Marktplaats: PAS OP! SMS spoofing bij "gelijk oversteken"

Pagina: 1
Acties:
  • 2.052 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 14:21

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Zojuist hebben ze me geprobeerd op te lichten door gebruik te maken van SMS spoofing bij marktplaats.

Ik heb een Samsung Galaxy S8 aangeboden. Hierop reageerde ene Mistral (Bijna 10 jaar actief op marktplaats) waarmee ik wat over en weer berichten verstuurde. Hij ging akkoord met de prijs en met aangetekend versturen op zijn kosten. Hij wilde echter gebruikmaken van de "gelijk oversteken" manier van handelen. Ik gaf aan dat ik mij hier eerst even in wilde verdiepen.

Goed, ik even gelezen wat het inhoud en besloten dit wel te willen doen. Nadat ik op de knop 'Gelijk oversteken" drukte moest ik even aangemeld worden via iDeal en er zou door Marktplaats € 0,01 worden afgeschreven. So far so good. Ik kreeg bevesting via SMS en een code om dit te activeren. Gedaan.

Hierna kon ik het betaalverzoek aan Mistral versturen. Dit gedaan en al vrij snel kreeg ik van Marktplaats een SMS dat er betaald zou zijn. De tekst luidde als volgt:
Beste Klant,

U maakt gebruik van marktplaats gelijk oversteken service. Het bedrag van €208,95 is veilig betaald via iDeal en zal overgemaakt worden na bevestiging van ontvangst door de koper.
Hierna zal de melding op Marktplaats nog "nog niet betaald" veranderen.

Met vriendelijke groet,

Marktplaats
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CWRr9jm/Screenshot-20200108-184120-com-google-android-apps-messaging.jpg

Binnen het berichtencentrum van MP bleef de status inderdaad op "nog niet betaald" staan en dat wekte mijn argwaan. Sowieso vond ik die tekst in de SMS vreemd. Waarom zou de status in het berichtencentrum niet veranderen? Kortom: ALARMBELLEN.

Die Mistral reageerde in het berichtencentrum meteen. Zie hier het verloop van de conversatie:

*knip* Afbeeldingen met adresgegevens plaatsen is niet de bedoeling.

Moet ik hier verder nog melding van maken? Zo ja, waar en hoe?

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2020 19:54 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Heb je je 06 op openbaar bij Marktplaats staan?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
CLB schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:02:
Heb je je 06 op openbaar bij Marktplaats staan?
Ja, denk het wel. Is een heel oud account.
Ga ik meteen weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-06 12:49

YRH

Zijn bij het afschrijven van die 0,01 niet gewoon je bankgegevens gestolen? Zou snel je bank bellen en alles blokkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:56
YRH schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:06:
Zijn bij het afschrijven van die 0,01 niet gewoon je bankgegevens gestolen? Zou snel je bank bellen en alles blokkeren
Nee dit komt gewoon van marktplaats. Is om je bankrekening te controlleren. Is niets aan de hand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
YRH schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:06:
Het afschrijven van die 0,01 ging via het berichtencentrum en heb ook de url van mijn bank gecheckt. Dit was wel legitiem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-06 12:49

YRH

jagermeister schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Het afschrijven van die 0,01 ging via het berichtencentrum en heb ook de url van mijn bank gecheckt. Dit was wel legitiem
Gelukkig! Sorry voor de paniek dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
YRH schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:09:
[...]

Gelukkig! Sorry voor de paniek dan
Geen probleem hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19
Lekker brutaal ook nog. Zeker even aangifte doen, al is het maar zodat er een kruisje achter dat adres komt te staan. *knip*

[ Voor 27% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47

ShadowBumble

Professioneel Prutser

jagermeister schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:59:
Hierna kon ik het betaalverzoek aan Mistral versturen. Dit gedaan en al vrij snel kreeg ik van Marktplaats een SMS dat er betaald zou zijn. De tekst luidde als volgt:
Alhoewel ik je volledig gelijk geef en het ook ruikt naar een poging tot oplichting ben ik wel benieuwd waar je de conclusie "SMS Spoofing" vandaan hebt gehaald. Wat was het nummer bijvoorbeeld ? Is dit nummer bekend op internet etc ? Heb je nog meer informatie dan enkel een "weergave naam, volgens mij kan je namelijk meerdere accounts met dezelfde naam hebben op marktplaats.

Het komt nu net over alsof het een lucky wild guess was met je "Het kan SMS Spoofing zijn, dat is mogelijk want ik ben IT-er" :+

//Kleine toevoeging de reden dat ik dit vraag is omdat zowel je "valide" verificatie SMS als het zogenaamde "spoofed SMS" in dezelfde conversatie staan, wat zou wijzen op dezelfde afzender. Nu heb ik ook weinig kennis van de marktplaats gelijk oversteken service maar normaliter zouden dit dan twee conversaties zijn met dezelfde naam als de afzender echt anders is.

[ Voor 18% gewijzigd door ShadowBumble op 08-01-2020 19:17 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Opvallend maar makkelijk te missen: in het sms bericht wordt Marktplaats iedere keer netjes met hoofdletter geschreven, maar bij marktplaats gelijk oversteken service niet. Ik krijg hier hetzelfde als ik het zo intik op mijn telefoon. Dus duidelijk geen automatische actie. Kan natuurlijk ook dat ze het bij Marktplaats zelf ook niet goed hebben staan.

In ieder geval bedankt voor deze info.

[ Voor 6% gewijzigd door Jivebunny op 08-01-2020 19:13 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
*knip* Adresgegevens delen is niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Helaas is aangifte niet mogelijk. Zelf heb ik eens de complete ID van een oplichter los weten te krijgen, maar de politie wil de aangifte niet opnemen omdat er nog geen daadwerkelijke oplichting heeft plaatsgevonden. Ze suggereerden zelfs dat ik het product eerst op de post kon doen en dan wel aangifte kon doen 8)7

Marktplaats is zelf al op de hoogte van deze praktijken en zijn aan het experimenteren met verbeteringen. Zo werd eerder enkel in de app de status "nog niet betaald" gegeven. Op de webversie stond toen nog de vrij onduidelijk de melding "te ontvangen". Dit is onlangs aangepast. Ik heb toen ook aangegeven te vermelden in de beschrijving van gelijk oversteken een stukje over de nep SMSjes toe te voegen.

Je kan ze overigens alle verdachte accounts melden via info@marktplaats.nl, reageren vaak redelijk snel. Erg vriendelijke support.

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
ShadowBumble schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:12:
[...]

Alhoewel ik je volledig gelijk geef en het ook ruikt naar een poging tot oplichting ben ik wel benieuwd waar je de conclusie "SMS Spoofing" vandaan hebt gehaald. Wat was het nummer bijvoorbeeld ? Is dit nummer bekend op internet etc ? Heb je nog meer informatie dan enkel een "weergave naam, volgens mij kan je namelijk meerdere accounts met dezelfde naam hebben op marktplaats.

Het komt nu net over alsof het een lucky wild guess was met je "Het kan SMS Spoofing zijn, dat is mogelijk want ik ben IT-er" :+
Ik krijg van Marktplaats een SMS nadat ik vanuit berichtencentrum de iDeal activatie gestart ben. Dit ging via een knop en niet via een link van de "koper".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

ShadowBumble schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:12:
[...]

//Kleine toevoeging de reden dat ik dit vraag is omdat zowel je "valide" verificatie SMS als het zogenaamde "spoofed SMS" in dezelfde conversatie staan, wat zou wijzen op dezelfde afzender. Nu heb ik ook weinig kennis van de marktplaats gelijk oversteken service maar normaliter zouden dit dan twee conversaties zijn met dezelfde naam als de afzender echt anders is.
En dat is dus SMS spoofing - het lijkt dezelfde afzender te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

@jagermeister
Je kan nog even het telefoonnummer bellen wat bij dit adres hoort volgens de telefoon gids. Om de bewoners even te waarschuwen dat hun adres misbruikt wordt voor deze zaken.

Verder geen tijd meer aan besteden, goed opgelet trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 08-01-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ideal zou gewoon direct zichtbaar moeten zijn op je bankrekening, dus gewoon controleren op je eigen rekening ipv afgaan op bevestigingen van derden. Dat basisprincipe verandert die service van mp niets aan.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Nu online
naitsoezn schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:22:
Ideal zou gewoon direct zichtbaar moeten zijn op je bankrekening, dus gewoon controleren op je eigen rekening ipv afgaan op bevestigingen van derden. Dat basisprincipe verandert die service van mp niets aan.
Volgens mij moet je even nalezen hoe gelijk oversteken werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:20:
[...]

Exact daarom de vraag ook welk nummer is het ? Want om het SMS Spoofing mogelijk te maken moet je eerst beschikken over het nummer waar vandaan deze verificatie gestuurd wordt als dit een servicenummer is zie je alleen de term "Marktplaats" staan ipv een telefoonnummer, je telefoon doet niet een "reverse lookup van oh dit source nummer kan wel eens "Marktplaats" zijn.

Ik was benieuwd naar de technische achtergrond van die conclusie, nu is het het loopt als een eend het klinkt als een eend dus het is een eend :)

[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 08-01-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:20:
[...]

Dit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar sla je de plank geheel mis. iDeal gaat in dit geval naar de rekening van MP, en pas zodra koper ontvangst bevestigd heeft komt het op TS rekening. Je eigen rekening heb je in dit geval dus niets aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

ShadowBumble schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:24:
[...]

Exact daarom de vraag ook welk nummer is het ? Want om het SMS Spoofing mogelijk te maken moet je eerst beschikken over het nummer waar vandaan deze verificatie gestuurd wordt als dit een servicenummer is zie je alleen de term "Marktplaats" staan ipv een telefoonnummer, je telefoon doet niet een "reverse lookup van oh dit source nummer kan wel eens "Marktplaats" zijn.

Ik was benieuwd naar de technische achtergrond van die conclusie.
Een sms hoeft geen achterliggend nummer te hebben, enkel "marktplaats" is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Zit goed. Al lang gecheckt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Anoniem: 320788 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:20:
@jagermeister
Je kan nog even het telefoonnummer bellen wat bij dit adres hoort volgens de telefoon gids. Om de bewoners even te waarschuwen dat hun adres misbruikt wordt voor deze zaken.

Verder geen tijd meer aan besteden, goed opgelet trouwens.
Dit inderdaad. Het doet mij denken aan het volgende topic:
Marktplaats: adres misbruikt voor oplichting.
Was ook met gelijk oversteken.
JayRune schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:30:
[...]

Zoals ik destijds van mevrouw V had begrepen was zij juist opgelicht bij gelijk oversteken. Die betaling waren nep/screenshots in plaats van echt gemaakte betalingen.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:24:
[...]

Daar sla je de plank geheel mis. iDeal gaat in dit geval naar de rekening van MP, en pas zodra koper ontvangst bevestigd heeft komt het op TS rekening. Je eigen rekening heb je in dit geval dus niets aan
Hij heeft het over die 0,01 voor de verificatie van mijn bankrekeningnummer om te mogen handelen via die Marktplaats service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:25:
[...]

Een sms hoeft geen achterliggend nummer te hebben, enkel "marktplaats" is genoeg.
Yup... lijkt idd zo te zijn. Ik kan geen nummer achterhalen bij die SMS. Afzender is Marktplaats. Opslaan als contact lukt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:42
Dit is wel iets leuks voor tv programma's als Opgelicht?! of Stegeman.
Het ziet er dus naar uit dat je enkel een MP account moet hebben waarbij je openbaar je mobiel telefoonnummer hebt staan en je verkoopt iets - wat populair is onder criminelen - zoals een telefoon en je krijgt waarschijnlijk meer van dit soort tuig dat jouw goed wel wil '' kopen ''.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

jagermeister schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:29:
[...]

Yup... lijkt idd zo te zijn. Ik kan geen nummer achterhalen bij die SMS. Afzender is Marktplaats. Opslaan als contact lukt ook niet.
Inmiddels ben ik er zelf al achter de techniek hierachter heet "Programmable SMS" die je kan inkopen via een "SMS Gateway service". Vaak door middel van een "email" naar deze sms gateway of via een aangeboden API. Daarnaast heb ik even de voorwaarden van Marktplaats erbij gepakt met betrekking van "gelijk oversteken" ( Bron ) en hierin staat vrij duidelijk:
Wil je de status van je ontvangen betaling bekijken? Bekijk dan het Transactieoverzicht op het Online Betaalplatform. Doe je dit voor de eerste keer? Maak dan een account aan zodat je de volgende keer gemakkelijk je transacties kunt bekijken!
Dus zolang de status op dat platform staat als "niet betaald" is er ook "niet betaald". Gelijk oversteken is dus een escrow service waarbij je daar dus moet verifiëren of er wel of niet betaald is. Er staat nergens duidelijk of je hier nu wel of geen bevestiging van betaling krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 08-01-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-06 18:37

B4tman_DH

To the Bat.....

Zodra er succesvol betaald is genereert MP een verzendlabel. Daarmee kun je sws checken of het gaat volgens plan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Persoonlijk vind ik Gelijk Oversteken een waardeloos systeem en alleen maar schijnveiligheid oproepen. Ondanks vele verzoekjes van kopers, ga ik er niet mee werken.

Ik zal het dan ook aan niemand aanraden en ben blij met dit soort berichten op fora zodat verkopers en kopers van de risico's op de hoogte zijn voordat ze eraan beginnen.

[ Voor 60% gewijzigd door wouter3 op 08-01-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Nu online
JohanNL schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:33:
Dit is wel iets leuks voor tv programma's als Opgelicht?! of Stegeman.
Het ziet er dus naar uit dat je enkel een MP account moet hebben waarbij je openbaar je mobiel telefoonnummer hebt staan en je verkoopt iets - wat populair is onder criminelen - zoals een telefoon en je krijgt waarschijnlijk meer van dit soort tuig dat jouw goed wel wil '' kopen ''.
Mijn ervaring is dat ze je telefoonnummer vrij geniepig vragen. Helemaal aan het begin vragen ze je om je telefoonnummer om zogenaamd te bellen. Later blijkt dit dan niet nodig (of een andere smoes) maar hebben ze al wel je nummer. Als je al niet verdacht bent op dit soort oplichting zal je dit ook niet snel opmerken.
B4tman_DH schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:37:
Zodra er succesvol betaald is genereert MP een verzendlabel. Daarmee kun je sws checken of het gaat volgens plan :)
Niet altijd, ligt aan de gekozen verzendmethode. Dat is optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Topicstarter
ShadowBumble schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:36:
[...]

Inmiddels ben ik er zelf al achter de techniek hierachter heet "Programmable SMS" die je kan inkopen via een "SMS Gateway service". Vaak door middel van een "email" naar deze sms gateway of via een aangeboden API. Daarnaast heb ik even de voorwaarden van Marktplaats erbij gepakt met betrekking van "gelijk oversteken" ( Bron ) en hierin staat vrij duidelijk:

[...]

Dus zolang de status op dat platform staat als "niet betaald" is er ook "niet betaald". Gelijk oversteken is dus een escrow service waarbij je daar dus moet verifiëren of er wel of niet betaald is. Er staat nergens duidelijk of je hier nu wel of geen bevestiging van betaling krijgt.
Dat kan inderdaad een stuk duidelijker ja!

Wel "knap" hoe die SMS gespoofed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb exact dezelfde situatie gehad. De sms triggerde mij inderdaad ook, al is deze sms beter geschreven. Ik wist niet dat het zo verdomd makkelijk was om uit naam van Marktplaats een SMS-bericht te sturen. Ik heb wel een van de anonieme sms sites zover gekregen om van vrije invoer van afzender naar een lijst van afzenders gekregen. Het is bizar dat je zelf kan invullen wie de afzender is. Dit werkt fraude in de hand. Het stond ook in het mapje van Marktplaats, waarbij het 1e bericht 100% van marktplaats was.

Ik heb marktplaats gemaild (info at marktplaats.nl) en het 15 jaar oude account van de oplichter is opgeheven door marktplaats.

Als je heel goed zoekt op de marktplaats site dan vind je dat er nooit een e-mail of sms verstuurd wordt en dat de status wijzigt bij betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit verzand binnen 10 berichten al in een heksenjacht-topic, welke absoluut niet de bedoeling zijn op Tweakers. Tevens zie ook de nodige eigen ervaringen langskomen, welke ook niet de bedoeling zijn op Tweakers.

Gezien ik hier verder weinig discussiewaarde inzie, gaat dit topic op slot.

[ Voor 37% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2020 19:59 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.