Beste mede Tweakers,
Na zoeken op het forum heb ik nog niet echt een post kunnen vinden die ik hier graag zou willen aanmaken. Bestaat deze al wel, dan alvast mijn excuses hier voor en mag deze op slot gezet/verwijderd worden.
Doel van deze post is dat ik zelf voorstander ben van telefoons met een zo'n kaal mogelijke Android versie en standaard UI. Met populaire Chinese merken en Samsung die toch hun eigen schil en bloatware hebben draaien, is het lastig te zoeken naar een telefoon die juist hier van af wijkt.
Facebook is zo bijvoorbeeld een app die standaard mee ingebakken zit en niet te verwijderen is van diverse telefoons, laat staan andere vervelende apps die jouw gedrag willen volgen 24/7.
Neem dan een "custom rom" zouden Tweakers zeggen. En ja daar hebben ze gelijk in, maar dat is niet waar deze post voor bedoeld is. Deze is om telefoons te vinden die al standaard naar wens zijn. Ook is het lastig om custom roms automatisch te laten updaten en loop je soms tegen problemen aan.
Betreft andere opties:
- Fysiek toetsenbord (als dat nog bestaat), zijn wel enkele mensen die dit graag zien.
- Verwisselbare accu (voor de levensduur van de telefoon)
- Update beleid voor de telefoon, tot hoe lang minimaal?
- En extra's zoals camera/opbouwbaar/grootte
- De prijsklasse
Kortom ik wil een lijst met dit soort telefoons en begin zelf al met telefoons te noemen waar ik zelf ervaring mee heb gehad. Zou graag lijst en ervaringen van mede Tweakers willen zien.
Lijst:
Google Nexus
- Kale Android en vaak redelijk betreft update beleid (heb zelf heel lang de Nexus 5 gehad)
- Midden klasse betreft de aanschafprijs
- Redelijk snelle telefoons
Wileyfox
- Helaas iets wat bloatware, zoals True Caller op sommige series
- Bedrijf zo wat failliet, dus geen updates meer voor de telefoon
- Goedkoop in aanschaf en verwisselbare accu voor de series die ik had
Motorola Moto G Series
- Redelijk kale Android, vaak in leuke prijsklasse te vinden
- Redelijk goedkoop in aanschaf
- Heeft een versie met lange accuduur
Na zoeken op het forum heb ik nog niet echt een post kunnen vinden die ik hier graag zou willen aanmaken. Bestaat deze al wel, dan alvast mijn excuses hier voor en mag deze op slot gezet/verwijderd worden.
Doel van deze post is dat ik zelf voorstander ben van telefoons met een zo'n kaal mogelijke Android versie en standaard UI. Met populaire Chinese merken en Samsung die toch hun eigen schil en bloatware hebben draaien, is het lastig te zoeken naar een telefoon die juist hier van af wijkt.
Facebook is zo bijvoorbeeld een app die standaard mee ingebakken zit en niet te verwijderen is van diverse telefoons, laat staan andere vervelende apps die jouw gedrag willen volgen 24/7.
Neem dan een "custom rom" zouden Tweakers zeggen. En ja daar hebben ze gelijk in, maar dat is niet waar deze post voor bedoeld is. Deze is om telefoons te vinden die al standaard naar wens zijn. Ook is het lastig om custom roms automatisch te laten updaten en loop je soms tegen problemen aan.
Betreft andere opties:
- Fysiek toetsenbord (als dat nog bestaat), zijn wel enkele mensen die dit graag zien.
- Verwisselbare accu (voor de levensduur van de telefoon)
- Update beleid voor de telefoon, tot hoe lang minimaal?
- En extra's zoals camera/opbouwbaar/grootte
- De prijsklasse
Kortom ik wil een lijst met dit soort telefoons en begin zelf al met telefoons te noemen waar ik zelf ervaring mee heb gehad. Zou graag lijst en ervaringen van mede Tweakers willen zien.
Lijst:
Google Nexus
- Kale Android en vaak redelijk betreft update beleid (heb zelf heel lang de Nexus 5 gehad)
- Midden klasse betreft de aanschafprijs
- Redelijk snelle telefoons
Wileyfox
- Helaas iets wat bloatware, zoals True Caller op sommige series
- Bedrijf zo wat failliet, dus geen updates meer voor de telefoon
- Goedkoop in aanschaf en verwisselbare accu voor de series die ik had
Motorola Moto G Series
- Redelijk kale Android, vaak in leuke prijsklasse te vinden
- Redelijk goedkoop in aanschaf
- Heeft een versie met lange accuduur