Hulp bij versterken wifi verbinding, router+AP of APS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 15:38
Hoi,

Ik zit al een tijdje met slechte wifi ontvangst die ik nu toch wel eens wil oplossen.

Huidige situatie: Thuiswonend samen met vriendin. Mijn ouders hebben een abonnement op KPN glasvezel. Hiervoor hebben wij een Experia box V8. Deze geeft super slechte wifi. Hierdoor kregen wij twee KPN accespoints. De eerste werkt OK, maar de tweede werkt gewoon niet. Alsnog hebben wij niet de gewenste wifi. Zelfs beneden loopt Netflix regelmatig vast.

De apparaten die via een ethernetkabel lopen halen wel de gewenste snelheden en hebben stabiel bereik. Zowel mijn vriendin als ik gamen en wij ervaren nooit problem. Dit omdat wij de alle apparaten met een ethernetingang ook met een ethernetkabel hebben aangesloten.Het probleem ligt dus echt bij onze WIFI verbinding.

Budget: sowieso onder de 300 euro, maar het liefst zo goedkoop mogelijk waarbij ik nog wel de onderstaande eisen haal.

Eisen:
1: De nieuwe wifi verbinding moet goede wifi leveren aan twee verdiepingen ( huis heeft 3 verdiepingen, maar bovenste verdieping hoeft geen bereik ).

2: De wifi verbinding moet streamingdiensten aan kunnen, en moet snel genoeg zijn om bijvoorbeeld video's van mijn telefoon naar mijn SMART-tv / mediaspeler te streamen.

3: De wifi verbinding moet veel apparaten tegelijkertijd aan kunnen. De hoofdzakelijke reden dat ik een verbeterde wifi verbinding wil, is omdat ik de tweede verdieping SMART wil maken. Dit voornamelijk middels SMART verlichting, maar ook bijvoorbeeld bewegingssensoren, thermostaat, smart switches, & google home assistant.

4: Makkelijk te installeren & overzichtelijke APP/software. Ik wil makkelijk in kunnen zien welke apparaten verbonden zijn met mijn wifi. Echter ben ik een leek op het gebied van netwerken, dus alles het liefst zo simpel mogelijk.

Leuk meegenomen: Een gastenwerk aan kunnen maken .

Er hoeft dus niet gegamed te worden o.i.d. Als wij gewoon gebruik kunnen maken van streamingdiensten & webbrowsing via de WIFI met o.a. goedwerkende smart apparaten.

Nu wil ik de experia box V8 niet geheel vervangen, omdat je dan geen ondersteuning hebt van KPN met storingen en ik dus een leek ben op het gebied van netwerken.

Ik heb dan 3 opties:

- Een router in bridge modus voor de 1e & tweede verdieping
- een router in bridge modus + een AP
- Twee APs. 1 op de eerste verdieping en 1 op de tweede verdieping

Mijn oog was gevallen op twee keer https://tweakers.net/pricewatch/462454/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite-(1-pack)/specificaties/

Deze hebben goede reviews, en als ik installatie guides lees heb ik het vertrouwen dat dit mij wel zal lukken.
Echter is het mij niet duidelijk of het mogelijk is om de WIFI uitsluitend via de Acces points te laten verlopen en de wifi op de experia box uit te zetten? Ben namelijk onderhand wel klaar met de Experia box en wil gewoon de WIFI verbinding via de AP'S laten lopen. Of moet ik dan Per se een router aanschaffen?

Denken jullie dat dit aan mijn eisen zal voldoen? Of misschien zijn er wel betere oplossingen voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je allereerst al gekeken naar kanaalinstellingen? Gekeken naar hoeveel netwerken er bij jou in de lucht hangen?
d0nny41 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 00:21:
Echter ben ik een leek op het gebied van netwerken, dus alles het liefst zo simpel mogelijk.

Leuk meegenomen: Een gastenwerk aan kunnen maken .

Ik heb dan 3 opties:

- Een router in bridge modus voor de 1e & tweede verdieping
- een router in bridge modus + een AP
- Twee APs. 1 op de eerste verdieping en 1 op de tweede verdieping

…en als ik installatie guides lees heb ik het vertrouwen dat dit mij wel zal lukken.
Even een paar regels selectief quoten.

Nee, ik denk niet dat je dit voor elkaar krijgt. De Ubiquiti (UBNT) apparatuur is niet het consumentenspul wat je doorgaans tegen komt. Deze dingen hebben veel meer instellingen dan je misschien wilt. Als jij aangeeft dat je een leek bent op netwerkgebied dan wordt dit knap lastig.

Waarom denk je dat je een router in bridge modus voor de eerste en tweede verdieping nodig hebt? Dit is veel te veel. Jouw experiabox kan prima routeren, doet die nu ook al. Dus met een paar acesspoints kom je dan ver genoeg.

Als ik jou was zou ik me in de UBNT oplossing nog eens goed gaan verdiepen. Ik weet ook niet zeker of die met de bijbehorende app te organiseren zijn zonder CloudKeu bijvoorbeeld, dat is vooraf wel handig om te weten.

Maar... Zoals eerder gezegd: ga eerst eens kijken naar alle instellingen en netwerken die bij jou in de lucht hangen. Daar heb je met UBNT apparatuur namelijk net zoveel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Waar staat de Experiabox? Meestal is het WiFi signaal uit een WLAN router niet slechter dan een access point, maar is de lokatie een beperkende factor (bv. de meterkast).

Nergens noem je de frequentieband die je gebruikt. WiFi kan worden gebruikt op 5GHz en 2.4GHz, waarvan 5GHz veel sneller en stabieler is. Oude of kleine apparaten ondersteunen niet altijd 5GHz, en daarom is het aan te raden beide te gebruiken met een eigen SSID (bv d0nnywifi2G en d0nnywifi5G).

In de 2.4 GHz is weinig ruimte, dus WiFi van de buren kan gemakkelijk interfereren. Laat de kanaalkeuze voor nu even op auto.
Zowel mijn vriendin als ik gamen en wij ervaren nooit problem.
Je noemt vooral problemen met streaming video over WiFi. Hoe is Netflix over de kabel t.o.v. WiFi?
De nieuwe wifi verbinding moet goede wifi leveren aan twee verdiepingen
In dit geval zou ik eerst vaststellen wat de RSSI van je SSIDs zijn per access point, te beginnen met de Experiabox. Dat kan met diverse apps, waaronder de Airport app als je iPhone of iPad hebt (zie link hieronder).

De RSSI is een maat van ontvangst en wordt uitgedrukt in een negatief getal in dBm. Dichter bij 0 is beter. Apple hanteert als grens waarop apparaten gaan zoeken naar een ander access point -70 dBm:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Wat is de RSSI van het 5GHz SSID van de Experiabox door je huis heen?

Access point aansluiten, en opnieuw meten. Wat is dan de RSSI? Idem voor het andere access point. Schakel gemakshalve de eerste weer uit.

Bij het meten kun je meteen je WiFi omgeving in kaart brengen zoals @sypie ook noemt.
Een router in bridge modus
Het verbeteren van WiFi heeft niks te maken met meer routers, maar met access points. De laatste dien je bekabeld aan te sluiten op één en dezelfde router zoals de Experiabox.

Een andere router kan zinnig als je het netwerk waarmee je via WiFi verbindt wilt wijzigen op een manier die de Experiabox niet ondersteund. Bijvoorbeeld als je IoT (de genoemde “smart” apparatuur) veilig wilt afscheiden van je computers. Dat zou ik wel sterk overwegen overigens.
Echter is het mij niet duidelijk of het mogelijk is om de WIFI uitsluitend via de Acces points te laten verlopen en de wifi op de experia box uit te zetten?
De Experiabox is dus naast een router ook een access point, maar dat zie je niet van buiten. WiFi is een gestandaardiseerd protocol. Ik zie zelf geen verklaring in je verhaal dat er iets “mis” zou zijn met het WiFi signaal van de Experiabox. Je lijkt die conclusie te hebben getrokken uit je streaming ervaring.

Het is alsof je met een normale auto door een drukke binnenstad rijdt, en met een andere maar vergelijkbare auto over een snelweg met meerdere rijstroken. De snelheidsverschillen zitten dan vooral in drukte en maximum toegestane snelheid, hoewel auto’s wel defect kunnen raken natuurlijk.
sypie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 07:03:
Nee, ik denk niet dat je dit voor elkaar krijgt. De Ubiquiti (UBNT) apparatuur is niet het consumentenspul wat je doorgaans tegen komt. Deze dingen hebben veel meer instellingen dan je misschien wilt. Als jij aangeeft dat je een leek bent op netwerkgebied dan wordt dit knap lastig.
Tja, het is ingewikkelder, maar ook niet onmogelijk als je tijd en moeite investeert denk ik.
Als ik jou was zou ik me in de UBNT oplossing nog eens goed gaan verdiepen. Ik weet ook niet zeker of die met de bijbehorende app te organiseren zijn zonder CloudKeu bijvoorbeeld, dat is vooraf wel handig om te weten.
Dat kan vrij eenvoudig en zonder Cloudkey door de gratis controller te downloaden en te installeren (Windows/Linux/macOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 15:38
Hoi,

Allereerst bedankt voor de reactie's.

Zojuist ingelogd op mijn Wifi versterker, en die schakelt automatisch tussen 2.4 en 5 ghz.
Ter bevestiging / controle : https://gyazo.com/789ac53484b4753a57901810b9d73b31

Ik heb de dekking in mijn huis gemeten via een KPN APP. Deze gaf aan dat de dekking zeer slecht was en op veel plekken was er totaal geen dekking.

De huidige wifi versterker schakelt de wifi van de experia box volledig uit. Dus die geeft geen ontvangst meer. Hiervoor had ik ook 0 ontvangst in mijn kamer, nu zeer slecht.

Streamingdiensten werken perfect via de kabel.

Er zijn heel weinig wifi apparaten in mijn huis. Alleen 4 mobiele telefoons ( waarvan er 2 99% van de tijd op 4g zitten ) en de TV van mijn ouders.

Plaatsing van de wifi versterker is inderdaad slecht, in de meterkast. Echter kan ik mijn moeder niet overtuigen om deze bijvoorbeeld centraal hoog te plaatsen zodat het signaal minder obstakels heeft...
Echter kan ik de wifiversterker boven wel overal plaatsen waar ik wil ( ik beschik tot de gehele tweede verdieping ). Echter krijg ik de tweede wifiversterker van KPN onmogelijk aan de praat, alleen de eerste pakt die.

Er zijn ook weinig andere wifi netwerken in de omgeving. Als ik naar wifi-netwerken zoek zie ik er maar twee. Die van ons, en die van de buurman. Op sommige plekken in het huis is er een wifi-netwerk van de overburen te vinden.

Zojuist weer de KPN test doen, en kom nu uit op 40MBPS beneden, en 10 MBPS in mijn kamer. ( Echter denk ik dat beide somehow een overschatting zijn, aangezien ik vaak gewoon geen verbinding heb in mijn kamer ).

Ik zal de RSSI morgen even testen wanneer niemand thuis is. Ik heb trouwens android, maar dat vogel ik wel uit.

Ik vind het wel een meerwaarde hebben om "LoT" af te scheiden van mijn computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:22
d0nny41 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:46:

Plaatsing van de wifi versterker is inderdaad slecht, in de meterkast. Echter kan ik mijn moeder niet overtuigen om deze bijvoorbeeld centraal hoog te plaatsen zodat het signaal minder obstakels heeft...
Je zult echt je moeder moeten overtuigen door het ding netjes weg te werken.
Echter kan ik de wifiversterker boven wel overal plaatsen waar ik wil ( ik beschik tot de gehele tweede verdieping ). Echter krijg ik de tweede wifiversterker van KPN onmogelijk aan de praat, alleen de eerste pakt die.
Misschien dat [Ervaringen] KPN Experia Wifi versterker (nieuw model) je verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
d0nny41 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:46:
Zojuist ingelogd op mijn Wifi versterker, en die schakelt automatisch tussen 2.4 en 5 ghz.
Dat kan ik daar niet uit afleiden. De “auto” achter 2.4 en 5 GHz verwijst naar het kanaal waarop je verbinding maakt.

Wat jij beschrijft bestaat wel (automatisch wisselen tussen 2.4 en 5 GHz) en heet “band steering”. Persoonlijk vind ik het niks, omdat je mobiele apparaat vooral bepaald welke band en welk access point wordt gebruikt. Sommige apparaten hebben er een handje van om toch naar 2.4 GHz te gaan, terwijl er een prima 5GHz signaal beschikbaar is. Daarom zou ik dus 2 SSIDs gebruiken met een verschillende naam voor beide banden.
Ik heb de dekking in mijn huis gemeten
Ik denk dat je bedoelt “bereik”, met dekking wordt meestal bedoeld 2.4 of 5 GHz.
via een KPN APP. Deze gaf aan dat de dekking zeer slecht was en op veel plekken was er totaal geen dekking.
Dat lijkt mij een redelijk goede verklaring waarom streaming via WiFi slecht werkt, maar de aangekondigde RSSI op 5 GHz zegt waarschijnlijk meer. Je kunt het Apple document gebruiken als een soort “handleiding” hoewel de Android apparaten mogelijk andere grenzen hanteren.
De huidige wifi versterker schakelt de wifi van de experia box volledig uit. Dus die geeft geen ontvangst meer. Hiervoor had ik ook 0 ontvangst in mijn kamer, nu zeer slecht.
Goed geïsoleerde woning? Veel beton? Andere (metalen) obstakels?
Streamingdiensten werken perfect via de kabel.
Aan de internetverbinding lijkt het dus niet zozeer te liggen, wat jezelf eerder al vermoedde.
Er zijn heel weinig wifi apparaten in mijn huis. Alleen 4 mobiele telefoons ( waarvan er 2 99% van de tijd op 4g zitten ) en de TV van mijn ouders.
En die zitten op 4g omdat WiFi niet werkt? Want afhankelijk van je 4g ontvangst kan dat ook een aanslag zijn op de batterij. Op het Franse platteland in heuvelachtig gebied bijvoorbeeld, is je telefoon meestal snel leeg.
Smaken verschillen, maar er zijn meer mensen die dergelijke kastjes niet vinden passen in hun interieur. Daarom hangen ze vaak ook in de meterkast, maar voor WiFi werkt dat niet altijd goed.

De meest ideale plek voor een access point is hoog en centraal, met zichtlijnen naar apparaten. Alle obstakels, maar met name metaal zoals aluminium (isolatie) blokkeren dat signaal. Ik vermoed dat daarom je ontvangst ook zo slecht is.

Lopen er wel netwerkkabels naar alle ruimtes? Want access points met kabel hebben een grote voorkeur boven draadloze varianten.
Dat is vreemd. Ook niet als je alleen het access point aansluit op de 2e verdieping? Hoe lang heb je ze al? Heb je de verkoper al gevraagd?
Er zijn ook weinig andere wifi netwerken in de omgeving. Als ik naar wifi-netwerken zoek zie ik er maar twee. Die van ons, en die van de buurman. Op sommige plekken in het huis is er een wifi-netwerk van de overburen te vinden.
Als je 5 GHz gebruikt zijn er vaak ruim voldoende alternatieve kanalen, 2.4 GHz gebruik je bij voorkeur op kanaal 1,6 of 11.

Maar: als je dat kanaal vastzet en je buren gaan ook naar kanaal 1,6 of 11, dan werkt dat vaak slecht. Je kunt dus voor nu overwegen een vast kanaal te kiezen, maar persoonlijk vind ik het niet te doen om de WiFi omgeving permanent in de gaten te blijven houden.
Zojuist weer de KPN test doen, en kom nu uit op 40MBPS beneden, en 10 MBPS in mijn kamer. ( Echter denk ik dat beide somehow een overschatting zijn, aangezien ik vaak gewoon geen verbinding heb in mijn kamer ).
Welke snelheid haal je bekabeld en wat mag je contractueel verwachten?
Ik zal de RSSI morgen even testen wanneer niemand thuis is. Ik heb trouwens android, maar dat vogel ik wel uit.
Gebruik dus 2 SSIDs met verschillende namen voor 5 en 2.4 GHz of schakel eerst 2.4 GHz uit. Dan is het een stuk makkelijker om 5 GHz te meten. Daarna schakel je 5 Ghz uit en ga je 2.4 GHz meten (bereik zal vermoedelijk groter zijn).

Met 1 SSID moet je dus tenminste 6 rondjes door je huis maken, omdat je bij voorkeur ook de access points één voor één in- en uitschakelt. Met 2 SSIDs tenminste 3 rondjes (als beide banden in 1x kunt meten). Hoeveel lichaamsbeweging wil je hebben? :)

Begin je rondje letterlijk naast de Experiabox, daarna naast acccess point 1 (zelfde plek dus) en daarna naast access point 2. Wissel desnoods access point 1 en 2 even om, als je een defect vermoedt in access point 2.

Als niemand thuis is kun je het access point ook op verschillende plekken testen en het effect observeren. Idealiter hebben de access point maar beperkt overlap (zie wederom bv. het Apple document).
Ik vind het wel een meerwaarde hebben om "LoT" af te scheiden van mijn computers.
De S in IoT staat voor security. Veel mensen hebben alles in één netwerk, maar dat is dus een risico omdat dergelijke apparaten (thermostaten, koelkasten, etc.) ook gecompromitteerd kunnen raken en daarmee derden toegang tot je netwerk kunnen krijgen.

Het segmenteren (afscheiden) van je netwerk is meestal geen “plug-n-play”, zeker niet als je de apparaten via je eigen netwerk wilt blijven bedienen. IoT die je bedient via internet is meestal makkelijker af te scheiden.

Het genoemde gastennetwerk is overigens vergelijkbaar, en als de Experia het ondersteund kun je (als WiFi werkt) voorlopig apparaten aan het gastennetwerk toevoegen. Letterlijke gasten in je huis die hun mobiele telefoon met WiFi verbinden zou ik ook met het gastennetwerk laten verbinden, want je hebt geen flauw idee of zij hun telefoon up-to-date houden etc.

Eerst maar eens meten en oorzaak WiFi probleem begrijpen.
Pagina: 1