSI meerdere schijven aansluiten ..Je hamert op dat verzameling schijven, wat is daar anders aan als redundant? Lijkt me nogal logisch dat het een array van meerdere schijven is, anders is er niets redundant aan. Kern van RAID is de redundancy performance.
Vraag je niet om te lezen, denk alleen dat ik wat langer met de technieken bezig ben, kan wel wapperen dat mijn Oma in assembler schreef toen ik nog vloeibaar was .. (wat niet gelogen is) maar dat is wel erg extreem.Ik hoef je ZFS posts ook niet te lezen, heb zelf ook een ZFS systeem geadministreerd. Je gaat me echt niets nieuws vertellen. De enige reden dat je dat niet door hebt is omdat je uberhaupt niet leest wat ik schrijf.
Omdat alles op zijn plek was toen event x plaats vond, jij en je collega's goed voorbereid waren (geleerd hadden van anderen) kon je het probleem snel fixen .. en gelukkig zie je ook dat het anders had kunnen gaan ..En stand van de zon maan en sterren? Nee, goede voorbereiding. Als we geen cluster en raid hadden gehad hadden we kostbare tijd verloren. Omdat we maatregelen hadden genomen waren we niet afhankelijk van geluk. Idem met als er nog wat fout was gegaan, omdat we maatregelen (goede backups) hadden genomen was er ook dan niets mis gegaan. Blijkbaar wil je lezen wat je uitkomt...
En NVME in mijn workstation zou ik erg blij mee zijn, helaas is hij daar te oud voor. Wellicht binnenkort een PCI-E SSD. Toen ik het systeem kocht was SATA SSDs het beste wat ik kon doen dus 4x SATA SSD in raid 10.
Wist jij hoeveel RAID 1/5 arrays eruit klappen bij een rebuild ??? zeker nog nooit meegemaakt ..Letterlijk wat er staat: Als je redundantie heb door RAID 1/5/6 en er valt 1 schijf uit, dan hoef je niet terug te grijpen op een backup omdat er op je NAS geen data verloren is. Meer staat er niet en minder ook niet.
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 21-01-2020 18:44 . Reden: wat tekst netter gemaakt (begrijpbaar) ]
Tja vanalles
Verwijderd
Helemaal mee eens en dat zeg ik dan ook nergens. Maar dat schijnt er bij jullie niet in te willen. Ik ben het met vrijwel alles met jullie eens, maar jullie blijven maar roepen dat ik het tegenovergestelde zeg van wat ik heb gezegd.Dat je niet terug hebt hoeven grijpen naar een backup is NUL reden om er geen 1 te hebben ..
[ Voor 94% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 21:15 . Reden: niet netjes ]
nouw hierVerwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:22:
Voldoet prima aan jouw definitie van nodig, dus nogmaals mijn vraag: waar zeg ik dat een backup nooit nodig is?
ik heb je quotes alleen ff ingekort ..tot je vraag..maar je zegt het letterlijk (bedoel je wellicht anders maar goed)Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:30:
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Wat hier bedoelt word (denk ik) is dat je discussie voert met drog redenatie en "overkant politiek" .. retorische vragen ..DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:41:
Joh ga een cursus Nederlands doen.
Dus zonder alle andere factoren te kennen, verwacht je een antwoord .. nah daar passeer ik op .. dat is met een hagel geweer schieten verwachten dat je op 300m nog iets raakt ..Was het de hardware dat een RAID-Z1 rebuild zoveel trager was dan een RAID-5 rebuild in mijn huidige NAS of is het inherent aan ZFS?
Tja vanalles
Lees: Een reserve tank benzine in je auto hebben is om bij een tekort niet gelijk te voet naar het benzinestation te hoeven lopen, gemak dus en meer niet.Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Verwijderd
Kom je weer, dikke schedel, maar laten we het even proberen met logica:vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:11:
[...]
nauw hier
[...]
ik heb je quotes alleen ff ingekort ..tot je vraag..
[...]
Tja, het is voor mij een principe kwestie dat ik als een onbenul wordt neergezet op basis van een bewust verkeerde uitleg van wat ik zeg. Wat zielig is, is dat het inmmiddels vrij duidelijk voor ze is dat ik gelijk heb, maar dat om dat maar niet toe te hoeven geven er wordt gedaan a[quote][b]White Feather schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:26:
Wat een trieste bedoeling zeg.
[...]
De rest van de discussie is grotendeels een hoop bla en bla. (Op het nivo van: Die van mij is langer en ik weet het beter.)
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 20:52 ]
:zucht:Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:43:
Jouw claim dat ik zeg dat een backup niet nodig is, is een dikke leugen vette en zeer irritant aan het worden.
-->Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
ZelfsRaid 1/5/6 is om geen backup te hoeven gebruiken als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Zou ook grammaticaal correct zijn.. zie je het nu dan eindelijk ?Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben VOOR als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Raid 1/5/6 is om niet direct terug te moeten grijpen naar een backup als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 20:55 ]
Zucht. Optie 1 en 3 staat gewoon precies hetzelfde.DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:50:
[...]
:zucht:
[...]
-->
[...]
Zelfs
[...]
Zou ook correct zijn.. zie je het nu dan eindelijk ?
[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 21-01-2020 20:55 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Verwijderd
Het verschil tussen deze zinnen is dat ik zeg als 1 schijf kapot gaat en je had voor RAID1/5/6 gekozen dan heb je geen backup nodig (omdat er niets te herstellen is )DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:50:
[...]
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben VOOR als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Het wereldschokkende verschil is hier dat ik zeg dat je in deze situatie geen backup nodig hebt (omdat je die niet hoeft te gebruiken er is geen data verloren gegaan)Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Raid 1/5/6 is om geen backup te hoeven gebruiken als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Iets niet nodig hebben betekent dat dat je het kan missen. Zie ook de eerdere Van Dale link.Xander schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:54:
Waar jij dan vandaan blijft halen dat hier een verschil tussen zit blijft een raadsel.
1 = "Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben" hoe letterlijk wil je het hebben .. dat je het zegt ..Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:43:
[...]
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat, dus eigenlijk en meer niet.
Wat ik zeg:
IF( minimaal 1 disk redundancy AND alleen als 1 disk faalt) THEN (Data is onbeschadigd impliciet in de uitspraak, want dat is wat RAID 1/5/6 doet, voor jouw gemak nu even expliciet gemaakt aangezien je dit steeds negeert)
Niet alleen zeg je geen backup nodig (weer) maar je negeert het volgendeIF (Data is onbeschadigd )
THEN (geen Backup nodig)
Tja vanalles
Verwijderd
Stop eens met selectief citeren man, er staat duidelijk een conditie achter. Je kan blijven doen alsof die er niet staat, maar we kunnen hier allemaal lezen.vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:03:
[...]
1 = "Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben" hoe letterlijk wil je het hebben .. dat je het zegt ..
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 21:09 ]
dude sluit het af .. echt .. je maakt je zelf het erg lastig. neem adem, biertje, koffie denk erover naVerwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:08:
[...]
Stop eens met selectief citeren man, er staat duidelijk een conditie achter. Je kan blijven doen alsof die er niet staat, maar we kunnen hier allemaal lezen.
Even de van dale erbij voor je:
als (voegwoord)
1
zoals: lopen als een haas; zij is net zo oud als ik
2
alsof het zo was: als verstijfd van kou
3
telkens wanneer: als ik naar school ga
4
indien: je kunt slagen als je je inspant
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 21-01-2020 21:10 ]
Tja vanalles
Nice feitje .. wat nieuws geleerd ! +1DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:10:
@vso De werking van BTRFS is ook niet helemaal heilig op een Synology. Daar heb je op dit moment alleen de mogelijkheid hem op FS niveau te draaien waarbij deze alleen detecteert of er bitrot heeft plaatsgevonden. Recovery is helaas niet mogelijk, ook niet middels een snapshot (immers de delta is ook niet meer correct).
Je kan dan alleen nog maar terugvallen op een kopie/backup dat op een ander volume staat.
Tja vanalles
Verwijderd
Ja houd je vooral van de domme, jij weet inmiddels verdomd goed dat ik bedoel dat je de backup op dat moment niet nodig omdat je geen herstel hoeft te doen.vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:09:
[...]
dude sluit het af .. echt .. je maakt je zelf het erg lastig. neem adem, biertje, koffie denk erover na
afbranden doen ze genoeg op de wereld .. niet hier ok ?
begin eens met de next punt wat ik zeg ..
Verwijderd
Geen idee wat dit ermee te maken heeft, maar ja daar heb je volkomen gelijk in. Dat wist ik voor ik eraan begon, maar is al een stap beter dan ext4 waar de bitrot onopgemerkt blijft en in de backups terecht komt.DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:10:
@vso De werking van BTRFS is ook niet helemaal heilig op een Synology. Daar heb je op dit moment alleen de mogelijkheid hem op FS niveau te draaien waarbij deze alleen detecteert of er bitrot heeft plaatsgevonden. Recovery is helaas niet mogelijk, ook niet middels een snapshot (immers de delta is ook niet meer correct).
Je kan dan alleen nog maar terugvallen op een kopie/backup dat op een ander volume staat.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 21:25 ]
Hoe bedoel je dat precies ? Op zich doen ze dat toch al middels SSD (R en RW) cache ? 10G vind je op de wat grotere modellen ook terug al dan niet middels een insteek kaart.vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:16:
Sinds de goedkope SSD is een NAS eigenlijk "obsolete" ik zou graag zien dat NASsen tiered storage gaan doen .. en met 10gbit werken ..
Ja, heb daar tegenwoordig een aantal expander/multiplier kaarten voor liggen. Heb zo al eens een F1RAID array met 40HDD's mogen 'recoveren' omdat een rebuild niet meer wilde.terug op de Syno en andere NAS-en is dat het allemaal sotware raid van linux is .. adm (weet ff de naam niet) .. huidige moederborden genoeg aansluitingen hebben om je nas 1:1 te recoveren. dat heeft mij destijds gered..
gozer adem in adem uit .. je bent net een plaat die blijft hangen ..Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:16:
[...]
Ja houd je vooral van de domme, jij weet inmiddels verdomd goed dat ik bedoel dat je de backup op dat moment niet nodig omdat je geen herstel hoeft te doen.
Mijn uitspraak is duidelijkje hebt de backup niet nodig op het moment van uitval van 1 disk, ik zeg helemaal niets over het wel of niet nodig hebben van een backup in enige andere situatie.
Tja vanalles
Meer mainstream zoiets als " Syno had/heeft een model die 2x m2/nvme kaartjes naast hdd/ssd aan kan.. "DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:24:
Hoe bedoel je dat precies ? Op zich doen ze dat toch al middels SSD (R en RW) cache ? 10G vind je op de wat grotere modellen ook terug al dan niet middels een insteek kaart.
wauw dat is een leuke uitdaging .. petje af[...]
Ja, heb daar tegenwoordig een aantal expander/multiplier kaarten voor liggen. Heb zo al eens een array met 40HDD's mogen 'recoveren' omdat een rebuild niet meer wilde.
tja BTFRS is niet mijn ding, ZFS klinkt leuk maar heeft best veel beperkingen IMHO (op linux in userland volgensmij) .. en BSD is niet echt flexibel als NAS OS ..Ben overigens nog maar 1 keer ene BTRFS melding tegengekomen op een Synology (en heb er heel wat met héél veel data, voornamelijk foto en video materiaal). Dat ging toen om een tijdelijk bestand wat dus ook niet erg was.
Zit eigenlijk nog steeds te wachten op het eerste echte bestand..
Tja vanalles
Verwijderd
Op de top modellen na is het bij middenklasse synology kiezen. De modellen met een PCI-E slot hebben ruimte voor of een nvme insteekkaart of een 10Gb netwerk kaart. De modellen met ingebouwde nvme slots hebben geen 10Gb netwerk noch een PCI-E slot.DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:24:
[...]
Hoe bedoel je dat precies ? Op zich doen ze dat toch al middels SSD (R en RW) cache ? 10G vind je op de wat grotere modellen ook terug al dan niet middels een insteek kaart.
Goed advies voor beide kampen.vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:09:
[...]
dude sluit het af .. echt .. je maakt je zelf het erg lastig. neem adem, biertje, koffie denk erover na
afbranden doen ze genoeg op de wereld .. niet hier ok ?
Voordat je helemaal doordraaft in je taalkundige discussie moet je misschien eens leren om correctte quoten. Je citeert mij nu maar die tekst "Waar jij dan vandaan blijft halen dat hier een verschil tussen zit blijft een raadsel." komt toch echt niet van mij maar uit een reactie van @Verwijderd.DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:02:
[...]
Iets niet nodig hebben betekent dat dat je het kan missen. Zie ook de eerdere Van Dale link.
Dat is iets anders dan dat je het nu niet hoeft te gebruiken. Er zich een wereld van verschil in die 2 zinnen.
[ Voor 49% gewijzigd door Xander op 21-01-2020 21:59 ]
Met een 2 bay kan je zelfs al een SSD read cache maken alleen zit je vaak met de beperking van geheugen (kost 416KB RAM per 1GB SSD cache).vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:46:
Meer mainstream zoiets als " Syno had/heeft een model die 2x m2/nvme kaartjes naast hdd/ssd aan kan.. "
ZFS is zeker leuk en bied veel voordelen maar er zijn niet veel supported omgevingen (als in next business day replacement) waar je dat mee kan gebruiken. Ik zal er in de toekomst vast wel eens mee aan de slag gaan maar zolang het geen optie is op Synology zal dat nog wel even duren.ZFS klinkt leuk maar heeft best veel beperkingen IMHO (op linux in userland volgensmij) .. en BSD is niet echt flexibel als NAS OS ..
[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 21:58 ]
Voor deze slechte zin verdien je een tik op de vingers wat mij betreft. Het is inmiddels duidelijk wat je bedoeld, maar de zin is veel te ambigu. Pas na het lezen van de discussie begon het mij te dagen wat je werkelijk bedoelde.Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:30:
Worden die nog gemaakt ergens?Q schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:58:
[...]
Ik veroordeel je tot een boete van 1 floppy voor het feit dat je onduidelijk schrijft.
Q schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:58:
[...]
Voor deze slechte zin verdien je een tik op de vingers wat mij betreft. Het is inmiddels duidelijk wat je bedoeld, maar de zin is veel te ambigu. Pas na het lezen van de discussie begon het mij te dagen wat je werkelijk bedoelde.
Maar in plaats van dat je even rustig naar de situatie kijkt, de verwarring snapt en je zelf verduidelijkt ga je als een heethoofd tekeer. Dat is althans hoe het op mij over komt.
Iemand beschuldigen van niet kunnen lezen, de gotspe. Ik veroordeel je tot een boete van 1 floppy voor het feit dat je onduidelijk schrijft.
Als, dan. If, then. Dat moet voor de gemiddelde tweaker toch wel te begrijpen zijn.Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:30:
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 21-01-2020 22:08 ]
Verwijderd
Mijn eerste (storage) servers draaiden Novell Netware en de eerste linux 'NAS' die ik maakte gebruikte ext2DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:56:
[...]
ZFS is zeker leuk en bied veel voordelen maar er zijn niet veel supported omgevingen (als in next business day replacement) waar je dat mee kan gebruiken. Ik zal er in de toekomst vast wel eens mee aan de slag gaan maar zolang het geen optie is op Synology zal dat nog wel even duren.
Voor de prosumer en liefhebber zou ik al snel een intel based synology aanraden, merk vaak dat dat voldoende is óf juist dat er al snel meer eisen zijn waarbij de eerste nas netjes doorschuift als offsite backup bij ouders o.i.d..
Je vergeet dat je ook prima SATA SSD's kan gebruiken voor cache. Sterker nog, wil je meer dan 2 SSD's gebruiken voor cache is dat ook je enige optie. Ik heb in een 5 bay 3x14TB HDD met 2x2TB SSD (SATA) en een dual 10G kaart. Deze gebruik ik voor foto/videobewerking, simpele dingen doe ik lokaal, zware processen worden op de server gedaan maar zo hebben beide systemen toegang tot de zelfde data.Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:49:
Op de top modellen na is het bij middenklasse synology kiezen.
Verwijderd
Ik zou het nu ook anders opschrijven, ondanks dat er toch echt staat wat ik bedoelQ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:58:
[...]
Iemand beschuldigen van niet kunnen lezen, de gotspe. Ik veroordeel je tot een boete van 1 floppy voor het feit dat je onduidelijk schrijft.
Klopt, had ik niet aan gedacht. Ik heb zelf thuis een DS918+ en die heeft al nvme sloten en als ik jouw strategie volg ben ik 75% van de opslag kwijt voor cache. (RAID1 voor de draaiende schijven, dus 50% en twee bays waar helemaal niets in opgeslagen wordt) Ik heb dus RAID5 met twee nvme ssds als RW cache.DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:09:
[...]
Je vergeet dat je ook prima SATA SSD's kan gebruiken voor cache. Sterker nog, wil je meer dan 2 SSD's gebruiken voor cache is dat ook je enige optie. Ik heb in een 5 bay 3x14TB HDD met 2x2TB SSD (SATA) en een dual 10G kaart. Deze gebruik ik voor foto/videobewerking, simpele dingen doe ik lokaal, zware processen worden op de server gedaan maar zo hebben beide systemen toegang tot de zelfde data.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 22:16 ]
Voor zo extreem overdrijven van de positie van de tegenpartij krijg je ook een boete van 1 floppy.Xander schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:06:
Beetje jammer dat je hier blijkbaar een hele waslijst met disclaimers moet toevoegen om niet te worden aangevallen door mensen die een ander idee van begrijpend lezen hebben.
Maar je geniet er zo van dat je er net als mij ook maar in duiktNee @Q daarmee bedoel ik jou niet om maar weer eens een disclaimer erbij te schrijven.
Iedereen snapt hier volgens mij wel wat RAID is en wanneer backups van pas komen. Dat maakt dit voor mij tot de meest zinloze discussie die ik hier in tijden heb gelezen.
Ik heb alleen nog een 3.5" 1.44 floppy drive via usb. Die click-of-death disks mag je houden, maar je verraad wel je leeftijd (en ik nu ook). En 8" floppies: jij wint want dan ben je nog iets ouderVerwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:11:
[...]
Ik zou het nu ook anders opschrijven, ondanks dat er toch echt staat wat ik bedoel![]()
Of op zijn minst meteen erbij zetten dat dat dus niet betekent dat je geen backup om andere redenen moet maken. Dat had een hoop discussie voorkomen.
Wat die floppy betreft, heb je een voorkeur voor 3.5" of 5.25", ik heb nog 1 8" uit nostalgie bewaard en die krijg je niet. Ik heb evt ook nog een 100 of 250MB ZIP disk voor je. Dat zijn intern ook floppy disks.
De data mini-discs zijn echter niet floppy, dus die krijg je ook niet!
[ Voor 87% gewijzigd door br00ky op 21-01-2020 22:25 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq