Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zelfbouw server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• patatje078
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-11 21:02
Topic kan dicht, ik heb over teveel dingen gekeken en veel fouten gemaakt. Bedankt voor alle reacties!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
VMs zoals Plex, VPN, Minecraft Server of andere game servers.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 800-900 instapmodel (uitbreidbaar)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2 CPU sockets, 16x DIMM sloten en veel cores voor de CPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar compatible met elkaar is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mag wel zuinig zijn, maar niet de performance aantasten.

Ga je overklokken?
Nee, nergens voor nodig.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag weten wat jullie ervaring is met een zelfbouw server.

Ik heb zelf al een config gemaakt, wat te zien is mijn wenslijst. Voor de instapmodel is voor mij 1x CPU wel voldoende met minimaal 16GB RAM. Graag hoor ik het.

[ Voor 5% gewijzigd door patatje078 op 14-01-2020 14:51 ]

Beste antwoord (via patatje078 op 14-01-2020 14:57)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Game servers zijn niet echt krachte "game" pc's maar meer data tussen x aantal gebruikers doorschuiven, zelfs 100 of 1000 moet vaak geen uitdaging zijn (zelfs raspberry pi kan aardig wat aan.)
PCIe netwerkkaart (bv intel ) is zeker wel adiseerbaar zeker als het wat offloading features heeft, zodat je CPU het werk niet hoeft te doen.

@patatje078 heb je al het zuinige server topic gevonden ?

Heb je al in kubernetis/docker verdiept ? kan je noodzaak voor "kracht" verder reduceren.

Voor VM's (servers) heb je RAM,RAM en RAM nodig CPU power is niet de meest spannende/noodzakelijke. Game-servers op linux mits goed geconfigureerd kan je efficient draaien.

"Veel" cores hebben .. 1 per VM + 1 voor de host is prettig. maar een paar to spare hebben is OK.

Ik zou een SSD adviseren als opstart disk, met de noodzakelijke systeem-partities daarop geplaatst (1tb moet zat zijn?) terwijl je backups maakt op je sata disks .. (Raid mirror oid .. ) af en toe op een externe drive oid..

Ik heb jaren lang een server thuis en voor bv 200Watt 24x7 betaal ik per jaar 1000,- .. grof gezegd .. Hierom adviseer ik je dus ook naar zuinige server(s) te kijken..
Een boardje met IPMI (KVM maar via de browser) en onboard CPU kan erg intressant zijn omdat je deze lekker in de meterkast duwt en vergeet.

En je kan beter 2 of 3 serveres die zuinig zijn draaien omdat je dan VM's kan "swappen van host" dan 1 vette die als hij stuk gaat niks meer heeft.

Ik zou dus de 2de cpu moederbord wens overboord gooien en goed verdiepen je kan altijd opschalen ..

Tja vanalles

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet je wenslijst nog even hier neer. Scheelt doorklikken. Onder je lijstje op "genereer RML" klikken en die tekst in een reactie zetten.

• patatje078
~Wenslijst verwijderd~

Dank @br00ky.

[ Voor 101% gewijzigd door patatje078 op 14-01-2020 14:51 . Reden: Wenslijst verwijderd ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe wil je hier beelden uit krijgen? En van waar de keus voor een server mobo, een Xeon en 1000(?) watt voeding. Missen we een hoop onderdelen die je er nog bij gaat stapelen?

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 15:27
@patatje078 Die CPU kost bij alle andere winkels meer dan 600 euro..... Denk je dat je hem echt voor 80 euro geleverd krijgt?

• patatje078
br00ky schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:17:
Hoe wil je hier beelden uit krijgen? En van waar de keus voor een server mobo, een Xeon en 1000(?) watt voeding. Missen we een hoop onderdelen die je er nog bij gaat stapelen?
In de toekomst wil ik de 2de CPU in gebruik gaan nemen, en meer RAM erin gaan zetten. Daarnaast zal ik ook wel wat HDDs erbij zetten voor networkstorage en backups. Ik wil het graag uitbreidbaar hebben voor in de toekomst. Ik wil er een Hyper-V of VMware host van maken. Je hebt wellicht wel gelijk over de 1000W dat dat niet een beetje een overkill is, ik ga deze aanpassen naar een 750W...dat is denk ik wel voldoende of zeg jij anders?
Getto schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:20:
@patatje078 Die CPU kost bij alle andere winkels meer dan 600 euro..... Denk je dat je hem echt voor 80 euro geleverd krijgt?
Je kijkt naar 2 zakelijke leveranciers, je hebt best vaak dat je een oudere CPU voor een prikkie kan krijgen. Zelf heb ik een prima ervaring met Max ICT.

EDIT: Typo.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
patatje078 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:29:
[...]

In de toekomst wil ik de 2de CPU in gebruik gaan nemen, en meer RAM erin gaan zetten. Daarnaast zal ik ook wel wat HDDs erbij zetten voor networkstorage en backups. Ik wil het graag uitbreidbaar hebben voor in de toekomst. Ik wil er een Hyper-V of VMware host van maken. Je hebt wellicht wel gelijk over de 1000W dat dat niet een beetje een overkill is, ik ga deze aanpassen naar een 750W...dat is denk ik wel voldoende of zeg jij anders?
[...]
Je weet dat een beetje schijf een paar watt doet? Met 400 zit je al ruim overkill.

Maar nogmaals, hoe denk je hier beeld uit te krijgen? Je moederbord heeft geen onboard GPU en je CPU ook niet...
Je kijkt naar 2 zakelijke leveranciers, je hebt best vaak dat je een oudere CPU voor een prikkie kan krijgen. Zelf heb ik een prima ervaring met Max ICT.
Calculeer maar in dat je deze niet gaat krijgen voor 60 euro ;).

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
Waarom zo'n oude CPU (Broadwell is zeker 4 jaar oud)? Modernere CPU's gaan veel zuiniger en sneller zijn. En wat gaat je workload zijn dat je mikt op zo'n zwaar systeem (iig kwa voeding), wat ik zie staan kan je op een simpele quadcore draaien, naar ik verwacht met max 100W verbruik.....? nagedacht over ECC geheugen?

En zoals opgemerkt: video?

• patatje078
Bedankt voor jullie reacties, ik heb dus over teveel dingen heen gekeken. Deze config is dus niet ideaal en overkill.

Ik ga terug naar de tekentafel om iets in elkaar te flantsen. Deze topic kan dicht.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Start eens bij Het grote zuinige server topic - deel 2 en kom daarna hier terug :).

Acties:
  • Beste antwoord

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Game servers zijn niet echt krachte "game" pc's maar meer data tussen x aantal gebruikers doorschuiven, zelfs 100 of 1000 moet vaak geen uitdaging zijn (zelfs raspberry pi kan aardig wat aan.)
PCIe netwerkkaart (bv intel ) is zeker wel adiseerbaar zeker als het wat offloading features heeft, zodat je CPU het werk niet hoeft te doen.

Heb je al in kubernetis/docker verdiept ? kan je noodzaak voor "kracht" verder reduceren.

Voor VM's (servers) heb je RAM,RAM en RAM nodig CPU power is niet de meest spannende/noodzakelijke. Game-servers op linux mits goed geconfigureerd kan je efficient draaien.

"Veel" cores hebben .. 1 per VM + 1 voor de host is prettig. maar een paar to spare hebben is OK.

Ik zou een SSD adviseren als opstart disk, met de noodzakelijke systeem-partities daarop geplaatst (1tb moet zat zijn?) terwijl je backups maakt op je sata disks .. (Raid mirror oid .. ) af en toe op een externe drive oid..

Ik heb jaren lang een server thuis en voor bv 200Watt 24x7 betaal ik per jaar 1000,- .. grof gezegd .. Hierom adviseer ik je dus ook naar zuinige server(s) te kijken..
Een boardje met IPMI (KVM maar via de browser) en onboard CPU kan erg intressant zijn omdat je deze lekker in de meterkast duwt en vergeet.

En je kan beter 2 of 3 serveres die zuinig zijn draaien omdat je dan VM's kan "swappen van host" dan 1 vette die als hij stuk gaat niks meer heeft.

Ik zou dus de 2de cpu moederbord wens overboord gooien en goed verdiepen je kan altijd opschalen ..

Tja vanalles

• patatje078
vso schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:55:

Dit is een hele hulpzame bericht, bedankt ervoor! Ik ga het allemaal meenemen in mijn configuratie.
Pagina: 1