Aansluiten printplaat Whirlpool WAK12 wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiterazer
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo Iedereen,

Mijn wasmachine was er tijdens het wassen mee opgehouden, geen stroom meer. Toen een peperdure reparateur laten komen (lees: afzetter), welke de printplaat eruit haalde, en vervolgens heeft geconstateerd dat er een weerstand stuk was (welke hij niet maakte). Daarna heb ik besloten zelf een reparatiepoging te wagen. Ik heb met moeite 2 weerstanden op de printplaat vervangen. Na het aansluiten een korte plof en nogal wat rook. Een van de nieuwe weerstanden was warm en gescheurd.

Ik heb foto's genomen van de bedrading zodat ik hem weer in elkaar kon zetten zoals hij was. Echter was hij voor de reparateur vertrok in elkaar gezet door een of ander hulpje( stagiair?), en ik heb het idee dat deze wel eens 2 aansluitingen omgewisseld kan hebben. De kabels leken namelijk wel omgekeerd te 'vallen', door het jarenlang op een bepaalde positie zitten. Toch heb ik mijn foto's gevolgd, ik had geen zin om te gokken.

Het gaat om de aansluitingen HE2 en PRS2. Allebei 2 draden, maar 1 stekkertje is oranje gemarkeerd.

Model sticker op de printplaat behuizing:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/khvkfAzl.jpg

De kapotte weerstand:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kHfwiWSl.jpg

Het gaat om de 2 paar zwarte kabels aangesloten op de bovenkant. De oranje gemarkeerde zit in HE2, de andere in PRS2
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K74Ltxwl.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbcn
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De oranje gemarkeerde stekker moet op HE2. Die zit dus goed. Waarschijnlijk is de LNK304 IC kapot gegaan die zal je moeten vervangen. Net zoals de kapotte weerstand. Let ook op dat een van de twee weerstanden (D030) geen weerstand maar een smoorspoel is. Deze is waarschijnlijk ook kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiterazer
jbcn schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:01:
De oranje gemarkeerde stekker moet op HE2. Die zit dus goed. Waarschijnlijk is de LNK304 IC kapot gegaan die zal je moeten vervangen. Net zoals de kapotte weerstand. Let ook op dat een van de twee weerstanden (D030) geen weerstand maar een smoorspoel is. Deze is waarschijnlijk ook kapot gegaan.
Bedankt, hier kan ik wat mee! Een heel leerzaam project, maar ik hoop hem natuurlijk ook weer aan de praat te krijgen. Ik zal zowel die weerstand and smoorspoel nogmaals vervangen, en dan ook die IC mee vervangen. Het solderen ging helaas wel erg moeizaam, zie [EL] Soldeertin niet te verwijderen

Maar gelukkig heb ik daar ook veel goede tips gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiterazer
jbcn schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:01:
Bedankt voor de info. Ik heb een tijdje een tijd gehad maar... nu toch afgemaakt. Nog even een update achteraf:
Ik heb eindelijk de weerstand en IC kunnen vervangen, omdat ik een nieuwe soldeerpunt en flux heb gekocht. Het ging alsnog erg lastig en helaas doet de machine met nieuwe weerstand en IC helemaal niets. Wellicht is tijdens het kapot gaan van de 'eerste nieuwe' weerstand (met rook en en geluid), door kortsluiting iets anders ook stuk gegaan. Tijd om het project op te geven. Een andere optie is te slecht soldeerwerk. Ik denk dat de meeste mensen die dit doen waarschijnlijk speciale apparatuur gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:50
@whiterazer voor dit soort soldeerwerk heb je geen speciale apparatuur nodig, veel meer is techniek (en ervaring..).

a- altijd wat nieuwe tin voeren zodat deze punten makkelijkere 'smelten'
b- soldeerbout niet te heet, dit is echt iets wat ik vaak zie jammer genoeg..
c- meten is weten...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000