Letters ipv cijfers in formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322074

Topicstarter
Ik heb een vraag over Excel, kom er helaas niet uit.
Voor mijn lessen werken we nu met letterbeoordelingen (O, V, G, U) i.p.v. cijfers.
Ik wil graag in mijn Excelsheet een formule gebruiken om:
1. Het gemiddelde te berekenen per domein (spel, turnen, atletiek, zv/b&m)
2. Het gemiddelde van die domeinen + inzet tot een eindbeoordeling
Wil je een voorbeeld van mijn Excelsheet, laat je gegevens dan achter (ik kan hier geen bijlage of foto toevoegen).
Wie kan me helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
Maak een vertaaltabel. Bijvoorbeeld O = 1, V = 2, G = 3, U = 4.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 16:28

snmght

imho dan he

Anoniem: 1322074 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:04:
Ik heb een vraag over Excel, kom er helaas niet uit.
Voor mijn lessen werken we nu met letterbeoordelingen (O, V, G, U) i.p.v. cijfers.
Ik wil graag in mijn Excelsheet een formule gebruiken om:
1. Het gemiddelde te berekenen per domein (spel, turnen, atletiek, zv/b&m)
2. Het gemiddelde van die domeinen + inzet tot een eindbeoordeling
Wil je een voorbeeld van mijn Excelsheet, laat je gegevens dan achter (ik kan hier geen bijlage of foto toevoegen).
Wie kan me helpen?
Wat heb je zelf al ondernomen?

Als je een numerieke waardering toe kunt kennen aan deze letters dan kun je die in een aparte kolom toevoegen. Zijn er veel rijen dan kun je met verticaal zoeken werken. Ik ga er van uit dat het je vervolgens wel zou moeten lukken om een gemiddelde te berekenen op diverse niveaus. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:10

M2M

medicijnman

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-05 11:32
Ik probeer zelf altijd eerst het probleem in kleinere subproblemen op te breken:
1. Zorg eerst dat het volledig werkt, als je een nummerschaal van 1 tot 4 gebruikt. Dus het invullen van de beoordelingen en vervolgens het gemiddelde daarvan berekenen.
2. Daarna pas beginnen met de vervanging van nummers naar letters. Je zult ergens een klein tabelletje moeten bijhouden, met een koppeling letter -> cijfer om mee te rekenen. Hint: dikke kans dat een AVG formule dan een VLOOKUP gaat bevatten.
3. Even nadenken over wat je gaat doen met het berekende gemiddelde, stel dat daar een decimaal uit komt. Hoe ga je afronden om bij een letter te komen? Rekenkundig vs altijd omlaag of omhoog naar het volgende hele getal?
4. Op basis daarvan het omgekeerde van punt 2, van cijfer terug naar letter.

En vanaf een totaal andere manier bekeken, is dit inderdaad handig, of zit er een functie in Magister/Zermelo/Teletop/Blackboard die je hiervoor zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Leesvoer: [Excel] uitkomst van een formule overnemen als waarde vertoont wel enige overeenkomsten en biedt mogelijke oplossingen, bv Lustucru in "[Excel] uitkomst van een formule overnemen als waarde"

[ Voor 26% gewijzigd door Lustucru op 10-01-2020 12:09 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1