Inderdaad. Heel bruikbaar voor prototyping.Op vrijdag 03 augustus 2001 00:53 schreef Alarmnummer het volgende:
hmmm... zal mijn haskell boek maar weer een uit de kast pakken dan
Gewoon ter informatie zeikerdOp donderdag 02 augustus 2001 23:49 schreef tomato het volgende:
[..]
Stoer
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Wat vind je van de parsers en combinators hierboven, komen ze logisch over?joska: Ach, ze lijken allemaal op elkaar, behalve Lisp of Scheme, dus dat maakt niet veel uit.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
en niet meer je berichtjes veranderen he!Op vrijdag 03 augustus 2001 00:54 schreef mbravenboer het volgende:
Edit: maar het gaat nog steeds over Java
Dan niet. Bel maar eens manpower op in R'daal. Kan je het zelf vragen en dan zul je te horen krijgen dat je minimaal 19.50 per uur verdient (bruto)Op donderdag 02 augustus 2001 23:37 schreef Tizzwat het volgende:
[..]
Yeah right..
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Inderdaad, dat is zeker zo. Door diep in Haskell te duiken snap ik andere type systemen ook beter. Wij krijgen trouwens zelfs compilerbouw met Haskell en MLAlarmnummer: En je kijkt ineens heel anders tegen typen aan.
Dat kan je niet zelf doenok... Slotje maar? hoe kom ik daaraan?
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Verwijderd
Ligt eraan, ik heb nog geen source gezien.Op vrijdag 03 augustus 2001 00:56 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Wat vind je van de parsers en combinators hierboven, komen ze logisch over?
Verwijderd
Klopt. Dat doen ze aan de uni van Utrecht inderdaad: compilers en parsers inplementeren in haskell.Op vrijdag 03 augustus 2001 00:59 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, dat is zeker zo. Door diep in Haskell te duiken snap ik andere type systemen ook beter. Wij krijgen trouwens zelfs compilerbouw met Haskell en ML. Kan je dus alles (parser, type checking, code generatie enz) in Haskell gaan zitten brabbelen
.
[..]
Ik zou zeker eens rondkijken bij het bedrijfsleven. Of vraag een gratis abonnement op de computable of automatiseringsgids aan (webadres mag je zelf raden
, je krijgt een papieren (!) krant toegestuurd), staat veel ICT nieuws in met natuurlijk de nodige info over een carriere in de ICT en wat bedrijven zo allemaal aanbieden. Natuurlijk staan er ook zat ICT personeelsadvertenties in.
I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -
Ik heb nog niet alles af (moet * en | nog ff doen) dus dat komt dan nog weljoska: Ligt eraan, ik heb nog geen source gezien.
Het vervelende is wel dat je werkelijk van alles het type op moet geven. Omdat ik alles netjes als aparte functie wilt schrijven en geen shortcuts wil inbouwen, wordt dat af en toe een beetje veel.... maar alleen de echte core combinators zijn een beetje druk. Alles wat samengesteld is ziet er gelikt uit
Heb er trouwens ook nog een simpele vorm van pattern matching zonder reflectie inzitten via een soort Visitor pattern:
Dit is de Map functie over een gelinkte lijst. De methode match in de lijst dispatched naar de goede matchedApplyFunctie
.
Dit is de Map functie over een gelinkte lijst. De methode match in de lijst dispatched naar de goede matchedApplyFunctie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| package org.pandoramix.function.list;
import org.pandoramix.function.Function;
public class Map<A, B> implements Function<Function<A,B>, LinkedListFunction<A, LinkedList<B>>>
{
public LinkedListFunction<A, LinkedList<B>> apply(Function<A,B> function)
{
return new Result(function);
}
public class Result implements LinkedListFunction<A, LinkedList<B>>
{
private Function<A, B> _function;
public Result(Function<A, B> function)
{
super();
_function = function;
}
public LinkedList<B> apply(LinkedList<A> list)
{
return list.match(this);
}
public LinkedList<B> matchedApply(LinkedListEnd<A> end)
{
return new LinkedListEnd<B>();
}
public LinkedList<B> matchedApply(LinkedListElement<A> element)
{
return new Cons<B>().apply( _function.apply(element.getElement()) ).apply(
this.apply(element.getRest()) );
}
}
} |
Dit is trouwens wel een grappig stukje. Het geeft precies weer waarom je in een echte FP taal moet proggen
.
Hier staat in feite:
f x : map f xs
Levert de ( : ) functie voor het B type.
Is f toegepast op x.
Is dan dus ( : ) (f x)
Daarna komt de recursieve aanroep:
Dit is dus gewoon 'map f xs' (zonder f...)
Dat toegepast op ( : ) (f x) levert het resultaat
.
Het ziet er helaas wat wazig uit omdat ik heb geprobeerd om het uit FP oogpunt 'clean' te houden. Als ik met gewone Java lists, Iterator etc was gaan werken had het er veel makkelijker uitgezien. Misschien ga ik dat alsnog wel doen om de interactie met 'echte' Java code makkelijker te maken. Dan kan je gewoon ff parser combinators gebruiken om wat dan ook te parsen, integer, datum, whatever
.
code:
1
| return new Cons<B>().apply(_function.apply(element.getElement())).apply(this.apply(element.getRest())); |
Hier staat in feite:
f x : map f xs
code:
1
| return new Cons<B>() |
Levert de ( : ) functie voor het B type.
code:
1
| _function.apply(element.getElement()) |
Is f toegepast op x.
code:
1
| return new Cons<B>().apply(_function.apply(element.getElement())). |
Is dan dus ( : ) (f x)
Daarna komt de recursieve aanroep:
code:
1
| .apply(this.apply(element.getRest())); |
Dit is dus gewoon 'map f xs' (zonder f...)
Dat toegepast op ( : ) (f x) levert het resultaat
Het ziet er helaas wat wazig uit omdat ik heb geprobeerd om het uit FP oogpunt 'clean' te houden. Als ik met gewone Java lists, Iterator etc was gaan werken had het er veel makkelijker uitgezien. Misschien ga ik dat alsnog wel doen om de interactie met 'echte' Java code makkelijker te maken. Dan kan je gewoon ff parser combinators gebruiken om wat dan ook te parsen, integer, datum, whatever
[ontopic]
ik ben nu 20 (bijna 21) ik ga naar het 3e jaar van de hio en doe nu werk (j2ee, j2me) voor 3000,- bruto per maand.
ik werk als "trainee java software developer"
[offtopic]
java dood?? mmm, niet echt hoor
zeker met de mobiele industrie en webservers is java nog springlevend
. er komt over een tijdje een motorola en een nokia uit met jvm
mooi proggen voor je gsm
ik ben nu 20 (bijna 21) ik ga naar het 3e jaar van de hio en doe nu werk (j2ee, j2me) voor 3000,- bruto per maand.
ik werk als "trainee java software developer"
[offtopic]
java dood?? mmm, niet echt hoor
kan hier een slotje op?
Heb alle info die ik nodig heb, en ik heb net gehoord dat er een groter bedrag voor mij is uitgetrokken (4000-4500), maar mag dit aan niemand vertellen
Dus... Slotje
Heb alle info die ik nodig heb, en ik heb net gehoord dat er een groter bedrag voor mij is uitgetrokken (4000-4500), maar mag dit aan niemand vertellen
Dus... Slotje
als je een slotje wil moet je ff acm of chem icq-en ofzo..Op vrijdag 03 augustus 2001 10:12 schreef Alarmnummer het volgende:
kan hier een slotje op?
Dus... Slotje
Sorry dat ik hem nog even omhoog trek...
Ik wilde ff laten weten dat ik op dit moment bezig ben lazy evaluation voor de parser combinators in Java ( oneindige lijsten in Java
). Ik wacht daarom nog ff met het uitbrengen van de zooi
. De gewone implementatie is af, dus als je extreem geinteresseerd bent kan je die vast krijgen.
Later hoor je (voornamelijk Joska? ) meer...
Ik wilde ff laten weten dat ik op dit moment bezig ben lazy evaluation voor de parser combinators in Java ( oneindige lijsten in Java
Later hoor je (voornamelijk Joska? ) meer...
Niks sorry, en het is nog volledig off-topic ook!!!!Op zaterdag 04 augustus 2001 07:47 schreef mbravenboer het volgende:
Sorry dat ik hem nog even omhoog trek...
Nou ok, dan is het goedIk wilde ff laten weten dat ik op dit moment bezig ben lazy evaluation voor de parser combinators in Java ( oneindige lijsten in Java![]()
).
Ik volg het allemaal met interesse (maar niet met 'extreme interesse'Ik wacht daarom nog ff met het uitbrengen van de zooi. De gewone implementatie is af, dus als je extreem geinteresseerd bent kan je die vast krijgen.
Wat mij betreft plaats je het gewoon hier, misschien wordt er niet veel op gereageerd, maar ik vind het leuk om te lezen (en waarschijnlijk anderen met mij).Later hoor je (voornamelijk Joska? ) meer...
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ga me schamentomato: Niks sorry, en het is nog volledig off-topic ook!!!!
Ok, ik zal jullie op de hoogte houdenWat mij betreft plaats je het gewoon hier, misschien wordt er niet veel op gereageerd, maar ik vind het leuk om te lezen (en waarschijnlijk anderen met mij).
Misschien dat je dit ook interessant vindt: Er is nogal een discussie aan de gang over de specifactie van geparameterizeerde typen in Java. Deze is op dit moment in public review, maar veel mensen zijn er niet blij mee. Ze blijven namelijk extreem compatible met oude Java VMs (er is geen aanpassing van de bytecode nodig, generieke klassen draaien gewoon op elke VM). Dit heeft uiteraard zijn voordelen, maar in ieder geval niet voor de gebruikte technieken. Er zijn bijvoorbeeld maar heel weinig run-time checks.
Omdat ik een van de weinige schijn te zijn die de prototype compiler al zwaar gebruikt heb ik nogal wat bugs gevonden en gesubmit. 1 daarvan vinden ze zelf geen bug en dat klopt ook volgens de specificatie. Hier is mijn mailtje:
Hey,
This week I send you a false bug report. I've created an easier example because I still think the behaviour is really not what any Java programmer would expect. I've thoroughly checked the specification and I understand that the compiler behaves correctly according to the specification. Because I really do not like this behaviour I've send this report anyway.
My problem concerns this piece of code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| public class CastTest
{
public static void main(String[] ps)
{
ArrayList list = new ArrayList();
list.add(new Integer(2));
//this compiles with a warning:
List<String> list2 = list; //this does not throw a runtime exception!
String value = list2.get(0); //this trows ClassCastException
//this doesn't compile:
// List<String> list3 = (List<String>) list;
}
} |
I understood from our conversation that the first assignment is accepted to allow interaction with legacy code. But at runtime the false assigment above does not thow a class cast exception. This may lead to runtime exceptions later that are really very hard to debug. More important if I create this method:
code:
1
| int doSomething(List<String> list) |
there is completely no guarantee that this list is actually just contains Strings because of the illegal assignment above. I really don't like this!
Ok, that is my first problem. My second problem is that the cast doesn't compile in the last line. This behaviour (although correct according to the specification) is very Java unlike. I think this should definitly be allowed and even preferred over the first assignment.
I think the current solution will cause a lot of confusion. Of course I understand that you can't just change the specification because I don't like it, but I would appreciate it if you (and the other guys that are working on this excellent stuff) would discuss this.
Greetings,
Martin Bravenboer
Nu ik toch al volkomen off-topic bezig ben
:
. Misschien moet ik die maar eens gaan bekijken als ie binnen is
. Het kreng heeft ook een kleurenscherm, ben benieuwd of Swing er ook op draait LOL
.
Misschien toch maar eens serieus gaan werken aan de Java Wasp client, alle messaging systemen via je mobiel!
.
Mijn schoonmoeder heeft pas een Nokia weetikveel besteld waarin een JVM zitwasigh: er komt over een tijdje een motorola en een nokia uit met jvmmooi proggen voor je gsm
Misschien toch maar eens serieus gaan werken aan de Java Wasp client, alle messaging systemen via je mobiel!
Verwijderd
- Pak niet meer verplichtOp donderdag 02 augustus 2001 21:21 schreef Mad_Cookie het volgende:
[flame-mode]Ik vind dat CMG gehalte alleen zo laag, je weet wel, blauw pakkie, stroppie...en net doen of ze GoT allmighty zijn[/flame-mode]
Is dit nou nog steeds zo?
- Allmighty niet. Wel trots op het feit dat we een gezellig en professioneel bedrijf zijn.
klopt wel.. java en mobiele toepassingen zijn een hot item, vooral in Azie (met name japan) waar ze toch al vreselijk voorlopen met mobiele communicatie wordt er al flink wat ge-experimenteerd (en meer) met j2me en dergelijke.
Althans, dat heb ik vernomen van iemand die naar die java conference is gegaan (ben ff de naam ervan kwijt)
Althans, dat heb ik vernomen van iemand die naar die java conference is gegaan (ben ff de naam ervan kwijt)
JavaOnedie java conference (ben ff de naam ervan kwijt)
* wasigh gaat dadelijk 5 maanden met j2me werken en heeft er al zin inOp zaterdag 04 augustus 2001 12:52 schreef demonite het volgende:
klopt wel.. java en mobiele toepassingen zijn een hot item, vooral in Azie (met name japan) waar ze toch al vreselijk voorlopen met mobiele communicatie wordt er al flink wat ge-experimenteerd (en meer) met j2me en dergelijke.
(ik ben trouwens ook aan het sparen voor javaOne(mbravenboer gaan we daar samen heen
Verwijderd
Dankzij de universitaire en onderzoekswereld bestaat er nu zoiets als Internet.Op vrijdag 03 augustus 2001 00:51 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Ik ben vriendjes met ACM, dus we mogen wel off-topic.
parser-combinators zijn vooral een speeltje voor de universitaire wereld. Die denken niet zo praktisch.
En behoorlijk wat andere zaken die je in het dagelijks leven gebruikt.
Okay, er volgde behoorlijk wat commercieel gedrag om eea aan de man te brengen, dat wel.
Over salarissen e.d....3500 piek bruto voor een job in het bedrijfsleven, met behoorlijk wat ervaring (en je leeftijd in acht genomen) is laag. Als je baas je laat weten dat je veel waard bent, mag dat ook wel ten dele uitgedrukt worden in keiharde pegels lijkt me.
Ikzelf ben OIO/promovendus, 28 jaar, en verdien 3300 piek netto ('tis een ietwat andere constructie vergeleken met OIO's aan bijv. uni's, die verdienen in hun eerste jaren nog (veel) minder...da's echt liefde voor je vak).
En tsja...3300 piek is niet superveel als je het vergelijkt met bedrijfsleven-jobs, maar als ik zo naga waar ik me mee bezig kan houden qua programmeerwerk en de varieteit daarin....awesome, in 1 word.
Hm. Ik ben een paupercoder op zich
.. nog niet afgestudeerd (pauze genomen) maar ben naar Zweden gehaald om hier te programmeren, en ik verdien hier ongeveer 6000 bruto (wel rekening mee houden dat Zweden een relatief duur land is). Wat jij gaat verdienen is wel heel erg aan de lage kant... met jouw ervaring zou je veel meer moeten kunnen verdienen. Kom anders ook ff in Zweden neuzen
.
ingen vill veta var du köpt din tröja
Ik kom daar zelf ook vandaan, dus het was niet bedoeld als een aanval hoorCaptTripps: Dankzij de universitaire en onderzoekswereld bestaat er nu zoiets als Internet. En behoorlijk wat andere zaken die je in het dagelijks leven gebruikt.
Verwijderd
Ah, dan is het goed.Op zondag 05 augustus 2001 13:28 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Ik kom daar zelf ook vandaan, dus het was niet bedoeld als een aanval hoor. Spottende zelf-kritiek meer
.
Verwijderd
Er zijn mensen die met op hun RUG liggen nog meer verdienen!Ik krijg binnenkort een contract bij de RUG en ik ga 3500 bruto verdienen en ben 25 jaar
Ik heb geen flauw idee wat een javaprogrammeur zou moeten verdienen, maar wat ik zo om me heen hoor/zie lijkt 3500 bruto mij erg weinig tov bedrijfsleven. Bedenk wel dat het op een universiteit met geldstromen allemaal heel anders is geregeld. Iemand die net is afgestudeerd en assistent in opleiding (AIO) wordt verdient het eerste jaar 2100 netto (ben bruto bedragen vergeten, sorry
) oplopend naar 3200 in het 4de jaar; een junior onderzoeker (JO) (ook net afgestudeerd, wel aan het werk in onderzoeksdingen, maar niet als AIO) begint in het eerste jaar met 2700 netto. Dat loopt ook wel op, maar niet in zulke grote stappen als bij een AIO die imho erg krijgt onderbetaald de eerste 2 jaar. Oja, lonen op basis van full-time contract; bij AIO 38 urige werkweek en bij JO 36 urig geloof ik. Voor zover ik weet zijn deze lonen landelijk geregeld. Ik zeg dus niet dat een universiteit geen geld heeft, maar het zijn op zich geen rare lonen als je naar dit soort banen kijkt.
Het grote geld zit toch in de commerciele bedrijven. Succes ermee
Het grote geld zit toch in de commerciele bedrijven. Succes ermee
Verwijderd
geloof er geen bal van, bewijs het maar ff, loonstrookje ofzo op het forum!Op donderdag 02 augustus 2001 17:45 schreef im_ik het volgende:
das zeker 1000,-- te LAAG ..
Athans als ik kijk naar mezelf..
20 jaar alleen mavo en hava en ik zit al boven jouw
Of het veel is of niet ?
Tja.. het hangt natuurlijk van verschillende dingen af.
Je heb al wel behoorlijke ervaring, en dat weegt toch wel het zwaarst.
Of je nou wel of niet je HBO haalt, ik moet nog maar zien of het veel uitmaakt.
Maar stel dat je er mee akkoord ga, hoe gaat het voor de rest ??
Krijg je na een beoordeling, elk half jaar er bijvoorbeeld 500 gulden bij ?
Hoeveel uur werk je in de week ??
Wat ga je precies programmeren ??
Als je bijvoorbeeld een standaard programmeur wordt in het bedrijf, lijkt het mij niet dat je veel meer kan vragen dan de andere programmeurs.
Ik denk dat 6000 bruto erg veel is, maar 4000 moet zeker lukken.
Maarja.. het is maar net wat het bedrijf kan betalen natuurlijk
Tja.. het hangt natuurlijk van verschillende dingen af.
Je heb al wel behoorlijke ervaring, en dat weegt toch wel het zwaarst.
Of je nou wel of niet je HBO haalt, ik moet nog maar zien of het veel uitmaakt.
Maar stel dat je er mee akkoord ga, hoe gaat het voor de rest ??
Krijg je na een beoordeling, elk half jaar er bijvoorbeeld 500 gulden bij ?
Hoeveel uur werk je in de week ??
Wat ga je precies programmeren ??
Als je bijvoorbeeld een standaard programmeur wordt in het bedrijf, lijkt het mij niet dat je veel meer kan vragen dan de andere programmeurs.
Ik denk dat 6000 bruto erg veel is, maar 4000 moet zeker lukken.
Maarja.. het is maar net wat het bedrijf kan betalen natuurlijk
Verwijderd
Het bleek laatst ook uit onderzoek v/d Telegraaf: de meeste jongeren denken dat als ze gaan werken gelijk een salaris van 60.000,- gulden krijgen. Alleen is de wekrkelijkheid toch anders.
Het is natuurlijk wel zo dat als je goed bent, snel kunt stijgen
Het is natuurlijk wel zo dat als je goed bent, snel kunt stijgen
Tomato: dat heb ik dus net gedaan (damn
)
Zoals ik wel eens eerder heb gezegt in dit soort threads .. wat je verdient hangt af van wat je zelf wil
wil je veel verdienen
1) krijg meer ervaring
2) zoek ander werk
3) heb vet geluk
4) word hoer/gigolo
als je op zoek bent naar
1) relaxte werksfeer
2) flexibele tijden
3) af en toe thuis werken
dan zal je vaak genoegen moete nemen met minder geld OF je moet langer zoeken (wat dus uiteindelijk resulteerd in minder geld (omdat je een tijd moet zoeken) en minder werk ervaring omdat je niet kan werken terwijl je zoekt (als je actief zoekt
))
ik zie maandelijks 3050 op me rekening verschijnen (wat ongeveer 4850 bruto is)
ben 20 jaar, alleen HAVO, 4 jaar ervaring, laptop/mobiel (tot 150 piek)/internet vergoeding van de zaak (lease auto kan ook maar ik heb nog geen rijbewijs
) en ik code PHP
daarnaast is dit me eerste jaar dat ik er werk, zeer flexibele tijden en ik mag/kan ook gewoon af en toe thuis werken.
ik kan mezelf dus op et 'Lucky-Bastard' stapeltje gooien denkik
(voor mensen die geintresseerd zijn
we hebben momenteel een vacature voor nog een 'Grum_'
)
over wat veel mensen zeggen van 'ik krijg 100 piek per uur' das allemaal wel leuk en aardig maar zie er maar eens meer dan 25,= netto aan over te houden (denk aan belastingen/verzekeringen/afschrijvingen voor gebruikt materiaal etc)
als ik 'uitgeleent' word vangt me baas ook tussen de 150-250 piek per uur voor me ... en daar zie ik gewoon me 'standaard' loon voor terug .. oneerlijk .. nee ... anders mag je het zelf eens proberen te regelen
(dan loop je ineens tege velen problemen op
)
Conclusie: (is wel nodig na zoon blaat verhaal
)
als je perse veel wil verdienen zal je meestal veel 'leuke' dingen moete inleveren
IMHO kan je et beste wachten tot iets leuks wat goed verdient een keer langs komt fietsen
en er dan bovenop springen
tot die tijd zou ik gewoon veel werkervaring opdoen tegen eventueel wat minder geld (je leert sneller in een relaxte omgeving)
PS: 1.5 jaar werkervaring is NIX in de IT-bizz
PS2: voor de mensen die me 'gemist'
hebben ik ben aant verhuize
Zoals ik wel eens eerder heb gezegt in dit soort threads .. wat je verdient hangt af van wat je zelf wil
wil je veel verdienen
1) krijg meer ervaring
2) zoek ander werk
3) heb vet geluk
4) word hoer/gigolo
als je op zoek bent naar
1) relaxte werksfeer
2) flexibele tijden
3) af en toe thuis werken
dan zal je vaak genoegen moete nemen met minder geld OF je moet langer zoeken (wat dus uiteindelijk resulteerd in minder geld (omdat je een tijd moet zoeken) en minder werk ervaring omdat je niet kan werken terwijl je zoekt (als je actief zoekt
ik zie maandelijks 3050 op me rekening verschijnen (wat ongeveer 4850 bruto is)
ben 20 jaar, alleen HAVO, 4 jaar ervaring, laptop/mobiel (tot 150 piek)/internet vergoeding van de zaak (lease auto kan ook maar ik heb nog geen rijbewijs
daarnaast is dit me eerste jaar dat ik er werk, zeer flexibele tijden en ik mag/kan ook gewoon af en toe thuis werken.
ik kan mezelf dus op et 'Lucky-Bastard' stapeltje gooien denkik
over wat veel mensen zeggen van 'ik krijg 100 piek per uur' das allemaal wel leuk en aardig maar zie er maar eens meer dan 25,= netto aan over te houden (denk aan belastingen/verzekeringen/afschrijvingen voor gebruikt materiaal etc)
als ik 'uitgeleent' word vangt me baas ook tussen de 150-250 piek per uur voor me ... en daar zie ik gewoon me 'standaard' loon voor terug .. oneerlijk .. nee ... anders mag je het zelf eens proberen te regelen
Conclusie: (is wel nodig na zoon blaat verhaal
als je perse veel wil verdienen zal je meestal veel 'leuke' dingen moete inleveren
IMHO kan je et beste wachten tot iets leuks wat goed verdient een keer langs komt fietsen
en er dan bovenop springen
PS: 1.5 jaar werkervaring is NIX in de IT-bizz
PS2: voor de mensen die me 'gemist'
Verwijderd
Dat betaald het bedrijf dat die programmeur inhuurd, en daarvan gaat een heel groot gedeelte naar het detacherings-bedrijf.Op donderdag 02 augustus 2001 20:47 schreef Alarmnummer het volgende:
[..]
ok.. 125 per uur.. 38 uur per week. 4 weken per maand = 125*38*4=19900 bruto.
Laten we voor de gein eens 50% belasting betalen dan is dat 9500 netto per maand.
Van die 125 hoeveel komt daar in je eigen portomonee? Want anders moet ik als de bliksem een andere taal gaan kiezen
Het lijkt me een beetje vreemd dat je zoveel per maand verdiend. Dat zou op jaarbasis 2.5 ton zijn.
[eikelMode]
En zonder mensen in de haren te strijken, ik denk niet dat php of iedere andere vorm van script ook maar in de buurtkomt van een 'echte' programmeer taal. Ik snap dat niet (als het zo goed verdiend) dat niet iedere programmeur php programmeur gaat worden.
[/eikelMode]
Ik had laatst een PLC programmeur nodig(voor besturingskast) koste fl 175,- per uur. Maar hij verdiende echt niet zoveel.
Van dat geld, wordt de huisvesting, auto, equipment, kantoorpersoneel etc. etc. van betaald
Hmmz....
Ik ben Systeembeheerder (Novell) en verder klus ik wat Linux Apache PHP en MySQL bij hier en daar.
Ben 23 jaar en bruto toch wel een stukkie meer dan 3500
Ik ben Systeembeheerder (Novell) en verder klus ik wat Linux Apache PHP en MySQL bij hier en daar.
Ben 23 jaar en bruto toch wel een stukkie meer dan 3500
JAVA/JSP programmeur en frontman voor de applicatie (zeg maar 2e lijn / probleembeheer) en ik zit op 3700 bruto plus volledig vergoede studie ZONDER bijkomende voorwaarden (kan dus altijd opstappen). 3 jaar aantoonbare werkervaring op alle IT fronten en een bijna afgeronde avondopleiding HBO I&I.
Ik kan veel meer vangen maar ik zit hier best. Geen verplichtingen, volledig platte organisatie. Bewust voor gekozen. Waarom een andere werkgever met leasebakje als dat betekent dat ik iedere ochtend het gondganze land wordt doorgestuurd? Wat heb ik aan geld als ik te moe ben om het uit te geven? Ieder salaris is genoeg als je er prettig onder voelt.
Ik kan veel meer vangen maar ik zit hier best. Geen verplichtingen, volledig platte organisatie. Bewust voor gekozen. Waarom een andere werkgever met leasebakje als dat betekent dat ik iedere ochtend het gondganze land wordt doorgestuurd? Wat heb ik aan geld als ik te moe ben om het uit te geven? Ieder salaris is genoeg als je er prettig onder voelt.
Verwijderd
Ik ben nog niet afgestudeerd en krijg nu al 4000 bruto... ALs ik afgestudeerd ben wordt dat minstens 1000 piek meer... 
Oh, ja... Ik studeer Sociaal Wetenschappelijke Informatica...
Oh, ja... Ik studeer Sociaal Wetenschappelijke Informatica...
Wijze les: Geld is niet alles.
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Verwijderd
Een Java programmeur verdient volgens mij:
- een pak slaag (omdat ze de droom van platform onafhankelijk ontwikkelen als hoogste goed vereren, maar dat lang niet alles is)
- betere ondersteuning van MS (daarom)
- minder 'attitude' ('ja, maar ik ben een Java programmeur, dus ik ben beter dan een stom <vul hier wat in> programmeurtje'
Oh wacht .... dat bedoelde je niet.
- een pak slaag (omdat ze de droom van platform onafhankelijk ontwikkelen als hoogste goed vereren, maar dat lang niet alles is)
- minder 'attitude' ('ja, maar ik ben een Java programmeur, dus ik ben beter dan een stom <vul hier wat in> programmeurtje'
Ik ken niet eens mensen die op linux draaien, ik schrijf voornamelijk voor windows omdat erOp donderdag 09 augustus 2001 23:55 schreef MrX het volgende:
a: niets beters is
b: goeie tools en ide`s onder windows uitzijn
c: het onder win2k sneller draaid dan linux
d: ik geen apple wil omdat ie te duur is en ik niemand ken met een apple.
Maar dat het ook op andere platformen draaid is leuk meegenomen.
Nouw, standaard antwoord dan maar:
Op welk gebied? Veel gebeiden is windows niet het beste in. De desktop vaak wel.
Helaas is het niet eens altijd platform onafhankelijk, zodra AWT(/swing?) van toepassing is
*kuch*Op vrijdag 10 augustus 2001 00:00 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik ken niet eens mensen die op linux draaien, ik schrijf voornamelijk voor windows omdat er
a: niets beters is
Op welk gebied? Veel gebeiden is windows niet het beste in. De desktop vaak wel.
JBuilder en Forte zijn er ook voor linux en solaris.b: goeie tools en ide`s onder windows uitzijn
En dat heb je uiteraard gebenchmarked op 2 dezelfde systemen, waarvan de ene "goed ingesteld win2k" en de ander "goed ingesteld linux" draait?c: het onder win2k sneller draaid dan linux
Mijn collega, chem, draait met een apple G4d: ik geen apple wil omdat ie te duur is en ik niemand ken met een apple.
Mja, vrij veel platformen...Maar dat het ook op andere platformen draaid is leuk meegenomen.
Helaas is het niet eens altijd platform onafhankelijk, zodra AWT(/swing?) van toepassing is
Ach, een java programmeur kan natuurlijk meerdere dingen verdienen, er zijn altijd wel mensen bereid daar geld voor te betalenOp donderdag 09 augustus 2001 23:55 schreef MrX het volgende:
Ik ben echt sprakeloos, wat een argumenten...Op donderdag 09 augustus 2001 23:55 schreef MrX het volgende:
tuuuuuuuurlijk, en ik ben vuilnisman en verdien 5000,- nettoOp donderdag 02 augustus 2001 19:36 schreef Sire het volgende:
ik verdien 4000 netto en ben 19 jaar, programmeer in Delphi en heb een nog niet afgeronde MBO opleiding.
Jij zou minstens het zelfde moeten krijgen!
Ik bedoeld op desktop gebied. Daar zit ik tenslotte het meeste op en ik vind Linux akelig om mee te werken. Bv altijd gedonder met je drivers. Ik vind linux te omslachtig. *voelt nu flameware opkomen*. En aangezien de mensen waar ik software voor schrijf ook allemaal windows gebruiken is het ook handig als je dat zelf ook doet.*kuch*
JBuilder gebruik ik voor de Gui en Forte vind ik dus echt een snertprogramma.JBuilder en Forte zijn er ook voor linux en solaris.
Nee ik heb het niet zelf gebenchmarked, maar er zijn een paar artikeltjes geweest op javalobby waar zoiets in stond.En dat heb je uiteraard gebenchmarked op 2 dezelfde systemen, waarvan de ene "goed ingesteld win2k" en de ander "goed ingesteld linux" draait?
Ik heb ook niet tegen op een apple maar ik zou zelf niet zo`n ding willen hebben. Was vroeger altijd een groot liefhebber van mijn amiga maar het is vervelend als je niemand kent met zo`n ding en voor geen meter aan software kan komen.Mijn collega, chem, draait met een apple G4
Dat is niet waar. Je kunt swing en awt ook op linux en mac draaien. Geloof dat de mac op dit moment een van de snelste vm bezit en de amiga heeft de allesnelste. Maarja die heeft niemandMja, vrij veel platformen...
Ik vereer de taal en de uitstekende bibliotheken. Platform onafhankelijkheid is een goede bonus. Runtime platform onafhankelijkheid interesseert mij echter niet extreem veel. Compile time platfrom onafhankelijkheid kan je ook met C++ bereiken.MrX: een pak slaag (omdat ze de droom van platform onafhankelijk ontwikkelen als hoogste goed vereren, maar dat lang niet alles is)
Alsjeblieft niet! Ik ben blij dat MS eindelijk gestopt is met het meeleveren van hun verschrikkelijke VM, die werkelijk een blamage voor Java was. Sun en IBM supporten het MS Windows platform uitstekend.betere ondersteuning van MS (daarom)
Waarschijnlijk een beetje gefrustreerd? Dit is volgens mij meer een probleem van jou dan van de doorsnee Java programmeurminder 'attitude' ('ja, maar ik ben een Java programmeur, dus ik ben beter dan een stom <vul hier wat in> programmeurtje'
AWT heeft wat problemen omdat op elk platform de native componenten van dat platform genomen worden. Je moet hiermee goed rekening houden bij het ontwerp van je GUI.ACM: Helaas is het niet eens altijd platform onafhankelijk, zodra AWT(/swing?) van toepassing is
Swing wordt echter volledig getekend en beheerd door Java zelf. Met Swing kan je daardoor zeer geavanceerde, volledig platform onafhankelijke GUIs schrijven. Als je meerder look and feels wilt ondersteunen, moet je hier een beetje rekening mee houden, maar dit kan je dan ook gewoon op je eigen platform testen.
Verwijderd
/me lol
Voor de mensen die niet weten wat ik met
bedoel: GRAPJE!
/me vindt het prachtig dat zoveel mensen zo ontzettend struikelen over wat zo overduidelijk een humoristisch bedoelde post is.
Voor de mensen die niet weten wat ik met
/me vindt het prachtig dat zoveel mensen zo ontzettend struikelen over wat zo overduidelijk een humoristisch bedoelde post is.
Er stond anders geeneen smiley in je post behalve een kots. Zo duidelijk was dat dus niet.MrX: Voor de mensen die niet weten wat ik metbedoel: GRAPJE!
Verwijderd
Anyway ... no flame intended, zit nu zelf in Java te coden, dus wat dat betreft zit het wel snor.Op vrijdag 10 augustus 2001 11:38 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Er stond anders geeneen smiley in je post behalve een kots. Zo duidelijk was dat dus niet.
* ACM ervaart dat juist andersom...Op vrijdag 10 augustus 2001 10:42 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik bedoeld op desktop gebied. Daar zit ik tenslotte het meeste op en ik vind Linux akelig om mee te werken. Bv altijd gedonder met je drivers. Ik vind linux te omslachtig. *voelt nu flameware opkomen*. En aangezien de mensen waar ik software voor schrijf ook allemaal windows gebruiken is het ook handig als je dat zelf ook doet.
Windows is een geklooi met drivers, in linux werkt alles gewoon goed.
Maar daar ging dit topic niet over, dat je software ontwikkeld voor het meest gebruikte platform is logisch.
Dat je een platform gebruikt (alleen maar) omdat het het meest gebruikte is niet (altijd).
JBuilder gebruik ik voor de Gui en Forte vind ik dus echt een snertprogramma.
Vaak zijn dat soort benchmarks niet helemaal goed gedaan.Nee ik heb het niet zelf gebenchmarked, maar er zijn een paar artikeltjes geweest op javalobby waar zoiets in stond.
Maar zelf wil ik het nog wel es op mijn eigen systeem testen.
Ik gaf je een voorbeeld van een mac gebruikerIk heb ook niet tegen op een apple maar ik zou zelf niet zo`n ding willen hebben. Was vroeger altijd een groot liefhebber van mijn amiga maar het is vervelend als je niemand kent met zo`n ding en voor geen meter aan software kan komen.
Meer niet.
Het ging geloof ik (hopelijk) om de Awt gui, maar bij mijn weten was het een Swing interface die wel in linux werkt, maar de gecompileerde linux-'binaries' werken niet op solaris, en vice versa.Dat is niet waar. Je kunt swing en awt ook op linux en mac draaien. Geloof dat de mac op dit moment een van de snelste vm bezit en de amiga heeft de allesnelste. Maarja die heeft niemand
(zal haast wel awt geweest moeten zijn)
Ik gebruik windows bij gebrek aan beter en ik zou er ook graag van af willen. Dus als linux echt beter is dan wil er graag gebruik van maken. Maar mijn linux ervaring zijn niet zo geweldig en ik was altijd blij als windows er weer opstond. En win2k is zo slecht niet niet.. ahumOp vrijdag 10 augustus 2001 16:09 schreef ACM het volgende:
* ACM ervaart dat juist andersom...
Windows is een geklooi met drivers, in linux werkt alles gewoon goed.
Maar daar ging dit topic niet over, dat je software ontwikkeld voor het meest gebruikte platform is logisch.
Dat je een platform gebruikt (alleen maar) omdat het het meest gebruikte is niet (altijd).
Maar dat hele gedonder met xp staat me niet aan. Dat microsoft zoveel 'controle' over je bak krijgt staat me helemaal niet aan. En misschien wordt het dan wel eens tijd om op een ander os over te gaan.
Ik zit er al een tijd over te denken om naar Linux over te stappen. Het punt is alleen dat ik nu (onder Windows 2000) gewoon een perfecte ontwikkelomgeving heb, waaraan ik gewend ben en waarin ik snel en prettig kan werken. Bovendien gebruiken vrijwel al mijn klanten ook een MS Windows platform.Alarmnummer: En misschien wordt het dan wel eens tijd om op een ander os over te gaan.
Het is daarom niet zo motiverend om over te stappen
Voor de geinteresseerden:
ik heb net een gesprek gehad met mijn werkgever en ze proberen mij in schaal 8 ipv schaal 7 in te delen. Wat dus inhoud dat ik 4280 bruto per maand ga verdienen. En dan ben ik helemaal
en
en natuurlijk
ik heb net een gesprek gehad met mijn werkgever en ze proberen mij in schaal 8 ipv schaal 7 in te delen. Wat dus inhoud dat ik 4280 bruto per maand ga verdienen. En dan ben ik helemaal
Het is maar wat de gek ervoor biedt/vraagt
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Belangrijkste is nog altijd dat je je lekker voelt met het werk wat je doet. Je de tering werken voor veel geld is niet leuk. Liever wat minder en me goed voelen.
Mooiste is natuurlijk tof werk en veel geld
Java is niet dood, het wordt nog steeds met de dag groter... Ontwikkelomgevingen is iets persoonlijks. Ikzelf geniet van Forte en vloek als ik JBuilder gebruik.
Ik denk dat ik later ook veel werk zal verzetten met Java. Ik probeer mezelf ook in C++ te bekwamen, gewoon omdat ik het een stoere taal vind en het zeker goed is als je daar mee uit de voeten kan... Echter ik ben overtuigd van het feit dat proggen een vaardigheid is die je met elke willekeurige taal moet kunnen doen.
maar nu ga ik teveel OT.
Mooiste is natuurlijk tof werk en veel geld
Java is niet dood, het wordt nog steeds met de dag groter... Ontwikkelomgevingen is iets persoonlijks. Ikzelf geniet van Forte en vloek als ik JBuilder gebruik.
Ik denk dat ik later ook veel werk zal verzetten met Java. Ik probeer mezelf ook in C++ te bekwamen, gewoon omdat ik het een stoere taal vind en het zeker goed is als je daar mee uit de voeten kan... Echter ik ben overtuigd van het feit dat proggen een vaardigheid is die je met elke willekeurige taal moet kunnen doen.
maar nu ga ik teveel OT.