Video signaal over lange afstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seven37
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-10 19:11
Ik zoek een?
Weet ik nog niet, mogelijk een HDMI extender?

Wat is je budget?
Liefst zo goedkoop mogelijk, ik wil hier niet al te veel geld aan kwijt raken gezien ik er niets mee verdien.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Sinds kort stream ik snooker toernooien live vanuit de zaal. Nu willen we dit binnenkort uitbreiden door ook commentaar bij de live stream toe te voegen. Op dit moment bevindt de stream pc zich dichtbij (max 3m) van de camcorder af. De camcorder heeft hdmi out wat in de capturecard van de pc komt.

Nu zou commentaar de spelers afleiden dus ben ik opzoek naar een oplossing om het beeld bij de pc te krijgen wat op een afstand is van minimaal 20 meter. Maar mocht er meegedacht kunnen worden aan oplossingen die ook meer kan overbruggen graag!

Wat heb je zelf al gevonden?
HDMI to RJ45 adapterhttps://www.amazon.com/Ex...CAT5E-1080P/dp/B01LXVC6SN+/- 10 euro
HDMI extenderhttps://www.bol.com/nl/p/...rlenger/9200000110569351/6,95 euro*
Nedis HDMI CAT5 Extender 30 Meterhttps://www.coolblue.nl/e...t5-extender-30-meter.html49,99 euro

* moet dan nog wel meer HDMI kabel kopen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb zelf nog honderden meters aan cat6 kabel. Mocht het een HDMI -> RJ45 oplossing worden neem ik aan dat ik dat kan gebruiken?

Beste antwoord (via seven37 op 26-01-2020 06:50)

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 23:49
Ik heb zelf goede ervaring met de volgende set:
https://www.allekabels.nl...ia-utp-tot-120-meter.html

Het voordeel van deze Extenders is dat er eventueel meerdere losse ontvangers op aan te koppelen zijn.
Maar het grootste voordeel vindt ik zelf dat deze extenders werken via het TCP/IP protocol.
Ze zijn direct met UTP aan elkaar te knopen, maar het is ook mogelijk om ze in een bestaand netwerk te hangen, Waarbij het signaal ook gewoon keurig door Switches / VLAN's etc heen gaat zonder enig configuratiewerk.
Dit kan erg handig zijn als er al een bestaand netwerk is.

En pas op met Lange HDMI kabels,
HDMI is er niet voor gemaakt om lange afstanden te behalen, daarom hebben de meeste lange kabels al een 'active booster' geintergreerd zitten.

Ook de Combinatie Camera / Capturecard wil nog wel eens moeilijk doen met lange kabels,
Omdat de Output Power van de camera nog wel eens wat lager wilt liggen & Capture-cards nog wel een kieskeurig willen zijn met HDMI input ( genoeg power etc ).

[ Voor 25% gewijzigd door _trickster_ op 20-01-2020 15:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Een lange HDMI kabel van de cam naar de pc kan toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seven37
Fantasma7988 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:19:
Een lange HDMI kabel van de cam naar de pc kan toch ?
Goed punt, en wat ik heb begrepen van een aantal artikelen op het internet is dat 25m+ snel tot mindere kwaliteit en signaal verlies lijdt. https://thehometheaterdiy...nce-of-hdmi-cable-length/

Wanneer je toch langer dan 25m gaat zou je ook een hdmi kabel van hoge kwaliteit moeten kopen wat ook weer in de papieren loopt. 70 euro kwam ik al makkelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 09:10
In dit geval zou ik gewoon gaan voor een kwaliteits HDMI kabel.
Zolang de kabel niet langs een enorme bron van interferentie loopt is het afdoende

Elk andere oplossing pakt volgens mij duurder uit en is waarschijnlijk overkill om 25m te overbruggen

[ Voor 19% gewijzigd door osmosis op 20-01-2020 15:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• _trickster_

Het voordeel van deze Extenders is dat er eventueel meerdere losse ontvangers op aan te koppelen zijn.
Maar het grootste voordeel vindt ik zelf dat deze extenders werken via het TCP/IP protocol.
Ze zijn direct met UTP aan elkaar te knopen, maar het is ook mogelijk om ze in een bestaand netwerk te hangen, Waarbij het signaal ook gewoon keurig door Switches / VLAN's etc heen gaat zonder enig configuratiewerk.

HDMI is er niet voor gemaakt om lange afstanden te behalen, daarom hebben de meeste lange kabels al een 'active booster' geintergreerd zitten.

Ook de Combinatie Camera / Capturecard wil nog wel eens moeilijk doen met lange kabels,
Omdat de Output Power van de camera nog wel eens wat lager wilt liggen & Capture-cards nog wel een kieskeurig willen zijn met HDMI input ( genoeg power etc ).

[ Voor 25% gewijzigd door _trickster_ op 20-01-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Kijk even op marktplaats of fb of iemand in de buurt nog een lange kabel heeft voor weinig .
Zo niet dan weet je dat het kan voor 70 euro door advies van @_trickster_ .

Misschien dat je kijkers wel willen mee betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:28
Kwam laatst in een topic een HDMI kabel tegen die glasfibers gebruikt, en tot 100m kan, voor een schappelijke prijs. Kan hem alleen even niet terug vinden...

//edit gevonden;
the-body schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:13:
[...]

Amazon.de
Aliexpress

Die van Ali is echt hetzelfde als die van Amazon, ik heb 'm op Ali gekocht maar toen was ie nog als Atzebe gelabeld.
Hier ook diverse goede suggesties;
15 m 4k HDMI werkt niet: optisch HDMI of HDMI versterker?

[ Voor 64% gewijzigd door frickY op 20-01-2020 16:00 . Reden: gevonden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ezechiel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 13:26
Welke software gebruik je om te streamen?
Ik ben onlangs aan het spelen geweest met OBS icm de NDI plugin om de stream via een 2e PC richting Twitch te sturen.

In mijn geval heb ik de game PC als bron gebruikt', waar binnen OBS de hele layout eigenlijk al op te bouwen is. Deze kan je vervolgens als Source gebruiken op de stream PC, waar je ook nog andere bronnen toe kan voegen zoals een microfoon.

Kost wat bandbreedte op het netwerk, maar tot op heden werkt dit uitstekend.

| PoE | iPhone 13 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Ezechiel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:06:
Ik ben onlangs aan het spelen geweest met OBS icm de NDI plugin om de stream via een 2e PC richting Twitch te sturen.
Hier heb ik zelf nog helemaal niet aan gedacht, maar deze oplossing heb ik zelf ook al meerdere malen gebruikt.

De latency was bij mij wel aanwezig ( 400ms ongeveer ), maar als dat niet echt een probleem is dan is het zeker een goede oplossing.

Alleen heb je inderdaad een 2de PC/laptop nodig.
Met de gratis versie van de software kan je tot 2 video-feeds maken.
Opzich zou je OBS niet eens hoeven te gebruiken op de Source PC, daar hoeft dan alleen deze sofware op die van de HDMI capturecard het omzet naar een TCP/IP stream.

Vervolgens op je 2de PC, daarop gebruik je dan bijvoorbeeld OBS, en krijs je je Camera-feed binnen via de TCP/IP stream, alsof de camera aan de PC hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezechiel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 13:26
Overigens zal je er wel rekening mee moeten houden dat die 2e PC al het 'rekenwerk' doet voor de streaming, een oude Core2Duo die nog in een hoekje stof staat te happen zal waarschijnlijk niet voldoende zijn.

| PoE | iPhone 13 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Ezechiel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:40:
Overigens zal je er wel rekening mee moeten houden dat die 2e PC al het 'rekenwerk' doet voor de streaming, een oude Core2Duo die nog in een hoekje stof staat te happen zal waarschijnlijk niet voldoende zijn.
Ik zou zelf het meeste werk op de PC doen waar je zelf achter zit.
Mijn ervaring met de NDI software is dat deze werkt met Hardware-encoding, waardoor de CPU load bijna Nihil is, al heb je wel bepaalde CPU-instructiesets nodig.

Dit staat ook vermeld op de website,
  • 64-bit Microsoft® Windows 7 operating system (OS) or better
  • Intel i5 Sandy Bridge CPU or better with integrated GPU and support for AVX instructions (NVIDIA discrete GPU, with 2GB video memory or better recommended)
  • Intel Graphics Driver for Windows version 15.40.37.4835 or newer
  • 8GB system memory
  • Gigabit connection or better
  • Display with screen resolution of 1024 x 768 or higher
https://www.newtek.com/ndi/applications/connect/
Maar dat is ook zeker iets om rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Of een kabel werkt of niet, zal afhankelijk zijn van de resolutie. Als camera een SD-signaal doorgeeft zal je met veel langere kabels kunnen werken dan als het een 1080p50 HD-signaal is. Het is denk ik een experiment waard.

Verder bestaan er nog optische HDMI-kabels, met alle conversie-elektronica in de kabel ingebouwd, bijvoorbeeld:

https://www.reichelt.nl/o...goobay-59806-p224229.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
dmantione schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:14:
Verder bestaan er nog optische HDMI-kabels, met alle conversie-elektronica in de kabel ingebouwd
Ik wist niet eens dat deze kabels bestonden,
Maar als je in dit soort prijsklasses gaat kijken zou ik eerder overgaan naar SDI, maar dat is een beetje off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Waarom niet meteen een 4k streaming ethernet enabled device ?

Oftewel een netwerk enabled "hoge" resolutie camera ? (met externe microfoon?)
er zijn genoeg streamers youtube/twitch oid die zoiets gebruiken .. dus het wiel hoef je niet uit te vinden ..

tja budget .. zonder eieren te breken ga je geen omelet maken .. hoeveel eieren dat ligt aan jou

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seven37
Ten eerste, iedereen bedankt voor de vele reacties! Echt gaaf om te zien hoeveel iedereen meedenkt.
De dure (goede) kabels zijn mij echt te gortig. Toch houd ik ze ingedachten voor wanneer ik inderdaad wat geld kan verdienen van zaaleigenaren en deelnemers. Ze krijgen er ook wat voor terug :)
_trickster_ schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:42:

Super! Dit lijkt mij de beste oplossing met oog op budget. Ze lijken alleen nergens (in nederland) leverbaar te zijn. Allekabels gaf aan pas in april :/
Dit is de enige optie die ik kon vinden. Maakt de variant nog uit?
Daarnaast zie ik dat er bij de output een aparte 3.5 mm jack out is. Heb je daarbij last gehad van sync issues?
Ezechiel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:06:

In mijn geval heb ik de game PC als bron gebruikt', waar binnen OBS de hele layout eigenlijk al op te bouwen is. Deze kan je vervolgens als Source gebruiken op de stream PC, waar je ook nog andere bronnen toe kan voegen zoals een microfoon.

Kost wat bandbreedte op het netwerk, maar tot op heden werkt dit uitstekend.
Ik wist niet van deze optie af met OBS. Ik heb helaas niet zo veel hardware, en het slepen van de computer en cam is al meer dan dat ik zou willen.
vso schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:54:
Waarom niet meteen een 4k streaming ethernet enabled device ?

Oftewel een netwerk enabled "hoge" resolutie camera ? (met externe microfoon?)
er zijn genoeg streamers youtube/twitch oid die zoiets gebruiken .. dus het wiel hoef je niet uit te vinden ..

tja budget .. zonder eieren te breken ga je geen omelet maken .. hoeveel eieren dat ligt aan jou
Klopt, en zo min mogelijk eieren is op dit moment het antwoord :9
Toch heb je mijn inner geek ook wel getriggerd. Heb je een link naar zo'n camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
seven37 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:26:
Super! Dit lijkt mij de beste oplossing met oog op budget. Ze lijken alleen nergens (in nederland) leverbaar te zijn. Allekabels gaf aan pas in april :/
Dit is de enige optie die ik kon vinden. Maakt de variant nog uit?
Daarnaast zie ik dat er bij de output een aparte 3.5 mm jack out is. Heb je daarbij last gehad van sync issues?
Dit lijkt mij gewoon exact het zelfde product.
Die 3.5mm Jack die je denkt te zien is geen Jack maar een 5V input.
Ze werken powered, maar je krijgt er een voeding bij.
Succes ermee, en laat maar even weten wat je ervaringen er mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seven37
Ik heb m binnen, werkt perfect! Dank voor jullie adviezen.
Pagina: 1