Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aanschaf NAS voor filestorage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
NAS voor filestorage inclusief nextcloud als backup wellicht?

Wat is je budget?
500 euro, minder is altijd beter natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik begreep dat Synology the way to go is :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zal voornamelijk als fileserver voor in mijn nieuwe woning gebruikt worden ter vervanging van Google Drive :). Op dit moment heb ik pricewatch: Synology DiskStation DS218j (zonder harde schijven) op het oog. Ik geloof dat de 2-bay storage met 2x2TB of 2x4TB schijven ruim voldoende zal zijn. Wordt mijn eerste nas dus alle tips zijn welkom ;)

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-01-2020 19:20)

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 18:31
Interessant topic zo met jullie 3 bek vechten heen en weer XD

@Verwijderd Laten we het zo stellen je NAS is voor Centraal beheren van je data.
Er zouden bepaalde ongevallen kunnen voorkomen dat er voor zorgt dat al je data weg is op je NAS.
Desondanks dat je het in bepaalde RAID zet.

Er zijn 2 opties als je data veiligheid wilt.

1 NAS met synchronisatie naar de cloud.
2 NAS die tussen elkaar synchroniseren. ( Duurder )

Welke Synology NAS met hoeveel schijven is aan jou want jij hebt de inzicht daarvoor met eigen bestanden.
Elke Synology NAS is wel goed, het hangt er van af wat je er wilt mee gaan doen wat uit maakt hoe "krachtig" die moet zijn.

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-11 21:36
Ik ga er vanuit dat de schijven in Raid 1 komen te staan (als er 1 defect is, heb je nog steeds een backup en geen dataverlies?), zoniet moet je voor een 4 HDD setje gaan.
Ook moet je weten dat er speciale schijven zijn vor NAS systemen (WD Red, Seagate Ironwolf), kosten wat meer, maar zijn ook betrouwbaarder en hebben wat meer features (bv TLER ).

Voor de rest is alles relatief straightforward met zo een systeempje. Asustor en QNAP zijn trouwens ook niet slecht.

Verwijderd

Topicstarter
DenHond schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:07:
Ik ga er vanuit dat de schijven in Raid 1 komen te staan (als er 1 defect is, heb je nog steeds een backup en geen dataverlies?), zoniet moet je voor een 4 HDD setje gaan.
Ook moet je weten dat er speciale schijven zijn vor NAS systemen (WD Red, Seagate Ironwolf), kosten wat meer, maar zijn ook betrouwbaarder en hebben wat meer features (bv TLER ).

Voor de rest is alles relatief straightforward met zo een systeempje. Asustor en QNAP zijn trouwens ook niet slecht.
Dus het is veiliger om toch voor een 4 bay nas te gaan als ik het goed begrijp?

Op dit moment heb ik dit lijstje samen gesteld, zie hieronder;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 2TB€ 82,28€ 164,56
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR16LS11/8€ 34,50€ 34,50
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS218+€ 320,-€ 320,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,06

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:46

Rannasha

Does not compute.

Een paar vragen:
  • Hoeveel opslagruimte heb je nodig?
  • Is redundante opslag belangrijk? Daarmee bedoel ik: Als er een harddisk uitvalt, is het dan belangrijk dat de data nog steeds beschikbaar is of is het geen probleem als de data een paar uur tot een paar dagen niet beschikbaar is totdat je een backup teruggezet hebt?
  • Wat is je huidige backup strategie en hoe gaat deze nieuwe NAS daar in passen?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-11 21:36
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:10:
Dus het is veiliger om toch voor een 4 bay nas te gaan als ik het goed begrijp?
Het is momenteel gissen hoe je het gaat gebruiken, moest je de vragen van @Rannasha kunnen beantwoorden, zouden we al een pak verder zijn.

Momenteel kan je met 2xTb schijven:
-4Tb capaciteit hebben, valt er eentje uit ben je 'alles kwijt' (data recovery bestaat ook nog)
-2Tb capaciteit hebben, valt er eentje weg, kan je de data relatief snel recupereren

Ook heb ik niet de indruk dat je het geheugen moet upgraden voor enkel databackup, tenzij je nog een hoop andere dingen wil draaien op je NAS...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

DenHond schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:07:
(als er 1 defect is, heb je nog steeds een backup en geen dataverlies?)
Noem het alsjeblieft geen backup. Overigens met 4 HDD's en RAID5/6 (SHR1/2) is het niet minder 'veilig'.

@Verwijderd https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator Daar kan je alle mogelijkheden zien incl. de ruimte die je opoffert voor redundancy.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2020 17:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• densoft
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-10 13:24
DukeBox schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Noem het alsjeblieft geen backup. Overigens met 4 HDD's en RAID5/6 (SHR1/2) is het niet minder 'veilig'.

@Verwijderd https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator Daar kan je alle mogelijkheden zien incl. de ruimte die je opoffert voor redundancy.
Perfect antwoord! Een raid configuratie is geen back-up. 8)7. Parkeer een back-up van de data altijd in de cloud of ergens anders waar je het extern kan parkeren (buitenshuis). Ik Ik zou overigens geen J versie nemen van Synology. Deze zijn niet erg vlot. Verder ligt het eraan hoeveel data je wilt opslaan. Ik zou zelf de 418 als beginners NAS nemen. Kun je het later nog meer Hd plaatsen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

densoft schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:10:
Parkeer een back-up van de data altijd in de cloud of ergens anders waar je het extern kan parkeren (buitenshuis).
Ik zou een kopie bewaren buiten de deur (ook wel disaster recovery genoemd) en een backup (als in meerdere versies van het origineel) gewoon lokaal. Dan heb je tenminste de laatste versie ook off site.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2020 17:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Verwijderd Niks mis met een 2 bay nas, gebruik het zelf ook in SHR i.c.m. Synology C2 als cloud backup.

Verwijderd

Topicstarter
Rannasha schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:16:
Een paar vragen:
  • Hoeveel opslagruimte heb je nodig?
  • Is redundante opslag belangrijk? Daarmee bedoel ik: Als er een harddisk uitvalt, is het dan belangrijk dat de data nog steeds beschikbaar is of is het geen probleem als de data een paar uur tot een paar dagen niet beschikbaar is totdat je een backup teruggezet hebt?
  • Wat is je huidige backup strategie en hoe gaat deze nieuwe NAS daar in passen?
* Met het oog op de toekomst denk ik dat ik met 8TB dus 2x4TB uit de voeten kan komen.
* Liever dat de data toch gewoonlijk beschikbaar blijft mocht er een harddisk uitvallen.
* Op dit moment heb ik alles in mijn Google Drive staan maar heb uiteindelijk liever dat dit niet het geval is vanwege privacy overwegingen.

Op dit moment zal het echt alleen als een file server dienen. Wellicht in de toekomst ook een pi hole en een firewall of camera beelden :).
densoft schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:10:
[...]

Perfect antwoord! Een raid configuratie is geen back-up. 8)7. Parkeer een back-up van de data altijd in de cloud of ergens anders waar je het extern kan parkeren (buitenshuis). Ik Ik zou overigens geen J versie nemen van Synology. Deze zijn niet erg vlot. Verder ligt het eraan hoeveel data je wilt opslaan. Ik zou zelf de 418 als beginners NAS nemen. Kun je het later nog meer Hd plaatsen.
Ik meen dat je deze variant bedoelt; pricewatch: Synology DiskStation DS418 ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2020 20:59 ]

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:44

Kraz

Saving the world

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:54:
[...]

* Met het oog op de toekomst denk ik dat ik met 8TB dus 2x4TB uit de voeten kan komen.
* Liever dat de data toch gewoonlijk beschikbaar blijft mocht er een harddisk uitvallen.
* Op dit moment heb ik alles in mijn Google Drive staan maar heb uiteindelijk liever dat dit niet het geval is vanwege privacy overwegingen.

Op dit moment zal het echt alleen als een file server dienen. Wellicht in de toekomst ook een pi hole en een firewall of camera beelden :).
2x4TB is in dit geval 4TB.
Je gebruikt die 2e HD als 'backup'. Mocht er 1 uitvallen , dan gaat de NAS automagisch over op de andere zonder data verlies.

Als je 8TB wilt, zul je 2x8TB moeten aanschaffen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou altijd eerst geld stoppen in een backup dan dat je geld stopt in 2 schijven, wat meer over beschikbaarheid gaat. Imho liever 2 1-bay nassen zodat je een goeie automatische offsite versioned backup kunt maken dan de extra beschikbaarheid van raid, maar enkel 1 nas.

specs

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:11
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 00:02:
Ik zoek een?
NAS voor filestorage inclusief nextcloud als backup wellicht?
Uit de tijd dat Nextcloud nog Owncloud was draaide het super traag op mijn Synology DS214 Marvell Dual core ARM processortje.
Synology Drive* zal een stuk beter werken gok ik.

Als je echt Nextcloud wil moet je wellicht zelf iets knutselen met wat meer pit.

*Het heet ook Synology Cloud Station Drive voor oudere modellen, maar Cloud Station hebben ze dus weggehaald. Vraag niet waarom.

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:03:
Ik zou altijd eerst geld stoppen in een backup dan dat je geld stopt in 2 schijven, wat meer over beschikbaarheid gaat. Imho liever 2 1-bay nassen zodat je een goeie automatische offsite versioned backup kunt maken dan de extra beschikbaarheid van raid, maar enkel 1 nas.
Dus als backup toch altijd nog een aparte 1 bay NAS erbij begrijp ik? enige aanraders?
jeroen3 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:05:
[...]

Uit de tijd dat Nextcloud nog Owncloud was draaide het super traag op mijn Synology DS214 Marvell Dual core ARM processortje.
Synology Drive* zal een stuk beter werken gok ik.

Als je echt Nextcloud wil moet je wellicht zelf iets knutselen met wat meer pit.

*Het heet ook Synology Cloud Station Drive voor oudere modellen, maar Cloud Station hebben ze dus weggehaald. Vraag niet waarom.
De reden dat ik toch Nextcloud wil gebruiken is vanwege het feit dat het opensource is en de applicatie op zowel IOS als Android goed draait.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:24:
[...]

Dus als backup toch altijd nog een aparte 1 bay NAS erbij begrijp ik? enige aanraders?

[...]

De reden dat ik toch Nextcloud wil gebruiken is vanwege het feit dat het opensource is en de applicatie op zowel IOS als Android goed draait.
Ik zie waarom open source een reden is om iets wel of niet te nemen. Tenzij je er zelf aanpassingen aan wil doen of je in staat bent om zelf audits op de code te doen en dat is belangrijk voor je. Synology drive is er ook voor iOS en Android...

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:54:
[...]

Een NAS 2 of 4 disks maakt niet veel uit (ik heb beide), voor thuis gebruik .. ik heb 3tb 1x in een raid mirror en 6tb 1x in raid 10 (mirror + stripe)

ik deel mijn nas op in 2 of 3 delen .. dat zijn
- 100GB voor "prive'' data .. cv, foto's en ander prive meuk ..dat echt echt Uniek is dit word gesync-ed met een online drive (met versie beheer voor "ransomware" en corruptie)
- 20gb voor camera (bewegings detectie .. vol = vol en word het oudste overschreven ..

De rest = "data" die ik af en toe op een externe disk "backup" teveel om te downloaden .. te onbelangrijk en kostbaar om online backup voor aan te schaffen ..

In de 10+ jaren dat ik NAS heb, doet de synology j211 oid het nog steeds (lees updates) _/-\o_ en 1x disk(s) vervangen .. en de ander Thecus .. is het bedrijf opgehouden met support/bestaan .. aantal disks vervangen.. 2x .. ik heb vaker ellende met andere merken disks .. WD is bij mij eigenlijk super stabiel.

RAID zegt niks inderdaad over backup, raid 10 is in theorie "beter", maar ik zou eerder mijn stratagie adviseren(aangepast op jou smaak) en 2 disk nas aanschaffen ..

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 18:31
Interessant topic zo met jullie 3 bek vechten heen en weer XD

@Verwijderd Laten we het zo stellen je NAS is voor Centraal beheren van je data.
Er zouden bepaalde ongevallen kunnen voorkomen dat er voor zorgt dat al je data weg is op je NAS.
Desondanks dat je het in bepaalde RAID zet.

2 NAS die tussen elkaar synchroniseren. ( Duurder )

Welke Synology NAS met hoeveel schijven is aan jou want jij hebt de inzicht daarvoor met eigen bestanden.
Elke Synology NAS is wel goed, het hangt er van af wat je er wilt mee gaan doen wat uit maakt hoe "krachtig" die moet zijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Topic lichtelijk opgeschoond. Mensen kunnen nu met hun reet naar RAID geen backup?!.

Verwijderd

Ok het is opgeschoond, dus edit.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Erazher schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:01:
Ik ga voor het bovenstaande dus. Dit lijstje inclusief synchronisatie van Nextcloud als backup;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 2TB€ 82,28€ 164,56
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR16LS11/8€ 34,42€ 34,42
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS218+€ 320,-€ 320,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,98

Allen bedankt voor het meedenken :).
Pagina: 1