Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Mijn vraag

Op dit moment zitten er nog de de standaard schijven in (2 x 500 GB), deze wil ik vervangen door 2 x 2 TB schijven. Wat ik lees is dat afhankelijk van hoe je het eea formatteert dit wel moet lukken. Echter lees ik dat iedereen de Green serie van WD gebruikt (en die is is niet meer te koop). Zal eea niet meer werken met andere serie schijven?

Relevante software en hardware die ik gebruik

MacOs Catalina
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Vond dit forum WD MyBook Studio II: uitbreiden storage door grotere hd's?, maar dat is al uit 2011

en deze pagina

[ Voor 6% gewijzigd door Vhond op 20-01-2020 09:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:29
In 2011 waren er nog niet veel verschillende types en waren ssd's nog niet zo goedkoop.
Je had dus 7200 toeren per minuut schijven om je Windows op te draaien, en 5400 toeren per minuut voor opslag.

Western Digital was te verkrijgen in 3 kleuren:
WD Black: 7200 toeren per minuut: high end (volgens mij extra garantie)
WD Blue: 7200 toeren per minuut: mainstream
WD Green: 5400 toeren per minuut: voor opslag

Vandaar zal iedereen WD Green gekocht hebben. Er is absoluut geen verschil in werking tussen de verschillende merken: je kan elke 3,5" Sata disk installeren. Wel best een 5400 toeren per minuut om minder stroom te verbruiken.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:08

g0tanks

Moderator CSA
Malantur schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:51:
Er is absoluut geen verschil in werking tussen de verschillende merken: je kan elke 3,5" Sata disk installeren. Wel best een 5400 toeren per minuut om minder stroom te verbruiken.
Zit er niet mogelijk een limiet aan de opslaggrootte van een hardeschijf die de controller aan kan? Of zou zelfs 2x pricewatch: WD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB geen probleem moeten zijn?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
g0tanks schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:59:
[...]

Zit er niet mogelijk een limiet aan de opslaggrootte van een hardeschijf die de controller aan kan? Of zou zelfs 2x pricewatch: WD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB geen probleem moeten zijn?
Goeie vraag, dan is het te hopen dat je hem niet aansluit op USB2.0 :P Gelukkig zit er eSata op :)

Er is inderdaad wel een 32bit LBA limiet waarmee je maximaal 2TiB kan formatteren. Als andere mensen er 2x2TB met succes in gestoken hebben, dan is het 64bit LBA en kan je heeeel veel TB installeren (8 miljoen TB ofwel 8ZiB).

In beide gelinkte topic draait men Raid1 waardoor er effectief maar 2TB adressen gebruikt worden. Ik durf dus niet meteen zeker te zeggen dat dan wel 64bit LBA is. Als @Vhond ook Raid1 draait is het geen probleem, anders toch maar even kijken of je het op een of andere manier kan testen of andere ervaringen kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Antwoord op een niet gestelde vraag:
Is het uit het oogpunt van betrouwbaarheid (ik ken je eisen niet) niet beter om twee nieuwe schijven in een nieuwe NAS te steken (als het budget het toelaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
@g0tanks : vroeg ik me inderdaad ook af of de controller niet een beperkende factor is. Lees wel dat de wijze van formatteren bepaald of er een limiet is (maar dat is software), hardwarematig weet ik het eerlijk gezegd niet.

@Malantur : 2 x 2TB zou ik al genoeg vinden (hoeft niet per se in RAID opstelling)

@Renault : heb ook een NAS, wilde deze WD externe harde schijf blijven gebruiken als backup (en de aansluitingen zoals Firewire800) kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Een snelle google zoektocht later:
https://community.wd.com/...ii-upgrade-to-8tb/20627/3
Hi,

I just get 2x4TB drives WD Caviar Green 4TB 64MB Cache S-ATA 6.0Gb/s Hard Disk Drive Model “WD40EZRX” OEM, using just latest software for OSX, I managed to upgrade my 1TB to 8TB, drive works like charm. So thanks for help.

here is benchmark results:

RAID 0 HFS+
Blackmagic Disk Speed Test
——————————————————————————
FIREWIRE:
read: 62.5 MB/s
write: 71.1 MB/s

USB:
read: 37.7 MB/s
write: 36.0 MB/s

RAID 1 HFS+
Blackmagic Disk Speed Test
——————————————————————————
FIREWIRE:
read: 70.7 MB/s
write: 69.9 MB/s

USB:
read: 38.2 MB/s
write: 36.7 MB/s

We can see, difference is almost none, so I probably setup the HDDs for mirroring. I hope this helps to others, if they want to upgrade WD STUDIO II to any size - it WORKS!

Pagina: 1