Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekkage bij voordeur

Pagina: 1
Acties:

• dogiedog
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:38
We hebben al meerdere maanden last van meerdere lekkages bij onze voordeur. Door deze lekkages is onze muur beschimmeld geweest, hebben we delen behang eraf moeten halen en gips op de muur er ook af moeten halen tot het beton, een vervelende situatie dus...

Er zijn al meerdere bedrijven langs gekomen, deze hebben al van alles gedaan om de lekkages op te lossen:
  • Voordeur voorzien van nieuwe kitranden
  • Nieuwe tochtstrips
  • Het te grote gat tussen gevel en deurkozijn dichtkitten
  • Loodslab vervangen (dit was uiteindelijk de lekkage die ervoor zorgde dat onze binnenmuur zo nat werd)
We zijn ook nog van plan om over een aantal maanden de gevel te impregneren.

We wonen in een 2-onder-1-kap woning met de zijgevel (waar onze voordeur in zit) op het zuiden gericht, we wonen tussen de weilanden, dus er komt veel wind & regen tegen de zijgevel.

Nu hebben we sinds de laatste reparatie geen last meer gehad van lekkage, echter heeft het ook niet hard gewaaid (i.c.m. harde regen). Alleen was het vandaag wel weer zover... nattigheid onder de voordeur... (*zie foto's);

We hebben ondertussen geen idee meer hoe we dit kunnen oplossen of dat dit normaal is omdat we zo erg op de regen / wind zitten, ook weten we niet of dit (ernstige) schade kan toebrengen aan het beton.

Als iemand suggesties heeft waar we het kunnen zoeken dan horen we dit graag.

Bijgevoegd een aantal foto's.

https://tweakers.net/ext/f/P0oexZGfgH0zwacRBbCNsRNY/medium.png

https://tweakers.net/ext/f/guH9ueMUpfnn6edqRTCfzzw4/medium.png

https://tweakers.net/ext/f/I90zan3fV5MxuCV98aP1CCOW/medium.png

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22-03 17:35
Al eens met de tuinslang op de deur lopen sproeien? Zo kun je heel makkelijk beetje voor beetje uitsluiten waar de lekkage precies weg komt.

PSN - M4uSzi // -

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:36
Wat mij opvalt is dat er geen straatwerk oid strak tegen je dorpel aanzit. (of de foto geeft een vertekend beeld)
Wat ik ook zie is dat voornamelijk de vloer onder de deur nat is... Kan door opspattend water de boel niet nat worden? Dus opspattend water wat aan de buitenkant vlak voor de deur opspat?

Met de tuinslang lijkt mij inderdaad een goed plan. Of met de plantenspuit.
Het lijkt mij overigens een redelijk nieuwe deur. Heb je nog iets van garantie/contact met de leverancier voor gehad?

• dogiedog
M4uSzi schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:07:
Al eens met de tuinslang op de deur lopen sproeien? Zo kun je heel makkelijk beetje voor beetje uitsluiten waar de lekkage precies weg komt.
Er is meermaals met de tuinslang tegen de deur aan gesproeid, echter niet meer sinds laatste reparatie van de loodslab.
wmeester schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:13:
Wat mij opvalt is dat er geen straatwerk oid strak tegen je dorpel aanzit. (of de foto geeft een vertekend beeld)
Wat ik ook zie is dat voornamelijk de vloer onder de deur nat is... Kan door opspattend water de boel niet nat worden? Dus opspattend water wat aan de buitenkant vlak voor de deur opspat?

Met de tuinslang lijkt mij inderdaad een goed plan. Of met de plantenspuit.
Het lijkt mij overigens een redelijk nieuwe deur. Heb je nog iets van garantie/contact met de leverancier voor gehad?
We wonen hier nog geen jaar en de bouwer van dit huis is failliet (huis is +- 10 jaar oud);

In de richting van opspattend water hebben wij ook zitten denken, vandaar dat we wat steentjes bij de onderdorpel hebben neergelegd (en straatwerk iets rechter hebben gelegd), achter die steentjes zit "beton?", kan het zijn dat dit beton nat wordt waarbij het water naar binnen komt (in het beton binnen?). Bijgevoegd foto zonder steentjes (en scheef straatwerk wat nu niet meer zo scheef is).

https://tweakers.net/ext/f/wNzZFQ0HasMiDqQhI7enbjA9/thumb.png

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Nu online
Het lijkt er op dat door de vorm van je onderdorpel de regen die tegen je voordeur naar beneden loopt en de wind die er op staat het water gewoon hard naar binnen blaast.

Plaats eens tijdelijk een aluminium tochtstrip met rubberen lip met een paar steek spijkertjes op je onderdorpel met de rubberen lip tegen je deur ? Ziet er wellicht niet zo mooi uit maar voor een paar euro en een paar minuten werk kan je wel testen of dit de oorzaak is...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• BadConnection
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 03-04 08:20
Er zitten gaatjes in de onderdorpel mogelijk zijn deze verstop

• chuckygetslucky
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 03-04 18:21
Zit er en tochtvaldorpel in de deur?

• dogiedog
Nee, we hebben geen tochtvaldorpel.
BadConnection schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:55:
Er zitten gaatjes in de onderdorpel mogelijk zijn deze verstop
Hier hebben we ook een paar keer naar gekeken, deze zijn meerdere keren "schoongemaakt".
Breezers schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:55:
Het lijkt er op dat door de vorm van je onderdorpel de regen die tegen je voordeur naar beneden loopt en de wind die er op staat het water gewoon hard naar binnen blaast.

Plaats eens tijdelijk een aluminium tochtstrip met rubberen lip met een paar steek spijkertjes op je onderdorpel met de rubberen lip tegen je deur ? Ziet er wellicht niet zo mooi uit maar voor een paar euro en een paar minuten werk kan je wel testen of dit de oorzaak is...
Het water lijkt niet via "de deur" opening te komen, we denken eerder aan de onderdorpel, aan de binnenkant hebben we ook een tochtstrip die dit water tegenhoudt waardoor het water via de gaatjes weer naar buiten kan lopen.

M.b.t. onderstaande foto, zou hier direct straatwerk tegenaan moeten liggen dat afloopt? Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Hoe het hetgeen wat onder de onderdorpel ligt, kan het zijn dat als dat nat wordt het binnen ook nat wordt? (wind / regen?)

[Afbeelding]

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 08:40

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Kan het niet condensvorming zijn? Als die beton onder je dorpel gewoon van buiten naar binnen doorloopt is dat gewoon een grote koude brug.

De Nederbelg !

• LouisR
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 26-03 13:28
Ik heb ook veel glas in mijn voordeur en hetzelfde probleem. De ruiten zijn 's ochtends nat aan de binnenkant en kan daarom de conclusie trekken dat het in mijn situatie condensvorming is, wat hierboven mij ook gesuggereerd word. Ook komt het probleem alleen in de winter bij mij voor en blijft het in de zomer, ondanks de wolkbreuken die dan voor kunnen komen, kurkdroog binnen.

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 07:34
aluminium dorpelprofiel plaatsen of zit die er al op?

[Voor 24% gewijzigd door bie100 op 09-01-2020 20:16]

• dogiedog
bie100 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:15:
aluminium dorpelprofiel plaatsen of zit die er al op?
Op de onderdorpel bedoel je? Zie foto's de deur heeft uiteraard "gewoon" een dorpel.
Jellabie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:17:
Kan het niet condensvorming zijn? Als die beton onder je dorpel gewoon van buiten naar binnen doorloopt is dat gewoon een grote koude brug.
LouisR schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:34:
Ik heb ook veel glas in mijn voordeur en hetzelfde probleem. De ruiten zijn 's ochtends nat aan de binnenkant en kan daarom de conclusie trekken dat het in mijn situatie condensvorming is, wat hierboven mij ook gesuggereerd word. Ook komt het probleem alleen in de winter bij mij voor en blijft het in de zomer, ondanks de wolkbreuken die dan voor kunnen komen, kurkdroog binnen.
Het zou kunnen dat het condensvorming is, echter gebeurd het enkel bij regen & wind op het zuiden, en niet als het heel koud buiten is (zonder regen); in het laatste geval staan de druppels wel op de voordeur, maar is het beton eronder droog (wel koud);

[edit]

Wat ons ook opviel was dat onder de onderdorpel, aan de binnenzijde hier en daar gaten zitten, kunnen we dit dichtkitten? Zou dit wellicht nog kunnen helpen?

https://tweakers.net/ext/f/qo9kYDI6JTiZgnD6JKyLT43n/thumb.png

[Voor 11% gewijzigd door dogiedog op 09-01-2020 20:36]

• bie100
dogiedog schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:29:
[...]

Op de onderdorpel bedoel je? Zie foto's de deur heeft uiteraard "gewoon" een dorpel.

]
tja daar zit ook nog verschil in ik bedoel zoiets

https://www.sloterop.nl/a...s5-g-ar-geanodiseerd.html

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:36
dogiedog schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:29:
[...]

[edit]

Wat ons ook opviel was dat onder de onderdorpel, aan de binnenzijde hier en daar gaten zitten, kunnen we dit dichtkitten? Zou dit wellicht nog kunnen helpen?

[Afbeelding]
Dichtkitten zou op de allerlaatste plaats moeten komen, want dan kan het water ook niet meer weg. Voel je nu wel tocht door die kier komen? Want meegeblazen water zou dan kunnen. Naar mijn weten zit normaal gesproken aan de onderkant van de onderdorpel een druppel-randje, wat ervoor zorgt dat druppels die meegeblazen worden tijdig afvallen. De onderdorpel lijkt wel van kunststof of steen dus vocht zou niet zo'n probleem moeten zijn, dat scheelt wel iets.

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 01:01
Ik had ook zoiets qua lekkage. Bij mij bleken de gaatjes onderin het kozijn voor de afwatering dicht te zitten. Die schoongemaakt. Weg lekkage!

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 03-04 16:44

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik denk dat met open windgebied en regen het water gewoon naar binnen gedrukt wordt. Ik heb hetzelfde met een draaikiepraam die naar binnen draait. Ding is niet waterdicht te krijgen, ondanks een veelvoud van rubbers..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dooxed
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03-04 17:31
Ik zou een dakje plaatsen boven de deur.

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:36
Wij hebben dit met onze achterdeur. Al tig extra maatregelen genomen, maar als het horizontaal regent door de wind leggen wij een handdoek voor de achterdeur. Tot op heden helaas geen oplossing voor gevonden. Nu heb ik een rubberen flap aan de buitenkant van de deur gemonteerd die de naad overlapt van deur naar dorpel, het is nu wel minder, maar nog niet helemaal weg.

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 08:40

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Señor Sjon schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:14:
Ik denk dat met open windgebied en regen het water gewoon naar binnen gedrukt wordt. Ik heb hetzelfde met een draaikiepraam die naar binnen draait. Ding is niet waterdicht te krijgen, ondanks een veelvoud van rubbers..
In elke raam komt water, als het nu open kan of niet, er komt altijd water door. Kijk even na of je afwatering nog inorde is in de raam zelf :)

De Nederbelg !

• dogiedog
Hoe werkt deze precies? Plaats je deze op je dorpel en komt de deur tegen de rubber aan als de deur dicht is of zie ik dat verkeerd?
wmeester schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:10:
[...]

Dichtkitten zou op de allerlaatste plaats moeten komen, want dan kan het water ook niet meer weg. Voel je nu wel tocht door die kier komen? Want meegeblazen water zou dan kunnen. Naar mijn weten zit normaal gesproken aan de onderkant van de onderdorpel een druppel-randje, wat ervoor zorgt dat druppels die meegeblazen worden tijdig afvallen. De onderdorpel lijkt wel van kunststof of steen dus vocht zou niet zo'n probleem moeten zijn, dat scheelt wel iets.
De onderdorpel is inderdaad van steen kunststof, maakte me meer zorgen over de betonnen vloer die eronder ligt m.b.t. vocht.

Sinds we steentjes hebben neergelegd "onder" de onderdorpel komt er minder tocht door de kieren, nog wel klein beetje bij harde wind.
Dooxed schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:18:
Ik zou een dakje plaatsen boven de deur.
Hier hebben we zelf ook al aan gedacht, ook al gekeken of we een carport kunnen gaan plaatsen, maar dan lossen we het probleem niet bij de oorzaak op, nadeel van zo'n dakje is dat het de regen niet tegenhoudt bij harde wind (wat we hier altijd hebben).
Galaxis schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:34:
Wij hebben dit met onze achterdeur. Al tig extra maatregelen genomen, maar als het horizontaal regent door de wind leggen wij een handdoek voor de achterdeur. Tot op heden helaas geen oplossing voor gevonden. Nu heb ik een rubberen flap aan de buitenkant van de deur gemonteerd die de naad overlapt van deur naar dorpel, het is nu wel minder, maar nog niet helemaal weg.
Goed om te horen dat we niet de enige zijn ;( bij ons was het voor de fix van de loodslab ook steeds werken met handdoeken (deze kon je na een flinke bui behoorlijk uitwringen...)

• bie100
dogiedog schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:59:
[...]

Hoe werkt deze precies? Plaats je deze op je dorpel en komt de deur tegen de rubber aan als de deur dicht is of zie ik dat verkeerd?
juist wel passend maken uiteraard mogelijk je dorpel lager maken

[Voor 9% gewijzigd door bie100 op 10-01-2020 18:34. Reden: aanvulling]

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05:09
Heb je wel zo'n gleufje in die bovendorpel aan de onderkant? Als die er niet zit is het logisch dat water naar binnen komt.

• dogiedog
bie100 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:31:
[...]

juist wel passend maken uiteraard mogelijk je dorpel lager maken
Dat dacht ik al, we zijn zelf niet zo handig met dat soort dingen dus eerst maar even kijken of er nog andere (makkelijkere) maatregelen getroffen kunnen worden.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:06:
Heb je wel zo'n gleufje in die bovendorpel aan de onderkant? Als die er niet zit is het logisch dat water naar binnen komt.
Dat lijkt mij wel, ik zal morgen even met daglicht kijken naar de gaatjes in de onderdorpel, dan maak ik er ook een paar foto's van.

Eerder geplaatste foto van buitenkant onderdorpel, ik zie hier een aantal gaatjes aan de buitenkant:
https://tweakers.net/ext/f/wNzZFQ0HasMiDqQhI7enbjA9/full.png

[Voor 10% gewijzigd door dogiedog op 10-01-2020 20:14]

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@dogiedog Heb je ook een foto van de binnenkant van de onderdorpel? Zit daar geen tochtstrip? (op de dorpel, niet die op de deur)

Ken het probleem, ben ook nog zoekende naar een oplossing. Bij mij is de combinatie regen en wind voldoende om binnen nattigheid te krijgen.

[Voor 39% gewijzigd door ericplan op 10-01-2020 20:24]

ZonPHP PVOutput

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 05:09
dogiedog schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:11:
[...]

Dat dacht ik al, we zijn zelf niet zo handig met dat soort dingen dus eerst maar even kijken of er nog andere (makkelijkere) maatregelen getroffen kunnen worden.

[...]

Dat lijkt mij wel, ik zal morgen even met daglicht kijken naar de gaatjes in de onderdorpel, dan maak ik er ook een paar foto's van.

Eerder geplaatste foto van buitenkant onderdorpel, ik zie hier een aantal gaatjes aan de buitenkant:
[Afbeelding]
Ik bedoelde niet de onderdorpel (ook niet de bovendorpel 8)7 ), maar de onderkant van die uitbuiking onderaan de deur. Daar hoort een sleufje in te zitten om te voorkomen dat water van de deur aan de onderkant naar binnen stroomt. Zit dat sleufje erin, valt het water daar naar beneden en vloeit het weg. Zit dat sleufje er niet, wordt het verder naar binnen gebracht. Dan kan het daar capilair verder gezogen worden etc.

• dogiedog
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:35:
[...]

Ik bedoelde niet de onderdorpel, maar de onderkant van die buitbuiking onderaan de deur. Daar hoort een sleufje in te zitten om te voorkomen dat water van de deur aan de onderkant naar binnen stroomt. Zit dat sleufje erin, valt het water daar naar beneden en vloeit het weg. Zit dat sleufje er niet, wordt het verder naar binnen gebracht. Dan kan het daar capilair verder gezogen worden etc.
Oh dat bedoel je, ja daar zit een soort van "sleuf" inderdaad, niet heel diep.
ericplan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:21:
@dogiedog Heb je ook een foto van de binnenkant van de onderdorpel? Zit daar geen tochtstrip? (op de dorpel, niet die op de deur)

Ken het probleem, ben ook nog zoekende naar een oplossing. Bij mij is de combinatie regen en wind voldoende om binnen nattigheid te krijgen.
We hebben inderdaad een tochtstrip.

Ik zal morgen met daglicht een aantal foto's maken van de onderdorpel, de sleuf, tochtstrip e.d.

• dogiedog
Bijgevoegd aantal foto's "binnenkant" onderdorpel. We zagen dat de sleuf ondertussen weer een keer schoongemaakt moet worden, zit wat zand tussen, sleuf is wel diep genoeg dat er nog wat water in zou moeten kunnen "stromen".

Daarnaast vind ik zelf de tochtstrip aan de onderkant niet "heel goed", aan de zijkant van de deur komt ook altijd wel wat tocht.

https://tweakers.net/ext/f/JjeaPsjLd339ZpberLAQcjNl/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/L2bjGKjvop8UmXmEmsNg0uKW/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/L0Wte01w87pK4g1i8iXw6Njf/thumb.jpg

[Voor 22% gewijzigd door dogiedog op 11-01-2020 11:49]

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Die hele strip zit verkeerd om?

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@dogiedog Dank voor de foto’s. Zo te zien sleept je deur over de onderdorpel. Dat zorgt er meestal voor dat de deur niet goed in de rubbers gedrukt wordt. Verder lijkt het sleufje wat je noemt erg klein. Een kleine moeite om dit iedere keer met de stofzuigbeurt van de gang mee te nemen.

Je voorkomt nooit dat er water langs je deur en de tochtstrip tot op de dorpel loopt. Alleen moet dat water wel weer naar buiten kunnen. Kan het sleufje niet breder en dieper gemaakt worden? Met een kunststof dorpel moet dat kunnen, maar als het hardsteen is, dan is dat uitgesloten.

ZonPHP PVOutput

• dogiedog
ericplan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:06:
@dogiedog Dank voor de foto’s. Zo te zien sleept je deur over de onderdorpel. Dat zorgt er meestal voor dat de deur niet goed in de rubbers gedrukt wordt. Verder lijkt het sleufje wat je noemt erg klein. Een kleine moeite om dit iedere keer met de stofzuigbeurt van de gang mee te nemen.

Je voorkomt nooit dat er water langs je deur en de tochtstrip tot op de dorpel loopt. Alleen moet dat water wel weer naar buiten kunnen. Kan het sleufje niet breder en dieper gemaakt worden? Met een kunststof dorpel moet dat kunnen, maar als het hardsteen is, dan is dat uitgesloten.
Toen we het huis kochten toen sleepte de deur inderdaad over de onderdorpel, dit hebben we laten corrigeren, hij sleept nu niet meer over de onderdorpel. We zullen kijken of we de sleuf dieper kunnen maken, het is inderdaad een kleine moeite om het zand weg te halen met een stofzuiger.

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 03-04 19:45

MLLL

My first Sony PSP 1

kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:35:
[...]

Ik bedoelde niet de onderdorpel (ook niet de bovendorpel 8)7 ), maar de onderkant van die uitbuiking onderaan de deur. Daar hoort een sleufje in te zitten om te voorkomen dat water van de deur aan de onderkant naar binnen stroomt. Zit dat sleufje erin, valt het water daar naar beneden en vloeit het weg. Zit dat sleufje er niet, wordt het verder naar binnen gebracht. Dan kan het daar capilair verder gezogen worden etc.
Dat onderdeel van een voordeur noem je een weldorpel.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zie nu pas dat op sommige plaatsen de nieten door de strip zijn geplaatst. Dat betekent de strip vervangen. Bij voorkeur door een goede kwaliteit zoals https://www.elton.nl/doe-...nbouw-tochtprofiel-aib-4g

De strip hoort met de open kant naar de buitenzijde geplaatst te worden, zoals nu, maar dat maakt ‘m wel extra gevoelig voor vervuiling. Je kan overwegen die strip andersom te plaatsen. Theoretisch iets mindere werking, maar wel makkelijker schoon te houden.

ZonPHP PVOutput

• dogiedog
ericplan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:38:
Zie nu pas dat op sommige plaatsen de nieten door de strip zijn geplaatst. Dat betekent de strip vervangen. Bij voorkeur door een goede kwaliteit zoals https://www.elton.nl/doe-...nbouw-tochtprofiel-aib-4g

De strip hoort met de open kant naar de buitenzijde geplaatst te worden, zoals nu, maar dat maakt ‘m wel extra gevoelig voor vervuiling. Je kan overwegen die strip andersom te plaatsen. Theoretisch iets mindere werking, maar wel makkelijker schoon te houden.
Bijzonder, de strip is afgelopen jaar geplaatst, is dan blijkbaar geen goede strip geweest... hier gaan we naar kijken...

Iets in de trant van dit: https://www.regts.nl/toch...m-aib4g-acrylaatbestendig zou jij aanbevelen?

Onze huidige lijkt op: https://www.regts.nl/toch...cm-aib-4n-ar-m-spijkergat maar is wel erg "slap".

[edit]

Wat zou beter zijn een tochtprofiel of een tochtstrip? (aangezien tochtstrips iets makkelijker te monteren zijn?)

[Voor 19% gewijzigd door dogiedog op 11-01-2020 16:35]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Kijk, de nieten zijn dwars door het rubberprofiel geschoten. Dat ligt niet aan het merk strip overigens.

https://tweakers.net/ext/f/EEfjjzK2vwOqv9E0H8XEAPXP/full.jpg

Geen idee wat er geplaatst is, maar het zou een renovatieprofiel met lange lip kunnen zijn. https://www.elton.nl/prof...uw-tochtprofiel-aib-3n-xl

Ik zou wel gewoon een profiel plaatsen, zo’n grote klus is dat nu ook weer niet. Dan wel een fractie hoger, zodat de bovenrand gelijk komt met de dorpel, want daar kan ook water blijven staan. Ik heb een voorkeur voor merkspul. Zeker op deze plek. Omdat het niet om veel meters gaat maakt het in prijs nauwelijks uit. En goedkoper spul is het soms net niet.

Sluit je deur in alle seizoenen goed af? Mijn voordeur werkt nogal, doordat hij in de zon op het zuiden staat. We hebben onder én boven raamboompjes geplaatst, zodat de deur in de rubbers getrokken wordt als dat nodig is.

https://tweakers.net/ext/f/4VGZ9WOuDuwVt4SkuqLMuiSb/full.jpg

[Voor 11% gewijzigd door ericplan op 11-01-2020 17:39]

ZonPHP PVOutput

• dogiedog
ericplan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:24:

Ik zou wel gewoon een profiel plaatsen, zo’n grote klus is dat nu ook weer niet. Dan wel een fractie hoger, zodat de bovenrand gelijk komt met de dorpel, want daar kan ook water blijven staan. Ik heb een voorkeur voor merkspul. Zeker op deze plek. Omdat het niet om veel meters gaat maakt het in prijs nauwelijks uit. En goedkoper spul is het soms net niet.

Sluit je deur in alle seizoenen goed af? Mijn voordeur werkt nogal, doordat hij in de zon op het zuiden staat. We hebben onder én boven raamboompjes geplaatst, zodat de deur in de rubbers getrokken wordt als dat nodig is.
We hebben het idee dat de deur nu niet zo goed sluit als in de zomer... heeft natuurlijk met werking van het hout te maken, de kier lijkt op dit moment in ieder geval groter.

De strip gaan we zeker naar kijken, het is inderdaad raar dat deze er scheef op zit...

Vannacht met hele harde wind (50km/u +-) & regen was het uiteraard weer zover... werd rond half 5 wakker dus snel de mobiele telefoon gepakt om te kijken waar het vocht vandaan komt...

Bijgevoegd het filmpje, zou ergens denken dat die tochtstrip die tegen de deur aan zit iets langer zou moeten zijn om die kier ook af te dichten (zal vast "iets" helpen)?

https://mega.nz/#!3LJAgShT!k9l2z-Sru5-kGAcZp3je3gs6JKHXU2wzbbZZuGjFpuA

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mooi filmpje. Die strip aan de binnenkant is overbodig. Zou alle strips aan de buitenkant vernieuwen en boven en onder raamboompjes met verstelbare sluitkom plaatsen om de deur bij dit weer in z’n rubbers te duwen.

ZonPHP PVOutput

• MLLL

MLLL

My first Sony PSP 1

Je zou kunnen proberen om de de voordeur strakker te laten sluiten zodat ie beter in de rubbers gedrukt wordt. kan via de slotplat van de schoot die door de kruk bediend wordt, nadeel is dat je de deur harder moet dichttrekken. Of via je driepuntssluiting, die zijn ook verstelbaar.

Kan ook zijn dat de draainaden van de deur iets te groot zijn, ik kan dat op basis van de geposte foto's niet goed zien.

• dogiedog
ericplan schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:55:
Mooi filmpje. Die strip aan de binnenkant is overbodig. Zou alle strips aan de buitenkant vernieuwen en boven en onder raamboompjes met verstelbare sluitkom plaatsen om de deur bij dit weer in z’n rubbers te duwen.
Raamboompjes hebben we naar gekeken, echter denk ik niet dat dat gaat werken aangezien het kozijn een stukje uitsteekt, het viel mij gister op dat de bovenkant en onderkant van de deur veel "buigen", onder en boven zit de deur niet goed tegen de rubbers, veel wind komt er langs, een raamboompje zou hier wel de oplossing kunnen zijn. Hier gaan we nog even naar kijken dus.
MLLL schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:17:
Je zou kunnen proberen om de de voordeur strakker te laten sluiten zodat ie beter in de rubbers gedrukt wordt. kan via de slotplat van de schoot die door de kruk bediend wordt, nadeel is dat je de deur harder moet dichttrekken. Of via je driepuntssluiting, die zijn ook verstelbaar.

Kan ook zijn dat de draainaden van de deur iets te groot zijn, ik kan dat op basis van de geposte foto's niet goed zien.
Ik wist niet dat de driepuntsluiting verstelbaar was, ik zal even uitzoeken hoe dit precies werkt.

• MLLL

MLLL

My first Sony PSP 1

In de sluitkommen zitten schroeven/imbusboutjes, hoogte en axiaal zijn ze verstelbaar

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

dogiedog schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:59:
[...]
Raamboompjes hebben we naar gekeken, echter denk ik niet dat dat gaat werken aangezien het kozijn een stukje uitsteekt, het viel mij gister op dat de bovenkant en onderkant van de deur veel "buigen", onder en boven zit de deur niet goed tegen de rubbers, veel wind komt er langs, een raamboompje zou hier wel de oplossing kunnen zijn. Hier gaan we nog even naar kijken dus.
[...]
Je kan de raamboompjes op een klein stukje hout of metaal monteren, zodat ze gelijk met het kozijn komen en er zijn vast wel raamboompjes met een sprong te vinden. Zo uniek is je kozijn niet. Je moet wel onder én boven iets monteren. Met alleen een raamboompje boven trek je de deur onderin juist open.

Met een sluitkast als deze kan je goed afstellen hoe strak de deur in de rubbers getrokken wordt.
https://www.veiligwonenwinkel.nl/images/Sluitkast-raamboopjes-binnen-draaiend.png

Dit is zo'n opvulplaat/montageplaat: https://www.onlinedeurbes...2QowieEAQYAiABEgIB-_D_BwE
https://www.onlinedeurbeslagshop.nl/Files/4/12000/12261/ProductPhotos/Large/65009885.jpg

[Voor 37% gewijzigd door ericplan op 15-01-2020 09:39. Reden: plaatje]

ZonPHP PVOutput

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 03-04 16:44

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

dogiedog schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:59:
[...]

[...]

Ik wist niet dat de driepuntsluiting verstelbaar was, ik zal even uitzoeken hoe dit precies werkt.
En ook als je thuis bent in de driepuntssluiting zetten natuurlijk. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• dogiedog
Update voor mensen die in dit topic beland zijn met eenzelfde probleem;

Er is vorige week weer iemand langs geweest, die heeft de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Automatische valdorpel geplaatst
- Sluitkommen driepuntssluiting afgesteld (zit nu geen speling meer op deur)
- Nieuwe tochtstrips (ander bedrijf had ze verkeerdom geplaatst zoals eerder ook al gezegd werd)
- Opbouw tochtstrips geplaatst

Het heeft helaas niet geholpen, het heeft weer gelekt... ik verwacht dat er toch een nieuwe deur in moet... er werd nog iets gezegd over het kader / kozijn dat niet voor deze locatie geschikt is (veel wind / regen op de deur).

[Voor 10% gewijzigd door dogiedog op 11-03-2020 20:11]

• Mattheus_92
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 03-04 10:39
dogiedog schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:10:
Update voor mensen die in dit topic beland zijn met eenzelfde probleem;

Er is vorige week weer iemand langs geweest, die heeft de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Automatische valdorpel geplaatst
- Sluitkommen driepuntssluiting afgesteld (zit nu geen speling meer op deur)
- Nieuwe tochtstrips (ander bedrijf had ze verkeerdom geplaatst zoals eerder ook al gezegd werd)
- Opbouw tochtstrips geplaatst

Het heeft helaas niet geholpen, het heeft weer gelekt... ik verwacht dat er toch een nieuwe deur in moet... er werd nog iets gezegd over het kader / kozijn dat niet voor deze locatie geschikt is (veel wind / regen op de deur).
Probleem blijft dat als de wind direct op je deur staat een gedeelte van de regen onder de weldorpel langs wordt geblazen en op de tochtstrip van de onderdorpel van het kozijn blijft liggen. Daar trekt water altijd langs door capillaire werking. Als je deur naar buiten open gaat heb je dit probleem niet meer.

• dogiedog
Mattheus_92 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:39:
[...]

Probleem blijft dat als de wind direct op je deur staat een gedeelte van de regen onder de weldorpel langs wordt geblazen en op de tochtstrip van de onderdorpel van het kozijn blijft liggen. Daar trekt water altijd langs door capillaire werking. Als je deur naar buiten open gaat heb je dit probleem niet meer.
Klopt, maar hoe "normaal" is een voordeur die naar buiten open gaat?

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is er veel verschil tussen een voor- en achterdeur? Volgens mij zijn ze bij mij (in aanzien) hetzelfde, alleen ander glas en een dubbele klink i.p.v. een handgreep.
En de achterdeur gaat naar buiten open.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• MLLL

MLLL

My first Sony PSP 1

Maasluip schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:54:
Is er veel verschil tussen een voor- en achterdeur? Volgens mij zijn ze bij mij (in aanzien) hetzelfde, alleen ander glas en een dubbele klink i.p.v. een handgreep.
Vooral de onderdorpel is anders, bij een naar buitendraaiende deur is er een waterkering in de dorpel die je bij een naar binnendraaiende deur mist.En daar gaat je precies fout in dit geval van TS

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:46
dogiedog schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:10:
Mij zegt het niet zoveel, maar als het blijft lekken (en jou storen) dan zou ik hier toch eens achter aan gaan. Ik vermoed dat je misschien wel bij een oplossing met kunststof kozijn/deur uitkomt. Niet mijn smaak en stijl, maar wellicht de beste oplossing.

• dogiedog
dimi_v schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:19:
[...]

Mij zegt het niet zoveel, maar als het blijft lekken (en jou storen) dan zou ik hier toch eens achter aan gaan. Ik vermoed dat je misschien wel bij een oplossing met kunststof kozijn/deur uitkomt. Niet mijn smaak en stijl, maar wellicht de beste oplossing.
We hebben een aantal offertes klaar liggen voor een kunststof voordeur, echter betreft de schade een verborgen gebrek in dit geval (niet gemeld); reparaties worden dan ook via de verkopende partij (woningcorporatie) geregeld.
MLLL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:12:
[...]

Vooral de onderdorpel is anders, bij een naar buitendraaiende deur is er een waterkering in de dorpel die je bij een naar binnendraaiende deur mist.En daar gaat je precies fout in dit geval van TS
Klopt inderdaad, weet niet of er uberhaupt een oplossing voor te verzinnen is... (waarbij er niks gesloopt hoeft te worden).
Maasluip schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:54:
Dat snapte ik zelf ook inderdaad :) bedoelde meer, is het "normaal" om een naar buiten openende voordeur te hebben? Ik heb ze voor zover ik kan bedenken niet gezien.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True