waterontharder cc1500

Pagina: 1
Acties:
  • 6.772 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:30

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Waar ik woon is het drinkwater redelijk hard. Dat zien we ook terug in de badkamer en in de keuken: redelijk vaak zitten we met de azijn te spoelen en schrobben.

Al een poosje zitten we er over de denken een waterontharder aan te schaffen. Gewoon zo'n apparaat dat de kalk uit het leidingwater haalt.

Wat ons tegenhoud is de prijs van zo'n apparaat.

Nu lees ik over de "Calconditioner cc1500", welke kalkaanslag zou voorkomen door de kalium en magnesium deeltjes anders (elektrisch) te laden. De prijs is een stuk bereikbaarder dan een echte ontkalker.

https://www.calconditioner.nl/waterontharder-CC1500

Nu is ca. €180 wel op te brengen, maar nog steeds een hoop geld. Als dit apparaat goed werkt is het voor ons te overwegen, maar als het waardeloos is... You get it?

Wie heeft er ervaring met dergelijke apparaten? Goed, slecht?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49
Een beetje goede ontharder werkt met zout en vaak kosten ze rond de 2.000. Vrees dat dit niet echt werkt anders kocht niemand die andere natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je er beter van slaapt... vooral doen. Ik slaap beter met die 180 in m'n portemonnee..

Dit ding is gewoon zwendel, maar zolang mensen die dingen blijven kopen, blijven er mensen die ze verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Kijk, dit spookt dus precies door mijn hoofd.

Een apparaat van €2000 vind ik te duur. Daarvoor heb ik 2x een nieuwe wasmachine, 3x een koffiezetapparaat en alles vijf keer gerepareerd.

€200 is best te overzien, maar alleen als het ook echt goed werkt... Daarom vraag ik naar ervaringen: ik ben sceptisch tot er een paar enthousiastelingen hun verhaal doen. De kat in de zak kopen kan altijd nog.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 14:34

CasGas

.

Dat is zo ongeveer hetzelfde als deze variant:

Amfa4000 waterontharder / waterontkalker

Ik zou er in ieder geval niet intrappen.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ook een mooie draad ja, lijkt me inderdaad beter deze machine links te laten liggen.

veel sceptici daar... en de uitleg dat enkel een magneet zo iets zou kunnen doen staat me net zo tegen.

Thanks allemaal!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die ontharders met zo'n hars en zout zitten niet op 2K hoor. Dat zit net boven de 1K. Zal een beetje verschillen of je de installatie zelf kunt doen of niet. Je hebt toch een afvoer nodig, een stopcontact en je moet de waterleiding door dat ding heen halen.

Volledig onthard water is trouwens echt niet te pruimen en onder de douche krijg je de zeep alleen er af op basis van de waterstraal. Daarom hebben die ontharders een ventiel waarmee je dus een deel niet-onthard erbij mengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1325812

De Amfra4000 is een magneet. De werking van magneten is beperkt, je moet deze eigenlijk binnen 30 cm van het apparaat plaatsen dat je wilt beschermen. Wil je het proberen, koop dan een sterke magneet bij supermagnete.de voor een paar euro.

De Calconditioner werkt met radiogolven die de elektromagnetische lading van de kalkdeeltjes aanpakt waardoor deze deeltjes niet de neiging hebben om aan elkaar of aan de wanden te gaan plakken. De lading blijft ongeveer 70 uur hangen en dan is het water al lang weer via het afvoerputje verdwenen. De Calconditioner is geen ontkalker want de deeltjes blijven in het water maar heeft qua ontharding bijna hetzelfde effect als ontkalkt water.

Een echte ontkalker haalt de deeltjes met een filter uit het water waardoor het water helemaal zacht wordt. Geen spoortje kalk meer maar dat apparaat heeft steeds onderhoud nodig moet door een vakman worden geplaatst en is duur.

Dan is er nog ioniseren. Dat werkt ook goed maar dat apparaat maakt van de calcium-ionen natrium-ionen wat erg ongezond is, zeker voor mensen met hart- en/of nierfalen. Ook dit apparaat heeft steeds onderhoud/navulling nodig, moet daar een vakman worden geïnstalleerd en is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49
Ok vriend van me heeft er laatst eentje laten plaatsen en die was toch 2100 euro kwijt. Wel 2 kamer ontharder misschien daarom wat duurder? Hij heeft nu een hardheid van 1.5. Denk dat je de prijs van ontharder er niet helemaal uithaalt als je puur kijkt naar de besparing maar ook stuk uit extra comfort en luxe moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Een water groter exemplaar, inclusief volledige installatie aan de andere kant van het land + terugslagklep, pakket zout etc. kan inderdaad wel 2K zijn ja.

Je koopt dat ding gewoon omdat je zat bent dat er vellen op je thee drijven en de douche wit is na een week, niet om geld te besparen. Die besparing aan azijn gaat gewoon op aan dat zout.

Je kunt wel toe met minder zeep enzo.

[ Voor 42% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-01-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
De infra voor zo'n "echte" ontkalker is er al. De watermeter zit in een keukenkastje en daar is dus de afvoer al aanwezig. Ook de elektra is er, van de kokendwaterkraan. Aansluitend is ook geen probleem, ik heb al behoorlijk wat verbouwingen gedaan.

De elektrische lading vind ik nog steeds een abstract iets, mijn scheikunde is denk ik wat te ver weggezakt. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Hoe effectief kan dat dan zijn?
Plus dat dan nog steeds de douche met azijn gedaan mag worden... Misschien minder vaak...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 14:12
Waterbeesje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 23:52:
De infra voor zo'n "echte" ontkalker is er al. De watermeter zit in een keukenkastje en daar is dus de afvoer al aanwezig. Ook de elektra is er, van de kokendwaterkraan. Aansluitend is ook geen probleem, ik heb al behoorlijk wat verbouwingen gedaan.

De elektrische lading vind ik nog steeds een abstract iets, mijn scheikunde is denk ik wat te ver weggezakt. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Hoe effectief kan dat dan zijn?
Plus dat dan nog steeds de douche met azijn gedaan mag worden... Misschien minder vaak...
Dan ben je rond de 1k kwijt. Ga gewoon voor een echte en niet die andere troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daar gaat het nu ook over.

Euh... heb je wel eens gekeken hoe groot zo'n ding is? Dat wordt aardig proppen in het keukenkastje. En zout bijvullen moet je dan zeker met een eetlepel doen ipv gewoon de zak leegstorten van boven?
Als we het hebben over die zooi met een magneet die rond de waterleiding zit; Dat werkt niet en het is derhalve totaal niet effectief. Je kunt ook een lego poppetje met een toverstaf op je watermeter zetten; werkt net zo goed.

De ontharders met zout hebben een of ander hars; de kalk blijft aan dat hars plakken en met zout haal je het weer van het hars af (en spoel je het weg). Verdere details weet ik ook niet echt >:)

Is ook gewoon snel te testen. Vind iemand met zo'n magneet om z'n waterleiding; tap daar een emmer water. Ga naar de buurman die niet zo'n ding heeft en tap ook een emmer. Laat beide emmers binnen staan totdat het water verdampt is. Voila; allebei netzoveel witte zooi. Doe je hetzelfde met een emmer water wat met zo'n echte ontharder is behandeld, dan zie je dat daar veel minder witte zooi onderin de emmer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Waterbeesje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:47:
Waar ik woon is het drinkwater redelijk hard. Dat zien we ook terug in de badkamer en in de keuken: redelijk vaak zitten we met de azijn te spoelen en schrobben.
Als je na iedere douchebeurt het water zoveel mogelijk verwijdert en vooral ook je kraan even afdroogt, dan zal je veel minder kalk zien ;)
Al een poosje zitten we er over de denken een waterontharder aan te schaffen. Gewoon zo'n apparaat dat de kalk uit het leidingwater haalt.
Het is volgens de consumentenbond en waterbedrijven niet geheel zonder consequenties om een waterontharder te kopen of om heel zacht water te hebben. Laat je vooral ook niet gek maken door de doemscenario's die de ontharder-verkopers zelf presenteren.

Er zijn uiteraard wel plekken waar de hardheid relatief hoog is; maar ook daar zijn de ontharder-verkopers niet zo netjes, als je bijvoorbeeld de hardheid in Almere opzoekt zal iedereen wel netjes melden dat het rond de 4.4 tot 4.8dH is; maar welke classificatie daaraan hangt varieert nogal. Volgens waterbedrijven en consumentenorganisaties valt dat ruimschoots in de 'zacht' klasse, bijna 'zeer zacht' (de ondergrens is 4). Als je echter daarop googlet krijg je bijvoorbeeld ook een partij die dat al 'tamelijk hard' noemt en eentje die het zelfs 'hard water' noemt (beide hanteren daarvoor 4 als ondergrens) :X

Dat allemaal gezegd hebbende, de 'echte' ontharders zullen vast wel de hardheid verder verlagen en dat kan ook vast wel helpen bij de kalkaanslag. De kans dat je e.e.a. terugverdient lijkt me erg klein, zeker als jer periodiek onderhoud nodig is, dus je zal vooral naar het gemak moeten kijken.

Of het door jou gevonden apparaat echt werkt weet ik niet, maar het klinkt wel een beetje als een 'if it sounds too good to be true...' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:05
We hebben al een heel topic hierover: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Ik zou daar even je licht opsteken. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.