Toon posts:

Platenspeler aansluiten op soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb soundbar van LG de SJ4. Deze heeft verschillende ingangen: HDMI, USB, optical in en portable in (mini jack). Hierop wil ik mijn platenspeler aansluiten. Momenteel heb ik een platenspeler waar een versterker ingebouwd zit en deze beschikt over een headphone uitgang (mini jack), dus heb ik mijn platenspeler en soundbar verbonden door middel van een mini jack kabel.

Nu ben ik aan het kijken voor een andere platenspeler. Wat mij opvalt is dat de duurdere platenspelers meestal geen mini jack uitgang hebben, maar twee aux uitgangen. De soundbar heeft geen aux ingangen. Ik heb gekeken voor een converter van analoog naar digitaal (aux naar optical in). Tijdens deze zoektocht bedacht ik het volgende: de meeste platenspelers hebben geen ingebouwde versterker. Dus er moet een versterker tussen. Dus kort samengevat: platenspeler via aux naar versterker en dan van versterker naar soundbar.

Nu mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, hoe heb je dit opgelost? Zijn er versterkers met een digital output zoals optical in? Of moet er nog een converter tussen? Krijg je hierdoor kwaliteitsverlies?

Alvast bedankt voor je hulp! _/-\o_

Groetjes,
Danny

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-01-2020 15:04)

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
De Argon TT2 Optical heeft een ingebouwde voorversterker en kan gewoon met een optische kabel direct je soundbar in. Alle problemen opgelost en een degelijke platenspeler.

https://www.hifiklubben.n...-tt-2-optical-draaitafel/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat is "duurder"? Mijn Teac TN-300 heeft gewoon een ingebouwde versterker.

Uiteraard snap ik dat je duurdere designspelers kan kopen, maar voor de geluidskwaliteit hoef je het op een soundbar afspelend niet te doen lijkt me.

[ Voor 50% gewijzigd door pagani op 21-01-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 11:34
En als de platenspeler geen versterker heeft heb je een voorversterker nodig. Zoiets

Afbeeldingslocatie: https://static.bax-shop.nl/image/product/6842/1311917/2defb7bc/450x450/1515583714_MG_0222.JPG

En van tulp -> 3,5mm zijn wel verloopkabels te krijgen of van 6.35mm -> 3,5mm

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pagani schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:29:
Wat is "duurder"? Mijn Teac TN-300 heeft gewoon een ingebouwde versterker.

Uiteraard snap ik dat je duurdere designspelers kan kopen, maar voor de geluidskwaliteit hoef je het op een soundbar afspelend niet te doen lijkt me.
Hoi Pagani,

Niet? Wat raad jij dan aan als je beter geluid eruit wilt krijgen? Geen soundbar maar andere speakers?
Ik zelf heb nu een Muse MT 103 platenspeler. Ik hoorde dat goedkopere platenspelers je platen kunnen bekrassen, dus vandaar dat ik een duurdere platenspeler wil met beter geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LordSinclair schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:31:
En als de platenspeler geen versterker heeft heb je een voorversterker nodig. Zoiets

[Afbeelding]

En van tulp -> 3,5mm zijn wel verloopkabels te krijgen of van 6.35mm -> 3,5mm
Goed idee, niet over nagedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Move vanuit FTM

Tweakers Discord

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Linius
De Argon TT2 Optical heeft een ingebouwde voorversterker en kan gewoon met een optische kabel direct je soundbar in. Alle problemen opgelost en een degelijke platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Linius schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:25:

Hoi Linius,

Dankje voor de tip! Is het irritant om de snaar te vervangen? En hoe doe je dat? Kan niet zo gauw een filmpje erover vinden op YouTube.

Groetjes,
Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik zou inderdaad als het je gaat om beter geluid eerder investeren in een losse reciever met losse speakers. Uit die soundbar gaat ook met een (veel) duurdere platenspeler geen beter geluid komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 16:07

hilgo

Clear your mind of can't.

Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:14:
[...]

Hoi Linius,

Dankje voor de tip! Is het irritant om de snaar te vervangen? En hoe doe je dat? Kan niet zo gauw een filmpje erover vinden op YouTube.

Groetjes,
Danny
Over het algemeen zijn de platen 33 toeren en als ik naar mijn eigen collectie kijk zijn er maar een paar uitzonderingen waarbij ik naar 45 toeren moet. Nu heb ik zelf een Denon DP-300 waarbij je de toeren wisselt d.m.v. een knopje maar ik kan mij zo voorstellen dat het wisselen van de snaar gemakkelijk gaat.
De pro-ject rpm 1 heeft ook zo'n snaar en het wisselen ziet er niet heel ingewikkeld uit:
YouTube: 33 to 45rpm switch on Pro-Ject Debut Carbon

Voor heel veel kennis binnen Tweakers over platenspelers is er nog "Het grote vinyl topic":
Het Grote Vinyl Topic Deel 3

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Oh dat is bij dergelijke platenspelers heel eenvoudig. Gewoon het draaiplateau optillen en de snaar een palletje verplaatsen. Er zit doorgaans een soort sleuteltje bij je platenspeler waarmee je de snaar zonder hem zelf te aan te raken kan verplaatsen naar het juiste palletje. En zoals aangegeven is nagenoeg elke plaat wel 33 toeren tenzij je nog een hele collectie aan singles hebt liggen. Ik heb zelf tussen mijn LP's maar één uitzondering in de persoon van Father John Misty die zijn album wel op 45 toeren uitbracht.

En zoals door Ray aangegeven zal je natuurlijk nog veel meer uit je vinyl halen als je op den duur gewoon een leuk stereo setje neerzet en daar de platenspeler op aansluit. Het gegeven dat je platen wil draaien doet me denken dat je muziekliefhebber bent. Het verschil tussen een soundbar en speakers voor dit doeleinde is echt enorm.

[ Voor 8% gewijzigd door Linius op 23-01-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Linius schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:30:
Oh dat is bij dergelijke platenspelers heel eenvoudig. Gewoon het draaiplateau optillen en de snaar een palletje verplaatsen. Er zit doorgaans een soort sleuteltje bij je platenspeler waarmee je de snaar zonder hem zelf te aan te raken kan verplaatsen naar het juiste palletje. En zoals aangegeven is nagenoeg elke plaat wel 33 toeren tenzij je nog een hele collectie aan singles hebt liggen. Ik heb zelf tussen mijn LP's maar één uitzondering in de persoon van Father John Misty die zijn album wel op 45 toeren uitbracht.

En zoals door Ray aangegeven zal je natuurlijk nog veel meer uit je vinyl halen als je op den duur gewoon een leuk stereo setje neerzet en daar de platenspeler op aansluit. Het gegeven dat je platen wil draaien doet me denken dat je muziekliefhebber bent. Het verschil tussen een soundbar en speakers voor dit doeleinde is echt enorm.
Dankje voor je uitleg en de rest ook!
Ben zeker een muziekliefhebber, uit de hand gelopen hobby :P
Ik heb nu een soundbar en wil eventueel een stereo installatie kopen. Maar ik wist/weet niet of dat echt kwalitatief beter is. Soundbar is lekker compact en makkelijk te verbinden met bluetooth, dus vandaar ik de soundbar een tijdje geleden heb aangeschaft. Maar eerst een goede platenspeler vinden. En met de tips die mij gegeven zijn, ben ik ieder geval verder gekomen met info dan wat ik had. _/-\o_
Pagina: 1