Internetsnelheid daalt in verloop van tijd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 23:13
Beste medetweakers,

Sinds enkele maanden heb ik last van een dalende internetsnelheid in verloop van tijd. De periodes waarin het gebeurt zijn geheel willekeurig. Waarbij het ene moment 1 maand is, is het de andere keren 2 weken. De tijd die genoemd is, is vanaf moment dat alles uit -en ingeschakeld is. Denk hierbij aan modem en alle netwerk apparatuur andere apparatuur.

Ik heb alle apparatuur al voorzien van de nieuwste firmware, alle kabels doorgemeten met een adertester, echter alles zonder resultaat.

Ik gebruik de volgende hardware en configuratie:

Internet
|
Ziggo modem (Connectbox 250/25)
|
Cisco Meraki MX64
|
Cisco Meraki MS220-8p
| |
Ubiquiti Unifi 8 poorts 60W switch Ubiquiti Unifi 8 poorts 60W switch
| |
Ubiquite Unifi AC Pro Ubiquiti Unifi AC Lite

Ik vermoed dat de Unifi accespoints na een periode vol lopen, op de wifi haal ik gemiddeld 30/25 waar ik eerder 250/25 haalde. Via de bekabeling haal ik 250/25. Metingen worden uitgevoerd op een iPhone 6s Plus over zowel 2.4 als 5ghz met speedtest.net (app).

Iemand ervaringen hiermee? Het rebooten van de apparatuur is een quick en dirty oplossing, echter niet eentje waar ik erg vrolijk van word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meet je op het modem of op andere HW ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51

lier

MikroTik nerd

Kartmaster93 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:08:
Ik vermoed dat de Unifi accespoints na een periode vol lopen, op de wifi haal ik gemiddeld 30/25 waar ik eerder 250/25 haalde. Via de bekabeling haal ik 250/25. Metingen worden uitgevoerd op een iPhone 6s Plus over zowel 2.4 als 5ghz met speedtest.net (app).
Je probleem heeft dus alleen betrekking op het draadloze deel, toch...?
Welke snelheid haal je als je met een draadloos apparaat lokaal test op je netwerk (zonder gebruik te maken van Internet)?

Ik denk dat je WiFi instellingen geoptimaliseerd kunnen worden, want met deze apparatuur moet je veel betere snelheden kunnen halen. Zou je daarom al je (relevante) instellingen hier kunnen delen? Mooi uitgangspunt is de 'Show System Config' die je in je controller kan vinden op de Settings, Maintenance pagina. Daarnaast is het goed om in het Ubuiqiti topic te duiken, daar staan heel veel tips!

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lier schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:47:
Welke snelheid haal je als je met een draadloos apparaat lokaal test op je netwerk (zonder gebruik te maken van Internet)?
Lokale meting WiFi kun je doen met de iOS client (laatste tabblad, tools, WiFi snelheidstest) en een draaiende controller.

En hoe is de snelheid bedraad als je een kabel aansluit op de tweede ethernetpoort van de AP-AC-Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Hackus schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:11:
Meet je op het modem of op andere HW ?
Op zowel modem, Meraki switch als Unifi switch meet ik bekabeld resultaten tussen de 230 en 250 Mbit down, 20 en 25 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
lier schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:47:
[...]

Je probleem heeft dus alleen betrekking op het draadloze deel, toch...?

Ik denk dat je WiFi instellingen geoptimaliseerd kunnen worden, want met deze apparatuur moet je veel betere snelheden kunnen halen. Zou je daarom al je (relevante) instellingen hier kunnen delen? Mooi uitgangspunt is de 'Show System Config' die je in je controller kan vinden op de Settings, Maintenance pagina. Daarnaast is het goed om in het Ubuiqiti topic te duiken, daar staan heel veel tips!

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3
Heeft enkel betrekking inderdaad op het draadloze netwerk. Het bekabelde netwerk is stabiel en voorzien van de juiste snelheden. Ik heb al meerdere malen de Unifi instellingen gecontroleerd, momenteel de controller aan het vernieuwen voor een nieuwe config te kunnen maken.

Voor de beeldvorming werden de volgende instellingen gebruikt:

Tijdzone: Amsterdam/Nederland
Taal: Nederlands
Wifi optimalisatie: Uit (eerdere ervaringen helaas performance dips, instabiliteit in netwerk) meegemaakt.
Transmit power: Normal
Channels 2.4 en 5ghz: Automatic (vanwege de interferentie in de straat)
Pagina: 1