Ik heb net mijn schuine dak van binnenuit geisoleerd met PIR, waarbij de gordingen zichtbaar blijven.
Alles nagerekend op
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/? en het bleek te kunnen.
Ik heb isobouwplaten op mijn gordingen liggen, daartegen heb ik 60 mm pir gelijmd.
Dat heb ik als volgt gedaan:
1 een lat 19 mm op 61 mm van de isobouwplaten aan één van de gordingen in een vak geschroefd.
2 Miofol Active klimaatfolie aan de gording geniet (dus boven de lat)
3 Rups pur over de geniette klimaatfolie (per PIR plaat, zodat het nog zacht is bij montage)
3 PIR plaat met montagekit tegen de isobouwplaten geplakt en achter die lat geduwd, in de pur.
4 de volgende plaat identiek, maar ook een rups pur tussen de overlap van de platen (ik had platen met tand en groef)
Als alle platen vast zitten na 24 uur, de naad tussen de andere gording en de pir-platen dichtpurren (als je de platen exact op lengte zaagt, krijg je ze er niet in...)
als dat hard is, alle pur vlak wegsnijden en alle naden/pur die je ziet afplakken met aluminiumtape.
Dan de folie straktrekken over een lat aan de andere kant en die lat vastschroeven terwijl de folie strak staat.
Daarna heb ik vloerdelen op maat gezaagd en dwars tussen de gordingen geschroefd in die latten (schroeven schuin in de tand, dan zie je het het minste). Vloerdelen natuurlijk niet strak tegen elkaar, maar iets ruimte laten. En de vloerdelen waren geacclimatiseerd in de ruimte.
Best een klus, maar het zichtbaar laten van de gordingen heeft een hoge WAF.
Als je platen van 10 cm neemt, heb je waarschijnlijk nog meer naden aan de kopse kanten om de platen er in te krijgen. Dat lijkt me wel een nadeel. Hoe ga je dan bovenin doen, waar de nok-gording niet parallel loopt aan de gordingen daaronder?
En als laatste tip: zagen in PIR is echt rot. Zet er een stofzuiger naast en zuig de ergste rommel gelijk bij elke plaat op, want anders verplaats je die niets-wegende korrels overal.