Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vloer isoleren van oud huis (1904) | Tips? Tonzon?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maxkranendijk
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-03 15:24
Beste Alleskunners (tweakers),

Ik wil graag mijn vloer in mijn oude huis isoleren (± 37 m2), zie plattegrond:
https://www.mupload.nl/img/mye2m2.png

Foto's kruipruimte + onderkant vloer:

1: https://www.mupload.nl/img/lo3nmqlo.jpg

2: https://www.mupload.nl/img/thx6xekyw1ur.jpg

Ik lees vooral goede ervaringen met Tonzon. Enige risico wat ik lees is dat je vloer kan gaan rotten omdat die niet genoeg kan ademenen. Mijn kruipruimte is droog, moet ik dan alsnog de bodem isoleren met extra folie? Wat zouden jullie aanraden voor mijn vloer?

Alvast bedankt.

Groeten,

Max

Alle reacties

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 09:02
In nieuwere huizen ventileert de kruipruimte naar de gevels toe; voor oudere huizen zijn er renovatiekokers op de markt. Daarvoor moet er wel een eind schuin door de gevel heen geboord worden. Daarna ventilatiekokers ook twee keer per jaar schoon maken.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05:09
Steens buitenmuur? Dan veelal zonder isolatie ook al rotte balken..

Bodemafdekking is interessanter naarmate daar meer vocht vandaan komt.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Deze al eens bekeken: Kruipruimte vloer (na-)isoleren ?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 00:32
1904, toen had men nog geen spouw. Wel knap dat het allemaal zo droog is... dat zie je niet vaak. Welke regio zit je?

Ik zou het niet isoleren, want je balken gaan hoe dan ook rotten als je het wel doet (anders zijn het je balkuiteinden met alle gevolgen van dien). Je ventilatie verminderd namelijk met als mogelijk gevolg dat de ruimte wel vochtig wordt door optrekkend vocht vanuit de grond. Wil je wel isoleren dan kun je best je hele vloer opnieuw doen met beton of een broodjesvloer wat meteen weer een grote ingreep is...

Ik heb een woning uit 1910. De ondergrond die geen isolatie had was droog. De ondergrond die niet kon ventileren was vochtig. Ik heb toen alles opnieuw gedaan d.m.v. een betonvloer op staal (direct op het zand).

Succes met de keuzes en klus.

Bekijk mijn blog!

• maxkranendijk
_Piwi_ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:23:
1904, toen had men nog geen spouw. Wel knap dat het allemaal zo droog is... dat zie je niet vaak. Welke regio zit je?

Ik zou het niet isoleren, want je balken gaan hoe dan ook rotten als je het wel doet (anders zijn het je balkuiteinden met alle gevolgen van dien). Je ventilatie verminderd namelijk met als mogelijk gevolg dat de ruimte wel vochtig wordt door optrekkend vocht vanuit de grond. Wil je wel isoleren dan kun je best je hele vloer opnieuw doen met beton of een broodjesvloer wat meteen weer een grote ingreep is...

Ik heb een woning uit 1910. De ondergrond die geen isolatie had was droog. De ondergrond die niet kon ventileren was vochtig. Ik heb toen alles opnieuw gedaan d.m.v. een betonvloer op staal (direct op het zand).

Succes met de keuzes en klus.
Utrecht 3583, Schildersbuurt.

Ik heb wel een ventilatierooster aan de voorkant (en achterkant volgens mij). Is dat voldoende? Morgen komt een 'energiecoach' langs, dus die zal ik het ook vragen.

Mijn vloer is echt ijskoud, en verwacht dat er veel warmte gaat verloren via de vloer, dus wil hem graag isoleren.

Het blijft onduidelijk of het nu wel of niet kan, morgen zal ik het uiteindelijk ook polsen en terugkoppelen.

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 00:32
maxkranendijk schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:58:
[...]
Ik heb wel een ventilatierooster aan de voorkant (en achterkant volgens mij). Is dat voldoende? Morgen komt een 'energiecoach' langs, dus die zal ik het ook vragen.
Ventilatieroosters zijn sowieso nodig voor de bestaande constructie droog te houden. Schijnbaar zijn deze twee roosters nu voldoende. Of het voldoende blijft ligt eraan, want je verwarmt nu de vloer en kruipruimte ook. Als je dat wegneemt door isolatie heeft dat altijd effect op de vochthuishouding. Wat dat effect is zeker vanaf afstand niet te zeggen, maar het risico op vocht wordt sowieso groter.

Ben benieuwd wat deze 'energiecoach' je kan vertellen. Volgens mij kun je best op zoek gaan naar buren die e.e.a. al hebben geïsoleerd en wat voor effect dat heeft gehad.

Bekijk mijn blog!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• maxkranendijk
_Piwi_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Ventilatieroosters zijn sowieso nodig voor de bestaande constructie droog te houden. Schijnbaar zijn deze twee roosters nu voldoende. Of het voldoende blijft ligt eraan, want je verwarmt nu de vloer en kruipruimte ook. Als je dat wegneemt door isolatie heeft dat altijd effect op de vochthuishouding. Wat dat effect is zeker vanaf afstand niet te zeggen, maar het risico op vocht wordt sowieso groter.

Ben benieuwd wat deze 'energiecoach' je kan vertellen. Volgens mij kun je best op zoek gaan naar buren die e.e.a. al hebben geïsoleerd en wat voor effect dat heeft gehad.
Ik heb al vaker bij de buren gevraagd, maar niemand weet zelf wat er al is gedaan.

Vandaag advies gekregen. Mijn kruipruimte is mooi droog (en ruikt droog, volgens hem belangrijk). Volgens hem zijn Tonzon en Isobooster de beste opties (en dan ook de bodem afdekken). Er zou geen extra risico op houtrot moeten komen bij een droge kruipruimte, ook al wordt de kruipruimte dadelijk niet meer 'meeverwarmd' omdat er geen isolatie is. Bij een koude ruimte is er alleen maar minder vocht wat optrekt of verdampt volgens hem en je houdt meer vocht tegen wegens de laag die direct op het zand ligt.

Ik wacht nog op het hele rapport en dan ga ik een installateur zoeken die zowel Tonzon als Isobooster levert en hem/haar vargen wat hij adviseert bij mijn woning. Iemand advies of ervaring of je Tonzon beter door Tonzon kan laten installaren of door een onafhankelijke installateur?

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 03-04 21:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Inderdaad:
- Tonzon of isobooster tegen de vloer (zelfde type product)
- folie op de grond
- ventilatie kokers. Normaalgesproken 1 voor en 1 achter voldoende. Bij kruipruimte met meerdere compartimenten wellicht meer

PVoutput

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:05

vso

raap voor zijn recht

maxkranendijk schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:46:
[...]

Ik heb al vaker bij de buren gevraagd, maar niemand weet zelf wat er al is gedaan.

Vandaag advies gekregen. Mijn kruipruimte is mooi droog (en ruikt droog, volgens hem belangrijk). Volgens hem zijn Tonzon en Isobooster de beste opties (en dan ook de bodem afdekken). Er zou geen extra risico op houtrot moeten komen bij een droge kruipruimte, ook al wordt de kruipruimte dadelijk niet meer 'meeverwarmd' omdat er geen isolatie is. Bij een koude ruimte is er alleen maar minder vocht wat optrekt of verdampt volgens hem en je houdt meer vocht tegen wegens de laag die direct op het zand ligt.

Ik wacht nog op het hele rapport en dan ga ik een installateur zoeken die zowel Tonzon als Isobooster levert en hem/haar vargen wat hij adviseert bij mijn woning. Iemand advies of ervaring of je Tonzon beter door Tonzon kan laten installaren of door een onafhankelijke installateur?
heb je een folder gelezen of werk je voor tonzon ?
- het is een snelle "easy money" ding, en daar vertrouw ik niet veel in..
- het kost nauwelijks minder ..(lees veel winst voor iemand) dan een andere isolatie methode. voor 500 tot 1.000 extra heb je wellicht meer waar voor je geld.
- welke R-waarde heb je dan ?

Tonzon werkt (wellicht) maar alleen als het goed gemonteert is .. en geen enkel gaatje bevat. en goed afsluit. het is lastig later bij andere verbouwingen dus hierin "gaatjes" te maken.. iets wat je met pur/glaswol/eps niet zal hebben.

PS foto's op zijn kop .. ?

ik zou eerder een renovatie vloer kiezen hout vervangen door Staal met EPS ertussen, het is wel iets duurder maar duurzamer. droogbouw is dit 2 dagen werk ..

Folie op de grond is alleen om te zorgen dat vocht niet kan stijgen .. (en je droog werkt) .. voor 100,- is dit een no-brainer

[Voor 3% gewijzigd door vso op 15-01-2020 21:03]

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• maxkranendijk
vso schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:02:
[...]

heb je een folder gelezen of werk je voor tonzon ?
- het is een snelle "easy money" ding, en daar vertrouw ik niet veel in..
- het kost nauwelijks minder ..(lees veel winst voor iemand) dan een andere isolatie methode. voor 500 tot 1.000 extra heb je wellicht meer waar voor je geld.
- welke R-waarde heb je dan ?

Tonzon werkt (wellicht) maar alleen als het goed gemonteert is .. en geen enkel gaatje bevat. en goed afsluit. het is lastig later bij andere verbouwingen dus hierin "gaatjes" te maken.. iets wat je met pur/glaswol/eps niet zal hebben.

PS foto's op zijn kop .. ?

ik zou eerder een renovatie vloer kiezen hout vervangen door Staal met EPS ertussen, het is wel iets duurder maar duurzamer. droogbouw is dit 2 dagen werk ..

Folie op de grond is alleen om te zorgen dat vocht niet kan stijgen .. (en je droog werkt) .. voor 100,- is dit een no-brainer
Nee absoluut niet. Maar hoor daar de meest positive verhalen over. Sowieso laat ik het doen, ik ga zelf niet lopen klooien in de kruipruimte, betaal ik liever extra om dit te laten doen. Ik ga niet mijn hele vloer opnieuw laten leggen/bouwen (zoals beton). Dat zal wrs 5000+ euro zijn i.p.v. +- 1600 euro voor isoleren. Of wat zijn de kosten om staal + EPS er tussen te leggen?

Normaal als ik een computer hardware/kleding/fiets etc koop kan ik onhankelijk advies/ervaringen lezen online, maar bij vloerisolatie is het één en al chaos...

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:05

vso

raap voor zijn recht

maxkranendijk schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:13:
[...]

Nee absoluut niet. Maar hoor daar de meest positive verhalen over. Sowieso laat ik het doen, ik ga zelf niet lopen klooien in de kruipruimte, betaal ik liever extra om dit te laten doen. Ik ga niet mijn hele vloer opnieuw laten leggen/bouwen (zoals beton). Dat zal wrs 5000+ euro zijn i.p.v. +- 1600 euro voor isoleren. Of wat zijn de kosten om staal + EPS er tussen te leggen?

Normaal als ik een computer hardware/kleding/fiets etc koop kan ik onhankelijk advies/ervaringen lezen online, maar bij vloerisolatie is het één en al chaos...
iemand heeft al de vloer-isolatie topic genoemd zou daar eens beginnen te neuzen, de kosten zou ik overgens niet blind op staren.

Een renovatie vloer = een vlakke vloer waar je vloerverwarming (droog of nat) op kan leggen ipv radiatoren is dat wel een meerwaarde voor je huis ... beter voor een energie label
Vraag eens een makelaar of 2 of "tonzon" nu eens meerwaarde bied .. ik gok dat het eerder weggegooid geld is.

wil je "goedkoop" is makkelijker om glaswol tussen de balken te proppen en vermacell platen ipv houten planken ofzo .. en dat doe je redelijk makkelijk zelf. met mooi weer gooi je alles in de "tuin" ruk de planken eruit en begin met opbouwen .. weekje werk maar wel kosten besparend.. 2.000 euro bv ..

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True