WD MyBook Studio II: uitbreiden storage door grotere hd's?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:49
Gents,

Heb zelf 2 WD MyBook Studio II DAS devices. Deze zijn allebei geconfigureerd in RAID1 met 1TB disks.
Nu heb ik een tekort aan storagen en ik speel met het idee om eventueel nieuwe WD Green disks van 2TB aan te kopen en deze te plaatsen in mijn huidige enclosure, zal dit werken?

Zou het trouwens werken om seemless een diskuitbreiding te doen?
- 1 disk uittrekken en vervangen door 2TB exemplaar
- RAID laten rebuilden
- 2e disk uittrekken en vervangen door 2TB exemplaar

Zal ik daarna de beschikking hebben over 2TB, of zou de firmware dit niet toelaten?

Misschien heeft iemand dit reeds geprobeerd?

Alvast bedankt!
Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
Of iemand een idee welk alternatief ik heb voor mijn WD Studio II?
Synology lijkt mij erg mooi en ook Qnap zal niet mis zijn, maar die hebben dezelfde prijs als een WD Studio II maar dan zonder schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:57
Wanneer je bovengenoemde methode gaat gebruiken gaat het niet werken. Wat je beter kan doen is:
1. Kopieer alle data naar een ander station.
2. Verwijder 2 1TB schijven
3. Prak de 2TB schijven erin
4. Laat de nas het werk doen
5. Als alles correct is data weer terug kopieren

Let op Slag 1 is belangrijk. Het kan zijn dat na het verwijderen van de oude schijven de nas de data niet wil lezen. Daarom eerst velig zetten. In theorie zou je ze altijd nog op een pc kunnen uitlezen, maar met belangrijke data nooit risico's nemen :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Online expansion kun je in ieder geval wel vergeten. Grote kans dat ook 2TB schijven niet gaan werken op de WD MyBook Studio II; ik kan er op internet maar bar weinig over vinden. Maar zelfs al gaat het werken, toch is het misschien raadzaam de alternatieven serieus te overwegen.

Het hangt maar net van je databehoefte af en hoe belangrijk de data is, maar ik zou zeggen. Kijk eens serieus naar een (zelfbouw) NAS in plaats van een DAS. Je zou met de vier schijven uit de 2 WDs al een RAID-5 kunnen bouwen met 3 TB opslag... Dan heb je in feite alleen nog een backup nodig; en als je toch bezig bent: een offsite backup.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
Had voor mijn post ook al flink gegoogled, vandaag echter nog 2 links gevonden waarbij disks tot 2gb blijkbaar wel werken:

http://community.wdc.com/...e/m-p/1286/highlight/true
http://community.wdc.com/...dio-2-will-it/td-p/123890

zelfbouw wil ik wel overwegen maar ik wil een betrouwbare oplossing waarbij ik toch een serieuze througput kan halen.Nu heb ik een config via ESATA waar ik 70mb/s haal en dus probleemloos HD/Blueray kan afspelen vanaf mijn DAS.
Een NAS blijf ik liever vanaf daar deze volgens mij niet snel genoeg zijn en ik dan ook een switch zal moeten bijkopen.
Voor één of andere reden vertrouw ik ook nog meer RAID1 dan RAID5. Natuurlijk heb je met RAID5 N-1 storage ruimte tegenover maar de helft voor RAID1.

Suggesties of gedachtenwisselingen zijn welkom en ga ik zeker naar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Een NAS kan zeker voldoende streamen voor jouw gedownloadde rips hoor. Je moet denken dat de maximale bandbreedte nooit meer dan 15MB/sec zal zijn en dat meestal tot 7MB/sec al ruim voldoende is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
alex3305 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 16:43:
Een NAS kan zeker voldoende streamen voor jouw gedownloadde rips hoor. Je moet denken dat de maximale bandbreedte nooit meer dan 15MB/sec zal zijn en dat meestal tot 7MB/sec al ruim voldoende is!
En er zijn nog zat NASsen die dat niet eens halen. ZO heb ik hier een wat oudere WD MyBook World Edition staan (eerste versie) en die haalt een whopping 3 à 4 MB/s (En ja, dat is een hoofdletter B )

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
Vreemd, soms heb ik op HD content haperingen (VLC 1.6). Maar misschien zal dat dan aan mijn videokaart liggen.
Alhoewel, zou eigenlijk toch ook niet mogen: een GeForce 7600GS met 512mb

Trouwens, een offline backup heb ik inderdaad al voorzien, deze ligt steeds bij mijn ouders en haal ik iedere 2 maand om even up to date te brengen.

Net trouwens antwoord gekregen van Western Digital Support, niet echt het antwoord waarop ik wachtte.
Ik kan me niet voorstellen dat ze voor één gelijkaardig product, alleen met grotere schijven, een andere RAID controller zouden gebruiken.

--begin quote--
Please be informed that, although these drives allow the replacement of the internal drives with new ones, there are some restrictions.

You can only replace the internal drives with new ones the same capacity, being 2X1Tb internal drives, these need to be identical model number.

The controller of this drive does not support, replacement of the internal 2X1Tb drives with 2X2Tb drives. It may even work, but as the controller is not created for this purpose, no support can be granted under these circumstances.
--end quote--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Dan lijkt het me in jouw geval het handigst om gewoon 2TB schijven erin te hangen en dat te proberen. Mocht dat niet lukken dan kun je altijd nog een alternatief overwegen; de schijven zul je hoe dan ook nodig hebben.

Overigens; een op FreeBSD gebaseerde zelfbouw NAS met een simpel Intel CT kaartje trekt met gemak meer dan 90 megabyte. (Het is niet zo moeilijk; standaard installatie, de rest doe je via een webinterface.) Betrouwbaar is dat ook; De mijne heeft nu 554 dagen uptime ;)

[ Voor 7% gewijzigd door 0rbit op 01-02-2011 09:12 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
0rbit schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:07:
Dan lijkt het me in jouw geval het handigst om gewoon 2TB schijven erin te hangen en dat te proberen. Mocht dat niet lukken dan kun je altijd nog een alternatief overwegen; de schijven zul je hoe dan ook nodig hebben.

Overigens; een op FreeBSD gebaseerde zelfbouw NAS met een simpel Intel CT kaartje trekt met gemak meer dan 90 megabyte. (Het is niet zo moeilijk; standaard installatie, de rest doe je via een webinterface.) Betrouwbaar is dat ook; De mijne heeft nu 554 dagen uptime ;)
Kan je mij concreet eens zeggen welke enclosure/hardware je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
Vandaag 2 nieuwe WD Green 2TB EARS geïnstalleerd. Eerst zag hij maar 1GB in RAID1, maar na herformatteren zag hij 1.81GB.
Ben dus gelukkig met de upgrade. Nu maar afwachten of de stabiliteit ook blijft.
Pagina: 1