Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Duurzaamheidslening?

Pagina: 1
Acties:

• DeBers
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:04
Hi allen,

Ik zit er over te denken om gebruik te gaan maken van een duurzaamheidslening, aangeboden door mijn gemeente Utrecht (huis in Vleuten).
Volgens mij is de business case redelijk simpel, maar ik wil bij jullie eens checken of ik kostenposten / bureaucratie over het hoofd zie.

Ik wil de lening gebruiken voor de aanschaf van:
- Vervanging boiler + mechanische ventilatie door een Warmtepompboiler (beide nu 14 jaar oud)
- Plaatsing zonnepanelen
Dus: Volledig van het gas af kan op zonneenergie / stroom.

Mijn huis an sich is enorm goed geisoleerd.
Ik heb laten onderzoeken dat ik ruimte heb voor ongeveer 12 zonnepanelen.

Totale kostenplaatje lijkt mij dan:

Kosten:
Lening rente
Aanschaf boiler (4,000 euro)
Aanschaf zonnepanelen(circa 5000 euro)
Vervanging kookplaat (gas naar inductie)
Meterkast aanpassingen

Opbrengsten:
Subsidie voor warmtepompboiler
Reductie in energiekosten dmv saldatie (voor nu in ieder geval).

Zien jullie hier nog haken en ogen in?
Kan ik beter iemand inschakelen om mij te adviseren en te begeleiden tegen eventuele kosten?
Of is het wellicht nu niet de tijd om te switchen naar een warmtepompboiler.

Ben benieuwd of iemand anders dit ook heeft gedaan en zijn ervaringen met mij kan delen.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het is een mooie lening. Belangrijk is vooral hoe lang je er nog denkt te gaan wonen.

Er komt een moment dat huizen zonder dit soort maatregelen duurder worden dan huizen zonder. Vraag is alleen je tegen die tijd de lening hebt afgelost.

Wel iets om rekening mee te houden:
- je betaalt 1,7% rente. Relatief weinig, maar spaargeld inzetten is voordeliger.
- je mag versneld aflossen

M.i. is het voor veel situaties een alternatief.

Vraag is wel; is je huis geschikt? Isolatie en afgifte systeem moet op orde zijn.

• DeBers
MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:13:
Het is een mooie lening. Belangrijk is vooral hoe lang je er nog denkt te gaan wonen.

Er komt een moment dat huizen zonder dit soort maatregelen duurder worden dan huizen zonder. Vraag is alleen je tegen die tijd de lening hebt afgelost.

Wel iets om rekening mee te houden:
- je betaalt 1,7% rente. Relatief weinig, maar spaargeld inzetten is voordeliger.
- je mag versneld aflossen

M.i. is het voor veel situaties een alternatief.

Vraag is wel; is je huis geschikt? Isolatie en afgifte systeem moet op orde zijn.
Dank voor je reactie!
Ik woon er nu een half jaar. Het gros van het spaargeld is in de kk en enige verbouwingen gegaan.

Het huis is van bouwjaar 2006 energielabel A.
Dus overall relatief goed geisoleerd vermoed ik.

Wat is een afgifte systeem?

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:09
Hoe is de verwarming geregeld nu? een warmtepomp boiler is voor alleen het warme tap water.
letop dat ze bij het rekenvoorbeeld van je zonnepanelen rekening houden met de aankomende salderingsregeling. of vraag er naar.

veder wat @MikeyMan zegt, je toekomst plannen zijn het belangrijkste overwegingspunt.

• DeBers
twain4me schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:19:
Hoe is de verwarming geregeld nu? een warmtepomp boiler is voor alleen het warme tap water.
letop dat ze bij het rekenvoorbeeld van je zonnepanelen rekening houden met de aankomende salderingsregeling. of vraag er naar.

veder wat @MikeyMan zegt, je toekomst plannen zijn het belangrijkste overwegingspunt.
Het zijn allemaal losse radiatoren met een enkele thermostaat in de woonkamer.
Ook dit wil ik meenemen naar nieuwe thermostaten per kamer en "slimme" verwarming.

Maarde warmtepomp kan toch ook het water voor de radiatoren verwarmen?

DeBers wijzigde deze reactie 19-01-2020 14:22 (5%)

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:09
DeBers schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:22:
[...]

Het zijn allemaal losse radiatoren met een enkele thermostaat in de woonkamer.
Ook dit wil ik meenemen naar nieuwe thermostaten per kamer en "slimme" verwarming.

een warmtepomp wel.. maar een warmtepompboiler niet ;)

Radiatoren zijn minder geschikt voor lage temeratuurs verwarming. er is een warmtepomp topic hier waar in de TS een boel wordt uitgelgd . je kan bv de aanvoertemp van de ketel nu heel erg laag zetten zodat je kan zien wat de gevolgen zijn op het moment dat je de ketel vervangt voor een warmtepomp.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
DeBers schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:16:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik woon er nu een half jaar. Het gros van het spaargeld is in de kk en enige verbouwingen gegaan.

Het huis is van bouwjaar 2006 energielabel A.
Dus overall relatief goed geisoleerd vermoed ik.

Wat is een afgifte systeem?
2006 is dezelfde muur/vloer/dak isolatie als 1992 en dat A-label stelt al helemaal geen fluit voor. Veel van die huizen hebben gewoon erg weinig radiatorcapaciteit zodat je toch met een hoge aanvoertemperatuur moet werken. En dat laatste leent zich niet goed voor een warmtepomp aangezien het rendement daarvan instort als de aanvoertemperatuur hoger moet zijn.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 19-01-2020 14:35 (10%)

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

DeBers schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:22:
[...]
De radiatoren verwarmen door convectiestroom op te wekken, door het water van ca 80 graden gaat de lucht als een soort schoorsteen erdoorheen/langs lopen. Warmtepompen houden niet echt van 80 graden, maar meer van 40 graden, de temperatuur waar juist vloerverwarming blij van wordt. Tot max 60 graden is de regel voor warmtepompen.

Dus, je radiatoren gaan problemen krijgen met warmteafgifte en moeten misschien voorzien worden van een ventilator oid. Of, een zogenaamde lagetemperatuurverwarming.

Wel een goede lening overigens; je besparing is fors meer dan de rente+aflossing. :)

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 20:58
twain4me schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:29:
[...]

je kan bv de aanvoertemp van de ketel nu heel erg laag zetten zodat je kan zien wat de gevolgen zijn op het moment dat je de ketel vervangt voor een warmtepomp.
En dit wil je eigenlijk doen als het tien graden vriest. Met het huidige winterweer kan ik ook in mijn slecht geisoleerde jaren '60 huis de aanvoertemperatuur op 40 zetten.

Je wil eigenlijk een indicatie hebben van hoeveel warmte je huis nodig heeft per vierkante meter om met barre vrieskou warm te blijven. Dan kijken hoeveel capaciteit je radiators hebben. Dan nadenken over de radiatorcapaciteit met 40 graden aanvoertemperatuur (een tabel vind je hier, maar er zijn ook (fors duurdere) LTV convectoren die kleiner zijn en toch meer capaciteit hebben). En dan heb je een idee welke maat warmtepomp je nodig hebt, en wat het gaat kosten.
Delerium schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:31:
[...]
Wel een goede lening overigens; je besparing is fors meer dan de rente+aflossing. :)
9000 euro (en da's een lage inschatting) tegen die rente is 56 euro tegen 15 jaar, of 81 euro per maand tegen 10 jaar. Ik vraag me soms wel eens af wat voor energierekeningen mensen hier hebben dat ze zo enorm kunnen besparen.

michie1 wijzigde deze reactie 19-01-2020 17:28 (17%)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

michie1 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:20:
[...]

En dit wil je eigenlijk doen als het tien graden vriest. Met het huidige winterweer kan ik ook in mijn slecht geisoleerde jaren '60 huis de aanvoertemperatuur op 40 zetten.

Je wil eigenlijk een indicatie hebben van hoeveel warmte je huis nodig heeft per vierkante meter om met barre vrieskou warm te blijven. Dan kijken hoeveel capaciteit je radiators hebben. Dan nadenken over de radiatorcapaciteit met 40 graden aanvoertemperatuur (een tabel vind je hier, maar er zijn ook (fors duurdere) LTV convectoren die kleiner zijn en toch meer capaciteit hebben). En dan heb je een idee welke maat warmtepomp je nodig hebt, en wat het gaat kosten.

[...]

9000 euro (en da's een lage inschatting) tegen die rente is 56 euro tegen 15 jaar, of 81 euro per maand tegen 10 jaar. Ik vraag me soms wel eens af wat voor energierekeningen mensen hier hebben dat ze zo enorm kunnen besparen.
Tsjah, je weet in ieder geval zeker dat er iets moet veranderen over de komende jaren.
Ga er zomaar vanuit dat de gasprijs nog wel een stuk omhoog gaat. Die kostenberekening kan vrij vlot omslaan.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True