Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RAID geen backup?!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.776 views

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Modbreak:Off topic RAID discussie afgesplitst van Aanschaf NAS voor filestorage.
Kraz schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:58:
Je gebruikt die 2e HD als 'backup'.
Nee, nogmaals het is géén backup maar een kopie.

[ Voor 21% gewijzigd door br00ky op 21-01-2020 16:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

DukeBox schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:33:
[...]

Nee, nogmaals het is géén backup maar een kopie.
Inderdaad.

Een tweede synology met Hyperbackup Vault is wel een backup, Daarvoor kan je overigens prima een J model gebruiken, zoveel hoeft die niet te doen!

Het kan een on- of off-site backup zijn. Voor mij is het on-site, en off-site is cloud backup.

Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:30:
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat
:F

RAID is voor beschikbaarheid en/of performance ! Het hééft 0,0 met backup te maken.

Met een RAID array kan je niet terug naar een vorige versie, dat zou met een backup wel moeten kunnen.

@Verwijderd Persoonlijk zou ik voor een NAs met intel CPU gaan. Je kan dan BTRFS gebruiken en snapshots maken (vol automatisch middels een schedule) voor backup. Het mooie is dat dit je alleen ruimte kost als er data gewijzigd is.

Daarnaast kan je vault (single version) of rsync (shared volume sync) gebruiken om een complete kopie te maken naar de cloud en/of een extern medium. Dit kost je dan alleen de ruimte van de daadwerkelijke bestanden die je als backup wilt.

Sterker nog, met een goede backup is het helemaal niet echt nodig om RAID1/SHR1 te draaien (al is het wel makkelijk).

[ Voor 76% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2020 22:45 ]

Verwijderd

DukeBox schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:39:
[...]

:F

RAID is voor beschikbaarheid en/of performance ! Het hééft 0,0 met backup te maken.
En dat is toch precies wat ik zeg |:(

Lees het nog eens goed terug, ik zeg letterlijk dat RAID voor beschikbaarheid is.

Voor performance is een wat twijfelachtige claim. RAID 0 is voor performance maar is een beetje een misnomer omdat het geen enkele redundancy biedt en dus niets doet voor beschikbaarheid. Feitelijk is het dus geen R(edundant)AID. Eigenlijk alleen nuttig in combinatie met echte RAID in RAID 10/50/60 of 1+0 opstellingen.

En RAID 5/50/6/60 heeft misschien leuke read performance, maar op de meeste consumenten hardware en zelfs met veel professionele controlers stort de write performance in.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 09:23 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:57:
Lees het nog eens goed terug, ik zeg letterlijk dat RAID voor beschikbaarheid is.
Nee, je schrijft letterlijk dat RAID is om géén backup nodig te hebben.

Verwijderd

DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:44:
[...]

Nee, je schrijft letterlijk dat RAID is om géén backup nodig te hebben.
Lezen is een kunst, laat me helpen. Hier nogmaals wat ik schrijf met vet hetgeen jij weglaat:

Met andere woorden, letterlijk de beschikbaarheid waar jij het over hebt: Als een disk faalt heb je alle data nog steeds beschikbaar en heb je geen backups nodig om te herstellen. Nieuwe schijf erin en de redundantie herstelt zich, terwijl al je data de hele tijd beschikbaar blijft.

Dat jij daarvan maakt dat ik zeg dat je geen backup nodig hebt komt omdat je uberhaupt niet leest. Zelf nadat ik aangeef dat je het niet goed hebt gelezen :X Ik heb het nota bene in dezelfde post nog over hoe ik mijn backups maak, dus waarom je dat zou concluderen is mij een raadsel.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:25:
Lezen is een kunst, laat me helpen.
Bij deze dan de volledige zin:
Zoals jij het schrijft staat er dat RAID een vervanging van backup is.
Als een disk faalt heb je alle data nog steeds beschikbaar en heb je geen backups nodig om te herstellen.
Met een backup haal je een status van moment x terug. Die hoeft niet gelijk te zijn aan de data die op je array staat, alle wijzigingen tussentijds worden daar niet in meegenomen.
Anders gezegd.. je gooit een bestand weg, hoe ga je die zonder backup op je RAID array recoveren ?

Maar goed, laat een ander het dan bepalen want wij komen er niet uit.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 11:57 ]

Verwijderd

DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Bij deze dan de volledige zin:

[...]

Zoals jij het schrijft staat er dat RAID een vervanging van backup is.
Ik ben wel een beetje klaar met je.

Er staat letterlijk dat je geen backup nodig hebt om te herstellen van een harddisk failure. Jij maakt daarvan dat ik zeg dat ik zeg dat er geen backup nodig is. Misschien moet je eens leren lezen voor je iemand onzin in de mond legt.
Met een backup haal je een status van moment x terug. Die hoeft niet gelijk te zijn aan de data die op je array staat, alle wijzigingen tussentijds worden daar niet in meegenomen.
Anders gezegd.. je gooit een bestand weg, hoe ga je die zonder backup op je RAID array recoveren ?

Maar goed, laat een ander het dan bepalen want wij komen er niet uit.
Dank je dat je me uitlegt wat een backup is, anders had ik dat nooit geweten /s

Ik heb het nergens over terughalen van oude bestanden, daar begin jij over. Ik heb het over continuiteit bij een falende harddisk. Als je je ongelijk niet toe kan geven, zeg dan niets. Je trekt nu met de haren er zaken bij waar ik het nooit over heb gehad.

Laat ik de zin even ontleden voor je:
  • Wat: RAID 1/5/6
  • Waarvoor: om geen backup nodig te hebben
  • Wanneer/omstandigheid: als een schijf kapot gaat
Zeg het maar, welk punt heeft het over terughalen van oude/eerdere bestanden.
Waar staat dat ik zeg dat tweede bullet geldt buiten de omstandigheid van derde bullet?

Nogmaals leer eens lezen! En nu ben ik wel klaar met je, je wil duidelijk gelijk hebben en doet geen moeite normaal nederlands te lezen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

* vso pakt @Verwijderd & @DukeBox en mept die met de hoofden tegen elkaar en zegt LUISTER
Redundantie heeft 0,0 te maken met jullie disk-cussie ;) en dat betreft zie ik backup ook niet terug.

RAID = Reduntant Array of Inexpensive Disks
en de key is dus nada niks met redudantie maar een #%(#&%# :X set goedkope schijven .. comprende?

Ja indien alle omstandigheden goed zijn kan je in sommige gevallen een kapote disk vervangen door een nieuwe zonder "hinder" te ondervinden, In de regel is het een redelijke grote kans dat dit ook kan gebeuren. Maar dit is niet een fixed gegeven dat dat het kan.. zelfs in een RAID 10 met 2 disks failures bv ..kan het einde oefening zijn. meestal gebeurt dit als disks van dezelfde productie batch komen ..
hierom koop je je NAS disks thuis liever ook met verschillende tijd ertussen of bij andere winkels...ja toch ???

Maar moederbord/controller failure ofzo is het nog steeds ;w --> Data dan hebben we het nog niet over bitrot of andere "issues"

RAID "levels" 0 t/m ??? zeggen meer de bedoelde "toepassing" of nog niet te spreken over ZFS of andere custom "RAID" solutions die je vergeet

Backup(off-site) doe je om meerdere reden, "history", "recovery" en beveiliging
- ransomware (dus ook diefstal)
- corruptie (ook user error)
- brand

Maar dit is meer "hoe belangrijk" is je data ..

De key reden van het kopen van een nas is
- Centralisatie van je data (overzicht)
- gemakkelijker backup

Dat een nas geen backup = tja .. 50/50 ziet het wel zo ..

Suc6 met recoveren van data .. (extreem hoge kosten) .. een backup is dan snel terugverdient.. maar achteraf kijkt me een koe in de kont.

Tja vanalles

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:52:
* vso pakt @Verwijderd & @DukeBox en mept die met de hoofden tegen elkaar en zegt LUISTER
Redundantie heeft 0,0 te maken met jullie disk-cussie ;) en dat betreft zie ik backup ook niet terug.

RAID = Reduntant Array of Inexpensive Disks
en de key is dus nada niks met redudantie maar een #%(#&%# :X set goedkope schijven .. comprende?
Wacht ... dus als je één woord niet vetgedrukt schrijft dan telt het niet meer?
Ja indien alle omstandigheden goed zijn kan je in sommige gevallen een kapote disk vervangen door een nieuwe zonder "hinder" te ondervinden, In de regel is het een redelijke grote kans dat dit ook kan gebeuren. Maar dit is niet een fixed gegeven dat dat het kan.. zelfs in een RAID 10 met 2 disks failures bv ..kan het einde oefening zijn. meestal gebeurt dit als disks van dezelfde productie batch komen ..
hierom koop je je NAS disks thuis liever ook met verschillende tijd ertussen of bij andere winkels...ja toch ???

Maar moederbord/controller failure ofzo is het nog steeds ;w --> Data dan hebben we het nog niet over bitrot of andere "issues"
Wij hebben verschillende levels van backup op het werk, een NAS met nvme cache. Waarom dan toch een raid array met redundantie in een HA cluster? (Snelheid iig niet, die NVME cache is sneller dan de netwerk verbinding)

Daar hadden wij afgelopen jaar nog een mooi voorbeeld van. Door onbekende oorzaak/domme pech ging tegelijkertijd één van de twee Synologies stuk en één schijf in de andere NAS in het cluster.

De nieuwe synology werd de volgende dag gebracht, de defecte schijf werd onmiddelijk door een (non hot) spare die al in een slede op de plank lag vervangen.

Netto resultaat: Iedereen heeft gewoon door kunnen werken ondanks dubelle elende. Het ergste wat er gebeurde was dat de NAS iets trager reageerde vanwege de rebuild die op de achtergrond plaatsvond.

De enige reden dat we een RAID array hebben is precies deze situatie, geen verloren productiviteit bij hardware problemen door redundantie. Redundantie is veruit de belangrijkste eigenschap van een RAID array.

(Was er op dat moment nog wat mis gegaan ... daar zijn de backups voor.)
RAID "levels" 0 t/m ??? zeggen meer de bedoelde "toepassing" of nog niet te spreken over ZFS of andere custom "RAID" solutions die je vergeet

Nee, RAID levels zeggen iets over hoe belangrijk continuiteit van bedrijfsvoering voor je is.

Niet bij de data kunnen kost geld, daarom hebben wij een HA cluster van twee RAID 5 arrays. (in vergelijking met een RAID 50 meer redundantie van hardware). De extra kosten voor grotere NAS met cluster van RAID 6 arrays weegt dan weer niet op tegen de voordelen. Maar ik heb ook gewerkt in een bedrijf waar een uur niet werken vele tonnen kost, raad eens hoeveel redundantie die in hun storage solution hadden...

ZFS past prima in dit rijtje. Qua redundantie is ZFS niet anders dan RAID alleen zit het in het filesystem geintegreerd. Wat het toevoegt zijn zaken die kritisch kunnen zijn (maar voor vrijwel alle thuis gebruikers dit niet is): de write hole wordt gedicht, snapshots zijn geweldig geimplementeerd en checksumming en self repair staan op een veel hoger niveau dan de meeste concurrerende oplossingen.
Backup(off-site) doe je om meerdere reden, "history", "recovery" en beveiliging
- ransomware (dus ook diefstal)
- corruptie (ook user error)
- brand

Maar dit is meer "hoe belangrijk" is je data ..

- gemakkelijker backup

Suc6 met recoveren van data .. (extreem hoge kosten) .. een backup is dan snel terugverdient.. maar achteraf kijkt me een koe in de kont.
Eindelijk iets waar we het wel over eens zijn.
Als je data belangrijk voor je is heb je goede backups.
Als availability belangrijk voor je is heb je redundantie.

RAID/clustering zorgt voor redundantie, maar vereist in principe geen NAS, ook mijn lokale opslag in mijn Workstation is bijvoorbeeld een RAID 10 array.
  • Als availability niet belangrijk voor je is, maar je data wel belangrijk kan je RAID0/JBOD gebruiken met backups met backups.
  • In het onwaarschijnlijke geval dat je data niet belangrijk is maar availability wel kanredundancy zonder backups gebruiken.
  • Waarschijnlijker is het dat als availability belangrijk is, je data dit ook is, dus dan gebruik je redundancy en backups.
Een NAS maakt al deze scenario's makkelijker te administreren. We hebben één combinatie nog niet gehad:
  • Als je data niet belangrijk is en availability ook niet is wer weinig reden om geld uit te geven aan een NAS, koop een USB HDD als je de data wel tussen PC's wil delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 14:43 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Even voor jou beeldvorming, jij kan met geen enkel voorbeeld komen waarvan ik kan zeggen "nope" nog niet gezien ..

Super enterprise tot mini kantoor .. check, been there done that got the scars & t-shirts to prove it.
kortom elke situatie gezien .

O en raid/zfs enzo .. zoek eens op mijn Nickname hier op GOT .. hoeveel topics met dit ondewerp ga je vinden ?

ja sorry maar als je uitdaagt ...en ik wil je niet "burnen" maar pfff hoop dat je inziet dat ik je wat wil leren..
[...]

Wacht ... dus als je één woord niet vetgedrukt schrijft dan telt het niet meer?
hoe bedoel je muggenziften in kwadraat .. je eigenadvies nota-benen
Begin aub dan zelf ook het goeie voorbeeld te geven en reageer inhoudelijk key is "verzameling set van schijfjes" als je het perse in NL wilt hebben
Wij hebben verschillende levels van backup op het werk, een NAS met nvme cache. Waarom dan toch een raid array met redundantie in een HA cluster? (Snelheid iig niet, die NVME cache is sneller dan de netwerk verbinding)
Eerst mep je iemand om de oren omdat raid geen backup is .. en nu begin je weer met backup or RAID ?:?
- en vervolgens spring je naar NVME op je ZAKELIJK (topic gaat over prive storage oid in iedergeval SOHO (Small Office Home Office als ik het goed vertaal..))

Afgezien dat je dingen erbij haalt die niet uitlegt en "misbruikt".. Wil je dat best uitleggen hoor maar wel apart topic .. ok ?
De enige reden dat we een RAID array hebben is precies deze situatie, geen verloren productiviteit bij hardware problemen door redundantie. Redundantie is veruit de belangrijkste eigenschap van een RAID array.
Alles was dus "juist" (zon en maan + sterren in juiste stand.. exact wat ik dus zei ..
(Was er op dat moment nog wat mis gegaan ... daar zijn de backups voor.)
Alles was dus "juist" (zon en maan + sterren in juiste stand.. exact wat ik dus zei ..
Nee, RAID levels zeggen iets over hoe belangrijk continuiteit van bedrijfsvoering voor je is.
Nope de staat van het "materiaal" zegt niks over de admin of continueiteit..
Service kan men goud eisen ..
Maar materiaal kan van lood zijn .

jij en ik kunnen het "wijsheid" vinden .. en best practice dicteert .. "bla"
zolang iemand het licht niet ziet .. kan je hard van de daken roepen . niemand zal je horen.
Niet bij de data kunnen kost geld
Gast ooit gehoord van "on topic blijven" en dat betreft in gecalculeerd risico, verzekering, en overmacht ?

Ergens bij elke oplossing is er een expentionele stijgende lijn tussen "goedkoop" en "paar biljoen euro"

bv een uitwijk(locatie) hebben heeft ook nut als er iemand op die locatie aan de slag kan ..
en laat nu net tijdens kantoor tijd een vliegtuig op de main office geland zijn .. over extreme voorbeelden gesproken.
ZFS past prima in dit rijtje
Again leer lezen .. zie eerder "zoek op nick + zfs" opmerking ..
Als availability belangrijk voor je is heb je redundantie.

RAID/clustering zorgt voor redundantie, maar vereist in principe geen NAS, ook mijn lokale opslag in mijn Workstation is bijvoorbeeld een RAID 10 array.
in een workstation RAID 10 8)7 |:( goed ik zou nvme disk pakken .. maar je eigen keuze.

In mijn nas zit raid 10 omdat het lekker snel (was) voor iscsi en goedkoop .. 3 hosts 1 nas :) maar nu lokaal een SSD die outperformt de raid 10 met 2 armen elleboog diep in zijn neus.

ps in mijn nas (raid 10) waren 2 disks gefaald .. bij een maat was paar maanden eerder zijn volume "dood" ook 2 disks dood.. tja iets met maan/sterren/zon in goeie stand.
• Als availability niet belangrijk voor je is, maar je data wel belangrijk kan je RAID0/JBOD gebruiken met backups met backups.
8)7 JBOD |:( koop dan een fatsoenlijke schijf .. raid5 is dan .. goed .. nevermind ..
  • Als je data niet belangrijk is en availability ook niet is wer weinig reden om geld uit te geven aan een NAS, koop een USB HDD als je de data wel tussen PC's wil delen.
usb 8)7 erhm gehoord van Wireless(ethernet) en/of Bekabeld (ethernet) just asking ..
vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:52:

- gemakkelijker backup

Tja vanalles

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:25:
Misschien moet je eens leren lezen voor je iemand onzin in de mond legt.
Als je zelf die zin nog eens leest.. wat lees je dan zelf :?

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 16:33 ]

Verwijderd

@VSO
Lezen is nog steeds je sterkste punt niet.

Ik zegen nergens dat RAID een backup is of een vervanging voor backup. Dat 50/50 dat volgens jou wel zo ziet betekent dat de helft het fout ziet. Dat jij niet kan lezen en mij dan in een hokje stopt kan ik niets aan doen.

Maar als je zo overtuigd ben dat ik dat wel zeg: kom met een citaat waar ik zeg dat raid een (vervanging voor een) backup is? Oh wacht die is er niet...

Je hamert op dat verzameling schijven, wat is daar anders aan als redundant? Lijkt me nogal logisch dat het een array van meerdere schijven is, anders is er niets redundant aan. Kern van RAID is de redundancy performance. Al post je 30.000 keer in dit forum verandert het nog niet hieraan.

Ik hoef je ZFS posts ook niet te lezen, heb zelf ook een ZFS systeem geadministreerd. Je gaat me echt niets nieuws vertellen. De enige reden dat je dat niet door hebt is omdat je uberhaupt niet leest wat ik schrijf.

En stand van de zon maan en sterren? Nee, goede voorbereiding. Als we geen cluster en raid hadden gehad hadden we kostbare tijd verloren. Omdat we maatregelen hadden genomen waren we niet afhankelijk van geluk. Idem met als er nog wat fout was gegaan, omdat we maatregelen (goede backups) hadden genomen was er ook dan niets mis gegaan. Blijkbaar wil je lezen wat je uitkomt...

En NVME in mijn workstation zou ik erg blij mee zijn, helaas is hij daar te oud voor. Wellicht binnenkort een PCI-E SSD. Toen ik het systeem kocht was SATA SSDs het beste wat ik kon doen dus 4x SATA SSD in raid 10.
DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:33:
[...]

Als je zelf die zin nog eens leest.. wat lees je dan zelf :?
Letterlijk wat er staat: Als je redundantie heb door RAID 1/5/6 en er valt 1 schijf uit, dan hoef je niet terug te grijpen op een backup omdat er op je NAS geen data verloren is. Meer staat er niet en minder ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 16:39 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:37:
Ik zegen nergens dat RAID een backup is of een vervanging voor backup.
Schrijf het dan eens duidelijk op want dat vermeld je anders wel 3 keer zo.
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Er staat letterlijk dat je geen backup nodig hebt om te herstellen van een harddisk failure.
Het gaat er blijkbaar om dat jij bedoeld dat je geen backup HOEFT TE GEBRUIKEN voor een rebuild. maar dat is iets héél anders dan dat je (letterlijk) schrijft dat je GEEN BACKUP NODIG hebt

Dan kan je wel tegen 2 man roepen dat we beter moeten lezen |:( |:( |:(

Verwijderd

DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:41:
[...]

Schrijf het dan eens duidelijk op want dat vermeld je anders wel 3 keer zo.

[...]

[...]

[...]

Het gaat er blijkbaar om dat jij bedoeld dat je geen backup HOEFT TE GEBRUIKEN voor een rebuild. maar dat is iets héél anders dan dat je (letterlijk) schrijft dat je GEEN BACKUP NODIG hebt

Dan kan je wel tegen 2 man roepen dat we beter moeten lezen |:( |:( |:(
Begrijpend lezen is een kunst:
Ik zeg dat dit: "Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben" waar is als dit: "als een schijf kapot gaat" waar is.

Ik weet niet wat jij met je backups doet als een disk in je array het begeeft, maar ik doe er niets mee. Ik stop een nieuwe schijf in de NAS en start een rebuild.

Ik kan mijn array gewoon herstellen zonder dat ik daarbij de backup nodig heb, jij ook. Maar jij hebt moeite met voorwaardelijkheid. Ik zeg nergens dat je geen backup nodig hebt als je NAS gestolen wordt, alle schijven ermee ophouden, het gebouw affikt. Dat verzin jij er in je hoofd bij.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 16:49 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Ik geef het op..

Verwijderd

Zou ik ook maar doen, want als je niet kan lezen komen we echt niet verder.
Het gaat er blijkbaar om dat jij bedoeld dat je geen backup HOEFT TE GEBRUIKEN voor een rebuild.
Wat is volgens jou het verschil tussen een backup niet gebruiken bij een handeling en een backup niet nodig hebben voor het uitvoeren van die handeling?

Als je het kan doen zonder te gebruiken dan heb je hem per definitie niet nodig voor die handeling. Precies wat ik dus zeg.
maar dat is iets héél anders dan dat je (letterlijk) schrijft dat je GEEN BACKUP NODIG hebt
Klopt volledig en daarom schrijf ik dat ook nergens.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 16:52 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Dit is een begrippen/definitie discussie.

Daarbij denk ik dat de bewering "raid om geen backup nodig te hebben" werkt als een rode lap op een stier. Maar dit is misschien helemaal niet wat je in totaliteit bedoelt, dit bedoel ik met begrippen/definitie.

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 21-01-2020 16:52 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
De praktijk is hardleers.

Op dit forum lees je vaak dat een disk offline gaat en dat er een nieuwe diks in wordt gezet. Vaak blijkt dan pas dat 1 of meer andere disks óók problemen hebben, wat pas blijkt bij het afgaan van elke sector bij een reconstructie van de data op de vervangen disk.

Of niet een disk gaat kapot in de NAS, maar er is sprake van een defecte voeding die meerdere disks meeneemt, waterschade, brand, diefstal of voor mijn part een gevallen NAS.

In al die gevallen is een actuele full backup wel héél fijn, of je die NAS nou hebt voor beschikbaarheid en backups maakt, of geen actuele backups maakt/hebt en alleen vertrouwt op het RAID mechanisme.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hoeft met RAID geen backup terug te lezen als een disk kapot gaat binnen de marge van redudantie. Dat betekent niet dat je geen backup nodig hebt van de data voor andere vormen van falen.

Volgens mij vat ik het zo aardig samen voor zowel @DukeBox en @Verwijderd :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Renault schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:53:
De praktijk is hardleers.

Op dit forum lees je vaak dat een disk offline gaat en dat er een nieuwe diks in wordt gezet. Vaak blijkt dan pas dat 1 of meer andere disks óók problemen hebben, wat pas blijkt bij het afgaan van elke sector bij een reconstructie van de data op de vervangen disk.

Of niet een disk gaat kapot in de NAS, maar er is sprake van een defecte voeding die meerdere disks meeneemt, waterschade, brand, diefstal of voor mijn part een gevallen NAS.

In al die gevallen is een actuele full backup wel héél fijn, of je die NAS nou hebt voor beschikbaarheid en backups maakt, of geen actuele backups maakt/hebt en alleen vertrouwt op het RAID mechanisme.
Helemaal mee eens en dat is waarom ik ook altijd tegen iedereen zeg dat RAID geen backup is.

RAID is er om te zorgen dat bij sommige problemen je niet meteen je backups nodig hebt. Backups herstellen betekent dat je ondertussen niet productief bent, het kost tijd en moeite die je kan voorkomen door middels RAID redundantie in te bouwen.
Room42 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:54:
Je hoeft met RAID geen backup terug te lezen als een disk kapot gaat binnen de marge van redudantie. Dat betekent niet dat je geen backup nodig hebt van de data voor andere vormen van falen.

Volgens mij vat ik het zo aardig samen voor zowel @DukeBox en @Verwijderd :)
Prima samenvatting ja, ik ging alleen op dat eerste punt in, om aan te geven waarom je een RAID array zou willen als je toch al backup maakt. Want die vraag heb ik in de praktijk gehad; 'waarom zou ik ruimte opofferen voor RAID als ik ook al backup maak'.

Omdat je zo veel mogelijk wil voorkomen dat je die backups (die je dus wel maakt, blijkbaar moet ik dat expliciet melden hier) nodig hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 17:02 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:48:
Wat is volgens jou het verschil tussen een backup niet gebruiken bij een handeling en een backup niet nodig hebben voor het uitvoeren van die handeling ?
Aangezien je toch weer een directe vraag stelt en daar blijkbaar graag antwoord op wilt:

Met een auto heb je om te rijden benzine nodig, dan heb je geen fiets nodig.
Is iets anders als:
Met een auto heb je om te rijden benzine nodig, dan hoef je je fiets niet te gebruiken.

no·dig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord): wat niet gemist kan worden

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@br00ky thx voor apart topic, zat er al aan te denken om te verzoeken
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:37:
@VSO
Lezen is nog steeds je sterkste punt niet.
Je verwart lezen met "reageren op" .. maar goed zal wel detail zijn.

Volgens mij begon je met reacties op mij c.q @DukeBox ...

Vervolgens mij quote ik je 1:1 wat je een ander verwijt .. maar goed .. ;) ik ga wel ff inhoudelijk reageren en de rest kies ik in jou optiek dus om niet te lezen
Je hamert op dat verzameling schijven, wat is daar anders aan als redundant? Lijkt me nogal logisch dat het een array van meerdere schijven is, anders is er niets redundant aan. Kern van RAID is de redundancy performance.
Set van schijven is niet automagisch een RAID bv vroeger kon je op SCSI meerdere schijven aansluiten ..
JBOD is nah kan je het RAID noemen ?? ik vind van niet..

De kern van RAID is meerdere 1 of meerdere factoren
- redundancy (paritiy)
- performance (speed)
- capaciteit (size)
vergeet vast nog wel wat..

De parity blocks (checksums o.a) zijn wat het redundant maakt en performance (stripe size) is niet per definitie disks gecombineerd .. 2 NVME disks zijn op dit moment niet sneller dan 1 nvme disk .. dat heeft met andere limitaties te maken .. en raid 6 ... dat is huilen ..kwa snelheid ..

Je snelheid meet je in IOPS (Input Output oPerations per Second ofzo ..zal vast wel een wiki statement zijn die het exact uitlegt.

Om een optimale RAID set aan te maken heb je best veel factoren rekening mee te houden en is een "vak" apart. hoewel vaak de default redelijk voldoet.

Dus je statement is nogal foutief .. in de kern dat jij dat vertaalt naar RAID x.y.z tja .. dat is nog niet de basis kennen.
Ik hoef je ZFS posts ook niet te lezen, heb zelf ook een ZFS systeem geadministreerd. Je gaat me echt niets nieuws vertellen. De enige reden dat je dat niet door hebt is omdat je uberhaupt niet leest wat ik schrijf.
Vraag je niet om te lezen, denk alleen dat ik wat langer met de technieken bezig ben, kan wel wapperen dat mijn Oma in assembler schreef toen ik nog vloeibaar was .. (wat niet gelogen is) maar dat is wel erg extreem. :+ 8)
En stand van de zon maan en sterren? Nee, goede voorbereiding. Als we geen cluster en raid hadden gehad hadden we kostbare tijd verloren. Omdat we maatregelen hadden genomen waren we niet afhankelijk van geluk. Idem met als er nog wat fout was gegaan, omdat we maatregelen (goede backups) hadden genomen was er ook dan niets mis gegaan. Blijkbaar wil je lezen wat je uitkomt...
Omdat alles op zijn plek was toen event x plaats vond, jij en je collega's goed voorbereid waren (geleerd hadden van anderen) kon je het probleem snel fixen .. en gelukkig zie je ook dat het anders had kunnen gaan ..

Oftewel ik was te cryptisch en je begreep niet dat wat ik net schrijf hierboven als reactie .. er eigenlijk al stond .. en omdat het in het andere topic Off Topic was ik daar niet te diep in wilde duiken .. Hier in ons eigen topic kan dat wel.
En NVME in mijn workstation zou ik erg blij mee zijn, helaas is hij daar te oud voor. Wellicht binnenkort een PCI-E SSD. Toen ik het systeem kocht was SATA SSDs het beste wat ik kon doen dus 4x SATA SSD in raid 10.
|:( wut ? oke "oud" snap ik nog wel .. maaruh .. extreem overkill ..

stripe setje is meer dan voldoende, scheelt je 50% aan ssd .. die je beter op de plank kan leggen..
Voor dat geld had je beter bv een USB/NAS backup neer kunnen plempen met backup van je data.
1 --> - de kans dat alle 4 SSD's het begeven is er niet minder om .. want je de IO operations worden over de disks verdeeld.
2 --> je SSD's zijn van de zelfde batch met "geluk" (sarcastisch gezegd") op1volgende serienummer? dus allemaal de zelfde fout/leeftijd
3 --> software of HW raid (maakt niet zoveel verschil IMHO) teminste je zal wel dual CPU hebben OID
3 --> even nog niet over de cluster,stripe sizes gesproken..en of je write-caching

Voor mijn gevoel is die raid 10 op je Workstation als met je Ferrari dagelijks in de file staan. leuk demo speelgoed maar niks serieus aan .. ps en dan moet de ferarri wel goed getuned zijn ..

Teminste een goeie IT-er kan binnen paar uur zijn systeem weer up and running hebben, en als je belangrijke data lokaal bewaart ben je niet erg slim in mijn optiek ..
- trap 1 lokaal
- trap 2 nas
- trap 3 "offline" (backup site oid) enzovoorts ..

Mijn werkstation bv heeft een lokale disk en that's it .. net genoeg om me ding te doen ..in de 3 eerder beschreven trappen .

Ik pak een USB stick en ben binnen minuten weer online ..dus ik heb geen spare meuk liggen.

ik kan geen valide reden bedenken voor raid 10 op "werkstation" in 99% van de servers is dat vette overkill
tegenwoordig kan je op 99% fysieke servers met een usb stick af (vwware rules)
Letterlijk wat er staat: Als je redundantie heb door RAID 1/5/6 en er valt 1 schijf uit, dan hoef je niet terug te grijpen op een backup omdat er op je NAS geen data verloren is. Meer staat er niet en minder ook niet.
Wist jij hoeveel RAID 1/5 arrays eruit klappen bij een rebuild ??? zeker nog nooit meegemaakt ..

En wist je hoeveel RAID 6 aan een Write-penalty oplevert ?? dan ga je janken ..

Dat je niet terug hebt hoeven grijpen naar een backup is NUL reden om er geen 1 te hebben ..

om even dat duidelijker in een vergelijking neer te zetten ..dat jij "steelt" en nog nooit gepakt bent wil niet zeggen dat je een goeie dief bent .. oftewel je hebt simpelweg geluk ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 21-01-2020 18:44 . Reden: wat tekst netter gemaakt (begrijpbaar) ]

Tja vanalles

Verwijderd

@vso Volgens mij doe je nu wat aannames die niet helemaal kloppen.
Ik weet dat je geen twee nvme schijven gebruikt voor de snelheid. Ik gebruik er twee omdat ik ze ook als write cache gebruik en het zou een 'beetje suf' zijn als ik alles redundant op sla, maar data verlies omdat er precies wat mis gaat als ik iets in de write cache heb geschreven en dat 'e'en ssd is die precies het falende onderdeel is. Voor alleen een lees cache kan een enkele SSD makkelijk de performance leveren om het netwerk de bottleneck te maken.

Ik zei nergens dat JBOD een vorm van raid was. Het is wel een array van disks, maar (net als RAID 0 overigens) geen enkele redundancy en ook al geen performance voordeel. Maar las je niet om redundancy geeft en ook niet om de performance maar wel het 'gemak' wil van een enkel groot volume, ga je gang. Ik zou het zelf noot doen overigens, maar in die specifieke situatie brengt RAID je niets waar je waarde aan hecht.

Je vraagt of ik weet hoeveel arrays eruit klappen bij een rebuild. Ik kan je geen cijfers noemen, maar ik vermoed veel. Vooral bij mensen zoals ik de eerste keer die een storage server/NAS in elkaar draaien en alle schijven tegelijk uit dezelfde serie kopen. De belasting van de rebuild werd een tweede schijf fataal en ik kon alsnog een backup terugzetten. Daar komt overigens mijn allergie voor backups terugzetten vandaan. Dat was indertijd overigens van een DDS3 tape.

Sindsdien zorg ik dat mijn drives het zelfde type zijn, maar uit verschillende producties series komen en in leeftijd verschillen. Ik heb sindsdien probleemloos een flink aantal rebuilds gedaan (na verifieren van de backup!) bij het vervangen van de oudste schijf uit de array. Ik kan het me prive niet veroorloven om alles steeds te vernieuwen, dus de oudste schijf wordt steeds vervangen. Nul keer gehad dat een tweede schijf eruit klapt sinds dien. (En ja misschien is dat geluk, maar dat geeft niet, ik heb altijd nog de periodiek geteste en altijd geverifieerde backups als ik een keer pech heb)

Jij hebt het over een beetje IT-er is in een paar uur hersteld, ik heb het over business waarin een paar uur herstel tijd het verschil is tussen die winst maken of verlies draaien. Het liefst moet er 100% uptime zijn, maar dat is onbetaalbaar. Dus doen wat betaalbaar is om de verwachte uptime zo dicht mogelijk bij 100% te brengen.

Dat ik thuis RAID gebruik is omdat ik een extra harddisk een lage prijs vind voor het gemak dat ik bij disk failure heb dat ik geen backup hoef terug te zetten. En een HA cluster is thuis dus weer te duur voor dat gemak.

Je hebt me overigens wel aan het nadenken gezet over die workstation. Daar heb je een goed punt, die data wordt naar de NAS gebackuped (en de NAS naar de cloud tegenwoordig) Ik kan dus net zo goed een stripe over 4 schijven verdelen. Deze zijn overigens in paren gekocht, waarbij een oude schijf op een nieuwere gemirrored is. Een stripe over alle vier heb ik dus wel het slechtste risico van alle mogelijke arrays op het moeten terugzetten van een backup wegens een falende drive. Wellicht vervangen door twee nieuw SATA SSDs.

(Hij is overigens Ivy bridge oud, maar als jij weet waar ik betaalbaar minimaal 512GB ECC DDR4, minimaal 12 core Xeon en bijbehorend moederbord vandaan haal dan upgrade ik wel. Opslaan op de NAS is geen optie, leessnelheid is nu al de bottleneck. Of ik moet naar veel duurdere netwerk hardware gaan :X )

Overigens prive:
lokaal -> backup naar NAS -> Backup naar Cloud
-> Foto's en films tevens op archival DVD-R off site.
Op het werk
Alles op de NAS, niets op de PC -> lokale backup naar tweede NAS
-> backup naar de cloud
-> periodiek onmisbare data backup naar tape die extern worden opgeslagen

Ik heb nooit RAID 6 gedraaid, wel RAID-Z2. Daar was ik snel van genezen, ik ga er maar even vanuit dat de write penalty van RAID 6 vergelijkbaar is. Dan maar wat downtime bij pech. (Zoals gezegd, niet meer gebeurd sinds ik de schijven periodiek de oudste vervang).

Ik twijfel er niet aan dat jij meer ervaring hebt, dus een vraagje: was het de hardware dat een RAID-Z1 rebuild zoveel trager was dan een RAID-5 rebuild in mijn huidige NAS of is het inherent aan ZFS?
Dat je niet terug hebt hoeven grijpen naar een backup is NUL reden om er geen 1 te hebben ..
Helemaal mee eens en dat zeg ik dan ook nergens. Maar dat schijnt er bij jullie niet in te willen. Ik ben het met vrijwel alles met jullie eens, maar jullie blijven maar roepen dat ik het tegenovergestelde zeg van wat ik heb gezegd.

@DukeBox Als ik een rijstevlaai wil bakken heb ik geen appels nodig. Daarmee heb ik niet gezegd dat ik om een appeltaart te bakken geen appels nodig heb.

Lees voor 'rijstevlaai bakken' 'herstellen van een single drive failure bij single drive redundance' en voor ' appeltaart bakken' herstellen van meerdere drive failures, cryptovirus ofandere calamiteiten en lees voor appels backup.

Voldoet prima aan jouw definitie van nodig, dus nogmaals mijn vraag: waar zeg ik dat een backup nooit nodig is?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
.

[ Voor 94% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 21:15 . Reden: niet netjes ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:22:
Voldoet prima aan jouw definitie van nodig, dus nogmaals mijn vraag: waar zeg ik dat een backup nooit nodig is?
nouw hier
ik heb je quotes alleen ff ingekort ..tot je vraag..maar je zegt het letterlijk (bedoel je wellicht anders maar goed)

DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:41:
Joh ga een cursus Nederlands doen.
Wat hier bedoelt word (denk ik) is dat je discussie voert met drog redenatie en "overkant politiek" .. retorische vragen ..

retoursische vraag voorbeeld: "hoeveel raid arrays klappen eruit tijdens rebuild?"
Antwoord: "weet niemand, maar dat het gebeurt kan iedereen aannemelijk vinden"
ander voorbeeld .. bij koud weer --> "koud he" .. weinig mensen vinden het warm dan ..

drog redenatie .. mijn pet past op mijn hoofd, mijn pet past in mijn broekzak dus mijn hoofd past in mijn broekzak

overkant politiek (weet de exacte term ff niet) ..
als ik aan jou kant sta spring je naar de overkant ..dus:
ik zeg "thuis" en jij reageert met "ja kijk op kantoor ... "
begin ik over kantoor dan heb je het weer over thuis

en zo jump je naar elke ander onderwerp ..

Kortom zo kan je overloos doorgaan,

ik wijs je op je eigen woorden en je "negeert ze" ipv ok .. of teminste inhoudelijk je gedrag aanpassen .. werkt niet echt..

ik geef voorbeelden en je vat ze letterlijk op ofzo ?? (NVME, JBOD)
Was het de hardware dat een RAID-Z1 rebuild zoveel trager was dan een RAID-5 rebuild in mijn huidige NAS of is het inherent aan ZFS?
Dus zonder alle andere factoren te kennen, verwacht je een antwoord .. nah daar passeer ik op .. dat is met een hagel geweer schieten verwachten dat je op 300m nog iets raakt ..

betref je Workstation (WS) volgens mij kan je beter een nieuwe neer mikken en overstappen op NVME scheelt je bakken stroom ..

backup restoren is inderdaad geen pretje maar erhm .. noodzakelijk kwaad moet je maar denken

Tja vanalles

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
Wat een trieste bedoeling zeg.
Lees: Een reserve tank benzine in je auto hebben is om bij een tekort niet gelijk te voet naar het benzinestation te hoeven lopen, gemak dus en meer niet.

Het wil niet zeggen dat je dus nooit naar een benzinestation zal hoeven lopen.

Wij hebben op het werk qua stroom ook accu’s die het 4 uur volhouden en een generator die 3 dagen kan draaien.

Is het nodig? Misschien de generator niet, maar servers vinden het niet fijn als de stroom ineens uitvalt of er een stroompiek is, dus noodvoorziening En de generator kost natuurlijk klauwen met geld, maar je kunt gewoon doorwerken en je hoeft ook je servers niet uit te schakelen na een aantal uren.

De rest van de discussie is grotendeels een hoop bla en bla. (Op het nivo van: Die van mij is langer en ik weet het beter.)

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:11:
[...]

nauw hier

[...]

ik heb je quotes alleen ff ingekort ..tot je vraag..

[...]
Kom je weer, dikke schedel, maar laten we het even proberen met logica:

Wat ik zeg:
IF( minimaal 1 disk redundancy AND alleen als 1 disk faalt) THEN (Data is onbeschadigd impliciet in de uitspraak, want dat is wat RAID 1/5/6 doet, voor jouw gemak nu even expliciet gemaakt aangezien je dit steeds negeert)

IF (Data is onbeschadigd )
THEN (geen Backup nodig)

Data is onbeschadigd impliciet in de uitspraak, want dat is per definitie 1 van eigenschappen van RAID 1/5/6, voor jouw gemak nu even expliciet gemaakt aangezien je dit steeds negeert)

Jij maakt hiervan dat ik zeg:
IF( minimaal 1 disk redundancy ) THEN (geen Backup nodig)

Je negeert bewust, ik heb je er verschillende keren op gewezen, een voorwaarde (alleen als 1 disk faalt) die expliciet in die zin staat ("als een schijf kapot gaat") en zegt dat mijn uitspraak daarmee equivalent is.

Dit is evident niet gelijk aan wat ik zeg, want we weten allemaal dat er verschillende andere dingen zijn die kunnen gebeuren met een raid 1/5/6 array waarbij de data wel beschadigd is.

Jouw claim dat ik zeg dat een backup niet nodig is, is een dikke leugen vette en zeer irritant aan het worden. Ik zou om excuses willen vragen, maar het is mij vrij duidelijk dat je geenzins capabel bent om je ongelijk toe te geven.
White Feather schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:26:
Wat een trieste bedoeling zeg.

[...]

De rest van de discussie is grotendeels een hoop bla en bla. (Op het nivo van: Die van mij is langer en ik weet het beter.)
Tja, het is voor mij een principe kwestie dat ik als een onbenul wordt neergezet op basis van een bewust verkeerde uitleg van wat ik zeg. Wat zielig is, is dat het inmmiddels vrij duidelijk voor ze is dat ik gelijk heb, maar dat om dat maar niet toe te hoeven geven er wordt gedaan a[quote][b]

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 20:52 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:43:
Jouw claim dat ik zeg dat een backup niet nodig is, is een dikke leugen vette en zeer irritant aan het worden.
:zucht:
-->
Raid 1/5/6 is om geen backup te hoeven gebruiken als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Zelfs
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben VOOR als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Zou ook grammaticaal correct zijn.. zie je het nu dan eindelijk ?

Mijn meest favoriet zou zijn:
Raid 1/5/6 is om niet direct terug te moeten grijpen naar een backup als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 20:55 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10
DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:50:
[...]

:zucht:

[...]

-->

[...]

Zelfs

[...]

Zou ook correct zijn.. zie je het nu dan eindelijk ?
Zucht. Optie 1 en 3 staat gewoon precies hetzelfde.

Maar je snapt ondertussen vast wel hoe hij het bedoelde...

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 21-01-2020 20:55 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:50:
[...]

Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben VOOR als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Het verschil tussen deze zinnen is dat ik zeg als 1 schijf kapot gaat en je had voor RAID1/5/6 gekozen dan heb je geen backup nodig (omdat er niets te herstellen is )

En jij zegt als je nu kiest voor raid 1/5/6 heb je als er in de toekomst 1 schijf kapot gaat geen backup nodig (omdat er niets te herstellen is)

Deze uitspraken zijn equivalent.

Raid 1/5/6 is om geen backup te hoeven gebruiken als een schijf kapot gaat, gemakt dus eigenlijk en meer niet.
Het wereldschokkende verschil is hier dat ik zeg dat je in deze situatie geen backup nodig hebt (omdat je die niet hoeft te gebruiken er is geen data verloren gegaan)

En jij zegt dat je geen backup gebruikt voor herstel (wat betekent - logische conclusie - dat je in deze situatie geen backup nodig hebt.)

Wederom twee equivalente uitspraken.

Waar jij dan vandaan blijft halen dat hier een verschil tussen zit blijft een raadsel.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:54:
Waar jij dan vandaan blijft halen dat hier een verschil tussen zit blijft een raadsel.
Iets niet nodig hebben betekent dat dat je het kan missen. Zie ook de eerdere Van Dale link.
Dat is iets anders dan dat je het nu niet hoeft te gebruiken. Er zich een wereld van verschil in die 2 zinnen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:43:
[...]
Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben als een schijf kapot gaat, dus eigenlijk en meer niet.

Wat ik zeg:
IF( minimaal 1 disk redundancy AND alleen als 1 disk faalt) THEN (Data is onbeschadigd impliciet in de uitspraak, want dat is wat RAID 1/5/6 doet, voor jouw gemak nu even expliciet gemaakt aangezien je dit steeds negeert)
1 = "Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben" hoe letterlijk wil je het hebben .. dat je het zegt ..
2 = "dat bedoel je wellicht niet." ook dat zeg ik in vorige post
IF (Data is onbeschadigd )
THEN (geen Backup nodig)
Niet alleen zeg je geen backup nodig (weer) maar je negeert het volgende

Jij gaat ervan uit dat dat onbeschadigd is ... maar in feite klopt dat niet .. je hebt error correction (checksum) ook wel bitrot genoemd .. dat je in praktijk hier weinig van merkt .. is een andere zaak.

Waarom denk je dat rebuilden veel rekenkracht kost.

Dus koppel je "backup" verhaal los van "raid" en zie het als 2 aparte onderwerpen.

ps laten we de discussie voor de rest vriendelijk houden anders gaat het hier op slot .. en zoals ik eerder zei ik wijs je op een paar inhoudelijke punten .. je kan je daarop inlezen

ik geef je mijn inzicht hoe je dat toepast .,. is aan jou ik win/verlies er niks mee aan het eind van de dag en ik slaap er zeker geen seconde minder om..

persoonlijk vind ik de discussie intressant topic .. meer of minder moet je er ook niet van maken.

Tja vanalles

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:03:
[...]

1 = "Raid 1/5/6 is om geen backup nodig te hebben" hoe letterlijk wil je het hebben .. dat je het zegt ..
Stop eens met selectief citeren man, er staat duidelijk een conditie achter. Je kan blijven doen alsof die er niet staat, maar we kunnen hier allemaal lezen.

Even de van dale erbij voor je:
als (voegwoord)
1
zoals: lopen als een haas; zij is net zo oud als ik
2
alsof het zo was: als verstijfd van kou
3
telkens wanneer: als ik naar school ga
4
indien: je kunt slagen als je je inspant

En in geval je niet weet wat indien betekent:

in·dien (voegwoord)
1
(formeel) ingeval, als: indien mogelijk als het mogelijk is

Dus ik zeg letterlijk dat het eerste allen zo is in het geval van een enkele falende harddisk.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 21:09 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:08:
[...]

Stop eens met selectief citeren man, er staat duidelijk een conditie achter. Je kan blijven doen alsof die er niet staat, maar we kunnen hier allemaal lezen.

Even de van dale erbij voor je:
als (voegwoord)
1
zoals: lopen als een haas; zij is net zo oud als ik
2
alsof het zo was: als verstijfd van kou
3
telkens wanneer: als ik naar school ga
4
indien: je kunt slagen als je je inspant
dude sluit het af .. echt .. je maakt je zelf het erg lastig. neem adem, biertje, koffie denk erover na

afbranden doen ze genoeg op de wereld .. niet hier ok ?

begin eens met de next punt wat ik zeg ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 21-01-2020 21:10 ]

Tja vanalles

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
@vso De werking van BTRFS is ook niet helemaal heilig op een Synology. Daar heb je op dit moment alleen de mogelijkheid hem op FS niveau te draaien waarbij deze alleen detecteert of er bitrot heeft plaatsgevonden. Recovery is helaas niet mogelijk, ook niet middels een snapshot (immers de delta is ook niet meer correct).
Je kan dan alleen nog maar terugvallen op een kopie/backup dat op een ander volume staat.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:10:
@vso De werking van BTRFS is ook niet helemaal heilig op een Synology. Daar heb je op dit moment alleen de mogelijkheid hem op FS niveau te draaien waarbij deze alleen detecteert of er bitrot heeft plaatsgevonden. Recovery is helaas niet mogelijk, ook niet middels een snapshot (immers de delta is ook niet meer correct).
Je kan dan alleen nog maar terugvallen op een kopie/backup dat op een ander volume staat.
Nice feitje .. wat nieuws geleerd ! +1

Sinds de goedkope SSD is een NAS eigenlijk "obsolete" ik zou graag zien dat NASsen tiered storage gaan doen .. en met 10gbit werken ..

terug op de Syno en andere NAS-en is dat het allemaal sotware raid van linux is .. adm (weet ff de naam niet) .. huidige moederborden genoeg aansluitingen hebben om je nas 1:1 te recoveren. dat heeft mij destijds gered..

Tja vanalles

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:09:
[...]

dude sluit het af .. echt .. je maakt je zelf het erg lastig. neem adem, biertje, koffie denk erover na

begin eens met de next punt wat ik zeg ..
Ja houd je vooral van de domme, jij weet inmiddels verdomd goed dat ik bedoel dat je de backup op dat moment niet nodig omdat je geen herstel hoeft te doen.

Mijn uitspraak is duidelijkje hebt de backup niet nodig op het moment van uitval van 1 disk, ik zeg helemaal niets over het wel of niet nodig hebben van een backup in enige andere situatie.

Verwijderd

DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:10:
Geen idee wat dit ermee te maken heeft, maar ja daar heb je volkomen gelijk in. Dat wist ik voor ik eraan begon, maar is al een stap beter dan ext4 waar de bitrot onopgemerkt blijft en in de backups terecht komt.

@vso het is 'mdadm' met mdadm en lvm2 kan je de array mounten up elke linux machine die btrfs of ext4 ondersteunt (dat laatste dus op elke half recente distro)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 21:25 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:16:
Sinds de goedkope SSD is een NAS eigenlijk "obsolete" ik zou graag zien dat NASsen tiered storage gaan doen .. en met 10gbit werken ..
Hoe bedoel je dat precies ? Op zich doen ze dat toch al middels SSD (R en RW) cache ? 10G vind je op de wat grotere modellen ook terug al dan niet middels een insteek kaart.
terug op de Syno en andere NAS-en is dat het allemaal sotware raid van linux is .. adm (weet ff de naam niet) .. huidige moederborden genoeg aansluitingen hebben om je nas 1:1 te recoveren. dat heeft mij destijds gered..
Ja, heb daar tegenwoordig een aantal expander/multiplier kaarten voor liggen. Heb zo al eens een F1RAID array met 40HDD's mogen 'recoveren' omdat een rebuild niet meer wilde.

Ben overigens nog maar 1 keer een BTRFS melding tegengekomen op een Synology (en heb er heel wat met héél veel data, voornamelijk foto en video materiaal). Dat ging toen om een tijdelijk bestand wat dus ook niet erg was.
Zit eigenlijk nog steeds te wachten op het eerste echte bestand..

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:16:
[...]

Ja houd je vooral van de domme, jij weet inmiddels verdomd goed dat ik bedoel dat je de backup op dat moment niet nodig omdat je geen herstel hoeft te doen.

Mijn uitspraak is duidelijkje hebt de backup niet nodig op het moment van uitval van 1 disk, ik zeg helemaal niets over het wel of niet nodig hebben van een backup in enige andere situatie.
gozer adem in adem uit .. je bent net een plaat die blijft hangen ..

Dat ik je snap gaat je 100% voorbij ..

en het heeft ook geen zin door te gaan zonder dat je inhoudelijk op andere zaken gaat reageren ..

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Verwijderd ja mdadm idd dat is het
DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:24:
Hoe bedoel je dat precies ? Op zich doen ze dat toch al middels SSD (R en RW) cache ? 10G vind je op de wat grotere modellen ook terug al dan niet middels een insteek kaart.
Meer mainstream zoiets als " Syno had/heeft een model die 2x m2/nvme kaartjes naast hdd/ssd aan kan.. "

Met tiered storage en 10GB zou je storage naar centrale doos (in de meterkast) kunnen verbannen .. en bv geen local disks meer "nodig" hebben .. alleen om bv te cachen ..

Daarnaast kan je SATA disks gebruiken om bv onderling te repliceren via internet (vpn oid) .. en 1 grote storage cloud kunnen maken ..

implicaties zijn erg heftig ..

ik heb zoiets gebouwd op basis van iscsi en debian (hier op GOT en youtube zwerft een build-log achtig iets anno 2011)

Maar het gemis is een Open Source cluster aware FS dat dedupliceert en robuust is..
[...]

Ja, heb daar tegenwoordig een aantal expander/multiplier kaarten voor liggen. Heb zo al eens een array met 40HDD's mogen 'recoveren' omdat een rebuild niet meer wilde.
wauw dat is een leuke uitdaging .. petje af
Ben overigens nog maar 1 keer ene BTRFS melding tegengekomen op een Synology (en heb er heel wat met héél veel data, voornamelijk foto en video materiaal). Dat ging toen om een tijdelijk bestand wat dus ook niet erg was.
Zit eigenlijk nog steeds te wachten op het eerste echte bestand..
tja BTFRS is niet mijn ding, ZFS klinkt leuk maar heeft best veel beperkingen IMHO (op linux in userland volgensmij) .. en BSD is niet echt flexibel als NAS OS ..

Dus ext3/4 zal het zijn (niet ideaal maar wel robuust)

Maar tiered storage is meer dan caching en ssd/hdd .. en snel ethernet
- het moet best slim zijn .
- erg robuust ..
- cluster aware ..
- intergeren met je huidige hardware ..

En PXe boot is niet super "snel" je wilt eigenlijk Iscsi op de client hebben ..

De syno die ik eerder aanhaalde is best duur en met lokaale SSD's heb je minder gelazer .. dus een nas met SATA disks is goedkoper .. raid 10 in je nas is leuk maar prijs prestatie kan ik net makkelijk een mirrored 6tb disk neer mikken. de reden om data lokaal te hebben word met streaming diensten ook steeds minder relevant ..

voor bedrijven is een NAS wel een optie maar dat is omdat je een fileserver overbodig maakt .. en wel bv iscsi (hyperv/vmware) virtualisatie doet..

Tja vanalles

Verwijderd

@vso Ik ben een beetje in de war geloof ik wat je wil.

Inhoudelijk op welke andere zaken reageren. Dat RAID los staat van backups?

Ze hebben een elk een ander doel, maar er is wel degelijk interactie tussen beide. Dat maakt nog steeds een raid geen backup, maar het wel degelijk zo dat een RAID array er voor zorgt dat je in sommige gevallen minder snel naar een backup hoeft terug te grijpen.

Dat RAID geen vervanging is voor backups omdat het niet beschermt tegen per ongeluk wissen, virussen, brand en vergelijkbare zaken? Helemaal met je eens, backups zijn belangrijker dan RAID. Ik zou zo zonder de redundancies kunnen, maar nooit zonder de backups. Zonder de redundancies had ik echter al vaker dan eens naar de backup terug moeten grijpen en daar heb ik echt geen trek in.

De technische punten van RAID 5/6 Z1/Z2/Z3. Ik weet wat de verschillen zijn. Als het iets zou bijdragen kon ik je ook de onderliggende wiskunde uitleggen als je die nog niet weet.

Bitrot? Ja daar ben ik bekend mee en ik weet dat ZFS daar een stuk beter mee omgaat als btrfs, maar voor mij persoonlijk is bitrot geen issue als het maar gedetecteerd wordt, zodat ik als het een belangrijk bestand betreft ik deze terug kan halen van de backup. (losse bestanden terughalen is een wereld van verschil met je hele opslag restoren)

Jullie hebben slechts 1 ding gezegd waar ik aanstoot aan neem: dat ik geclaimed zou hebben dat als je raid 1/5/6 hebt dat je dan nooit een backup hoeft te maken. Terwijl ik slechts heb gezegd dat in een specifieke situatie je de gemaakte backup (want die maakt toch iedereen :X ) niet nodig hebt. Volgens mij zijn we het over al het andere wel eens.
DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:24:
[...]

Op de top modellen na is het bij middenklasse synology kiezen. De modellen met een PCI-E slot hebben ruimte voor of een nvme insteekkaart of een 10Gb netwerk kaart. De modellen met ingebouwde nvme slots hebben geen 10Gb netwerk noch een PCI-E slot.

Uiteraard heb kan je wel aan channel bonding doen met 2-4 1Gb connecties en een nvme cache op de middenklasse modellen.

• Xander
vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:09:
[...]

Goed advies voor beide kampen. d:)b
DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:02:
[...]

Iets niet nodig hebben betekent dat dat je het kan missen. Zie ook de eerdere Van Dale link.
Dat is iets anders dan dat je het nu niet hoeft te gebruiken. Er zich een wereld van verschil in die 2 zinnen.
Voordat je helemaal doordraaft in je taalkundige discussie moet je misschien eens leren om correctte quoten. Je citeert mij nu maar die tekst "Waar jij dan vandaan blijft halen dat hier een verschil tussen zit blijft een raadsel." komt toch echt niet van mij maar uit een reactie van @Verwijderd. 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door Xander op 21-01-2020 21:59 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:46:
Meer mainstream zoiets als " Syno had/heeft een model die 2x m2/nvme kaartjes naast hdd/ssd aan kan.. "
Met een 2 bay kan je zelfs al een SSD read cache maken alleen zit je vaak met de beperking van geheugen (kost 416KB RAM per 1GB SSD cache).
[quote]
Met tiered storage en 10GB zou je storage naar centrale doos (in de meterkast) kunnen verbannen .. en bv geen local disks meer "nodig" hebben .. alleen om bv te cachen ..
Je loopt af en toe nog wel tegen applicaties aan die het niet toestaan om op remote storage op te slaan. Je kan met iSCSI e.d. werken maar dat maakt gedeeld gebruik weer onmogelijk.
ZFS klinkt leuk maar heeft best veel beperkingen IMHO (op linux in userland volgensmij) .. en BSD is niet echt flexibel als NAS OS ..
ZFS is zeker leuk en bied veel voordelen maar er zijn niet veel supported omgevingen (als in next business day replacement) waar je dat mee kan gebruiken. Ik zal er in de toekomst vast wel eens mee aan de slag gaan maar zolang het geen optie is op Synology zal dat nog wel even duren.

b.t.w. BTRFS is gewoon een ander vinkje op een Synology, daar hoef je niets voor te weten.

Voor de prosumer en liefhebber zou ik al snel een intel based synology aanraden, merk vaak dat dat voldoende is óf juist dat er al snel meer eisen zijn waarbij de eerste nas netjes doorschuift als offsite backup bij ouders o.i.d..

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 21:58 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voor deze slechte zin verdien je een tik op de vingers wat mij betreft. Het is inmiddels duidelijk wat je bedoeld, maar de zin is veel te ambigu. Pas na het lezen van de discussie begon het mij te dagen wat je werkelijk bedoelde.

Maar in plaats van dat je even rustig naar de situatie kijkt, de verwarring snapt en je zelf verduidelijkt ga je als een heethoofd tekeer. Dat is althans hoe het op mij over komt.

Iemand beschuldigen van niet kunnen lezen, de gotspe. Ik veroordeel je tot een boete van 1 floppy voor het feit dat je onduidelijk schrijft. :D

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Q schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:58:
[...]

Ik veroordeel je tot een boete van 1 floppy voor het feit dat je onduidelijk schrijft. :D
Worden die nog gemaakt ergens?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Xander schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:56:
[...]

Goed advies voor beide kampen. d:)b
ben bezig alleen twist tussen bier en koffie .. bier het is

Tja vanalles

• Xander
[...]

Voor deze slechte zin verdien je een tik op de vingers wat mij betreft. Het is inmiddels duidelijk wat je bedoeld, maar de zin is veel te ambigu. Pas na het lezen van de discussie begon het mij te dagen wat je werkelijk bedoelde.

Maar in plaats van dat je even rustig naar de situatie kijkt, de verwarring snapt en je zelf verduidelijkt ga je als een heethoofd tekeer. Dat is althans hoe het op mij over komt.

Iemand beschuldigen van niet kunnen lezen, de gotspe. Ik veroordeel je tot een boete van 1 floppy voor het feit dat je onduidelijk schrijft. :D
Als, dan. If, then. Dat moet voor de gemiddelde tweaker toch wel te begrijpen zijn.

ALS er een schijf kapot gaat, dan heb je de backup niet nodig bij RAID 1/5/6.

ALS er 2 schijven kapot gaan, al dan niet tijdens het rebuilden, dan misschien wel.

ALS er datacorruptie optreedt of je als perongeluk iets verwijderd, dan misschien ook.

Ik las het bericht van @Verwijderd de eerste keer zoals hij het bedoelde en zoals het er naar mijn idee ook staat.

Beetje jammer dat je hier blijkbaar een hele waslijst met disclaimers moet toevoegen om niet te worden aangevallen door mensen die een ander idee van begrijpend lezen hebben. Nee @Q daarmee bedoel ik jou niet om maar weer eens een disclaimer erbij te schrijven.

Iedereen snapt hier volgens mij wel wat RAID is en wanneer backups van pas komen. Dat maakt dit voor mij tot de meest zinloze discussie die ik hier in tijden heb gelezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 21-01-2020 22:08 ]

Verwijderd

DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:56:
[...]
ZFS is zeker leuk en bied veel voordelen maar er zijn niet veel supported omgevingen (als in next business day replacement) waar je dat mee kan gebruiken. Ik zal er in de toekomst vast wel eens mee aan de slag gaan maar zolang het geen optie is op Synology zal dat nog wel even duren.

Voor de prosumer en liefhebber zou ik al snel een intel based synology aanraden, merk vaak dat dat voldoende is óf juist dat er al snel meer eisen zijn waarbij de eerste nas netjes doorschuift als offsite backup bij ouders o.i.d..
Mijn eerste (storage) servers draaiden Novell Netware en de eerste linux 'NAS' die ik maakte gebruikte ext2 :X

Dan zijn we heel ver gekomen met ZFS, wat ik prive ook gebruikt heb, maar de voordelen wogen uiteindelijk voor mij prive niet tegen de nadelen op Ik wil uiteindelijk thuis gewoon gemak hebben van de NAS en de gebruikersvriendelijkheid van een Synology is m.i. ongevenaard.

Voor het werk is het probleem van ZFS of het door jou aangestipte probleem met next businesday replacement, of de prijs van een Oracle storage appliance. Dan moet je die extra robuustheid wel heel erg nodig hebben.

Voor prive personen raad ik eigenlijk altijd een Synology aan. Met als het mogelijk is bij de synology van familie/vrienden onderling backups plaatsen van de belangrijke data (nee je geripte DVDs horen daar niet bij, de moet je gewoon bij je ouders thuis leggen en opnieuw rippen als er wat mis gaat) en een tweede backup naar de C2 cloud. Vooral vanwege de goede integratie C2 is niet de goedkoopste (maar ook niet al te duur). Uiteraard als het je tweede synology is kan je de oude buiten de deur stallen voor off-site backups.

Als je aardig voor ze bent vul je die ruim bemeten en geef je zo ook wat backup ruimte voor automatische backups van hun PCs die je dan naar jouw NAS backupt.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:49:
Op de top modellen na is het bij middenklasse synology kiezen.
Je vergeet dat je ook prima SATA SSD's kan gebruiken voor cache. Sterker nog, wil je meer dan 2 SSD's gebruiken voor cache is dat ook je enige optie. Ik heb in een 5 bay 3x14TB HDD met 2x2TB SSD (SATA) en een dual 10G kaart. Deze gebruik ik voor foto/videobewerking, simpele dingen doe ik lokaal, zware processen worden op de server gedaan maar zo hebben beide systemen toegang tot de zelfde data.

Verwijderd

[...]
Ik zou het nu ook anders opschrijven, ondanks dat er toch echt staat wat ik bedoel ;)

Of op zijn minst meteen erbij zetten dat dat dus niet betekent dat je geen backup om andere redenen moet maken. Dat had een hoop discussie voorkomen.

Wat die floppy betreft, heb je een voorkeur voor 3.5" of 5.25", ik heb nog 1 8" uit nostalgie bewaard en die krijg je niet. Ik heb evt ook nog een 100 of 250MB ZIP disk voor je. Dat zijn intern ook floppy disks.

De data mini-discs zijn echter niet floppy, dus die krijg je ook niet!
DukeBox schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Je vergeet dat je ook prima SATA SSD's kan gebruiken voor cache. Sterker nog, wil je meer dan 2 SSD's gebruiken voor cache is dat ook je enige optie. Ik heb in een 5 bay 3x14TB HDD met 2x2TB SSD (SATA) en een dual 10G kaart. Deze gebruik ik voor foto/videobewerking, simpele dingen doe ik lokaal, zware processen worden op de server gedaan maar zo hebben beide systemen toegang tot de zelfde data.
Klopt, had ik niet aan gedacht. Ik heb zelf thuis een DS918+ en die heeft al nvme sloten en als ik jouw strategie volg ben ik 75% van de opslag kwijt voor cache. (RAID1 voor de draaiende schijven, dus 50% en twee bays waar helemaal niets in opgeslagen wordt) Ik heb dus RAID5 met twee nvme ssds als RW cache.

Channel bonding, waar ik alleen op mijn Linux workstation van profiteer, omdat mijn game PC wel 2x Gb ethernet heeft, maar ik nog niet heb kunnen ontdekken hoe ik channel bonding op Windows 10 pro aan de praat krijg. Ik heb de indruk dat dit simpelweg niet ondersteund wordt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 22:16 ]

• Q

Q

Xander schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:06:
Beetje jammer dat je hier blijkbaar een hele waslijst met disclaimers moet toevoegen om niet te worden aangevallen door mensen die een ander idee van begrijpend lezen hebben.
Voor zo extreem overdrijven van de positie van de tegenpartij krijg je ook een boete van 1 floppy. :D

Nadat de onduidelijkheid was weggenomen zijn er hier al een paar mooie voorbeelden gegeven van hoe het wel helder opgeschreven had kunnen worden. Helemaal geen waslijsten van disclaimers nodig. :*)
Nee @Q daarmee bedoel ik jou niet om maar weer eens een disclaimer erbij te schrijven.

Iedereen snapt hier volgens mij wel wat RAID is en wanneer backups van pas komen. Dat maakt dit voor mij tot de meest zinloze discussie die ik hier in tijden heb gelezen.
Maar je geniet er zo van dat je er net als mij ook maar in duikt :+

• Q

Q

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:11:
[...]

Ik zou het nu ook anders opschrijven, ondanks dat er toch echt staat wat ik bedoel ;)

Of op zijn minst meteen erbij zetten dat dat dus niet betekent dat je geen backup om andere redenen moet maken. Dat had een hoop discussie voorkomen.

Wat die floppy betreft, heb je een voorkeur voor 3.5" of 5.25", ik heb nog 1 8" uit nostalgie bewaard en die krijg je niet. Ik heb evt ook nog een 100 of 250MB ZIP disk voor je. Dat zijn intern ook floppy disks.

De data mini-discs zijn echter niet floppy, dus die krijg je ook niet!
Ik heb alleen nog een 3.5" 1.44 floppy drive via usb. Die click-of-death disks mag je houden, maar je verraad wel je leeftijd (en ik nu ook). En 8" floppies: jij wint want dan ben je nog iets ouder :Y)

Ik zou ook DAT tape accepteren als je geen floppies meer hebt :+ :+

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat leuk zo joh dit topic :). Ik wilde in eerste instantie jullie niet censureren door alle afgesplitste reacties direct in de trashcan (zonder backup, RAID, of was het nou redundancy?!!?oneoneeleven?) te mikken en jullie de kans te geven in een apart topic verder te discussiëren over iets dat best interessant kan zijn. Jullie kiezen de kleuterspeelplaats. Prima. Nu uitrausen met zijn allen.

[ Voor 87% gewijzigd door br00ky op 21-01-2020 22:25 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.