Ardana schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:59:
Ik ben onlangs verhuisd en moest dus een nieuwe fysiotherapeut zoeken. Tijdens het aanmeldgesprek werd gezegd dat de volledige kosten vergoed zouden worden door de zorgverzekering, ondanks dat ze geen contract hiermee hebben, ik heb nl. een restitutiepolis.
Voor de intake is € 55 gefactureerd. De verzekeraar vergoedt hiervan maar € 48,40. De verzekeraar zegt dat de fysiotherapeut meer dan het wettelijk maximum in rekening brengt. De fysio zegt dat er geen sprake is van een wettelijk maximum, maar dat ze zelf de tarieven mogen betalen.
Mij is dus door de fysio verzekerd dat ik alles vergoed zou krijgen, maar vooralsnog lijk ik hier dus wel de dupe van te worden.
Is er iets wat ik kan doen?
Je bent enerzijds door de fysiotherapeut verkeerd voorgelicht en anderzijds slachtoffer van de opzettelijke intransparantie van de zorgverzekeraar m.b.t. 'marktconforme tarieven'.
Op het eerste punt zou je kunnen reclameren bij de fysio, maar dat levert je max eenmalig een paar euro op.
Het tweede punt is fundamenteel: je hebt een restitutiepolis met een reden (ik ook trouwens), maar loopt tegen intransparante 'marktconforme' tarieven aan. Daarbij moet worden opgemerkt dat van dat concept ook nog eens verschillende concepten lijken te bestaan. In naturapolissen lijkt het er soms op alsof ze marktconform bepalen door het gemiddelde van de gecontracteerde tarieven te nemen (waarna in dat geval er nog iets afgehaald wordt). Voor een restitutiepolis moet dat in alle redelijkheid anders zijn, want niet-gecontracteerde tarieven liggen vrijwel altijd hoger (en daar betaal je dus ook meer premie voor).
Door vooraf geen uitputtende lijst van maximumtarieven te publiceren verplichten verzekaraars zich m.i. tot transparantie achteraf: publicatie van methode en alle data hoe het tarief tot stand is gekomen. Vrees alleen dat je dat bij de zorgmevrouwen in de tweede kamer moet betogen.
Overigens nog wel eens een aardig experiment: laat iemand met een FBTO naturapolis een bellen wat de maximum vergoedig is. Van dat laatste weet je namelijk dat je "Dan krijg je 75% vergoed van het bedrag dat we gemiddeld betalen aan zorgverleners met een contract." Dat vergelijk je dan met jou maximum vergoeding.
edit:
Blijkbaar staat de tarieven van de naturapolissen gewoon online op
https://cdn.fbto.nl/-/med...1CBB3C716241A03D84BFC6592
• intake zit tussen € 26,82 en € 26,98 afhankelijk van de exacte behandelcode
• behandeling € 22,95
Daar komt het volgende uit voor het "gemiddelde tarief* waarvoor wij deze zorg hebben ingekocht bij door ons gecontracteerde zorgverleners":
• intake: 35.86
• behandeling:30.60
De vergoeding bij de restitutiepolis ligt in elk geval hoger.
* Rukapul snapt wel waarom zorgverleners liever geen contract met zorgverzekeraars sluiten
Overigens zijn de tarieven van de fysio bij mij om de hoek niet veel anders dan de jouwe:
Intake € 54,00
Behandeling fysiotherapie € 36,50
Dus onze 2 fysio's zijn heel toevallig allebei wel 20% duurder dan marktconform. Ik heb geen aanvullende polis, maar anders zou ik DSW hebben gebeld voor het maximum tarief dat ze vergoeden. Marktconform per definitie laat geen grote verschillen toe tussen de zorgverzekeraars.
Tevens kunnen de naturapolistarieven niet meetellen voor marktconform omdat er extra voorwaarden aan zitten voor zorgverleners zoals behandelplafonds.
[
Voor 16% gewijzigd door
Rukapul op 16-01-2020 16:35
]