Thuisnetwerk aanleggen nieuwbouwwoning (loze leidingen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.D.
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-05 18:34
Mijn vraag:
Zeer binnenkort krijgen mijn vriendin en ik de sleutel van onze woning :) we hebben gekozen voor diverse loze leidingen in het huis zodat we zelf kunnen bepalen wat we er mee gaan doen (we hebben alle CAI/telefoonaansluitingen laten vervallen). Nu het zover is willen we graag een "toekomstbestendig" thuisnetwerk (laten) aanleggen die geen snelheidsverlies heeft bij gelijktijdig gebruik. Nu beginnen we volledig op 0 en er zijn zoveel opties dat we niet weten waar we overal rekening mee moeten houden.

Graag zouden we jullie expertise willen vragen om hierbij te helpen/mee ons mee te denken.

Situatie:
Alles is van buitenaf in de meterkast aangelegd en vanuit de meterkast zijn er loze leidingen aangelegd (19 mm 3/4):
- begane grond (2x woonkamer);
- 1e verdieping (2x 1e slaapkamer, 2x 2e slaapkamer en 1x 3e slaapkamer);
- 2e verdieping (2x 4e slaapkamer en 2x 5e slaapkamer).

De loze leidingen zitten naast elkaar op een afdekraam (blindplaat) van Busch-Jaeger Balance SI. We moeten dus van dit merk de nieuwe afdekplaatjes kopen voor UTP/CAI met de daar bijbehorende contactdozen (https://busch-jaeger.scha...doos-1-voudig-balanc.html of https://www.busch-jaeger....ca5541aa0ea137d698f2e99b4 en https://www.busch-jaeger....18c1d63e353a6071454833225)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Op dit moment hebben we een Ziggo Horizon Mediabox XL en zo'n kleine Mediabox voor op de slaapkamer (werkt op zich prima). Er is geen losse router/modem, die zit in de Mediabox XL.

In onze huidige woning komt alles in de meterkast binnen en vanaf daar gaat er een kabel naar de woonkamer en de slaapkamer. De standaardkabel van Ziggo (Technetix RLA++) is de enige die uit de muur komt en naar de Mediaboxen gaat, geen idee hoe dat precies zit, maar die kabel zal wel alles doorgeven.

Verder zijn er de volgende apparaten om rekening mee te houden:
- PS4 (straks PS5) - soms komen vrienden ook langs met hun console, deze heeft internet nodig, liefst kabel;
- Laptops/tablets/mobieltjes (via Wi-Fi);
- 2 smarttelevisies;
- Bose Soundbar/Bass Module 700;
- Mogelijk later een camera op de garage (ik denk dat het via Wi-Fi gaat? Bijv. bij een Nest).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb via Tweakers en Google allerlei informatie gelezen en geprobeerd het tot een passend geheel te maken, maar helaas is me dit niet zo goed gelukt en loop ik vast bij de vele mogelijkheden die er zijn.

We zitten te denken aan de volgende opties:
- begane grond (2x woonkamer - waarvan 1 UTP en 1 CAI);
- 1e verdieping (2x 1e slaapkamer - waarvan 1 UTP en 1 CAI, 2x 2e slaapkamer - waarvan 1 UTP en 1 CAI en 1x 3e slaapkamer - waarvan 1 UTP);
- 2e verdieping (2x 4e slaapkamer - waarvan 1 UTP en 1 CAI en 2x 5e slaapkamer - waarvan 1 UTP en 1 CAI).

In de woonkamer moet de Playstation in ieder geval op een netwerkkabel, het zou mooi zijn als de Bose en TV dat ook kunnen, maar dan heb je 3 nodig. Is hier een oplossing voor? Een switch daar weer tussen wellicht? Kan dat als je ook al in de meterkast met een switch begint of heb je dan dataverlies?

Nu zijn er netwerkkabels in cat6a, 7 en 8 Cat8 S/FTP (PiMF) - 100 meter (100% koper, Stugge kern, LSZH, Geel). We hebben gehoord dat als je het laat aanleggen de bedrijven meestal de voorkeur geven om 1 UTP kabel aan te leggen, in dat geval maakt dan de dikte misschien minder uit dan als er 2 kabels door een loze leiding moeten. In eerste instantie is voor ons het prijsverschil niet een belangrijke factor.

Als we naar de informatie kijken van de Busch-Jaeger Balance SI/informatie op internet dan lijkt het meeste nog gericht op de cat 6a. Is cat8 daarom uitgesloten of past deze ook gewoon op dit systeem? Is 7 anders dan de hoogste/beste optie? Zouden jullie 1 of 2 kabels door de loze leiding trekken?

Aangezien alles straks in de meterkast gaat komen, zullen we denk ik een losse router/modem krijgen van Ziggo? Deze zouden we dan kunnen plaatsen in de meterkast en vanaf door een netwerkkabel kunnen verbinden met een netwerkswitch (8 of 16 poorten?). Ik heb op het topic/internet informatie gelezen of verschillende types: Gigabit/fast ethernet/PoE. Welke zou in onze situatie de beste optie zijn?

Het huis telt dus 3 woonlagen (beton/gipswanden) en we willen in elke ruimte Wi-Fi. Moeten we hier nog rekening houden met een Access Point? Of moeten we de standaard router/modem van Ziggo vervangen voor iets anders?

We willen meerdere CAI aansluitingen. Is hierbij 1 splitter dan voldoende? Is een versterker nog nodig? Is dit merk Hirschmann coax kabel op rol KOKA 9 Eca dan een goede optie om door het hele huis te leggen?

Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen. Mochten jullie producten/merken aanraden dan zien we daar graag een linkje van zodat we ons daar in kunnen verdiepen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

lier

MikroTik nerd

Mooie uitgebreide TS! Veel informatie, ook van wat je al zelf hebt uitgezocht!

Het ontbreekt helaas nog aan eisen en wensen:
- welke netwerk snelheden (bedraad en draadloos) wil je nu?
- welke netewrk snelheden heb je op de lange termijn nodig (waar ga je je netwerk precies voor gebruiken/welk netwerk verkeer komt hierover)?
- hoeveel devices gebruiken WiFi?
- hoe lang verwacht je nog CAI te gebruiken (is IPTV een alternatief)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-10 21:52
Ik ben zelf ook bezig met uitzoeken voor een thuisnetwerk. Hierbij heb ik gekozen om in elke kamer 2 UTP aansluitingen te plaatsen via Cat7 (stugge) kabels. Voor ons is CAI niet van belang aangezien we alleen via netwerk tv kijken en in de toekomst gaat denk CAI ook verdwijnen (is puur een vermoeden).

Als ik jou was zou ik een patchpaneel in de meterkast plaatsen. Deze zorgt voor de connecties naar elke kamer. Op het patchpaneel kan je dan je switch aansluiten. Hierdoor heb je wat flexibiliteit vind ik. Ik raad ook aan om alvast een patchpaneel/switch te kopen met meer poorten dan dat je nu nodig hebt. Wie weet heb je over een paar jaar nog 2 aansluitingen nodig. Met betrekking tot PoE: als de kosten niet heel veel verschillen zou ik daar voor gaan. Zeker met zicht op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Voor wat jij wil is cat6a kabel denk ik het meest geschikt, dat is goed aan te leggen, kost je niet de kop en is voor de komende 15~20 jaar voldoende verwacht ik.

Overigens kan je met CAT5E prima uit de voeten hoor, maar aangezien je toekomstbestendig wil zijn zou ik dan cat6a pakken.

Ikzelf ga denk ik voor CAT5E omdat ik richting m'n TV/console toch niet meer dan een gigabit nodig ga hebben en als ik dat wel nodig heb is het redelijk makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-10 11:48
Ik zou ook voor cat6 of cat6a gaan, dan kun je ook wat makkelijker 2 kabels in iedere leiding kwijt.
Daar haal je ook nog makkelijk 10 gbit mee, dus lijkt me voldoende toekomst bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 15:05
De Ziggo Horizon Mediabox XL heeft toch 4 netwerkpoorten, kan je deze niet gebruiken voor je televisie/ps4/bose en dan 1 kabel naar de router in de meterkast? Of als de Horizon Mediabox de router is een switch plaatsen in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb dit twee jaar geleden voor mijn eigen huis gedaan, ook nieuwbouw.

Ik ben toen voor cat6 kabels gekozen. Sneller leken mij de kosten niet waard. Het is overigens een klus wat me best tegen is gevallen. Ik had bedacht 2 kabels door de buizen te trekken, maar dit is niet echt gelukt. Ik heb uiteindelijk overal 1 doorheen getrokken. Wat overigens prima is.

Ik heb alle kabels aangesloten op een patchpaneel. Hier gaan alle kabels naar een switch die ook alles van PoE voorziet waar ik dat nodig heb.

ik heb op het modem de wifi uitgezet en accespoints in huis gehangen. Ik heb bijvoorbeeld een loze leiding in de wasruimte geplaatst op de 1e verdieping, meteen netjes weggewerkt.Voor nieuwbouw kan ik dit zeker aanraden. Ik heb op de 1e verdieping het accespoint eens uitgezet. Ik had nog wel Wifi van beneden, maar het bereik en de snelheid was echt matig.

Qua switch moet je even opletten dat deze IGMP snooping heeft. Anders kan je wel eens problemen krijgen als je een switch in je tv kast legt waar zowel je tv decoder als bijv je PS op is aangesloten.
Mijn volledige setup was (zo uit mijn hoofd)
- 100m cat6a kabel
- patchkabels, verschillende lengtes
- NETGEAR ProSAFE GS108PE, meterkast (8 poorts switch, jij zult waarschijnlijk meer nodig hebben)
- unifi ubiquiti in wall acces point (2x)
- netgear 4 poort switch (kreeg ik van KPN, zit in de TV kast)

Als je een grotere switch nodig hebt zou ik die ook zeker van ubiquiti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-10 19:35
In je meterkast zou ik inderdaad een switch plaatsen. Aangezien jij niet over komt als iemand die spannende dingen gaat doen (camera's e.d.) hoeft dat geen spannende switch te zijn. Kan dus gewoon unmanaged en hoeft geen POE.

Neem eentje met genoeg poorten (minimaal het aantal aansluitingen dat je gaat maken, indien mogelijk 2a4 meer). En natuurlijk gigabit (1000mb/s) snelle selectie

Als het past, in een keer alles dubbel bekabelen, cat6a moet voorlopig genoeg zijn. Extra kabels bijtrekken is een ramp.

De rest is afhankelijk van hoe je internet binnen gaat komen. Blijf je bij ziggo en houd je een horizonbox, dan komt je internet waarschijnlijk bij je tv binnen. Horizon heeft 4 ethernet poorten (dacht ik) dus dat is dan 1 naar tv, 1 naar ps5 1 naar Bose en de belangrijkste naar de meterkast voor aan je switch.

Mocht je internet toch in de meterkast binnenkomen, dan heb je 2 kabels naar je tv lopen. aan de ene prik je het apparaat welke jij het belangrijkst vind (denk ps5) de rest kan een kleine switch tussen. Mochten 2 kabels niet lukken, dan ga je het denk ik niet merken dat je ps5 ook aan een switch hangt. Maar waarom niet gebruikmaken van de mogelijkheden als ze er toch liggen?!

Accespoints zou ik rustig opschalen. Kijk hoe het geleverde je bevalt. Zijn er plekken in huis waar wifi wegvalt, prik dan een AP bij (rond de plek waar wifi wegvalt).

Kijk ook even hier rond. Voor jou usecase veelal overkill, maar geeft wel een goed beeld van hoe afwerking kan met patchpanelen, kabelgoten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.D.
Eerst bedankt voor alle reacties en ideeën/suggesties. Ik heb hieronder geprobeerd alles te ordenen en nog extra vragen gesteld waar ik graag meer over hoor.

lier schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:41:
Mooie uitgebreide TS! Veel informatie, ook van wat je al zelf hebt uitgezocht!

Het ontbreekt helaas nog aan eisen en wensen:
- welke netwerk snelheden (bedraad en draadloos) wil je nu?
- welke netewrk snelheden heb je op de lange termijn nodig (waar ga je je netwerk precies voor gebruiken/welk netwerk verkeer komt hierover)?
- hoeveel devices gebruiken WiFi?
- hoe lang verwacht je nog CAI te gebruiken (is IPTV een alternatief)?
Bedankt voor de feedback! Was mijn eerste bericht dus even zoeken hoe het allemaal werkt :) ik zal hieronder op je punten antwoorden:
- volgens mij hebben wij nu 250 mbit/s download en 25 mbit/s upload (complete pakket Ziggo), dit kan in de toekomst misschien 500 om 40 worden, maar ik heb eigenlijk geen idee of we dat wel nodig hebben;
- het netwerk gaat gebruikt worden voor een PS4 (straks PS5), soms komen vrienden ook langs met hun console, deze hebben dan tijdelijke even internet nodig (liefst dan via kabel), 2 laptops/tablets/mobieltjes (via Wi-Fi), 2 smart tv's en een Bose Soundbar 700. In de toekomst gaan we misschien nog een camera plaatsen op de garage (dit zou dan via Wi-Fi moeten denk ik?).
- we verwachten CAI voorlopig nog wel even te gebruiken, IPTV zal daarom nog niet aan de orde zijn.

MaikVeritas schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:37:
Ik ben zelf ook bezig met uitzoeken voor een thuisnetwerk. Hierbij heb ik gekozen om in elke kamer 2 UTP aansluitingen te plaatsen via Cat7 (stugge) kabels. Voor ons is CAI niet van belang aangezien we alleen via netwerk tv kijken en in de toekomst gaat denk CAI ook verdwijnen (is puur een vermoeden).

Als ik jou was zou ik een patchpaneel in de meterkast plaatsen. Deze zorgt voor de connecties naar elke kamer. Op het patchpaneel kan je dan je switch aansluiten. Hierdoor heb je wat flexibiliteit vind ik. Ik raad ook aan om alvast een patchpaneel/switch te kopen met meer poorten dan dat je nu nodig hebt. Wie weet heb je over een paar jaar nog 2 aansluitingen nodig. Met betrekking tot PoE: als de kosten niet heel veel verschillen zou ik daar voor gaan. Zeker met zicht op de toekomst.
- Passen er 2 kabels van Cat7 S/FTP (PiMF) door loze leidingen van 19 mm 3/4?
- In je voorbeeld zou ik dus alle stugge kabels van de WCDen naar de meterkast moeten brengen, zodat ik die daar op volgorde kan monteren op een patchpaneel, vanuit dat paneel gaan dan korte patchkabels naar de switch en vanuit de switch gaat er 1 kabel naar de Wi-Fi modem van Ziggo?
Ik las dat dit m.n. zorgt voor overzicht en dat de stugge kabels niet beschadigen, klopt dit?
- Ik weet niet helemaal hoe het werkt met PoE i.c.m. mijn apparatuur? Waar moet ik hierbij denken? Ik wil het best aanschaffen, de prijsverschillen zijn namelijk niet enorm. Een link hiervan zou ik graag zien.

@Gman @IJskonijn22
Gezien bovenstaande informatie over ons (toekomstige) verbruik, zou dan de Cat6a voldoende zijn? Een Cat7/7a of cat8 is dan overbodig? M.a.w. de snelheidsverschillen tussen deze cat's maakt voor ons gebruik geen verschil voor nu en in de toekomst? Hoe moet je dat zien: je haalt er 10 gbit mee, maar mijn abo is niet zo hoog? Ik snap dit gedeelte nog niet helemaal O-)

whitedrag152 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:00:
De Ziggo Horizon Mediabox XL heeft toch 4 netwerkpoorten, kan je deze niet gebruiken voor je televisie/ps4/bose en dan 1 kabel naar de router in de meterkast? Of als de Horizon Mediabox de router is een switch plaatsen in de meterkast.
Dat klopt inderdaad, maar hoe kan ik die in de praktijk gebruiken? Nu zit de router/modem in deze HBox en straks krijg ik denk ik een losse modem (als ik dit even bekijk op de Ziggo site is dit een Ziggo Connect Box, ZCB). Moet ik dan vanuit de ZCB (via switch, patchpaneel, stugge kabel) een patchkabel van de WCD naar de HBox brengen en dan op een poort aansluiten? Hoe geven die andere poorten dan weer internet door aan mijn apparaten?

@EJPostema
Ben je nog tevreden met het trekken van 1 kabel? Of zou je achteraf toch liever 2 kabels doen?
- Ik zal dan bij het uitkiezen van een switch letten op IGMP snooping. Ik weet nog niet helemaal waarvoor ik PoE nodig ga hebben, maar dit kan handig zijn zoals ik van meerdere nu lees.
- Is ubiquiti een goed merk? In je reactie zie ik namelijk dat je die aangeeft.

@Purzelbaum
Jij geeft aan dat ik zou kunnen volstaan met een unmanaged en geen PoE. Als de kosten niet heel erg verschillend dan zou ik ook maar een managed en PoE kunnen kiezen? Ik heb je link bekeken met de opties, waarvoor dank!

Ik heb alleen nog niet zo'n goed beeld wat nu de topmerken zijn in deze netwerken industrie en wat jullie ervaringen zijn? Nog meer van je goede tips zie ik graag!

Wat ik begrijp is dat een Cat6a wel dubbel door een 19mm 3/4 buis moet kunnen? Dan is dubbel aanleggen inderdaad beter.
1. De rest is afhankelijk van hoe je internet binnen gaat komen. Blijf je bij ziggo en houd je een horizonbox, dan komt je internet waarschijnlijk bij je tv binnen. Horizon heeft 4 ethernet poorten (dacht ik) dus dat is dan 1 naar tv, 1 naar ps5 1 naar Bose en de belangrijkste naar de meterkast voor aan je switch.
2. Mocht je internet toch in de meterkast binnenkomen, dan heb je 2 kabels naar je tv lopen. aan de ene prik je het apparaat welke jij het belangrijkst vind (denk ps5) de rest kan een kleine switch tussen. Mochten 2 kabels niet lukken, dan ga je het denk ik niet merken dat je ps5 ook aan een switch hangt. Maar waarom niet gebruikmaken van de mogelijkheden als ze er toch liggen?!
In het geval van 2. dan snap ik het nog (dan krijg je de situatie zoals ik die iets hierboven heb beschreven vanuit de meterkast). In het geval van 1. zou het dan betekenen dat ik 3 poorten gebruik voor mijn apparaten beneden en 1 poort gaat dan via patchkabel naar de WCD, stugge kabel naar meterkast, in patchpaneel en dan naar een switch? Vanaf daar stuurt die alles weer door naar de overige ruimtes? Dat zou op zich het beest ideale zijn omdat ik dan in de woonkamer geen switch nodig heb.
- Kan ik punt 1. overigens ook toepassen als ik punt 2 hanteer? Dan komt het internet dus binnen in de meterkast en gaat het naar de Horizon Box. Kan je dan alsnog de 4 poorten gebruiken?

Je haalt ook even accespoints aan. Hier heb ik weinig ervaring mee in huis, neemt dit direct een patchkabel in beslag? Stel ik trek 1 per loze leiding dan is het wel even belangrijk om te bepalen waar die zou moeten komen (denk de 2e verdieping dan).

- Is er iemand die ook nog handige tips/suggesties heeft m.b.t. CAI en de kabels daarvan? Ik zag ook meerdere merken en opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 20:30
mijn tip ...
als je een dubbel raam hebt, kijk dan of je eventueel een 3e UTP kan bijleggen

dan heb je CAI + 3x UTP ... analoge radio gaat toch spoedig verdwijnen in belgie ,dus vermoed dat het in NL ook wel weggaat
dit is bv CAI + 1x UTP, daar kan je dan nog is een dubbele poort naastzetten
Afbeeldingslocatie: https://www.electrolyse.be/sites/default/files/styles/standaard__canvas_/public/news/coax_rj_001_542x215.jpg

waarom 3 ? hoe minder switches je in huis hebt , hoe liever de vrouw het heeft...
dan heb in de woonkamer bv 1 Kabel voor IPTV, 1 voor de PS4 en 1 voor een POE wifi accespoint

ps. vergeet cat7 en cat8... voor 10gbit connectie heb je cat6 (tot 55M) of cat6A (tot 100m) nodig
alles daarboven is op dit moment nog overbodig... er is nog geen bruikbare specificatie noch apparatuur voor bv 40gbit standaarden

[ Voor 16% gewijzigd door ijske op 14-01-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Wat ijske zeg klopt helemaal.

Cat6a is echt voor jaaaaaaren goed. maar is niet de makkelijkste kabel om mee te werken.
Cat6 of zelfs 5e is misschien een beter idee.

Je internet zal 100, 200 of zelfs 500 mbit zijn en cat5e is geschikt tot en met 1000 mbit om je een idee te geven. Je hebt dus dan al overkill. En al had die minder hard gekund, je gaat toch niet hele tijd je lijn vol trekken denk ik.

Cat5e kan je er zeker 2 van in een buis kwijt dus misschien is dat gewoon een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-10 11:48
Wat @ijske zegt zou ik ook doen.
Lekker cat6 aanleggen, is makkelijk in gebruik en daar kun je in de toekomst nog 10gbit mee halen.
Voorbeeld: Belden 7965E. Is lekker slank, dus makkelijk trekken en 100% koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@R.D. Misschien heb ik ook wel cat6 getrokken en niet 6a. Ik mis opzich de kabels niet.
Ik heb eentje na de tv getrokken en een ertegenover (zodat we de inrichting om kunnen draaien).

Daarnaast 1 naar de slaapkamer (ongebruikt), 1 naar het washok en 1 naar zolder.
Voor de tv had ik ook met 2 poorten een switch nodig gehad. Er staat een decoder, receiver en ps4.

Volgens mij is onder tweakers ubiquiti een populair merk. Het ervaringen topic erover is in ieder geval vrij actief. Ik ben er erg blij mee. De accespoints ondersteunen dat je automatisch overschakeld etc.

De meeste Accespoints ondersteunen PoE, zodat je geen stopcontact nodig hebt. Dit is wel prettig natuurlijk, al kun je dit ook ondervangen met een PoE injector als je geen switch hebt met PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-10 19:35
[b]R.D. in "Thuisnetwerk aanleggen nieuwbouwwoning (loze leidingen)"
...
@Purzelbaum
Jij geeft aan dat ik zou kunnen volstaan met een unmanaged en geen PoE. Als de kosten niet heel erg verschillend dan zou ik ook maar een managed en PoE kunnen kiezen? Ik heb je link bekeken met de opties, waarvoor dank!
...
Je haalt ook even accespoints aan. Hier heb ik weinig ervaring mee in huis, neemt dit direct een patchkabel in beslag? Stel ik trek 1 per loze leiding dan is het wel even belangrijk om te bepalen waar die zou moeten komen (denk de 2e verdieping dan).
...
Bovenstaande zal ik kort beantwoorden, misschien, als ik tijd heb kom ik nog op andere dingen terug.

een managed switch geeft je de mogelijkheid om apparaten in je netwerk een directere verbinding te geven en zaken van elkaar te scheiden. Het fijne weet ik er niet van omdat het mij vrij snel boven de pet gaat, een gewone gebruiker heeft dat bijna nooit nodig.

POE staat voor power over ethernet. Dat is voor apparaten die hun stroom via het netwerk krijgen. Dit gebeurt meestal met camera's die je met ethernet-kabels aansluit. Heb je geen (zoals nu) of weinig van deze apparaten dan is een POE-injector vaak goedkoper.

Een accespoint (AP) kun je, vereenvoudigd, zien als een extra antenne voor je wifi signaal. Deze kan je met een ethernet kabel verplaatsen naar een ander punt. Hiervoor heb je dus een kabel nodig. AP's dus indien nodig, de kabels gelijk trekken zodat ze er alvast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.D.
Ik ben weer een stukje verder dankzij jullie reacties. Ik denk dat ik dan voor een Cat6 ga, deze gaat denk ik ruim voldoend aan wat we voor ogen hebben. De buis is 19mm en volgens deze informatie is de kabel 6,2 mm dik, er zouden daarom ook makkelijk 2 door 1 loze leidingen moeten kunnen toch? Qua kosten etc. is dit wel een gunstige optie. Klopt het dat alles dan hierop kan worden afgemonteerd?

Ik heb hier een opzetje gemaakt voor hoe ik denk dat het er dan uit komt te zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/76dwkj07j.png

Nu zit ik nog met het volgende:
- Wat is een goede switch i.c.m. patchpaneel?
- Hoeveel poorten zou ik nodig hebben?
- Is de door mij gekozen Cat6 kabel een goede en passen 2 door 1 leiding?
- Kan iemand mij nog uitleggen hoe het werkt met een Access Point en PoE? Zou ik dit nodig hebben voor de optie zoals ik die hierboven heb uitgetekend? Graag hoor wat een goede AP en PoE merk is.

Naast dit willen we dus ook nog CAI aanleggen omdat we hier toch nog gebruik van gaan maken de komende jaren. Later zou ik deze dan altijd nog kunnen vervangen voor netwerk. Kan iemand hier nog mee helpen? Ik denk dat ik gezien de hoeveelheid een versterker en splitter nodig heb waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 23:13
De keuze voor de kabel heb je reeds gemaakt en ik denk dat je daarmee een goede keuze maakt waarbij je de komende jaren zeker vooruit kan. In principe zouden er 2 flexibele Cat 6 kabels door een 19mm pijp moeten kunnen, maar dat is ook een beetje afhankelijk van de afstand, het aantal bochten die ze moeten maken. Daar kom je waarschijnlijk pas achter op het moment dat je er mee bezig gaat. En ik ga even uit van een pijp/buis en niet van een flexibele leiding die tegenwoordig ook gebruikt worden want daarvan weet ik het niet.

Een Accespoint heeft stroom nodig en dat gaat vaak via power over ethernet (poe). Dus de lan kabel voorziet niet alleen de data maar ook de stroom voor de acces point. Hier moet je echter wel rekening houden dat je ook een switch hebt met PoE. Dus poorten op de switch waarover stroom verstuurd kan worden. Nu zijn er volgens mij ook adapters maar daar weet ik zelf niet zo heel veel van. Kan vast iemand anders wat meer over vertellen. Let wel goed op bij de aanschaf van de AP en switch aangezien er volgens mij verschillende poe protocollen zijn.

Voor wat betreft de grootte van de switch moet je kijken welke kabels je vanaf het begin gaat aansluiten. Als dat alle kabels zijn is het een kwestie van aantal kabels die uitkomen in de meterkast tellen en dat is je aantal. Ikzelf laat bijvoorbeeld ook een aantal kabels leggen met het oog op de toekomst. Lees als ik iets wil dan heb ik daar in ieder geval lan. Maar die gaat niet vanaf het begin gebruikt worden. Dus ik kan evt starten met een kleinere switch. Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

[ Voor 19% gewijzigd door KraveN op 16-01-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:01
R.D. schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:33:
Ik ben weer een stukje verder dankzij jullie reacties. Ik denk dat ik dan voor een Cat6 ga, deze gaat denk ik ruim voldoend aan wat we voor ogen hebben. De buis is 19mm en volgens deze informatie is de kabel 6,2 mm dik, er zouden daarom ook makkelijk 2 door 1 loze leidingen moeten kunnen toch? Qua kosten etc. is dit wel een gunstige optie. Klopt het dat alles dan hierop kan worden afgemonteerd?
Hier heb je nog een basis voor nodig, dit is alleen maar een afwerk kapje (oftwel alleen het zichtdeel).
Ik heb hier een opzetje gemaakt voor hoe ik denk dat het er dan uit komt te zien:
[Afbeelding]

Nu zit ik nog met het volgende:
- Wat is een goede switch i.c.m. patchpaneel?
Een goede switch i.c.m. je patchpaneel is net wat je zelf wilt/denkt nodig te hebben, maar beter nu in 1x te groot voor wat je NU denkt nodig te hebben dan nu krap bemeten en straks alsnog te klein (je mist tenminste al 1 poort op je switch d.m.v. de uplink van/naar je modem/router toe (de connectbox)).
En straks wil je misschien ook nog een NAS of server toevoegen dus mis je al weer een poort, als ik uitga van bovenstaande afbeelding kom je uit op ten minste een 16 poorts switch (en dan zou ik eerder een 24P switch pakken denk ik).
- Hoeveel poorten zou ik nodig hebben?
zie bovenstaande :)
- Is de door mij gekozen Cat6 kabel een goede en passen 2 door 1 leiding?
NEE dit is geen goede kabel!
Dit is een CCA kabel (copper clad aluminium) oftwel aluminium met een opgedampt laagje koper, dit wil je absoluut NIET hebben.
Zorg dat er altijd een 100% CU (koper) kabel in komt.
Tipje: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
En bestel altijd 2 dozen/rollen, zodat je uit beide dozen tegelijk kan gaan trekken, dit is makkelijker dan eerst uitmeten (of poging tot) en dan gaan knippen.
- Kan iemand mij nog uitleggen hoe het werkt met een Access Point en PoE? Zou ik dit nodig hebben voor de optie zoals ik die hierboven heb uitgetekend? Graag hoor wat een goede AP en PoE merk is.
Dat is geheel afhankelijk van wat je wensen en eisen zijn, en waar wil je ze geplaatst hebben.
Wil je ze aan je plafond of wil je ze op de muur naast je schakelmateriaal.
Naast dit willen we dus ook nog CAI aanleggen omdat we hier toch nog gebruik van gaan maken de komende jaren. Later zou ik deze dan altijd nog kunnen vervangen voor netwerk. Kan iemand hier nog mee helpen? Ik denk dat ik gezien de hoeveelheid een versterker en splitter nodig heb waarschijnlijk.
Mijn shoppinglist zou in dit geval zijn:
• Kabel > Belden 7965E > https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
• Inbouwdoosjes > Rutenbeck Cat6 dubbel > https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
• Afdekraampjes > Busch Jaeger > https://www.sandervunderi...hagelwit-1803-02-914.html
• Kabelglijmiddel > https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

Wat betreft je CAI zou ik alleen een coax-kabel trekken naar de plekken waar je NU zeker weten TV via ziggo wilt (slaapkamer en woonkamer vermoed ik), verder zou ik zo geen coax trekken.

zal later nog wel even verder in gaan op hele bovenstaande verhaal maar het wordt nu tijd om te :z :z :z

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.D.
Annuk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 00:32:
[...]
Een goede switch i.c.m. je patchpaneel is net wat je zelf wilt/denkt nodig te hebben, maar beter nu in 1x te groot voor wat je NU denkt nodig te hebben dan nu krap bemeten en straks alsnog te klein (je mist tenminste al 1 poort op je switch d.m.v. de uplink van/naar je modem/router toe (de connectbox)).
En straks wil je misschien ook nog een NAS of server toevoegen dus mis je al weer een poort, als ik uitga van bovenstaande afbeelding kom je uit op ten minste een 16 poorts switch (en dan zou ik eerder een 24P switch pakken denk ik).

[...]
Mijn shoppinglist zou in dit geval zijn:
• Kabel > Belden 7965E > https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
• Inbouwdoosjes > Rutenbeck Cat6 dubbel > https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
• Afdekraampjes > Busch Jaeger > https://www.sandervunderi...hagelwit-1803-02-914.html
• Kabelglijmiddel > https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

Wat betreft je CAI zou ik alleen een coax-kabel trekken naar de plekken waar je NU zeker weten TV via ziggo wilt (slaapkamer en woonkamer vermoed ik), verder zou ik zo geen coax trekken.

zal later nog wel even verder in gaan op hele bovenstaande verhaal maar het wordt nu tijd om te :z :z :z
Harstikke bedankt voor je reactie, de shoppinglist is echt super handig _/-\o_ ik heb ondertussen nog even wat dingen bekeken en heb geprobeerd een zo volledig mogelijk lijst proberen te maken. De webshop die je stuurt kende ik nog niet maar de prijzen zijn wel goed.

Hierbij nu mijn lijst:

Internet
- Ziggo Connect Box -> is dit een modem en router in 1 net als de Horizon Box?
- Switch: 1x met 24 poorten -> voorkeur Ubiquiti Switch of misschien deze van Netgear.
- Patchpaneel: 1x deze ik kon hier niet veel wijs uit worden, geen idee wat goed is en past.
- Cat6 UTP-kabel Belden: 2x deze Ik las op internet dat je types hebt, U of F/UTP en U of S/FTP, vroeg me af welke de Belden is?
- Access Point: 1x Ubiquiti -> komt aan de muur nabij het raamwerk van de stopcontacten/UTP uitgangen. PoE: dit is heel handig, maar ik heb nog niet zo’n goed idee waarvoor ik dit allemaal kan gebruiken, volgens mij nu alleen voor AP.
- Patchkabels: Cat6 dan neem ik aan? Wat is het verschil tussen dit type of dit type. Zouden jullie 0.15 of 0.25m kiezen? Deze zijn bedoeld tussen de Switch en het Patchpaneel als ik het goed heb begrepen.
- Afwerkplaatje: ik dacht zelf aan het type welke dicht kan als er niks in zit, maar deze welke open is kan ook. Welke zouden jullie aanraden?
- Basis muur UTP: deze kan PoE

TV
- Coax kabel: 1x deze
- Splitter: 1x deze
- Versterker: 1x deze of deze
- Basis CAI muur: deze, waarom zijn er 2 gaten? moeten er dan ook 2 kabels door de loze leiding? Ik zie hier volgens mij iets over het hoofd :P
- Afwerkplaatje Coax: 2x zou dan volstaan denk ik

We gaan nu voor de volgende opties: (aanvulling op TS):
- begane grond: 2x UTP (1 loze leiding) en 1x CAI (1 loze leiding);
- 1e verdieping: 1e slaapkamer -> 4x UTP (2 loze leidingen), 2e slaapkamer -> 2x UTP (1 loze leiding) en 1x CAI (1 loze leiding), 3e slaapkamer -> 2x 1 UTP (1 loze leiding);
- 2e verdieping: 4e slaapkamer -> 4x UTP (2 loze leidingen) en 5e slaapkamer -> 4x UTP (2 loze leidingen).
Totaal 18x UTP en 2x CAI.

Ik hoop dat het overzicht er nog een beetje is met de links die ik overal heb toegevoegd hierboven! Ik hoor graag of/en welke opties goed of niet goed zijn. Andere suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:39
R.D. schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:08:
[...]

- Switch: 1x met 24 poorten -> voorkeur Ubiquiti Switch of misschien deze van Netgear.
als je voor de unifi switch kiest heb je daar nu ook een nieuwe versie van, die is passief gekoeld maar heeft wel maar 120w vs 250w poe power.
https://tweakers.net/pric...ifi-24-port-poe-gen2.html
[...]
TV
- Basis CAI muur: deze, waarom zijn er 2 gaten? moeten er dan ook 2 kabels door de loze leiding? Ik zie hier volgens mij iets over het hoofd :P
- Afwerkplaatje Coax: 2x zou dan volstaan denk ik
Als er maar 2 CAI punten zijn in huis zou ik geen versterker zetten maar gewoon met een splitter werken. Dit zou voldoende moeten zijn kwa signaalsterkte.

Er zijn 2 gaten in de CAI, 1 voor tv en 1 voor fm. er moet maar 1 kabel naartoe.

[ Voor 35% gewijzigd door serial_killa159 op 16-01-2020 21:51 ]

Discogs collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:01
[...]

Harstikke bedankt voor je reactie, de shoppinglist is echt super handig _/-\o_ ik heb ondertussen nog even wat dingen bekeken en heb geprobeerd een zo volledig mogelijk lijst proberen te maken. De webshop die je stuurt kende ik nog niet maar de prijzen zijn wel goed.

Hierbij nu mijn lijst:

Internet
- Ziggo Connect Box -> is dit een modem en router in 1 net als de Horizon Box?
Ja klopt de connectbox is een modem/router ineen. Die horizonbox is straks niet meer te gebruiken als router (en ook niet als switch te gebruiken in je tv-meubel, dit moet je ook niet willen, zoek er maar eens op om de horizonbox bij in je netwerk te hangen, komen vele problemen uit voort).
Denk beetje om het even, alleen is het voordeel van de ubiquiti switch dat als je je AP's (en evt. ook een router) uit de UniFi serie neemt dit allemaal centraal in 1 controller is te beheren (lees je even in in het grote ubi topic hier).
En kijk even naar de Gen2 versie die @serial_killa159 linkte, voor die paar euri verschil ;)
- Patchpaneel: 1x deze ik kon hier niet veel wijs uit worden, geen idee wat goed is en past.
Is prima, maar je kan ook deze nemen.
Voor patchpanelen is er niet zo heel veel te zeggen, tis net wat je mooi vind en/of nodig denkt te hebben, je kan ook kiezen voor een 16 poorts paneel of 2x een 12 poorts "desktop" paneel.
Je kan evt. ook nog kiezen voor een keystone paneel, waar je b.v. 2x utp (poort 1 + 2) en 1x coax (poort 3) doet die naar dezelfde hoek/kamer gaan.
- Cat6 UTP-kabel Belden: 2x deze Ik las op internet dat je types hebt, U of F/UTP en U of S/FTP, vroeg me af welke de Belden is?
De Belden 7965E is een gewone UTP kabel, meer als dat ben je in thuissituatie's niet nodig, ik neem tenminste aan dat je geen frequentieregelaars hebt draaien en dat je je kabels door bedradingskokers gaat lijden waarbij deze kabels redelijk dicht bij elkaar liggen ;)
- Access Point: 1x Ubiquiti -> komt aan de muur nabij het raamwerk van de stopcontacten/UTP uitgangen. PoE: dit is heel handig, maar ik heb nog niet zo’n goed idee waarvoor ik dit allemaal kan gebruiken, volgens mij nu alleen voor AP.
Je kunt voor een paar euri meer dan bovenstaande link ook nog kiezen voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD
Deze kan je dan (mogelijk met enig knutselwerk) plaatsen naast je bestaande raamwerkjes van je schakelmateriaal.
Bovenstaande inwall AP heeft ook nog een 4p switch, dus scheelt ook nog weer iets.
Tipje: zorg wel dat je ook waar je deze AP's evt. plaatst dat je wel dubbele kabels trekt, mogelijk verzin je ooit nog een x iets anders en gaan deze weg, dan kan je nog wel daar netjes een dubbel doosje plaatsen met bijpassend afdekmateriaal :)

Zie hier een voorbeeld: (komt uit het ubiquiti topic)
- Patchkabels: Cat6 dan neem ik aan? Wat is het verschil tussen dit type of dit type. Zouden jullie 0.15 of 0.25m kiezen? Deze zijn bedoeld tussen de Switch en het Patchpaneel als ik het goed heb begrepen.
Zit weinig verschil in, alleen dat die van allekabels.nl weer een "afschermde" versie is, maar nergens voor nodig.
Die van sandervunderink.nl zijn in ieder geval goedkoper.
Als je evt. wilt werken met gekleurde patchkabels om dingen te scheiden d.m.v. kleuren kan je ook eens kijken bij www.netwerkproducten.com zij leveren (bij mijn ervaringen) altijd goede materialen en alles staat duidelijk bij hun op de website.
- Afwerkplaatje: ik dacht zelf aan het type welke dicht kan als er niks in zit, maar deze welke open is kan ook. Welke zouden jullie aanraden?
Dit is puur een esthetisch puntje en wat je dus zelf mooi(er) vind, persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit (heb zelf die zonder schuifjes) omdat die doosjes iets schuin naar binnen vallen, valt het gat niet eens zo op.

Bekijk het eens anders, wil je voor ieder gewoon stopcontact ook een klepje hebben? ;)
Aangezien die er ook zijn.
- Basis muur UTP: deze kan PoE
Dat is exact dezelfde doos als die ik eerder linkte (Rutenbeck is de fabrikant en hofleverancier voor o.a. BJ, Gira, Jung etc.)
Alleen de uitvoering die ik eerder linkte is dus veelal een stuk goedkoper dan de "officiële" versie van één van bovenstaande fabrikanten, waar uiteindelijk een ander stickertje en ander doosje omheen is gekomen.
Trouwens koop wel de metalen uitvoering en niet de plastic uitvoering, die laatste is iets goedkoper maar ook fragieler, bespaar je de frustratie met aansluiten en geef die paar euro meer uit ;)
TV
Prima kabel, goede keuze :) Je kunt evt. ook kijken naar deze kabel: https://www.sandervunderi...n-pvc-coax-kabel-wit.html
Dit is dezelfde kabel als de KoKa 799, gebruik deze zelf tot op heden ook nog meermalig en tot op heden nog geen problemen mee ondervonden, let er wel op dat je w.b.t. de te gebruiken F-connectoren wel andere moet hebben dan voor de Koka 9 TS
Vergeet niet dat je zoals ik je lees 2x TV + de connectbox aan moet sluiten, dus moet je sowieso een 3-weg verdeler hebben, oftewel deze:
https://www.kabelshop.nl/...5020546-i7252-t19394.html
Probeer eerst eens zonder versterker en alleen met splitter, als het niet afdoende is kan je altijd de versterker nog bestellen en er tussen plaatsen (i.p.v. de splitter dan in dat geval), bespaart je eerst weer wat €€
Dit is omdat de standaard doosjes altijd (vanuit oudsher) een "gescheiden" TV en FM signaal aansluiting hadden, maar je kunt ook kiezen voor een één-gats einddoos evt.
- Afwerkplaatje Coax: 2x zou dan volstaan denk ik.

We gaan nu voor de volgende opties: (aanvulling op TS):
- begane grond: 2x UTP (1 loze leiding) en 1x CAI (1 loze leiding);
- 1e verdieping: 1e slaapkamer -> 4x UTP (2 loze leidingen), 2e slaapkamer -> 2x UTP (1 loze leiding) en 1x CAI (1 loze leiding), 3e slaapkamer -> 2x 1 UTP (1 loze leiding);
- 2e verdieping: 4e slaapkamer -> 4x UTP (2 loze leidingen) en 5e slaapkamer -> 4x UTP (2 loze leidingen).
Totaal 18x UTP en 2x CAI.

Ik hoop dat het overzicht er nog een beetje is met de links die ik overal heb toegevoegd hierboven! Ik hoor graag of/en welke opties goed of niet goed zijn. Andere suggesties zijn welkom!
Je kunt d.m.v. keystone's ook je coax + utp combineren in één raampje, dan ben je de Busch Jaeger draagring 1812 (rood) nodig, en daarin stop je dan een UTP keystone en een Coax keystone (kan dubbel F-connector zijn of F-connector naar IEC).
Dan kan je in het raampje ernaast alsnog een dubbel UTP doen, oftewel dan heb je op die plek(ken) al 3x UTP en 1x coax, scheelt je mogelijk net nog een switchje aanschaffen voor in je tv-meubel o.i.d.

Kleine tip, probeer zoveel mogelijk bij 1 of 2 goede winkels te bestellen waarbij je een goed idee hebt van de kwaliteit die je geleverd krijgt, en waarbij de prijzen ook nog eens beetje netjes/redelijk zijn.

De shops waar ik veelal bestel heb ik hierboven al genoemd, maar dat zijn:
www.sandervunderink.nl
www.netwerkproducten.com
www.elektrobode.nl
www.elektramat.nl

P.S. Ik heb hierboven het "officiële" draagraam van BJ gelinkt die de meest gangbare gatmaat gebruikt voor keystone's, maar sandervunderink heeft ook nog een alternatief van Rutenbeck, zie hier: https://www.sandervunderi...one-montageframe-wit.html
P.S.2 let wel op dat je bij dergelijke draagringen ook iets andere afdekframe's nodig hebt dan voor de kant en klare utp dozen

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1