Marktplaats: PAS OP! SMS spoofing bij "gelijk oversteken"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:44
@SinergyX
Screenshot maken niet nee, maar bij mij (rabobank) kun je wel de betaal opdracht delen. Dus dat zou gedaan kunnen worden.

Marja, dit is gewoon het gevalletje gehacked account en misbruik maken.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 15:46

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Tja, oppassen dus met Marktplaats. Ben ook nog bezig die S8 kwijt te raken, maar op de een of andere manier trekt mijn advertentie alleen maar gespuis aan. :')

Maar goed.. ik ben en blijf scherp >:)

Edit: Schermerhoek / Purmerhoek, dat zijn die woonfabrieken in Capelle. Pauperbuurtje.

[ Voor 22% gewijzigd door jagermeister op 14-01-2020 18:58 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@SinergyX op het moment dat je verkoper bent en de regels volgt / goed oplet heeft het systeem wellicht zijn waarde. Echter als koper ben je vogelvrij. zodra de verkoper een verzendbewijs kan laten zien en jij hebt getekend voor ontvangst maken ze het geld over. Het maakt dan niet uit of je nu die geadverteerde mobiele telefoon of een baksteen ontvangen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
SinergyX schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:20:
In principe is dit het ook, dat er 'buitenom' misbruik kan worden gemaakt, met die logica is werkelijk geen enkel systeem veilig (phising, fake sms, etc), het is zover ik weet vooralsnog niemand gelukt dat systeem erachter te neppen dat er betaald is maar stiekem dus niet, jij blijft nu de melding krijgen dat er niet betaald is, in dat opzicht is het systeem daarin best 'veilig'.
Het feit dat je gewoon een baksteen kan opsturen maakt het systeem in mijn ogen totaal onveilig, ook omdat Marktplaats hier niet voor waarschuwt.

Laatst was er een man bij Alberto Stegeman die allerlei duren keukenspullen aanbood met gelijk oversteken. Mensen kregen alleen maar oude rommel opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Renegade666 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:39:
@SinergyX
Screenshot maken niet nee, maar bij mij (rabobank) kun je wel de betaal opdracht delen. Dus dat zou gedaan kunnen worden.

Marja, dit is gewoon het gevalletje gehacked account en misbruik maken.
Dat zeg ik (wel mutatie delen), in ieder geval deed hij nog iets wat ergens nog waarheid had (wat bijzonder is bij gros van oplichters).
Pistachenootje schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:24:
[...]

Het feit dat je gewoon een baksteen kan opsturen maakt het systeem in mijn ogen totaal onveilig, ook omdat Marktplaats hier niet voor waarschuwt.

Laatst was er een man bij Alberto Stegeman die allerlei duren keukenspullen aanbood met gelijk oversteken. Mensen kregen alleen maar oude rommel opgestuurd.
Het laatste wat ik op TV ooit zal serieus nemen is die … van een Stegeman, al fappend op TV dat hij 'achter de hekken van Schiphol stond', maar dat is een verhaal apart.

Ik zeg nergens dat er geen oplichting mee gedaan kan worden, ik zeg uitsluitend dat 'het systeem' waar acceptatie, betaalverzoek en vrijgave dus wel veilig is* (zie note), nogmaals ken ik geen enkel verhaal die zijn betaling _naar_ MP heeft weten te neppen, of die zijn geld direct vrij kon geven zonder dat koper ooit iets heeft ontvangen.

note, ik weet niet hoe het systeem werkt met een door MP aangemaakte verzendlabel, ik werk uitsluitend met eigen verzending, ik weet dus niet dat er een auto-vrijgave is van geld als T&T zegt 'afgeleverd', daarin noem ik dan de uitzondering dat het systeem niet werkt.

Zo kon je bv bij paypal een status-5 betaling ontvangen (oude status, zegmaar een 'fully business verified payment'), die de koper toch blijkbaar kon laten terugdraaien (plus 10 andere methodes), maar zoals ik nu de MP transacties heb gezien met gelijk-oversteken, heb ik (buiten note) geen gat gezien waarin 'het systeem' onveilig is.

Neem bv V&A van Tweakers, daar werkt iedereen (in principe) enkel met ideal, misschien wat paypal, maar daar ben je je geld simpel al kwijt alvorens uberhaubt nog een baksteen te ontvangen (of niets), daar heeft Tweakers helemaal geen systeem om uit te bepalen of dit 'veilig' is.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 14-01-2020 21:42 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@SinergyX jij mag het redelijk veilig vinden, ik vind het zeer onveilig. Ik kan dus van iemand een iPhone 11 kopen, ze kunnen in plaats van een iPhone 11 een leeg doosje opsturen en ze krijgen nog steeds hun geld. Ongelofelijk. En je wordt er niet voor gewaarschuwd. Maar goed: agree to disagree zullen we maar zeggen.

Het kan wel veilig hoor: bijvoorbeeld bij Vinted heb je echte aankoopbescherming. Als je het product niet ontvangt krijg je je geld terug.

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 15-01-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:41:
Het laatste wat ik op TV ooit zal serieus nemen is die … van een Stegeman, al fappend op TV dat hij 'achter de hekken van Schiphol stond', maar dat is een verhaal apart.
Oh, maar het is niet alleen Stegeman hoor...
https://www.ad.nl/binnenl...-loods-schiphol~a7633033/

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Pistachenootje

Ik gebruik Vinted niet, maar hoe bewijs je dat het NIET is aangekomen?
Want je kunt het ook gewoon binnen krijgen, en vervolgens zeggen dat je het niet hebt, hoe controlleren ze dit dan?

In mijn ogen, ophalen is de beste optie tegenwoordig.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Renegade666 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:17:
@Pistachenootje

Want je kunt het ook gewoon binnen krijgen, en vervolgens zeggen dat je het niet hebt, hoe controlleren ze dit dan?

Als je het aangetekend verstuurt - en ik zou dit altijd doen bij waardevolle items zoals smartphones - moet er een handtekening gezet worden door de ontvanger. Het pakketje is dan ook verzekerd dus mocht hij zoekraken dan krijgt de verzender een financiële vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Renegade666 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:17:
@Pistachenootje

Ik ken de details van de regeling niet maar ik krijg mijn geld op het moment dat de koper de inhoud heeft goedgekeurd. Ik vermoed dat het verder werkt als een soort verzekering.

Ik vermoed dat de aankoopbescherming die paypal biedt bij ebay ook zo werkt, maar ook daar ken ik de details niet van.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 15-01-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:01
jagermeister schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:24:
[...]

Als je het aangetekend verstuurt - en ik zou dit altijd doen bij waardevolle items zoals smartphones - moet er een handtekening gezet worden door de ontvanger. Het pakketje is dan ook verzekerd dus mocht hij zoekraken dan krijgt de verzender een financiële vergoeding
Ik zie regelmatig dat de bezorger gewoon zelf tekent, omdat hij niet in staat is om het pakketje binnen het tijdsframe te bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
pacificocean schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:35:
[...]

Ik zie regelmatig dat de bezorger gewoon zelf tekent, omdat hij niet in staat is om het pakketje binnen het tijdsframe te bezorgen.
Die zou gelijk ontslagen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

jagermeister schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:44:
[...]

Die zou gelijk ontslagen moeten worden.
bij vrijwel alle 'alieexpress' pakketjes onder de 22 euro gebeurd dit zo goed als altijd is mijn ervaring

staat zelfs op de postnl site.......

hier ook. krijg je bericht in je app dat er bezorgd is en getekend. nou mooi niet dus. soms dezelfde dag of avond of volgende dag ligt het pakje dan ineens voor je auto onder de klep brievenbus etc.. wordt ook niet voor aangebeld

edit. dit zijn dus geen aangetekende pakketten. lees nu even verder terug

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 15-01-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Greatsword schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:16:
Ook bij mij hebben ze vandaag een poging gedaan, het gaat om:

Jack
13 jaar actief
Capelle aan den Ijssel

Gewenst verzend adres: Schermerhoek (Nr laat ik weg i.v.m privacy en beleid)

Paar screenshots:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Paar dagen later kreeg ik een email van MP dat het waarschijnlijk om een Frauduleuze bieder gaat, inmiddels is het account van "Jack" ook verwijderd.

Vandaag echter weer een bericht gekregen met exact dezelfde start(Template)

Ik ben zeer geïnteresseerd in de Mac, heeft de Macbook verder geen mankementen? & zou je hem aangetekend kunnen opsturen?

(Betaling via Gelijk oversteken)

Ik hoor het graag,

Dit keer gaat het om JEFF meer dan 11 jaar actief, wederom Capelle aan den IJssel

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:00

Agent47

I always close my contracts.

Greatsword schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Paar dagen later kreeg ik een email van MP dat het waarschijnlijk om een Frauduleuze bieder gaat, inmiddels is het account van "Jack" ook verwijderd.

Ik ben zeer geïnteresseerd in de Mac, heeft de Macbook verder geen mankementen? & zou je hem aangetekend kunnen opsturen?

Ik hoor het graag,

Dit keer gaat het om JEFF meer dan 11 jaar actief, wederom Capelle aan den IJssel
Hacken die lui accounts ofzo?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zie wel wat gekke dingen voorbij komen van goed-vertrouwde mannen hier in dit topic. je eigen spul twv €1500 met gelijk oversteken verzenden? kom op. zelfs als de betaling goed gaat, kan je je geld zo kwijtraken...
Agent47 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:53:
[...]

ja.

[ Voor 50% gewijzigd door Farabi op 17-01-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Hamazaki Ik heb gelukkig ook positieve ervaringen met gelijk oversteken en als verkoper is het tot nu altijd goed gegaan, mits je het gebruikt zoals het hoort.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:00:
@Hamazaki Ik heb gelukkig ook positieve ervaringen met gelijk oversteken en als verkoper is het tot nu altijd goed gegaan, mits je het gebruikt zoals het hoort.
ik ook hoor, maar alleen bij bedragen tot €100. no way dat ik dit doe voor €1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

F_J_K schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:57:
Met risico dat ik hier alleen maar “loop te zeuren”: ajb [..] geen algemeen klagen-over-marktplaats topic van maken. De heads-up over een oplichtingsmethode is gegeven. Zonde als het weer dicht zou gaan...
^^^ herhaling. :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Greatsword schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Ik hoor het graag,

Schijt in een doos en verstuur die doos naar ze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ze hebben blijkbaar weer wat nieuws bedacht, mijn moeder had wat te koop op MP (smarthpone).
wat verhaal gehad, en vervolgens betaal verzoek gestuurd.
Sturen zij een link om te verifiëren. Gelukkig ging dat fout, en kreeg ze vermoedens en vroeg ze mij even.

Hoe/wat heb ik niet gezien. Maar is blijkbaar wat nieuws.
Ze ging het ook naar MP sturen, maar zal weinig mee gebeuren denk ik.

Ging om Fam. van der Meulen uit Alphen aan de Rijn.
Waarschijnlijk weer gehacked/hjiacked account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:06
@Renegade666 is dat niet al een vrij bekende? Iets in de trant van 1ct overmaken ter verificatie maar uiteindelijk een veel groter bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Itrme
Is best mogelijk, ik heb zelf niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:55
Agent47 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:53:
[...]

Mijn gok, hergebruik van gelekte wachtwoorden en kijken of die ook werken op iemands Marktplaats account. Hordes mensen gebruiken nog steeds hetzelfde wachtwoord op alle accounts.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-05 19:46
Jongens (en meiden), denk ook aan alle succesvolle MP transacties die er per dag worden gemaakt... :+
Dan vallen die 2 tot 300 meldingen per dag van fraude toch wel mee. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:28

kodak

FP ProMod
Renegade666 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:51:
Ze hebben blijkbaar weer wat nieuws bedacht, mijn moeder had wat te koop op MP (smarthpone).
wat verhaal gehad, en vervolgens betaal verzoek gestuurd.
Sturen zij een link om te verifiëren. Gelukkig ging dat fout, en kreeg ze vermoedens en vroeg ze mij even.
Bedoel je nieuw in de vorm van we kennen dit niet dus het moet wel nieuw zijn, of nieuw als ze gebruiken weer een andere link/naam enz?

Het oplichten met linkjes en oplichten met termen als verifiëren is helaas niet nieuw. Het is vaak meer van hetzelfde. Op fraudehelpdesk.nl kan je daar meer over lezen en het ook melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:19
Chocovla schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Mijn gok, hergebruik van gelekte wachtwoorden en kijken of die ook werken op iemands Marktplaats account. Hordes mensen gebruiken nog steeds hetzelfde wachtwoord op alle accounts.
Inderdaad. Bedenk ook dat veel van die accounts 10+ jaar oud zijn en mensen vaak al lang vergeten zijn dat ze die nog hadden. In die tijd was er nog veel minder aandacht voor goede acount beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Moet de kopende partij niet eerst via Marktplaats aangeven dat het product is ontvangen, voordat de betaling uitgekeerd wordt?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-05 22:20

NVD

Zojuist is er bij tevens een poging tot gedaan. Gebruikte mobiele daarvoor (contact moest plots via whatsapp verlopen) is 0620722350.
Pagina: 1 2 Laatste