Duo monitor hulp grafisch ontwerp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-01-2024
Hoi Tweakers leden,

Nu dat ik mijn PC heb samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 495,-€ 495,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 244,50€ 244,50
1BehuizingenFractal Design Define S€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 137,90€ 137,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 104,90€ 104,90
1Solid state drivesCorsair Force MP510 1,92TB€ 297,-€ 297,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.543,15

Nu begint de volgende zoektocht 2 monitoren die naast elkaar komen te staan. Ik heb 2 monitoren nodig ivm mijn werk, webdesign en grafische vormgeving.

Ik dacht eerst aan een 32inch curved widescreen, gezien in de winkel en als je "maar" een 17,3inch laptop gewend bent is dat natuurlijk een verademing. Maar volgens mij voor het praktische is een duo monitor (niet curved) toch iets handiger werken omdat ik nogal wat tabladen/vensters open heb staan iedere keer.

Wat ik zoek is het volgende:

- 2x monitor van ong 27inch (iets kleiner mag ook als de specs beter zijn)
- QHD/4K zou mooi zijn, is geen must
- Refresh rate weet ik niet, ik speel bijna geen games (paar keer per jaar), maar mocht ik dit meer gaan doen dan een gemiddelde refresh rate van?
- PLS/IPS scherm ivm kleur echtheid?
- Budget ongeveer € 600,- voor 2 monitoren)

Zijn er mensen die mij verder kunnen helpen? Ik weet niet waar ik naar moet kijken/overwegen.

Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-06 23:56

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Is er nu niemand die advies kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:26
Even uit eigen ervaringen sprekende, misschien iets andere casus, maar misschien alsnog interessant:

Heb nu 2x 24" 1920x1200 (Dell U2412M) schermen en zit er al jaren aan te denken deze te vervangen. 3 dagen per week werk ik erop (laten we dit voor 't gemak even programmeren noemen), verder hangt m'n normale prive/game pc eraan.
Verticaal zijn dit net wel/net niet genoeg pixels om vensters op 1/4 scherm open te hebben. Als ik dat doe, zijn 't meestal terminalvensters of Slack, verder mis ik dan heel snel de hoogte. Qua breedte werkt 't wel prima.
Bij 't overstappen naar één ultrawide zou ik dan ook horizontaal niet in pixels willen inleveren, en verticaal ook minstens 1200 houden, omdat 't anders toch ergens als achteruitgang voelt. Tevens zou ik dan ultrawide vooral inzetten voor het gamingaspect van m'n pcgebruik. Voor kantoorgebruik zou ik 'm dan eigenlijk als bezelloze dual-monitor blijven gebruiken. Daarbij goed te weten dat er third-party tools zijn, waardoor je meer vensters kunt 'snappen' dan de standaard 4 van Windows 10. Zo kun je 't scherm dan toch indelen in een raster waar op je, qua werkruimte, op hetzelfde uitkomt als een dual-monitor. Dit zou je mee kunnen nemen in de overweging tussen 1 ultrawide en dual-monitor.

Maar als we dan gaan kijken naar jouw gebruik, zeker als kleurechtheid een daadwerkelijke rol speelt, zul je idd sneller in de duurdere IPS panelen uitkomen. Maar dan kom je misschien met budget in de knel. Zelfs 2 QHD 16:9 IPS schermen wordt tricky.

Ik denk dat je er wijs aan doet, om als uitgangspunt voor jezelf helder te krijgen of 't nu 1 ultrawide wordt of 2 losse schermen, dat maakt het zoeken ook een stuk makkelijker. Anders blijft het maar de 1-vs-2-schermen discussie en niet echt een gerichte zoektocht.
(Qua refreshrate zou ik trouwens gewoon op 60Hz mikken, als je keuze toevallig valt op een model met een hogere is dat leuk meegenomen. Fair chance dat je anders weer een nieuwe videokaart wilt :P )
Ook in resoluties zit nog een wereld van verschil, en dat neemt de prijzen ook mee. Zou 2x 1920x1080 al voldoende zijn, of is die QHD toch echt wel lekkerder? En met 2x 27" heb je het al snel over een totale breedte van 1,20 meter. Heb je die plaats in de breedte, en vervolgens nog voldoende kijkafstand? Zo is bijvoorbeeld mijn bureau 80cm diep, en merkte dat ik toen wel erg dicht op de schermen zat, zeker om beiden in 1 oogopslag te zien. Toen heb ik een plankje gefabriceerd waarmee ze nog 10 cm verder weg kunnen staan, wat een fijn verschil maakte.

Stof tot nadenken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Over het algemeen voegt het scherm weinig toe aan je werk tenzij het echt te klein is. Dus als je al op 4k HiDPI werkt op een 27 inch om maar wat te noemen, dan is 'nog meer' pas zinvol als je met spul als DaVinci of Premiere ofzo moet werken en gaat color graden met een controller enz er aan vast.

Ik zie eigenlijk nog maar weinig mensen die voor de 'real estate' een dual monitor setup gebruiken. Sommige zaken werken wel beter op twee losse monitoren dan een enkele en dan side-by-side, maar dat is echt meer een uitzondering dan dat het nog veel voor komt.

Voor development zie ik vaak alleen nog echt nuttig schermgebruik met twee monitoren als je bijv. een emulator, browser en IDE tegelijk in beeld wil hebben, maar geen TV wil gebruiken op native 4K en je OS in non-HiDPI mode; dan is een extra scherm wel een must. Maar doe je dingen als websites, drukwerk of banners, dan kan dat eigenlijk op elke 24 of 27 inch monitor met goede kleuren en resolutie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@ShitHappens Duidelijk uitleg bedankt. Ik ga iig zeker voor deze opstelling:

- 2x monitor van ong 27inch (iets kleiner mag ook als de specs beter zijn)
- QHD/4K zou mooi zijn, is geen must
- Refresh rate weet ik niet, ik speel bijna geen games (paar keer per jaar), maar mocht ik dit meer gaan doen dan een gemiddelde refresh rate van?
- PLS/IPS scherm ivm kleur echtheid?
- Budget ongeveer € 600,- voor 2 monitoren)

Bureau moet ik ook nog kopen dus deze zal lang/breed genoeg worden. De Dell monitoren komen erg in de buurt van wat ik zoek, alleen zou QHD wel fijn zijn. Ik ga eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Dit is de lijst waar ik uiteindelijk mijn filters op heb toegepast:

https://tweakers.net/cate...tT5yjVJ9V8UYWMbzAtKNbz3Hw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:08
Waarom 1440p halen als je rond je budget ook uitstekende 4K's kunt nemen. pricewatch: AOC U2790PQU Titanium, Zwart bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@Uszka De specs/reviews zijn niet de punten die mij aanspreken. Ik denk dat ik aan een QHD genoeg heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
De wensen zijn weer veranderd. Zojuist bij de Mediamarkt geweest om te kijken naar wat monitoren, ik ga toch voor een 32/34 inch widescreen. IPS is dus wel een must bij webdesign begrijp ik? Dit zijn de monitoren waarop ik heb gefilterd:

categorie: Monitoren

Kan iemand mij hier verder nog advies over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Ok, ik ben er nog niet over uit :(

Gaming: Hiervoor is een VA monitor het meest geschikt? Gamen doe ik bijna niet, maar als ik zo af en toe eens een game speel dan wil ik dit wel op een monitor doen die niet "houterig" beeld vertoond, dus de refresh rate speelt hier een rol in?

Webdesign: Doe ik enkel om onze eigen webwinkel te bouwen/ontwerpen/bijhouden, daarvoor zou een IPS monitor het meest geschikt zijn? Maar omdat ik enkel onze eigen webwinkel "design" is het dat dan waard om voor een "duur"IPS monitor te gaan?

Drukwerk: (flyers ontwerpen e.d.) Dit doe ik weleens voor de hobby (meeste voor onze eigen webwinkel) en bijna nooit voor andere mensen. Zelfde vraag dus: is het dat waar om dan voor een "duur"IPS monitor te gaan?

Omdat ik zo af en toe is game wil ik graag gaan voor een 34inch monitor ipv bijvoorbeeld 2 27inch monitoren langs elkaar (omdat je dan de rand van de 2 monitoren in beeld hebt) Nu heb ik gelezen als je iets ontwerpt (bv in Photoshop) dat je dan last hebt van de kromming in het scherm (als ik voor een curved monitor ga) en dat je zo vertekende lijnen krijgt, klopt dit?

Mijn vragen in het kort:
- Is een duurder IPS scherm met mijn situatie wel de juiste keuze?
- Ga ik dan voor een curved of een flat monitor?
- Of is een VA monitor voldoende?
- Resolutie voor gaming/design/ontwerp is dan 3440x1440 de juiste keuze?
- Belangrijk vind ik dat ik "snel 2á3 tabbladen langs elkaar kan plaatsen zonder dat ik moet gaan schalen, passen of meten.

Wie kan mij de laatste "schop" in de juiste richting geven? Nogmaals bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 20:59
Voor gamen is VA iets beter dan IPS, maar het maakt geen groot verschil. Als je niet heel veel gamet, dan is bijna elke 60hz monitor wel voldoende.

Voor webdesign is naar mijn mening kleurechtheid minder belangrijk dan bij drukwerk. Bij drukwerk heb je namelijk een echt goede monitor met hardware-calibratie nodig voor softproofing; maar dan kom je uit in een andere prijsklasse (monitoren als de eizo ColorEdge, i.c.m. een spectrophotometer of colorimeter).

Ik zou zelf altijd kiezen voor een flat monitor, omdat een curved monitor naar mijn mening niet prettig werkt voor designtaken.

Je zou ook nog kunnen kiezen voor 2 monitoren; daarbij 1 'simpele' monitor en 1 veel betere monitor voor de zaken waarbij kleurechtheid belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@dennisdennis12 Ik denk dat ik voor 2 van deze monitoren ga, is dit iets?

pricewatch: LG 27UL650-W Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Volgens de review op hardware.info is het een redelijk goed scherm. De kleurechtheid is naar mijn mening echter te laag voor soft Proofing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@dennisdennis12 Ok, welke monitoren in ong dezelfde prijsklasse voldoen hier wel aan? Ik snap hier zelf niets, zou je mij op weg willen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Als je een monitor wilt gebruiken voor softproofing (het controleren van de kleuren voorafgaand aan het drukken d.m.v. kleurprofielen) dan kom je in een andere prijsklasse. Ik weet niet hoe belangrijk dit voor jou is?

Voor gewoon web development e.d. is dit scherm naar mijn mening ruim voldoende, daarbij is perfecte kleurweergave naar mijn mening minder cruciaal, omdat 98% van de gebruikers ook geen perfect gekalibreerd scherm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
dennisdennis12 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:16:
Als je een monitor wilt gebruiken voor softproofing (het controleren van de kleuren voorafgaand aan het drukken d.m.v. kleurprofielen) dan kom je in een andere prijsklasse. Ik weet niet hoe belangrijk dit voor jou is?
Nou drukwerk is enkel zo af en toe een flyer voor onze webwinkel, verder niet meer eigenlijk

Voor gewoon web development e.d. is dit scherm naar mijn mening ruim voldoende, daarbij is perfecte kleurweergave naar mijn mening minder cruciaal, omdat 98% van de gebruikers ook geen perfect gekalibreerd scherm heeft.
Ok dan zit ik met dit scherm dus goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Ja, dat lijkt mij wel. 4k resolutie, IPS, redelijk goed gekalibreerd en een betrouwbare fabrikant.

Dan is het alleen nog de afweging tussen 2 schermen, of één ultrawide scherm. Als je maar heel weinig gamet, zou daarin mijn voorkeur uitgaan naar 2 schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@dennisdennis12 Ok, bedankt voor de informatie, het worden idd 2 van deze schermen. Ik wilde eerst voor een 34inch ultrawide gaan maar 2 schermen lijkt mij het meest logisch met het "werk" wat ik verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk ook naar een monitor voor 2 stuks, dit is gewoon zo veel netter/schoner op je bureau.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@prutser001 Waar ga je voor? 4K of QHD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ik ben helemaal fan van WQHD.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@prutser001 Voor welke 2 monitoren ga je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

3 monitoren, 1080p - 3440x1440 - 1080p op een Arctic Z3 Gen2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@prutser001 Ok, ik twijfel nog over 2 4K monitoren 28inch of QHD, maar dit kan ik denk ik beter in de winkel vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 14:04
Mwoa, in de winkel is het maar de vraag of ze goed gecallibreerd zijn. Ik denk zelf dat een spyder sowieso een must is i.v.m. je printwerk. Goed callibreren is belangrijk maar let ook op je lichtsituatie (overdag,'savonds, gordijnen open/dicht, verlichting aan/deels uit etc).
Je hoeft zo'n spyder niet per se te kopen - rondvragen of je er een van iemand kan lenen biedt natuurlijk ook uitkomst.
Hulde voor de mate waarin je je verdiept _/-\o_ . Echter, om het even plat te zeggen - ik denk niet dat je moet gaan zitten krenten op monitoren. Als het zo veel inleeswerk en tijd waard is, dan is het ook een paar centen waard ;). Mijn main monitor werd deze. Tweede scherm. Mijn ervaring is dat ik 85% van de tijd naar één monitor keek. Daar heb ik niet op bezuinigd. De tweede is er voor IPS+4K. Kleurwaarde verschil is significant maar voor mij niet storend. Nogmaals - dit is strikt op persoonlijke titel, ik weet niet hoe jij werkt met twee schermen en of je het astetisch kan verdragen dat er twee verschillende monitoren voor je neus staan/hangen.
Verder denk ik dat je geen aparte CPU koeler nodig hebt. De 3900x komt volgens mij met een stock cooler. Gezien je case + niet overclocken zou ik het eerst met de stock cooler proberen. Kan je altijd later aanschaffen als je wilt.

Edit: of je skipt het hele gehannes m.b.t. monitoren en gaat meer werken met proefdrukken ;)

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Werk zelf op 2x pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart (UHD, hoogte verstelbaar) Voor aanschaf getwijfeld met pricewatch: Asus TUF Gaming VG289Q Zwart maar het duurde mij te lang voordat de Asus leverbaar was. Geen LG want de monitorvoet van dat merk staat mij niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@5pë©ïàál_Tèkén Bedankt voor je informatie :)

Printwerk Doe ik niet zoveel, puur alleen voor onze eigen webwinkel (dus af en toe een nieuwe flyer,visitekaartje oid) Ok, daar zou ik idd de Datacolor SpyderX Studio voor aan kunnen schaffen. Krenten op een monitor, nee liever niet maar ik ga niet een monitor kopen van € 2000,- als het kon wel natuurlijk :9 wat een geil ding haha.

De keuze voor 2 28 inch IPS 4K monitoren is er puur voor dat ik:

Webshop onderhoud pleeg (dus meerdere tabbladen langs elkaar wil hebben)
Drukwerk zo af en toe doe
Photoshop
Af en toe game (dit is echt bijna nooit haha, maar als ik game wil ik wel goed kunnen gamen)

De monitoren moeten dan het liefst ook een dunnen rand hebben zodat je het minst ziet van de rand..

Ah en die processor koeler, voor die 5 tientjes ga ik het risico niet nemen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@Uszka De voet maakt niets uit voor mij omdat ik de 2 monitoren toch ga ophangen aan de pricewatch: Newstar FPMA-D550DBLACK

Die Asus heeft ook dunne randen klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Fietnetje schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 20:08:

Die Asus heeft ook dunne randen klopt dit?
Dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
@Uszka Na zoveel berichten weet ik niet meer waar ik voor moet kiezen haha. Duidelijk is voor mij iig dat ik 2 monitoren van 28inch wil, die ik ga "ophangen" aan een standaard. De enigste twijfel die ik nog heb is of ik voor QHD ga, of voor 4K.
Pagina: 1